Luleå HF

SHL · 117881 inlägg · 891 ämnen

« · 1809533 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Bylsma hade lärt sig läxan och när Buffalo lirade B2B andra matchen mot Columbus ställde han Anders i målet.

Med det gick inte bra. Anders släppte till 0-3 efter första perioden, fick lämna spaden till Robin, som höll nollan och Buffalo vände och vann matchen med 5-3.

Hmm. Påminner oroväckande om fjolåret när Anders efter en stark höst för Oilers bara fick enstaka matcher medan Cam Talbot tog de flesta. Och på de vårmatcherna blev det inte längre några monsterinsatser av Anders utan bara halvdana insatser varvade med floppar.

Det bådar inte gott för att få bra chanser för nästa säsong. Hoppas Anders kan skärpa till sig nu och ta fram höstens form med insatser som räddade vinster trots att laget igen-kligen var sämre än motståndarna.

Vi uppdaterar...Buffelvaktjakten:

2016-10-13 Buffalo-Montreal 1-4, 0p Skott 31-24 ROBIN 83,3%
2016-10-16 Edmonton-Buffalo 2-6, 2p Skott 33-24 ROBIN 93,9%
2016-10-18 Buffalo-Calgary 3-4 OT, 1p Skott 21-34 ROBIN 88,2%
2016-10-20 Buffalo-Vancouver 1-2 0p Skott 28-20 ROBIN 90,0%

2016-10-25 Buffalo-Philly 4-3 SO, 1p Skott 25-41 ANDERS 92,7%
2016-10-27 Buffalo-Minnesota 0-4 0p Skott 38-22 ANDERS 85,7%
2016-10-29 Florida-Buffalo 0-3, 2p Skott 33-25 ANDERS 100%

2016-10-30 Winnipeg-Buffalo1-3, 2p Skott 38-28 ROBIN 97,4%
2016-11-01 Minnesota-Buffalo 1-2, 2p Skott 28-24 ROBIN 96,4%
2016-11-03 Buffalo-Toronto 1-2, 0p Skott 43-29 ROBIN 93,1%
2016-11-05 Ottawa-Buffalo 1-2, 2p Skott 33-32 ROBIN 97,0%
2016-11-07 Boston-Buffalo 4-0, 0p Skott 42-32 ROBIN 90,5%

2016-11-11 Buffalo-New Jersey 1-2, 1p Skott 26-43, ANDERS 95,3%

2016-11-12 New Jersey-Buffalo 4-2, 0p Skott 27-23, ROBIN 85,2%
2016-11-15 St Louis-Buffalo 4-1, 0p, Skott 30-23, ROBIN 90,0%.
2016-11-17 Buffalo-Tampa Bay 1-4, 0p, skott 33-38, ROBIN 89,5%

2016-11-19 Buffalo-Pittsburgh 2-1SO, 2p, skott 47-33, ANDERS 97,9%

2016-11-21 Buffalo-Calgary 4-2, 2p Skott 31-32, ROBIN 93,5%
2016-11-23 Buffalo-Detroit 1-2SO, 1p Skott 33-24, ROBIN 95,8%

2016-11-25 Washington-Buffalo 3-1, 0p Skott 32-33 ANDERS 90,2%

2016-11-29 Ottawa-Buffalo (1-3, 0p) Skott 6-13 ROBIN 83,3%

2016-11-29 Ottawa-Buffalo 4-5 (3-2), 2p Skott 29-5 ANDERS 89,7%
2016-12-01 Buffalo-Rangers 4-3, 2p Skott 25-34 ANDERS 88,0%

2016-12-03 Buffalo-Boston 1-2, 0p Skott 33-36 ROBIN 93,9%
2016-12-05 Buffalo-Washington 2-3OT, 1p Skott 33-33 ROBIN 90,1%

2016-12-06 Buffalo-Edmonton 4-3OT, 2p Skott 26-37 ANDERS 91,9%

2016-12-09 Buffalo-Washington 1-4, 0p Skott 28-29 ROBIN 89,3%
2016-12-13 Buffalo-Los Angeles 6-3, 2p Skott 26-33 ROBIN 90,9%
2016-12-13 Islanders-Buffalo 2-3OT, 2p Skott 35-37 ROBIN 94,3%

2016-12-17 Carolina-Buffalo 1-2SO, 1p Skott 22-24 ANDERS 95,5%

2016-12-20 Florida-Buffalo 3-4SO 1p Skott 39-36 ROBIN 92,3%
2016-12-22 Buffalo-Carolina 1-3, 0p Skott 23-33 ROBIN 93,9%

2016-12-23 Islanders-Buffalo 5-1, 0p Skott 32-29 ANDERS 84,4%

2016-12-27 Detroit-Buffalo 3-4 2p Skott 44-23 ROBIN 93,0%
2016-12-29 Buffalo-Boston 2-4 0p, Skott 33-38 ROBIN 91.9%
2016-12-31 Boston-Buffalo 3-1 0p, Skott 28-27 ROBIN 89.3%

2017-01-03 Rangers-Buffalo 1-4 2p, Skott 25-19 ANDERS 96%
2017-01-05 Chicago-Buffalo 4-3OT 1p, Skott 43-20 ANDERS 90,3%

2017-01-07 Buffalo-Winnipeg 4-3 2p, Skott 36-35 ROBIN 91,4%

2017-01-10 Buffalo-Philadelphia 4-1 2p, Skott 27-40 ANDERS 97,5%
2017-01-12 Tampa-Buffalo 4-2 0p, Skott 29-26 ANDERS 91,4%
2017-01-13 Carolina-Buffalo 5-2 0p, Skott 38-38 ANDERS 86,8%

2017-01-16 Buffalo-Dallas 4-1 2p, Skott 29-32 ROBIN 96,9%
2017-01-17 Toronto-Buffalo 4-3 (1-1) 0p, Skott 16-15 ROBIN 81,3%

2017-01-17 Toronto-Buffalo 1-1 0p, Skott 16-12 ANDERS 93,8%
2017-01-20 Buffalo-Detroit 3-2OT, 2p, Skott 37-34 ANDERS 94,1%

2017-01-21 Montreal-Buffalo 2-3OT 2p, Skott 38-38 ROBIN 94,7%
2017-01-24 Nashville-Buffalo 4-5OT 2p, Skott 39-37 ROBIN 89,7%

2017-01-26 Dallas-Buffalo 4-3 0p, Skott 38-27 ANDERS 89,5%

2017-01-31 Montreal-Buffalo 5-2 0p, Skott 35-39 ROBIN 85,7%
2017-02-02 Buffalo-Rangers 2-1OT, 1p Skott 37-44 ROBIN 95,5%
2017-02-04 Buffalo-Ottawa 4-0 2p, Skott 29-36 ROBIN 100%
2017-02-06 New Jersey-Buffalo 2-1 0p, Skott 39-23 ROBIN 94,9%

2017-02-07 Buffalo-San Jose 5-4OT 2p, Skott 36-40 ANDERS 90,0%

2017-02-09 Buffalo-Anaheim 2-5 0p, Skott 26-44 ROBIN 90,7%
2017-02-11 Toronto-Buffalo 1-3 2p, Skott 44-23 ROBIN 97,7%
2017-02-12 Buffalo-Vancouver 2-4 0p, Skott 28-31 ROBIN 87,1%
2017-02-14 Ottawa-Buffalo 2-3 2p, Skott 41-25 ROBIN 95,1%
2017-02-16 Buffalo-Colorado 2-0 2p, Skott 32-23 ROBIN 100%
2017-02-18 Buffalo-St Louis 3-2 2p, Skott 28-39 ROBIN 94,9%
2017-02-19 Buffalo-Chicago 1-5 0p, Skott 26-37 ROBIN 86,5%
2017-02-25 Colorado-Buffalo 5-3 0p, Skott 30-37 ROBIN 86,2%

2017-02-26 Arizona-Buffalo 3-2 0p, Skott 29-33 ANDERS 89,7%

2017-02-28 Buffalo-Nashville 5-4OT 1p, Skott 32-41 ROBIN 87,8%
2017-03-02 Buffalo-Arizona 6-3 2p, Skott 41-22 ROBIN 86,4%
2017-03-04 Buffalo-Tampa 1-2SO 1p, Skott 32-32 ROBIN 96,9%

2017-03-05 Pittsburgh-Buffalo 3-4 0p, Skott 45-49 ANDERS, 91,1%

2017-03-07 Buffalo-Philadelphia 3-6 0p, Skott 34-30 ROBIN 80,0%
2017-03-10 Columbus-Buffalo 4-3 0p, Skott 39-32 ROBIN 89,7%

2017-03-11 Buffalo-Columbus 0-3 , Skott 6-12 ANDERS 75%
2017-03-11 Buffalo-Columbus 5-0 , Skott 25-24 ROBIN 100%

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jag utgår från att även herrlagets säsong är över nu. Tänkte ju i förväg att Malmö skulle opassat oss och allvarligt talat gäller det samtliga lag från plats 1-8. Utom ett. Hade vi mött Apan vete fan. Då tror jag vi skulle varit minst en nivå starkare och Apan skulle absolut inte kunnat vara säkra. Men nu blev det inte så.

Vi får i stort sett lämna "Skuggan- och många otillräckliga köpespelar-säsongen bakom oss och se framåt.

Tränarmässigt räknar vi med Bulan och Petter nu så där är vi hemma.

Vilka spelare har utgående kontrakt?

Såvitt jag kan se är det:

JOAKIM HILLDING

JACOB LAGACÉ
KAEL MOUILLIERAT
BILL SWEATT

CHRISTOPHER MASTOMÄKI

CRAIG SCHIRA
ILARI MELART

Hillding behöver vi knappt nämna: lämna punkt slut.

Den s k "förstalinan"?

Lika bra att släppa hela gänget. En så svag importlina har vi inte råd med. Sweatt är ju i rätt omgivning en stjärna, och en spelare vi skulle velat ha, men av någon anledning ofungerar det i Luleå. Kanske lika bra att INTE förlänga. Om vi inte kan ta fram en omgivning där han kan fungera lika bra som andra året för Pölsan. Annars blir han mer som en Rajala - en spelare somhar potential att betyda mycket, men hos oss betyder lite.

Masto? Igen-kligen bra men tycks ha stannat upp i utvecklingen.

Schira och Melart? Väldigt duktiga ibland och spontant spelare jag gärna skulle se kvar. Men allvarligt talat kanske vi behöver formatera om backuppsättningen. Ostens satsning har rätt ensidigt satsat på offensivt starka backar och i många matcher har vi haft backspel försvarsmässigt som inte alls räckt till. Ungefär som skulle vi haft sex Frallan i laget. Kanske nödvändigt få in några tunga defensivt viktiga pjäser för att få ned antalet insläppta mål nu?

Så kanske släpper vi alla sju? Eller behåller någon enstaka? För att få plats med bättre behövda och nödvändiga förstärkningar.

Vilka har vi då kvar?

Från årets trupp enligt förbundets rooster - vilken iofs inte stämmer helt - skulle det vara:

Masiello, Oscar
Lassinantti, Joel
Gustavsson, Filip

Jaros, Christian
Mikkelson, Brendan
Todd, Daine
Nässén, Linus
Sandström, Jan
Engsund, Oscar
Själin, Pontus

Emanuelsson, Petter
Emanuelsson, Einar
Lundeström, Isac
Forsberg, Johan

Fabricius, Karl
Hedman, Anton
Harju, Johan

Junttila, Julius
Rydahl, Gustav
Falk, Andreas

Johansson, Kim
Toolanen, Anton

Nja. Jag är nog inte så där jättelycklig över forwardssidan, att alla nämnda skulle bli kvar. Pojkarna Emanuelsson, unge Lundeström och Foppa absolut. Men för många av de övriga namnen är det mer tveksamt. Flera blir förstås kvar men andra skulle jag inte sakna speciellt. De jag saknar är snarare många av de kämpastarka finländska forwards vi hade under Rönkentiden. Hyggligt arbetssamma spelare som kunde konsten att stå upp och göra laget riktigt starkt när det som mest behövdes. En sådan kapacitet hos tillräckligt många spelare vore Glud värt.

Plus förstås viktigt att Bulan får inflytande på vilka spelare han vill ha och kan se till att fylla laget med de spelare han önskar för den hockey han kommer att köra med laget. Med hänsyn till att vi redan har så många under kontrakt för kommande säsong kanske det får dröja ett år till innan han kan få ihop det lag han behöver.

Vi kanske får se fram till säsongen 2018-2019 för att börja hoppas på en rejäl förbättring.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ja, gårdagen har en barsk eftersmak som vilar kvar.

Dels eftersom vårt damlag förlorade på straffar igen och Vips! är borta från slutspelet redan eter semifinalen trots att man är landets överlägset bästa lag.

Dels eftersom vårt herrlag går ut och spelar Skugganhockey igen och när Lassi märkligt nog har en dag då han inte fungerar - efter en säsong då han lika märkligt varit klart under den nivå han visade upp under sina två första säsonger - betyder det att vi krossas och snarast skämmer ut oss i en åttondelsfinal.

Och dels eftersom det sitter en sexfingrig farfar som bara besöker snacket sällan men då nästan alltid för att kasta skit på mig: det känns inte OK på en hockeysite att en gammelgubbe vars enda "insatser" är av det slaget att dyka upp när han smakat starkt, följt av att omdömet seglat i väg och han i omtöckning och dimma blåst upp sig själv - trist nog vanligt förekommande bland apor - för att föra en ensidigt riktad kampanj, likt en aphockeyns svar på riddaren av den sorgliga skepnaden Don Quijote.

Men skit samma om detta nu.

La Moulle straffas med 4 matchers avstängning och 13 000 i böter. Därav följer att hans månadslön ligger på 80 - 120 000 dvs tämligen lågavlönad för en nordamerikansk import* och han har naturligtvis spelat sin sista match för Luleå Hockey nu. Han har nog gjort vad han kunnat, men han kunde inte tillräckligt.

*under förutsättning att han inte mottagit en jätte-sign on bonus, som vi inte känner.

Tänk, om han kunnat bidra som t ex Shayne Toporowski! Det skulle vi behövt. Nordamerikanska importer som inte kan leverera mer än vanliga egna komplementspelare? Nej tack. Tack för den här tiden, La Moulle, lycka till dit du nu kommer.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ha ha ha...

Av slentrian läste jag av Apboken.

Där har vi

1) hatbrottslingen vars enda ambition är att jäklas med allt och alla för att få svar; dvs ett standard internettroll, som har så dåligt omdöme att han gång efter annan passerar gränser för främlingsfientliga uttalanden;

2) sidekicken, vars intellektuella nivå ligger under den man ser i en stia där grisarna utfordras med tarmtömningar av andra djur men som troligen får som enda uppskattning IRL och på nätet att hänga på hatbrottslingen;

3) den veritabla "luleåhataren" som förgäves försöker ta på sig rena kläder men inte kan hindra att hans nedfläckade drapering sprider en unken och för vanliga människor obehaglig och rent av motbjudande doft.

Den sist nämnde kläcker idag ur sig uttalanden som:

"Trist att ni inte genomskådat monstertrollet i luleåboken. De s.k. troll som finns här och i andra böcker är amatörer i jämförelse . O, ja nu kommer monstertrollet att kommentera detta.. Sönderläst... det blir förmodligen en roman i stil med Brott och Straff"

Kommentar: Oj, vilket "starkt inlägg".

Min inställning om de tre numrerade apmonsten är följande:

1) Ett internettroll är en psykiatrisk diagnos. Jag tror att vederbörande är kompetent att välja att sprida hopp och glädje och diskutera hockey på riktigt, men av någon anledning väljer han att bli ett troll och anledningarna till det är sannolikt såväl beroende av någon form av karaktärsstörning som många års lidande av verkliga förhållanden dvs att Apan vandrat i mörkret;

2) bara en skitsnackare och variant av mobbingsstödjare eftersom han själv är så svag och egentligen en beklaglig och tragisk natur och beklagansvärt livsöde där han inte kan skilja hockey från övrigt liv;

3) och nu talar vi om dig själv. Jag behöver inte kalla dig för "monstertroll". Ungefär som en marulk som lyfter sitt fula anlete ur dyn och förklarar allt han inte begriper - exempelvis de, som inte är marulkar - för monster. Det är min uppfattning om dig: du begriper ingenting alls.

Du vägrar inse att Apföreträdare uppfört sig så jävligt mot Luleå Hockey att det är såväl acceptabelt som godkänt att vi svarar med att granska Apan och servera fakta. Observera detta: vi svarar med fakta! i sitter INTE och rapar upp att Apan är ena jävla typer utan lyfter fakta som ifrågasätter Apans och vissa Apsupportrars infama lögner och påståenden.

Jag och vi synar Apan i sömmarna, men vi beklagar att vi är tvungna att göra det. Mitt andra lag i svensk hockey kommer alltid att vara Apan - ett lag vars klubbmärke är inristat på en plats i mitt hockeyhjärta - och jag är säker på att vi är många med samma inställning. Men vi kan inte vid vår barm bära en klubb som så infernaliskt sprider skit om oss, utan hoppas att vi med tiden kommer att stå på samma sida för det behöver vi båda.

Att du då beskriver serverande av fakta som "monstertrolluppträdande" säger ingenting alls om mig - men mycket om dig.

Jag anser att du är en malign Luleåhatare och jag hoppas för Hockeysnackets framtid att du tröttnar och ägnar dig åt att vara farfar i stället.

Min vision av en hockeysite är deltagare, som iofs håller på en klubb - annars är det knappast hockey - men som har det omdömet att förstår även andra och bidra till att utveckla andra att på ett socialt fungerande sätt informera rookietyckare att hantera hockey på ett fungerande sätt.

Jag tror att din medverkan för att lyckas med det är pessima och tycker att bäst är om du försvinner för gott.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
En tung dag. Själv hade jag ett möte som var överlägset mer viktigt än t o m hockey så jag var off-line och kunde bara se debaclet via mobiltelefonens resultat.

När det gäller damhockeyn väljer jag att se det positivt. Luleå ÄR landets bästa lag och har dragit upp damhockeyn till en betydligt högre nivå än tidigare. Men HVs vinst är ett bevis på att ett lag som är beredda att ge järnet KAN lyckas och det kommer att ha betydelse för många år framöver: visst är det svårt, närapå omöjligt - men se på HV 2017! Det gillar jag och för damhockeyn kan jag gilla resultat även om det i år drabbade oss.

Och så har vi herrhockeyn där jag räknade med detta. Malmö är ett lag som inte passar oss. De har spelare och en hockey som opassar oss big time, men även i detta fall kan jag uppskatta att de lyckas för de gör det på samma sätt som Luleå under våra år i Elitserien lyckats. jag gillar Malmös idé att inte trumma på med ett kontinuerligt system utan i stället betona vad som är viktigt; lite det som Maömö alltid haft, t ex en Rihiärvi som pangar in mål och ett lag i övrigt som knäcker andras vilja att neutralisera och sega sönder motståndare. Nu tror jag inte Malmö kommer längre än till kvart eftersom Läjkers - eller HV - är alldeles för starka - men ska jag välja en favorit som jag gärna skulle se som vinnare, tar jag Pölsan. Eller - för första gången - Pungen. Trist att de båda lagen möts för jag skulle gärna se dem slå ut andra.

Men Luleås herrhockey...OK, jag visste ju att vi inte hade kapacitet att nå speciellt långt och jag är fr a nöjd att vi tog oss till slutspel. Naturligtvis vill jag se oss vinna varje år men jag är också realist och i år räcker vi inte till utan får hoppas på framtiden.

Ser att man på andra sidor snackar skit om Osten och Skuggan men efter DansbandsWolfs information ser jag framför mig hur vi ordnar upp det till slut och min tror är nog att Rönken kommer in på en betydelsefull position inom något år och då tror jag att det grejar sig för oss.

Jag kan vänta. Huvudsaken att vi har en vinnande strategi och om det tar flera år att genomföra är jag beredd att vänta. Att kräva mirakulösa under varje år? Nej, det ligger inte för mig. Jag har varit med för länge och förstår för mycket för det.

Om man jämför med sparkboll ligger mitt hjärta hos Hammarby och där är jag beredd att vänta hur länge som helst - faktiskt skrev jag när vi tog Glud och jag var med alla andra på Medborgarplatsen att det kändes inte rätt. Att vara hammarbyare är mer att alltid vilja och hoppas men inte lyckas. Och att vi blev bäst och vann kändes helt enkelt inte "hammarby".

Lite så är hockeyn med Luleå. Supportrar av andra lag som krääääver Glud varje år? nej, det är inte Luleå. Vi är beredda att försöka år efter år efter år och till slut blir det vår tur, om vi planerat tillräckligt bra under många år.

Som de flesta kunniga vet: Det är inte målet utan resan som vi lever för.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Mmmm, må så vara rätt men det enda "fiaskot" om man får säga så är Luleås damer...de borde utan större problem ha vunnit med 2-0 i matcher mot HV71 men istället blev det lite obegripligt tvärtom...nåja, Jorden snurrar ändå och jag behöver inte hälla i mig en dunk billigt rödvin för att ta smällen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Värst av allt är väll att nu sitter ni med Skuggan som ska styra skutan och vi med Lindgren... Omg hur ska nästa säsong se ut! Haha!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Sant! Vi har en del att jobba på där även om en förändring känns långt borta

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Vi har i alla fall ett damlag till skillnad mot vissa andra.....:)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: Känns lite som dagen ni torskat precis allt! J18, J20, lule/mssk samt herrarnas....

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fiasko för damerna, men kanske kan man se det som en seger för "svensk" damhockey. Det lönade sig helt enkelt inte att byta ut sina svenska utfyllnadsspelare mot fler utländska "stjärnor".

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Håller med helt otroligt gjort av Djurgården! undra hur långt det kan hålla för dom, skulle inte förvåna mej om dom spöar Ulven!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Nä, du har rätt Blister, tror heller inte att SKAIK torskade mot Karlskrona med flit eftersom ni var i en liten farlig situation att Warulfven och Malmö nosade er i bakhasorna....sanningen är nog mer att ni helt enkelt inte var bättre.
Tycker på ett vis lite synd om Karlskrona att de inte tog sig till Play-in, hade hoppats på dem och Luleå givetvis istället för Djurgården, samtidigt som Luleås spel en ganska stor del av säsongen inte har gjort sig förtjänt att vara där.
Men å andra sidan måste jag hylla Djurgården, fastän jag starkt ogillar dom milt sagt, att de lyckades med den nästan omöjliga bedriften av ett lag så långt ner i tabellen att ta 17 av 21 möjliga poäng de 7 sista matcherna och jag tror att Warulfven kommer att få det svårt mot dom.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Buffalo fortsätter torska och chansen att få delta i slutspelet om Stanley Cup håller på att gå upp i rök ordentligt nu.

Nu har jag inte sett matcherna och tidigare under säsongen har ju vakterna Robin och Anders nästan genomgående presterat riktigt bra men vinna eller förlora har hängt på om bufflarnas utespelare vaknat på rätt sida eller inte. Vet ej hur lagets utespelare varit på senare tid men Robin har senaste tre veckorna varit <90% i 6/7 matcher och nog känns det som tämligen uselt beslut av Bylsma att så envetet fortsätta köra Robin när han har en stark Anders att tillgå.

Dvs om Bylsmas målsättning var att ta Buffalo till slutspel. Nu känns det snarare som att han prioriterar att utsätta Robin för så många matcher som möjligt i syfte att klarlägga om Robin "pallar trycket" att ges ett långsiktigt välavlönat kontrakt som uttalad förstaspade.

Nog är de underliga i NHL. Underliga och stenåldersstyrda. I kombinationen Robin-ANders har de under större delen av säsongen haft NHLs tredje bästa vaktande. Varför inte fortsätta med det? Dvs ge båda vakterna bra kontrakt som 1-2-vakter? Här har de två grabbar som trivs med varandra - även familjerna trivs och de umgås socialt - och hjälper och stödjer varandra till bra vaktande och bra utveckling. Plocka in Linus Ullmark också så har de alla chanser till en j-a fin vaktuppsättning med tre storvuxna vikingar under många år framöver.

Nejdå. Här ska man ha en enda vakt som står alla matcher som vore det 1930.

Iofs resonerade alla Elitserielag likadant "om pappa NHL tänker så måste det vara rätt" ända till dess att Rönken och kompani visade att nog fan är det bättre att ha två starka vakter och använda dem rätt. Och nu kär de flesta lag i SHL åt det hållet om de har sådana förutsättningar.

Men så smarta är de flesta i NHL inte. I stället tycker man nu att eftersom Robin sannolikt är nere i en lite formgrop ska han köras och pressas och ges chans på chans att göra bort sig.

Dårar!


Vi uppdaterar...Buffelvaktjakten:

2016-10-13 Buffalo-Montreal 1-4, 0p Skott 31-24 ROBIN 83,3%
2016-10-16 Edmonton-Buffalo 2-6, 2p Skott 33-24 ROBIN 93,9%
2016-10-18 Buffalo-Calgary 3-4 OT, 1p Skott 21-34 ROBIN 88,2%
2016-10-20 Buffalo-Vancouver 1-2 0p Skott 28-20 ROBIN 90,0%

2016-10-25 Buffalo-Philly 4-3 SO, 1p Skott 25-41 ANDERS 92,7%
2016-10-27 Buffalo-Minnesota 0-4 0p Skott 38-22 ANDERS 85,7%
2016-10-29 Florida-Buffalo 0-3, 2p Skott 33-25 ANDERS 100%

2016-10-30 Winnipeg-Buffalo1-3, 2p Skott 38-28 ROBIN 97,4%
2016-11-01 Minnesota-Buffalo 1-2, 2p Skott 28-24 ROBIN 96,4%
2016-11-03 Buffalo-Toronto 1-2, 0p Skott 43-29 ROBIN 93,1%
2016-11-05 Ottawa-Buffalo 1-2, 2p Skott 33-32 ROBIN 97,0%
2016-11-07 Boston-Buffalo 4-0, 0p Skott 42-32 ROBIN 90,5%

2016-11-11 Buffalo-New Jersey 1-2, 1p Skott 26-43, ANDERS 95,3%

2016-11-12 New Jersey-Buffalo 4-2, 0p Skott 27-23, ROBIN 85,2%
2016-11-15 St Louis-Buffalo 4-1, 0p, Skott 30-23, ROBIN 90,0%.
2016-11-17 Buffalo-Tampa Bay 1-4, 0p, skott 33-38, ROBIN 89,5%

2016-11-19 Buffalo-Pittsburgh 2-1SO, 2p, skott 47-33, ANDERS 97,9%

2016-11-21 Buffalo-Calgary 4-2, 2p Skott 31-32, ROBIN 93,5%
2016-11-23 Buffalo-Detroit 1-2SO, 1p Skott 33-24, ROBIN 95,8%

2016-11-25 Washington-Buffalo 3-1, 0p Skott 32-33 ANDERS 90,2%

2016-11-29 Ottawa-Buffalo (1-3, 0p) Skott 6-13 ROBIN 83,3%

2016-11-29 Ottawa-Buffalo 4-5 (3-2), 2p Skott 29-5 ANDERS 89,7%
2016-12-01 Buffalo-Rangers 4-3, 2p Skott 25-34 ANDERS 88,0%

2016-12-03 Buffalo-Boston 1-2, 0p Skott 33-36 ROBIN 93,9%
2016-12-05 Buffalo-Washington 2-3OT, 1p Skott 33-33 ROBIN 90,1%

2016-12-06 Buffalo-Edmonton 4-3OT, 2p Skott 26-37 ANDERS 91,9%

2016-12-09 Buffalo-Washington 1-4, 0p Skott 28-29 ROBIN 89,3%
2016-12-13 Buffalo-Los Angeles 6-3, 2p Skott 26-33 ROBIN 90,9%
2016-12-13 Islanders-Buffalo 2-3OT, 2p Skott 35-37 ROBIN 94,3%

2016-12-17 Carolina-Buffalo 1-2SO, 1p Skott 22-24 ANDERS 95,5%

2016-12-20 Florida-Buffalo 3-4SO 1p Skott 39-36 ROBIN 92,3%
2016-12-22 Buffalo-Carolina 1-3, 0p Skott 23-33 ROBIN 93,9%

2016-12-23 Islanders-Buffalo 5-1, 0p Skott 32-29 ANDERS 84,4%

2016-12-27 Detroit-Buffalo 3-4 2p Skott 44-23 ROBIN 93,0%
2016-12-29 Buffalo-Boston 2-4 0p, Skott 33-38 ROBIN 91.9%
2016-12-31 Boston-Buffalo 3-1 0p, Skott 28-27 ROBIN 89.3%

2017-01-03 Rangers-Buffalo 1-4 2p, Skott 25-19 ANDERS 96%
2017-01-05 Chicago-Buffalo 4-3OT 1p, Skott 43-20 ANDERS 90,3%

2017-01-07 Buffalo-Winnipeg 4-3 2p, Skott 36-35 ROBIN 91,4%

2017-01-10 Buffalo-Philadelphia 4-1 2p, Skott 27-40 ANDERS 97,5%
2017-01-12 Tampa-Buffalo 4-2 0p, Skott 29-26 ANDERS 91,4%
2017-01-13 Carolina-Buffalo 5-2 0p, Skott 38-38 ANDERS 86,8%

2017-01-16 Buffalo-Dallas 4-1 2p, Skott 29-32 ROBIN 96,9%
2017-01-17 Toronto-Buffalo 4-3 (1-1) 0p, Skott 16-15 ROBIN 81,3%

2017-01-17 Toronto-Buffalo 1-1 0p, Skott 16-12 ANDERS 93,8%
2017-01-20 Buffalo-Detroit 3-2OT, 2p, Skott 37-34 ANDERS 94,1%

2017-01-21 Montreal-Buffalo 2-3OT 2p, Skott 38-38 ROBIN 94,7%
2017-01-24 Nashville-Buffalo 4-5OT 2p, Skott 39-37 ROBIN 89,7%

2017-01-26 Dallas-Buffalo 4-3 0p, Skott 38-27 ANDERS 89,5%

2017-01-31 Montreal-Buffalo 5-2 0p, Skott 35-39 ROBIN 85,7%
2017-02-02 Buffalo-Rangers 2-1OT, 1p Skott 37-44 ROBIN 95,5%
2017-02-04 Buffalo-Ottawa 4-0 2p, Skott 29-36 ROBIN 100%
2017-02-06 New Jersey-Buffalo 2-1 0p, Skott 39-23 ROBIN 94,9%

2017-02-07 Buffalo-San Jose 5-4OT 2p, Skott 36-40 ANDERS 90,0%

2017-02-09 Buffalo-Anaheim 2-5 0p, Skott 26-44 ROBIN 90,7%
2017-02-11 Toronto-Buffalo 1-3 2p, Skott 44-23 ROBIN 97,7%
2017-02-12 Buffalo-Vancouver 2-4 0p, Skott 28-31 ROBIN 87,1%
2017-02-14 Ottawa-Buffalo 2-3 2p, Skott 41-25 ROBIN 95,1%
2017-02-16 Buffalo-Colorado 2-0 2p, Skott 32-23 ROBIN 100%
2017-02-18 Buffalo-St Louis 3-2 2p, Skott 28-39 ROBIN 94,9%
2017-02-19 Buffalo-Chicago 1-5 0p, Skott 26-37 ROBIN 86,5%
2017-02-25 Colorado-Buffalo 5-3 0p, Skott 30-37 ROBIN 86,2%

2017-02-26 Arizona-Buffalo 3-2 0p, Skott 29-33 ANDERS 89,7%

2017-02-28 Buffalo-Nashville 5-4OT 1p, Skott 32-41 ROBIN 87,8%
2017-03-02 Buffalo-Arizona 6-3 2p, Skott 41-22 ROBIN 86,4%
2017-03-04 Buffalo-Tampa 1-2SO 1p, Skott 32-32 ROBIN 96,9%

2017-03-05 Pittsburgh-Buffalo 3-4 0p, Skott 45-49 ANDERS, 91,1%

2017-03-07 Buffalo-Philadelphia 3-6, Skott 34-30 ROBIN 80,0%
2017-03-10 Columbus-Buffalo 4-3, Skott 39-32 ROBIN 89,7%
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161030kl._79.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tuff lördag för Luleå.

Jag tänker inte på herrlaget, inte som tuff. Vi har ju haft en misslyckad säsong och kan känna oss nöjda med att vi till slut lyckades nå slutspel och undvek den förnedring och det fiasko som en plats 11 skulle ha inneburit. I form av vår absolut sämsta placering sedan 1984.

Det var inte så långt ifrån att vi fått Apan i åttondelsfinal. Det hade varit riktigt j-a kul och vi hade inte varit helt chanslösa att slå ut Apan. Men så roligt blev det inte.

Jag tror inte vi har speciellt bra chans för Malmö så det blir nog ajöss redan nu. Det har ju varit matcher under säsongen mot Malmö när man känt att de varit så extremt perfekt sammansatta och samspelande att allt det vi ändå är bra på, plockar de ned och buntar ihop hur enkelt som helst. Så jag räknar förstås med att när nu Malmö kommit så långt som till slutspel tar de fram vinnarviljan och plockar oss så enkelt som de kan. Med all sannolikhet redan på två matcher. Om vi inte har flyt och får en tredje.

Men Malmös lite sämre vår innebär att redan i kvartsfinalen åker de på ett riktigt hockeylag; troligen i form av HV-71 (eller om Djurgårn lyckas plocka Warulfven vilket ger Malmö Läjkers i kvarten). Och där tar det förstås totalstopp för Malmö. Så bra motståndare i bäst av sju; nej där är de chanslösa.

Det tuffa jag talar om handlar om damlaget. Där kör de ju bäst av tre och i semifinalen mot HV förlorade vi första matchen som spelades mitt i natten i Jönköping på straffar.

Luleå är ju ett helt överlägset lag mot HV men HV kan genom väldig kämpainsats hålla jämna steg och har de flyt på sin sida vinna en och annan match mot oss.

Nu har de alltså vunnit den flytmatchen och följande match eller två matcher spelas hemma i Luleå. Naturligtvis SKA vi vinna detta, men - som HV uttrycker det "nu har vi två matchbollar" - vi löper ju risken att bli utslagna.

Luleå Hockey som varit totalt överlägset säsongen igenom i damhockey-Sverige står nu mot väggen. Nu blir det framför allt en mental historia. Kan HV stå emot långt in i matchen kan skräcken smyga sig på Luleå och ge gummiarmar hos skyttarna.

Ojoj, det här blir nervöst.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7943}: He he he, ja det har du rätt i. Warulfven har ju varit insiktsfull och drivande och haft ett enormt inflytande. Kan vi inte alla besluta att tvångsdegradera Warulfven med det uttalade syftet att de skulle utveckla och marknadsföra goda förslag från den synvinkeln? Det skulle nog bli skitbra:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Kloka ord av dig och Blister, varför inte göra som i Engelska Premier League då, lägg till ett krav på att en femma ska vara Juniorer typ och ett tak på antal importer!!!
Går att göra mycket om viljan finns, lek med tanken om FBK ramlade ur SHL!! Då skulle det komma förslag om förändring likt en pumphagelspruta ;)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Vi är nog mer överens än oöverens;-) Läser det du skriver nu och vill väl hålla med om det mesta.

Lite olustigt att både Luleå och Apan agerat knepigt på liknande sätt senaste åren.

Att vi agerade så att kapten Abbott blev sur och drog liksom ni skeppade kapten Forssell varpå vi sörjde HV och Malmö med kaptener är minst sagt underligt. Vår ekonomiska satsning för att sno till oss Amnér och er för att sno till er Emil; för att vi sedan skulle släppa herrarna vidare. Vår oförmåga att säkra upp fungerande centrar medan vi släppt/tappat Abbott, Fogström, Wallmark, Granström, Olausson m fl - er att säkra upp backsidan. Vår att plocka in Skuggan, er att plocka in Öberg. Vi hade j-a bra sportchefande under Osten men knepigt nog många misstag sista åren; Aplasse en massa underliga beslut, typ hur han "säkrade upp målvaktssidan" hur han gav 300 000 till fläskberget och nu Näsans lustigheter för att inte tala om hur nii öst pengar på skadade spelare på senare år.

Ja, vi har staplat misstagen på varandra.

När det gäller serien förespråkade jag utvidgning och gärna från 12 till 16 lag. Däremot var jag inte för utvidgningen från 8 till slutspel. Jag hade hellre sett att ännu fler av de som låg i nedersta delen av Elitseriens fått slåss mot ännu fler från Allsvenskan: det skulle satt lite mer rotation mellan Allsvenskan och Elitserien; Allsvenskan skulle ha kunnat bli en viktigare serie och vi hade haft bortåt 30 lag som kunnat känna en reell möjlighet vara del av svensk elithockey.

Men allt sådant blev ju en omöjlighet närLigan hade makten att fatta en j-a massa beslut som alla siktade mot att bara gynna 14 lag i landet.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ang. Karlskrona håller jag fullständigt med dej! den matchen ska vi bara vinna och det kanske det oxå speglar våran konstiga säsong!
Att vi i fjol gick på sparlåga sista matcherna håller jag med det är inte fair mot dom andra att bara slappna av och glida igenom dom sista matcherna men vi är nog inte heller första eller sista laget som gjort det! men tänk oxå på att våran torsk mot "Kronan" kunde lika gärna ha skickat ner oss till play in, så att säga att vi sket i den matchen får stå för dej då den mest speglar hur djävla kass vi spelat stundtals.

Håller oxå med dej ang. spänning för den nedre delen av tabellen är helt avgörande med play in för dom nedre lagen även om jag tycker att dom inte har med guldet att göra och ifs. så ska de väl mycket till för att dom ska ha chansen, är väl bara HV som lyckats med en sån bragd?

100% rättvisa kommer aldrig att förekomma inom tabelbaserad idrott, det gällare bara att se till att man inte hamnar i dom lägena och hamnar man där får man nog bara svälja eländet...

Att Jimmie spelar fult och gör fulingar är ingen överraskning det har det ordats mycket om och jag hade hellre sett att vi behållit Erik som Kapare men det finns oxå många bra saker Jimmie gör och han har sin spelstil och många gånger har vi fått betala ett hög pris för det, både med lön ;) och tappade matcher mm.
tror dock inte att de skiljer nämnvärt mellan Harjus och Ericsson lön klubbarna skulle nog kunna spara in en hel del cash på dom 2 spelarna ;)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Hej där! Snygg bild!

Vanligen brukar jag hålla med dig om allt. Men nu tycker vi nog lika bara när det gäller att det hade varit skitkul om Apan och Luleå mötts i PlayIn.

Annars anmäler jag nog avvikande mening.

Exempelvis tycker jag det är skandalöst att Apan med i stort sett komplett lag åker ned till Karlskrona och torskar med 6-1. Ett skamligt uppträdande att skita så i en match och bjuda ett lag, som hårdsatsar på defensiv och är ett av seriens minst målfarliga på en sådan målorgie att det mycket väl kunde ha blivit avgörande för om det laget pga målskillnad tagit en slutspelsplats från Luleå eller Djurgårn.

Skamligt, osportsligt, aptypiskt!

Fiasko? Jag hade lugnt klassat Luleås säsong som fiasko, om vi missat slutspelet eftersom det då skulle varit vår sämsta säsong i Elitserien SHL någonsin. Vi har aldrig varit sämre än #10 och har nästan alltid nått slutspel.

Inköpet av braknollan Kennedy var ett av våra sämsta beslut någonsin och vidare har vi haft ytterligare underligheter för inköpen när t ex Amnér aldrig fick lira och till slut sparkades eller när La Moulle inte alls blev den förstärkning vi hoppats på. Illa också att Julius Juntilla efter en lovande start inte fungerat liksom La Gace. Men allt detta fick vi snabbt klart för oss: inköpen hade misslyckats och med det som bakgrund har vi räknat med att hamna ungefär där vi hamnat. Inte överraskande.

Men vad säger du om Apans säsong? Aplasse och Näsan köper in highsticking Lindström, Bud Holloway och Oscar Möller. Tre spelare med kapacitet att vara seriens främsta forwards. Och bara Lindström som levererat. Bud har knappt synts till. Oscar olyckligt borta under våren, men i stort sett borta under hösten för operation "man visste skulle komma". Och så backarna. Återigen ett taskigt underbyggt inköp av Kyle - som var stjärna i MooDoo - men nu köpt på gamla meriter och skadad hela tiden. Liksom ett stort antal ytterligare apinköp på senare år. För att inte tala om jättebudet på MooDooisten Emil som man inte spelade in tillräckligt och därefter sparkade fast han producerat för att kunna pynta Holloway, som producerar sämre. Min känsla är att Apans fiasko är större än Luleås, t o m betydligt större och Skulle Frölunda sparka er ur slutspelet kommer nog historien att lyfta Apan som årets värsta fiaskogäng.

Vad var det mer? "Sociala slutspelet"? Du inser att utan det skulle det inte funnits mycket att fightas om under lång tid av seriens avslutning? Nu blev det ju ändå lite spännande in på sluttampen när Djurgårn, Kronan och Luleå gjorde vad de kunde för att lyckas. Det som störde den kampen mest var förstås när ett lag som förklarat att "klubben ska slåss om Gludet varje år" i seriens slutskede åker ned till skyttegravsgrävarna från Blekinge och torskar med 6-1. Vill påminna om att samma lag i fjol sket i resultaten sista omgångarna också vilket drabbade Djurgårn, Pölsan och Luleå som fick helt andra och mer ogynnsamma slutspelsupplägg som följd av det osportsliga lagets uppförande. SKAMLIGT!

Sedan tycker jag att det är en konstigt ordning att bara 4 lag lirar åttondelsfinaler. Haltande. Å andra sidan har vi gått från bara fyra lag i slutspelet och bästa av tre till var vi är nu och det kommer nog att utvecklas vidare. Men för att det skulle bli renare kunde man nog avvaktat till dess att serien utvidgats till många fler lag och då köra 16 lag i åttondelsfinaler.

Å andra sidan - men den allt högre tröskeln för att släppa upp allsvenska lag - riskerar man utan åttondelsfinalerna att två lag är avhängda tidigt - som i år - och om då lag 1-8 är tämligen klara tidigt också - som i år det med - skulle vi ha lag 9, lag 10, lag 11, lag 12 - utan något riktigt att spela för avslutande typ 10 omgångarna.

Vad skulle det ha lett till? Kanske dessa lag skulle ha skitit i sina matcher och skickat en massa reserver eller spelare som sket i resultaten avslutande tio omgångarna speciellt vissa matcher. Då hade vi haft ett helt gäng lag som uppfört sig osportsligt och de andra lagen kunde ha drabbats orättvist.

Som det nu är har vi senaste åren bara haft ett lag som uppfört sig så oanständigt. Det lag som utsett en lagkapten som tydligt förklarat: "jag drar mig inte för att fuska för att vinna".......

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Mycket hat här inne? lägg er inte på samma nivå som trollet! för det är bara sånt här som föder dom -"apa hit och apa dit" dom gjorde så att vi hamnade i dåligt läge, jezzuz knappast vårat fel....

Ser att ni tycker att ni klarat er från ett fjasko men jag håller nog inte riktigt med, och med tanke på hur eran trupp såg ut på papperet innan säsongstart så skulle ni lätt kunnat vara top 4 i år men så blev det inte...

Social slutspel är bland det konstigaste dom infört och jag tycker att ett slutspel med top 6 eller top8 hade räckt men alla vill ha lite bonus matcher för att få lite extra klirr i kassan så man förstår tanken med det.

För våran del så kom vi undan med andan i halsen och med ren tur så fick vi Frölunda som vi kanske kan lyckas slå men jag tror vi åker direkt i kvarten och sen gäller det för oss att göra ett riktigt omtag och byta ut lite tränare/sluta värva skadade spelare osv osv. Ända behållning vi har haft i år är spänningen, dom senaste åren gick alldeles för bra och det första man tänkte var "med hur många mål man skulle vinna den här matchen" med kontra i år "har vi nån chans att överhuvudtaget att vinna matchen" Nä en riktig analys och uppföljning krävs av ledningen efter årets säsong...

Önskar ändå att vi droppat ett snäpp och möt er för då hade vi i alla fall fått ett par matcher till med den bästa av underhållning oavsett utgång
Uppladdat:

500x0-apaochbjrn.jpg


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{SLUTSPELET}:

ÅTTONDELSFINALER
Malmö-Luleå

När det gäller Malmö har jag under säsongen haft uppfattningen att laget opassar Luleå. De har en rätt enkel spelidé men kör den konsekvent och med kraft. Speciellt försvaret är fysiskt tungt och äger egen zon utmärkt när de vill. Att bryta igenom där kräver skicklighet såväl för motståndarforwards som samspelta linor/femmor. Dvs något som flera lag upp bland topp sex har - men som Luleå saknar. Malmös anfallsspel är också rakt på och enkelt men aggressivt och speciellt när de får spela 5 mot 4 blir det riktigt effektivt.

Luleå är ju lite av ett varannanmatchlag som speciellt hemma, speciellt mot bättre lag kunnat prestera, men som är opålitliga och vissa matcher inte kommer upp i nivå.

Mot Malmö har vi kunnat få till jämna matcher och vunnit några gånger men också krossats med 5-0 och 5-1 både hemma och borta.

Jag har svårt att tro att Luleå står emot Malmö. I bäst av sju vore det omöjligt. Vår chans ligger väl i att det är bäst av tre och skulle vi med flyt och uppoffring kunna ta första borta kunde vi ha en chans. Men inte är den stor.

Gissar 90% Malmö 10% Luleå.

Warulfven-Djurgårn

Mer oklart. Två lag som imponerat under seriens avslutning. Spontant skulle jag tippa Warulfven, ett lag som har lite gamla Ulfvakvalitéer, men gårdarna har varit så villigt spelande på senare tid och den medvinden kan ta dem långt.

Gissar 60% Ulfven 40% Djurgårn

KVARTSFINALER

Läjkers-Malmö

Jag tror att Malmö kan överraska och ta en semifinalplats, men beroende på hur väl eller inte väl motståndarna passar dem. Trots att Malmö vann senast tror jag att Läjkers i en kvart inte alls passar Malmö.

Gissar 95% Läjkers 5% Malmö

HV 71 - Warulfven

HV har imponerat allt mer och speciellt att de är starka hela laget igenom. Tror att det här är ett lag som kommer att bli riktigt starka i slutspelet och även om Warulfven fått ihop sitt lag alldeles utmärkt tror jag inte att de kan stå emot HV. Det som mest kan tala för Warulfven är väl att...

Warulfven är Warulfven.

Gissar 85% HV 15% Ulfven

Frölunda-Apan

Apan är lite svårtippad. Under säsongen har de visserligen rensat bort alla mediokra, undermåliga junisar och sådana återfinns numer bara i fjärdefemman som knappt får lira medan vakterna och de tre första femmorna nästan uteslutande består av köpespelare. Det har ökat Apans potentiella styrka men laget har inte alls den vinnarinstinkt som präglat tidigare apuppsättningar. Spelet är delvis sönderläst och de flesta motståndare är starka nog att sätta press på de svaga apbackarna och med det gjort spelar det ingen roll om Apan har duktiga linor, när de inte får låna pucken. Klart att Apan förfogar över kompetenta matchvinnare men igen-kligen bara Lindström som levererat medan Holloway misslyckats och mest ser ut som en halv Lehtonen och Möller är det tveksamt om han kommer igång och når "Möllernivå".

Apan har haft extrem flyt med motståndarna i många år och nu, när de sjönk så djupt som till plats 6 skulle det flytet varit över. Men icke. Av alla tänkbara motståndare i kvarten är det säkert Frölunda som kan passa Apan bäst och nu fick de dem.

Regerande mästarna Frölunda tappade ju >halva laget men imponerade hela hösten genom att dominera serien ändå. Därefter har man ju tappat ordentligt och frågan är om man når upp igen? Jag är faktiskt lite tveksam om det. Nu har de vunnit i Sverige och i Europa och kanske är de inte hungriga nog för att skärpa sig?

Gissar Frölunda 50% Apan 50%

Pungen-Pölsan

Återigen svårtippat. Två starka lag i bra form med potential att utmana vilket annat lag som helst och t o m ta en kamp om Gludet. Lite tråkigt att Frölunda och Apan fick varandra eftersom ett av lagen Pungen och Pölsan då blir utslagna redan i kvarten; de borde båda ha minst semi.

Gissar Pungen 60% Pölsan 40%

SEMIFINALER

Läjkers mot Pungen/Pölsan/Apan

Gissar Läjkers 80% vem än de möter.

HV-71 mot Frölunda/Pungen/Pölsan

Gissar HV-71 90% mot Frölunda 70% mot Pölsan 60% mot Pungen

FINAL

Läjkers-HV-71

Noramlt sett Läjkers som vinnare, men har HV-71 nått final tror jag de har minst lika stora chanser.

Gissar 50% - 50%

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Huge: Ha! Nej, det missade jag. Men fin beskrivning, illustrativ för hur fläskberget inte kan skilja på korrekt hockey och sitt eget vidriga beteende, ögontjänare som han är och utför sina äckligaste övergrepp när pucken är på annat håll.

Jag har ju ibland punktmarkerat vederbörande filmare och fuskare i matcher. Hans vanligaste "trick" är följande: Pucken längre ut efter sarg eller blå i motståndarzonen, Apan försöker hitta en öppning. Framför mål pågår vad fläskberget brukar karakterisera som "kamp framför mål. vi ger och vi tar". Det börjar med att fläskberget smyger upp bakom en motståndarback, som står väl placerad framför målgården och följer med blicken spelet om pucken längre ut. Då delar modige fläskberget ut en crosschecking i ryggen på backen, som får kämpa för att hålla balansen. Händer inget, kommer en ny cross från fläskberget. Hårdare denna gång. Och så vidare. Vanligen hinner han med 3-4 crosscheckingar på 2-3 sekunder. Till slut ledsnar backen på överfallen, vänder sig om och ger en crosscheking a la fösning tillbaka. Inte sällan har då spelet kommit närmare och alla har då bättre överblick över området framför målet. Och vad gör fläskberget då? Han har själv delat ut mycket värre crosscheckingar mot oförberedd men så får han själv ett litet svar och han är helt beredd på att det komma skall. Jo, då faller han, som en döende svan går han till isen och inte sällan får han då med sig en utvisning.

Det är ett givande och ett tagande, kommenterar fläskberget situationerna i efterhand. Sanningen är den att han själv gång på gång bryter mot reglerna initialt genom att överfalla folk vilket han följer upp med att filma sig till en utvisning.

Ett situationsrum med uppgift att kolla upp sådant skulle säkert kunna straffa fuskaren. Jag förstår inte varför man inte redan gjort det?

"Jag fuskar" om det krävs för att vi ska vinna, har fläskberget med stolthet förklarat. Och efter det utsågs han inte oväntat till lagkapten för Apan.

Att vederbörande fläskberg med massivt cyklopstöd från apläktarna kräver att zebrorna visar ut motståndare som följer regler är inte oväntat och ofta lyckas det tyvärr.

I slutet av en jämn och spännande match mellan Apan och Luleå i Aparenan för några år sedan bröt en Apa mot reglerna. Men zebran valde att visa ut den lulespelaren som utsattes för regelbrottet.

Luleås dåvarande kapten Burra tillfrågade zebran - det var Niklas Persson, han som böt efternamn till Lovefall, innan han hoppade av zebrauppdraget - hur han kunde döma så in helvitte fel. "Annars hade jag inte kommit levande ur Apschtaan" erkände Lovefall.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Du missade väl inte Jimmie Jumps framträdande under matchen idag, där han avslöjade sig som den fuskare han är?
En gårdare sätter in en klockren höfttackling på en skaikare och i momentet efteråt lägger man ut bild och ljud från kameran som en av domarna bär på.
En rödbrusig och uppjagad Jimmie åker fram till nämnde domare och vädjar på sina bara knän om att man måste ta en utvisning på höfttacklingen, den var ju såååååå enooooormt ful.
Domaren bara skakar på huvudet och svarar: det var en klockren höfttackling och den skulle du själv aldrig ha tagit, varpå domaren viftade bort den stackars Jimmie som slokörad fick åka därifrån.... :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
För övrigt torskade Luleås damer alltså nattmatchen mot HV på straffar. Rätt surt.

Visst är Luleå ett klart bättre lag än HV men nu har HV chansen eftersom de bara behöver vinna en av helgens möjligen två matcher uppe i Luleå. Var så säkra på att HV kommer att ge allt!

Jag vill nog tro att Luleås chanser är >50% att fixa detta, men innan gårdagsmatchen var chansen nästan 100%.

Spännande matcher kommer...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Ja, det var en lång avslutning av serien där Luleå länge hotades av att droppa under strecket och missa slutspel men vi grejade det till slut.

Nu möter vi alltså Malmö, vilket jag iofs anser vara - jag vill inte säga enklare, men - mindre svåra motståndare än Warulfven.

Men definitivt ett lag som opassar Luleå. Jag tycker att Malmö, när de har alla spelare med, står för en tung och vinnande hockey och får de PP är de svåra att stå emot.

Vi har ett par vinster mot Malmö. En med 4-2 i seriens inledning och en sudd, men för övrigt har Malmö slagit oss med 5-0 och 5-1 hemma och borta i matcher där Malmös spel fungerat och vi varit tämligen chanslösa.

Men det är bästa av bara tre matcher vilket alltid är osäkert. Finns förstås en viss chans att överraska, men gissningsvis tar säsongen snart slut för oss.

Fortfarande väldigt trist att vi inte får möta Apan i åttodelsfinal. Det hade varit häftigt.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Yes, vi slapp undan en fiasko säsong iaf :)
Tror ändå att Malmö passar oss lite bättre än Warulfven, har jag fått för mig iaf.
Stabil insats av oss idag med Harju som såg ut att vara på riktigt spelhumör...bara att ladda inför åttondelen nu.
Det skönaste med dagens match var iaf att vi slapp sabotören Ap-Lindberg som kommentator och istället kommenterade den duktiga Norrbottningen Lena Sundqvist :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Apans enkla väg till final - som tagit dem dit i många år - är över. Men nog fan hade de flyt att få Frölunda, som är under isen, och slippa HV eller Pungen som är riktigt bra nu.

Men skulle de lyckas slå Frölunda får de Läjkers redan i semifinal (under förutsättning att inte Warulfven/Malmö/Djurgrån/Luleå når semi).

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Warulfven faller och i princip är då Lule-Apan uteslutet i åttondelen.

Apan får in kvitteringen 1-1 med 2,5 minut kvar. Nu blir det Luleå-Malmö i åttondelsfinal.

Även om Djurgårn vinner sudd rankas vi före pga fler gjorda mål.

Nu är det alltså klart.

ÅTTONDELSFINAL
Luleå-Malmö
Djurgårn-Warulfven

SEMIFINAL
Linköping-Pölsan
Frölunda-Apan
Läjkers-Djurgårn/Luleå/Malmö
HV 71- Luleå/Malmö/Warulfven

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fläskberget satsar allt nu, för att kasta sig över Djurgårns målvakt. Men fina insatser av gårdarbackarna!

Apan tar tidut.

2.37 kvar.

Tyvärr rinner tiden ut för Warulfven, bara 0.30 kvar nu och de får inte in målet.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Luleå undviker fiaskoslutet att bli 11.

I detta nu både Luleå och Kronan klara vinster som väntat, men kan Djurgårn ta minst 1 pinne mot Apan tar de slutspelsplatsen från Kronan.

Och i detta nu har gårdarna ledning 0-1 mot Apan med fyra minuter kvar. HÅLL IGEN NU, DJURGÅRN!

Vidare skulle vi bara behöva att Warulfven tar 2 poäng av HV så får vi drömåttondelen Luleå-Apan. Men Ulfven ligger under med 3-2 mot HV bara 1.30 kvar. KOM IGEN, ULFVEN!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Bra match av Luleå, måste sägas..nu är väl kanske Rögle sisådär motiverade då dom varken kan ta eller förlora någon placering.
Harju ser ut att vara på riktigt spelhumör, bästa matchen av honom på länge.
Men SKAIK ligger under med 1-0 mot Djurgården....de verkar inre vara så sugna på sjätteplatsen, utan vänder nu Warulfven mot HV71 så slutar SKAIK på en sjunde och play-in plats....lite fiasko med tanke på spelarmaterial och miljonregnet över köpespelarna. Jaja, inte vårat problem iaf.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Daddeh: Beredd på hålla med dig Daddeh, det vette fan om vårat upp och ner spel denna säsong har gjort sig förtjänt att vara i ett slutspel. Men absolut ska vi dit, tre pinnar mot Rögle så är det avgjort...snart smäller det :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hur det än går ikväll så kommer jag varken vara upprörd eller överlycklig. Tycker ärligt talat inte att vi har mycket att göra i ett slutspel så bedrövligt som vi oftast spelat, fast visst vore det en bonus och iaf några riksdaler mer för föreningen.

Ser för övrigt att skeåtrollen hånar brynäs för deras antal importer... hur många var det Skeå hade nu igen för att ta sig upp till SHL? Ja just det...12 stycken.
Ni hade inte ens spelat i SHL utan en jäkla massa importer era puckade aptroll.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jaha. Ikväll dags för sista omgången i grundserien. För oss gäller det att slå Rögle på hemmaplan. Ser inte omöjligt ut men ett lag som inte har något att spela för är livsfarliga. DIF har apan i schtaaan. DIF vinner detta relativt enkelt om de kan hålla nerverna i styr. De har haft en ruggig form sista tiden. Om vi vinner så är slutspelet säkrat. Och ett önskeresultat är att FBK vinner borta mot HV. Ingen lätt uppgift men tror det vore det bästa för oss. För jag tycker personligen att vi har spelat bättre mot aporna än mot ulven. Sen så är hur som helst apan favorit mot oss om det blir så och ska väl kunna peta bort oss ytterligare en gång men tänk om...
Dessutom: Ulven är alltid ulven

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Under uppehållet i början av februari påtalade jag att en grym uppgift vid slutspelsstrecket väntade oss och nu har vi spelat 10 av dessa 11 matcher.

LULEÅS INSATSER

BOTTENLAG

2017-02-16 Luleå HF - Örebro HK 2 - 1 3 poäng
2017-02-28 Luleå HF - Rögle BK 3 - 0 3 poäng
2017-03-04 Luleå HF - Leksands IF 5 - 2 3 poäng
2017-03-09 Luleå HF - Rögle BK ?

Utmärkt att vinna samtliga dessa matcher och Luleå har varit det klart bättre laget varje gång. Kan vi upprepade det på torsdag är vi i slutspel.

TOPPLAG

2017-02-18 Luleå HF - Frölunda HC 4 - 2 3 poäng
2017-02-21 Växjö Lakers HC - Luleå 3 - 2 1 poäng
2017-02-14 Linköping HC - Luleå HF 2 - 0 0 poäng
2017-03-07 HV 71 - Luleå HF 6 - 0 0 poäng
2017-03-02 Färjestad BK - Luleå HF 5 - 0 0 poäng

Sisådär. Förstås starkt att slå Frölunda, som visserligen var i en formgrop, och starkt att nästa slå landets just nu bästa lag, Läjkers. Men att torska mot övriga tre och i två av matcherna med utklassningssiffor är förstås riktigt dåligt.

KONKURRENTER - SEXPOÄNGSMATCHER

2017-02-23 Luleå HF - Djurgårdens IF 1 - 2 1 poäng
2017-02-25 Karlskrona HK - Luleå HF 3 - 1 0 poäng

Fruktansvärt dåligt att torska båda dessa matcher. Förstås mot ett desperat motstånd men dessa två matcher var de då vi skulle ha varit som bäst. Och det var vi inte.

För godkänt skulle jag nog önskat att vi dels slog bottenlagen, dels slog konkurrentlagen och vidare tog i snitt en pinne mot topplagen. Jämfört med det har vi typ lyckats - om man undantar att man får för fan inte torska mot konkurrenterna vid ett streck i slutomgångar! Det får man INTE!

1, 4 poäng per match. Ungefär som vi var i serien innan dessa avslutningsmatcher. Vi är lika bra/dåliga som tidigare alltså.

DJURGÅRNS INSATSER
2017-02-14 Djurgårdens IF - Brynäs IF 5 - 6 1 poäng
2017-02-16 Frölunda HC - Djurgårdens IF 2 - 1 1 poäng
2017-02-18 Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 3 - 2 0 poäng
2017-02-21 Djurgårdens IF - Färjestad BK 0 - 2 0 poäng
2017-02-23 Luleå HF - Djurgårdens IF 1 - 2 2 poäng
2017-01-28 Örebro HK - Djurgårdens IF 3 - 2 1 poäng
2017-03-01 Djurgårdens IF - Växjö Lakers HC 2 - 1 2 poäng
2017-03-03 IF Malmö Redhawks - Djurgårdens IF 2 - 3 2 poäng
2017-03-04 Djurgårdens IF - IF Malmö Redhawks 4 - 0 3 poäng
2017-03-07 Leksands IF - Djurgårdens IF 0 - 5 3 poäng
2017-03-09 Skellefteå AIK - Djurgårdens IF?

15 poäng på 10 matcher dvs 1,5 per match ungefär som Luleå, men obs att man vunnit 5 av senaste 6 matcherna

KRONAN
2017-02-15 Rögle BK - Karlskrona HK 4 - 1 0 poäng
2017-02-17 Karlskrona HK - Linköping HC 3 - 1 3 poäng
2017-02-18 Linköping HC - Karlskrona HK 3 - 2 0 poäng
2017-02-21 Karlskrona HK - IF Malmö Redhawks 1 - 3 0 poäng
2017-02-23 Färjestad BK - Karlskrona HK 2 - 0 0 poäng
2017-02-25 Karlskrona HK - Luleå HF 3 - 1 3 poäng
2017-02-28 Leksands IF - Karlskrona HK 1 - 4 3 poäng
2017-03-02 Karlskrona HK - HV 71 2 - 5 0 poäng
2017-03-04 Karlskrona HK - Skellefteå AIK 6 - 1 3 poäng
2017-03-07 Brynäs IF - Karlskrona HK 5 - 2 0 poäng
2017-03-09 Kronan - Trottoarkanten ?

Sammanlagt 1,2 poäng per match. Nåågot sämre än Luleå och Djurgårn men lite fler 3-poängare på slutet.

Ja, hur sammanfattar man detta?

Avgörande för kampen om slutspelsplatserna torde bli utfallet av matchen Apan-Djurgårn.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tabellställningen i detta nu med en omgång kvar. De lag som redan har den position de kommer att landa på efter 52 omgångar i versaler.

1. VÄXJÖ LÄJKERS +48 99 poäng

2. Pungen +22 96p
3. HV +52 95p
4. Frölunda +26 94p

5. Pölsan +31 90p
6. Apan +7 89p
7. Warulfven +13 87p
8. MALMÖ +15 78p
9. Djurgårn -19 68p
10. Luleå -21 67p
11. Kronan -16 65p
12. ÖRET -48 53p
13. RÖGLARNA -40 47p
14. TROTTOARKANTEN -70 43p

Det är igen-kligen fyra separata kamper som gäller sista omgången:

KAMP 1:

2. Pungen +22 96p
3. HV +52 95p
4. Frölunda +26 94p

Pungen-Frölunda
HV-Warulfven

Strid på kniven om dessa tre placeringar där
2. får möta ett PlayIn-lag i kvarten samt ha hemmafördel i kvart och semi.
3. Får möta Apan eller Warulfven i kvarten.
4. Får möta Pölsan (eller högst eventuellt Apan i kvarten).

KAMP 2:
5. Pölsan +31 90p
6. Apan +7 89p

Trottoaren-Pölsan
Apan-Djurgårn

Troligen rätt klart att Pölsan blir femma eftersom de har avsågade Trottoaren i sista. Sannolikt får de möta Frölunda i kvarten. Ganska bra motståndare, om man ska välja. Apan är nog chanslösa i denna kamp 2 och får fokusera kamp 3.

KAMP 3:
6. Apan +7 89p
7. Warulfven +13 87p

Apan-Djurgårn
HV-Warulfven

Svårt att sia om. Warulfven behöver ta minst 2p mer än Apan för att passera Apan och gå direkt till kvartsfinal. Det lag som får plats 7 tvingas ju spela lite osäker åttondelsfinal. Mycket svårt att säga hur det här kommer att gå. HV, Warulfven och Djurgårn har samtliga visat toppform på senare tid och Apan har änk-ligen fått in alla köpespelare i laget och kan bli starka.

KAMP 4:
9. Djurgårn -19 68p
10. Luleå -21 67p
11. Kronan -16 65p

Luleå-Röglarna
Kronan-Öret
Apan-Djurgårn

Ett getingbo! Både Luleå och Kronan har avsågade och jämförelsevis enkla motståndare och om lagen inte krisar ihop ska de bara ta tre poäng. Skulle det ske är Luleå redan klara för åttondelsfinal och det som avgör vilket lag - av Kronan och Djurgårn - som följer med är alltså Djurgårns match mot Apan. Om Djurgårn tar minst en poäng där går de till åttondelsfinal. I normalfallet skulle man förstås inte tro att APan släpper en slutomgångsmatch mot gårdarna hemma men det är nya tider och Djurgårn är i en j-a fin form och pressar gärna sönder motståndarna över hela isen. Om Djurgårn får tag på APans backar kan matchen komma att utspelas i Apzonen till mesta delen och då är Apan definitivt inte säker.

Samtidigt - i slutomgång och avgörande matcher som bestämmer lagens placeringar vid slutspelsstrecken brukar lag med kvalitet fixa det, medan sämre lag kan haverera. I detta nu skulle jag beteckna Djurgårn som kvalitetslaget, som kan göra det som krävs. Medan Luleå och Kronan är jämförelsevis mer skräp.

Det som kan rädda Luleå och eventuellt Kronan är förstås att man avslutar hemma och mot enkla motståndare som inte har något att spela för.

Ja, jävlars vilken torsdag vi har framför oss!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Noterar att apmonstret får en fotänorgasm i kalsongerna sedan Apan lyckats vinna hemma mot Frölunda - något de nästan aldrig lyckas med.

Det var första gången vi spelade med ordinarie lag, förkunnar apmonstret (dvs nu hade de änk.ligen en stabil majoritet av 63,6% köpespelare i laget, som delade på 80-90% av istiden).

Följande spelare var lysande, fastställer apmonstret och räknar upp fem spelare (varav samtliga är köpespelare).

Köpelaget Apan lyckas vinna en match. Och apmonstret blir tvungen att slänga de grovt nedsmutsade kalsongerna modell gällivarehäng..

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Ja, pinsamt.

Men vi kan tacka Pölsan som gjorde sin plikt och spöade Kronan. Nu har vi det fortsatt i egna händer och kan vi ta minst två poäng av röglarna är vi i slutspel. Om vi inte vinner en sådan match är vi inte värda att få spela slutspel.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Skiter i avslutningen i Jönköping och tar upp Malmö-Warulfven som gäller lite. När jag tagit upp matchen sätter Warulfven direkt 2-4!

Härligt. Då är nog den matchen fixad.

Att Djurgårn vinner och Luleå torskar är ju redan klart, med 0-5 respektive 5-0 i matcherna.

Nu gäller det bara att Pölsan håller matchen mot Kronan och med 5-2 och vara 2.30 kvar ska det ju greja sig.

Det sista man önskat sig vore förstås att Frölunda vaknar mot Apan. Frölunda har faktiskt reducerat till 2-1 och nu, med 1.10 kvar, tar de vakten och kör 6 mot 5. Jag tar upp den matchen!

Nej, jag hann inte. Matchen avslutas precis och Apan har vunnit med 2-1.

Aplindberg får en kaotisk orgasm och mellan uttömningarna flämtar och skriker han att APAN ÄR NU HELT KLAR FÖR KVARTSFINAL!

I efterhand får han reda på att det är Apan inte alls. De måste ta minst två poäng mot Djurgårn i sista för att inte riskera att passeras av Warulfven.

Då letar han, under kalsongbytet, efter Rit-Ola för att fråga "Do jo priför inglisch?"

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Usch vilket ras...känns rent skämmigt att se detta.
Bara att bita ihop och göra vad som krävs mot Rögle.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Så klart blev det som jag trodde, nästan.

Luleå lirar "PP" 3 minuter och 15 sekunder i sträck, varav 5 mot 3 under 45 sekunder.

Luleå lyckas inte få ett enda skott på målvakten.

Däremot kontrar HV in ett mål i numerärt underläge.

Det är bara förnedrande att se Luleå spela PP just nu. Eftersom alla står stilla. Jag kan inte tänka mig hur de skulle kunna göra för att "spela" ännu sämre PP. Det här är nog det absolut värsta.

RÖR PÅ ER! VARENDA EN I PP, RÖR PÅ ER; SÖK UPP PLATSER DÄR NI ÄR OMARKERADE; HELST MED DIREKT SKOTTCHANS! HUR SVÅRT KAN DET VARA ATT FÖRSTÅ DET?

Titta på filmsekvenser från lag under olika tidsperioder som haft ett starkt PP. Vad gäller för alla dessa PP-uppställningar?

De rör sig. De cirklar runt. De agerar.

Hur kan man komma fram till att det är bättre om alla står stilla på hälarna? Och faktum är att det är precis vad vi pysslat emd i åratal. T o m när vi hade sådana spelfördelare som linusarna Klasen och Omark var det samma sak: alla andra stod stilla! Fastfrusna i isen!

5-0 ledning nu HV mot Luleå.
0-5 ledning nu Djurgårn mot Trottoarkanten.
5-2 ledning nu Pölsan mot Kronan och 6,5 minuter kvar av tredje.

Tack och lov för Pölsan - våra räddare!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleås stå-stilla-PP prövas igen, tämligen ofarligt.

Höjdhopparen ger då Luleå 43 sekunder i 5 mot 3 för att testa om det kan göra skillnad.

Tror jag inte. Stå-stilla-PP rör sig inte mer för att de är färre motspelare.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Läjkrarna totaldominerar serien nu och bakom dem är HV skitbra, samt Pungen, Pölsan och Warulfven har gått starkt.

Frölunda däremot har gått taskigt på sistone.

Men eftersom Apan leder mot Frölunda passar apmonstret hatbrottslingen på att utnämna Frölunda till favoriter till Gludet.

Jaja. Så låter det när man bara har s k alternativa fakta att ta till. Fake news från Apmonster.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hurra!

Warufven tar ledningen mot Malmö nu 2-3!

Det betyder att om Djurgårn slår Apan borta i sista och vi spöar Röglarna hemma kommer det att bli Luleå-Apan i åttondelen!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
APAN I DAG
• Joni Ortio köpespelare
• Gustaf Lindvall köpespelare
• Joakim Lindström köpespelare
• Pär Lindholm köpespelare
• Oscar Möller köpespelare
• Holloway, Bud köpespelare
• Pettersson, Adam köpespelare
• Ericsson, Jimmie köpespelare
• Djuse, Emil köpespelare
• Calof, Andrew köpespelare
• Petterström, Pontus köpespelare
• Hetta, Henrik köpespelare
• Katic, Mark köpespelare
• Alm, Johan köpespelare

Ovanstående 63,6% av Aplaget har dessutom 80-90% av istiden.

Köpespelare från köpeled i köpelaget.

Eller som apmonstret uttrycker saken med s k alternativa fakta:
"Det som skiljer mot tidigare är att vi har ordinarie lag."

Jodå. Ett ordinarie aplag dominerat av köpespelare...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
smallround: Skulle gärna hjälpa er -speciellt som ni i detta nu hjälper oss genom att spöa Kronan - men vi är inte starka nog att stå emot HV. Är visserligen bara 2-0, men av spelat att döma kunde det mycket hellre stått 4-0 än 2-1. Sorry, vi är inte bra nog.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Läser på Apsidan där de båda trollmonstren sitter och kliar löss av varandra. Hatbrottslingen förklarar att "Det som skiljer mot tidigare är att vi har ordinarie lag."

Så kan man ju uttrycka saken.

Ett annat sätt att uttrycka saken är att "Det som skiljer mot tidigare är att Apan nu har 63,6% köpespelare i laget!"

Och i istid räknat lirar de med 80-90% köpespelare!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: kom igen kämpa in 3 i 3e så vi kan gå efter 3e platsen i sista omgången!!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
När det gäller den övre streckkampen leder Apan mot Frölunda med 1-0 medan Warulfven bara har 2-2 mot Malmö. Här behöver Warulfven vinna, annars har Apan kommit undan risken för att dras in i åttondelsfinal.

« · 1809533 · »