Luleå HF

SHL · 119798 inlägg · 892 ämnen

« · 1663845 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: okej! men det är ingen uppfattning utan ren fakta  att Skellefteå är solklara favoriter, finns det andra lag som kan ta SM-guldet? absolut, och din favorit Växjö är en utav dom och kanske den starkaste utmanaren.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Bratwursten: Jag gillade nyss ditt inlägg, även om jag inte delar din uppfattning. Min favorit till Gludet kommer från Växjö.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och om 15 timmar spelar vi mot Pölsan. Efter att ha avfärdat en pölserit nyss kunde man tro att jag hade lust att kalla Pölsan för ett pisslag. Men det gör jag inte.

Jag har funderat ganska länge på den där matchen och känt att det skulle kännas lite småkymigt att vinna. Samtidigt som jag synnerligen gärna ser att ett annat lag blir kvar under strecket sedan de började köpa och sälja trottoarkanter. Eftersom man sett hur tufft Pölsan haft det med alla skador och elaka uddamålsförluster och hur imponerande spelarna tagit sig samman och nu kämpar. Och dessutom sedan de tagit in Bulan som tränare, en grabb som vi Luleå-supportrar håller så nära hjärtat och önskar all lycka.

Men jag har insett att jag ändå inte kunde avstå att hoppas på Luleå och att vi hänger på att försöka ta en direktplats i kvarten. Får vi spela bäst-av-tre-åttondel kan man aldrig vara säker och faktum är att det inte är otänkbart att just Pölsan blir vår motståndare i en sådan PlayIn; något jag efter att ha förlorat samtliga slutspel vi mött Pölsan inte gärna skulle vilja vara med om.

Men. Sedan vi torskade mot Öret känns det, allvarligt talat, rätt otänkbart att vi ska kunna ta oss upp till en sjätte plats nu. Avståndet är för stort och lagen vi skulle behöva passera går, de flesta av dem, så starkt nu. Nej, jag har redan ställt in mig på att det blir en social åttondel för oss och hoppas vi då får Djurgårn eftersom det är ett lag jag tror vi slår. Sedan kan det mycket väl bli Apan i kvarten och det ser jag gärna fram emot. Den som inbillar sig att jag i detta nu räknar med att vi i en sådan hypotetisk kvart spöar Apan har inte läst något av det jag skrivit och har man läst det, har man inte förstått. Jag tror att vi förlorar mot Apan om vi möts om en månad i kvarten.

Men säker är jag inte! Vi förlorar INTE 10 ggr av 10 - det tror bara den som inte sett våra lag mötas utan stirrat sig blind på tabellen på Text-TV. Den som sett matcherna mellan Apan och Luleå i år - vi har redan mötts 8 ggr! - och dessutom vet hur det sett ut tidigare år samt kan och förstår historien mellan Luleå Hockey och Apan inser allt detta, åtminstone i opåverkat och oförstoppat tillstånd.

Visst tusan vill jag möta Apan! Jag vill ALLTID möta Apan! Jag vill ha Apan i kvartsfinal, semifinal och final! Ett år då vi INTE fått möta Apan i slutspelet känns som ett delvis förlorat år, en vår då man blivit lurad på konfekten. 

Och. Skulle vi nå topp sex kan vi tidigast få Apan i semi - om de inte redan torskat i kvarten*  - eller om vi torskat i kvarten för då skulle vi riskera att möta Löplustan eller Läjkrarna - för oss, svårare motståndare än Apan t o m.

*En inte så kunnig, eller påverkad av tre meter tarminnehåll, skulle kanske inbilla sig att Apan är oslagbara och en kvart kan de aldrig ryka i. Jag anmäler avvikande åsikt. Apan har inte det stabila lag de tidigare haft, där varenda spelare från minsta junis till största stjärna var beredda slänga sig i skottlinjen, äta puck och ge tänder i en redan vunnen match. Nej, i år är det mycket, mycket annorlunda och vad det betyder för Apan när det verkligen gäller, det återstår att se. Ett annat lag som lyfter sig både en och två nivåer när slutspelet börjar KAN ta även en Apa, om den inte är sammanhållen. Och Apspelarnas och Aptränarnas labila beteenden senaste månaden kan man mindre vetande kanske tolka som att "de håller på att samla sig till vägra förlora-instinkten". Så läser jag det INTE. Jag ser ett lag som riskerar att kollapsa i årets slutspel.

Nej. Grejen är den att jag nog inte alls har något emot det, när jag nu insett att vi mest största sannolikhet blir åtta i serien och - om vi vinner vår åttondel - har stor chans att sedan få Apan på gaffeln. Jag längtar till en sådan kvart!

Så. VI behöver inte vinsten i morgon. I detta läge inser jag att jag INTE skulle bli speciellt ledsen om Pölsan kommer med fin kamp och tar tre poäng. Och när jag redan i förväg inser det...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vad beträffar Luleå, väl mött imorgon. :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Skellefteå är laget att slå så är det bara och dessutom överlägsna favoriter till SM- guldet.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Steenm: "pisslag som Luleå?"

Har du smakat starkt på torsdagnatten eller är du bara förstoppad? En hård mage är inte att leka med. Du borde ta hand om den. Jag föreslår ett rejält vattenlavemang. Du kommer att må som en prins sedan. För nu mår du inte bra. Det är tydligt och det påverkar det du skriver som blir bara korkat. 

Jag kunde plocka sönder den mur av påhopp du byggt upp sten efter sten men det är allvarligt talat som att stjäla godis från ett småbarn. Det är ju  bara skit i ditt inlägg. Känns onödigt att plocka sönder dig helt, när du skriver så taskigt och kommer med en sådan värdelös analys och brist på fakta. Du kan säkert bättre, när du avstått från rusdrycker eller skött magen. Så jag avstår.

Som exempel får du en enda kommentar. Ditt fantastiska argument verkar vara att Apan leder serien, Apan leder serien, Apan leder serien. WOW! 

Var du så j-a upptagen med att sitta och beundra runkar-Widring våren 2012 att du inte upptäckte att något annat hände i hockey-Sverige. Typ att seriesegrarna blev utslagna omedelbart i kvartsfinal. Eller våren 2011, när detsamma hände? Ditt sätt att argumentera är inte ett strå vassare än andra "experter" som Wennerfisk eller Roosen; de som ligger först kommer att vinna: Big surprise, imponerande analys. Men jag ska inte jäklas med eftersom jag inser att du är tarmfylld eller påstruken, av "argumentation" att döma.

Du behöver tydligen spänna av rejält. Lätta på trycket i tjocktarmen och på alla andra tryck dessutom. Ge fan i att sitta och försöka följa all möjlig sport efter sport efter sport, på TV, på dator och live. Kanske lika bra att du släpper hockeyn och nöjer dig med sparkbollen? Du blir bara en fåne om du slösar bort ditt liv på att sitta och oleva men titta på andra som lever. Rena kräkmedlet. Det finns viktigare saker i livet. Som att leva. Lägg det där på hyllan nu och kom in i matchen. Börja lev, för tusan. Tror du mig inte kan du knacka på och fråga någon gammal tant, hon kommer att nikka till svar.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Okej...

"Objektivt av resultaten att döma är ju Apan rätt kass nu?"
Korrekt. De är inte på topp just nu. Alla lag har svackor. Även serieledare.

"Alla hävdar hela tiden att Apan är så j-a bra men det märks ju inte på resultaten."
Va? Dessa "alla" du hänvisar till är ju uppenbarligen personer som kan hockey. Om det inte märks på resultaten att SAIK – som leder serien med tio poäng – är "så j-a bra" så förstår jag inte riktigt hur du tänker. Att det "inte märks på resultaten" senaste tiden betyder ju ingenting – de är fortfarande serieledare. Alla lag har som sagt svackor. Alla.

Att du baserar hela Skellefteås kvalitet som lag på de fem senaste matcherna bevisar bara din avundsjuka och ditt agg mot en lokalrival. SAIK skulle slå pisslag som Luleå och mer kvalitativa lag som HV och Färjestad i en slutspelsserie. 10 gånger av 10.

Hört talas som att motivation slår klass?

Leder man en serie i typ tre, fyra säsonger i följd så är det ju ganska förståeligt att man åker på ett par poängtapp i följd.

Kom in i matchen nu.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Dags att uppdatera sagan med ett nytt kapitel av

              The Rise and Fall of the Monkey


Vi rekapitulerar Apans sex senaste:

2015-02-19 Frölunda HC  -  Skellefteå AIK4 - 3(0-1, 3-0, 0-2, 1-0)
Förlust

2015-02-17 Skellefteå AIK  -  Färjestads BK  1 - 5(0-3, 1-1, 0-1)
Förlust 

2015-02-12 Luleå HF  -  Skellefteå AIK  5 - 4(1-1, 1-0, 3-3)
Förlust

2015-02-10 Skellefteå AIK  -  Brynäs  5 - 4(1-1, 1-1, 2-2, 0-0, 1-0)
Oavgjort

2015-01-31 Skellefteå AIK  -  HV 71  3 - 2(0-1, 0-1, 2-0, 0-0, 1-0)
Oavgjort 

2015-01-30 Växjö Lakers HC  -  Skellefteå AIK  3 - 1(1-0, 1-0, 1-1)
Förlust  



Låt oss också ordagrant citera Apwalsson efter varje match.

Match 1: "Vi blir hårt straffade. Inga kommentarer!"
Match 2: "Vi blir hårt straffade. Inga kommentarer!"
Match 3: "Vi blir hårt straffade. Inga kommentarer!"
Match 4: "Vi blir hårt straffade. Inga kommentarer!"
Match 5: "Vi blir hårt straffade. Inga kommentarer!"
Match 6: "Vi blir hårt straffade. Inga kommentarer!" 

Apwallson - Kirunas svar på Ludwig Wittgenstein.

Under tiden har Apan gått från:

1. Apan    89 poäng
2. Lustan  75 poäng
4. Läjkers 69 poäng 

efter 42 omgångar till nu

1. Apan    97 poäng
2. Läjkers 87 poäng
3. Lustan  87 poäng

 efter 49 omgångar. 

Vän av ordning undrar förstås hur det ser it efter 55 omgångar. Det man kan svara på det är

The plot thickens and the game is afoot!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Apan har ju råflyt som lyckas ta en poäng idag men väl i sudden kör Köplustan över APan och vinner matchen. En ny och mycket motiverad förlust för Apan som numera låter sig piskas som skulle man tro att de gått med i något sällskap för att hissa upp folk nakna i taket med gummiboll i munnen och piskor till gästerna som alla är iklädda solbrillor och...porrmustasch.

Efter matchen lämnar Apwallson och hans hantlangare snabbt båset medan de ser skitförbannade ut och skakar på huvudet. Tycks vara så de alltid avslutar matcher numera. Det måste vara värdegrunnnnnnnd antar jag.

Läjkers spöade Djurgården 4-5 och HV tog Warulfven 2-3.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och nu har HV gjort som Apan, nämligen 0-2 i tredje och leder nu 2-3 mot Warulfven.

HV kanske är på väg att vakna igen?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Apan har fyra skott på mål i tredje perioden, 13 minuter spelade och de har gjort två mål - snacka om flyt.

Två, ja, förr nyss satte Pesonen 3-3 och efteråt lyfter han armarna i luften och avfyrar ett...jag vet inte hur jag ska uttrycka det men....ett "leende" ska det väl vara men det ser närmast ut som sådana flinande gubbar som brukade sitta i bastun hela dagen i simhallen och man var tvungen att snabbt passera när man var där som liten palt. Usch då!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Tio minuter kvar. Fortfarande 3-2 Lustan-Apan medan HV nu leder på Hovet 3-4 mot Djurgårn.

Ulfven-HV 2-2 men ingen bryr sig väl.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Apwallson intervjuas i paus och säger som vanligt ingenting alls utom VI BLIR HÅRT STRAFFADE!

Konstigt, som en skiva som repat upp sig, match efter match, vecka efter vecka. Kan han inte säga något annat, roboten?

Dessutom spelar inte Forsell fast han var uppsatt på laguppställningen och när Apwallson blir tillfrågad svarar han inte oväntat "inga kommentarer".

Så där håller de ju på, Aporne. Aldrig några kommentarer om var när och hur spelare är skadade eller sjuka. Och till skillnad från alla normala hockeylag vägrar Apan att ge uppställning inför match förrän i sista sekunden. 

Jag tycker det luktar lite illa, det där. Nästan som vore de paranoida....vilket de kanske är? Paranoida karaktärsstörningar går ju gärna med ofröklarliga, plötsliga vredesutbrott också - sådana som Apwallson gärna visat upp på sistone - genom att kasta saker omkring sig eller vråla efter zebrorna - allt medan Apan alltså under de senaste sex matcherna inte kunnat vinna.

I inledningen av tredje får dock Apan 3-2 i PP. 

Sedan fick vi se matchen i matchen mellan de båda dyrköpa köpespelarna Pesonen och Lasch genom att Pesonen satte in en monstertackling mot Lasch mot sarg i syfte att krossa Lasch huvud som det såg ut. Besynnerligt nog får Pesonen bara två minuter för mordförsöket men själv ser han skitförbannad ut, skakar på huvudet, och tycks mumla "tet var inken zäcking to zä hädd, tet var skallning mot mejj" och Divan kommer väl att klaga hos pappa Apwallson som säkert gerhonom rätt.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

28 januari. Omgång 42 av Elitserien SHL är spelad. Läget är följande:

1. Apan    89 poäng
2. Lustan  75 poäng
4. Läjkers 69 poäng 

Nu har det gått tre veckor till och vi spelar omgång 49. Apan ligger under med 3-1 och Läjkers har 3-3 mot Djurgårn inför tredje - vi antar väl att Läjkers fixar det där samt att Apan torskar. Då har vi:

1. Apan    96 poäng
2. Lustan  88 poäng
4. Läjkers 87 poäng 

Hmm. Dessa lag har sex matcher kvar av serien och 18 pinnar kvar att vinna för varje lag. Kommer Apan att kunna hålla undan? Nja, helt säkert är det kanske inte. I omgång 54 har vi exempelvis Apan-Läjkers. 

 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

I paus inför tredje intervjuade man Fredrik Lindgren och det gav en verkligen något att tänka på. 

Varför tycks alla Apspelare se ut som om de ägde husvagnar, går vanligen omkring i träningsoverallsbyxor och långkalsonger som de inte byter under vinterhalvåret samt har "Sällskapsresan 1-10" som favoritfilmer, ja de enda filmer de begripit handlingen på (undantaget då de rullar de bakom fördragna gardiner spanar in under nätterna för att nästa morgon inte hinna i tid till träningen "försov mig juh")?

Men under den här säsongen har man dessutom genomgått en dramatisk förändring, ett dramalama bestående av att alla apor numera har s k porrmustascher ad modum Widring.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Köplustan-Apan, update

Efter 0-1 flytmålet för Apan i första kör Köplustan helt över aporna i andra. 3-1 just nu.

Apan brukar ju komma med starka avslutningar men nu undrar man om de inte är på väg mot sjätte matchen i rad utan att kunna vinna?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Apropos knepiga domslut av zebror. Undrar om inte det uslaste i år ändå är den 2+10 och game misconduct som Djurgdaren Nordlund åkte på i marchen mot Warulfven så Ulfven Hilding åkte lågt med huvudet och körde rakt in i arslet på store finnen Nordlund.

Av många konstiga utvisningar är väl den där den mest konstiga. Alla vet väl om att man inte har ögon i nacken. men där menar visst zebrorna att Nordlöf med brunögat ska upptäcka faran när Ulfven vill skalla honom i arslet och gå upp i rök, eller lägga på en rökare och flytta på sig, alternativt lägga av en rökare som PK Subban tydligen har för vana att göra, eller vad han nu kunde ha gjort.

Den mest underliga utvisning vi sett men kampen är hård för få utvisningar är inte underliga numera...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Apans fem senaste:

2015-02-17 19:00 Skellefteå AIK  -  Färjestads BK  1 - 5(0-3, 1-1, 0-1)

2015-02-12 19:00 Luleå HF  -  Skellefteå AIK  5 - 4(1-1, 1-0, 3-3)

2015-02-10 19:00 Skellefteå AIK  -  Brynäs  5 - 4(1-1, 1-1, 2-2, 0-0, 1-0)

2015-01-31 16:00 Skellefteå AIK  -  HV 71  3 - 2(0-1, 0-1, 2-0, 0-0, 1-0)

2015-01-30 19:00 Växjö Lakers HC  -  Skellefteå AIK  3 - 1(1-0, 1-0, 1-1)

Stryk av Läjkrarna, stryk av Luleå Hockey, stryk av Warulfven, oavgjort mot HV + bonuspinne straffar (efter 0-2 inför sista perioden); oavgjort mot Pölsan + bonuspinne straffar (efter att ja legat under fyra gånger i matchen).

De har alltså inte vunnit på fem senaste omgångarna, toskat tre gånger och nära torska de övriga två också.

Objektivt av resulaten att döma är ju Apan rätt kass nu? Alla hävdar hela tiden att Apan är så j-a bra men det märks ju inte på resultaten. Har sett på första tio minuterna av matchen nu och allvarligt talat: Köplustan har ju spelat ut Apan hittills och 1-0 har hängt i luften vid flera tillfällen.

Kom igen nu. Köplustan! 

Ja se på flytapan - där ramlar de in 0-1 på årets billigaste mål i Elitserien SHL där Kalopsen lyfter en puck med knapp styrfart varpå Löstans vakt lyfter på armen så att pucken ska orka in...

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha. Nu liras tre matcher ikväll men Luleå vilar. 

Sitter och arbetar med en analys och kan alltså ha hockey pågående vid sidan om. Idag ska jag kolla in matchen Köplustan-Apan. Apan har ju varit i helt överlägsen ledning länge men jag tittade ju på det där häromdagen och kom fram till att om bara zebrorna håller efter Apans fulspel och ger Apan de utvisningar de ska ha kan de nog förlora en hel del framöver. Och då är det inte fullständigt otänkbart att de t o m blir upphunna. 

De två lag jag tror har chans är Köplustan och Läjkers, i första hand det senare laget förstås, men då måste Apan tappa pinnar här pch där och detta är en sdåan match de behöver torska. 

Samtidigt kan det ju vara intressant att se Apan utan de avstängda spelarna; jag menar annars är man ju så illa berörd av att så den lille galningen Apsevc förstöra matcherna men nu slipper vi ju honom.

Widringen är däremot tillbaka så nu vet alla att vara aktsamma och inte tappa tvålen i duschen.

Här har vi ju en nyligen inköpt superstjärna per lag och matchen i matchen går mellan Ryan Lasch och Janne Divan Pesonen.

Parallellt lirar Läjkrarna borta mot Djurgårn och Ulfven mot HV.

Tror ju inte Luleå har så mycket att spela för sista sju matcherna så för oss är det ju egalt hur det går idag. Men rent allmänt håller man ju tummarna för att Apan ska straffas, eller som Apwallson uttrycker sagt BLI HÅRT STRAFFADE!

Visa nu en FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT för Aporna, Lustor!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Läser att Mark in da Mark stämt Luleå Hockey på 170 000 eftersom han inte fick någon lön medan han gick dopingavstängd, dvs från början av juli till början av september vilket borde innebära att han hade ungefär 85 000 i månadslön.

Osten bekräftar det hela men menar att Owuya får stämma de som stängde av honom medan Luleå Hockey inte är skyldiga utan är tredje part.

Hmm, intressant.

Från Owyuas synvinkel kan man förstås hålla med om att han ska ha den lön som han avtalat. Klubben å sin sida kan förstås hävda att man anställt honom att spela hockey och om han är avstängd för doping kan han inte det och får inte heller lön. Undrar hur andra klubbar och spelare hanterat detta.

När sedan Owuya blir frikänd är det förstås riktigt att hävda att då borde han också kompenseras för den ekonomiska förlust han gjort som följd av det felaktiga beslutet. 

Kanske borde han INTE ha varit avstängd under pågående överklagande?

Konstigt, detta. Min gissning är att sportens regelverk inte är avstämt mot verkligheten. Dvs den som för talan i civil domstol borde kunna bli ersatt för elände och ekonomiskt bortfall som följd av kokade "sportsliga" beslut.

Lite svårt att gissa hur det här slutar. Kanske Luleå får punga ut med 170 lakan och följden blir förstås att hädanefter skriver alla in i kontrakt att lön inte utbetalas till den som är avstängd för doping - även om vederbörande i ett senare läge frias. Men någon skyldig måste det finnas och nog borde de bli de som fattat det korkade beslutet. Intressant att följa detta...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Rättskipningen i ishockey. 

Nu har vi i praktiken följande ordning:

1. Matchdomare dvs zebror

2. "Situationsrummet" dvs "hockeyexperter" som levererar beslut som mest karakteriseras av att det ena beslutet är mer obegripligt än det andra.

3. Disciplinnämnden, politisk korrekt instans som bara verkar kolla prejudikat numera.

4. Riksidrottsnämnden dit t ex Tollefsen överklagade formuleringen att han mordhotat en linjedomare och fick rätt med motiveringen att han talade ju norska.

Sedan går det inte att överklaga vidare, påstår man.

Vilket kan vara formellt riktigt men allvarligt talat - det är lika felaktigt som påståendet att vi har fungerande zebror.

Naturligtvis kan man göra åt vidriga beslut av inkompetenta fria middagsminglare. Vilken klubb som helst kan föra knepigheter vidare i civil domstol för att tvnga fram ordentligt skadestånd från knäppgökar som fattat orimliga beslut som drabbar en klubb ekonomiskt.

Vi tar ett gammalt exempel. Hockey-VM 1987. Västtyskland inledde starkt och spöade både Finland och Kanada. Dessa två länder lyckades då - i bästa Warulfsvtradition - komma på att en västtysk spelare många år tidigare lirat landskamp som B-junis för Polen och överklagade till internationella förbundet som - med beslutsfattare från Kanada och Finland förstås - tog av Västtyskland poängen och dömde att matcherna slutat 0-5 för Västtyskland.

Tyskarna anmälde då internationella förbundet till civil domstol som dömde förbundet till stort skadestånd om de inte ändrade beslutet, vilket de förstås gjorde.

En bieffekt av det beslutet var att Tre Kronor - som skulle spela nedflyttningsturnering - i stället blev klara för slutspelet och då gick hela vägen och tog första Gludet för Tre Kronor på 25 år.

Ovanstående ett illustrativt exempel på att man inte är skyldig att acceptera korkade beslut som i grund och botten beror på att förbundet tillhandahåller klanarslen som zebor och därefter fyller på med ännu fler klantiga arslen högre upp i beslutsordningen.

I år har det varit ett otal helt vidriga beslut och jag börjar tycka att nu har vi fått nog! Är det inte dags att ta ett prilotfall, tvinga upp förbundet till en riktig domstol och se till att de drabbas av dryga böter som följd av att de skiter i vilken kvalitet på zebror vi får stå ut med? I stället för att ordna saken. Strategiskt kunde man kräva 5% av ersättningen som SHL-lagen får av Cmore för att använda dessa för att fixa detta: på kort sikt genom att hyra in kompetenta domare från utlandet - med sådana pengar skulle vi t o m kunna köpa NHL-proffs - och på lång sikt genom att organisera domarutbildningar som plockade upp lämpliga personer, inte höjdhoppare och annat dravel som är uppenbart olämpliga och borde ha stoppats i tid, ungefär som att man inte plockar in folk med paranoid psykos att utbildas till kustjägare.

Från Luleåhorisont kan jag ta tre exempel:

1. Igår gjorde Wallmark mål på Öret men det underkändes av situationsrummet och den enda rimliga förklaringen är förstås att situationsrummet hade krökat till rejält.

2. Någon vecka sedan skickade situationsrummet upp expertbedömningar av a) Sigalet och Lundberg åker ihop i tackling, Lundberg råkar skada knä ren olycka b) Apsevc sätter in en utstuderat ful kmätckling kombinerad med västerkrok i magen på Ledin. Situationsrummet beskriver händelserna identiskt "knätacklingar" skickar till disciplinnämnde som ger identiska straff. Återigen ett läge då endast intag av flytande varor kan förklara situationsrummets agerande.

3. Något tidigare: Trottoarkantens IF skickar in en spelare som fortfarande är sjuk efter hjärnskakning. Denne får en pytteträtt på Emils överarm, som emil håller mot kropp, och faller ihop och kräks. Det finns naturligtvis ingen förklaring akut utan detta beror på den fula tackling mot huvudet vederbörande trottoar tidigare fått. Dom: Emil stängs av.

Samtliga dessa anser jag helt säkert skulle inneburit att rejäla skadestånd skulle ådömts förbudet att betala Luleå, om man valt att föra talan i civil domstol.

Nu tycker jag att vi ska slippa sådant, men det förutsätter att vi kan ha viss respekt för rättskipningen inom hockey. Med hänsyn till hur de numera agerar är det tveksamt om det finns skäl för sådan respekt längre...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: Hallå, hallå DJ! Läser av Timrå-sidan emellanåt så jag är lite uppdaterad om laget och om dig:-) 

Ja, nu ska väl Timrå vara klara från Div 1-hotet eftersom Gnaget behöver ta in 2p per match sista fyra på er samt dessutom målskillnad. T o m att ni kan nå slutspelet nu; Hästen har ju duktigare lag sista matcherna men å andra sidan har ni lag i streckkamp och de konverteras ju gärna till mycket svåra motståndare under serieavslutningarna.

Skönt att Timrå klarade konkurshotet. Jag har argumenterat för hopslagning med Sundsvall igen, säkerligen helt fel enligt alla medelpadsupportrar, men nog vore det väl fikon om inte regionen skulle etablera ett kontinuerligt säkert lag uppe i eliten. För övrigt hävdar jag starkt att Trottoakantens IF har stulit den plats i Elitserien SHL som rätteligen är Timrås.

Kul att höra att du bor i Malmö nu. En stad man kan tycka och tänka allt möjligt om men själv tycker jag den är strålande med parkerna och badet och de härliga gatorna i gamla staden samt förstås närheten till Köpenhamn och kontinenten där man kan väl ta bil efter lunch och samma kväll dricka Weissbier Unter dem Linden i Berlin eller pilsner i Parg. Mums!

Kul att du kan följa hockey där och vill det sig kommer väl Luleå på besök efter sommaren - då får du ansvara för det lokala hejjandet som Red Tags South;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Salut!

Tänkte att man skulle titta in här fram och tillbaka så här sju omgångar före serieslutet och kolla läget. Sven Savage dominerar som vanligt och det känns ju alltid lika tryggt. : )

Man har inte direkt stenkoll på SHL-tabellen hela tiden och nu när jag spanade in den överraskades jag lite av att Luleå ligger först på 8:e plats. Detta innebär alltså att LHF tvingas till ett så kallat Play In-förfarande härnäst.

Hur som haver vill jag önska alla lulefans i allmänhet och Sven Savage i synnerhet ett riktigt lycka till inför slutspurten!

Själv bor jag i Malmö sedan i höstas och besöker arenan med jämna mellanrum. Senast var det fullsatt i skånederbyt mot Rögle. Förhoppningsvis får man se SHL-hockey härnere i höst!

Skönt nog har Timrå ridit ut den värsta stormen och kan nu helt och hållet koncentrera sig på att nå en slutspelsplats i HA - inte alls omöjligt!

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jag läser ju på några andra hockeyforum där apor skriver; ofta vettiga supportrar, men där finns också sådana som är smittade av Apsjukan att hata Burköl, hata Luleå, hata allt. T ex hatar de att Bulan tagits in hos Pölsan vilket vi alla andra tolkar som var ett klokt beslut och spelarna och laget har fått ordning på spelet och trots alla skadade de olyckligtvis drabbats av finns det goda chanser att de nu räddar SHL-kontraktet. Men de där aporna ser inte det, gissningsvis eftersom de är upptagna med att lära sig skala banan men ännu inte kommit över några instruktioner för hur man attackerar örten (jo, det är en ört, inte en frukt) med sex fingrar på varje hand. Så för jämförelsens skull kollar vi av Bulans karriär.

Tomas Berglund
Den lille men tuffe grabben från pite som, redan som junis gick till Luleå Hockey, som då tagit sig upp i Elitserien, och sedan blev kvar i Luleå Hockeys A-lag under 17 säsonger i rad - därmed den längsta karriären någonsin och kanske den minste störste Luleå-Ikon klubben haft. Med nästan åttahundra matcher och över 400 poäng i Elitserien och SM-slutspelet för Luleå en unik prestation kombinerat med att han dessutom höll Elitserierekordet för utvisningar eftersom han, 173 cm liten, aldrig tvekade att ge sig in i närkamper med vilka motståndare som helst och väl där använde alla knep för att få vederbörande ur balans, vilket vanligen lyckades. En sagolik hjälte! Att han dessutom följde upp det hela med en utomordentligt lyckad tränarkarriär tillsammans med Rönken i Luleå där de tog ett lag på dekis, på gränsen till att åka ur Elitserien, upp till landets näst bästa lag under en fyraårsperiod gör bara legenden om Bulan än vackrare.

Bulans bedrifter som spelare och tränare är alltså helt självklart bland de finaste vi sett i landet. Men vid sidan av det är han också en jäkligt trevlig grabb med glimten i ögat.

Bulan intervjuas av TV som undrar "Hur kommer det sig att du är mest utvisad av alla spelare någonsin i Elitserien?"
- Jag spelar fulast!

Ny TV-intervju "Hur vill du karakterisera din hockey jämfört med alla andra centrar?"
- Jag är bäst!

Fortsatt "Hur kommer det sig att Luleå och Djurgårn satte Elitserierekord i utvisningar i dagens match?"
- De attackerade vår målvakt Myllys. Då ska man ha stryk. Så är det bara.

Efter att en Luleåspelare crosscheckats i ryggen mot sarg:
- Det är sådana vidrigheter och fult spel som vi måste få bort i hockeyn!

Efter att en Luleåspelare crosscheckat i ryggen mot sarg: 
- Det är ju mottagarens fel, han visste ju vad som väntade och gjorde inget för att skydda sig. Det är sådana okunnigheter vi måste få bort i hockeyn!

Och slutligen glömmer ingen historiens tuffaste SM-final, den mellan Luleå Hockey och Köplustan 1996, som avgjordes i Köplustaborg. Med bara sekunder kvar av sista matchen, Luleå i ett måls ledning, tekning i Luleås zon. Bulan tekar men i stället för att satsa på att träffa puck slänger han sig helt sonika ned över pucken och tillåter omgivande Köplustor att slå och sparka på honom medan sekunderna tickar ut, trots att det handlade om en Göteborgsk s k kreativ matchklocka.

Tomas Bulan Berglund begriper hockey ur alla aspekter och har en legendarisk karriär som spelare och tränare att backa upp det med. Så stor var, är och kommer han alltid att vara i Luleå Hockey att när han nu tagits in som huvudtränare i Pölsan - Luleås unika Bogeyteam under all historia i Elitserien - är vi omedelbart beredda att önska all lycka åt Pölsan. Bulan går t o m utanför inbördes lagmotsättningar - då är man stor. Riktigt stor!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm, jag har funderat på hur det kommer sig att Apans tränargäng kommit att framstå som ett skämt i hockey-Sverige. Apwallson, som exploderar, vrålar och slänger saker omkring sig verkar ha fått för sig att landets usla zebror är speciellt inriktade på att jävlas med just Apan. CryBert, som skäller och bråkar på alla andra lags tränare, spelare, publik samt media och kommer med obegripliga uttalanden, gråter och blir känd som den som inte ens klarar av att skala en banan. 

Det är ju tydligt för alla att de inte begriper hockeyn så jag kollade upp vad de hade för bakgrund.

Apwallson
En liten vinge i division 1 under runt tjugo år 1983-2005, någon säsong i Boden, någon i Kalix men väsentligen i IFK Kiruna.

För det första kommer han inte från arbetarnas Kiruna, dvs AIF som fostrade Salming och nästan alla riktiga spelare från Kiruna, utan från tjänstemännens "finare" IFK. Det gör ju hans Kirunabakgrund lite tveksam. Dessutom var han så dålig att han aldrig fick chansen i stora Luleå Hockey dit alla duktiga kompisar drog. Måste sitta hårt i den Apwallsonska apsjälen detta, att Luleå konsekvent dömde ut honom.

CryBert
Fult spelande back, tack över till nordamerika efter junistiden i tälje, blev kvar där i sju säsonger där han skickades kors och tvärs mellan olika klubbar, fick ibland lira i NHL men väsentligen i AHL-sammanhang, dvs kanonmatskarriär. Kom tillbaka, några säsonger i Tälje, sedan några säsonger i "Undici" i gärdsgårdsserien (undici var väl sådana där lag som byggde på Tomas Brolins gäster som brukade lira halvnyktra). CryBerts karriär kantas mest av ordentliga utvisningssiffror. Enligt utsago från riktiga hockeyspelare var han så oteknisk att han inte kunde skala en banan ens.

Klockare
Liten back från Kalix, uppe i IFK Kiruna ett tag med Wallson, därefter via Boden till Pölsan där han blev kvar nio säsonger med en inte så utmärkande men ändå gedigen Elitseriekarriär. Avslutade med några säsonger i lägre divisioner för Timrå och Apan.

Sammantaget
Apwallson och CryBert synes ha varit tämligen mediokra som hockeyspelare och som sådana liknat de där, som när det skulle väljas deltagare inför brännboll i skolan, blev valda som de absolut sista "OK, jag tar väl CryBert då, om du tar Tjocke Märta" typ.

Klockare däremot ser ju mer ut som att ha haft en vettig karriär, iofs inte så imponerande, men ändå en hygglig spelare; lite symptomatiskt att denne - som var god kompis med Anders Forsberg - är den ende som aldrig skämt ut sig eller gjort bort sig.

Men Apwallson och CryBert verkar mer vara sådana som hamnat snett i livet och dessutom saknar insikt om det utan fått för sig att de är bästigastare än alla andra vilket då ska förklara varför alla andra tänker annorlunda än de gör, enligt deras egna tolkningar.

Hmm, skrämmande läsning och förklarande varför Apwallson skämmer ut sig offentligt match efter match genom att bete sig som en treåring i sandlädan samtidigt som CryBert imponerar genom att konsekvent hamna i bråk med allt och alla. Den där föreningen skulle behöva en....värdegrunnnnnnnnd.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Har kollat igenom lite noggrannare.

Efter att ha torskat mot Öret ett par gånger på sistone är våra chanser att nå kvarten direkt inte stora. För att vara realistiska är de borta och dessutom rätt klart att vi blir åtta, även om en sjundeplats fortfarande är möjlig.

Läget:

4. Pungen 78p
5. Öret 77p
6. HV-71 77p
7. Ulfven 76p
8. Luleå 70p
9. Djurgårn 61p
10. Pölsan 56p
11. Trottoaren 54p
12. MooDoo 50p

Luleå kan inte hamna lägre än #8. Djurgården kan aldrig plocka in 10 poäng på oss (jo, vi har 22 mål bättre målskillnad) på sju matcher.

Jakten på en plats i kvarten står mellan lagen på plats 4-7 och det lär bli raffinerat.

Ulfven ligger knappt sämst men de är i fint slag och kan mycket väl ta de tre andra, i vilket fall tar de en kvartsplats. Tror jag.

Öret och Pungen går också rätt starkt och de kan vi inte längre ta; räknar man målskillnad behöver vi ta 8p på Öret samt 9p på Ulfven och även om vi själva går bra har de för stor ledning för att vi ska ha någon chans att hinna ikapp. 

HV är ju frågetecknet efter en massa usla insatser i rad men de påstås ha kommit igång igen nu. Möjligen, möjligen skulle vi kunna hämta in de sju pinnar vi behöver på HV, men det förutsätter att de fortsätter leverera dåligt, och även om vi skulle göra det kan vi inte nå högre än plats sju, och - som sagt - det blir nog plats 8.

Det betyder att Luleå kommer att få möta laget på plats 9 i bäst på tre matcher för att nå kvartsfinal. Vi får spela "playin" alltså.

Men vilket lah blir 9a?

Just nu är det ju Djurgården, som har 5p på Pölsan samt 8p (med målskillnaden inräknad) på Trottoarkantens IF och bara sju matcher kvar. Även om Trottoaren är omöjlig att veta var man har är ju möjligheten att de skulle ta 8p på Djurgården på 7 matcher mycket små. Så det borde innebära att vi antingen får Djurgården eller Pölsan i kvartsfinal.

Kvarvarande matcher för de lagen:

Djurgårdens IF  -  Växjö Lakers HC
Luleå HF  -  Brynäs IF

Känns väldigt säkert att Djurgården torskar. Läjkrarna är i toppform just nu. Å andra sidan borde ju Luleå slå Pölsan, men det är inte så säkert: Luleå har ju inte så mycket att spela för nu - även om de offentligt säger att de inte givit upp jakten på kvarten - men dessutom känner vi kanske viss sympati för Bulan Boys av olika skäl. 

Skellefteå AIK  -  Djurgårdens IF 
Brynäs IF  -  Färjestads BK

Hmm...återigen en match där Djurgården borde vara chanslösa. Men det borde också Pölsan, fast...

Brynäs IF  -  Örebro HK
Luleå HF  -  Djurgårdens IF

Hmm - svår match för Djurgårn igen, de borde nog tappa poängen för tredje matchen i rad. Men Pölsan har också en svår motståndare.

Hmm. Jag kanske får tänke om. Gissningsvis kammar Djurgården noll i de tre matcher, samtidigt som att jag har svårt att tro att Pölsan tappar alla tre, när de dessutom spelar två av tre matcher hemma. Låt säga att Pölsan får med sig tre pinnar dårå. I så fall är Djurgården bara 2 poäng och kanske +4 mål före Pölsan. Det drar ihop sig...

HV 71  -  Brynäs IF
Djurgårdens IF  -  Leksands IF

En svår omgång att tippa. Trottoaren KAN vara desperata och de vet hur man slår Djurgårn, samtidigt som det idag är svårt att säga var vi har HV-71 då. Ska vi tippa att lagen tar lika många pinnar, oävet om det blir 0, 1, 2 eller 3P

Linköping HC  -  Djurgårdens IF 
Brynäs IF  -  Växjö Lakers HC

Svåra läjkrarna, nej nu tar Pölsan ingen pinne, samtidigt som Djurgårn inte har så enkel match heller. Men OK, vi tippar att Djurgårn tar en pinne ändå.

Då betyder det att Djurgården håller ledningen med 3 poäng före Pölsan samt kanske +5 mål. Då har vi kvar:

Djurgårdens IF  -  Brynäs IF

samt

Örebro HK  -  Djurgårdens IF
Brynäs IF  -  MODO Hockey

Och då blir det riktigt svårt att tippa. I slutomgångarna, i kamp vid nedre strecket, kan vad som helst ske. Vanligen tänker man sig att i sådana lägen är Pölsan omöjliga att tas med, samtidigt som Djurgården har avslutningen för ett par år sedan i färskt minne. Och Bulan-hockeyn mot Säcken-hockeyn? 

Troligen måste Pölsan vinna den matchen för att vara kvar i tvävlingen men skulle så ske ligger de på samma poäng och målskillnad avgör. Tufft. 

Sedan avslutningsvis en lättare match för Pölsan än Djurgården men det avgörs nog i omgång 54.

Jag tror alltså idag att Djurgårn blir nia och får möta oss. Men det är nog inte helt uteslutet att det i stället blir Pölsan. Jag vill nog helst ha Djurgårn, Pölsan mot oss i bäst av tre inklusive all historia i slutspel mot Pölsan...vojne, vojne.

Låt oss anta att vi vinner den åttondelen. Det innebär i så fall att det lag, av playin-lagen från plats 7-10, som hade sämst placering i serien, får möta Apan i kvarten. Det andra laget får möta Läjkers. Gissningsvis är vi det lag som då får Apan. Trevligt tycker jag, som tror att vi har större chans mot Apan än Läjkers. Men skulle vi spöa Apan får vi ändå Läjkers i semi. Jaja.

Jag tror alltså att vår chans är liten - men det är inte utesluten - mot Apan, men den är ännu sämre mot Läjkers.

Å andra sidan har vi slagit Läjkers senaste två matcherna vi mötts.

Å tredje sidan har vi slagit Apan senaste två matcherna vi mötts.

Å fjärde sidan...Gonatt!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Måndagen 9 mars blir det nog match på Hovet Djurgården-Luleå. Bara att boka in krogbesöket och tjeckiska pilsner innan dess.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Öret - Luleå i år 13-4, poäng 11-4. 

Det måste vara det lag vi lyckats alla sämst mot och det är för bedrövligt. Laget är omöjligt att möta, åker bara runt och ÄR, och så får de en chans och målar. Men som regel vinner vi skotten mot Örena. Tyder alltså på att de är effektivare när de får målchans plusminus att deras Huvva i målet är bättre än våra huvvas.

Nu har vi 6-8 poäng, vamligen skillnad också, upp till lagen på plats 4-7 av vilka vi måste passera två för att nå direktplats till kvarten, då sju omgångar återstår.

Kört alltså. Hoppas på Djurgårn i åttondelen och tar vi den är vi antagligen i kvart mpt Apan! Det blir skitkil att jävlas med aporna.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kollade in Allsvenskan lite. Fan vad grymma Burkölen blivit! De låg ju nere under strecket tidigare men fr o m 10 januari är de helt omöjliga. De förlorade borta mot Rögle i Ängelhom men för övrigt har de vunnit allt senaste tio matcherna, dessutom mötte alla de bästa lagen under den här tiden och ofta vunnit klart. Fyra matcher kvar till avslutning och Burkkölen kan klättra till fjärde plats. 

Burkölen är alltså i fruktansvärd form och för närvarande ett av de bästa - kanske det allra bästa laget i Allsvenskan.

Pölsan, Trottoaren och MooDoo kanske får börja scouta Burkölen nu. Nästa säsong kanske vi har ett omtyckt och anrikt västerbottniskt lag med kunniga och trevliga supportrari Elitserien SHL. Tar de steget upp får de runt 25 millar mer årligen att röra sig med samt en övre serie som är så svår att falla ur att, i kombination med att de har västerbottens bästa junisar, har de kanske etablerat sig om några år och då får Apan det besvärligt. Vi får kanske 80- 90-talet igen: Apan ner, Ölen upp!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

MooDoo ligger faktiskt bara 4 pinnar efter Trottoaren och har dessutom bättre skillnad, sju matcher kvar.

Ojoj, MooDoo är plötsligt inte helt avhängda. Och så är de sex poäng efter Pölsan, dock något sämre skillnad. Hmm...några vinster till för MooDoo och hela Hockey-Sverige - inklusive jag - som sedan länge hade räknat bort MooDooismen kanske får fikon?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

MooDoo vände på mindre än en halv minut från 0-1 till 2-1 och nu har de dessutom pangat in trean. Trottoaren tar ut vakten två minuter kvar. 

Pölsan har nu torskat 3-5. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och där var vårt lidande slut. 1-4 till Öret. Hur mycket situationsrummets förbannade bortdömning av Wallmarks 2-2 är svårt att veta. 

Tänk vad glada vi var när det dök upp målkameror och sedan videodomare och sedan situationsrummet.

Men med de där jäkla pulvren som sitter där och begriper ingenting alls och saboterar det mesta.

Som det nu är skulle man hellre slippa kameror, telefoner och vad fan som helst.

Nu åker Huvva omkring och imiterar en skridskoprincessa och där klättrade han upp på buren och klappar takt.

Jaha.

Hur fan kommer det sig att ett lag som Öret opassar oss så vidrigt?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Pölsan har från 0-4 nu gått upp till 3-5 med fem minuter kvar.

MooDoo har vänt 0-1 till 2-1 mot Trottoaren och sju minuter kvar. MooDooi har aldrig varit så populära i Gävle.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och nu har Örets publik kommit på att köra hela hallen är ni klara redan 20-30 år efter övriga världen. Snart gör de väl också vågen och som extranummer kör de sedan på med Heja Öret friskt humör, det är de som susen gör!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och naturligtvis blir det det förbannade Öret i stället som snubblar ett mål och nu för satans sötvattensambör och saltvattenspirater 3-1 till skit-Öret!

Grejen var den att vi vid vinst skulle varit bara en pinne efter Örena, men nu blir det sju pinnar efter med bara sju matcher kvar och 22 plusmål för Öret blir en ytterligare pinne.

Nej, då är det kört mot Öret och igår tog både Ulfvenb och HV tre pinnar vilket även Pungen gör idag.

Medan Öret pangar in 1-4 och det är kört. Fjärde j-a förlusten i rad för oss mot detta j-a bogey team. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu ser jag ytterligare. Det där Öret Pettersson, som knuffar in Ledin, hakar ju honom å det väldeliga och det är ju därför klubban åker uppfrån isen.

Folk med hockeykänsla inser ju att inte fan åker Ledin in och ställer sig 2 decimeter in i målgården utan anledning och skyltar men klubban framför Huvva som en skygglapp - plus ser efter hur det kommer sig att Öret Pettersson står också i målgården en decimeter bakom Ledin, och hur det kommer sig att nämnde pettersson-klubba gång på gång åker upp och ned framför Ledin, som stod han och gävde en grav.

Nej, fy fan, jävla idiotsituationsrum. 

Sundlöf, Musse och Gnagaren - vem är det som är så idiotisk kass av de där: en, två tre av dem?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Basse: Jo, det tänkte jag inte på förrän du sa det, men jag såg ju att hans klubba var långt in. Undrar då om det var pga att han blev knuffad? Situationsrummet ska väl ha bilder på det där.

Neb jag håller med dig och Rytter att det är ett j-a elände med den där regeln och att domsluten är så j-a svåra att acceptera. Ofta verkar de bara vara ute efter att plocka bort m¨l genom burtdömningar, den ena värre än den andra.

Jag har i åratal efterlyst utvisningar på Backar som bultar in motståndarforwards i målgården. Fint att backar försvarar målet men det är hög tid att någon försvarar forwards också. Nere i farliga lägen tycks vad som helst vara tillåtet; knuffa in dem i målgård, crosschecka i ryggen, binda fast dem med munkavel, tortera dem med saltsyra och elektricitet.

Man får väl hoppas på Luleås tredjeperioder nu.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Basse:

Stor humor ifall man dömmer bort det för att klubban passerar masken, jag vet att det egentligen är att störa målisen och ska dömas bort ifall det är innanför målgården, vi fick ett sådant med oss mot LHC tidigare.

Men kolla målet från modo-leksand (0-1 Leksand), det är tydligen helt ok att tackla en motspelare in i målisen (inne i målgården) och sedan när pucken går lös peta in den, detta måste väl vara att störa målvakten. Lite olika nivåer i våra matcher som det verkar, vi kanske skulle bytt domare med varandra.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Börjar bli lite tröttsamt med alla bortdömda mål där någon felar med ett hårstrå. Den där millimeterrättvisan blir bara fel tillslut. Antar att de dömer bort detta för att Ledins klubba passerar framför masken på målisen vid skottögonblicket. Det är den enda anledningen jag kan se, för på annat sätt stör han inte vakten.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Men fu fan vilka j-a eländiga zebror och bedömningen ska tydlingen vara gjort av det j-a situationsrummet som är bara för dåliga gång efter gång, dag efter dag. Är det för j-a på fyllan där eller vad är det?

Ett Öreback ger bort en puck bakom eget mål. Ledin snor den, uppåt och försöker sätta en backhand. Vakten er retur rakt ut och Wallmark som står i slottet klappar in 2-2. 

Under yidem har Ledin av ett Öre blivit knuffad in i målgården, men bara två decimeter från sids, och han bromsar sjölv. tor onte alla vakten.'Men dårarna dömmer bort målet...

Fortfarande 2-1.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och nu fick Wallmark måla igen! 2-2 för Luleå:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ja jäkulen vad välkommen Hajen är i Luleå:-)

Får en kontring, hårt uppvaktad, Huvvatjeck, hur beredd som helst. Men Harju pangar in 1-1 från distans.

Men bara 20 sek två Ören kommer 2 mot 1 fast då utmärkt samspel mellan lulebacken och Joel och inget må, men Örena har fortsatt puck nere runt vårt mål och lite förvirrat i luleförsvaret 10 sek senare följt av 2-1 till Öret. 

Shit och nu åker Fogström ut för en Lindström.

Öret går All-in, sätter mynten på Aulin.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och fy tusan, Pungen har redan ledning 0-3 på Pölsan. Kom igen nu, Bulan Boys!

Samtidigt obra läge i Övik, där trottoaren leder 0-1 vilket innebär att just nu har Trottoaren återigen puttat Pölsan under strecket. Rysare. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jävla skitmål till 1-0 för skit-Öret i nästan slutminut. Ett jävöa skitskott från jävla skit-Lehtonen som Joel stöter snett bort men som hade han inte förstått att där kom ett Öre, som bara har att slå in den, fastän Joel, som upptäckt faran, försöker flaxa skydd. 

Lite seg match hittillis, ungefär som Öret alltid får en att känna det. Vi behöver förstås vilja ordentligt men på något vis har vi länge nu spelat som spar vi allt till sista perioden - vilket iofs ofta fungerat utmärkt. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Laget mot Öret:

Forwards
Cam Abbott - Chris Abbott - Emil Sylvegård
Jonathan Granström - Johan Harju - Lennart Petrell
Per Ledin - Lucas Wallmark - Daniel Zaar
Johan Forsberg - Niklas Fogström - Karl Fabricius

Lars Bryggman

Backar
Chad Billins - Christian Jaros
Jan Sandström - Dean Kukan
Kristian Näkyvä - Marcus Fagerudd

Per Savilahti-Nagander

Målvakter
Joel Lassinantti
(Daniel Larsson)

Joel går in igen. Spännande att se hur han håller nu när Danne också visat framfötterna.

Savilahti-Nagander tillfrisknat men går som sjunde medan Fagerudd och Jaros får spela. Jädra duktig och lovande Jaros. Hört att Luleå beslutat förlänga med Fagerudd nu och det låter bra. Kan han ta nästa steg och fixa till en säkrare defensiv kan han bli tryggare att ta fram offensiven och det fina slagskottet. Att han får gå med Näkyvä - två 22-åriga finnar - är ju bästa stöd man kan tänka sig. Robin har ju tyärr definitivt ställt in klubban nu:-( och Sigalet fortfarande borta efter situationsrummets justitiemord att lyssna på Apwallsons eländiga gnäll.

Linorna orgaverade och verkar sitta nu. Ska bli kul att se om de kan pressa ned svåra Öret i kväll!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Har Apan vunnit Elitserien SHL 2014-2015?

Ja, det kan tyckas vara en underlig fråga. Vi har ju alla förutsatt att Apan vunnit serien sedan lång tid tillbaka, så j-a mycket som man varit före alla andra. Och visst vinner de...kanske. Just nu går ju Apan lite upp och ned vad det nu kan bero på.

Samtidigt har Läjkrarna kommit igång utav helvitte. Läjkers var ju stora favoriter innan säsongen började, men det gick grus i maskineriet redan från start och under hösten verkade de flesta ge upp på Växjö. Men ändå knåpade laget på, trots att det inte fungerade häckade man där på plats 5-6 och tappade inte mer än så, fastän spelet inte fungerade som det skulle. Men lite i skymundan har Läjkers nu kommit igång ordentligt. Efter jul har Lakers varit bäst i Elitserien SHL, t o m hela 8 poäng mer än näst bästa lag som är Warulfven. Det verkar som att Läjkers bara vinner och vinner med viss varning för att Luleå är ett av de få lag som lyckats slå Läjkers efter jul och det har vi dessutom gjort två gånger.

Men ett Läjkers i toppslag - har de möjlighet att t o m hota Apan om förstaplatsen?

Låt oss kolla saken. I detta nu har vi:

1. Apan    48 matcher +46 96 poäng
3. Läjerks 48 matcher +36 84 poäng 

Tolv poäng före alltså. Ävcen målskillnad, men den skiter jag i för hinner Läjkers ikapp avseende pinnarna gör det så också när det gäller målen. Men 12 poäng på 7 matcher - de ska alltså ta bortåt två poäng mer än Apan i varje match för att lyckas. Naturligtvis är det uteslutet. Men låt oss kolla vad de har kvar att möta:

Apan

2015-02-19Frölunda HC - Skellefteå AIKFörlust
2015-02-21Skellefteå AIK - Djurgårdens IF        Vinst
2015-02-25Leksands IF - Skellefteå AIK        Vinst
2015-02-27Skellefteå AIK - Linköping HC       Vinst 
2015-02-28Örebro HK - Skellefteå AIKFörlust
2015-03-03Skellefteå AIK - Växjö Lakers HCFörlust
2015-03-05HV 71 - Skellefteå AIK        Förlust

Jo, det är inte otänkbart. Lustan vill verkligen spöa Apan och har en god chans att göra det. Sedan vinner väl Apan några matcher. Pungen sedan är en svår motståndare för Apan, de har vunnit 2 var i år men låt säga att Apan lyckas vinna den matchen.

Sedan har de hiskeliga Öret borta, en svår motståndare och de har vunnit 2 var i år med uddamålen. Nu möter Apan ett Öre som gissningsvis fightas för en topp sex placering och de leds av mäktige Derek Ryan samtidigt som divan Pesonen lackar ur allt mer. Öret tar den där matchen. 

Och sedan ska Apan upp mot starka Läjkers. Där vinner de starka försås. Sedan har vi bara kvar slutmatchen där Apan borta ska möte sitt bogeyteam för året, HV-71, som spöat Apan i 3 av 4 matcher och bara släppt en förlängd match. I detta nu går HV tyngre men om några veckor, inför slutspelet , är de nog tillbaka på topp. HV vinner.

Läjkers

2015-02-19 Djurgårdens IF - Växjö Lakers HC Vinst
2015-02-21 Växjö Lakers HC - Leksands IF Vinst
2015-02-25 Linköping HC - Växjö Lakers HC Vinst
2015-02-27 Växjö Lakers HC - Luleå HF Vinst
2015-02-28 Brynäs IF - Växjö Lakers HC Vinst
2015-03-03 Skellefteå AIK - Växjö Lakers HC Vinst
2015-03-05 Växjö Lakers HC - Färjestads BK Vinst

Ja, vad fan? Kan man verkligen hitta på att Läjkers ska vinna allt på slutet?

Jo! Det kan man. För det är i princip vad de faktiskt gjort efter jul. Bara Luleå av dessa lag som spöat Läjkrarna men det gör vi nog inte nu.

Med det där scenariot hamnar vi på:

Slutställning Elitserien SHL 2014-2015

1. Läjkers 55m 105 poäng
2. Apan    55m 105 poäng 

Så jävla otänkbart kanske det inte är?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm, har kollat in hur Apan uppfört sig efter jul. Känns lite som två avdelningar där de hållt viss stil under första men gått ned sig under andra.

Folk tolkar det där lite olika. En del påstår att "de är ju så överlägsna så de har passat på att tungt träna ned sig för att bli helt överjävliga i slutspelet. 

Själva menar de nog, såvitt jag kan förstå, att de har visats en FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT och de har blivit HÅRT STRAFFADE!

Själv undrar jag om det inte finns en enklare förklaring än så? Jag menar: om de nu lägger upp enorma pengar för att stjäla Pesonen framför alla andra lag och denne Pesonen går in och levererar som fan, då är det inte så konstigt - med tanke på den karaktär som Pesonen visat upp - att nämnde Pesonenperson uppfattar sig själv som en strålande fågel bland små maskar. Vi har ju sett på isen hur Pesonenpersonen uppför sig på sistone och visar upp sina divalater samt när han - helt väntat - blir hårt tagen, hur extremt förbannad han då blir "zäcking to zö hädd", juh! Nu vet jag ju inte närmare men jag misstänker att som han är på is, så också utanför. När laget ska käka tillsammans väntar sig Pesonen att han ska få stå först i matkön. När de samlas, ska han välja sittplats först. I omklädningsrummet får Sevc, Schremp och andra kynta skridskorna åt Pesonen samt ta hand om hans smutsiga susp. Vid resor kräver han egen sittplats i första klass medan kreti, pleti och hockeyspelare får sitta samlade i ekonomi. Sådant kan påverka resultaten för ett lag...är det vad vi ser under andra avdelningen?

Här har vi data:

1. 26 december - 10 januari

Trögstartade
Örebro HK  -  Skellefteå AIK3 - 2
HV 71  -  Skellefteå AIK        3 - 1
Skellefteå AIK  -  Linköping HC1 - 2

Fått upp farten
MODO Hockey  -  Skellefteå AIK3 - 6
Färjestads BK  -  Skellefteå AIK2 - 3
Skellefteå AIK  -  Luleå HF        4 - 2
Linköping HC  -  Skellefteå AIK1 - 4

2. 15 januari - 17 februari

Enkla matcher
Brynäs IF  -  Skellefteå AIK             2 - 7   
Skellefteå AIK  -  Leksands IF          4 - 0  
Djurgårdens IF  -  Skellefteå AIK     1 - 5  
Skellefteå AIK  -  MODO Hockey      6 - 1   

 

 Lite tuffare matcher
Skellefteå AIK  -  Örebro HK            3 - 2  
Skellefteå AIK  -  HV 71                    3 - 2  
Skellefteå AIK  -  Brynäs IF              5 - 4   

 

 Rejäla motståndare
Växjö Lakers HC  -  Skellefteå AIK   3 - 1  
Skellefteå AIK  -  Frölunda HC         2 - 3  
Luleå HF  -  Skellefteå AIK              5 - 4  
Skellefteå AIK  -  Färjestads BK       1 - 5   

 

Kan det vara Pesonen-effekten vi nu blir varse?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Läget efter jul:

1. Läjkers 18 40
2. Warulfven 18 34
3. Apan 18 32
4. Lustan 18 32
5. LULEÅ 17 31
6. Öret 17 27
etc 

Läjkers har alltså gått för j-a bra. Faktum är att de bara förlorat 3 matcher, en mpt Öret, två mot Luleå och den ena av dessa var bäktobäk för Läjkrarna mot ett utvilat Luleå.

Luleå och Öret har hängmatch och faktum är att om Luleå vinner kan vi bli tvåa efter jul, fast då ska vi slå Öret med 0-7. Men bra går vi alltså.

Jag tycker att vi ska slå Öret. Även om det ser svårt ut. Efter vinst i omgång tre har vi därefter torskat tre gånger i rad mot Örena och nu får det för tusan räcka. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Har varit upptagen i arbetssysslor så jag inte kunnat följa hockeyn, kommer hem och finner att Warulfven och HV plockat tre pinnar. Vilket förstås var riktigt obra då det försämrar Luleås chans att klättra upp till plats sex.

Nåja. Bara att gilla läget. Och nu kan vi ju själva lägga av och larva oss och ta Öret i morgon.

Man kan förstås glädjas åt att Apan återigen fick spö, nu hemma av Warulfven. Samt att Apvakterna blev avslöjade. Ett fattigdomsbevis för en klubb som hävdar sig vara världledande och bästigast på att utveckla junisar att de aldrig kunnat fixa en egen vakt i SHL. Bagdad köper överbetalda köpeknektar i linorna, men att vakta, det hade han inte tänkt sig.

Troligen har Bagdad kommit på världens häftigaste hockeyidé, tror han -vi går All-in på forwards och skiter i försvaret. Om vi har pucken hela tiden och bara spelar i motståndarzonen behövs inget försvar.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
sargad: Fina pojkar båda två. Rejäla riktiga backar som fungerar lika bra när helst de spelat senaste femtio åren. Trist att båda fick kliva av sporten i förtid. Bra beröm till Timrå att ha odlat upp de där grabbarna.

« · 1663845 · »