Leksands IF

26642 inlägg · 1367 ämnen

Silly season

« · 2350567 · » Till forumet


Sv: Silly season
Och nu är det bekräftat

Bara önska Calle lycka till
Kommentera

Sv: Silly season
mattias - 74: Näringskedjan levererar...Conny Strömberg sitter bara och väntar på det som blir över.
Kommentera


Sv: Silly season
mattias - 74: Tveksamt om Rask är tillräckligt bra, med nästan halva truppen slaktad så kanske vi inte har så mycket till val.
Kommentera


Sv: Silly season
Fick artikeln i textform nyss av en snäll brynäsare

Hellkvists råd efter uppbrotten: ”Gå inte ut på Tinder”
13 juni 2022 07:19
Han har tappat en hel femma till NHL.
Nu får Björn Hellkvist bygga nytt i Leksand.
– Det blir en liten ”rebuild”, men det ska vi nog klara av, säger LIF-tränaren.
Oskar Magnusson
Text

Björn Hellkvist har luckor att fylla i sitt Leksand med drygt tre månader kvar till SHL-premiären.
Bild: Oskar Magnusson
Annons

Han har lyft upp unga spelare och sett dem få luft under vingarna under sin tid som huvudtränare i Leksands IF.
Under våren har Björn Hellkvist från sidan kunnat se resultatet när en efter en av dem sajnat kontrakt med olika NHL-klubbar (vilket sportchef Thomas ”Tjomme” Johansson varnade för redan i januari):
• Emil Heineman, 20, till Montreal
• Max Véronneau, 26, till San Jose.
Annons

• Isak Rosén, 19, till Buffalo.
• Nils Åman, 22, till Vancouver.
• Calle Själin, 22, till Florida.
Kvar står Leksand med flera luckor att fylla i truppen, med drygt tre månader till seriestart.
Kvar står en Leksandstränare med dubbla känslor; å ena sidan stolthet, å andra sidan huvudbry kring lagbygget.

Senaste i raden av NHL-leksingar: Calle Själin.
Bild: Bildbyrån
– Det är en fjäder i hatten för hela Leksands verksamhet från junior- upp till seniorhockey, men även till vår scoutingavdelning som träffade så rätt med Max. Det visar att vi gjort ett gott jobb även där, och det är en stor framgång för Leksand, säger Björn Hellkvist.
– Den tuffa biten är att vi börjar om med att bygga ett lag. Det blir en liten ”rebuild” (återuppbyggnad), men det ska vi nog klara av.
Thomas Johanssons (sportchef) och Björn Hellkvists långsiktiga projekt (båda har kontrakt till och med 2025) handlar om att göra Leksand till ett mästarlag.
Sen fattar ju jag att fansen bedömer mig och laget utifrån prestation på isen
En utmaning, av flera, på vägen dit har blivit uppenbar på senare tid: svårigheten att kunna behålla unga, lovande spelare när NHL-klubbarna lockar med penningstinna kontrakt. Då hjälper det inte ens att spelarna står under avtal med sina respektive klubbar i Sverige, och ersättningsnivån är i sammanhanget relativt modest: 381 000 dollar per spelare enligt det avtal som Svenska ishockeyförbundet nyligen tecknade med National Hockey League.
Annons

– Klart att det är dubbelt. Jag som tränare bedömer ju mig själv delvis utifrån lagets vinster, men också efter hur spelarna utvecklas i mina lag och det här är ju ett fint kvitto på individuell utveckling, säger Björn Hellkvist.
Fakta
LIF-truppen 2022/2023

Målvakter:
Kasimir Kaskisuo, 2022/2023 (1 år kvar på kontraktet)
Mantas Armalis, 2024/2025 (3 år kvar) NY

Backar:
Jonas Ahnelöv, 2022/2023 (1 år kvar)
Olle Alsing, 2023/24 (2 år kvar) NY
Lian Bichsel, 2022/2023 (1 år kvar)
Matt Caito, 2023/2024 (2 år kvar)
Tobias Ekberg, 2022/2023 (1 år kvar)
Johan Fransson, 2022/2023 (1 år kvar)
Anton Lindholm, 2023/24 (2 år kvar) NY
Alexander Lundqvist, 2023/2024 (2 år kvar)
Patrik Norén, 2024/2025 (3 år kvar)

Forwards:
Carter Ashton, 2023/2024 (2 år kvar)
Carter Camper, 2022/2023 (1 år kvar)
Filip Cederqvist, 2022/2023 (1 år kvar) NY
Jesper Kandergård, 2022/2023 (1 år kvar)
Martin Karlsson, 2022/2023 (1 år kvar)
Justin Kloos, 2022/2023 (1 år kvar)
Jon Knuts, 2022/2023 (1 år kvar)
Oskar Lang, 2022/2023 (1 år kvar)
Mikael Ruohomaa, 2022/2023 (1 år kvar)
Patrik Zackrisson, 2024/2025 (3 år kvar)
– Sen fattar ju jag att fansen bedömer mig och laget utifrån prestation på isen och våra resultat här och nu. Det är den värld vi lever i.
Det är inte säkert att Leksand tappar alla ovan nämnda spelare till NHL redan i höst. Några av dem kan komma att återvända om de inte tar en plats i sina nya lag i Nordamerika.
Annons

– Men jag hoppas ju att ingen kommer tillbaka och tar nån exit-dörr. Vi vill ju att de ska lyckas i NHL, säger Hellkvist.
– Sen finns det ju alltid en risk att vi står med luckor i truppen om ingen av dem kommer hem. Men jag skulle bli överraskad om vi i Leksand inte hittar nya spelare att ersätta dem med. Vi går ju inte in i säsongen med femton spelare på kontrakt, om man säger så.

Leksand ska inte ”rusa ut på Tinder” när det kommer till att knyta till sig nya spelare, som Björn Hellkvist uttrycker saken.
Bild: TT
Vad blir viktigt nu i rekryteringsarbetet framåt?
– Jag tror att vi måste tänka igenom saker och ting och ha lite is i magen kring vilka spelare vi väljer att gå vidare med. Det sämsta man kan göra nu är att gå ut på Tinder (dejtingapp) och direkt försöka hitta en ny. Vi har en verksamhet som genomsyras av hårt jobb, och vi ska gå igenom alla tänkbara namn noga.
Med fem unga spelare ut har Leksand ett jobb att göra med att bestämma riktningen framåt. Ska de välja att ersätta den flyktade femman med lika unga (och billiga) spelare? Eller välja mer etablerade (och dyra) SHL-namn?
Vi har inget att misströsta för. Det är bara att gratulera killarna
– Ytterst är ju ”Tjomme” ansvarig för det arbetet med hjälp av Petter (Carnbro, analytiker och scout), men självklart är jag delaktig också. Allting är ett lagspel, säger LIF-tränaren.
– Vi får helt enkelt se vilken väg vi väljer att gå; om vi ska ta unga spelare med utvecklingspotential och låta dem göra resan, eller om vi går mer på etablerade namn.
Annons


Vilken väg klubben väljer i rekryteringsarbetet framgent blir en viktig fråga för Björn Hellkvist och resten av LIF-ledningen.
Bild: Bildbyrån
Vad vill du personligen?
– Nej, men jag gör det som är bäst för Leksand. Vad som är bäst för Leksand är klurigare, det måste vi tänka igenom. En känslig fråga, men jag vill ju säga nånting annat än ”inga kommentarer”.
Hur hårt slag är alla förlorade spelare för er?
– Det är nog, om inte unikt, så i varje fall ovanligt att ett SHL-lag tappar så här många spelare till NHL samma säsong. Förutsättningarna kastas om ganska mycket, men med tiden lär man sig att ta dagen som den kommer.
– Vi har inget att misströsta för. Det är bara att gratulera killarna till att de får chansen i NHL, och sen kavla upp ärmarna och köra.
Kommentera

Sv: Silly season
Filip Cederqvist till Sabres.

Vi kommer inte ha ett lag att ställa upp i September om det fortsätter så här.
Kommentera

Sv: Silly season
Saltmasen:

Kalle Östman klar för Leksand
Kommentera

Sv: Silly season
mattias - 74: Om Tom Nilssons kontrakt i Örebro skär sig så har jag inget emot att se honom i en Leksandströja som ersättare för Själin.
Kommentera

Sv: Silly season
Saltmasen:

Hriviks agent har skrivit på Twitter att Marek presenteras på 4 år under dagen.

Låter ju helt jävla underbart ;)
Kommentera

Sv: Silly season
Då var Hrivik klar för 4 år
Kommentera

Sv: Silly season
mattias - 74: Ja, skönt med lite bra nyheter för en gångs skull
Kommentera

Sv: Silly season
mattias - 74: Tjena mattias-74 och andra Leksingar.

Fråga: Vad fan är det som händer i er styrelse och valberedning? Öppet krig ju. Helt galet.

Problemen i mitt Brynäs förra året liknar ju söndagskolan efter att läst bara det som man kan läsa utan abonnemang.

Genuint nyfiken och inte det minsta skadeglad över era problem. Så om någon kan enkelt förklara vad som pågår så är jag tacksam.
Keep up👍
Kommentera

Sv: Silly season
mk: Det är någonting riktigt ruttet i styrelsen, tyvärr är det inget vi kan göra åt det eftersom korruption genomsyrar hela ledningen. Snart kommer dom väl lägga sig i igen och vi åker ner till HA som vanligt.
Kommentera

Sv: Silly season
Saltmasen: Har inte Tjomme lyckats att ena alla leksingar.
Är det FORTFARANDE k+kmätning?

Har man inte insett att så som man drev föreningen innan funkar inte.
Tycker verkligen synd om er som drabbas av denna soppa igen.
Kommentera

Sv: Silly season
mk: Än så länge har han förtroendet, så länge resultaten kommer så kommer Tjomme styra, men så fort det går emot så kommer dom väl börja lägga näsan i blöt som vanligt.

Det blev ett jävla liv när Uffe inte fick förlängt efter den avbrutna säsongen, jag har noll förtroende för styrelsen och det enda som skulle kunna rädda oss är att fler supportrar verkligen visar sitt missnöje.
Kommentera

Sv: Silly season
Saltmasen:
Skall blir spännande att se hur Karlberg klarar sig.
Kommentera


Sv: Silly season
mattias - 74: Vad jag har läst så har han varit bra i Zug, frågan är om han kan kan hålla i det snittet i SHL. Knappast en drömvärvning men definitivt intressant.
Kommentera

Sv: Silly season
Saltmasen: Förlåt, det ska vara ZSC inte Zug
Kommentera

Sv: Silly season
Saltmasen: Bichsel vill spela en säsong till i Leksand innan han spelar i NHL säger han i en interjuv i HP.
Kommentera

Sv: Silly season
Saltmasen:

Jag hoppas han går i första rundan men jag tror han kan gå i 2a också, finns många bra konkurrenter bland backarna men att Wright och Slafkovsky går först råder det ingen tvekan om
Kommentera

Sv: Silly season
mattias - 74: John Quenneville skriver på för Leksand
Kommentera

Sv: Silly season
Saltmasen:

Bra värvning på förhand, nu väntar jag bara på Bemström.
Kommentera



Sv: Silly season
Noterar fö att DanielTjärnqvist är 2 tränare i Leksands U 16, det hade jag totalt missat
Kommentera

Sv: Silly season
mattias - 74: Här är uttalande från Lian

”Det är beklagligt att Lians välmående som idrottare framställs som om Lian skulle vara för bra för att delta i träningslägren. JVM är aldrig lagt i augusti annars och är ett undantag i sommar. Lian har vid flera tillfällen sagt att han skulle vara stolt att spela för Schweiz och avsluta det han startade med JVM-laget i december förra året (när turneringen ställdes in på grund av covid). Han har bekräftat han kunde återvända till träningen och vänskapsmatcherna i Edmonton veckan före turneringen.”
Kommentera

Sv: Silly season
Saltmasen:

Vet inte om Raffl känns rätt

Vad tror du? Skeptisk till detta
Kommentera

Sv: Silly season
mattias - 74: Har många NHL matcher på sig svårt att se det som en dålig värvning, skulle däremot inte vilja betala för mycket när han är så gammal, går han sönder så kan han vara borta rätt länge.
Kommentera

Sv: Silly season
Saltmasen:

Klar för Lausanne
Kommentera


Sv: Silly season
Saltmasen:

2 mål av Kandegård ikväll mot Frölunda, torsk med 4 -3 efter förlängning

Hoppas han tar chansen igen i SHL, otroligt underskattad spelare,
Kommentera

Sv: Silly season
mattias - 74: Annan intressant statistik är att Ashton har två PP-mål på två matcher, hoppas han tänder till den här säsongen.
Kommentera

Sv: Silly season
Saltmasen:

Hellkvist om Ashtons ” förvandling ”
Kommentera

Sv: Silly season
mattias - 74: Tjena mors! Har en matchanvänd blå Johan Hedberg tröja från antingen 1995-96 eller 1996-97. Har du någon aning om vart jag skulle kunna hitta bilder när Hedberg använder tröjan? Finns det något arkiv online från någon tidning som bevakar Leksand tror du?

Du kanske sitter inne på några hockeykort där han har den tröjan eller VHS-band? :P

Tack på förhand för råd!

Bild på tröjan via länken nedan:
Kommentera

Sv: Silly season
mattias - 74:
Hur tycker ni det gått för Larlberg i t-matcherna?
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov:

Jag har faktiskt inte sett så mycket av träningsmatcherna, aldrig lagt så stor vikt på dom, det är när serien startar som det verkligen gäller.

Kanske Saltmasen har mer koll.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov: Likt mattias så har jag inte kollat så mycket på träningsmatcherna men var jag läser av "experterna" på twitter så ska han vara en av försäsongens positiva överraskningar tillsammans med Ashton och Anton Johansson.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov: Karlberg imponerar, tycker även att Olle Alsing har det vi saknat på backsidan. Annars är det som dom säger att Johansson och Ashton sticker ut.
Kommentera

Sv: Silly season
Saltmasen:

Syns även att Lindholm bidrar med den defensiv vi saknade förra säsongen då vi släppte in alldeles för mycket mål
Kommentera

Sv: Silly season
Saltmasen:
Såg honom några matcher med Vita Häsyen för 2 säsonger sedan och tyckte han då vart rätt bra. Eller rättare sagt oförlöst potential, klokt att ta ett div 1 år.
Kommentera

Sv: Silly season
Hann titta lite på matchen idag, slarv i försvarzon som bjöd HV lite för mycket. Annars var det kul att se Kandergård måla igen.
Kommentera

Sv: Silly season
Ros analys av Leksand inför säsongen.

Nu dags för Tomas Ros analys av Leksand.

Målvakter Betyg: 4 av 5 plus
Axel Brage har ersatts av Mantas Armalis, invärvad från Djurgården. Det är givetvis en förbättring för Leksand som sedan tidigare har Kasimir Kaskisuo under kontrakt. Kaskisuo inledde förra säsongen strålande för Leksand och fansen på ståplats fick snabbt en ny favorit i målet och belönade honom med en egen sång. Men precis som hela Leksand så tappade ”Kas” formen och sjönk i de flesta målvaktsligor.

Mantas Armalis har plockats in från degraderade Djurgården.
Mantas Armalis har plockats in från degraderade Djurgården.
Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
Till burväktarnas försvar, gällande förra säsongen, ska sägas att Leksands defensiv var skadedrabbad och stundtals ihålig. Det är nu åtgärdat när Anton Lindholm samt Olle Alsing värvats in. 04-backarna Anton Johansson och Lian Bichsel kommer också förbättra för målvakterna på ett helt annat betryggande sätt jämfört med 21–22.

Tanken är att bästa målvakten står i Leksand. Det vill säga att man inte har en utpekad förstekeeper som man haft de senaste åren med Axel Brage som båsöppnare. Den nya situationen borgar för konkurrens för målvakterna och att man inte är så känslig för en skada. Träningsmatcherna mot Brynäs och den mot Färjestad i Malung var goda tecken på att både Mantas Armalis samt Kasimir Kaskisuo kommer att höja Leksands nivå på det så viktiga målvaktsspelet.

Backar Betyg: 4 av 5 plus
Här är det en rejäl uppgradering. Visst är Calle Själin, som belastades enormt förra säsongen, borta och signerad av NHL. Men sedan har Lian Bichsel samt Anton Johansson blivit ett år äldre och på kontot för nya backar har Olle Alsing samt Anton Lindholm tillkommit. Alsing var klar för Djurgården i våras, men när stockholmarna åkte ur högsta serien kunde Leksand nypa den skridskoskickliga backen och ge ett förmånligt kontrakt. Lindholm har varit utomlands i sex säsonger och hunnit med att spela i NHL, AHL, KHL samt VM i våras i Tammerfors. Han är en gedigen back, rörlig och en bidragande faktor i alla zoner. Kanske är han Leksands viktigaste nyförvärv 2022.

Leksand har just nu nio backar på kontrakt, med Johan Fransson som inte kommer att spela någon mer ishockey.

Olle Alsing är tillbaka i Leksand.
Olle Alsing är tillbaka i Leksand.
Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
Jonas Ahnelöv, Matt Caito och nämnda nyförvärven Alsing och Lindholm är ryggraden på backsidan, och Caito lär få ett större förtroende i powerplay nu när Själin är borta.

Det som oroar är skador förstås. Ahnelöv har en historik av att vara borta en del under säsongen. Han snittar strax under 40 matcher i SHL de senaste åren.

På det hela taget är laget uppgraderat på backsidan. Speciellt när de yngre juniorbackarna jagar och vill ha speltid. Och ska ha istid. Det har de bevisat på försäsongen.

Forwards Betyg: 4 av 5 plus
Isak Rosén, Emil Heineman, Nils Åman och (inte minst) Max Veronneau har alla lämnat för NHL. Ett otroligt tapp för en SHL-klubb som inte ens tog sig till kvartsfinal i SHL.

Men ett bevis på att Leksands ungdoms- och juniorutveckling med Mattias Ritola och Jesper Ollas – och flera andra kompetenta ledare – fungerar och dalalaget är återigen en plantskola att räkna med.

Leksands största utmaning den här säsongen blir att få en fungerande kedja där Marek Hrvik är motorn. Det löste sig 2020–2021, men inte i våras när slovaken kom tillbaka till klubben. Nu befinner sig inte Hrvik med laget eller kan delta i träningsmatcher på grund av skatteskäl, och det kan straffa sig när han kommer till laget i oktober. Jag syftar på att det blir en inkörningsperiod och det kanske inte Leksand har råd med den här SHL-säsongen, som kan bli jämnare än på länge. Dalmasarna har gjort en storvärvning i John Quenneville, som spelat med Carter Camper i AHL och förra säsongen öste in poäng för Zürich i den schweiziska ligan. Han är storväxt och kan både vara målskytt och framspelare. I rätt omgivning kan han göra 20 mål i SHL.

Marek Hrivik måste komma igång igen.
Marek Hrivik måste komma igång igen.
Foto: SUVAD MRKONJIC / BILDBYRÅN
Största utmaningen för Leksand blir att få ihop två vassa kedjor. Justin Kloos, Carter Camper, Patrik Zackrisson, Marek Hrvik, John Quenneville, Mikael Ruhomaa, Carter Ashton och kanske Oskar Lang ska kokas ned till två giftiga enheter och där har tränartrion en utmaning.

Det blir också intressant om exempelvis Nils Åman och Emil Heineman kommer hem till SHL efter att ha ratats av respektive NHL-klubb. Då blir det många spelare att ta hänsyn till för Leksand. De indikationer som Leksand har fått är att Heineman ska spela i SHL en till säsong. Kanske ett lyxproblem,
Mikael
Mikael Lönnquist
men också en utmaning att välja korrekt och rätt komponenter i kedjorna.

Björn Hellkvist.
Björn Hellkvist.
Foto: DANIEL ERIKSSON / BILDBYRÅN
Tränare Betyg: 3 av 5 plus
Björn Hellkvist och Mikael Karlberg är kvar sedan förra säsongen.

Ny är Pär Styf som ska ta rollen som ansvarig för defensiven samt spelet i boxplay.

Det är upp till bevis för Hellkvist nu. Han har tagit laget till slutspel två år i rad, men åkt ut i första omgången. Leksands fans tycker att laget har kraft och kvalité för att komma topp-fyra, såväl i grundserien som i slutspelet. Kraven ökar på Björn och hans ledargäng. Vi får se om han kan vrida till spelet i de avgörande matcherna så att Leksand blir vinnare i vår.

Nyförvärvet John Quenneville, till höger, har spelat drygt 40 NHL-matcher.
Nyförvärvet John Quenneville, till höger, har spelat drygt 40 NHL-matcher.
Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN
Nyförvärv Betyg: 4 av 5 plus
Mantas Armalis, mv, Djurgården, John Quenneville, f, Zürich, Olle Alsing, b, Barys Nur-Sultan, Anton Lindholm, b, Minsk, Marcus Karlberg, f, Borlänge, Kalle Östman, f, Malmö.

Kommentar: Backvärvningarna håller hög klass. Anton Lindholm kan bli Leksands bästa värvning på länge och eftersom han är i rätt ålder och att KHL inte är ett alternativ för de flesta hockeyspelare 2022 kan han stanna i Dalarna i sju-åtta år till.

På forwardssidan har laget tappat Nils Åman, Emil Heineman och Max Veronneau. Det är tuffa tapp. Och de har inte ersatts med samma kaliber. Där måste Leksand lita på att laget gör jobbet. Inte stjärnorna eller individerna.

Det behöver laget framöver: En målskytt. Men det behöver alla lag. Jag kan se att det blir många speldosor också i anfallszonen. Det känns som att Leksand skulle må väldigt bra om Emil Heineman blev kvar ett år till med den spetsen gällande direktskott och sin lite aviga stil i offensiv zon. Laget måste också bli bättre på att hantera snabba omställningar, det syntes i träningsmatchen mot HV71 senast.


Så spelar laget:
Målvakter
Mantas Armalis, Kasimir Kaskisuo.
Backpar
Anton Lindholm–Matt Caito
Olle Alsing–Patrik Norén
Jonas Ahnelöv–Lian Bichsel
Alexander Lundqvist–Tobias Ekberg
Kedjor
John Quenneville–Marek Hrivik–Carter Camper
Justin Kloos–Mikael Ruohomaa–Oskar Lang
Emil Heineman–Patrik Zackrisson–Carter Ashton
Martin Karlsson–Jon Knuts–Marcus Karlberg

Oskar Lang.
Oskar Lang.
Foto: ULF PALM / TT
Utropstecknet på försäsongen: Oskar Lang har sett pigg ut. Han har vuxit sedan VM och är mogen för en ordinarie plats i powerplay. Gäller att han lyckas förvalta målchanserna när de väl kommer. Då tar han det där sista viktiga steget till SHL-stjärna. Även backarna Lian Bichsel samt Anton Johansson har uppträtt rejält. Kedjan med Justin Koos, Mikael Ruohomaa och just Lang har sett grym ut på försäsongen.
Frågetecknet på försäsongen: Carter Camper kan mycket mer.


Förväntningar: Fansen hoppas på topp-fyra. En plats runt sex–sju är mer rimligt. Men då måste Marek Hrivik leverera på samma sätt som han gjorde för två säsonger sedan. Det är nyckeln
Kommentera


Sv: Silly season
mattias - 74: Tror det handlar om att ni gick ifrån att ha 150 biljetter till att få 1000 om jag inte minns helt fel

mot Frölunda borta
Kommentera

Sv: Silly season
Offside-Lennart:

Jo det känner jag till men vill läsa hela artikeln.
Kommentera

Sv: Silly season
mattias - 74:
Ett pp var riktigt bra, nu mötte ni visserligen ett allsvensk lag men pucktempot var mkt bra. Sen gillade jag Kloos
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov:

Kloos kommer göra en bra säsong, känner det på mig

Längtar till Lördagen, tuff bortamatch mot svenska mästarna i SHL premiären
Kommentera

Sv: Silly season
Någon med plus?
Kommentera

« · 2350567 · »