Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
He he,
Warulfven slår in ett långskott på Pölsan men Richard Wallin har klivit innanför målgården med en grilla och anses ha skymt Starbaum för mycket därigenom varför målet döms bort.
I periodens slut blir Ulfvarne fly förbannade - naturligtvis mest pga att de ligger under med 3-0 - och kapten Tollefsen hamnar i bråk med Pölsor och zebror och synes som en Matador på julafton bryta ihop när han inte får visa hur modig och tuff han är. Råskäller på en linjezebra till dess han åker ut på match.
Warulfven är ju det lag som under alla tider gnällt mest på zebror och alltid kul när de blir tagna i örat.
Trevligt också att se hur Pölsan retar Ulfvarne till vansinne.
Andra perioden över. 2-1 till Pungen.
Första perioden hänger vi med någorlunda, men i andra blir vi överkörda. Visserligen bara 2-1 och en period kvar men nog känns det som att vi sitter fast i ett skamgrepp av pungarne nu och Luleås förmåga att komma ut och vända på matcher på senare tid är ju inte överdrivet imponerande.
Om man undantar Miraklet i Salzburg förstås:-)
Råkade se att hatbrottslingen tagit del av återkopplingen avseende Apans ANRIKA insatser:
1975 | - | 1976 | Finalförlust mot Leksand 4-11 samt 0-14 |
1976 | - | 1977 | Did not make playoffs |
1977 | - | 1978 | Vann final |
1978 | - | 1979 | Did not make playoffs |
1979 | - | 1980 | Fick kvala sig kvar |
1980 | - | 1981 | Semifinalförlust mot Färjestad |
1981 | - | 1982 | Did not make playoffs |
1982 | - | 1983 | Did not make playoffs |
1983 | - | 1984 | Did not make playoffs |
1984 | - | 1985 | Fick kvala, misslyckades |
1985 | - | 1986 | Var inte ens med i elitserien, kvalade upp |
1986 | - | 1987 | Fick kvala sig kvar |
1987 | - | 1988 | Fick kvala sig kvar |
1988 | - | 1989 | Fick kvala sig kvar |
1989 | - | 1990 | Fick kvala, misslyckades |
1990 | - | 1991 | Var inte ens med i elitserien |
1991 | - | 1992 | Var inte ens med i elitserien |
1992 | - | 1993 | Var inte ens med i elitserien |
1993 | - | 1994 | Var inte ens med i elitserien |
1994 | - | 1995 | Var inte ens med i elitserien |
1995 | - | 1996 | Var inte ens med i elitserien |
1996 | - | 1997 | Var inte ens med i elitserien |
1997 | - | 1998 | Var inte ens med i elitserien |
1998 | - | 1999 | Var inte ens med i elitserien |
1999 | - | 2000 | Var inte ens med i elitserien |
2000 | - | 2001 | Var inte ens med i elitserien |
2001 | - | 2002 | Var inte ens med i elitserien |
2002 | - | 2003 | Var inte ens med i elitserien, misslyckades i kval |
2003 | - | 2004 | Var inte ens med i elitserien, misslyckades i kval |
2004 | - | 2005 | Var inte ens med i elitserien, misslyckades i kval |
2005 | - | 2006 | Var inte ens med i elitserien, kvalade upp |
2006 | - | 2007 | Fick kvala sig kvar |
2007 | - | 2008 | Kvartsfinalförlust mot HV |
2008 | - | 2009 | Kvartsfinalförlust mot Färjestad |
2009 | - | 2010 | Semifinalförlust mot HV |
2010 | - | 2011 | Finalförlust |
2011 | - | 2012 | Finalförlust |
2012 | - | 2013 | Glud |
2013 | - | 2014 | Glud |
Vad ska han nu göra, när kompletta fakta ligger utlagda svart på vitt?
Han gör som vanligt förstås, som troll alltid gör. Först låtsas de ha fakta. Sedan, när de krossats av fakta, kommer de med objektiva fakta-relaterade argument med ord som "skamgränsen ...skämmer man ut sig...jättetorsk...smutsiga asätande hyenor"
Akademikerna med Thailandsresor i CV:t har uttalat sig. Snart kommer väl de vanliga referenserna till Breivik också.
Redigerad kommentar
Jamenvafan?
Granström åker bakom en pung som slänger sig och Mr Höjdhoppare hittar på att det är hakning.
Misstanken mot Höjdhopparen infrias.
Satsar han på spelbolag mot Luleå de gånger han ska döma oss? Eller är han så eländig?
Hinner skriva att Luleå är mer med men sedan sätter Pungen 1-1 och följer upp det med 2-1 i ett PP-läge där Pungarne får stå 2-3 meter framför Lassi och avlossa skott, ta retur och avlossa skott, ta retur och avlossa skott...gång på gång till tvåan sitter.
Luleås spel nu börjar likna det vi försökte med mot Pölsan, utan större framgång vill jag mena...
Hm, Warulfven får liksom vi tidigare känna av vad en uppretad Pölsa kan ställa till med. 3-0 till Pölsan efter första perioden.
Djurgårn börjar med 0-1 borta mot Köplustan som därefter vrider upp och vänder till 3-1 men nu i början av andra reducerar gårdarna till 3-2. Intressant.
Trottoarkanten-HV71 1-2.
Ser att Apan tar emot MooDooismen senare ikväll. Vi hoppas på en vinst för hockeyn och inte för köpeklubben som delar ut miljonbonus för kontraktsskrivning och köper spelare från åtta länder.
Andra perioden igång nu. Vi lyckades döda boxen. Därefter Pungar som bålgetingar runt Lassi några minuter men fortfarande 0-0.
Nu har Luleå fått lite motspel men fortsatt mycket puck i vår zon och inte alls trevligt att se Pungens första- och andralinor få härja fritt mot vårt försvar och våra backar. Det vi vi hur det kommer att gå om det här fortsätter.
Tycker att vi förlägger spelet i Pungens zon i stället, OK?
Ser i Hockeystudion, där de diskuterar en monstertackling av Hedman på Enterfeldt som verkar ha lett till armfraktur på Enterfeldt tyvärr. Då passar Cmore-experten Tommy - han som egentligen är stavhopparexpert - på att ynka för att vi måste vara försiktiga med tacklingar mot huvudet.
Slälv har jag INTE glömt att nämnde Tommy - i efterförloppet till när Luleå spöat Djurgårn i kvartsfinal trots att Djurgårdarna i de sista fyra mtacherna siktade in sig på fula överfall mot lulehuvuden - satt i en TV-debatt där Yelverton Tegnér informerade om att Luleå under två år haft som doktrin att INTE orsaka huvudskador på motståndarna och därför inte orsakat en enda hjärnskakning - då Tommy räckte upp handen och skrattande förklarade att det är tråkigare att se Luleå spela hockey än att se målarfärg torka.
FY FAN. Det kan nog vara att han skärpt sig nu men det där jävla uttalandet har han ännu inte bett om ursäkt för. Dumheter får man böra med sig
Puh. Vi står emot perioden ut. 0-1 till Luleå, som inleder andra med en minuts box.
Tycker väl att ett mer naturligt resultat efter den period vi sett hade varit 0-0 men jag klagar inte.
Kors i taket!
Luleå tar ledningen med 0-1!
Pungen överbelastar i försvaret men Ledin petar vidare pucken snyggt till ANdreas Hjelm som står helt fri till höger om Rautio och kan ta god tid på sig att sikta in sig. Rautio hinner ut tre meter för att stänga av men Hjelmen prickar den lilla luckan i borte krysset.
0-1.
Men nu får Luleå boxa. Brrrrr.....
14 minuter, Pungen spelar puckut och vi får PP igen, vilket knappast känns som en fördel med tanke på hur det såg ut senast.
Tyvärr med Höjdhopparen som Zebra lär han leta upp några billiga kompensationer på oss för att blidka hemmapubliken vilket blir jobbigt för oss.
5 mot 5 känns som betydligt bättre att vi spelar isf 5 mot 4 och 4 mot 5.
En minut lirat av detta "PP" och det ser ut som det tidigare. Nu tekning nere hos Lassi...
Matchen i matchen: David Rautio mot Joel Lassinantti. Två Luleåpojkar, utvecklade av Luleå Hockey, fina representanter för arvet från Jarmo Myllys.
Jag tycker faktiskt att dessa två vakter mycket väl liknar varandra i spelstil. David är ju mer erfaren och jag håller honom som den något bättre, men trevligt att specialstudera våra fina vakter från Luleå Hockey.
Tänk att vi så många gånger senaste åren sett matcher i Elitserien SHL där båda vakterna kommer från Luleå Hockey ursprungligen. Det kan ibland göra det lite besvärligt att inte småhålla även på motståndarna som ikväll, då jag gärna skulle se att matchen slutar 0-0 efter att ha avbrutits efter 1000 straffar klockan fyra på morgonen, sedan domarna somnat.
Nu är ju 0-0 inget önseresultat men vi som kan hockey blir ju inte blöta i byxan när lampan lyser efter mål utan är kompetenta nog att uppskatta ett riktigt försvarsspel och fr a bra vakter.
Det här är ju ett problem som Aporna slipper. Eller kanske är det tvärtom? Aporna har ju inga egna vakter utan betraktar alla potentiella vakter som Apvakter eftersom de har Apanknytning då de sett Apan spela...
Noterar att hatbrottslingen SS-apan just nu sitter och läser på den här sidan. Bra att han lär sig lite fakta men förutsätter att han är obotbar och sitter här och hatar i stället för att se på hockey.
Själv skiter jag i hatbrottslingen nu och kollar in hockey, med det unika lag som under trettio år sluppit kvala för att hålla sig kvar i elitserien, tala om enastående vinnargäng!
SS-Apan har vidare försökt förklara är "ett riktigt förlorargäng" genom att visa upp historiska data som han av någon anledning begränsar till senaste 13 åren då han lyckas visa att vi "bara" 11 ggr nått slutspel. Visserligen har vi ofta åkt ur i kvarten, men vi har aldrig någonsin behövt kvala och under Rönken-åren senast var vi sammantaget näst mest framgånsrika i landet.
Hur man får det till "förlorargäng" vet jag inte. Hur många lag har vi i landet och även när vi varit sämst har vi bara haft runt en handfull lag framför oss. Ganska starkt, tycker jag.
Dessutom, när man ska visa upp historik brukar man som sanningenlig inte begränsa sig till att välja ett urval som stöder ens påstående utan ärligt lägga fram alla fakta. Här avstår hatbrottslingen från att lägga fram alla data från sedan vi gick upp i serien 1984 och därefter aldrig behövt kvala utan nästan genomgående nått slutspel och dessutom under en väldigt lång period gick till semi eller final nästan varje år även om det tyvärr hittills bara blivit ett Glud.
Men det där sättet att förehålla sig till sanningen är förstås typiskt sådana Apor som hatbrottslingen och Fehlman. Hatbrottslingen har dessutom påstått att han är "akademiker" vilket förstås inte stämmer eftersom han då borde ha lärt sig att man ljuger inte om fakta. Min gissning är att hans "akademiska" utbildning begränsas till att han fick försöka lära säg använda kulramen på dagis, iofs en imponerande bedrift med alla 12 fingrar att hålla reda på.
Vän av ordning undrar säkert hur det står till med Apans meriter? Och nu ger jag dessa under den kompletta elitserie/SHL-historien. Jag avstår alltså från hedenhös dagar då det fanns en flera olika "Division 1" och lagen delvis var geografiskt inkvalade och inte sportsligt fullt ut samt finalspel kunde ställas in eftersom isarna smält.
Men under senaste 40 åren, då högsta serien varit sportsligt sammansatt fullt ut, ger jag alltså helt oinskränkta fakta:
Tips; de år då Apan INTE deltagit i slutspel om svenskt mästerskap anges med fetstil.
1975 | - | 1976 | Finalförlust mot Leksand 4-11 samt 0-14 |
1976 | - | 1977 | Did not make playoffs |
1977 | - | 1978 | Vann final |
1978 | - | 1979 | Did not make playoffs |
1979 | - | 1980 | Fick kvala sig kvar |
1980 | - | 1981 | Semifinalförlust mot Färjestad |
1981 | - | 1982 | Did not make playoffs |
1982 | - | 1983 | Did not make playoffs |
1983 | - | 1984 | Did not make playoffs |
1984 | - | 1985 | Fick kvala, misslyckades |
1985 | - | 1986 | Var inte ens med i elitserien, kvalade upp |
1986 | - | 1987 | Fick kvala sig kvar |
1987 | - | 1988 | Fick kvala sig kvar |
1988 | - | 1989 | Fick kvala sig kvar |
1989 | - | 1990 | Fick kvala, misslyckades |
1990 | - | 1991 | Var inte ens med i elitserien |
1991 | - | 1992 | Var inte ens med i elitserien |
1992 | - | 1993 | Var inte ens med i elitserien |
1993 | - | 1994 | Var inte ens med i elitserien |
1994 | - | 1995 | Var inte ens med i elitserien |
1995 | - | 1996 | Var inte ens med i elitserien |
1996 | - | 1997 | Var inte ens med i elitserien |
1997 | - | 1998 | Var inte ens med i elitserien |
1998 | - | 1999 | Var inte ens med i elitserien |
1999 | - | 2000 | Var inte ens med i elitserien |
2000 | - | 2001 | Var inte ens med i elitserien |
2001 | - | 2002 | Var inte ens med i elitserien |
2002 | - | 2003 | Var inte ens med i elitserien, misslyckades i kval |
2003 | - | 2004 | Var inte ens med i elitserien, misslyckades i kval |
2004 | - | 2005 | Var inte ens med i elitserien, misslyckades i kval |
2005 | - | 2006 | Var inte ens med i elitserien, kvalade upp |
2006 | - | 2007 | Fick kvala sig kvar |
2007 | - | 2008 | Kvartsfinalförlust mot HV |
2008 | - | 2009 | Kvartsfinalförlust mot Färjestad |
2009 | - | 2010 | Semifinalförlust mot HV |
2010 | - | 2011 | Finalförlust |
2011 | - | 2012 | Finalförlust |
2012 | - | 2013 | Glud |
2013 | - | 2014 | Glud |
Lite uppryckning på slutet men de anor som dessa anrika apor bär på är nog inte precis vinnargäng, eller?
SS-Apan har haft ett nytt ruptus och karakteriserar Linus Omark som "en individuellt skicklig spelare med svag karaktär som diggar att torska hockeymatcher så länge de egna poängen trillar in".
Fram med stora neuroleptikasprutan, någon?
Skulle vi heller föredra sådana "stjärnor" som både skiter i laget och de egna poängen, sådana som de överbetalda köpespelarna med minuskonto i stats, som Lehtonen, Widing, Schremp och Zachrisson?
Ho ho ho. där har vi SS-Apans logik, sådan som endast applåderas med 12 fingrar under påverkan av banjomusik.
När det gäller lagetfinner vi:
4th Line | 9. Forsberg, Johan | 36. Fogström, Niklas | 52. Fabricius, Karl | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
8. Savilahti-Nagander, Per | |||||||
3rd Line | 32. Petrell, Lennart | 23. Wallmark, Lucas | 14. Dixon, Stephen | ||||
33. Hjelm, Andreas | 3. Oskarsson, Marcus | ||||||
2nd Line | 97. Ledin, Per | 31. Granström, Jonathan | 27. Zaar, Daniel | ||||
7. Sandström, Jan | 5. Fagerudd, Marcus | ||||||
1st Line | 24. Abbott, Cam | 29. Abbott, Chris | 19. Mannberg, Daniel | ||||
51. Näkyvä, Kristian | 15. Jaros, Christian | ||||||
Goalies | 34. Lassinantti, Joel 30. Ward, Samuel | ||||||
Extra Players | 21. Sylvegård, Emil (RW) |
Tolkning och kommenarer:
1. Daniel Larsson är fortsatt utanför laget och vi plockar in vår junisvakt från Aspis som tvåa bakom Lassi. Nu måste det förstås handla om en skada - fast jag inte säkert sett sådana uppgifter. Eller att något har strulat till sig med Daniel, vilket sannolikt inte stämmer, men inte kan uteslutas.
2. På backsidan fortsatt landslagsjanne och Fagerudd som förstås borde ha goda förutsättningar att under säsongen växa fram som ett utmärkt par och kul om Fagerudds fina bössa kan börja hitta rätt i SHL också. Men Kukan inte med?
3. Dessutom spelar man in JunisJaros med Näkyvä och de två ungtupparna kan ju bli ett rejält utropstecken framåt våren om de hittar samspelet och positionerna fullt ut. Sedan tredje backparet Hjelmen-Oscarsson med Savilahti som extraback. Det känns ju som på förhand vårt största riskbar och hoppas verkligen att de så lite som möjligt får möta Pungens första- eller andralina. Men
4. Bland linorna F-linan intakt förstås. Dessutom lyfts nu Mannberg in som trilling och de tre har ju jagat tillsammans många gånger speciellt förra året så vi håller väl tummarna.
5. Men sedan utvecklas laborerandet. Nu flyttas Wallmark från Zaar-Ledin som i stället får testa med Granström som varit stark. Det blir förstås då mer av en bucklarlina med Granis och Ledin som förhoppningsvis kan öppna upp för Zaar och hans fina skott.
6. Wallmark får i stället testa med Petrell och Dixon och det känns lite osäkert men kanske Wallmarks talang bättre kommer fram med dessa två sprängare framför sig?
7. Slutligen Sylvegård som extra och därmed såväl Cehlarik som som Bryggman utanför laget?
Och se på fan!
Förbundet har fräckheten att skicka Höjdhopparen till Linköping för att Luleå för andra matchen i rad ska utsättas för denne högriskzebra. Är vi lika tunna som i många matcher tidigare lär det inte spela roll men fan om det blir en jämn match där vi riskerar att sänkas av Höjdhopparen återkommande anti-Luleå-bedömningar...
Anders Klang: Håller med du. Den självklara vägen på sikt är att vi vässar upp och förbättrar rekryteringen och utbildningen av juniorer i första hand från Luleå, i andra hand från närliggande kustområdet och i treje hand från Norrbotten. Det är ju också vad klubben sedan flera år aviserat men det tar tid innan en klok strategi hinner få ekket i form av nya A-lagsspelare.
Luleås extremt lyckade scouting från Allsvenskan har ju också inneburit att de andra klubbarna vaknat och nu satsar mer där med ökad konkurrens och sämre resultat för oss som väntad följd.
Apklubben har ju lyckats lura media att tro att de haft en underbar värdegrund och satsning på att utvecklia Skellefteåpojkar, men sanningen är ju att majoriteten av dessa inte är från Skellefteå utan att de satsat på att sno åt sig spelarna redan i 15-16-årsåldern. Exemelvis har de varit och fiskat i våra vatten för att sno lovande norrbottningar uppifrån Kiruna men också Pite, Boden etc. Mest skandalösa tycker jag att de i lönndom lurade till sig Sunkens son från Boden när han var 15 år bara,
Men nu har ju Luleå Hockey upptäckt det där och jobbar för att spärra ut Apklubben innan de rovdriftar våra unga pojkar. Tror dessutom att alla historier som kommit till ytan om hur de unga pojkarna som lurats flytta i unga år till Skellefteå och väl där utsatts för mobbing och pennalism har inneburit att pojkarna nu drar sig för att luras dit. Som jag ser det är det snarare umepojkar än skellefteåpojkar som blir bra junisar i Apschtaan numera, men det verkar ju finnas ett allt större manfall där i form av att umegrabbarna inte accepterar Apschtaans förklaring av Umeå och Umeåpojkar som mindre värda och de tycks återvända till Umeå eller som Wallmark m fl välja att gå till Luleå i stället.
När det gäller mer kort sikt har vi en svårare uppgift framför oss eftersom vi, precis som du säger, inte har lika starka spelare som tidigare. Samtidigt imponeras man av att Fagerudd, Burra och Skuggan synes kontinuerligt jobba för att hitta fungerande formationer och spelare och även om vi befinner oss i en formgrop modell knäckande sedan lång tid nu får man hålla tummarna för att de kommer i mål.
F-linan med Forsberg, Fabricius och Fogström har de ju lyckats med där tre spelare som var och en för sig har kapacitet X i sin kombination blir synergiska och når >>3X. Inledningsvis var ju också Wallmark+Zaar+Ledin extremt lyckosamma men det har gått troll i dem. De stora tunga typ Petrell, Dixon, Sylvegård och Granström borde rätt utnyttjade i rätt kombinationer kunna bli jobbiga för motståndarna så bra att de letar vidare. Ett bekymmer är ju twinsen eller rättare Cam Abbott. Häromdagen var han ju utanför laget och fagerwall meddelade att det var av sportsliga skäl. Det tyckte jag lät helt korrekt. Därefter är han ju med igen och det ryktas att han hade varit borta av hjärnskakningsskäl efter Salzburgsmatchen och kanske ville inte informera utomstående t ex armbågshuvudtackligs-Sevc om det så det är lite problematiskt. Känns ju som att twinsen åstadkommer för lite tillsammans sedan en längre tid för att de ska vara oflyttbara.
Backsidan var ju på förhand det största bekymret men här finns ju förutsättningar för att det kanske kan ordna sig under året. För det första har vi haft enorm tur att få in Näkyvä som i så unga år är så otroligt duktigt. Landslagsjanne är ju också alltid pålitlig. JunisJaros har ju imponerat stort och kan mycket väl ha etablerats som en stabil stark tillgång till våren. Skulle vi också få tillbaka Robin Jonsson under året kan det kanske t o m börja se riktigt bra ut. Några osäkra kort återstår men där har vi alltså Savilahti-Nagander, Fagerudd, Hjelmen och Oscarsson och kan de tillsammans med rätt backpartner av de tidigare nämnda samt komma in i spelet såväl defensivt som offensivt kan det kanske ordna sig.
I målet verkar det ju tills vidare bli Lassinantti vi får lita på och tack och lov har han mognat fint i Aspis och gått in i SHL mycket bättre än jag på förhand skulle trott eller kunnat hoppats på. När det gäller Daniel Larsson är jag lite mer osäker eftersom han kunnat sila loss lite mer, av och till inte är med och dessutom med hand bakgrund karaktärsmässigt. Nå vi får se.
Känner mig en smula orolig för Luleå Hockey. En hemma förlust mot masgänget är absolut inte bra. Det är heller inte direkt någon folkfest i Delfinen. Luleå är i ett besvärligt läge. I likhet med övriga lag i SHL tappas det till NHL, KHL och andra penningstinna ligor MEN Luleå har även ett tapp till andra SHL lag. Massor med namnkunniga spelare har lämnat LHF för att gå till andra lag i ligan. LHF tar upp dem från allsvenskan och utvecklar dem. Tacken de får är att de drar efter ett par år.
Det håller inte i längden att bygga om och ersätta år efter år. Löneläget för spelarna har trissats upp. LHF.s nuvarande trupp skall tydligen vara lika dyr som fjolårets. Känns som en negativ spiral, spelartapp varje säsong. Pengarna räcker till halvhyfsade spelare som ersättare. Vad göra? På kort sikt vore det bra om det lossnade för Dixon och Pertell men de är underlägsna de spelare som vi tappat.
Ser att hatbrottslingen närmar sig kollapsen. Nu talar han om andra lag som toksämst när det gäller något (medan vi andra kan Apans anrika historia av att åka ur högsta divisionen och misslyckas kvala upp igen) samt om andra lag som gnetarlag medan Apan gjort, vad är det? 7 mål på senaste 6 matcherna, medan Köpespelarnas minusresultat och Sevcens utvisningar springer iväg.
Känns som en sådan där som inte har koll på sig själv och andra, börjar han klyvas i flera personligheter, alla med samma hatbrottsliga karaktär?
Sven.Savage: Får man deppa nationellt kan man glädjas internationellt.
Idag möttes Jokerit och SKA St Petersburg och Jokrarna vann med 3-1, två pinnar till Omark.
I KHL-tvävlingen mellan Omark och de båda giganterna Jimmie Hollywood och OPchApa Moller leder nu Omark mot de båda med 29-27 (vi lägger ju ihop de båda SKA-stjärnornas pinnar för att de ska ha någon chans mot en enda Omark;-)]
Lindberg Råkkar:Så känns det. Fagerwall försöker och försöker men vi sjunker bara djupare in i formgropen och spelarna lirar allt mer Harju-Hockey.
Kan den vara gröningen som dragit ned stämningen?
Var förbi en annan Apsida och fann inte oväntat att Aporna förklarade att det var domarnas fel att de förlorade. Det kunde man ha gissat, eftersom det är en grundprincip i Apdoktrinen: Aporna vinner alltid eftersom de är bästigast men förlorar man är det zebrans fel.
Själva har vi ju befunnit oss i en formgrop modell värre sedan snart två månader.
Men nu tycks Apan fått hela konsekvensen av att de nya köpespelarna tagit plats. De är ju i stort sett samtliga inköpta för att ösa in mål. Hur har det gått på senare tid sedan Apan kommit igång?
Apan-Köplustan
Apan gör ETT mål, förlorar med 1-3.
Läjkrarna-Apan
Apan gör ETT mål, förlorar med 2-1.
Pungen-Apan
Apan gör ETT mål, förlorar med 3-1.
Apan-Öret
Målfest! Apan gör TVÅ mål, vinner 2-1.
Djurgårn-Apan
Apan gör ETT mål, förlorar 2-1.
Inget tvivel om saken. Apan totaläger alla lag nu och ööööööser in mål. Köpespelarna levererar så det står härliga till!
De inköpta målkungarna Widing, Schremp, Lehtonen och Zahrisson utmärker sig genom att vara de enda, förutom då Lindholm, som har minus-stats, men där händer det saker! Widing går ifrån och ligger bara mer och mer minus. -5 nu. Men Schremp utmanar och är uppe på -3, dock efter bara drygt hälften så många matcher. Fortsätter det så här kommer Schrempen definitivt visa sig att passera Widingen och koras till Apans lataste. Men i vassen lurar Lehtonen, en mästare i lata sammanhang och dessutom en glaslirare som avstår att spela många matcher för att ringa mamma. Lehtonen ligger bara ett minus bakom Schrempen och har inte spelat fler matcher än denne. Om Lehtonen som nu vilar som vanligt kommer igång ordentligt kan han mycket väl rada upp minus som klassar de övriga. Kom igen nu, Lehtonen. Visa att DU är skickligare än de andra. På att lata sig.
Apresultaten visar förstås att de övriga nu bara åker men utan mål, sannolikt trötta när de ser köpespelarna spela hockey genom att luta sig mot sarg och försöka hålla ögonen öppna.
I tvävlingssammanhang utlyser vi nu Homer-tvävling! Som alla vet var Tomas länge världens bäste på det jobb som bara de allra tuffaste fixar, framför mål och få stryk hela tiden.
I vår Homer-tvävling gäller det att gissa vem av latmaskarna, vem av köpespelarna Lehtonen, Widing, Zachrisson och Schremp kommer först att ge sig in framför buren för att ta stryk, skymma för att ge andra målchans och själv peta in puckar? Läget är mycket jämnt och ställningen just nu är:
Lehtonen: 0 ggr
Zachrisson: 0 ggr
Scremp: 0 ggr
Widing: 0 ggr
Men vi har inte spelat halva säsongen ännu. Snart kanske någon kommer loss? Lehtonen kanske ger sig in framför målet? I omgång 44, medan han elegant ramlat ned till -20 på statsen?
Sven.Savage: Inte Hanses fel det bara bidde en pinne...å andra sidan en pinne borta är mer än 0 pinne hemma,eller?
Man kan åtminstone glädjas åt att Apan hade tre poäng säkrat med mindre än en halv minut kvar, men då krisar Hanses ihop totalt och silar in kommande två skott varpå Apan tappar två pinnar.
:-)
11 sek kvar, tek hos Trottoaren.
Trottoaren tar ut pucken till sarg där tre Trottoarer blocker pucken tiden ut.
Zzzzzzzzzz......
Luleå tar ut vakten mot Trottaren som tagit totalt 3p borta i år. 3p mot Luleå har de inte fixat på mer än 10 år.
Så naturligtvis lägger den 2-4.
Med 24 sek kvar petar Abbotten in 3-4.
Jaha. Pitefoppa slår till igen. Trätt enkelspårig hockey av Luleå men en puck in mot mål och det blir flipperhockey med följd, som det blir 1/100 gånger av att pucken ramlar ut med öppet mål för pitefoppa som slår till.
Slumpens skördar mest. 2-3
Jaha. Luleå äger spel men kommer ingen vart.
Så får Trottoaren kontring och ingen av de fem lulespelarna har någon aning om vem av 2-3 Trottarer de ska ta hand om, med följd att Trottoarerna får frispela en, som åker ned till Lassi och gör en Omark, dvs drar back pucken och klubban mellan benen och bakom ryggen vispar upp pucken i krysset. Ett sådant mål gjorde Linus på bl a Timrå.
Nu känns det som att GropLuleå kommer att ge upp matchen.
Vi som tittar på väljer att...*gäsp*...Zzzzzzzzzz.....
Fan, vad tråkigt att se. En förstörarhockey av Trottoaren som fungerar väl, att krångla till det i mitten och inte släppa in Luleå som mest dumpar mer puck och byter. Medan Trottoaren krånglar sig in och ofta är aggressivare, snabbare när de får in puck i vår zon.
Sedan slår Luleå puckar i stolpar och ribbor utan mål, sedan vispar Trottoaren en puck utifrån med en massa gubbar som skymmer Lassi och naturligtvis studar pucekn ribba in. 1-2
Därefter kör Trottoaren sex man för helvete och Luleå får PP sista 15 sekunderna vilket förstås ger Trottoaren ett friläge, där zebran ger Trottoaren straffslag, men det räddar Lassi.
Paus inför tredje nu, 1-2 och Luleå startar andra med PP i 1.45, helst kortare.
Känns som att Luleå vill, men kan inte, som om de inte vet vare sig Hur, När eller Var...
Hm, inte lätt att begripa sig på hockey ibland.
För ett tag sedan var vi nere i Leksand och krossade Trottoarkantens IF med 0-8.
Nu har vi bara 1-1 men igen-kligen är det Trottoarkanten som har spelat för att vara 8-0-vinnare. Luleå åker och kämpar men värkar inte förstå varför. Medan Trottarerna bara kör på typ.
Vilken kanon av pitefoppa! 1-0 till Luleå....
men va fan? Trottoarkanten kvitterar sedan JunisJaros sökt passa ut en puck konstruktivt i stället för att välja en enkel sarg-ut men en trottoar upptäckte det och vips fick de 2 mot 1 och 1-1 var ett faktum.
Fy fan!
Höjdhopparen slår till på en gång.
En trottoarkant GRIPER TAG i Zaar klubba, och sedan lägger han sig själv på isen.
Varefter nollan höjdhopparen självsäkert förklarar att det var hooking.
Nå, det redda vi ut, 5 mot 5 igen. Men helt jävla vidrigt av Hödaren omedelbart. Fy fan.
Ser att dåren, hatbrottslingen SS-apan gått in på nytt nick för att gilla sina egna inlägg, i syfte att försvara sig mot att han är så kolossalt "oförstådd" överallt.
Det han gillat är förvirrade egna påståenden om att Luleå och MooDoo är sämst i SHL och måste gå ihop eftersom man inte är så anrika som AIK Stingheads...
Ojojoj. Den rättpsykiater som skulle ta del av sådana "inlägg" skulle omedelbart ta fram pennan, vårdintyget och rekvirera polishämtning medelst tvångströja. Tycker att hatbrottslingen var galen tidigare men i år har det snurrat om rejält...
Åh nej! Nu får vi Höjdhopparen som zebra igen. Den puerile från Gävlarnas stad har ju många gånger hatat oss och speciellt två tillfällen glömmer man inte a) när han sänkte oss i kvarten mot Värsta Köplustan på det antagligen vidrigaste sett som någon zebra någon gång sänkt ett lag i elitserien SHL; b) när han i en match, lika väl/ful-spelad match för båda lagen gav oss typ 30 utvisningar i en match mot Mora som utvisades 2 ggr...vi vann matchen ändå.
Den där Mora-matchen får en att undra. Hade höjdhopparen satsat farsarvet på Moravinst? Eller är han generell dalarunkare? Eller hatar han, kommen från Jävle, Trottoarkanten och ville därför gynna Trottoarkantens dalaantagonist Mora?
Hur som helst är det bekymmersamt att vi ska drabbas av denne galning i kväll.
Vårt lag är som tidigare rapporterat med undantag för att Daniel Larsson inte tar båsdörren utan ersätts av Christoffer Rifalk.
Han kanske insjukade före match eller skadade sig innan? Men det ser lite otrevligt ut. I skrivande stund tycker väl de flesta att Joel är att föredra och att Daniel behöver bli stabilare för att utmana. Men kanske Daniel fått för sig att efter 7 baljor mot Pölsan hade han nu "rätt" att hoppa in? Även fast Fagervall förklarat att Joel var oskyldig och offentligt skällt ut utespelarna som lämnade honom försvarslös.
Behöver man misstänka något liknande för tio år sedan då han för Luleås A-junisar tog trunken och drog då han funnit att David Rautio var uppsatt att ta spaden fast Daniel tyckte det var hans tur?
Mysteriet tätnar...
Hm, läste att vi tagit hela 14 poäng av 45 möjliga sedan 1 oktober...och ändå bäörjade vi bra och spöade HV och sedan Läjkrarna efter Miraklet i Salzburg. Men trodde ju vi var uppe ur formgropen, men hej vilket pladask vi åkte på mot Pölsan.
Och nu är det dags igen. Mot Trottoarkantens IF som vi krossade borta med 0-8 men som vi varit senaste sex veckorna känns det ju fortsatt osäkert.
Nu mönstrar vi följande lag:
Forwards
Cam Abbott - Chris Abbott - Peter Cehlarik
Lennart Petrell - Stephen Dixon - Jonathan Granström
Per Ledin - Lucas Wallmark - Daniel Zaar
Johan Forsberg - Niklas Fogström - Karl Fabricius
Daniel Mannberg
Backar
Kristian Näkyvä - Christian Jaros
Jan Sandström - Dean Kukan
Andreas Hjelm - Marcus Fagerudd
Per Savilahti-Nagander
Målvakter
Joel Lassinantti
(Daniel Larsson)
Cam plockas alltså in igen, hmm. Det man i princip gör nu är att peta ihop samtliga linor som de såg ut i början av säsongen, förutom kanske att Mannberg kompletterande twinsen, nu är det Cehlarik.
Ja, det kanske går bättre. Väldigt laborerande att hitta rätt formationer. Bara F-linan som varit ograverad hela tiden och det har de definitivt gjort rätt för.
På backsidan går nu JunisJaros med Näkyvä, borde bli bra. Landslagsjanne med Kukan, det är klokt att köra och mot slutet av säsongen kan det paret vara väl fungerande framn och bak. Och så laborationsparet som idag besår av Hjelmen-Fagerudd, ja där fortsätter testerna.
Och så Joel i mål, fint, där får han bli kvar tycker jag.
Basse: Hej, jo du har rätt. Hämtade matchrapporten från förbundet för att kolla men feltolkade klantigt 48.17 till 58.17, bra att du rättade. Måste ha känts riktigt knepigt för Gräsgård de sista tio minuterna: var det blixten som slog ner?
Sven.Savage: Galen vändning av Arboga, men det var inte mindre än två minuter kvar av matchen eftersom upphämtningen började 8:17 in på tredje perioden. Det hade dock varit ännu snyggare om det varit så :)
Får se om det blir tredje gången gillt för värmländska tränare i Gnaget. Perra och Fröberg gick ju inge vidare, återstår att se om Nordström lyckas bättre...
Hm, det avsågade bottenlaget i Allsvenskan, AIK, sparkade ju ledningen och lät sparkbolls-AIKs ledning ta över. Ja. Dagarna för AIK HF AB IF eller vad tusan de till slut hette är väl till slut över. De gann iaf inte byta namn till AIK Stingheads eller något annan vedervärdigt.
AIK är ju sedan länge inte hockey utan sparkboll, ungefär som ICA Göteborg/Värsta Köplustan. Inget att hymla om.
Nu leds hockeyn i Gnaget av en (fd?) Firmamedlem som det verkar. Nya tider nu.
Han uttalar sig om ekonomien men glöömer att ta upp att Gnaget hockey, till skillnad från övriga allsvenska lag, dessutom har 5 miljoner extra i kassakistam, pengar som de stjäl av Djurgården, sedan alla SHL-lag förra året röstade igenom denna obehagliga stöldklausul Pinsamt.
Inte speciellt förvånande att Hjelmen är inne på båda baklängesmålen. Vid första målet står Granström och Hjälmen båda två på distans från en Pung som får passa mellan dem till en fri Pung framför Lassi, eftersom ingen av Lulespelarna kunde komma på vem skulle attackera pungen med puck, vem skulle markera pung framför mål.
Vi vet var vi har akilleshälarna och tyvärr vet Pungen detsamma.