Luleå HF

SHL · 117628 inlägg · 890 ämnen

« · 1645298 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Wikegård - "härligt med känslor" när hans polare CryBert skämde ut sig - kommer med åsikt. Menar att Anders Forsberg är väl den närmaste att få sparken, nästa är väl Fagervall enligt wikegård, som fyller på med att i så fall är det egentligen sportchefen Ostens fel och att han borde avgå själv i så fall.

Lite historielöst att sitta och attackera Osten och Luleå som aldrig någonsin sparkat en tränare under säsong - gissningsvis den enda förening som aldrig gjort det.

Läs på nu, Wikegård!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Apan. gårdarna 1-0 i slutet av första perioden efter ett sådant där Apmål som alla apmål synes vara numera: kalabalik framför motståndarmålet varpå alla apspelare kastar sig fram och slår på allt och alla. 

Olika lag hävdar att det finns olika sätt att ta ned Apan. Anders Forsberg häromveckan ansåg att de skulle försvara sig allt de kunde och hoppas på kontringar. Hm, en taktik som kräver ett riktigt bra försvar, men de har han ju inte så då får Apan panga på och så kommer målen.

En annan teknik, som Rönken genomgående körde med var ju att pressa Aporna hårt över hela isen och när de lyckades göra det nere i Apans zon kunde man ofta döda Apan under lång tid, de blev fast därnere, blev långa i laget, och de uppspel från egen till motståndarnas zon som är så avgörande för Apans spel blev aldrig av. På det sättet lyckades Rönken ofta hållt minst jämnt spel med Apan - ofta ägde Luleå spelet - och de lag som är tillräckligt starka kör den stilen.

Nu idag gör Djurgårn det. Det hade nog inte Apan väntat sig och faktum är att gårdarna väsentligen dominerar första perioden, även om kuben försöker förstöra och redan har tagit fyra utvisningar. Men ändå är det Apan som leder efter kalabalikhockey.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, bara att förbereda sig för matchen mot HV senare ikväll. Under tiden kan väl Djurgårn-Apan vara på tänker jag och drabbas av C More elände under en halvtimme där de påstår att jag ska avinstallera Silverlight för att hämta hem en ny version.

Grejen är att jag HAR en ny version installerad, och hur jag än kör via C More och Microsoft hamnar jag bara i laggande skit och kan ingenting göra. Efter en dryg halvtimme fungerar det dock helt plötsligt - utan att jag ändrat något.

Irriterande att fastna i skit organiserat av amatörer. Kan det inte köra om till Flash snart och bli normala?

Nåja.

Sista omgången i SHL nu innan ett par veckors uppehåll till serien fortsätter annandag jul. 

Vi har ju fem vunna matcher i rad nu, mot Lustan, Pölsan och Trottoaren i SHL samt de bå¨da mötena med Rauman Lukko i CHL. Vore trevligt om det kunde fortsätta i kväll för att spelarna fram till julhelgen ska gå omkring med självförtroendet att när vi kämpat som fan vinner vi matcherna. Även om tre poäng hit eller tid inte är helt avgörande kommer vi ju också att bära med oss kunskapen om tabelläget under två veckor och just nu har vi av intresse:

7. Djurgårn 44p
8. Luleå 39p
9. Ulfven 39p
10. Pölsan 39p 

Vi kan alltså inte klättra idag men däremot falla en eller två positioner om vi passeras med poäng. Matcher av intresse, förutom Luleå-HV-71, är då:

Pölsan-Öret just nu 0-0
Läjkers-Ulfven semare i kväll

Djurgårn-Apan har anderssonzebrorna och Kuben fortsätter som han gjorde i vår senaste match av att sabotera hockeyn genom att ta fåniga, tveksamma utvisningar hela tiden. 

Är det inte dags att de insätter att ju rundare och kortare Kuben blivit med åren, medan hockeyn blivit allt snabbare, desto mer omöjligt för den lille tjockisen att hänga med. Om han då valde att blåsa så lite som möjligt skulle det kanske fungera hjälpligt men nu har han ju valt att i stället blåsa för allt som "kanske var något". 

Eländigt!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Läser att Donald Brashear åker hem efter Pungenmatchen på lördag. Han ska fira jul hemma och det är ju 13 dagars uppehåll.

Personligen är jag osäker på om han återvänder.

Hela detta hallaballou och så har han bara fått spela några minuter.

Hmm, om det nu blir hans sista match i Sverige vore det väl kul om han bjöd på lite underhållning. Vore väl kul för den MooDooistiska publiken att se en match mellan Brash och Rahimi?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag håller oxå med ang. jaga klick listor, rena lurendrejeriet!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

ppNästa listning. Sexpressens Nyström har rankat chans till SM-Glud och Ek risk för kval på följande sätt:

                                         Seger     Kval

1. Apan 62                       55%     ?%
2. Köplustan 52                15%    ?%
3. HV71 48                       10%    ?%
4. Pungen 47                      5%    ?%
5. Öret 46                           5%    ?%
6. Läjkers 44                     10%    ?%
7. Djurgårn 43                    0%    10%
8. Luleå 39                         0%    10%
9. Warulfven 39                  0%      5%
10. Pölsan 38                     0%     20%
11. MooDoo 32                  0%     70%
12. Trottoarkanten 32        0%     50%

      Totalt:                           100%    165%

Till att börja med kan man konstatera att Ek bara kommer upp i 165%. Det finns alltså ytterligare 35% risk för kvalspel att hitta pland de sex översta lagen. Även om man snällt fördelar dessa 35% jämnt över alla lag finner man att enligt Ek är risken större att Apan, Lustan, Pungen, Öret och Läjkers hamnar i kvalspel än att Warulfven gör det. 

Jojo.

Vad kan man då rent allmänt sägar om de relativa chanserna/riskerna de föreslagit?

Hm, nästan 4ggr så troligt att Apan tar Glud än att Köplustan gör det? Nej. Det tror jag är åt helvete fel. Jag tror visserligen att man i detta nu bör ranka Apans chanser som större än Lustans, men inte ens 2 ggr större. HV skulle jag också lyfta upp lite. Sedan skulle jag definitivt aldrig 0:a Pölsan i fråga om chans till SM. De har säkert större än både Pung och Öre även om de ligger risigt till just nu. Jag kan väl säga typ Apan 40% Lustan 25% HV 20% Läjkers 10% Pölsan 4% Pungen 1% Övriga 0%.

När det gäller kvalrisk stämmer alltså inte potensen men jag bedömer relationerna. Och hm, jag tror jag håller med. Tycker att det var rätt väl avvägt av Ek.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Medhåll.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ser att Mattias Ek och Henrik Sjöberg presenterar sin lista på "årtes största genombrott i höst" i SHL. 

Ni, vet, en sådan där lista, där man klickar upp en ny sida för varje spelare. Allt är natyrligtvis ett mygel där målsättningen är att de ska lura de som köper reklam att när deras annons är på en sida som klickas upp så "titta, där har någon läst din annons! Visst är det dyrt, men kolla bara hur många du når uuuuut till".

Så kombinerar man med en lista som vanligen är nedskriven på en post-it lapp under en kaffebreak.

Jag brukar skita i sådant där men klickade mig igenom med tanken att "Om inte Kristian Näkyvä kommer bland de tre översta är de inkompetenta".

Klickar på och finner att listan domineras av no names som Linus Arnesson, djurgårn, marcus högström, djurgårn, linus hultström, trottoaren victor ekbom, öret, linus fernström, lustan dvs bara skräp. Men jag hinner iaf upp till plats två utan att jag hittat Näkyvä.

OK, tänker jag. Även om de tycks ha plockat random no names från spelartrupperna bara så har de iaf kunskap nog att sätta Kristian Näkyvä först. De ska de ha cred för.

Så klickar jag upp första namnet. Det är Tim Heed från Apan...

Ska man påstå att Näkyvä inte fått ett genombrott, t ex med hänvisning till att han redan spelat i SM-liiga och fått vara med i finska landslaget?

Nej, det räcker inte. Det Näkyvä gjort denna höst har lyft honom mycket mer än någon annan. Kabanossen på treje plats har ju i så fall redan impat i MooDoo innan Bagdad-Bob öste ut stålar på honom, varit junisstjärna i Ryssland, figurerat i både KHL och NHL och endast han och hans farsas knepiga uppförande tidigare har hindart en internationell superkarriär.

Dessutom tycker jag att de borde tagit med Kalopsen från Aporna. Att gå från stjärna i skolhockeyn dirket till vad han gjort i en av världens större ligor är imponerande. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu meddelas att Linus Klasen och fredrikdårepettersson inte släpps av Lugano till gnomen Mårts låtsaslandslag.

Kommer ni att markera mot klubbarna eller det schweiziska förbundet?

– Vi har jobbat mot det schweiziska förbundet, men det är inte förbundet som gör något fel utan det är klubbarna. Vi kommer att markera. Regler är till för att följas, men vad det leder till vet jag inte, säger Mårts.

Du kan lägga ned, gnom. Alla skiter i dig. Är det inte dags att du satsar på någon vettigare sysselsättning. Du kan exempelvis åka runt i småskolor och demonstrera hur ett fult sinnelag avspelar sig i en ful fysionomi.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Fint svarat, Blister:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag bara retas lite vilket du nog oxå förstod, kul liknelse med Olle och Kalle vi behöver mer sånt för att göra det enkelt! självklart är det bra gjort av Per som desutom är lite på åldernshöst för en hockeyspelare men att gämnföra han med Mikko är lite absurt då mikko inte alls funkar som det var tänkt.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Hej Blister. Eftersom du är Rookie brukar vi som varit med ha lite överseende av att ni inte riktigt vet hur det fungerar och därför är vi ofta snälla och påpekar sådant så att ni kanske lär er för framtiden. Tyvärr smittas du av Apdoktrinen att ljuga i stället för att hålla dig till fakta. Jag ska förklara sammanhanget så lär du dig om du har talang.

Om Osten, jag eller någon annan säger att Luleå Hockey är det europeiska lag som lyckats bäst i klubbturneringarna European Trophy - Champions Hockey League i Europa senaste fyra åren så är det precis det vi säger.

Att du eller annan apföreträdare tolkar det som att vi säger att "Luleå är bäst i Europa" visar att ni antingen har problem att förstå vad ni läser alternativt att ni helt enkelt inte kan debattera utan kör någon stil som fungerat i sandlådorna i Byske. 

Detsamma gäller för "Så är Ledin ligans bästa spelare!?". Jag har bara lyft fram fakta t ex att Per Ledin i år levererat sex matchavgörande mål medan Mikko Lehtonen stått mot sargen och petat tänderna. Om det får dig att fundera om Per Ledin kan vara ligans nbästa spelare är det en fundering som får stå för dig, inte för mig.

När man ska illustera ett begånget fel - som nyss under din "argumentation" - kan man gärna förstärka felet för att det ska bli tydligt. Här kommer det för att du ska förstå:

Olle: Se hur mycket det snöar idag!
Kalle: Jag har inte alls skitit på mig!

Klart och tydligt? 

Eller s k aplogik?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Apnyheter:

Positivt
Det låter som att Kabanov kan vara tillbaka betydligt tidigare. Kotskadan var bara påhitt. I princip har han två revbensfrakturer och det är vad det handlar om. Noramlbehandling av fraktur är ju immobilisering så läker benvävnaden och blir starkare än tidigare. Immobilisering går förstås inte av bröstkorg, man måste ju andas, och därför tar det längre tid, även om frakturerade revben nästan säkert sitter väl inkilade. Vad ska vi tro? sex veckor åtminstone. Vilket innebär att han kan vara åter redan någon gång i januari.

Kul! Kabanov har varit imponerande på alla sätt och en sådan spelare ser vi gärna i spel!

Negativt
Apans lögner. Vid tacklingen höll Wallson och Bagdad-Bob på och insinuerade "armbåge mot huvudet", "överfall vi inte vill se i elitserien" m m (4/12:Bob: "– Jag tycker att armbågen är uppe, men jag måste få se det fler gånger." Wallsson: "– När man ser den i efterhand så ser man att armbågen träffar i huvudet i hög fart, så jag tycker det är rätt så respektlöst av Linköpings nummer 3, säger Wallson till Norran." )och i samma anda rapporterade man inledningsvis om skador som tolkades som kotfraktur. Jag var ju mäkta överraskad att läsa sådana besked eftersom aktuellt trauma inte på något vis kunde ha inneburit våld som kan leda till kotfraktur (3/12: Och dessutom fraktur på en kota! Skönt att den var stabil, men ändå, mycket oväntat efter den kollisionen, undrar vilken kota det var). Men det kan väl inte stå och blåljuga, tänkte jag. Fel, fel, fel! Apan blåljuger hur mycket som helst och nu har mina sista funderingar på att Apan kanske ibland går att lita på helt försvunnit.

Min tolkning är att Apan körde ut beskrivningar om armbågar och de svåra skadorna i syfte att mobilisera ett mediaraseri och påverkan av situationsrum och disciplinnämnd. Otroligt fult men typiskt den ljugarmentalitet som är Apans värdegrunnnnnd. Extra allvarligt är det när vi alla är överens om att vi måste finna vägar att skydda elithockeyspelare från hjärnskador och andra svåra konsekvenser av modern hockey - då passar Apan på att kliva in med lögner för att utnyttja samhällsklimatet för egen vinning helt utan att solidariskt arbeta gemensamt för säker hockey.

Ganska snart böt de ut lögnen om "kotfraktur" till "fraktur i anslutning till en kotpelare". Vad fan är det? Inget medicinskt uttryck i alla fall utan snarare en s k omskrivning dvs en förlängning av den första lögnen. (3/12 senare: Hm, tydligen inte en kotfraktur utan "kotnära" dvs det är nog ett revben nära fästet mot kotan)Nu heter det dessutom med jämna mellanrum "en skada i anslutning till en kotpelare". Vad fan är det? Har Kabanov två kotpelare exempelvis?

Nej, så här är det. Kabanov fick två revbensfrakturer när han träffades frontalt i bröstkorgen av McDonnells arsle. 

När EN skada uppstår kan det hända att den kompliceras av en ytterligare skada, som följd av den första. T ex kan i skadeögonblicket en instabilitet ha uppstått för ett av de frakturerade revbenen vilket innebär att det kan leda till en distal skada på samma revben. Det är vad jag tro hände. Samtidigt som revbenet frakturerades uppkom en överrörelse av den bakre revbensbiten vilket gav en mindre skada längst bak, där revbenen fäster mot kotor. Vad kan det ha orsakat? Normalt en mindre blödning också där, kanske som följd av partiella rupturer - bristningar - i de mjukdelar som kapslar in revbenets fäste mot kotan. Högst eventuellt en pytteliten spricka av den delen av revbenet men då helt stabil och kräver ingen som helst behandling annan än smärtstillande under läkning. Hur som helst måste man uppfatta den där "skadan i anslutning till en kotpelare" som en bagatell som man kan skita i. Långt innan de främre revbensfrakturerna är läkta är den "anslutningsskadan läkt". 

Sammanfattningsvis. Det äcklar mig att höra Apornas vidriga uppförande att genom ljug försöka utnyttja en händelse för att vinna orättvisa, osportsliga men aptypiska fördelar. USCH!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Så är Ledin ligans bästa spelare!? låter som nåt Aftonbladet skulle kunna slänga ur sig ;) skulle inte tro att Mikko fått en mille för att signa till oss, han var på dekis och vill nog ha en chans att komma upp sig men tyvärr funkar det inte så bra vilket är synd.

så vilka i lule ska vi gämnföra med Kabanov, sunken, Heed, Lindholm osv med? om man nu ska gämnföra "Luleå Hockey vs. Apklubben"??

ni är just bäst i europa sen throffytiden vilket Osten varit tydlig med, så vi andra har mycket att se upp till och lära oss av :)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Om vi nu anser Per Ledin vara en värdig representant för Luleå Hockey är det förstås intressant att jämföra med en motsvarande Apspelare. Jag talar om Mikko Lehtonen.

Per - kämpar järnet
Mikko - latar sig

Per - laget i första hand
Mikko - sig själv enbart

Per - stiger blodig upp och kämpar vidare
Mikko - ynkar sig för ett blåmärke "nu blir jag borta i månader"

Per - tar plasten framför mål hur mycket stryk han än får
Mikko - vägrar gå in framför mål eftersom det är obekvämt

Per - accepterar viket jobb som helst som hjälper laget
Mikko - accepterar bara att ta emot puck när han står helt fri på vänstersidan för att skjuta

Per - enda sargkontakt vid man-mot-man-kamper
Mikko - står gärna och lutar sig över sargen för att vila medan han är inne i ett byte

Per - plusstats i ±
Mikko - minusstats i ± 

Per - 9 mål
Mikko - 4 mål

Per - 7 assist
Mikko 4 assist

Per - 6 game winning goal, GWG
Mikko - 0 GWG 

Per - en ära att få spela för moderklubben Luleå Hockey
Mikko - en köpespelare, tillhör de som Bagdad-Bob ger en miljon i handen för att ens skriva på kontrakt

Per - skulle aldrig i livet spela för Apan
Mikko - spelar för Apan och vilket lag som betalar honom mest, får sparken från i snitt 2-3 klubbar om året 

Per - älskad av lagets supportrar
Mikko - ogillad av lagets supportrar 

Per - spelar för det anrika laget Luleå Hockey
Mikko - "spelar" för rekordköpelaget Apklubben som i år köpte spelare från nio länder  

 

Ja, det var en intressant jämförelse. Säger mycket om Per Ledin vs. Mikko Lehtonen men säger också mycket om Luleå Hockey vs. Apklubben:-)

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, la in en hyllning till Per Ledin på fanssidan och den fyller sin plats även här. Läs gärna Robert Petterssons artikel om Per också (länk).

Härligt att se en artikel hylla vår hjälte Per Ledin. Här talar vi om en kille som när han var junis bedömdes som talanglös och utan framtid av nästa alla. Utom av sig själv. Per kämpade och kämpade och efter träningarna var det han som var kvar och körde ett extrapass. 

Så småningom arbetade han in sig på elitserienivå. Väl där visste man alltid att när Per väl kommer in i ett byte ger han järnet hela tiden. Rönkenhockey innan Rönkenhockey uppfanns. För denna vilja har han alltid varit en favorit hos lagets supportrar, oberoende av om laget varit Luleå, Warulfven eller HV. Lojal som fan har han alltid tagit den roll han tilldelats, i offensiven ettrig och jobbig och i försvar eller press en pina för motståndarna. Så skicklig i den rollen att han t o m mot alla odds lyckades infria drömmen om NHL-spel även om det bara blev tre matcher för Colorado.

Motspelare utnämner ofta Per till den jobbigaste att möta, en spelare som retas och förstör för dem och retar dem till vansinne. Men skulle de vilja ha Per i sitt eget lag? Jodå. Det där att han är så jobbig på isen missförstås av inkompetent media och motståndarsupportrar som blåser upp det till att Per är en buse och slagskämpe vilket är så långt från sanningen som man kan komma.

Naturligtvis får han vanligen uppdraget att vara en brunkare och han är ju Brunkaren med stort B, en modell för alla andra att lära sig av.

Men. Det är inte det enda han kan bidra med. När han nu målat / avgjort tre matcher i rad kan någon vara förvånad men det innebär snarare att denne någon inte känner Per. Han är erfaren och kunnig att hålla sig framme i rätt positioner för att kämpa in pucken och vi som vet vet att han studera Thomas Holmströms spel noggrant innan han funderade ut vad han själv kunde bli bra på: då talar vi Holmström som blev lika missbedömd av s k expertis, där svensk media förklarade att han var chanslös i NHL men dit gick han och etablerade en ny och egen roll som gjorde honom respekterad och uppskattad med fyra Stanley Cup-ringar som belöning.

Jag brukar påminna de som inte vet om att under NHL-lockouten 2004-2005 när elitserielagen fylldes med NHL-stjärnor bildade en 26-årig Per Ledin tillsammans med en 22-årig Jonas Nordqvist och en 23-årig Justin Williams en av de giftigaste linorna - getingkedjan - i hela serien. Se bara mål+assist=poäng den säsongen:

Per Ledin 46m 16m+20a=36p
Justin Williams 49m 14m+18a=32p
Jonas Nordquist 49m 16m+16a=32p

Den som känner till detta måste vara rentav korkad för att inte inse att Per Ledin kan fylla många viktiga funktioner i ett lag och hans vilja och solidariska lagkänsla gör honom till en av de mest uppskattade och imponerande hockeyspelare man kan se på isen.

Per Ledin - en magnifik representant för Luleå Hockey!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Halvtid passerad i serien och det har splittrat upp sig något.

1. Apan 62

2. Köplustan 52

3. HV71 48
4. Pungen 47
5. Öret 46
6. Läjkers 44
7. Djurgårn 43

8. Luleå 39
9. Warulfven 39
10. Pölsan 38

11. MooDoo 32
12. Trottoarkanten 32

Lagen för närvarande i olika formnivåer.

Apan har kommit igång rejält och under senaste 7 matcherna har man tagit vidriga 21/21 poäng.

Köplustan, däremot, har nu förlorat fyra senaste matcherna och detta flera gånger t ex mot Luleå och Apan då man efter spelet att döma borde ha vunnit. Laget inne i ett motlut just nu men är så fortsatt starkt att de klättrar upp när de behöver. Viktigast att vara som bäst när det vankas slutspel.

Sedan har vi ett tätt gäng som fightas om positionerna.

HV går jämna matcher nästan hela tiden där viljan kommer att avgöra om de vinner eller förlorar. Frågan är om ANdreas lyckas få till >100%-insatserna eller om han är för get på gröten och det i stället drar ned laget på sikt? Tittar vi bakåt har de i pinnar/match 0 1 0 3 2 3 2 1 0 1 2 0 och alla 0/3 är med uddamål.  

Pungen är lite upp och ned. Antingen kör de sönder motståndarna eller så faller de igenom. Inte så stabilt men får de ihop försvarsspelet och åstadkommer kämpaförsvar kan de bli riktigt bra. Men det känns som att det är ett slapparlag ändå, konstigt när Melin kunde få en sådan Rönkenhockey på Gnaget för några år sedan och nu är han åter i tuta- och körhockey.

Öret har etablerat sig som ett starkt lag i år och vinner matcherna om inte motståndarna ser upp. 

Läjkers årets missräkning men trots att det går "uselt" hänger de med där näst under toppen. Börjar dock kännas som att laget är frustrerat att inte få igång det spel som ska lägga dem i topp och undrar verkligen om Hallam kan ändra på detta nu?

Djurgårn i så fall årets positiva överraskning. Fortfarande ett ihåligt lag men när alla gör sin plikt har de spetsspelare som kan ge gårdarna vinster.

Och så nästa gäng, inte så långt bakom, men lite mer i form av frågetecken.

Luleå som bvann första matcherna var under följande 2-2,5 månad sämst i serien. Trots huggligt spel förlorade man som fan och mest synes det bero på att vi saknat spetsspelare som kan göra skillnad. Ändå är laget så less på att torska att man nu lyckats få alla att kämpa som djur och som betalning har en streak på sex förlorade matcher i rad nu vänt till vinster mot Köplustan, Pölsan och Trottoarkanten samt parallellt två vinster mot Lukko Rauma. Det viktigaste är att vi nu har ett lag där alla bidrar med en för alla, alla för en och man vet att viljan ger vinster. Men samtidigt saknar vi riktigt bra spelare som själva kan vinna matcher och alla väntar sig att vi kommer att förstärka men med hur bra spelare?

Warulfven. En smygare. Nu har de senaste fem vunnit förutom en strafförlust mot Pungen. Laget började lika kasst i år som i fjol och följer samma mönster som då. Stabiliseras och börjar långsamt arbeta sig uppåt. I fjol lyckades man ju på sluttampen gå upp till topp fyra och därefter genom att ha flyt att möta lag man opassade för t o m ta sig till final, där man dock blev utklassade. Vore väl extremt underligt om man lyckas göra samma upphämtning i år igen. Som läget just nu är håller man dock på att få kontakt med de övre gängen och kanske klättrar man vidare och etablerar sig som ett halvbra gäng igen?

Pölsan. Fågel eller fisk? Långa förluststreaks avbryts av imponerande vinster. Viss del av spelet, t ex PP suveränt starkt och en stjärna i målet, däremot kan försvaret helt tappa koncepterna när det vill sig. Sargat av skador. Pölsan är nog det mest svårbedömda laget för framtiden i serien. En liten risk att laget kollapsar men min gissning är snarare att de växer upp och blir ett av de starkaste lagen mot slutet av säsongen.

MooDoo... ja sedan Luleå börjat vinna på slutet är förstås MooDoo det lag som har det tuffast nu. Tar för lite poäng, har ramlat under strecket och blivit alltmer avhängda, dessutom med en trend som talar för att detta bara kommer att fortsätta. Risken måste förstås bedömas stor att MooDooismen inte kommer upp över strecket mer i år utan att det börjar liukta sjumatcherskval mot en hungrig allsvensk utmanare. Det finns spetsspelare och vaktlöftet har kommit igång men samtidigt alldeles för sårbara och något avgörande måste nog ske för att vända på detta. Men vad skulle det vara?

Trottoarkanten. Började serien något enormt uselt och bara förlorade. Men därefter har man faktiskt kommit igång och då varit ett lag på medelnivå i serien. Men ändå ligger man fortfarande kvar därnere och trots chanser att äntligen få kontakt uppåt lyckas det inte. Som igår när man kunde placerat sig 3p efter Luleå, tappar man till slut och hux flux är man 7p bakom. Igen. Trottoaren går ändå så pass bra att naturligtvis har de större chans som det nu ser ut än MooDoo, att nå gruppen ovanför. Men den gruppen är Pölsan, Ulfven och Luleå - tre lag som inte är så lätta att besegra och som brukar komma igång och då blir det svårt för Trottoaren. Men de kan ändå hoppas att något av de tre lagen kollapsar och tar över understrecketplatsen...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Man undrar ju hur han hittar på att köra Christen och Cameron? Nå, i sin första match för Luleå Hockey var Christen med om att vinna. Så länge vi vinner får han heta Christen:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Hehehe, verkar så....jag visste sedan tidgare att Cam egentligen heter Cameron men inte att Chris heter Christen...det var nytt :)

Skönt iaf att Luleå kommer tillbaka på ett starkt sätt och sätter sina chanser i sista och vinner över Lyxfällan...var lite väl många missade i de två första :/

Dagens bästa var dock Läjkers kross av Pungarna med 6-0 efter ha förlorat förra mot just Lyxfällan på hemmaplan med 5-1.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jaha. Chris Abbott heter faktiskt Christen Abbott, kommentatorn hade kollat upp det. Kanske det är ett Omen? Ska vi kalla tvillingen för Christen i fortsättningen kanske?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

För en timme sedan var läget

  9. Luleå         37 poäng
10. Warulfven  37 poäng
11. MooDoo     34 poäng
12. Trottoaren  34 poäng 

men nu har vi:

8 Luleå HF 29 9 7 13 69:72 (-3) 39 2 1 3 1  
9 Färjestads BK 29 8 10 11 64:81 (-17) 39 1 1 4 4  
10 Brynäs IF 29 11 4 14 77:85 (-8) 38 1 0 0 3  

11 MODO Hockey 29 8 6 15 74:95 (-21) 32 0 1 2 3  
12

Leksands IF

BETYYYDLIGT TREVLIGARE! Hoppas nu att de fina
framgångarna och att man fått betalt för det fina kamp
som man givit på senare tid innebär att man kliver upp ur formgropen definitivt den här säsongen! 

29 9 4 16 67:92 (-25) 32

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Vi väntar på straffar på Hovet, sedan matchen slutat 2-2 mellan gårdarna och MooDooisterna.'

Helt sjukt 2-2 mål av gårdarna, vallar in den bakifrån via Ullmarks skridsko och långsamt glider pucken in vid stolpen.

Nu kör vi straffar!

Possler försöker dra Tellan men inte en chans.

Fällström skjuter PÅ Ullmark

Olofsson skjuter men Tellan plockar den,

Sörensen nej, Ullmark är med.

Lillnyllet - i stolpen!

Samuelsson - pangar in pucken.

Djurgården vinner bonuspinnen!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Öret har slagit Köplustan med 6-3

Warulfven har slagit HV71 med 4-2

Apan har slagit Pölsan med 2-1

Läjkrarna slår Pungen med 0-6

OCH DÄR SÄTTER PER VIRTUOSEN LEDIN 2-3 FÖR LULEÅ:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Tredje perioden över. 2-2 och Luleå har tagit minst en poäng. Häääärligt! 

Det betyder att vi passerar Pölsan och är nu på plats nio. Warulfven har passerat båda våra lag, men tar vi bonuspinnen passerar vi Warulfven.

Det vore väl härligt:-)

Nu kör vi sudd. KOM IGEN, LULEÅ!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

JAAAA!!

Luleå spelar 6 mot 5 men Trottoaren försvarar sig alldeles utmärkt och Luleå får inte många chanser men så klipper underbara Savilahti-Nagander på ett j-a slagskott från blå rakt framifrån och 2-2 sitter:-) 19.27

Otroligt skönt för självförtroendet att Luleå lyckas ta poäng i den här matchen.

19.41 nu, tekning i Luleås zon. KÄMPA, LULEÅ!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
2.15 kvar, 2-1, tekning nere hos Trottoaren, Lassi ut och Luleå lirar 6 mot 5...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Halva tredje kvar och synnt samspel mellan twinsen och där kommer 2-1. 

Nu trummar Luleå på ganska bra och är ofta framme med farligheter. Skulle vara fint för självförtroendet om Luleå når ikapp. Men bara drygt fem minuter kvar nu.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Yep, droppen urkalkar stenen. Eller ketchupeffekten först kommer inget, sen kommer inget, sen kommer allt på en gång.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: vart lite chock artat när vi fick in första för andra kom direkt efter

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Man gissade det av skotten 19-7 i första, 11-5 i andra.

Alltid trevligt att se vakter som kan vinna förlorade matcher av utespelet att döma. Men 30-12 i skott och 0-0 - det kan väl inte hålla?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
I andra perioden får Pungen köra tre PP utan att måla. Sedan får Läjkrarna PP PP och lyckas omedelbart spela in puck i slottet för direktstyrning i mål bakom Berguven. 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: hm, du skulle se Starkbaum ikväll, han är en vägg och då spelar det ingen roll hur bra det skjuts

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Wilhelmsson: Korrekt ställd fråga. 

Ändå tycker jag inte att laget och lagets vilja är att klaga på. Men ack så ineffektiva.

Lustig kommentator, har fått för sig att Chris Abbott heter "Christen" eller "Krister" eller vad han nu tror. 

Andra perioden slut, 2-0 till Trottoarkanten. I slutet av perioden är Luleå på som fan och pucken ligger i målgård med full tombola flera gånger. Nyss satt Ahlsenfeldt på ändan, kunde inte göra mycket, och pucken fri i målgård där Sylvergård och Abbott kämpar som hägrar för att få in den men då tar Trottoarkanten högteknik, dvs tre Trottoarer slänger sig över allt och alla och vi har en hög på fem spelare som ligger på varandra med pucken underst som ärtan under prinsessan. Lite lustigt att sådant där är tillåtet. Vi i Luleå kör ju nästan aldrig högköret, medan Apan haft det som basprincip. Underliga äro vägarne.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

I detta nu

  9. Luleå         37 poäng
10. Warulfven  37 poäng
11. MooDoo     34 poäng
12. Trottoaren  34 poäng 

Detta eftersom Trottoaren och MooDoo leder sina matcher, medan Luleå ligger under och Warulfven har oavgjort. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

ett riktigt bottenmöte och Leksand leder med 2-0, är Luleå sämst i Sverige just nu ? bara 3 poäng ned till jumboplatsen.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Bra PP av Luleå men utan att få till mer än ett antal långskott som inte går in. 

Tycker att Luleå har många verktyg för PP men man har ju inte en Linus Omark eller Klasen som kan hitta värsta passen. Däremot borde man arbeta in en sådan variant som Pölsan kör med, där de åstadkommer ett bra läge för någon vid soidan av målet att krossa över till en fri på andra sidan innan vakten hinner flytta.

Känns för närvarande som att Luleå är tämligen ensidiga och att allt går ut på att få iväg ett långskott, eventuellt på skymd vakt eller vanligare för styrning. 

Vilket sällan lyckas.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och så 2-0 för Trottoarkanten. Ändå tycker jag Luleå öst på bra, men man är känslig för kontringar bland annat.

Nu får vi i alla fall PP sedan el Luleåspelare fallit och Kuben till skillnad från publiken menade att en Trottoar hjälpt honom.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Yep, Berguven går in som väntat för Pungen.

Helvitte, samtidigt får Trottoarkanten in 1-0 på ett långpass där en trottoar smugit in innanför landslagsjanne och styr in målet.

Kom igen nu Luleå!

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, nu har alla fått se vad Kuben blåste straff för Trottoarkanten på. 

Ingenting alls.

Det närmaste någon kan gissa är "kastad klubba av Joel" men Gudars skymning, sådant gäller ju när man kastar en klubba mot en spelare, en puck eller liknande för att störa spelet. Det som här händer är att Joel faller eller kastar sig åt vänster för att skydda målet och i samband med det tappar han iväg klubban BAKOM mål där ingen spelare finns. Joel får ingen fördel av det, tvärtom för där är han i en kritisk situation utan spade. 

Har Kuben fått för sig att nu blåser vi straff så fort som vakter tappar spade?

Kuben är gammal och hinner vare sig mellan äronen eller fysiskt med. Pension och guldklocka nu.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ojdå. Läjkrarna borta mot Pungen, vinner skotten med 6-10 i första perioden, men får 0-3 i mål. Tydligen är det utespelarna som beter sig extremt klantigt vid första målet men därefter har nog Högberg bjudit på de två nästa genom först en dålig retur och sedan genom att placera sig fel i målet. Gissar att Berguven får ta över spaden i andra.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kuben och hans kompis är helt galna och tar utvisningar och straff på löpande band.

Jag saknar de professionella domare från Tjeckien, Finland och Schweiz vi har i CHL. Dessa domare visar minsann inte ut för en massa underligheter ingen upptäckt matchen igenom.

Det har ju snackats om att Sverige haft 2a-3e ligan utanför NHL och zebrorna har hängt på det där och menat att det också gäller domarna - och påstått att det finns en massa pulverzebror utanför Sverige.

Tror jag inte alls på. Tvärtom uppfattar jag att de vi haft i CHL varit överlägsna Kuben et al. 

Låter mer som när de svenska bankdirrarna hittade på att betala varandra jättelöner och bonusar eftersom det var enda chansen, påstod de, att "hindra att utlandet köpte våra dirrar."

Ett skitsnack som de höll på med till dess att någon journalist kollade upp saken genom att kontakta internationella rekryterade som då förklarade att den internationella marknaden för svenska nbankdirrar var stendöd eftersom de var kända för att vara tämligen värdelösa. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Då kör vi och Luleå har redan PP, vilket resulterat i två dragskott av landslagsjanne, dock helt synligt för vakten och därmed ej resultat. 0-0 fortfarande. Och nu är PP över, 5 min spelade.

Vi har ju haft en lång golgatavandring i SHL men på sistone har vi lyckats med energi vinna matcher, såväl i SHL som i CHL och nu vore det skönt om vi kan steppa upp sista matcherna före jul för att få med oss en bättre stämning över helgen och i fortsättningen.

Men Trottoarkanten är svår att slå på hemmais....fast var det inte något lag som spöade dem med 0-8 i femte omgången?

Vi har ju faktiskt kletat oss uppåt och skulle vi ta tre poäng idag kan vi faktiskt passera Pölsan och om de lagen torskar idag.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

BGJ: Håller med. Enklast för alla är om det finns en kompetent och stark ledning som fattar vettiga beslut och genomför dessa utan att en massa behöver bli inblandade. Så fungerade hockeyn förut.

Numera fylls stolarna av folk som saknar riktig kunskap och då arbetar på ett "annorlunda" sätt. Gång efter annan kommer det konstigheter. Man arrangerar konstiga VM där man lägger ut priser för biljetter som bygger på en kalkyl "hur mycket vore det tevligt att tjäna på detta" i stället för att sätta priser som fungerar på marknaden. Följden blir att man spelar VM i Stockholm inför tomma läktare och förlusterna blir svåra för förbundet. Samtidigt går halva turneringen i Finland där man jobbat på ett annat sätt och fyller arenorna och tjänar en massa pengar. Den väsentliga skillnaden: en kompetent ledning i ena landet, en värdelös samling i andra landet som fattar horribla beslut till höger och vänster.

Bara ett exempel på hur inkompetensen flödar, men samma nissar sitter kvar för att fatta fortsatta beslut av samma kvalitet. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

det är som SHL's tragiska ignorans mot fansen. göra ändringar som inte fansen fått tycka till om(eller iaf supporterklubbarna). nu kan man ju int dra raka paraleller mellan. men verklighetsanknytningen hos beslutsfattarna är likvärdig..


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

BGJ: Vi är överens. Alldels för mycket tjafs och oklarhet om rankingar och fördelningar. Borde ha varit tydligt beskrivet från start. Jag kan inte tro att Apklubben visste om detta avslutande fem minuterna av tredje perioden och det är inte acceptabelt. Konstigheterna har också drabbat andra lag. Något som CHL måste skärpa sig om i fortsättningen. CHLs framtid bygger på att skapa ett generellt intresse och då kan sådana här amatörmässiga, okunniga hanteringar inte fortsätta.

Nåväl. I vilket fall vet vi nog nu vad som gäller. I detta nu är Kärpät topprankat, Luleå knapp tvåa före Lustan och Apan lite oväntat fyra.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

 

Fucked upp regelverk kring vilka som får hemmais i final och hurvida vem som få hemmamatch i slutspelet.. man borde gå enligt seedning efter gruppspelet. annars blir de bara så jävla invecklat... man gör det alldeles för invecklat.. kan inte tänka mig att dom gör samma i CL i sparkboll...... men men.. blir 2 härliga veckor i januari ;) 3 möten med er ^^

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

sargad: Jo, som kaosmatematikern Malcolm säger i Jurassic Parc: "My God, we're in the hand of engineers!" Grejen här är väl att någon officiell manual inte finns tillgänglig utan möjligen hemlig hos CH_ledningen alternativt hittas på efter hand - och det så amatörmässigt att det är fånigt.

Bortamål hade ju löst det mesta, eftersom det vanligen (fast kanske inte numera) brukar bli lite mer målfester i hockey än i sparkboll. Fast man skulle fortfarande riskera trubbel vid lika resultat.

Smartast hade väl varit att köra bäst av tre matcher och då kunde man kört förlängning och vinst i varje match. Men de menade väl att det inte fanns plats för ytterligare tre matchdagar. Kanske beroende av att koskenkorvakupperna var svårare att bli av med än de trott. 

Jobbigast kanske ändå att finalen spelas i bara en enda match och vissas hemmaplaner kan man nog räkna med kan få stor betydelse. Undrar om de också tänker hyra in lokala linjezebror då - något som IFK Helsingfors menar fällde IFK mot Lustan i Köplustaborg.

Nu har jag förstås inte sett den matchen men med erfarenhet av hur det av Lustan betalda matchsekretarietat hanterar matchklockor och "rådgivning" till zebror i Köplustaborg och Scandal-I-Analium skulle det inte förvåna mig om Helsingfors har rätt och Lustan stal matchen och semifinalplatsen genom kreativa påhitt i linje med "klockan glappar festårrru".


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, jag hade nog räknat med att Apan hade haft god chans att få spela final hemma i Apschtaan men nu är det alltså bara om de vinner båda mot Luleå medan Lustan och Kärpät spelar oavgjort i båda.

De hade haft betydligt bättre chans om de inte sabbat för sig själva genom det usla fulspel de drog i igång med under avslutande fem minuterna mot Pungen.

Där ser man vad fulspel kostar. Ska vi gissa på ett rejält inkomstbortfall genom att de inte får spela finalen hemma? Plus extra utgifter för att åka till Uleå med buss eller Göttlaburrrrg med flyg för finalen. Och dessutom med de minskade chanserna att vinna hela jävla Champions med - vad är det - en mille i segerpris?

Jag skulle tro att det finns all anledning att vara sura på Adam Pettersson eller vem det nu var som tog det usla beslutet när matchen egentligen var vunnen att sätta in en ful bentackling. 

Nå, för att Apan ska slippa gräma sig över hur dyrt deras fulspel blev kan vi väl ta finaplatsen själva i stället?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Var det någon som trodde att jag kunde motstå frestelsen? Jag får väl citera Oscar Wilde som förklarade att han hanterade frestelser genom att konsekvent falla för dem.

Så jag räknade ut de teoretiska möjligheterna förstås. Så här ligger det till:

Om finalen spelas mellan

A. Kärpät - Apan
Kommer den att spelas i Uleå i samtliga fall utom ett enda: Om Kärpät går till final efter att ha spelat oavgjort båda matcherna mot Lustan, och sedan vunnit i sudd/straffar på Lustan efter andra matchen uppe i Uleå, samtidigt som Apan går till final efter att ha vunnit båda matcherna mot oss för då spelas finalen i Apschtaan; i samtliga övriga kombinationer går finalen i Uleå.

B. Kärpät - Luleå
Finalen spelas i Uleå om Luleå går till final efter att i semi ha tagit
• 2 poäng
• 3 poäng (om inte Kärpät tagit 2 poäng - då spelas den i Delfinen)
• 4 poäng  (om inte Kärpät tagit 2 el 3 poäng - då spelas den i Delfinen)
• 6 poäng (om inte Kärpät tagit 2, 3 el 4 poäng - då spelas den i Delfinen)

C. Lustan - Apan
Kommer den att spelas i Gottlaburrrg i samtliga fall utom ett enda: Om Lustan går till final efter att ha spelat oavgjort båda matcherna mot Kärpät, och sedan vunnit i sudd/straffar på Kärpät efter andra matchen uppe i Uleå, samtidigt som Apan går till final efter att ha vunnit båda matcherna mot oss för då spelas finalen i Apschtaan; i samtliga övriga kombinationer går finalen i Gottlaburrrrg.

D. Lustan - Luleå
Det av lagen som tagit fler poäng än det andra laget under semifinalerna får spela final hemma.
Om lagen tagit lika många poäng under semifinalerna avgörs det genom målskillnad*, därefter antal gjorda mål** och därefter ? förutom  om både Luleå och Lustan spelat oavgjort båda semifinalmatcherna och alltså vunnit andra matchens sudd/straffar för i så fall spelas finalen i Delfinen.

*,**

I detta nu har vi

Luleå   48-18 +30
Lustan 50-21 +29

En skillnad som är så liten att den förstås snabbt kan ändras.

Men vän av ordning undrar förstås var finalen kommer att spelas om vi i semifinalerna t ex får

Lustan-Kärpät 1-0
Kärpät-Lustan 0-2

Apan-Luleå 1-2
Luleå-Apan 3-2

vilket skulle ge oss följande ranking inför finalen

Luleå    53-21 +32 33 poäng
Lustan  53-21 +32 33 poäng 

Gissningsvis blir det då ett vanligt jidder som att CHL "tolkar" att eftersom säsongen innan slogs visserligen både Lustan och Luleå ut i kvartsfinal men Luleå med 2-4 i matcher och Lustan med "bara" 3-4 i matcher så ska finalen i Champions Hockey League spelas i Scandal-I-Analium?

Gudras skymning. 

Hur kan CHL vara så amatörmässiga när det gäller alla dessa rankingar. Plus hur kunde man hitta på att det ska vara dubbelmöten hela tiden med knepiga underligheter som att spela sudd/straffar bara i match 2 vilket leder tioll en massa konstigheter som att dessa avgöranden då bara gäller målskillnad och inte poäng, och framför allt: hur kunde man missa att redan från början komma ut offentligt med fullständigt tydlig information. Dåligt!

Nåja. Man kan ju ändå sammanfatta att om Apan går till final får de spela den borta förutom vid det knepiga upplägget att Apan slagit Luleå i båda matcherna, samtidigt som Kärpät och Lustan spelat oavgjort i båda matcherna för då liras finalen i Apschtaan.

Luleå har bättre chans att få spela en eventuell final hemma. Ska man möta Kärpät får vi finalen om vi lyckats ta in minst en poäng på Kärpät under semifinalerna. Ska vi möta Lustan får det lag hemmamatch som tagit flest poäng av Luleå och Lustan under semi, men tog vi lika många pinnar då blir det en målskillnadshistoria om finalplats (om nu inte alla semifinaler slutat oavgjort och avgjorts efter andra matchens sudd/straff, för då går finalen i Delfinen).

 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Verkar som CHL har hyrt in nåt teknikkonsultbolag att skapa regelverket. Då är det väl bara att R.T.F.M som det populärt heter;-) Varför inte köra med bortamålsregeln som i fotboll?

« · 1645298 · »