Luleå HF

SHL · 117643 inlägg · 890 ämnen

« · 1643818 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Händer mig allt som oftast att man kommer hem efter matchstart, öppnar matchen pluc kollar läget i matcherna och så står det 0-0 överallt förutom på en plats där det står 0-1 och naturligtvis är det Apan som har detta "1".

Jag tycker att det är tråkigt att se. Kan inte förbundet inse att fortsätter det så här kommer landets hockey att dö. Jag kan t o m hjälpa förbundet att fixa detta- Det är bara att komma överens om att Apan per definition alltid ska ha "0" efter första perioden, enligt regel 84 d.

Sen kan Apan förstås måla och ha sig men då blåser Zebran av och förklarar målet underkänt enligt 84 d. Är säker på att vi i god demokratisk ordning med 11 röster av 12 kan driva igenom detta. Gärna retroaktivt, att gälla från septmeber 2014.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Härlig start för oss när bröderna Abbott levererar, det händer inte så ofta. I stället för som vanligt komma för långt ned en tidig cross av Chris till Cam som snabbt lyfter in i bortre krysset, precis innan Starkbaums plock hinner dit. 

Mycket trevligt, tänk om Twinsen kunde få till sådana fina insatser lite oftare.

Bara att tacka och ta emot. 1-0 till Luleå:-)

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
OldSchool: Håller med du. Ett sådant problem vi hockeysupportrar har - jag hoppas det går bra för dig och ditt lag - men lagom bra;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Lycka till ikväll men jag hoppas att vi får 3 pinnar med hem;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Knappast tänkt att ersätt Dixon med den värvningen med andra ord, undra vad Osten tänkte med Malte om de nu kommer att bli trångt att få plats i laget? om de inte var av princip skäl för att få hem en norrbottning

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, och så ska vi möta Pölsan idag. En match med många förutsättningar.

Dels har vi att Luleå under veckan först spöat Lukko Rauma borta, därefter spöat Köplustan. D v s de lag som toppat finska och svenska ligan, därmed de svåraste motstånd man borde kunna tänka sig f n.

Då borde väl Luleå vara bra? Nja, det här var ju efter en drygt två månader lång formgrop modell värre och sanningen var att vi fick slita som djur för att lyckas. Kanske hade motståndarna inte mentalt förberett sig på att möta sådan kamp då de av satsestetiken hade all anledning att tro att Luleå var en munsbit.

Under den här långa formgropen har vi som regel tappat match med uddamålet eller i sudd/straffar med ett undantag: förra gången vi mötte Pölsan då vi åkte på en utklassning modell värre.

Pölsan alltså. De har ju varit lite på mellanhand inledningsvis under säsongen men ett tag verkade det som att det lossnade rejält för Pölsorne och de var på väg mot toppen i full fart. Men de lär väl ha förlorat lite spelare för skador, typ tråkigt nog Enterfeldt, och fått problem genom det. Nu är ju vår gamle påläggskalv och assisterande Emil med i laget och ett tag lät det som att Dixon skulle dit också, men han drog ju till de tappra i stället. Lite svårt att veta var vi har Pölsan f n alltså. De har dock sedan de piskade oss med 7-2 vunnit typ varannan match ändå så nog kan de spela hockey.

Var är vi själva?

Ja, trots kämpainsatserna och de imponerande vinsterna under veckan har vi ju rejäla problem. Nu börjar inte bara vi själva utan också utomstående t ex journalister hävda att Osten måste öppna plånboken och landa in några etablerade starka namn. 

När säsongen började levde vi ju högt på Zaar-Wallmark men allvarligt talat kan fröstås inte ett SHL-lag förlita sig på att några i princip junisar ska bära upp hela laget. Och de har också haft problem sedan säsongen kommit igång. Bland nyförvärven har Petrell och Granström visat vilja och bör fungera medan Dixon vete fan vad han kom till oss för och Sylvegård är också en sådan som man gärna ser arbeta sig in.

Men vi har inte längre någon Klasen, någon Omark, någon Olausson, någon Arlbrandt, någon Hjalmarsson och så vidare. Inga spelare på den nivån och allvarligt talat har jag svårt att tro att Osten nu när det lackar mot jul kan landa någon sådan kapacitet - det skulle han i så fall ha gjort redan i våras. Han hade ju Röglestjrärnan, men han fick ju chansen i NHL och tog den.

Nej. Vi har luckor. Och jag tror inte att vi kan räkna med att landa stjärnor i år utan måste förhoppningsvis sikta på att få in några säkra lirare på mellannivå som kan täppa till de värsta hålen och sedan blir det Fagervalls tuffa uppgift att komponera ihop laget på bästa sätt för att få ut maximalt - samt att alla spelare är med på båden och kämpar som de gjortpå slutet. Med hårt arbete och lagsammanhållning kan vi fixa den här säsongen men svårt att hoppas på mer än typ en kvartsfinal. 

Fast nu svämmade jag ivåg och talade på sikt, vilket förstås är viktigast, men det saknar ju betydelse för idag.

Kan laget fortsätta ge allt för att bygga på den korta trend av vunna matcher vi fått nu? Eller ramlar vi återigen ned i avgrunden?

Svårt att veta i förväg.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Wilhelmsson och Savage:

Nä, denna värving av Malte är absolut inget som kan direkt förbättre Luleås läge, det han kan bidra med är att han är en hårt arbetande spelare med mkt energi, men det Luleå behöver är en förstacenter och en målskytt samt en defensiv stark back.
Jag har hört smårykten om Pavel Skrbek igen, och även om nu Sven inte är ett fan av honom direkt tycker jag iaf att han utan problem skulle stärka upp försvaret som inte fungerar fullt ut i min mening...men det är bara ett svagt rykte och personligen själv tror jag inte riktigt på det. Dom enda backar idag i Luleå som får godkänt av mig är Näkyvä (som iofs är mer än godkänd), Janne och Savalahti...Kukan har skärpt sig från föregående säsonger och gör bra uppåkningar med puck och är småfarlig fram men är även småfarlig för Luleå bakåt då han har problem med markeringsspel. Äntligen verkar man spela mindre och mindre med Hjelm iaf som är allt annat än bra.

Sen håller jag med dig Wilhelmsson att jag hoppas också att Maltes ankomst INTE sätter Sylvegård på bänken då jag tycker att han defenitivt förtjänar speltid, han försöker iaf skapa nått och han är tung och svårstoppad när han sätter fart. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Wilhelmsson: Jag är ute och simmar, när det gäller Malte.

Jag hade ju en minnesbild av hur han sänkte oss, men inte ens det var riktigt. Mitt "oss" fick jag ifrån att han gjorde de målen på David Rautio, men det var i femte omgången i år och då lirade ju Rautio i Linköping.  Den kvällen var det bar just den matchen - Pungen-Läjkers - som spelades så jag kollade på den, mest av allt intresserad av att se hur det gick för favoriten Rautio hos Pungen.

Och såg alltså Maltes båda grymma mål på Rautio, som var som kopior av varandra, kontringar på högerkanten så snabbt att Pungenback inte hann med och Malte fick skottchans på David, som dock stod helt rätt uppställd och kunde se skottet - men båda gångerna hittade Malte den minimala lucka som fanns under ribban i närmaste krysset.

Jag blev otroligt imponerad av att se det där och tänkte att man ser ju massor av sådana chanser men sällan blir det mål men så får Malte två chanser och det säger bara pang två gånger. 

Tänkte då att oj, där har vi en grabb som ärvt målskyttet av farsan och beklagade att han inte lirade för oss. 

Men - som du helt riktigt påpekar - det var de enda mål han gjort överhuvudtaget i år och förra säsongen blev det bara tre baljor av honom.

OK. Jag får vrida ned förväntningarna rejält. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Visst gjorde han fina mål, men i år så har han väl bara gjort 2 mål och ser man till hans facit på 60 matcher i SHL så är han uppe i 5 totalt, så någon målspruta är han väl inte.

Visst hoppas man att ett miljöombyte kan göra gott, men just nu tror jag inte han har en plats i laget, vet inte riktigt vem han skulle peta just nu, fast sämst bland forwards är väl Cam, men vågar fagervall bänka honom en längre tid ?

men det skulle vara kul om han fick spela direkt mot brynäs, och kanske göra ett mål också, ibland så faller alla bita på plats och en pojke blir en man .. kanske över en natt :-D


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Luleå Hockey har aldrig någonsin sparkat en tränare så det tror vi väl inte.

Johan Strömwall var ju sportchef i Luleå var ett antal år sedan. Då tog han ett antal beslut som förvånade många. Bl a sparakde han målvaktstränare Pekka Lindmark. Vidare vägrade han släppa in OBOL-Bosse som han betraktade som en skojare. Dessutom förklarade han att han skulle anställa Osten som tränare.

Nu skulle alltså det motsatta inträffa. 

Nja. Jag tror det inte. Vid sidan av allt annat tror jag inte att det finns ett missnöje med Fagervall. Om vi glömmer åren med Rönken har vi haft tränare med betydligt sämre resultat än Fagervalls, men vi har ändå inte sparkat dem.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Hej,

Malte Strömwall in, ska vi gissa lite? Osten sparkar snart Fagervall och pappa Strömwall tar över rodret?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Wilhelmsson: Det var trist att läsa. Jag antar att du kan Malte bättre än jag då. Tyvärr. Jag har tänkt att han som 20-åring faktiskt lirat 60 SHL-matcher för ett så pass bra lag som Läjkrarna, och dessutom de båda mål han pangade in i närmaste krysset på oss efter snabba genombrott efter sargen - lägen när lulespelare i samma lägen pricksjutit vakten i magen när man överhuvudtaget träffat målet.

Nåja. Vi är väl överens om att vi gärna ser att din profetia blir fel:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Malte en duktig skrinnare och duktig skytt ? tyvärr så tror jag faktiskt det motsatta om honom, han verkar då inte göra mycket rätt på isen, förutom dumma och farliga utvisningar, den killen är för grön för att kunna hjälpa Luleå i år, nä sätt han i Asplöven så han får speltid, men vette fan om han klarar av det heller.

Han platsar inte i ett Växjö som inte heller har övertygat, som vanligt nappar osten på "leftovers" ... men men ... kanske kan ett miljöombyte göra gott, vi får se vad det blir men jag har inte stora förhoppningar om honom alls.

Frågan är OM han får spela med Luleå, VEM ska han då peta ?

Sylvegård vill jag då ha kvar

Cam/Chelarik ligger nog närmast att bli reserv.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Malte Strömwall spelade med #15 för Läjkers, men nu har han skrivit på klubben i hans födelse- och uppväxtstad: Luleå Hockey.

Jag tycker att det vore trevligt att låta honom spela i en tröja med #12 på ryggen. Då spar dessutom Greppa på utgifterna. Han har ju redan en sådan tröja, märkt ned korrekt nummer och namn.

Bara att hissa ned den från talet i Delfinen:-)

Malte själv:

- Det känns jättespännande att jag nu kommer tillbaka dit där allting en gång började. Så jag är väldigt glad över att ha fått den här chansen att spela i Luleå Hockey och hoppas att jag kommer kunna bidra med en hel del fart och energi framöver.

Fint med förstärkning nu när vi framöver kommer att sakna bl aWallmark och Cehlarik i sex matcher för junis-VM. Dessutom är Malte en snabb skrinnare och duktig skytt, påminnande om farsan. Men han kan förstås inte lyfta ett helt lag, vi behöver fler ändringar. Men Malte kan mycket väl komma in på en bra plats.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Tråkigt för Apan att tappa Kabanov, en köpespelare som toppade ±-stats för Apan med imponerande +14. 

Men de kan ju trösta sig med andra köpespelare som Lehtonen (-1), Schremp (-1) och giganten Widing (-4).

När det gäller andra köpespelares insatser noteras att Soldaten Sevc nu rycker i ligan för flesta tvåminutersutvisningar och är nu uppe på hela 17 stycken, medan tvåan Ulfven Wallin bara når 14. 

Ser att 3 januari har Apan en intressant match. Då blir det spännande att se om Sevcen tar fram sin specialare - en armbåge mot huvudet - mot MooDooisternas nye forward #87. 

Sevcen har verkligen tagit över, med den äran från Apans tidigare experter på fulspel, Jocke Highsticking Lindström och Jimmie Hollywood EriKsson; eleganter som dominerade stort på utvisningslistorna.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Plötsligt insåg jag att jag mått väldigt bra senaste 4 dagarna 7 timmarna och 20 minuterna. 

Funderade på varför och insåg snabbt att det berodde på ett av de klokare beslut jag tagit på länge.

Sven Savage 1 december 8.28:

"Från och med nu öppnar jag inte apsidan."

Så skönt det varit att slippa allt skitsnack. Jag vet inte ens om aporna kräkts något på apsidan och jag bryr mig inte.

Livet är härligt:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Funderade på om inte Apklubben borde ses som ett av Europas bättre lag senaste fyra åren, de har ju haft vissa framgångar nationellt i alla fall. 

Så man kan ju räkna på det. Ponera att vinnaren i Europa ett år får 44 pinnar, tvåan 43 pinnar o s v nedåt. För de som inte går att särskilja blir det förtås delade pinnar pch de säsonger färre än 22 lag deltagit får ju det lag som kommer sist >1 pinne osv.

Räknar man på detta sätt får jag det till att Apan i detta nu har säkrat 36 pinnar under senaste fyra åren och förr all del har teoretisk chans att ta ytterligare 8 pinnar. D v s i snitt 4 (-6) pinnar i snitt senaste fyra åren. 

Hm, det var inte så imponerande. Europas bästa lag under perioden, Luleå Hockey, har ju 42+44+42+ (36-44) pinnar under dessa år. D v s minst 41 pinnar i snitt och troligen mer än så.

Men inte bara Luleå, det finns ju massor av Europeiska lag som disanserar Apan. Utan att ha räknat på det gissar jag att Apan hamnar på ungefär 30e plats i Europa under 2010-2014. Inte så framträdande förstås och de nationella placeringarna för Apan bleknar förstås betänkligt med tanke på hur små de är i Europa. Förstås långt efter storheter som Red Bulls från Salzburg och andra riktigt stora, anrika och framtrådande eruropeiska hockeylag. 

Men det måste säkert kännas trevligt för Apan att ha Europas bästa och mest ANRIKA lag under senaste fyra åren så nära inpå sig, bara elva mil ifrån. På något vis kanske storheten smittar av sig till de närliggande aporna.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå Hockey - bäst i europa senaste fyra åren?

Jo, så är det. Nu räknar jag tre år med European Trophy och detta första för CHL. Att KHL väljer att inte delta får stå för KHL, det kan vi i övriga Europa inte ta ansvar för. Att vissa lag var så snåla att de tackade nej att komma in i European Trophy för att därefter, när succén var ett faktum kräva fribiljett kan vi inte heller bry oss i. 26 europeiska toppklubbar satsade egna pengar och de övriga får skylla sig själv. Bäst resultat över dessa fyra år har Luleå Hockey och det är ett härligt betyg för vår förening. En liten sammanfattning av vår ANRIKA historia i Europa:

2011

Nukomlingarna Luleå tappar poäng i gruppspelet. 0-1 förlorar hemma i Delfinen efter att ha dominerat en match mot ett tjeckiskt lag. Åker över till Finland och får stryk av lag efter lag. Allt är i princip över.

Då händer det. Luleå börjar vinna. Tar alla matcher som återstår och samtidigt slutar ett stort antal matcher med just de resultat vi behöver och till slut passerar vi med en hårsmån Djurgården och är i slutspel.

I slutspelet går Luleå utmärkt. Slår ut Pilzen i kvarstfinal och har Jokerit på gaffeln i semi, Jokerit lyckas dock ta matchen till sudd och väl där snubblar de in vinstmålet. Jokerit förlorar sedan finalen mot Sanzburg, medan Luleå spöar Pungen i match om tredje pris.

2012
Luleå dominerar gruppspelet totalt och går enkelt till slutspel. Väl där spöar man lag efter lag och tar slutligen Warulfven i finalen och är Europamästare. 

2013
Återigen en överlägsen gruppseger. Slutspelet går som gruppspel där Luleå spöar Djurgården samt har matchen mot JYP, som dock kränglar sig till sudd, som blir mållös och i efterföljande straffar blir det ett enda mål, av JYP, som därigenom går till final vilken de vinner mot Ulfven.

2014
Luleå vinner gruppen efter bästa resultat av samtliga 44 deltagande lag men rankas som nummer 12 av obegripliga CHL-regler som baseras på nationella resultat säsongen innan. 

I gruppspelet levererar man Miraklet i Salzburg då man i underläge 3-8 mot burgarna gör sex mål i rad och slutligen vinner på straffar. I kvartsfinalen börjar man borta mot Lukko Rauma - antagligen den svåraste uppgift något lag kan tänka sig, men genomför en exempålarisk match och vinner med 2-5.

Gissningsvis bör man fixa returen på tisdag och gå till semi. Väl där blir det Pungen eller Apan som väntar och mest sannolikt är det förstås Apan. Luleås mäktiga spel i CHL i år kan nog betraktas som en följd av att vårt spel opassat andra länders lag.

Den fördelen har vi inte nationellt och gissningsvis torskar vi mot Apan. Men det innebär att vi fyra år i följd gått till semifinal i Europa - 1/4 gick vi till Gludet och de andra gångerna har vi förlorat semi med minsta möjliga marginal. 

Man sammanfattningsvis kan vi redan nu konstatera att Europas bästa lag räknat 2010-2014 är Luleå Hockey:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

KHL-TVÄVLINGEN!

Dags att uppdatera! Nu har det hänt saker! SKA har spöat Amur med 7-1, Bars har slagit Traktor med 3-2 och Jokerit har slagit Metallurg med 6-1. 

Hur lyckades våra Luleåspelare och ex-Apor i dessa matcher? Omark blev faktiskt poänglös, Monster-Karlsson räddade 27/28 skott, Möller gjorde ett straffmål som inte räknas, Grizzly räddade 22/24 skott och Jimmie Hollywood bufflade in hela två baljor och tog inte en enda utvisning - vad hände?

Men det betyder att det rör på sig i Tvävlingen. Nu har vi: 

Poängligan

Linus Omark      34 poäng (13 i KHL)
Ex-Apan*           34 poäng (långt ned i listan)

*eftersom Ex-Aporna är så oframträdande blir jag tvungen att lägga ihop poängen för både Jimmie Hollywood EriKsson 17 och OchApa Möller 17 för att ha en Ex-Apa.

Vaktligen 

Anders Nilsson 1,71 GAA 93,9 %SVS (2-3 i KHL)
Henrik Karlsson* 1,95 GAA 92,7 %SVS (6-8 i KHL) 

*är ju ingen riktig Apa eftersom han bara spelade några matcher för Apan men va fan, måste ju ha någon som Grizzly kan spöa.

Innan fösta KHL-matchen spelades för säsongen lyckades ex-aporna Hollywood och OchApan tillsammans ha lika många poäng som Omark - 0 - hur overkligt det än kan låta. 

Och nu händer det igen! 

Vi får gratulera köpespelarna från Apan som nu var och en för sig imponerande nog lyckats göra hälften så många poäng som Luleåutbildade Linus Omark. Det kallar jag riktiga stjärnor det!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

SHL:s Situationsrum anmäler Läjkerstacklingen i ryggen på en HV-spelare till Disciplinnämnden. Eller formellt är det SHL:s domarchef som gör det, på rekommendation från situationsrummet.

Låter bra. Det var ju fint att det äntligen blev ett sådant "Rum" i stället för videodomarna som emellanåt levererade obegripliga hemmabedömningar, t ex för AIK eller för Rögle. 

Rummet består av Musse Håkansson, Anders Bozzi, Micke Sundlöf och f d linjemannen Joacim Karlsson. 

De har två uppgifter. 

För det första att fungera som telefonstöd till matchzebran för följande bedömningar:

Puck över linjen

Flyttad målbur

Hög klubba

Spark

Pucken i mål med handen

Puck på domare in i mål

Puck över linjen i samband med period- eller matchslut

Spelare i målgården

Där de flesta är tämligen enkla med det stöd de har av filmer och klockor medan bedömningarna av "spark" respektive "spelare i målgården" är betydligt vanskligare. Där skulle de behöva ha ett betydligt mer genomtänkt reglemente som också var känt av spelare och andra; jag tycker fortfarande att de bedömningarna emellanåt är minst sagt tveksamma. 

Men överhuvudtaget gör de ett bra jobb. Att de missar ibland måste vi kunna köpa; 100% rätt finns helt enkelt inte.

Men sedan har de också en annan uppgift: spelarnas säkerhet och den hanterar de genom att i efterhand granska situationer under match där matchzebrorna gjort - eller inte gjort - en bedömning, som Rummet kan bedöma annorlunda i efterhand. 

Det är en utmärkt funktion. Farligt spel som de fyra zebrorna under hand missat måste kunna straffas i efterhand och det här är en bra ordning.

Samtidigt är det lite konstig väg:

1. Rummet tittar på det hela och rekommenderar.

2. Domarbasen - det är väl Peter Andersson - följer rekommendationen och skickar till disciplinnämnden

3. Disciplinnämnden bedömer och beslutar.

Kan tyckas lite kosntig väg men det är nog ganska klokt. Rummet har då att göra en första filtrering och sådant de tycker är helt fel, eller på gränsen skickar de vidare.

Det innebär att Disciplinnämnden delegerat ner det första att ta bort skitbedömningar och får mer riktiga situationer till sig, samt kan då ha ansvaret för att över tid hålla en harmoniserad straffskala.

Fick man önska sig ytterligare vore det att det hela kompletterades på två sätt: för det första att det blev formaliserade anmälningsvägar t ex att klubbarna och zebrorna hade möjligheten anmäla företeelser som Rummet ska bedöma. Nu vet jag inte riktigt hur det går till - sitter rummet själv och bestämmer vad de ska titta på eller hur fungerar det? Någon organiserad struktur för det där vore bra. För det andra skulle jag vilja se en mer transparent ordning där underlagen för bedömningar generellt fanns tillgängliga offentligt. Det skulle ytterligare förbättra trovärdigheten och dessutom skulle tveksamma eller rent av felaktiga bedömningar av Rummet kunna identifieras och lyftas - inte för att ändra det aktuella fallet - men för att vidareutveckla och utbilda rummet att bli ännu skickligare framöver.

I vilket fall som helst en fin förbättring från gamla tider. 

Med allt detta ordnat skulle man nu kunna ta itu med två stora problem:

1. Den låga nivån bland våra zebror. Nu dömer de ju rätt ofta på ett märkligt sätt och jag tycker att det beror på brist på förståelse av hockey men än mer på brist på personlig karaktär. Domarna dömer fel, för att de är för fega att stå för korrekta men ovälkomna bedömningar. Och därutöver kan de inte hantera gnället på ett acceptabelt sätt: vissa zebror kommer snällt och lydigt till Warulfvar, Ulf Dahlén och andra när de viftar med fingret för att klaga på varje domslut, andra skickar ut spelare och tränare från arenan för att de inte kan ta rimliga frågor. 

2. Nästa problem är spelarnas säkerhet på en mer verkningsfull nivå. Att i efterhand straffa är bra, men det behövs mer. Jag efterlyser en hela tiden pågående process för att upptäcka, medvetandegöra och motverka farligt spel. Den grupp skulle granska sådant är inte bara hockeyspelare utan skulle i hög grad behöva bestå av medicinskt kompetent expertis. Det finns faktiskt före detta elithockeyspelare som är läkare idag; de skulle jag gärna se ingå bl a.

En sådan gruppering skulle ha betydligt bättre förutsättningar att på ett verkningsfullt sätt identifiera sådant som måste förändras och med karftigt pondus och mandat kunna ställa krav på att så sker. Med alla hjärnskador och alla skador som uppkommer som följd av att hockeyns energiinnehåll (fart och kraft) nu är enormt större än tidigare tror jag att detta kräver kompetenta åtgärder som knappast f d spelare eller zebor har kompetens att hantera. 

Vidare behöver man se över straffskalan. För några år sedan var den ju extremt idiotisk, där man gav någon match för överfall som kunde avsluta karriärer medan man strängeligen ville ge 5-10 matcher för den som kastat handskarna för att försvara sig.

Nu är det lite bättre men långt ifrån bra. Många har ju bl a påpekat hur orimligt det är att en spelare efter ett fult övergrepp kan vara tillbaka i spel efter några matchers vila medan offret kan vara borta i månader. Det är ju extremt stötande i ett rättsamhäles sport att brott på så sätt lönar sig. All avstängningshistorik visar i stället att de som straffats hårdast varit de som attackerat zebror - visst, jag kan förstå att zebrorna ska vara fridlysta, men allvarligt talat: ibland har zebrorna faktiskt uppfört sig på ett sådant sätt att det vore helt korrekt att "ja har god lust att dra på Börje en smäll. De e sant de." men de kommer alltid undan straff. Samtidigt som de absolut farligaste överfallen kommit undan med betydligt lindrigare straff. Det irriterar mig något enormt!

Om en spelare kastar en klubba på en zebra blir det säkert en j-a lång avstänging, men om samme spelare krossar en motspelares huvud blir det några veckors vila bara... så jävla fokuserade på zebrornas väl och ve kan vi inte vara och även om de SKA vara fridlysta är det horribelt att (ev. påstådda) påhopp på zebror ska bedömas av zebrornas kompisar, dvs andra zebror högre upp i hierarkin.

En ordning lika jävla usel som när ledningar i banker och investmentbolag blir fartblinda av alla pengar de hanterar och till varandra utdelar bonusar, som vanliga familjer skulle leva ett liv på, medan de inte tar ansvar när de schabblat bort miljarder utan i stället inhämtar ett "avgångsvederlag" i samma storleksordning - också det godkänt avb kompisar. Usch!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Jag undrar hur länge vi får behålla Näkyvä. 

Han har ju kontrakt med oss till 2017 - tack, Osten! - men nog finns det lag ute i världen med rejäla penningpungar som skulle önska en sådan härlig back och kanske kommer de ut ur värvargarderoberna.

När Osten värvade honom sågs han ju som en ersättare för Frallan. Näkyvä var redan finsk landslagsman och hade i JYP varit med att slå oss i ET-slutspelet. Osten sa då:

"– Det är en jättebra kille. En utmärkt skridskoåkare med ett spelsinne och en förmåga att leverera passningar och stå för assists. De egenskaperna gör att han är duktig i powerplay. Vi är väldigt glada över den här värvningen. Det är en riktigt stor talang som kommer att ha en god hockeyframtid."

och det är bara att hålla med. Skönt at ha en sportchef som vet vad han talar om och inte betalar ut miljoner i handpenningar för föredettingar som bara är intresserade att komma till klubben för att lata sig.

Men backsidan är fortsatt skakig eftersom vi ehentligen bara har Näkyvä och landslagsjanne som riktigt duger till.

Så vi har två: landslagsjanne och Näkyvä.

De övriga har inte hittat rätt, inte utvecklats som man hoppat. Det är Kukan, Savilahti-Nagander, Hjelm, Oscarsson, Fagerudd som inte riktigt kommit in som de bör. Kanske gör det så under året men det har tagit tid.

Nu har ju unge JunisJaros gått in och varit minst lika bra, snarare bättre än de senast nämnda och jag har svårt att tro annat än att han tar en plats under året.

Då har vi tre: landslagsjanne, Näkyvä och Jaros.

Plus tränar Robin Jonsson för fullt och går förhoppningsvis in efter jul.

Då har vi fyra: landslagsjanne, Näkyvä, Jaros och Robin.

Nu ryktas det om att Luleå har kontakt med Skrbek för att undersöka om han vill komma till oss - för hunrdafemtioelfte gången. Jag tillhör ju de som svor ve och förbannelse över Skrbek i kvarten mot Läjkrarna i fjol eftersom han helt enkelt inte hängde med de snabba Läjkrarna. Men jag kan inte bortse från hans defensiva styrka i övrigt där han rensar framför mål plus hur långsam han var i offensiven där han t o m fick stå med i PP bara för att sega bort tiden. 

Men. Nog tusan kan han hoppa in och leverera ett fungerande försvarsspel långt över vad många av våra nuvarande backar kan. så kanske han kommer?

Då har vi fem: landslagsjanne, Näkyvä, Jaros, Robin och Skrbek.

Plötsligt börjar det likna någonting:-) Skulle vi under våren ha tillgång till de fem nämnda kan det nog fungera - då finns tryggheten att låta sådana som Kukan, Savilahti-Nagander, Hjelm, Oscarsson, Fagerudd gå in i ett defensivt uppsäkrat backpar och blomma ut. Ta t ex en Robin Jonsson som han tidigare fungerat - med honom som partner tror jag samtliga de fem nämnda skulle kunna fungera och fungera utmärkt: en mentor som kan handleda dem till ett fungerande försvar och en klippa att säkra upp bakåt då de går offensivt.

Inte för att det skulle göra oss till ett topplag. Men det skulle innebära att vi kunde skita i kvalstrecket.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Haha, ja....kanske man ska kalla dem Tjuvlunda istället :)
Nä, tycker ändå att det var ganska rättvist med seger till oss efter denna match men lite nervöst blir det med värdelösa domare som gärna vill va i centrum.
Näkyvä var också riktigt nära 2-0 efter sin fina prestation, med det tog banne mig kryssribban, det var fan värt ett mål :(


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
...men det hjälper inte denna gång. Per kanonskytten Ledin ordnar tre poäng till Luleå sedan vi förlorat sjuhundrafyrtioelva matcher i rad...Köplustan har tagit alldeles för många pinnar av oss i år, speciellt trist var det förra matchen som vi hade vunnit men klantade bort hela två av poängen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Köplustan filmar sig till en utvisning...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Kanonskytten Per Ledin pangar in 1-0 på Värsta Köplustan:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Monno: Å vart i helvete har jag påstått att den var ful?!  Jag skrev tidigare att dom flesta Skellefte AIK:arna...inte jag och dom flesta...tyckte att han tacklade fult.

Säger som Kirill...det suger,men det är hockey!

Killen hade bara ren jävla otur...eller tur...kunde gått mycket värre eller så hade han klarat sig helt.

Vi får nog förlika oss med det vare sig vi vill eller inte...för inte vill vi ha det som i innebandy,eller?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Undrar om inte plexit går sönder speciellt ofta just i Luleå?

Vi kanske använder ett speciellt svagt plexi, sedan Warulfven Nordan sänkte Frallans karriär några säsonger efter en ful boarding som på den tiden godkändes.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, känns som att vi alla är överens. I dagens hockey kan man åka på svåra skador även när spelarna följer reglerna. 

Man kan visserligen anse att spelarna borde undvika tacklingar där de inser att motståndaren kommer att bli skadad. Men det går ju så snabbt nu för tiden att man inser att spelarna inte hinner. 

Just detta - att det går så snabbt numera - gör att s k experter som inte iirat hocke senaste 20-30 år sedan men anser sig kunniga nog att förklara att "dcet är bara att se upp och vara beredd på tacklingar" - deras omdömen är inte så mycket värt eftersom de jämförelsevis stod stilla och spelade hockey /tacklades. 

Jag vet faktiskt inte vad man ska göra för att undvika detta. För undvika bör man. Jag vill inte att Kabanov och Enterfeldt ska drabbas av så svåra skador när de spelar godkänd hockey.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

själva tacklingen är ingenting. ingen solklar armbåge eller så.. enda man kan undra över är huruvida Mcd behöver gå in med den farten mot en motståndare som kommer se honom sent. men även det är inte en helt lätt ekvation, Kirill har ett ansvar att vara medveten om sin omgivning och vad som kan ske. Mcd har ett ansvar att även om han ska smälla på så bör de finnas en respekt för motståndaren.

men i det stora hela så är denna situation helt enkelt en olyckshändelse med skada som resultat.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare: Undrar fortfarande vad som var fult med Mcdonnells tackling? Nämn en sak? Han håller ju inte direkt upp armbågen, ska han behöva hinna huka sig menar du?

Situationen är ju ett tydligt bevis på ett relativt allvarligt problem. Likt Kronwalls alla tacklingar. Dagens fart i spelet gör ju att även regelrätta tacklingar ofta leder till rejäla skador. Hur kommer man underfund med det samtidigt som vi såklart vill ha kvar ett fysiskt spel?

Ska vi bara acceptera att det är så det ligger till kanske?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Håller med. Håller inte alltid med Pettersson men i stort är han den klart bästa analytikern och kännaren i gänget av s.k "experter".

Ett annat utmärkt exempel på det Pettersson vill säga är Hedmans tackling på vår egen Enterfeldt.
Trots att jag är brynäsare och såklart ogillar tacklingen så måste jag ändå försöka vara partisk och inte resonera som många tränare gör i såna här lägen.
Det märkliga är att alla tränare nästan alltid är väldigt objektiva och opartiska när dom ska analysera en matchbild vid ex en presskonferens men sen verkar bli totalt enögda och glömma bort all form av objektivitet så fort en egen spelare blir skadad.

Hedman agerar ungefär som McDonell innan tacklingen, har inte speciellt hög fart och heller inga höga armbågar.
I vårt fall är det dessutom ännu mer tydligt att det rör sig om ren och skär otur när Hedmans hela tyngd koncentreras mot Enterfeldts underarm, som han inte hinner dra undan. Lite komiskt att så många, trots uppenbara bildbevis, ändå framhärdar i sina teorier om "enormt hög hastighet vid tacklingen" osv.
Sen blir det lite extra komiskt när man dessutom som "bevis" för det fula tilltaget anger att Hedman tidigare gjort fula saker, precis som om det skulle vara nåt bevis för att han gjort nåt fult i det här fallet.
Underbar logik...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Kirill såg visst att Kent var på ingång men kunde i princip inte göra ett skit åt saken...det var typ bara att gilla läget...enligt intervjun med honom.

Å vad det gäller vad Wallson å Johansson sa var väl ungefär vad alla andra tränare å sportchefer skulle ha sagt...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare: Robert Pettersson på Hockeysverige gör en fenomenal analys av tacklingen på Kabanov och visar med bildbevis att McDonell kommer in ganska lugnt och att de 0,2 sek innan träff har uppresta positioner båda två varpå det ska bli en kropp mot kropp bara.

Men så sträcker sig Kabanov och går ned klart lägre. Men det sker i absoluta slutögonblicket, eftersom han inte noterat att McDonell är på ingång. 

Vill dessutom påpeka att McDonell vänder sig något strax innan, vilket innebär att han har ännu mindre chans att se att Kabanov plötsligt går ned. McDonell siktar på att sätta in en perfekt Kronwallare alltså. Kronwall brukar ju strax före träffen vrida sig så att han träffar med sidan av kroppen i stället för bröst mot börst eftersom han blir betydligt stabilare på så sätt och träffar hårdare.

McDonells arm är efter kroppen. Men eftersom Kabanov går ned kan det se ut som att hans huvud träffar McDonells arm, men det är bara en bagatell. Den riktiga träffen är McDonells rumpa typ mot Kabanovs bröstkorg. Det som innebar revbensfrakturer.

Det här borde välbetalada ledare begripa, likväl som de borde begripa att om de inte kontrollerat tillräckligt väl bör de inte uttala sig.

Tyvärr går både Lasse Bagdad-Bob J och Wallsson i fel fälla:

Bob: "– Jag tycker att armbågen är uppe, men jag måste få se det fler gånger."

Wallsson: "– När man ser den i efterhand så ser man att armbågen träffar i huvudet i hög fart, så jag tycker det är rätt så respektlöst av Linköpings nummer 3, säger Wallson till Norran."

De får båda underkänt.

I samma härad har lyfts att Osten bör få underkänt för att ha bagatelliserat Pitefoppas armbåge i huvudet på en gårdare. 

Det är klart han borde få. Om han nu sagt något sådant? Jag är inte säker eftersom jag inte läst något sådant. Har han sagt det, är det fel. Men det enda jag läst, faktiskt, var att Osten tyckte att straffet på pitefoppa var längre än Disciplinnämnden dömt för liknande tidigare. 

Inget tvivel dock om att det var en rejält ful armbåge den gången och den kan på inget sätt ursäktas.

Det jag inte begripit är hur pitefoppa kunde få för sig att lyfta armbågen så där. Obegripligt, helt enkelt. Eller enklet.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare: Jo, en Marklund som igen talar om skada på kotpelaren. trist att han inte ids ta reda på fakta och tala sanning eller fråga någon kunnig. 

Dessutom låter det som att han lägger ord i Kabanovs mun. Tror att rätt många överhuvudtaget inser att en armbåge inte spelar någon roll här utan det handlar om med vilken kraft kropp möter kropp.

Det huvudsakliga problemet är förstås att modern hockey innebär att vi riskerar ett sådant våld och det är trist och något borde göras.

Kabanov kan jag imponeras av som trots allt säger "det är hockey".

Stor skillnad jämfört med Mikko "Jag blir borta en månad minst", "Blåmärket" Lehtonen eller för den delen Jimmie "Hollywood" "Dansken tittade på mig - jag svimmar" EriKsson;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Läste det på Hockeysverige innan jag tittade in hit...å allt är riktigt...å att resonemanget från tränarhåll är i princip likadant som från ...supporterhåll...dvs. de flesta Skellefte AIK:arna tycker McDonnell tacklade fult å LHC:arna försvarade sin spelare helt och fullt.  Hade det varit tvärtom så vet vi ju också hur det skulle ha låtit...samma visa...

Kirill själv tyckte givetvis att det är surt men samtidigt är det hockey...på både gott och ont...han hade bara ett jävla missflyt...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

 

av den enkla anledningen att om skell gå till final så och lustan åkt ur så spelas finalen i skell. (förutsatt att skel slå ut LHC och luokko åker ur givetvis. och att skell lyckas slå er över 2 matcher) vore ju kul se finalen på plats. vilket skulle bli jobbigt om de hamna i gbg :P

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare: Hm, tydligen inte en kotfraktur utan "kotnära" dvs det är nog ett revben nära fästet mot kotan. Revbenen överlag är ordentligt inkilade i börstkorgen och läker spontant.

Robert Pettersson levererar en utmärkt diskussion i ämnet. Dels attackerar han Wallsons hymlande om "armbåge?, ful" dessutom attackerar han mycket korrekt Ostens kommentarer om Forsbergs fula armbåge. Men framför allt medvetandegör han problemet. Läs gärna denna, beydligt viktigare för vår hockey än allt dravel vi skriver hår på snacket.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

BGJ: He he, vill du inte ha Lustan i final? 

Ja, nu borde det vara svårt för Lukko att vända mot oss även om jag inte håller det för uteslutet. De har många kvaliteer och det känns som att de blev lurade på konfekten av ett smart spelande Luleå men också av att de själva var fånigt trötta.

Luleås spel fungerar tydligen bra mot Lukko men jag tror att om vi når semi fungerar vårt spel lika dåligt som vanligt mot er eller Pungen och troligen blir det väl mot er nu. Så finallaget från vårt ben blir nog svenskt.

Andra benet? Ja det borde ju bli Lustan men vem vet. Kanske opassar finsk hockey Lustan, fast man tycker det inte borde göra det. Kärpät räknar jag klara för semi nu och gissningsvis vänder väl Lustan. Degersig.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare: Otroligt tråkigt att läsa.

Två revbensfrakturer var rejält. I princip ingen behandling alls än smärtstillande så läker de av sig själv och det gör som mest ont andra dagen dvs torsdag-fredag men dämpa smärtor och se till att djupandas så det inte fyller på sig, så läker det självt. Men det var rejält; tre frakturer brukar man räkna gräns till intensivvård för att hålla fungerande respiration.

Och dessutom fraktur på en kota! Skönt att den var stabil, men ändå, mycket oväntat efter den kollisionen, undrar vilken kota det var.

Sammantaget när man tittade på kollisionen - eller monstertacklingen - ser den som jag kan spontant bedöma - juset ut. Det är kropp mot kropp på puckförande spelare och nästan mer en höfttackling än en bröst mot bröst. Ser ju mest ut som han sätter arslet mot Kabanov som är rejält låg. Och även om det var en frontalkrock tycker man inte att han hade tagit upp så mycket fart innan han tacklade heller.

Lärdomen måste ju bli att dagens hockey är farlig. Det går j-t snabbt och det är rejäla tunga tacklingar som utdelas. Helt klart att en spelare kan bli mycket skadad av en helt korrekt tackling. 

Jag har ju kraftigt ansett att den som tacklar har ett ansvar att skydda motståndaren från huvudskador och ska inte kunna hävda att jag tacklade juste men han var för liten och böjde sig för lågt - man ska ha ansvar att inte dela ut en juste monstertackling om man rimligen borde inse att här finns det stor risk för hjärnskada.

Men helt klart är att det nog inte stannar enbart vid huvudskador. Det som Kabanov nu drabbades av var ju uttalade skador ändå - inte helt säkert att han kommer tillbaka lika bra som tidigare, men gissningsvis och förhoppningsvis gör han det.

Kanske är det helt enkelt så: hockeyns regler är från tider då folk slöåkte på rören och det mest blev buffande. Med moderna vältränade >100 kg i full speed blir det halvt mordredskap med de gamla reglerna.

Vi kanske måste ställa in oss på att plocka ner lite av den fysiska hockeyn? Trist, tycker jag som liksom de flesta gillar den. Men folk ska inte behöva riskera livey för att vi ska underhållas.

När det gäller Lehtonen anser jag att han är en pjåskig glaslirare. Men Kabanov är helt annat virke, han gillar jag uppriktigt och hoppas han kommer tillbaka fullständigt.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

enda läget jag skulle köpa att man ta målvakten i en sån här match är om man ligger under och har en offensiv tek me 4-5 sekunder kvar. minimal risk att försvarande lag hinner få iväg pucken.

topp 3 ranken är väl av dom som är kvar. GBG, luokko, Skellefteå. 

tror det blir en helsvensk semi iaf. luokko bör få svårt vända mot er. och oavsett så blir det ju svenskt från våran kvart. hoppas lite på en helfinsk semi på andra sidan slutspelsträdet :P

absolut. att de nordligaste lagen är kvar är helt klart roligt att se


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Blir borta bra länge ja...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Ottawa ville väl inte möta Alfies lönekrav, då blir det som det blir. Vet inte historien kring dom andra dock.

Utom för Foppa. Foppa och Colorado hade inget val, med stjärnor som Sakic, Roy & Foppa (+ massa andra halvstjärnor, Hejduk t.ex.) så var det helt omöjligt att klara lönetaket med 3st superstars. Så man fick offra Peter helt enkelt.

Vilket kanske är klokt i jämförelse att skeppa en legendarisk kapten eller legendarisk målvakt. Detta när Peter även bara mest var skadad.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Saker man inte förstår.

Nu ska Ottawa skriva ett symboliskt kontrakt med Daniel Alfredsson så att han kan "avsluta" sin karriär i klubben. Jag tycker att de borde haft kvar honom karriären ut.

Men han är inte ensam.

Toronto skickade iväg Sundin och tidigare Salming att köra slutår utanför Toronto. Det begriper jag inte. 

Likadant var det med Foppa och med Markus Näslund. Begriper jag inte heller.

Den ende som var oflyttbar eftersom han la upp klubban på hyllan innan han blev flyttad var Niklas Lidström. Och Tomas Holmström:-) Mycket finare så.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

BGJ: Jo.

Hade man kört vanliga regler hade väl varje match gått till avgörande och så hade man kört bäst av tre matcher.

När det gäller regler har jag fortfarande inte förstått varför Luleå fick spela första matchen borta mot Lukko men bara att tacka och ta emot.

Nu är det i stället så här och man väntar sig nästan att något lag, t ex Pungen mot er igår, av misstag ska ta ut en vakt med några minuter kvar för att försöka kvittera. Men det vore ju som skulle man ta ut vakten i en vanlig match i slutet av första perioden. 

Lite lustigt när folk förklarar att de här slutspelsuppgörelserna får man uppfatta som en match med sex perioder inklusive extra lång paus och arenabyte mellan period 3 och 4, samt förlängning och ev. straffar om det behövs, men så är det ju. 

Lite synd att finalen i februari går i en enda match och då att ena laget får hemmaplan, kan tyckas vara en något stor fördel. Förstår jag rätt borde det innebära att finalen går i Göteborg då, förutsatt att Köplustan vinner mot IFK samt mot Kärpät i semi. 

Just nu skulle man väl tippa att semilagen kan bli Luleå, Kärpät, Apan och Köplustan och rätt kul att av alla Europeiska lag gick 44 in i turneringen och när man är framme vid semifinaler är världsdelens tre nordligaste lag fortfarande kvar:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: 
"att om vi inte förlorar med mer än två mål i hemmamatchen nästa vecka har vi tagit oss till semifinal i Champions.

förlora ni me 2 mål hemma så går ni vidare såklart. förlora ni med 3 mål så blir det förlängning 10 min(blev de för oss mot JYP), efter de bli de straffar (5 var)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kabanov blev skadad i matchen mot Pungen. Man talar om axelskada efter en monstertackling från en pung. Jag letade upp den där och körde några gånger, jag har ju inte sett på matchen.

Så då att det var en taktik från swinging Melins Pung att tackla sönder Aporna.

Tacklingen kom efter nio minuter av första perioden och då hade jag ändå redan sett >10 tuffa tacklingar av pungar på apor, så nog var det här Melins order; inte fula tacklingar, men tuffa, för att få ned tempon och spellusten hos apor.

Själva tacklingen är lite av en Kronwall. Kabanov kommer i full fart bakom eget mål och åker lågt, då en Pung möter upp och snarar vänder rumpan till för Kabanov att åka in i. Tydligen axeln enligt påståenden men det såg nästan ut som att det kunde vara en nyckelbensfraktur annars.

I vilket fall som helst stor risk för att Kabanov nu blir borta ett tag. Synd om ryssen som varit mycket bra i år. 

Det blir nog mer kännbart för Apan än när glasliraren Lehtonen förklarade att han behövde vila en månad pga ett blåmärke. Nu när han - Lehtonen - är tillbaka i laget är det ju snarare sämre för Apan, eftersom han tar plats från en riktig spelare för att han själv ska åka in och ställa sig och vila mot sargen.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Mmm, jag tror att Luleå vill att matcherna ska se ut så här i SHL också men motståndarna är elaka och tillåter det inte. Lukko är ett jäkligt bra lag men spelar en defensiv hockey där de drar sig tillbaka och låter motståndarna komma för att de ska försvara sig bra och sedan gå på farliga kontraattacker. Det fungerar uppenbarligen utmärkt i Liiga, men mot Luleå får de det svårare. Det kändes helt enkelt som att de inte hängde med i den snabba hockey som Luleå spelade. 

Det här påminde en del om den hockey vi såg Luleå-Lukko i Delfinen, medan jag tyckte att de ägde sönder oss i returen genom att snabbt ta de 2-0 de behövde och sedan döda matchen enkelt och effektivt.

Men ikväll var det Luleå som tagit fram en vinnande teknik.

Låt oss hoppas att Lukko inte kan göra det till returen om en vecka.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Håller på med andra saker, har visserligen Pungen-Apan på men tittar just inte.

För att få reda på hur matchen varit kollar jag in rapporteringen på CHL:s Game Center. Underbar läsning. Så här står det:

And the puck is dropped!

Skellefteå won the face off and has the first goal chance. Högberg is in the way though.

Linköping wins the puck but Skellefteå is there really fast and Linköping has trouble getting out of the zone.

Linköping has their first shoot on goal. Right in the stomach on Hanses.

Linköping has a really good chance but Hanses saves the puck with the leg.

Linköping keeps them self in offensive zone and has had two massive big hits.

Skellefteå take a shoot and Högberg leaves a return and the SAIK player takes another shoot but Högberg manage to save that without any return.

Goal for Linköping!
Linköping comes in a fast attack and BROC LITTLE takes a fast shoot. Assisted by: Nichlas Hardt, Mattias Sjögren. 1-0

Linköping has another good opportunity but Hanses makes a save and Skellefteå can take care of the puck.

Skellefteå with a good chance but the players missed the goal.

Massive hit on Skellefteå's Kabanov. He can't get up and the doctor is there. It hurts, really bad. It seems to be his shoulder.

Linköping's McDonell goes out two minutes for elbowing. Skellefteå to the power play.

One of Linköpings players came free with the goalie in his box play but Hanses could take care of the puck.

Linköping plays tough. Many big hit this period.

Linköping gets a pretty loose shoot on goal. They gets a face off in offensive zone.

Skellefteå gets an attack and manage to get a face off in offensive zone.

Skellefteå misses the net quite often.

Goal for Skellefteå!
1-1! SEBASTIAN AHO gets a magical pass by Lindholm and he can just press the puck into an open net. Assisted by Par Lindholm, Oskar Sundqvist.

The first period is end and the score is still 1-1. 

Linköping's Junland goes off two minutes for slashing. Skellefteå to power play.

Skellefteå passes around the puck. The tempo isn't the best but the got a shoot on goal. Högberg could make the save.

Skellefteå's power play game is a little chaotic but in some way they got the puck around and a shoot on goal. Högberg took it tough.

Two minutes left in Skellefteås power play and the puck goes into the net behind the goal.

Linköping tries to take a shoot but the stick got broken when he hit the puck.

Skelleftåes Sundqvist goes off two mintues for hooking. Linköping to the power play.

Linköping had a good shoot on goal. Hanses had a little luck and had trouble to know where the puck was. Finally went the puck from him.

Linköping passes the puck around but nobody really takes the shoot in goal.

A people on the gallery clap their hands. Besides that you can only here the players scream.

Play with high stick and a face off in Linköpings offensive zone.

Hanses had some trouble with the puck but he manage to keep it outside the net.

Linköping gets a really good chance. The net is almost free but Linköpings player manage to take the shoot straight one Hanses.

Goal for Skellefteå!
Skellefteå takes the lead in the game! OSCAR SUNDQVIST gets the shoot in on a return. The puck came to the net from Sevc after he kicked down the puck. Pretty beautiful. Assisted by: Daniel Widing, Martin Sevc. 1-2

Underbart! Undrar om man inte ska följa tredje perioden också. I alla fall följa den genom kommentarerna på CHL:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Tänk om Luleå kunde spela så här i Elitserien....går helt klart bättre i CHL, trots att dagens motståndare är bättre än många vi mött på slutet i Eliten, men där har vi torskat.

Skönt att äntligen Dixon fått avgå. han har levererat långt från vad en första center ska göra och värvingen av honom i somras var jag negativ till, tyvärr blev sant vad jag misstänkte också.
En av Ostens få misstag under de år han styrt rodret så det är väl förlåtligt och det finns tid än att hitta en duglig center, men skulle vilja se en duglig målskytt till samt en bra back för att börja bli bekväm.
Ett annat av Ostens få misstag tycker jag är Fagervall....tycker inte han inger dn säkerhet en huvudcoach ska utstråla, han ser mest uppgiven och förtvivlad ut under matcherna, som om han inte vet vad han ska ta sig till
Lite skillnad mot Rönken som utstrålade pondus och säkerhet....hans minspel ändrade sig nästan aldrig, oavsett om det gick dåligt eller bra, men under hans ledning gick det mestandels bra :) 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Målsnålare i de andra matcherna och inga mål i tredje perioderna.

SaiPa torskade mot Kärpät hemma med 0-2 och nu luktar det starkt av Kärpät i semifinal...

...mot Köplustan för även om de föll borta mot IFK Helsingfors med 2-1 lär de fixa detta i returen.

Nu har vi bara matchen mellan Pungen och Apan kvar i kväll. De lirar ju för att se vilket av lagen som i semi får möta Lukko Rauma....eller faktiskt, kanske, kanske får möta Luleå Hockey. Ojdå.


« · 1643818 · »