Luleå HF

SHL · 117623 inlägg · 890 ämnen

« · 1648416 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Jag håller med du. De har ju haft de ambitionerna tidigare men de fastnar ju på att det finns folk som inte kan ge upp sin egen klubb/själ men ska man kunna etablera sig långsiktigt på hög nivå får man nog ta skeden i vacker hand. Klart att de borde ha hockey på elitnivå där. 

Övik kan ju inte fusioneras utan måste överleva själv och det är förstås på sikt tufft för alla mindre städer. Men nog känns det knepigt att norrlandshockeyn ska åka ur och ersättas av nya klubbar nere i sydbotten. 

Men på sikt undrar jag om inte Burkölen kommer att ta ledningen i Västerbotten.

Då har nog Luleå bättre möjlighter om Piteå kan lägga av med att konstra spm de gjort i tjugo år och vi kan etablera en trygg försörjning från närområdet Lule-pite-boden-älvsbyn-kalix med >160 000 invånare och vidare övriga Norrbotten uppåt Kiruna också. Ett par norrbottniska klubbar i Allsvenskan i ett nära samarbete som det vi har med Aspis vore perfekt.

Men Pite har på något sätt aldrig givit upp och gång efter annan etablerat samarbeten med t ex AIK och med Apan - som känns i huvudsak riktade till att jävlas md Luleå - som Piteå aldrig någonsin tjänat något på.

För närvarande är det ju så illa att Apan är och fiskar grumligt i våra vatten och Lasse Bagdad-Bob J - pitekille - startade ju för ett antal år sedan hela den karusellen genom att börja att sno 15-åriga pojkar från pite, boden, kiruna. Vidrigt att de snodde sunkens son och nu försöker de t o m sno Luleås egna killar - helt utan skam i den vidriga apkroppen. De äckliga stölderna måste vi få slut på.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Åker Modo och Timrå ur sina respektive divisioner så är hockeyn i Västernorrland i princip död.
Iofs får dom ju förmodligen i så fall div1 derbyn i Sundsvall.

För egen del tror jag att Timrås enda väg framåt är någon form av fusion med Sundsvall och sedan att dom försöker få till en ny modern arena på ett bra läge där. 

Men det är väl för många bakåtsträvare och traditionalister för att det ska vara möjligt.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Appropå vår backuppsättning så tycker jag att de två nya gjorde bra ifrån sig igår och gjorde sitt jobb, hårda fina passningar och direktskott, inga superförvärv men säkerligen kostnadseffektiva sådana. Är det nått som Luleå saknat denna säsong är det backar som gör sitt jobb i egen zon (förutom de som vi nämnt tidigare) och spelare som kan sätta puckarna.

Låter kul att Robin Jonsson är på väg tillbaka men frågan är på vilken nivå han är...iofs, att spela bättre i egen zon än Hjelm, Kukan, Oskarsson, Jaros och Fagerudd bör han väl klara och därmed ta en plats.

Dom backar som då bör användas enligt mitt tycke är:

Näkyvä - Kodiak

Billins - Sigalet

Kukan - Sandström

Jonsson - Fagerudd 

Näkyvä och Kodiak (Nagander) är odiskutabelt att de ska splittras då de vart vårt bästa backpar säsongen igenom och jag tycker de kompletterar varann bra.
Det märks också på +/- där dessa två herrar är bäst i Luleå. 

Billins och Sigalet kan få fortsätta tillsammans, eller?? Tyckte att det såg stabilt ut igår.

Kukan är minst sagt inte bra i defensiven vilket visade sig på Sörensens kvitteringsmål igår men å andra sidan är han giftigare framåt och tillsammans med den defensivt skicklige Janne kan det bli OK

Jonsson och Fagerudd...ja, det blev lite svårare att hitta en partner till defensivt duktige Jonsson då de övriga är jämndåliga men iom att Fagerudd känns minst dålig av de övriga framåt så får han iaf mitt fortsatta förtroende och kanske kan en defensivt duktig Jonsson få säkerhet i Fagerudd så han får koncentrera sig på att ställa in sin bössa och börja visa sin offensiva skicklighet.
Det finns nog talang i Jaros, men än märks det att han är ung och levererar många misstag och pga av Luleås tabelläge är det lite fel att han ska börja läras upp...tror att det blir bättre för honom i Aspis. 

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Måste säga att det är trist att se de tre klubbar, vars supportrar troget i många år samlats på snacket för att analysera klubbens hockey, nu får lida så mycket. Det gäller förstås Timrå i botten av ALlsvenskan samt MooDoo och Pölsan i botten av SHL.

Tre klubbar där snacket fungerat för att samla supportrar att analysera matcher och laget.

Samtidigt har en Apsida invaderats av sexfingriga som tror att hockey handlar om att jävlas med andra. Nå, jag lyckas då ge de stöddiga kvitterat betalt och vet ju att de faller till slut - framför allt eftersom de aldrig begripit detta med hockey. Då försvinner medgångarna och de byter väl namn på klubben för sjuttioelfte gången. Är det dags att välja "Myrorna" nu, det förslag som skulle vunnit om inte tränaren Christer Abrahamsson vägrat? Eller är det tid att bli kackerlackor?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Bralistan

Dags att uppdatera efter gårrdagens matcher. Det gäller Bralistan som visar hur många poäng lagen tagit fr o m 14 december, alltså drygt senaste två veckorna - en riktig värdemätare över hur bra lagen är. Nu kör vi:

1. HV-71 9p 9 mål
2. Luleå 8p 6 mål
3. Trottoaren 8p 8mål
4. Pungen 6p 7 mål
5. Läjkers 5p 9 mål
6. Warulfven 4p 8 mål
7. Lustan 4p 6 mål
8. Djurgårn 3p 7 mål
9. Öret 2p 7 mål
10. MooDoo 2p 6 mål
11. Apan 1p 4 mål
12. Pölsan 0p 4 mål

Helt tydligt att det går illa för 0-0-dyrkarna Apan, speciellt som de ligger inne med genomsnittsbackar på 79 kg och 180 cm; mindre och tunnare än man finner i ett random junislag.

Tyvärr ger det en brun och unken smak av slutskedet av världskriget då tyskarna tagit slut och de skickade skolpojkar som kanonmat när den vinnarna vällde in.

Och under tiden står den megalomane Bagdad-Bob helt okunnig om verkligheten och kastar ut Gludreserven för att köpa, köpa, köpa nya forwards medan han staplat överbetalda latmaskar i garderoben. Vad hjälps det att ha en massa målkåta latmaskar uppe vid blå väntande på puck medan andra lag redan förstått att det är bara att tackla sönder småbackarna så sprider de misstag och puckar medan Sevcen kastar handskarna för att slåss med domarna?

Känns lika fint som när kriget var förlorat och Adolf krävde att tyskarna skulle bränna Paris innan de smög hem: "Brennt Paris? Ja oder nein?"

"Wollen Sie für die Affen spielen? Ich gebe Ihnen zwei Millionen in der hand! Ja oder nein?

Samma galningar då och nu.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

När det gäller Apan bojkottar jag ju den snacksidan, men kan ju se på senast inloggad, uppdateringar på olika sidor och liknande och finner att där är det väldigt obesökt. Det förvånar mig inte eftersom det vanligen ser ut så på alla amatörmässiga sidor där bara medgångare håller till.

Och någon kompetent analys och matchkritik saknas.

Jag har ju slagits av att det alltid ser ut så där när Apan torskat. Då försvinner de flesta, håller sig borta till nästa gång Apan vinner för då dyker de upp för att förklara att andra lag är usla, värdelösa och meningslösa.

Kommentarer som inte säger något alls om andra lags supportrar.

Men som säger mycket om apsupportrar.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, kollade in PÖlsan och MooDoos sidor och av förklarliga skäl är tongångarna inte speciellt nådiga nu. Tvärtom är man rejält förbittrad mot hur lagens styrs eller rättare: inte styrs. Försökte räkna ut andelen positiva inlägg men det gick inte eftersom det inte fanns några.

Luleå började ju serien med fem vinster varav fyra på tre perioder. Och i slutet har man på senaste sjub tagit 16p, flest av alla lag.

Men däremellan, under 21 matcher tog vi bara 17 poäng och under hela den långa tiden var vi klart sämst i serien.

Men faktum är att vi hade is i magen då och såg att spelarna kämpade men vi hade inte ett tillräckligt bra lag bara, och det håller Osten på att fixa till nu när det blev ledigt från KHL. Men det har varit tyst om att hänga Fagervall. Sådant gör inte vi, vi har aldrig sparkat något tränare. Vi är nog tåligare än andra och litar på vår klubb och vårt lag och det är inte så konstigt.

Efter köpfesten i mitten av nittiotalet fick vi köra budget i många år och Luleå startade i stort sett alltid på bottenplatser, inte sällan avhängda som det verkade. Men så småningom ordnade det alltid till sig och under vårarna tillhörde vi alltid seriens bästa lag och hur det än gick knepade vi oss alltid till slutspel även om det skedde först sista omgångarna.

Så, lite har vi väl det där med oss, vi som varit med.

Fast möjligen har vi inte haft sådana bekymmer som MooDoo och Pölsan har nu. Jag vill minnas att vi dock alltid gjort vårt bästa men det har gått dåligt pga misstag, typ indianer och annat elände. Men det har fixat sig.

Har senaste omgångarna tittat på Pölsans och MooDoos försvar, men det har varit svårt eftersom man knappt hittat något försvar. Spelare som stått stilla, spelare som när de sökt position sökt fel. Mycket konstigt i elitserien. Och samtidigt har båda lagen mycket stark offensiv emellanåt. Konstigt var ordet, sa Bull


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Så just nu känns det riktigt bra ut på vaktsidan för oss.

Vårt största bekymmer har varit backarna, men på lördag är Robin Jonsson tillbaka och beredd att spela. Hoppas det fungerar för honom och tänk då vilka backar vi har tillgång till:

Kristian Näkyvä
Landslagsjanne
Chad Billins
Jonathan Signalet
Robin Jonsson

Ovanstående fem riktigr bra backar!

Till det finns

JunisJaros
Per Savilahti-Nagander
Dean Kukan
Marcus Fagerudd

Marcus Oscarsson
Andreas Hjälm
Högbomspojken

Hoppas nu Robin fixar det och OJ, vilken backuppsättning vi plötsligt fått! Detta kan bli riktigt j-a bra. Jag tycker det lutar mot att Asplöven är rejält att gratulera för det ser ju ut som att de konsekvent kan komma att få räkna med Oscarsson, Hjelm, Högbom och någon till back - som inte kunnat gå in på högsta elitnivå ännu men säkert blir riktigt fina backar mot Allsvenska lag.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ledin i kuriren:

– Det blir gips så den får läka ihop, det är det enda jag vet just nu. Jag borde vara tillbaka inom tre månader, säger Ledin.

Det låter obra. Gipset tas efter tio dagar men lång rehab tyder på rätt ordentlig skada på ledkapseln. Kan det stämma?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Daniel Larsson i kuriren:

Bodensonens säsong har kantats rejält av skador och sjukdomar. När det ena gett med sig har nästa skavank eller förkylning tagit vid.

Nu agerar målvakten.

Daniel Larsson går i från fysträningen med laget och nöter vidare på egen hand.

– Jag ska börja köra mitt gamla fysprogram igen, som jag vet har fungerat i två säsonger utan att jag haft känningar över huvud taget. Jag ska köra det fullt ut och försöka komma tillbaka på rätt spår, säger Larsson.

Det nya, eller rättare sagt gamla programmet skiljer sig rejält från de pass som målvakten kört med laget under sommaren och säsongen.

– Det är helt, helt utvecklat för målvakter. Det är bara målvaktsspecifika övningar. Det är ingenting som är likt det utespelarna håller på med. Mot det vi kör nu med laget är det natt och dag. Det vi kör har inte fungerat bra för min kropp, så nu går jag tillbaka, säger 28-åringen.

OK. Hoppas det lyckas. Om en ytterligare vakt:

Nu har Luleå Hockey agerat. Niko Hovinen har plockats in och laget har återigen en målvaktstrio.

– Det är en till att slåss med. Man kan bara göra sitt bästa och sedan är det tränarna och ”Osten” (Lars Bergström) som bestämmer vilka som ska vara här, säger Daniel Larsson.

Vad blir det för skillnad när man är tre målvakter?

– Det blir mindre istid och mindre skott på träningarna. Det är klart att det påverkar, men man får göra det bästa av situationen. Helst av allt är man två, säger Daniel Larsson.

Nyförvärvet Niko Hovinen:

– Jag tycker det är bra att ha tre bra målvakter. Det skapar konkurrens om vem som ska ha platsen på isen och den som hjälper laget mest ska spela. Jag tror att jag har bra chanser, men det är upp till mig själv att leverera.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Joel får 96,55% ikväll. Nu har han sammanlagt 92,86% och därmed toppar han vaktligan i SHL med Wesslau tvåa på 92,44%. Det är ganska tätt mellan vakterna och 0,42 före är ganska bra ryck. 

Tänk att vi i så många år nästan alltid haft toppar i vaktligan, men tidigare berodde det mycket på bra försvarsspel, i år beror det på bra vakt.

Av 13 s k A-vakter, dvs listan där man får vara med om man vaktat minst 40% av vakterna ligger Daniel Larsson på sista plats 13 med 89,52%.

Tycker väl att det ovan skrivna är tillräckligt för att förklara varför Osten köpte in en ytterligare vakt...

Känns trist att Daniel olyckats i Luleå. Hade väl varit en fin saga om han kommit hem och blivit hjälte. Men det är tufft att stå i mål och mycket att stå ut med.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och nu på Aftontrasan:

JUST NU: Värvar NHL-meriterad

 Efter kvällens seger – nu tar man in center för att bredda truppen 

 

Nej.


Det var inte vi. Det var Läjkrarna som nu värvat Josh Hennessy.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Man menar att gårdarna är extra sura på att just pitefoppa avgjorde matchen med sitt kanonskott i bortre krysset, efter den armbåge som pitefoppa delade ut på Fernholm som fortfarande inte kommit tillbaka.

Visst kan jag förstå en sådan inställning - jag håller helt med om att det är fel att en spelare efter några matchers avstängning får komma tillbaka, samtidigt som deras offer är borta mycket längre. 

Samtidigt är det fortfarande obegripligt hur just pitefoppa som definitivt är en ärligt spelande lirare som också respekterar motståndare fysiskt och mentalt kunde lägga av den där armbågen. 

Nåja. Pitefoppa har definitivt blivit en viktig spelare för oss. Dels pga hans energi, dels pga att han då och då levererar sådana härliga instser som målskottet idag.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Allvarligt talat:jag tror att om inte Lassinantti stått senaste tre matcherna skulle vi haft 0 inte 8 poäng från dessa. Utespelarna kämpar utmärkt så gott de kan men vi har faktiskt nu haft 6-7 spelare borta och våra motståndare har varit bra. 

Men målvakten ÄR halva laget och det är många år sedan jag upplevde det i Luleå faktiskt - även om vi haft bra vakter som Anders Nilsson, JG och Berguven så har vi inte vunnit matcher då motståndarna varit bättre.

Men nu, med Lassi gör vi det! Det känns faktiskt som när vi hade Mannen, Myten, Legenden Jarmo Myllys i mål. Jag har undrat varför och de som känner mig vet att jag är så fokuserad på vakter att nog undrar jag.

Jag tror så här.
 
Under 2000-talet har vi sett väldiga förändringar för målvaktsstilarna speciellt i SHL. För det första större skydd, för det andra att fjärilsstill slagit igenom vilket inneburit att vakterna - även när de inte ser puck - blivit täta på tidigare svåraste luckorna efter isen invid stolpar.
 
Skyttarna lärde sig emellertid att när vakterna fjärilar sig ned så konsekvent blir de tvugna att skjuta högt och det fungerade. 
 
Men då kom nästa genombrott att vakterna blev två meter långa varvid de även när de gick ned täckte högt. Tidigare var vakter ALLTID små, rörliga, men nu slog de stora vakterna igenom. 
 
Under detta blev vakterna mer inriktade på att stå rätt, att läsa spelet, ställa sig där skotten skulle komma, och vara vägg.
 
Så var det många år, vakter som ställde sig rätt och stod stilla. Lite konstig hockey tyckte man, men det var fruktansvärt effektivt, antal mål gick ned och vakterna höll nollor.
 
Detta i kombination med att försvarsspelet genom Rönken blev oerhört mycket tätare och man släppte inte längre fram spelare till riktigt svåra lägen utan de fick ta skott från distans, nägon som passade de stående vakterna utmärkt. Och hela listan på elitserievakter levererade plötsligt resultat som var överlägsna tidigare tiders vakter.
 
Konstigt var ordet.
 
Men hockeyn har därefter ändrats och nu består den lite trist av styrningar, styrningar, styrningar, när det inte är skymningar eller både-och i kombination.
 
Tråkigt.
 
Men där kommer vi till Joel Lassinantti. Han går fram med en spelstil som passar den hockey vi har nu. Han är otroligt duktig på att läsa spelet och ta den position som behövs. När det kommer skott för styrning står han inte fastfrusen på mållinjen med luckor här och där utan är blixtsnabbt ute och står plötsligt precis framför den motståndare som ska styra och upptäcker att han inte har några luckor att styra i. Likadant när det gäller inspel från kanten för styrning - Joel läser detta, går ut och blockerar.
 
Han är för jäkla snabb med plocken - kommer skott han kan plocka sitter pucken. men kommer annat skott som bara kan pareras måste han inte välja mellan att lyckas styra åt sidan - vilket ofta är svårt när skytten drar på rakt på kroppen - eller få farliga returer. Även där går han ut och när puck är fri i målområdet fungerar han bra i kombination med kämpande backar att inte ge chans att peta in puckar.
 
Just detta att läsa spel och agera snabbt är imponerande och på skott och fria spelare kommer han ut snabbt och bra.
 
Jag har ju redan sagt det och visst är det så att Joel Lassinantti är den vakt vi utvecklat efter Myllys som mest av alla faktiskt liknar den store. Liten men oerhört snabb, placeringssäker och med en blixtsnabb plock. Men en stor skillnad mot Myllys är förstås att Joel är cool - har inte sett honom explodera med humör ännu medan Myllys gärna sökte upp elaka motståndare för att snacka allvar;-)
 
Fan, vad kul det blir att följa denne fine vakt i fortsättningen:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Läser på Hockeysverige att Säcken svarat på varför DIF förlorade mot Luleå: "De hade fler PP än vi".

Lite tunn förklaring, tycker jag, vad menar karln? Visst, Luleå hade fyra PP, Djurgården ett, men två av gårdarnas utvisningar var för puck ut respektive sex man för helvete. 

Jag tycker personligen att zebrorna missade en hel del. Dessutom var utvisningen på Abbott skandalös, om något borde gårdaren åkt för filmning.

Men det var en lite konstig match.

Första perioden totalägde Luleå fullständigt ganska länge men därefter satte gårdarna igång och tog ordentligt över.

Sedan har vi andra perioden - Luleå vinner skotten med 17-2, gårdarna åker på tre utvisningar. Där trodde man de var helt borta, men vi hade bara 2-1 med oss till tredje.

Tredje perioden vänder det helt. Djurgårn kör mer offensivt och lyckas pressa ned oss duktigt - vinner skotten med hela 6-17 men lyckas inte passera Lassi och då vinner vi.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Tänk att Luleå efter en massa förluster och på senare tid också skador och spelare borta på junis-VM faktiskt på senaste sju matcherna - där vi ändå fått kämpa som djur - vunnit sex av dessa sju matcher.

Den enda förlusten kom när vi hemma mot HV efter en utmärkt insats av Luleå ledde med 4-2 och bara drygt sju minuter kvar.

Då gör HV tre mål på mindre än fem minuter, inklusive sista i 4 mot 5, och vinner matchen med 4-5 trots skotten 36-23 till Luleå.

Nej, det var förstås inte Lassi som stod. Daniel levererade 78,26% räddningar, nere på bortåt 60% i tredje perioden.

Under säsongen har jag ju då och då visat formtabeller där Luleå som regel legat sist. Kollar vi senaste sju omgångarna ser det förstås bättre ut:

Luleå 16p
Ulfven 14p
Trottoaren 14p
Öret 14p
HV-71 13p
Apan 12p
Läjkers 11p
Pungen 11p
Gården 8p 
MooDoo 6p
Lustan 5p
Pölsan 3p

Jädra underliga siffror. Att Ulfven, Trottoaren och Öret gick bra visste vi ju men att Luleå gått bäst? Knapigt. Känns som att vi haft råflyt varje match, men å andra sidan hade vi ju oråflyt i månader innan dess. Tänk bara på när vi ledde mot Lustan i Scandal-I-Analium med sekunder kvar och lyckas förlora...




Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sevcen drar ifrån rejält nu i fulligan för tvåminutersutvisningar. Nu har han hela 22 sådana och tvåan Ful-Ulfven Wallin har bara 16. Ren utklassning.

Idag fick ful-Sevc bara en enda utvisning vilket förstås är helt fel, men zebrorna var ju skrämda av en FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT och dessutom vet vi ju alla hur svårt det kan vara för zebror att komma levande ut ur Apschtaan om man inte mygeldömer för Aporna; det har vi ju elitseriedomare Niclas Lovefall-Perssons ord på; dessutom känner väl alla till när Apsupportrar la sig i bakhåll sedan de förlorat hemma mot Luleå och överföll en supporterklubb med stenkastning, krossade rutor och blödande Luleåsupportrar som följd...

Men Sevc påstås tydligen komma undan med uppträdandet efter avblåsning då han förstås skjuter slagskott på Pungens vakt, därefter kastar handskarna och brottas med zebror. 

Nu måste det vara hög tid att markera mot psykfallet Sevc. Kasta handskar och brottas med zebror? Kan 15-20 matchers avstängning vara för lite?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Pungen spöar Apan trots att Apan har sju spelare inklusive två zebror som visar FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT.

Matchen avslutas trist. Tek i Pungens zon men Pungen dödar. Efter att slutsignalen gått pangar Sevc på ett slagskott från blå på Pungens vakt och då ska förstås Pungarna attackera Sevcen men det hinner de inte. Eftersom zebrorna direkt är på och håller Sevc.

Då måste någon Pung iaf ha ropat något till Sevc för denne kastar handskarna och försöker brotta bort zebrorna för att komma åt att hoppa på någon pung.

Låter zebrorna detta gå ostraffat är det vidrigt. Dags för avstängning av ful-Sevcen nu!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Djurgårn tar ut Tellan - Zaar sätter 3-1:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Fy fan vilken jävla filmande Djurgårdare. Först går han tufft åt Abbott mot sargen, får omkull honom, och när Cam är nere slår gårdaren honom. När de båda kommit upp kastar sig gårdaren mot Cam som håller upp armen mot gårdarens axel varpå gårdarfilmaren kastar sig ned på mage, ligger kvar och vämtar på ambulans.

Höjdhopparen köper det förstås och Luleå får  boxa.

Publiken buar komplett ut filmaren Högström.

20 sek kvar för DIF-mygel-PP...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nej men fyfan vad fega zebrorna blivit efter EN FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT!

Nu har en Pung kontroll av pucken bakom eget mål. Så kommer seriens fulaste Sevc - stöter Pungens huvud i sarg, tar strypgrpp runt pungen, välter omkull honom, lägger sig på - och Apan vinner puck...

ZEBRORNA BLUNDAR!

Strax därefter myglar Apan in 1-2, mot de modstulna pungarne som finner att de lirar 5 mot 7....

Håller med om detta: EN FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT. Men inte som Apwallson menar...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Säckens Djurgårn kan ju inte bara försvara sig nu när de ligger under och trycker på för att chansbryta och komma i kontringar och det ser farligt ut, inte bara Sörensens friläge skrämmer.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sörensen får friläge och tror att han drar Lassi men MiniMyllis är helt med på det och när Sörensen ska slå in pucken är målet stängt!

LASSI:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Helt sjukt!

Zebrorna är så pressade av FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT och en total visslingskonsert av publiken att de ger APan chansen att spela 5 mot 3 en gång till!

Då släpper genierna in - hör och häpna - Schremp, Lehtonen och Widing - norra Sveriges lataste spelare och lyckas latmaskarna kvittera?

Nej. Men de lyckas släppa in ytterligare ett baklängesmål. 0-2.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

hanzon: Lite grann, han hade definitivt varit en förstärkning. 

Men jag känner mig skitnöjd med att Osten förstärkte backsidan och speciellt Billins imponerar:-) Dessutom är det vi behöver i första hand en center och vi tror alla att det är vad Osten jobbar på.

När det gäller Peson blev det snabbt allt mer klart att Luleå inte skulle ha honom men det var trevligt att se hur läckert Osten fintade Lasse Bagdad-Bob J att tömma skattkistan för en värvning som men möjligen kan diskutera om de behöver.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Känns det bittert att inte ni fick Pesonen?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå vinner skotten med 17-2 i andra perioden, har sammanlagt 25-12 efter två perioder.

OBS att Luleå vann väl skotten med 39-19 förra gången vi mötte Djurgårn i Luleå, men eftersom Daniel Larsson bara räddade 62,5% av skotten och släppte matchen till 2-3 innan Joel fick ta över spaden förlorade vi ändå.

Gårdarna har sina spetsar speciellt grymme Sörenssen och behöver inte många chanser för att måla. DIF kan vinna matcherna trots att de är så här utspelade, om man inte får in tillräckligt med mål. Och 2-1 är absolut ingen säker ledning trots att vi kan tyclka att 4-0 bättre speglat det vi sett...

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jag trodde Ulfven skulle köra över Trottoarkanten idag men de ligger under med 3-0 - samtidigt som Köplustan äntligen ska vinna har 2-0 mot MooDoo. Pölsan däremot ligger under med 0-3 mot Läjkrarna. 

Det betyder ju att just nu har vi i botten:

Luleå 47
Djurgårn 47
Ulfven 47
Trottoaren 42
Pölsan 40
MooDoo 36 

Ser för j-a obehagligt ut nu för i första hand MooDoo som knappast kan ta Trootoar eller Ulfv och i så fall måste hämta in 11 pinnar på Djurgårn eller Luleå som det ser ut nu...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Chad Billins är grymt bra! J-a vilken säker puckkontroll och speluppfattning han har! Känns som att vi under våren kommer att bedöma honom t o m ännu starkare än Näkyvä speciellt offensivt. Det här kommer att bli bra:-)

Nu utmärkt PP och man har spelat runt DIF hela tiden, gårdarna hinner inte med - och med 3 sekunder kvar får pitefoppa klippa till från 10 meter rakt upp i bortre krysset bråkdelen av en sekund innan Tellan får upp plocken.

2-0 till Luleå och synnerligen rättvist efter spelet i andra perioden.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och fy fan- DIF Eriksson brottas en helv minut för att hindra Näkyvä och idiot-hopparen blundar. Detta följs av ett gäng trippingar och vidarebludning innan Luleå till slut får PP igen........................

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Äntligen får Pungen hål på 0-0-dyrkarna Apan. 0-1 till Pungen.

Det är förstås Schremp och Widing som är inne och "förbättrar" sin minusstatistik...

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Denna gång bättre PP, bl a skott i stolpe av Zaar men Fogström tappar puck igen! 

Vad har hänt, har han redan värvats till Fjollträsk eller har han rännskita?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha. Vi kanske haft dåligt PP tidigare men detta PP var sämre än någon gång i år. 

Inte ett skott på mål under två minuter.

Till detta hör att Djurgårn spelar en fantastiskt fin box, påminner om Rönkens första året. 

Jaha. Stra xdärefter kör gårdarna sex man för helvete och Luleå får PP igen. Men det verkar väl ofarligt?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fogström med gummihänder ger bort puck två gånger i PP...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå har skärpt sig och äger andra perioden. Zaar fri framför mål och en gårdare sparkkar omkull honom. 

PP för Luleå igen.

Kom igen nu!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ojojojoj, inte ens när Apvisselpubliken och Hasse EN FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT Wallsom får 2 utvisningar och 5 mot 3 i present av zebrorna lyckas de med annat än att panga en del puckar i magen på vakten.

Såg Peson börja gråta på läktaren - vad har jag givit mig in på, varför sålde jag min själ för pengar?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

I apschtaan har publikens vilda visslingar - framtingade av EN FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT - nu tvingat zebrorna att ge Apan chans att spela 5 mot 3. 

Pinsam värdegrunnnnnd...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Just nu svagt spel av backarna i båda lagen och forwards får småchanser.

Kom igen nu, Luleå!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Pungen spelar ut Apan i första perioden och Apan försvarar sig med fulspel varpå de åker på utvisningar.

Publiken i APschtaan blir skitförbannade på det och visslar ut zebrorna efter noter.  

Det är tydligt att Apdoktrinen i sekten fungerar eftersom Wallsons påstående om FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT fått fart på cykloperna...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleå har tappat farten och nu är det gårdarna som får ha puck - då går det ganska långsamt jämförelsevis, men DIF får iaf in puckar i vår zon och lira runt.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jaha. Som sagt, DIF är svagt och försvarsinriktat men har spetsar i första hand Sörensen och plötsligt har Sörensen bara Kukan mellan sig och Luleås mål tunnlar Kukan, vilket förstås betyder att Sörensen några sekunder senare har passerat Kukan med puck och fri med Lassi gör Sörensen som vanligt - drar vakt och lägger in bakhand. 1-1.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vilken skillnad från tidigare matcher mot gårdarna. Luleå är som getingar över heöa planen och DIF hinner inte med. 11 minuter spelade och än så länge bara ett lag på isen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha. En mycket tydlig highsticking när en gårdare slår klubban i ansiktet på en lulespelare och gissa vad? 

Höjdhopparen friar. Förstås!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Mycket bra värvning av Abbottarnas polare Billins. Satan så skönt att se denna backförstärkning isf att lägga en massa miljoner extra på Peson:-)

Signalet pangade nyss på från blå och det gjorde han direkt pucken nådde honom. Mycket trevligt att se jämfört med alla backar som inte behärskat den konsten utan tvunget ska stoppa puck, lägga tillrätta, varpå spelare går i linje och vakt har totalkontroll.

De här backförstärkningarna blir stårlande bla!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Yep, Billins fick gå in med abbottar och han stod i Näkyvä-läget centralt vid blå och visade utsökt puckbehandling -tog emot puck och spelade direkt vidare alternativt hade kontroll på puck efter bråkdel av sekund.

LJUVLIGT att se efter åren med Pavel "jag håller i pucken en halv minut varje gång jag får den i PP" Skrbek samt Daniel "Jag behöver fem sekunder på mig att lägga pucken tillrätta innan jag missar målet alt. jag tappar ut pucken över blå, gärna ger bort den för kontring också" Gunnarsson...

Nå, inget mål i PP, men Luleå har totalägt inledningen 7-0 i skott, 1-0 i mål:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Puckut av en gårdarback. Undrar om Luleå ska utnyttja Billins nu?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Abbottrillingarna har vaknat och Emil Abbott lyfter in pucken i taket sedan gårdarbackarna varit oväntat tafatta pch Säcken ser mer än vanligt ledsen ut.

1-0 för Luleå:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: vad som betalats kan nog bara spekuleras och om Osten är en faktor som driver upp priser kanske, kanske inte!?

Uppgång och fall självklart, Skellefte är inte en klubb med mycket framgångar fören dom senaste åren och dom flesta av oss är bara glada så länge de lyckas, men som sagt vi har en del mindre lyckade värvningar som garanterat gör att nån får lämna, den här värvningen tyder på det. så länge våra juniorer utvecklas på ett bra sätt så kommer vi kunna vara bra med i tabeln och mellan år kommer det oxå det vet vi alla, gäller bara att dom inte blir för dåliga :)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lite hockeyhistoria.

Luleå Hockey tillhörde landets bästa klubbar sedan man avancerat upp i Elitserien i mitten av 80-talet med ett lag baserat på framförallt lulegrabbar, kompletterat med andra norrbottningar. Men man nådde inte ända fram. Plockade några väl valda nyförvärv typ Myllys, Nieminen m fl och nådde änrligen fram till Gludet. Därefter skulle man hålla sig kvar och dåvarande tränare Osten krävde dyra inköp och fick igenom det, vilket innebar att klubbens ekonomi raserades och från 1998 och framåt hade man oerhört ansträngd ekonomi och svårt att hänga med. Dock hade man fortfarande en pålitlig stomme av riktigt duktiga lulepojkar, kopletterat med sådana som Myllys - som gick ned i lön trots att han hade kontrakt om högre för att Luleå skulle klara det. Så småningom kom vi också i ett läge att vi hade dålig återväxt från junisar och under lång tid på 2000-talet lyckades vi fortsätta ta oss till slutspel men väl där åkte vi direkt ut, inte sällan med 0-4. Till slut hotades vi också av att bli tvugna att kvala.

Då inträffade Osten som sportchef och Rönken som tränare samt ett professionellt ledargäng och vi har väsentligen stabiliserat oss - även om det är lite motigt i år.

Warulfven var först med nya arena som de fyllde samt fick tillbaka f d spelare från NHL och levde länge på dessa. Till det köpte de spelare så det stod härliga till, men lade helt sonika ned A-junisarna eftersom de föredrog att köpa färdiga spelare från andra klubbar. Länge var man i princip garanterad SM-final men intresset fallerade, återväxten av tidigare spelare som återvände sinade, laget började falla och endast genom att tömma kassan och köpa nya lag under pågående serie har de genom konstgjord andning fixat det. Nu har de begripit annorlunda, startat ett junislag, men det kommer att ta år för att bli riktigt starka igen. Än så länge hänger de på, men kanske det går åt helvitte närmaste åren innan de fått ordning.

Köplustan har alltid haft bäst ekonomi eftersom de är ensamma i hela VGregionen och har köpt som galningar under alla år. Samtidigt har Lustan haft bästa junisarna i landet men de har fått gå till andra klubbar eftersom Lustan fyllts av kpespelare. Nu har de tagit ut en ny kompassriktning, satsar på egna spelare och junisar och det ser ut att lösa sig men man är inte säker på att krisen är helt över. Det får närmaste åren utvisa.

HV sprättade upp - hade ju utsåld stor arena år i förväg och utmärkt ekonomi. Till det fick de en generation av egna spelare som dominerade laget och köpte dyrt men välscoutat in de kompletteringar man behövde och höäll sig kvar i topp länge. Men på senare år har det börjat haverera och man måste tänka om. Först körde man fiasko-Dahlén och det gick uselt. Nu har man komplett ändrat ledningen och fått ordning just nu, men även där får vi se närmaste åren hur det går.

Djurgårn var alltid med och kunde med största upptagningsområdet räkna med god försörjning av egna junisar som blev stjärnor. Men i avsaknad av allt kommunalt stöd som klubbar från mindre städer får - snarare extrapålagor i form av dyra arenahyror, dyra polisbevakningar etc och att enskilda "mecenater" som var beredda att slänga in stålar havererade man. De allra duktigaste sögs över till NHL och lokalt i Sverige la andra klubbar mer pengar och köpte Stockholmsspelare ut i landet medan Djurgårn havererade och t o m åkte ur serien.

Jag kan förstås räkna upp fler lag och hur de agerat men det där vet vi ju, dvs vi som varit med och inte häckat nere i Allsvenskan.

Ja, exemplen är många. Nu har vi Apan. Inledningsvis för ett antal å sedan satt Bagdad-Bob som ansvarig för B-junisarna och tänkte ut en strategi: vi köper upp 15-åringar! De är billiga och ingen annan klubb har tänkt på att ragga på småpojkarna. Han dammsög västerbotten och norrbotten och fyllde på junislaget innan någon märkt vad som pågick. Som följd av detta fick Apan under ett antal år en utmärkt försörjning genom "egna" junisar som de uttryckte saken; dvs junisar som väsentligen kom från andra delar av norr- och västerbotten men som Bagdad-Bob raggat redan när de gick i nian. 

Jodå, det fungerade. Bagdad-Bobs raggande gav resultat men numera har han upptäckts med fingrarna i syltburken och den vägen håller på att stängas. Apans försörjning av talanger från junislaget till A-laget kommer att ebba ut och håller redan på att göra det. Västerbottens bästa pojkar och junisar blir umegrabbar och efter Apans stöddiga beteende mot Umeå kommer dessa att hålla sig från Apan, bli kvar, eller hellre välja Luleå. 

Så vad gör Bagdad-Bob nu?

Köper, förstås.

Och köper snarare mer hejvilt än något av de tidigare nämnda lagen - Köplustan undantagen - och alla vi utomstående ser och förstår att det är början till slutet.

Apan kommer att besegra sig själv.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Zappaholic: Håller med du. Och tror att det är ett agerande som kommer att fälla Apan. Om han nu la en miljon i handen på Zahrisson samt 300 000 per månad - hur mycket har han inte kastat in för Peson?

« · 1648416 · »