Luleå HF

SHL · 117665 inlägg · 890 ämnen

« · 1636958 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

He he. Nu har Köplustan dragit upp farten mot APan och de stabbiga apbackarna hinner förstås inte med, därtill ohjälpta av Lehtonen, Widing och flera som inte hjälper till utan bara står som primadonnor vid bortre blå och väntar på de smörpass de anser sig vara värda.

Halva matchen spelad i APschtaan och Köplustan leder 1-2. Kör hårt, Köplusta!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och där kom den retarderade SS-apans inlägg! Först kommenterar han den pågående matchen genom att inte kommentera den pågående matchen och sedan förklarar han världsevangeliet enligt apdoktrinen:

"Apan var i begynnelsen..."

Megalomanin når högre än tidigare och rekorden faller...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och så passar vi på att uttala en varning för små barn och pensionärer, tonåringar och medelålders, män och kvinnor, ja alla faktiskt: Hatbrottslingen den 68-årige SS-Apan plitar på ett inlägg. Han har hållit på hela dagen så bli inte överraskade när hans dagliga enmetsrinlägg snart är klart.

Idag är han extra pressad och omtumlad eftersom han förstått att alla nu insett att han är drogpåverkad, vilket förstås hela tiden varit det enda sätt på vilket hans ideliga tarvligheter av hatborttslig valör kan förklaras.

Den som väljer att slösa tid på det meningslösa och vedervärdiga han strax lägger in - gissningsvis forskningsstuderande inom neuropsykiatri - uppmanas vara försiktiga. Speciellt bör de vara säkra på att magen inte är i olag när de vågar sig in i detta vanvettets mörka vindlingar, eller åtminstone ha en rejäl hink tillgänglig för de uttömningar som sannolikt blir följden.

Idag har han mycket att ljuga om, fakta som kommit idagen senaste dygnet. Ska han ljuga om att köpeklubben inte är någon köpeklubb? Ska han ljuga om att Apans NHL-stjärnor är NHL-stjärnor fast inte i NHL? Ska han förklara återigen att Gävle inte ligger i Norrland? Ska han förklara att MooDoo som tillhört Elitserien SHL 39/40 säsonger och levererat runt en handfull Övikspojkar till bäst i världen-nivå inte är något att hurra för jämfört med Apklubben som runt en handfull säsonger inte legat i allsvenskan eller varit bottenlag i Elitserien samt bara levererar NHL-spelare som väsentligen inte spelar i NHL?

Ja, det är bara att vänta och förskräckas över konsekvenserna av den sedan trettio år nedrustade slutna mentalvården...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Höjdhopparen och Wolfram åker till Leksand! Då slapp vi i alla fall dessa "domare", inte för att det finns något att välja på men skönt att slippa. Vi får Pehr Calesson och Mikael Andersson i stället, vilket gör mig misstänksam eftersom jag anser att det finns alldeles för många zebror som heter Mikael, rena VooDooismen.

Mikael Andersson, Mikael Nord, Mikael Sjöqvist, Mikael Holm...det kan inte vara en tillfällighet. Det måste vara någon sorts mygel och säkert ligger Warulfven bakom det hela, pånågevis...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Dagens Quiz!
 
Vad har följande klubbar/länder gemensamt?
 
IF Björklöven
Skellefteå AIK
Södertälje SK
IF Björklöven
Spartak Moscow
Skellefteå AIK
Skå IF
Skellefteå AIK
Tjeckien
Hedemora SK
MG Hockey
Kågedalens AIF
Nybro IF
Finland
SK Lejon
Diö GoIF HK
MG/Arvidsjaur HC
Skellefteå AIK
Bodens HF
Lerums BK
Leksands IF
IK Oskarshamn
Danderyds SK
Kanada
Kiruna IF Ungdom
Clemensnäs HC
Varuträsk IF
USA
MG/Arvidsjaur HC
Sävar IK
 
1. Inget annat än att de är spridda över hela världen utan egentlig ordning
X. Godtyckliga framtagna av slumpgenerator
2. De är samtliga delar av APklubbens pojklagsverksamhet
 
En knivig fråga, det medges, men som ledtråd ges att i Västerbottens TV-pucklag kom hela 8% av Västerbottensspelarna från Apklubben vilket visar vilken dominerande och ledande ställning inom den västerbottniska pojk- och utvecklingshockeyn Apklubben har samt att ibland kan det vara svårt att förstå hur "egna" apklubbens spelare är men det är bara att lyssna på SS-apan så får man reda på att i stort sett alla Apspelare kommer från Apschtaan i värsta fall genom s k "anknytning" vilket är SS-apans egen, finurliga förklaring, ungefär lika kreativ som att "Apklubben är historiskt bäst i Norrland och i SS-apans bok räknas inte Gävle till Norrland"...
 
Ett ytterligare tips. Det handlar om roster för en av Elitserien SHLs klubbar och handlar om youth teams för klubben i fråga...13% kommer från e speciell stad, vilket är något lägre än de 15% i snitt av lagets spelare som kommit från staden i fråga under de senaste fem åren. 
 
Imponerande. Här snackar vi inte köpeklubb!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Mark Owuya till KHL!

Som bekant rankas ju Anders Grizzly Nilsson i AK Bars Kazan som KHL:s näste bäste vakt för närvarande och kunskapen om Luleå Hockeys fina vakter har gått som en löpeld över hela ligan.

Nu slår även Zagreb till och hyr i första hand in Mark Owuya fram till 10 december och slår det väl ut kommer han att köpas för resten av säsongen. Snyggt jobbat Mark och lycka till nu! Skitkul att du tagit dig fram till denna chans.

Och, måste jag tillägga: Inte illa pinkat...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fy satan, det här ser farligt ut. Zebror är presenterade för 4/6 matcher och vare sig Höjdhopparen eller Kuben har ännu placerats. Luleås match är en av de två som återstår eftersom de spelas senare. Förbundet kan väl för fan inte ge oss hopparen i tredje matchen av senaste fyra? ...*ryyyysa*...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu körs TV-pucken i mål. Semifinaler idag Göteborg-Stockholm syd i huvudstadsfinalen och så det eviga derbyt Dalarna-Värmland, sedan Dalarna slagit ut Norrbotten i förlängning i kvarten i vad som experterna bedömde var de två bästa lagen i hela turneringen som möttes. Västerbotten försvann för länge sedan och vän av ordning undrar varför "vi har ju så många bästigaste junisar i Apklubben som snabbt blir NHL-stärnor"? Hur går det ihop?

Jo, det handlar om åldrarna. Det är ju pojkar i TV-pucken och där avslöjas det att Apklubben inte alls utbildar några egna spelare som duger till något, men vänta bara: efter TV-pucken kommer nytillskotten för när pojkarna går ut grundskolan sitter Bagdad-Bob och ringer till talanger landet över. Speciellt koncentrerar han sig på norrbottningar och umes fina plantskola men han tar gärna från andra håll också. Nu ringer han till den oskyddade 15-åringen och förklarar "Hej, det är Bagdad-Bob, vi tror på dig, vi vill bjuda hit dig och göra NHL-stjärna av dig, du kommer att bli rikare än Joakim von Anka." Inte så lätt för de unga pojkarna att se igenom den lögnaktiga apdorktrinen och förstå att vad som väntar är för många pennalism och mobbing av Apdoktrinerade ledare.

Om vi kollar in Västerbottens TV-pucklag finner vi att 14/25 spelare kommer från det anrika hoskeyfästet Burkölen och undersöker vi "youth club" är det hela åtta av spelarna som direkt började i den fina utvecklingsklubben Burkölen...hur många som började i Apklubben? 2! 2 av 25! 8% av Västerbottens TV-pucklag började sin hockeyutveckling i Apklubben.

Jag antar att den som tidigare inte förstått att Apklubben - vad än Bagdad-Bob och de andra Brutusnissarna ljuger om - är en köpeklubb, en köpeklubb och återigen en köpeklubb och det börjar mycket tidigt. Så snart talangerna i norra Sverige gått ut nian hänger Bagdad-Bob på telefonen med sirapsrösten och locktonerna "kom, kom, kom...." starkt påminnande om en pedofil med godispåse utanför dagislekplats, utan att också informera om att "om du inte tokhyllar Apklubben kommer läraren att låta dig byta om i en skrubb och inte med klasskamraterna".

Apdoktrinen, värdegrunnnnnden, lögnen om att vi utvecklar våra egna Apschtaanpojkar till NHL-stjärnor är inget annat än just en lögn. För det första utvecklar inte Apklubben utan köper upp pojkar, en masse, som andra utvecklat och sedan blir vissa duktiga hockeyspelare medan det stora flertalet blir mobbingsoffer och om det inte räcker till köper de från hela världen, vilket det nyligen satta rekordet då Bagdad-Bob "jag är inte orolig, vi har massor av junisar som jag lyfter upp i laget så vi tar Glud, innan de går vidare och blir NHL-stjärnor" mot alla försökringar handlade vilt omkring sig, köpte spelare från ÅTTA olika länder bara i somras och kastade in överbudspengar som knappast förekommit i landet "du får en miljon i fickan om du skriver på monsterkontraktet" och därigenom stal spelare efter spelare från andra klubbar, fämst MooDoo, men gärna också utkonkurreade etablerade köpeklubbar som fick se sig omsprungna av den nya Köepklubben med stort K!

Intressant match kl 16.00 idag. Lövenderby. Björklöven mot Asplöven. Besvärlig match för vilka ska man hålla på? Jag menar man vill att både Aspis och Ölen ska få tre pinnar. Burkölen har ju kommit igång under året och kan nu, vid vinst med 7-0, passera Aspis i tabellen. Degersig.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Snyggt visat. Just så agerar den pesnionerade hatbrottslingen när han ska presentera "fakta". Alla matcher mot Luleå har Apan, i gubbens ögon, totalt dominerat och det går till ungefär så här:

Anta att Luleå mött Apan i en match och totalt dominerat händelserna, haft puck och legat på förutom en enda motattack genom ett apanfall i andra periodens sjuttonde minut som Wallson i efterhand kommenterar "jo, i den attacken, vi sköljde över Luleå som inte kunde stoppa oss" vilket förstås SS-apan citerar för att förklara hur hela matchen gestaltat sig med orden av Wallsson:

"vi sköljde över Luleå som inte kunde stoppa oss".

AVdelningen SS-Ap-sanningar.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

SS-Apan hallucinerar så våldsamt på apsidan nu och öser ut sin syfilitiska megalomani över Apklubbens dominans över världen och alla tider. 

Ett beteende som nu får andra att skriva att "du tar droger vad?". Ett helt riktigt konstaterande förmdoar jag även om jag inte är säker på att det handlar om illegala preparat utan tror det handlar om narkotikaklassade preparat som del av en medicinsk behandling även om det tydligen är så att antingen a) är han alldeles undermedicinerad av de flagranta symptomen på apsidan att döma, eller så b) följer han inte de givna ordinationerna utan blandar och ger med en obehaglig berg- och dalbana mellan inadekvat dosering till biverkningsframkallande överdosering som följd.

Detta om detta. Nu skiter vi i hatbrottslingen och övergår till uppföljande journalistik!

Idag ska vi se över läget för Apklubbens 15 NHL-stjärnor!

Till att börja med lirar två av dem inte ens i Nordamerika. De handlar om så stora stjärnor att hela världen slogs om deras namnteckning och KHL bjöd högst för köpespeöarna Jimmie Hollywood EriKsson och OchApa Möller. Läget för dessa köpespelare är alltså att de tillsammans kommit upp i hela 22 poäng under säsongen hittills. Duktigt, köpespelare! Tillsammans får ni nästan ihop lika mycket som Luleå Hockey-utbildade Linus Omark själv fixar, nämligen 24 poäng.

Men över då till Nordamerika där hela 13 små neg...NHL-stjärnor från Apan lirar i år.

Först, bland dessa av Apans NHL-stjärnor har vi följande åtta framgångsrika spelare:

Viktor Arvidsson, Milwaukee Admirals
Petter Emanuelsson, Worcester Sharks
Melker Karlsson, Worcester Sharks
Petter Granberg, Toronto Marlies
Joacim Ericsson, Utica Comets
Johan Alm, Nashville Predators
Oscar Lindberg, Connecticut Whale
Oscar Sundqvist, Scranton Penguins (men drog till Apan)

De har slagit igenom med dunder och brak och följer den vanliga vägen för Apans NHL-stjärnor genom att bli NHL-stjärnor utan att ens spela i NHL, vilket framgår av klubbnamnen. De är så framgångsrika att de spelar i AHL-lag för löner som ligger lite på drygt 10% av den lön Apan betalar Zachrisson. Fantastiska framgångar, Apor, det kallar jag riktiga NHL-stjärnor det!

Men det ska bli bättre. Nu kommer vi till en grabb som faktiskt spelat i NHL under säsongen. Visserligen bara 12,5 minut men något är något och han har funnit en helt egen väg för att vara NHL-stjärna. Han har nämligen - förutom nämnda 12.5 minut - suttit på läktare i NHL-arenor hela säsongen för att titta på när laget spelar!

Adam Larsson, New Jersey Devils läktare

Där har vi en riktig stjärna, i NHL, där har vi en talang utöver det vanliga. Undrar om han bara tittar på eller har han satsat på att stå och hoppa, tjoa och tjimma i klacken? Kanske har han fått låna kjol och vippor och dansar i trapporna i avbrotten? Eller har han tagit efter ex-Apan Goren - mannen som lärde upp Jimmie till riktig filmare - och sitter och hinkar bärs på läktaren när laget lirar?

Så har vi slutligen några avvikande från mönstret. NHL-stjärnor som t o m spelar i NHL. I alla fall fortfarande även om förstås flytten till AHL hägrar och vi följer minut efter minut, dag efter dag för att meddela så snart de 4 återstående neg...aporna blir del av den stora apkolonin av NHL-stjärnor i AHL. Det gäller:

David Rundblad, Chicago Blackhawks
Tim Erixon, Columbus Blue Jackets
Joakim Lindström, St. Louis Blues
Pierre-Edouard Bellemare, Philadelphia Flyers

Nedan följer en listning av alla de imponerande insatser som dessa fyra gjort under denna NHL-höst, allt som de gjort som uppmärksammats, lyfts fram och för vilket de hyllats av lagens supportrar, av medspelare, tränare och ledare, av media. Samtliga framgångar, allt det fina de presterat!

Här följer listan på deras uppmärksammade bedrifter:.......


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage och Knegare:

Vad kul, då är vi tre som har samma bild om hur matchen mellan Luleå och Skellefteå såg ut till skillnad mot SS-Voldemorts bild, och roligt att en duktig Skaikare hellre väljer att prata med oss här istället för att vara på Skaikplanket som tyvärr helt upptas av en okunnig och psykopatiskt pensionär, som alltid är likadan att Schtaaan är och förblir varje match bästigaste laget på planen och om Schtaaan förlorar så är det pga magsjuka, att man tycker synd om motståndarna osv.

Sen kan jag tala om för den ondsinte SS-Voldemort att när jag skrev "Chanser skapas men puckjäveln vill bara inte in nu, är det inte Vm i missade öppna målchanser så är det stolpe eller ribba som är i vägen" så menade jag spelet i allmänhet de senaste 7 matcherna, inte just den igår, men jag kan förstå att den gamle har problem med synen då nån annan dement gamling på ålderdomshemmet har dragit ur kontakten för SS-Voldemorts livsuppehållande apparater och syrebristen gör att det flimrar för gråstarrsögonen.

Vidare länkar han till att Wallson sagt "vi sköljer över dem" och ja, det gjorde Skaik efter en jämn första period i andra då man var bättre, men i tredje var Luleå lika mkt "översköljande" på Skaik och med normal utdelning skulle en kvittering slunkit in rättvist.
Jag tror nog vår gamle SS-Voldemort egenkligen själv inser det för när Luleå kvitterade till 2-2 började hans blöja och stomipåse bli full av nervositet och hans ilska ökade och då kom några riktiga hatinlägg in som bara han på hela detta plank lägger in med sådant hat.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå Hockey diskuterar nu med Luleå-veteranerna Per Ledin och landslagsjanne om förlängning. Inte så konstigt, Luleå har ju alltid haft många trotjänare, t ex senast nu Roger Åkerström, Stefan Nilsson, Anders Burström, Tomas Berglund m fl m fl. Spelare som vanligen är närmare 1000 än 500 elitseriematcher. 

Tänkte kontra upp med några Apor här men det finns ju inga. I Apschtaan har de ju inga med motsvarande elitserie/SHL-erfaenhet och de som ligger längst fram - då med korta erfarenheter och få matcher - är ju väsentligen köpespelare bara.

Det måste känns svårt för SS-Apan att konstatera att där vi från Luleå har så mycket som helst - har Apan ingenting alls.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

He he he, nu vrider sig hatbrottslingen från Apschtaan som en marulk på ljustret. 

I ett "försök" att förklara hur "anrika" Apan är har han nu satt ihop en tabell som ska visa hur bästigast man kan vara, så han kör från 1922 ha ha. Som jag redan visat för alla handlade det under lång tid om ett lokalmästerskap för Stockholm och först sent började man kvotera in lag från övriga landet som fick möta Atlas Copco från en Stockholmsfabrik och stockholmska kvartesgäng i "landets högsta division".

Den som tar den tiden på allvar är förstås rejält snedrunkad.

Först i och med starten av Elitserien 1975 fick vi en korrekt högsta division för landet med de tio bästa lagen som deltagare.

De tidigare "högsta divisionerna" jo, det fanns flera, med kvartesgäng från Stockholm kompletterade med de landsändar som bjöds in säger förstås inte så mycket.

Förrän på slutet då representationen började bli geografiskt och sportsligt rättvis, från mitten av sextiotalet och framåt. Vilket också stämmer med den tid då Apklubben väsentligen försvann och inte ens var med i någon av de flera högsta serierna.

Nej, du lille ålderskrumma pensionär till sexfingrad hatbrottsling: Apklubben är och förblir en historisk parentes när det gäller att lista upp de över historien mest betydande klubbarna i svensk hockey. En sådan listning kommer naturligtvis väsentligen att handla om de fyrtio år då Elitserien funnits och då har ni ju vanligen inte ens varit med, alternativt deltagit men hamnat på bottenplatserna och kvalat sig kvar eller ut. 

Senaste åren har ni haft några framgångar i den extremt svaga konkurrens som är följden av att så många av de övriga lagen har exporterat sina bästa spelare utomlands och placerat NHL- och KHL-stjärnor.

Innan dess lyckades ni vinna ett slutspel och en serie för 35-40 år sedan, men det är också allt. 

Era bedrifter är bara att likna vid parenteser i Elitserien SHL:s historia.

När det gäller Norrlandsklubbar är ni enormt distanserade av Luleå Hockey som tillhört gräddan i generationer och än högre ligger den riktiga talangfabriken i MooDoo som alltid varit med och så har vi de överlägset största Pölsorna.

Erkänner att det var duktigt av er senaste åren att passera Burkölen och tills vidare vara bäst i Västerbotten. Men det är också den nivå ni är nere på.

Ni har ju väsentligen inte funnits, parentesen, under de 40 år av riktig eliishockey i landet vi kan överblicka, men för alla stora lag som varit med har vi sett segrare komma och segrare gå och förstår också varför. 

Den hybrisuppblåsta stöddighet som du och några andra fyllt tarmarna med senaste åren har vi dock inte sett från andra klubbar, möjligen med undantag från Warulfven, och vi förstår också att det beror på att ni inte ens varit med; ni begriper inte elithockey. Att höra en pensionerad hatbrottsling förklara för Pölsor, MooDooister, Luleå Hockey-supportrar vad hockey är, det är lika pinsamt som att se en apa stappla fram för att den tror den ska motta nobelpris. Det enda internationella pris ni kunde aspirerat på vore väl en Oscar, knappast för elegant utförande men snarast för alla idoga försök som bedrivits under apans standar, med köpespelaren Jimmie heffaklumpen EriKsson främst i ledet.

Ni är en liten uppstickare. Apan kan inte jämföras med Luleå Hockey, än mindre med MooDoo och speciellt pinsamt blir det att hävda sig över Pölsan.

Nej, visstja - "jag räknar inte Gävle till Norrland"...ha ha ha ha ha...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Eh...nope icke det...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Knegare: Jo, jag minns och det var hedervärt. Och jag ser gärna att det händer igen, redan nästa gång vi möts;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Minnet är kort,va? Jag grattade ju efter premiärvinsten...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

På Apsidan verkar SS-apan totalt ha galopperat iväg i hallucinationernas rike. Tidigare har han ju koncentrerat sig på att hata och ljuga om Luleå. Nu känner han sig så megaloman med den stöddiga hybrisen dunkande i huvudet att han identifierar fler klubbar att hata och ljuga om!

Tidigare har han ju förklarat att MooDoo knappast producerat några junisaoch NHL-klubbarna står i kö för att köpa NHL-stjärnor från Apklubben. Nu konfabulerar pensionären vidare och berättar att Apklubben är överlägsen MooDoo historiskt, som följd av de två senaste Gluden plus att många gick på hockey i Apschtaan på femtiotalet. Att MooDoo tillhört Elitserien samtliga säsonger utom en, medan Aplaget väsentligen inte ens varit med och de gånger de varit i Elitserien vanligen blivit bottenlag, det har SS-apan inga problem med;-)

Nu ger han sig också på Pölsan. Ap-pensionären förklarar att Apklubben har varit, är och alltid kommer att vara mäktigast i Norrlands-hockeyn. Då några MooDooister och Pölsor förklarar att Pölsan redan hade tagit nio SM-tecken innan Apan fick sitt första förklarar SS-Apan bort det med att "enligt mig ligger inte Gävle i Norrland" ha ha ha ha....

Sanrt kommer han att förklara att jorden är platt också och solen snurrar runt jorden ha ha ha ha...

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Vi får väl komplettera med fakta när vi talar KHL.

Anders Grizzly Nilsson ligger tvåa i vaktligan. Strålande, Anders!

Sedan har vi ju forwards och Apklubben meddelade ju i somras att deras Apstjärnor Möller och Eriksson inte skulle bli NHL-stjärnor som alla andra apor utan de skulle förgylla på hemmaplan och bli KHL-stjärnor i stället.

Vi får väl räkna upp stjärnstatus på de båda aporna då. De har varit duktiga. De båda har plockat hela 11 poäng hittills i KHL och sammanlagt alltså har de båda 22 poäng! Vi gratulerar! Fina KHL-stjärnor!

Linus Omark ensam har 24 poäng...

Apropos stjärnor. Linus är på väg uppåt i KHLs poängliga och är nu uppe på plats 16. Ganska fint i denna världens näst bästa liga och nog är det underligt att NHL aldrig insåg hans storhet och kunde ge honom det förtroende han hade behövt för att bli NHL-stjärna. Nåja, KHL-stjärna är inte det sämsta.

Är säker på att både Eriksson och Möller har idolbilder på Linus Omark uppklistrade på väggarna: tänk, så ser en stjärna ut! En riktig stjärna.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare: Härligt, Knegare! Vi med sunt förnuft brukar ju ha ungefär samma uppfattning om matcherna och dessutom är det alltid jäkligt roliga matcher. Nu vann Apan, trots att det kunde ha slutat annorlunda, men också det är ju typiskt nere i Apschtaan där Apan ogärna släpper pinnar mot Luleå. 

Hatbrottslingens ovarsamma hantering av sanningen slår ju bara ned på honom själv eftersom alla som ser något sådant omedelbart inser att det är meningslöst att bry sig om honom.

Återigen: Grattis till vinsten, Knegare, och hoppas du chans återgälda detta grattis nästa gång våra klubbar möts;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Intressant att kolla upp läget för den viktigaste av hockeyspelare. Vakten!

Målvakt är ju extermt viktigt att diskutera. Dessutom trevligt, eftersom vi slipper se hatbrottslingen SS-apan komma med något dravel. Apan vet ju ingenting alls om målvakter. De har alltid köpt vakter från andra klubbar eftersom de själva inte förstått något om vaktande, trots att Hardy Åsträm från Svartöstaden och högstadiet på Östra Skolan, ett stenkast från Cedern, var hygglig och hjälpte Apan på sjuttiotalet redan.

Intressant är att en masa föreningar i både Elitserien SHL och ALlsvenskan plötsligt skeppar vakter till höger och vänster. Nu gäller det inte de tänkta ettorna direkt utan andra- och tredjevakter, som en klubb skickar till en annan varpå den klubben skickar iväg en av de sina till en annan klubb o s v i en enda dominoparad för vakter.

Uppe hos oss är det rätt stabilt, även om det finns saker som väl kommer att lösas så småningom. Vi har ju själva Daniel Larsson och Joel Lassinantti. Och jag tycker båda varit utmärkta, tryggt för oss på vaktsidan. Hade nog trott att Lassi skulle behöva mer tid på sig men pojken har varit imponerande och ligger faktiskt på fjärde plats i landet, medan Daniel fått några matcher där målen dragit iväg så han ligger lite lägre just nu.

Men så har vi även Mark Owuya, som väl både Mark och Luleå försöker hitta något åt men det har inte öppnats ännu. Mark har ju fördelen att ha rysk mor och därmed ryskt medborgarskap vilket kan underlätta för en KHL-placering men det har inte hänt ännu och under tiden har han ju kontrakt med Luleå.

Uppe i Aspis har vi Luleåmålvakten Samuel Ward som varit utmärkt och dit vore det alltså inte så bra att flytta Mark. En annan som diskuteras som Aspis-flytt var Mattias Modig, som i en sådan där Domino-parad plötsligt lämnade Bofors, men genom hjälp från Luleå Hockey fick Mattias faktiskt kontrakt med Nottingham Panters, våra gamla motståndare i CHL, som säkert inte släpper in tvåsiffrigt i fortsättningen när de nu får en riktig Luleå-utbildad vakt i målet. Man kan undra om det var för att fråga på Mark som Nottingham kontaktade Luleå kanske? Nå, nu blev det så här. Kul, jag tror Mattias kan ha det roligare i Nottingham än i fula Karlskoga. Och hoppas något öppnar sig österut för Mark in Da Park.

I KHL har vi ju redan Anders Grizzly Nillson som gjort stor succé i AK Bars och ligger bland de högsta vakterna i KHL. Kul att Anders fått ett sådant genombrott. Det gick ju inte riktigt att få kontinuerlig plats i Islanders, men efter att ha blivit bästa vakt i VM och nu blivit stjärna i KHL vore det väl underligt om inte andra NHL-klubbar får upp ögonen på honom. Isl har ju sålt rättigheterna till Chicago, inget dåligt lag, och vi får väl se om det händer något. Annars har ju Anders alla chanser att köra en KHL-karriär vilket lär bli bra betalt och trevligare än att riskera NHL-plats fast skeppas till AHL fram och åter. På sikt kanske det vore kul om han kom över till Jokerit i stället? Bars ligger trea i östra, Jokerit i västra, så det är bra lag båda två men i Jokerit skulle han ju bli med Omark och Harju och det vore väl kul med en "Luleå-förening" i KHL, på samma sätt som vi har en "Luleåförening" Asplöven i Allsvenskan. Nu har visserligen Jokerit en köpevakt som är fd Apvakt, men han har ju inte så lätt för sig, Stocksundspojken, så Jokerit skulle nog gärna ge jokerspaden till Grizzly i stället.

Daniel Larsson, Joel Lassinantti, Samuel Ward, Mattias Modig, Anders Nilsson - är det ingen hejd på hur många utmärkta vakter som utvecklats av Luleå Hockey?

I samma anda kan vi ju nämna att junisGludvakten JG nu imponerar i Nordamerika och påpeka att Kalixpojken Viktor Fast som lärde sig vaktandet i Luleås Hockeygymnasium och Luleålaget Brooklyn är på väg in i NHL igen där han självklart kommer att lyckas.

Nej, det är ingen hejd för det räcker inte.

Vi har ju dessutom David Rautio Berguv! David gick ju till Pungen i våras och anledningen är väl inte helt klar men de flesta av oss tror att det berodde på att Pungen gav honom ett kontraktsförslag som innebar att han tjänade betydligt bättre än i Luleå, och att Osten valde att inte matcha det på något sätt eftersom klubben traditionellt håller nere på lönerna för våra egna luleåpojkar.

David har ju levererat utmärkt i flera år för Luleå nu och mycket tydligt blivit bättre och bättre varje år, under Hentos utmärkta vaktträning. Han har ju fått dela på spaden med andra som Grissly och JG och de har varit lite starkare på slutet men senast mot Bellissimo och Owuya var det David som var klar etta. David har kontinuerligt legat väldigt högt i seriens vaktligor, men det har vissa förklarat bort med att "Luleås utespelare tillåter i9nga skott" så det är enkelt att få bra stats hos oss, därför våra vakter allltid ligger bland de högsta.

Och med det sistnämnda omdömet förklarade samma att nere i Pungen, som konsekvent har seriens uslaste stöd för vakterna, där kommer målen att hagla in på stackars Rautio.

Har det blivit så?

Nej. Nere hos Pungen hade de ju också den sore och talangfulle junisen Högberg som de hoppades skulle fortsätta framåt och kanske ta förstaspaden medan David då skulle bli stabil back-up. Men så har det inte riktigt blivit. Högberg har stannat upp lite och under hösten varit något mindre säker än han var i slutspelet i våras och det har tills vidare blivit David som tagit förstaspaden flest gånger. I detta nu ligger David "som vanligt" uppe bland topparna i vaktligan. Han är nummer 3, av 26 vakter, bakom HVs båda vakter Wesslau-Ersberg och har dessutom slagit igenom på en klassisk Luleåmark sedan Mästaren Myllys: Shootouts! Berguven har i år hållit nollan hela 4 ggr, drygt var tredje match, och bl a har han nu tre nollor i rad "hemma" i Linköping. 

Kul att vår Berguv lyckas så bra!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Den där matchrapporten kan jag skriva under på...faktum är att nåt rätt så likt var på gång under den lagsida som man igentligen tillhör skulle min rapport ligga om det inte vore för ett jävla satans troll...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, inte så konstigt när man tänker efter. Nästan alltid målmässigt jämnt nere i Apschtaan, även om Aporna ofta dragit det längsta strået. Några gånger har vi torskat rejält där, men det är sällan.

En första period där Apan väl hade mer men vi vinner den på ett slumpmål av Pitefoppa 0-1. En andra period då Apan trycker tillbaka oss rejält men sedan de vänt till 2-1 sätter Näkyvä - återigen utmärkt efter några svaga matcher - 2-2; en ställning som var något orättvis mot hemmalaget i det läget. Och så en tredjeperiod - vi är väldigt ofta starka i tredje - då Luleå är det bättre laget men Apan får in segermålet 3-2.

Apan borde ha kunnat avgöra i andra, vi borde ha kunnat avgöra i tredje.

Läser man på Apsidan förklarar förstås hatbrottslingen att det var utklassning. Hans matchkommentarer har inte en enda gång speglat det man sett och jag tvivlar på att han överhuvudtaget ser matcherna. Nu ska han väl återgå till att förklara att Apklubben haft större betydelse för svensk hockey än MooDoo och Luleå som varit senaste veckans ljug, något som jag nedan visat fram facit för; dvs Luleå och speciellt MooDoo ligger klart före Apan. Däremot, utanför tio-i-topp hittar vi Apan på 11e plats, strax före 12an Burkölen.

Sanningen är snarare den att Apan är en parentes i svensk hockey och inom några år är de säkert tillbaka på sin vanliga plats i Allsvenskan. Medan något lövenlag tagit deras plats i Elitserien SHL.

1. Pölsan
2. Warulfven
3. Djurgårn
4. MooDoo
5. HV
6. Luleå
7. Köplustan
8. Trottoarkanten
9. AIK
10. Södertälje

11. Apan
12. Burkölen

13. Malmö
14. Timrå
15. Pungen
16. Gurkan
17. Rögle
18. Läjkrarna
19. Mora
20. Öret
21. Bajen
22. Väsby


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar:

Må så vara, men spelet är det absolut inget fel på, dessa 6 matcher vi förlorat på slutet är det väl egentligen bara matchen mot Örebro som var sämre, annars är det just målskyttet, eller bristen på det, som saknas. Chanser skapas men puckjäveln vill bara inte in nu, är det inte Vm i missade öppna målchanser så är det stolpe eller ribba som är i vägen, matchen mot MoDo symboliserade mest detta.

Bakåt släpper vi in lite mål, men det känns ändå som vi behöver en ersättare för Robin Jonsson som aldrig verkar komma tillbaka. Framåt skapas det som sagt, men en målskytt in i laget skulle inte sitta fel. Det nyförvärv jag inför säsongen var skeptisk till var Dixon, vilket har än så länge visat sig som jag trodde. Hade inte suttit fel med Thuresson där istället.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Konstigt att det alltid är missflyt för våra spelare. Sanningen är ju att det inte finns en enda forward i vårat lag som kan dra iväg ett skott som Lundberg.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Håller med du. Apan har haft ett jäkla råflyt den här säsongen men vi kan vara nöjda att ha lyckats så överjävligt 3-2 jämfört med de 6-0 respektive 6-1 den inkompetente pensionerade hatbrottslingen förklarade att det skulle bli.

Bara att bryta ihop och komma igen.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Skellefteå kommer undan med blotta förskräckelsen i tredje, Luleå var verkligen värda en kvittering men det symboliserar tyvärr vårt missflyt nu samtidigt som SKAIK fick mål på typ deras enda chans då Lundberg bara kastade in pucken på mål och den gick ribba in...nåja, spelmässigt gör vi det väldigt bra och visar hur man ska ta SKAIK med hög press.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Rasisten från Apsidan förklarar att han inte är rasist eftersom han betalt för sex i Thailand och dessutom "har finkst blod i sig" och så hatar han vidare. 

Hatbrottslingen är hårt pressad nu. Han har ju förklarat att Apan ska vinna med 6-1 respektive 6-0 hur nu det ska gå till när det står 2-2. Han kommer väl loss med något om mongos, undermänniskar, lappar, gnetfinnar och annat relevant och hockeyassocierat.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Hehe. ja han är otrolig denne gubbe....skönt också för Larsson som gjort en bra match att skottet tog i ribban...visst, det var ett hårt skott men från blålinjen med fri sikt så ett sånt skott SKA inte en målis släppa, men det var nära.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

SS-apan, natbrottslingen får ett rasistutbrott i samband med att Luleå sätter 2-2. En finne passa till en finne, karakteriserar han Luleås mål.

Varför inte en neger till en neger, en fitta till en fitta, en bög till en bög, en zigenare till en zigenare?

Rasisten SS-Apan vill ändra på några smågrejjer:

• Gävle ligger inte i Norrland

• hatar finnar och andra, Breivik där har vi årets man!

Jorden ÄR platt...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

JA MEN VAD FAN ÄR DET FÖR FEL PÅ FRISÖRENJÄVELN? ADAM PETTERSSOM VEVAR OMKULL GUBBE EFTER GUBBE OCH FRISÖREN VISAR UT ABBOTT?

JAG HAR SJÄLV TROTT ATT ZEBRORNA BARA ÄR SÅ HÄR VÄRDELÖSA MEN EFTER ATT HA SETT DETTA MÅSTE MAN UNDRA OM INTE BAGDAD-BOB LAGT EN AVSEVÄRD DEL AV MILJONERNA PÅ ZEBRA-"UTBILDNING"...

Kunde Bagdad-Bob slänga ut en miljon för att Zachris ska skriva på undrar man hur mycket han är beredd att betala FriSören och andra värdelösa men löpbara zebror...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Och OJ, vilken snyggt 2-2 mål av Luleå...snyggt hybrid-icingspel där Fogström själv är mkt nära att sätta den men efter sin chans passar han till Näkyvä som stänker in 2-2 :) 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Härligt!En lobb ända in i Apzonen och Fogström åker in framför mål men missar fast så spelar han in bakåt och Näkyvä slår in 2-2. Snyggt Näkyvö, och snyggt kämpat ni andra!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Låt oss hoppas att Apan har många fillingar i förrådet. Av det man hört kommentatorn säga så snart en Apa får puck, är han så rejält aprunkande att det numera är klister i varje bralla!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hatbrottslingen 68-årige SS-apan förklarar att Apklubben är först i Norrland att bli svenska mästare, till dess att en MooDooist frågar hatbrottslingen "Du har missat att Gävle-lag tog 10 SM innan Apan?"

Så får vi hattbrottslingens svar: "Jag tycker att jag är ganska tydlig med att min åsikt är att Gävle inte riktigt är norrland."

OK....

Går man till fakta är det förstås självklart definierat att Gävle är en stad i Norrland, men det bekymrar inte SS-apan "jag tycker att jag är ganska tydlig med min åsikt att..."

Ha ha ha ha ha. 

SS-apan: - Om du går för långt åt det hållet riskerar du att ramla över kanten!

Överraskad: - Men Jorden är ju rund, centrifugalkraften kommer att hålla oss kvar hur långt vi än vandrar?

SS-apan: - Jag tycker att jag är ganska tydlig med att min åsikt är att jorden inte är riktigt rund utan snarare platt.

Ja, han är helt borta. I matchen har Apan kvitterat genom sunkens son, en lulespelare förstås, men som Bgadad-Bob köpte in som han köpt in andra 15-16 åringar han specialiserat sig på, gonom att agera med den pedofila värdegurnnnnd som är Apans. 

Såvitt jag hör och ser måste det vara Stefan Klockares brorsa som är "objektiv" kommentator. Denne är helt sjukt slickande alla apor, typ Adam Pettersson åker omkring med puck ohotad 5 sekunder "fantastiska svängningar av Adam Petterssom som sätter igång allt". Och så jublar han när det blir mål för Apan. 

Jaha, 2-1 till Apan nu och elegant blundat av zebrorna när Apan har sex man på isen en lång tid, men strax därefter åker Lulespelaren Oskarsson ut för något som ingen ser, ingen annan än FriSören...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

BusarnasBuse: Det är rätta tag! Själv sitter jag och - efter en perfekt middag - njuter vanlijglass med lakrits på Södra Öland medan jag ser matchen. Blir nog starkare senare.

Man får vara mycket nöjd att Luleås nya, inprövade variant, där pitefoppa helt enkelt bröstar in pucken förbi Markus Svensson som inte begrep sådant.

Bland apsupportrar ser jag att hatbrottslingen tippade 6-0 till Apan på SvenskaFans men här fegar han ur och det blev bara mediokra 6-1. Nåja, fegapa, bara 6-0 att fixa så är deu hemma. Det ordnar sig säääääkert! 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:Jaha ja Svenne ser ok ut so far...

Vinner dem i afton drar jag en rom & en dyr cigarr i morgon bara för att!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och - eftersom du är här och läser och lär dig, Big: som du ser för jag bara fram fakta så jag betackar mig för eventuella framtida uttalanden från din sida där du sammanför det fina jag skriver med de kräkinspirationer som Apans hatbrottsling förorenar nätet med.

Du skulle ha agerat snabbare mot SS-pensionären på Svenska Fans så hade inte granskningen av Apklubben blivit den vi har nu. Inse att symptomen inte är detsamma som orsaken. Tänk!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Har funderat en del över min sammanställning av de svenska topplagen i ishockey. Är ganska imponerad av att Apan knackar på dörren till tio-bästa-listan och lyckas Apan lika bra framöver som man gjort senaste åren kan man mycket väl komma att hota Södertälje på tiondeplatsen redan om ett par år.

Även om konkurrensen senaste åren - då framför allt alla andra lag än Apan exporterat 100-150 av de bästa spelarna till andra länder- varit historiskt svag vilket inneburit att det blivit unikt enkelt att lyckas bra - är det endå trevligt att APan lyckats så väl. Det tycker ni nog alla uppifrån Norra Norrland och skulle gärna velat dela ut våra odelade hyllning.

Tyvärr är det inte så enkelt när den där hatbrottslingen sitter och hatar sida upp och sida ned och vill ha det till att Apklubben är bästigast på allt någonsin, vilket naturligtvis bara är dravel. Apan är långt ifrån Luleås nivå och jättelångt från MooDoos nivå när det gäller betydelse för svensk hockey genom tiderna. Att SS-pensionären sitter och påstår annat, spelar stöddig och kaxar sig med Apklubben som någon sorts rättesnöre för alla andra genom apdoktrin och värdegrunnnnnd, det är bara pinsamt. 

Apan har som sagt lyckats senaste åren då det varit historiskt enkelt att lyckas. Innan dess måste man ranka Burkölen som ett lag av större betydelse.

Jag kommer ihåg i våras då inkompetenta självutnämnda experter ville ha det till att Apan var unikt bästigast någonsin i Elitserien-SHL!

Helt sjukt påstående. Bäst någonsin är med all säkerhet Warulfven säsongen 2001-2002. Om nu inte lockoutsäsongen kan rankas högre och i så fall blir det ju Köplustan 2004-2005. Men jag tror faktiskt Ulfven tre år tidigare var ännu vassare. Att jämföra Apklubben modell 2013-2014 med dessa lag visar bara att man knappast sett hockey vaken och nykter.

Allvarligt talat. Jag tror t o m att Warulfven modell 2010-2011 - som utklassade dåvarande Apan i final - skulle ha slagit Apan modell 2013-2014. 

Uppskattningarna av Apan av de s k experterna vennergran m fl och de stöddiga påståendena om Apans förträfflighet av SS-pensionärer och andra är extremt överdrivna och felaktiga. I årets liga har jag noterat att det där suttit kvar i zebrorna som givit Apan orättvisa fördelar men de inser väl hur det ligger till så småningom. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare: Hoppas det fungerar om det behövs igen dårå. Bara det inte blir en klickbildning, en stark gruppering som tar plats och som andra stör sig på ska det nog ordna sig. En sådan grupp skulle ju kunna riskeras med överbetalda, lata som anser sig mer värda än andra - vilket skulle kunna bli Lehtonen, Zachrisson och Widing - och kanske andra ansluter.

Nej, risken finns, men ni grejar det nog. Kanske?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ser på Apsidan att SS-apans hybris nu galloperat iväg totalt och hans stöddighet passerar alla trösklar för hocketbedömning och mänsklig förståelse.

Nu yrar han om att Waulfven, Pölsan och Djurgårn kan han acceptera rankade före Apklubben - men Apklubben är överlägsen nummer fyra i Hockey-Sverige över alla tider!

"Men vi skulle ändå vara den första norrlandsklubb som tog SM-guld."

"Men som sagt så leder vi över MoDo och Luleå."

Svar Nej och Nej.

Apan har ju koncentrerat sig på att i första hand hata Luleå men nu dyker hans andra hatarobjet, MooDoo, upp. Aporna hävdar ju att igen-kligen är det Burkölen de hatar, men vi skiter i vad de påstår och ser på hur de agerar.

Nu svarar MooDooister Apan och påpekar att det är underligt att Gävle-föreningarna hann bli svenska mästare tio gånger innan "Apan blev den första norrlandsklubb som tog SM-Glud" vilket förstås är lite svårt för SS-apan att förstå.

Jag kan lägga till: Nej, Apor. Ni är inte i närheten av att vara så historiskt stora som MooDoo. Inte en chans. Ni är inte ens på Luleås nivå.

SS-Apans historiebeskrivning består av att "De år som Apklubben varit framme i final är de som räknas. Övriga år under alla tider räknas inte. Gällde det tiden innan Apan bildades räknas det inte eftersom Apan inte var med, gäller de de senaste 30-35 åren räknas det inte eftersom Apan inte var med det är för moderna tider. Ja, förlåt sista fyra åren räknas förstås väldeliga, enligt första meningen."

När det gäller hockeyns historia i Sverige är det på följande sätt:

1. Under första 30-40 åren handlade det bara om lokalmästerskap i Stockholm. Kvarterlag deltog, Atlas Copco var stora o s v. Gävle Godtemplare vann 1957 men för övrigt var det bara Stockholmslag fram till Pölsan vann 1964 och fr o m då fick Hockeyn en bredare nationell spridning.

2. Under 1950-60-talen breddade man upptaget genom att kvotera in lag från andra platser som kompletterade det hela och i princip fick delta i lokalmästerskapet för Stockholm. Men någon rättvisa för deltagarna och de olika delarna av Sverige fanns förstås inte. Visst spelades det hockey i hela landet, men det var fortfarande hobbysysselsättning, spelarna hade andra jobb och att sitta och åka tåg eller buss för matcher mot lag i andra delar av landet var inte riktigt görbart.

3. Från början av 1970-talet hade byggandet av ishallar landet över kommit igång ordentligt, intresset och ambitionerna höjdes rejält och man började planera för riktig ordning och organisation av hockey-Sverige. 1975 hade man gått i mål med detta och Elitserien startade. Fr o m då finns svensk hockey på riktigt.

Om man då ska ranka de viktigaste hockeyföreningarna i landet inser alla att det väsentligen handlar om prestationer i Elitserien. Det klubbarna gjort innan dess har klart mindre betydelse men någon effekt har förstås åren 1965-1975, klart lägre har 1955-1965, mycket lägre har 1945-1955 o s v. Stockholmsklubben IK Göta vann 7 av de 9 första "svenska mästerskapen" men ingen skulle ju hitta på att hävda att Göta är viktigast sett över alla år.

Nå, hur ska vi då ranka lagen?

Lag 1-4 36-39 säsonger
Pölsan, Warulfven, Djurgårn och MooDoo.
Jag vill mena att här har vi de fyra lag som ligger klart före resten. Warulfven och Pölsan har alltid varit med i Elitserien, MooDoo har bara missat ett år, Djurgårn har missat ett par till nu på slutet. Ulfven har åtta måsterskap, Pölsan och Djurgårn har sex, MooDoo har två.

Till MooDoos bedrifter hör att laget levererat de flesta av de svenska hockeyspelare som rankats som nummer ett på olika sätt i NHL. Klubbens höga placering är oomkullrunkelig, men trots allt får den nog rankas lägre än de tre andra.

4.MooDoo

Sedan är det svårare. I detta läge får vi nog acceptera att räkna in bedrifter under tiden före Elitserien och då ligger det till så här: Warulfven har inga större. Djurgården vann sex gånger 1958-1963 samt  fyra gånger innan dess, första gången 1926. Pölsan vann sju gånger 1964-1972.

Det där är lite tycke och smak och de tre lagen är inte helt lätta att separera. Personligen skulle jag nog ranka

1. Pölsan

2. Warulfven

3. Djurgårn

genom att hävda att Pölsans insatser 1964-1972 slår den knappare fördel Warulfven har på Pölsan under Elitserien och att Pölsans pre-Elitserien-resultat är mer värda än Djurgårns som är mer av historisk karaktär innan riktig hockey blev till. Lite svårare att diffa Warulfven-Djurgårn men dels har Warulfven i princip alltid varit topplag senaste 35 åren och det faktum att Djurgårn varit ur Elitserien tre år är tungt vägande skäl. Men hur man diffar dessa tre lag beror på vad man känner har betydelse och jag kan mycket väl förstå helt andra ordningar bland de tre främsta.

Lag 5-9 29-34 säsonger
Köplustan, HV, Luleå, Trottoarkanten, AIK
Lite svårare att diffa upp de där lagen. När det gäller SM har HV 4 st, AIK och Köplustan 2 st, Luleå och Trottoarkanten 1 st. Köplustan har varit med några säsonger fler än övriga men jag vill nog ändå ranka

5. HV

som följd av de under 2000-talet under många år hållt en sådan hög nivå när hockeyn i landet dessutom var som bäst någonsin; mest utvecklad och professionell och dessutom innan det enorma draftet till andra länder av alla klubbars bästa spelare kom igång ordentligt.

Vill nog tycka också att Gnaget sprattlat till några gånger men det är väldigt långt mellan gångerna och mellan det har de ofta tillhört seriens sämsta lag om de ens hållt sig kvar - och i modern tid har de ju mer blivit ett allsvenskt lag (plus ger jag mig fan på att de lirar i KHL 2015-2016), men med det som bakgrund rankar jag

9. AIK

När det gäller Trottoarkanten har de på plussidan att de fanns med tillsammans med Mora ända från 40- och 50-talen men som sagt är jag inte så överdrivet imponerad över lag som "var med" på den tiden det handlade om utvidgade lokalmästerskap för Stockholm. Dock tog Trottoarkanten 4 SM under åren de sju åren innan Elitserien vilket är ett rejält plus i kanten. Men senaste fyrtio åren - i Elitserien - har Trottoarkanten aldrig vunnit SM och i stort sett hela tiden tillhört de sämsta lagen i serien om de överhuvudtaget varit med. Och under 2000-talet har de oftast inte varit med som sagt. Undrar om jag inte ska tänka om och placera Trottoaren under AIK också. Kanske. Men tills vidare har vi

8. Trottoarkanten

Då gäller de ställningen mellan Köplustan och Luleå. Hm. När det gäller Luleå hade man under 2000-talet typ åtta år då man visserligen vanligen åkte ut redan i kvarten och t o m missade slutspel några år. Men för övrigt har Luleå alltid tillhört topplagen och under hela Elitseriens historia har Luleå spelat fjärde flest antal slutspel; Pölsan har lirat ett slutspel mer än vi, Djurgården två mer än vi, Ulfven klart fler. Köplustan vill jag nog ranka klart sämre eftersom de nästan hela tiden legat bakom Luleå. Men så har Köplustan haft några år på 2000-talet när de var riktigt bra och säsongen 2004-2005 var kanske Köplustans lag det bästa som någonsin spelat i Elitserien. Fast jag tycker inte att det räcker; det är så enstaka framgångar under kort tid medan Luleå legat så högt under så väldigt lång tid. Nej, det blir klart så här:

6. Luleå

7. Köplustan

Lag 10-16 12-24 säsonger
Malmö, Apan, Pungen, Tälje, Timrå, Burkölen, Gurkan.
Här har vi lag där flera blivit mästare: Apan 3ggr, Malmö 2ggr, Tälje och Burkölen 1 gång, men väsentligen handlar det om lag som större delen av tiden inte ens tillhört elitserien. De har som Malmö, Burkölen och Gurkan, blomstrat ett tag och sedan försvunnit alternativt kommit in först på slutet som Pungen, eller så var de med tidigare, men försvann och var borta väldigt länge men dök upp sedan igen - som Apan och Timrå - och så Tälje som väl tillhör blomstrat och försvunnitgängen, men dock sprattlat upp flera gånger. Inte så lätt att ranka dessa lag t ex hur mycket värt ska man hålla Apans och Malmös 2-3 Glud när man ska jämföra med högre nivå under betydligt längre tid etc? 


Här kan man förstås mena att Apans framgångar senaste åren lyfter dem mot flera av de andra lagen men även om Tälje mest saknats senaste åren har de ändå tillhört Elitserien mer konstant hela tiden medan Apan var helt borta och även om jag vill väsentligen oräkna framgångar innan Elitserien fick ordning på den nationella hockeyn är Södertäjes historiska ställning med hela sex svenska mästerskap innan Elitserien inte möjlig att bortse från helt. Det blir nog

10. Södertälje

11. Apan

Fortsättningsvis svårare. Ska Malmö komma sedan? Nja, normalt sett borde man göra så, men jag tvekar. När det nu handlar om lag som haft framgång under bara kort tid kan jag inte bortse från att Malmö helt köpte till sig sitt lag och sina framgångar. Och det ligger Malmö i fatet, när det gäller att prestera på egen kraft vill jag hävda att konkurrenten Rögle är större än Malmö. Nej, jag klassar nog ner Malmö. Det får bli

12. Burkölen

13. Malmö

När vi kommer till de tre återstående lagen är det lite svårare att se större skillnader och då väljer jag att ranka efter hur många säsonger de har i Elitserien, dvs

14. Timrå

15. Pungen

16. Gurkan

Ja, jag kan nog lägga till även nästa lag, som är klart under de 16 nämnda, men lika klart över resten:

17. Rögle

Vi har inte så många kvar sedan faktiskt. Det är Mora, Läjkrarna, Öret HK/IK (slår ihop dem), Bajen och Väsby. Väsby är förstås klart sist, Bajen näst sist, Läjkrarna har snart blivit klart lag 16 och kanske Öret också lägger sig före Mora. Ja, jag kan nog ranka klart och då blir det:

18. Läjkrarna

19. Mora

20. Öret

21. Bajen

22. Väsby

När det gäller Väsby kan man ifrågasätta deras placering och t ex lyfta plantskolor som Huddinge m fl och det är förstås helt riktigt, men det kan ju också accepteras att vi följer definitionen att man måste iaf ha deltagit i Eliserien SHL för att komma upp på listan, som lyder på följande sätt:

1. Pölsan
2. Warulfven
3. Djurgårn
4. MooDoo
5. HV
6. Luleå
7. Köplustan
8. Trottoarkanten
9. AIK
10. Södertälje

11. Apan
12. Burkölen

13. Malmö
14. Timrå
15. Pungen
16. Gurkan
17. Rögle
18. Läjkrarna
19. Mora
20. Öret
21. Bajen
22. Väsby

Man får gratulera Apan till en fin femteplats för Norrlandslagen och spännande att se ett rent Västerbottensmästerskap där nedanför tio-i-topp-listan. Apan har ju ledningen i Västerbotten just nu, men det är förstås bara pga de senaste åren, annars är det Burkölen som legat föra Apan där nästan hela tiden. Men det kan ju vända snabbt, om några år kanske Ölen återtagit ledningen i Västerbotten, som vanligt.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag vet inte vad Lule har för erfarenheter med såna där sabotörer men vad jag vet om Skellefte så har dom haft problem med spelare som försöker trycka ner juniorer men dessa spelare har ju inte fått förlängt kontrakt oberoende hur bra dom varit t.ex McDonell Martinnen Månsson...så dom brukar ta tag i "problemet/n" ifall dom dyker upp.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare: Du kanske har rätt, och möjligen kommer inte Zachrissons miljongåva i somras att spela någon roll under året.

Men Apan har senaste åren, förutom att man hade ett antal duktiga spelare (många köpta och duktiga framför allt som följd av den låga konkurrens nationellt som förelåg eftersom de andra klubbarnas 100-150 bästa spelare lirade i utlandet), också levt högt på att hela laget varit beredda att ge absolut allt för att vinna. 

I år har APan klart lägre spets, det vet vi. Om även den stora viljan att prioritera laget före jaget börjar haverera, då kan det gå utför snabbt.

Jag har ju hävdat tidigare att en risk är att några spelare kan bli omklädningsrumsabotörer. Nu verkar det ju som att både Kalopsen och Kabanossen - två av de jag lyfte - har lyckats utmärkt och fungerar hur bra som helst. I alla fall tills vidare. Men börjar det tjafsas om att en eller flera drar benen efter sig kan det gå snabbt att döda stämningen. 

Och i sådana lägen är det förstås en aggraverande faktor att alla vet att Zacris tankar hem 300 000 i månaden och dessutom fått en miljon kronor i handen bara för att skriva på. Vad gäller för Lehtonen? Vad gäller för Widing? Gissningsvis läcker de ekonomiska avtalen ut till de andra spelarna. Börjar det gå troll i lagsammanhållningen kan då miljonerna bli det som tippar lasset.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:  Det där med att andra spelare i laget är sura för att nån fått mer än andra tror jag inte ett skit på.  Juniorerna tjänar mindre javisst men så är det väl i ALLA lag...mer eller mindre...men dom vet ju att deras löner kommer att öka succesivt för varje år som går. 

Och när deras löner börjar "peaka" då lär Zackrissons löner vara på neråtgående(om han inte slutat innan dess).


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, bara att ladda nu för matchen i morgon. Är själv på väg, efter ett tillfredsställande besök på Pizza Hut i Norrköping, mot Kalmar och Öland. Ovanligt mycket älg runt E22an idag, beckmörkt, så det får bli lugnare än vanligt. Men funderar på matchen imorgon.

Apan i Apschtaan. Det är en match aporna inte vill släppa. Tänk bara hur snopna de blev när vi vände 3-2 till 3-5 på bara några minuter när vi möttes i december senast. Enda gången de inte vunnit eller haft oavgjort vid full tid. Det vill de inte vara med om igen.

Är vi bra nog, kan vi bjuda motstånd? Ja, kanske. Visserligen har vi olyckats på senare tid men vi har minst sagt varit med i matcherna och se bara på vår andra period i Scandal-I-Analium. För många i laget är dessa matcher en väldig väckarklocka och kan de få med sig övriga spelare också...ja då kan det bli MATCH! 

Apan borde ha samma läge men jag tvivlar faktiskt. Har Forsell och de andra verkligen lust att offra framtänder samtidigt som de ser Lehtonen, Widing och de andra köpespelarna stå och luta sig mot sargen medan de är på isen samtidigt spm Forsell-gänget mycket väl vet att Bagdad-Bob slänt upp en miljon kronor bara för att Zacris - och gissningsvis de andra likadant - skulle skriva på ett lyxlönkontrakt?

Jag är inte så säker på det. Kan nog finnas risk för att Apan "tappar tvålen i duschen" nu och låter det hända som kan hända när de ska ta upp den. Samma historia som för SS-apan när han "producerar" ett inlägg.

Finns chans för en rejäl vendetta i morgon. Och som jag ska njuuuuta:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hatbrottslingen med Thailandsupplevelser har havererat alldeles nu. Han sitter och fantiserar om att Luleå och MooDoo borde slås ihop för att Apan ska få något motstånd. 

Följer alltså Apdoktrinen som menar att APan är alldeles för bästigast för motståndet i Elitserien SHL och borde spela i KHL, i NHL, jag kanske i något sorts universium-HL för att hitta motstånd. 

Känns fint att veta att han sitter dagarna igenom och författar meterlånga inlägg på snacket, det ena mer verklighetsfrämmande än det andra. Eftersom det håller honom borta från annat. Man ser ju framför sig hur han rullar ned med rollatorn, komplett med urinpåse och allt och ställer sig utanför närmsta dagis, dräglandes, frustandes och allmänt stånkandes.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare: Sånt kan hända och har hänt förr. Personligen tycker jag att det ganska ofta varit alldeles utmärkta matcher mellan Apan och Luleå, men även när det varit jämnt har ofta Apan vunnit vilket jag tolkat varit beroende av att Apan velat mer än vi. 

Undrar om inte den där viljan kommer att försvinna i år? Tänker att det inte blir så lätt för de lokala spelarna att ge tänder och ta blåmärken när de ser hur de inköpta spelarna latar sig och det dessutom är känt att Bagdad-Bob betalat dem en miljon till British Virgin Islands-banker och liknande bara för att de ska iddas åka upp till Apschtaan en period.

Det kanske visar sig att det är vi som vill mer den här gången?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Fast då finns ju chansen att det blir precis tvärtom med hjälp av domare flipperspel och allmän röta...trots mediokert spel med förvirrade backar...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare: Du har helt rätt!

Det tog ju lång tid att vinna för oss nere i Apschtaan när ni kom tillbaka till högsta serien, och ineldningsvis var det bara efter förlängning. 

Men en gång har vi lyckats, för knappt ett år sedan, december 2013. Med fem minuter kvar av matchen hade ni nyss tagit ledningen med 3-2 och man trodde att nu slutar det som vanligt. Men icke då! Pang sa det bara så hade vi petat in 3 mål och vann mot en chockad apklubb med 3-5!

För övrigt har vi ju torskat med stora siffror där nere då och då, så nu tycker jag det är dags att vi vinner med något liknande. Kommer själv att sitta nere på stora alvaret och följa matchen med stort allvar på datorn, välförsedd med S och Ox.

Jag tycker som du, vi vinner med minst 3-4 mål. Efter en sådan kross kommer vi förstås att slippa SS-apan i veckor. Han dyker ju upp med stöddiga hatarinlägg en masse när vi fått stryk av Apan men när vi vinner är han alltid mystiskt försvunnen?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ja allt annat än seger med minst 3-4 mål vore ett gravt tjänstefel för Luulää...för Skellefte består ju endast av "leftovers" "no names" och SHL´s klart sämsta backuppsättning,eller?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hur många av Elitserien SHL:s spelare har dragit på sig fler tvåminutersutvisningar än Apan Sevc?

Svar: 0!

Jo, Apklubben har ersatt Jocke Lindström och Jimmie Eriksson väl. Dessa två apor toppade ju utvisningsligan, ingen drog på sig fler tvåminuters än dessa två, vanligen för trippingar, crosscheckingar, slashingar och så lindströms specialitet: high sticking. Och då ska man betänka att det allra mesta fulspelet i form av klubbmygel och filmningar blev de inte ens dömda för. Jimmies specialitet att välta omkull motståndare och dra med dem i fallet innan han lade sig med sin stora mage över motståndarbackarna så att andra apor fick fritt fram att peta in mål, det blev han ju inte ens utvisad för. Eftersom zebrorna inte kunde hittat regelbrottet i regelboken. Allt står ju inte där, t ex står det inte skrivet att det är förbjudet att kräkas på motspelare eller lägga av vidriga äggmökar. Det är ju bara att titta på Jimmie i ansiktet så inser man att också sådant pysslade han med. Men utan att bli utvisad.

Apan Sevc visar sig vara en värdig efterföljare och toppar vackert listan. Bagdad-Bob är nöjd. Men han behöver sällskap där uppe av fler apor. Närmast att gå ikapp är Fredrik Lindgren, som har tre utvisningar att hämta in. Men det kommer nog.

Har funderat på en sak. Är Apan 2012-2014 det fulaste spelande laget under alla tider? Mycket talar ju för det. Tänk om man skulle sätta ihop en rulle med allt fulspel de höll på med, den skulle bli vidrigt lång. Nu har ju de värsta ful/filmspelarna dragit och Sevc får slita hårt för att ersätta dessa. Det som mest talar emot att Sevc kan behålla kronan är förstås det faktum att han har för vana att bli avstängd efter alltför våldsamma påhopp eller rasistiskt sådant. 

Egentligen synd att Jimmie drog eftersom det stoppar den tekniska utvecklingen. Jag har på känn att det bara var en tidsfråga innan 11 av lagens målvakter skulle utrustats med smell indicators på hjälmarna, något de skulle behövt när de mötte aporna och Jimmie heffaklumpen Eriksson seglade in framför målet, efter sitt vanliga intag av ruttna ägg i omklädningsrummet.

FART DETECTED! FART DETECTED! EVACUATE! EVACUATE!


« · 1636958 · »