Luleå HF

SHL · 120374 inlägg · 892 ämnen

« · 1613042 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux:Läste det på officiella hemsidan.

För att spela Allan letade jag därefter bakåt i den här tråden för att hitta mina inlägg när vi började diskutera Omark i Luleå   eftersom jag då föreslog just den linan Omark-Wallmark-Forsberg. Ville väl citerade det jag då skrev för att övertyga mig   själv om att "Oj, vad duktig jag är" men det var ett jäkla bläddrande bakåt medan jag insåg vad fånigt att slösa tid på sådant.

Men det låter spännande.... Både Forsber - fr a innan Olle överföll honom;-)   - och Wallmark har ju under året visat     att de kan vara för jäkla duktiga när det stämmer och med underbarnet från Övertorneå kanske allt faller på plats. 

Man fortsätter köra Linus Persson med Abbotts, säkert en satsning i hopp att få fjolårets slutspelsform att infinna sig.

Så nu har vi 

1. Klasenlinan

2. Omarklinan

3. Abbotlinan

4- Fabbe-Fogström-Hedman-linan

Ser ju intressant ut och frågan är om Omarklinan lyckas. Annars kanske de blir tvungna hitta andra kompisar till Omark. Men jag tror Rönken kommer att köra den där nu och ge grabbarna många matcher på att spela ihop sig till semifinal/final när den ska vara på topp.

Dock hoppas jag att Linusarna får spela PP tillsammans.

Berguven fortsätter i målet. Klokt. Rautio är hela tiden stabil på mycket hög nivå, finns ingen självklar anledning att flytta på honom, men vi vet att Owuya kan vara för j-a bra också och ju längre tiden går desto mer taggad och tränad är han och där har vi ett hemligt vapen som kan gå in och vinna förlorade marcher.

Baksidan:
Skrbek-Frallan
janne-Gunnarsson
Hjelmen-Kukan

Högbom.

Nja. Där har vi vår akilleshäl. Första backparet Skrbek-Frallan är ju inget problem, det är utmärkt. Men det andra paret är inte så starkt, landslagsjanne självklar förstås, men gunnarsson har inte tagit det steg framåt man hoppats under året, snarare ett steg bakåt. Och tredje paret är än svagare, speciellt med hänvisning till vilka misstag speciellt Kukan kan leverera i försvaret. 

Robin Jonsson saknas för defensiven, hoppas hans skada inte blir långvarig. Och sedan hade man hoppats att Fagerudd fått fler chanser att spela in sig, att finna sin plats i förvaret men också att få lira PP för att få chans att lossa kanonen.

Nå ja. 

Nu vet vi i a f hur Rönken tänker köra Omark. Lite vågat med så pass unga killar bredvid sig, men de är stora talanger och lycka denna lina kan den bli för j-a bra.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Verkar som att det ska bli Omark-Wallmark-Forsberg, enligt den preliminära laguppställningen. Ska bli spännande att se vilken form och självförtroende Omark har. 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

MooDooismen  är uppe i 2-2 nu och vinner säkert detta, allra senast under sudd, där man är väldigt stark. 

AIK leder än mer mot AIK-

Och   Warulfven är fortsatt seg i kolan. Forfarande 2-3 bara, men Läjkers fortsatt klart bättre.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nehej, man hoppades ju att Warulfven skulle lugga Läjkers på pinnar, för att ge oss chans att nå plats tre. Och Ulfven hade 1-0 efter första, men nu står det 2-3 och Läjkers lattjar med seg ulfv.

AIK-AIK pågår och ena AIK leder över andra AIK.

SLutligen ligger MooDooismen under med 1-2 mot vanligen bortasvaga Pungen. Pungen vill väl ta sista chansen att hånga på lagen på plats 5-8, för att helst ta en direktplats till kvarten. Samtidigt har MooDooismen betydligt bättre chans att nå plats 5-6 i sluttabellen, har ju i detta nu plats 6.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå breddar truppen innan deadline. Nej, Holmström dök inte upp.

Men Osten plockar in 25-årige Olov Ludqvist, lyckad back hos Asplöven och nu har man plockat in Aspis båda bästa backar eftersom Markus Fagerudd redan tillstött.

Mycket bra exempel på hur bra Luleå Hockey och Asplöven samarbetar i Norrbotten. Under säsongen har aspis haft många spelare från Luleå Hockey, som inte fått plats i SHL-laget, men som kunnat få speltid och förstärka Asplöven.

När nu Aspis fixat kontraktet och missar kvalet till SHL släpper man vidare några som stöd till Luleå. Nu senast hade vi ju både Frallan och Robin borta och faktum är att de nya backar vi satsat på denna säsong inte blommat ut som vi hoppats. Gunnarsson har fastnat och att han inte tog nästa steg blev en svår missräkning. Detb kommer nog men inte i år. Hjälm har varit sådär, behöver längre tid på sig. Och Kukan har imponerat offensivt men när det gäller det främsta för en back, försvaret, har han varit riktigt kass emellanåt. 

Nu väntar man sig kanske inte att Fagerudd eller Lunqvist direkt går in och förstärker, men de är lovande och bra backar som är utmärkta som backup och kanske till och medkan ta plats - åtminstone skulle jag hoppas att Fagerudd gör det eftersom han har ett skott vi saknar och redan när han som junis för några år sedan lirade med oss i European Trophy var han strålande, vilketutlåningen några år till Aspis, förstärkt.

Jag har ju hela året tjatat efter att vi behövde ta in en Niinimaa-liknande back, och när SM-liiga började stänga ned hade kanske chansen funnits att hitta en sådan. 

Nu fick vi i stället Fagerudd och Lundqvist - men dessutom Linus Omark!

Hur långt kan det räcka? Ja, det påstås ju att anfall är bästa försvar och även om vi knappast kan räkna med att Omark direkt levererar som han gjorde för fem år sedan med Johan Harju - vi har en annan, försvarsstarkare hockey i alla lag nu - kommer han för varje match att finna sig allt mer tillrätta med Lukeå Hockey, med medspelarna och med den stora isen. I morgon går han på is och det kan bli hela 5+7+7+7 matcher innan säsongen över, även om jag nöjer mig med 5+4+4+4 och om Linus Omark sätter avgörande målet i den sjuttonde av de sjutton matcherna kommer jag att vara nöjd 10 år framåt. Helt OK också om Linus Klasen sätter nämnda mål, gärna då på pass från den andra Linusen:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Går och funderar på hur Linus Omarks lina kommer att se ut.

Nu väljer jag grundgissningen att Rönken och Bulan kommer att satsa på att behålla Klasen-linan, som han hoppas mycket på till slutspelet samt att man dessutom kommer att tro på att Linus Persson kommer igång som han gjorde i förra slutspelet och alltså lira honom med twinsen, som man började med mot HV igår när Mannberg lite oväntat flyttades fast han fungerat bra där. Men de vet ju att om Linus Persson kommer igång blir det betydligt bättre fart på den linan och det blir nog så man försöker.

Så ambitionen är alltså att få igång ytterligare en stark offensiv lina, med Linus Omark och med Wallmark som center. Såg ju Wallmark i junis-VM där han fick spela mycket och det finns en j-a massa hockey i den grabben. Det är mycket möjligt att han och Omark blir alldeles utmärkt.

Men tredje länken då? Jag tror alltså att det finns följande alternativ i så fall.

Omark-Wallmark-Fabricius
Vi har väl under sedan många år insett att Fabricius inte kommer att bli en målskytt. Däremot kan han fungera som "en jobbig jävel" dvs en spelare som går in med hög energi och kämpar och kämpar och gör det svårt för motståndarna.

Omark-Wallmark-Mannberg
Mannberg har tränarnas förtroende och han har växt under året. Spelar med energi och är jobbig för motståndarna, varit "som en Abbott", men dessutom har han successivt visat att det finns mer hockey i grabben som börjat våga leverera snygga genomåkningar och ser ut att börja hitta målet också. Men kanske inte tillräckligt erfaren för att stärka den defensiv som säkert en Omark-lina behöver ha stöd för.

Omark-Wallmark-Forsberg
Också en lina som kan gå bra offensivt, Forsberg är mycket lovande och kan utvecklas fint. Men efter den långa frånvaron sedan han blivit Olle-Wallad har han inte hunnit komma igång igen. På sikt nog en skitbra hockeyspelare men är inte säker på om Rönken och Bulan törs ta chansen.  

Omark-Wallmark-Cehlarik
Ytterligare en uppställning som, om den går bra, skulle kunna bli alldeles utmärkt offensivt. Helt klart att Cehlarik har viljan, ambitionen, snabbheten, målviljan och inställning framåt, framåt, framåt och om den här linan skulle luyckas skulle den kunna bli riktigt giftig framåt och ett vapen att vinna matcher med. Men samtidigt har jag varit bekymrad över att Cehlarik är så pass farlig bakåt, att han fortfarande inte lärt sig den roll han måste ta i försvaret. Har sett honom enkelt bli bortdribblad av random SHL-spelare vilket inneburit stora svårigheter och direkt risk att förlora matcher. Den här linan skulle riskera att även bli ett förlorarvapen. Törs Rönken och Bulan?

Omark-Wallmark-Hedman
Ju mer jag funderat desto närmare kommer jag att gissa att detta kan bli den lina de väljer att pröva. Och anledningen skulle då vara att de i bakspegeln sett efter vad det var som fick Omark-Harju-Snygg-Mats att fungera och efter den bedömningen då välja att plocka in Hedman i en Snygg-Mats roll. D v s en spelare som kan stå för tyngd och fysik i Omark-linan, som kan bana väg för de andra och som dessutom kan skrämma de motståndare som tänker köra en "myggan pettersson" dvs spela fult och hårt närmarkerande på Omark. 

Jo, så gissar jag att det blir. Har faktiskt inte sett någon annan föreslå den linan, såvitt jag kommer ihåg, men med hänvisning till hur Rönken och Bulan tidigare agerat börjar jag bli alltmer övertygad att de kommer att välja den vägen, när de nu uppenbarligen inte kommer att vilja ändra för mycket och rucka på redan existerande linor.

Så jag tror det blir Hedman som kompletterar Wallmark och Omark. Vi får väl döpa om Hedman till Hedmark då för att få en komplett Marklina.

Men oberoende av detta hoppas jag verkligen att de kör Linusarna tillsammans i PP. En mäktig PP-femma skulle då förstås ha Fransson-Klasen-Omark som grundtrio och när det gäller vilka två som skulle komplettera dessa har jag ju lurat på att kasta in twinsen. Men om man nu känner på att ha med en ytterligare back så skulle det förstås vara spännande att se Fagerudd med det fina skottet där, om han nu hinner visa att han är stabil bakåt i sådan position och tillräckligt snabb i huvudet för att inte sänka den snabba femma vi eftersträvar. Alternativet är förstås landslagsjanne som back. mest angelägen är jag att undvika Gunnarsson och tror inte heller på att andra rookiebackar duger till där, tänker dessutom att Robin och Pavel är för långsamma för att optimera den femman. Men vilken femte spelare, vilken forward skulle komplettera Linusarna? Hm, det kan vara flera. En Linus Persson i fjolårets slustepslform vore förstås kanon för att ge oss en verklig Linus på linjen-lina. Men kommer han inte loss blir det väl i så fall Olle. Fast om vi överhuvudtaget behöver någon som kan fightas framför målet skulle ju Olle+Linusarna sakna en sådan. Kan vi inte ta in Thomas Holmström? Osten, det är väl deadline idag? Ring Homer vetja!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, de fortsätter tjafsa om Niclas Bäckströms koncentration i urinen av pseudoefedrin.

Nog vet vi väl tämligen väl vad det handlat om ändå?

Niklas har frågat om han kan ta medicinen och fått svaret att ja, 1 tablett dagligen är OK, så det har han gjort och det har för övrigt en handfull andra spelare i Tre Kronor också gjort, så det handlar om en femma spelare som skulle åkt dit om de blivit utlottade att lämna urinprov.

Nu har ju rådet "1 tabl dagl" varit slarvigt. WADA rekommenderar "ej 24 timmar innan match". Men skulle Niklas tagit sin morgontablett och sedan lirat kvällsmatch skulle det inte varit något problem.

Problemt inträffade eftersom Tre Kronor mötte Slovenien 09.00 på morgonen.

Här borde förstås både läkaren och spelarna insett att det fanns en risk, att om man vaknar, tar medicinen, lirar match och sedan testas bara 4-5 timmar efter att man medicinerats är risken hög. Det var riktigt klantigt och därför blev det som det blev.

Niklas hade alltså 194 som mått, 150 är tröskel för godkänt men faktum är att upp till 170 godkäns i praktiken eftersom man ger en ytterligare säkerhetsmarginal.

Nu vet jag inte hur koncentrationerna i urin förändras fr o m intag och därefter timme för timme och dessutom utgår jag från att en spelad match med alla vätskeförluster och vätskeersättningar kan ha väldig påverkan. Men vi vet ju en del om elimination i blodet, en vätska som betydligt säkrare är kopplad till effekt av läkemedlet än urinen. Och halveringstiden i blod har visats kunna variera mellan olika människor, och kan uppgå till t ex 4-8 timmar. Om urinkoncentrationerna någorlunda speglar eliminationen i blod skulle det således innebära att om Niclas testats någon timme senare hade han med säkerhet varit <170. dvs hade Slovenien-matchen börjat 10.00 skulle han klarat det. Eller om matchen gått till förlängning och straffar borde det också ha fungerat. 

Så, nu vet vi varför det gick som det gick. Vi slog Slovenien med 5-0 fast vi hellre borde seplat oavgjort. Allt gick perfekt första två perioderna, vi ledde med 1-0 och det fanns fina möjligheter att låta Kopitar kvittera och ta matchen till förlängning.

Men i tredje låg först Loui Eriksson bakom 2-0 och 3-0 och sedan kom Hagelin och pangade in 4-0 och 5-0 och det förstörde hela OS för oss!

De skyldiga är Loui och Hagelin! Stäng av dem, ta av dem medaljerna, bannlys dem från Tre Kronor i evigheters evighet! 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, i morgon debuterar Linus Omark för Luleå hemma i Delfinen mot bottenlaget Öret som igår överraskande krossade serietvåan Köplustan. Fredagkväll i Luleå, lär bli riktig fart i hallen, på läktarna och hoppas också på isen.

Men vilka ska Luleå sätta in Omarks lina? Nu har man det kära problemet att ge Linus Omark linjekamrater så att Omarks kapacitet kan utnyttjas. Samtidigt vill man nog undvika att slå sönder inspelade, fungerade linor, om möjligt. Inte helt lätt problem att veta bästa lösning för.

Vid intervju med Bulan förklarar han att grundtanken är att sätta Omark med Wallmark. Men på frågan om tredjelänk förklarar han att det vet vi inte, vi får se hur vi har det med skador etc.

Det här blir spännande och stimulerande till funderingar fram till matchstart.

Man kan till att börja med utgå från att de inte tänker sätta ihop Omark med twinsen Abbotts, om nu någon tänkt så. Lite oväntat sidsteppade man Mannberg igår, Mannberg som fungerat bra med twinsen och nästan blivit en trilling. Men man testade Linus Persson där i stället. Persson har ju inte fungerat så bra i serien i år, men var ju i fjolårets slutspel på toppnivå och målade mest av alla lulespelare. Man hoppas nog få igång honom och jag gissar att det är därför han fått chansen med twinsen nu.

Hur blir det med Klasenlinan? Inledningsvis avstod man ju från att sätta ihop Klasen och Olle för att de inte skulle ta ut varandra utan bidra i olika linor. Men så testades de båda tillsammans och det fungerade plus med tredjelänken Ledin gick det länge bra. Men faktum är att under senaste månaderna har det inte riktigt klickat. Olle har varit mycket osynlig i många matcher och Linus Klasen känns nästan i frustration ha kört mest själv. 

Men väljer man att behålla den linan intakt i hopp om att det ska lossna mer för de tre i slutspelet? Kanske. Om man nu tänker Omark-Wallmark kan det bara bli en av de tre som skulle kunna komplettera. Och vem skulle det vara i så fall? Ja, Wallmark ska väl centra, så Olle blir det väl inte. Ledin eller Klasen i så fall. Om det nu är ett alternativ för Rönken och Bulan.

Kanske det lutar mot att man ska ta in en tredje gubbe bland de två andra linorna, i syfte att åstadkomma en helt ny och bra lina för Omark, tillsammans med Wallmark och någon till. Vilka finns att välja på, räknar bort centrar.

Mannberg?

Fabricius?

Forsberg?

Hedman?

Persson?

Cehlarik?

Om man ska välja bland de fem skulle jag nog försöka ta någon som kan vara intelligent nog att söka upp rätt plats för att ta emot de pass som Linus kan lägga och som också kan bli bra målskytt.

Egentligen är det väl Linus Persson som uppfyller de kraven, dvs Linus Persson i fjolårets målform. Fabbe och Mannberg blir lite mer av typen tillför energi men i Febbes fall har man svårt att se honom måla, snarare då Mannberg, men han kanske inte utvecklats färdigt ännu. Hedman är ju en sådan som kunde tänkas ge en Omark-lina det som Snygg-Mats tillförde Övertorneå Connection för fem år sedan. Så det är ju ett alternativ som de kanske funderar på. Cehlarik? Ja, det är ju en kille med offensiva kvaliteer som kanske skulle kunna växa in fint och många supportrar har ju föreslagit honom. Samtidigt kan man känna att Cehlarik är en säkerhetsrisk bakåt och kanske inte rätt komplement därför, om man vill skapa en lina med pluspoäng. Forsberg kan ju också diskuteras, en begåvad spelare, skulle han kunna passa med Omark och Wallmark? Kanske.

Som resonemanget går handlar det i så fall mest om att ta några lovande som inte fått ut allt för att se om de lyfter med Omark. 

Hm, man kan ju vända på resonemanget och fundera på vad ska man ge Omark för att vi ska få ut mesta möjliga av Omark. Och ur den vinkeln kanske man skulle våga bryta andra linor för att ge Omark komplement.

Jag undrar fortfarande om inte Linus Klasen skulle kunna tänkas då. Det vore för j-a kul att se vad de två Linusarna kunde göra tillsammans. Många är ju övertygade om att det skulle bli fel, men just därför kunde det vara något som helt överraskande kunde bli rätt. 

Åtminstone hoppas jag se Linusarna tillsammans i PP.

Hm, lite ledsen att inte Linus-Linus-Linus alternativet övervägts, men det skulle ju sakna naturligt center och tekare och blir väl aldrig på tapeten av det skälet. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ser att vaktköpelaget Schleffte köper nästa vakt, nu från Allsvenska Almtuna.

Är det inte besynnerligt att Schleffte, som slår sig för bröstet och förklarar hur gedigen pojk och juniorverksamhet man har - de riktigt hard-core supportrarna påstår den vara bästigast i världen och förstås överlägsen t ex MooDoos som bara levererat ett antal bästigast i NHL - och hur hela laget kommer från Scleffte, igen-kligen, aldrig någonsin haft någon Skellefteå-grabb vid spaden i Elitserien/SHL? 

Bara köpa, köpa och köpa vakter som andra utvecklat.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hm, lite överraskande att vi åker på höjdhopparen borta och inte förlorar matchen. Han kanske har suttit och tittat på OS och sett riktiga domare i aktion?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Över till seriens avslutning och det som intresserar Luleå. Läget i den relvanta delen är följande:

2 Frölunda HC 50 .+26 93
3 Växjö Lakers HC 50 .+24 85
4 Luleå HF 50 .+28 83
5 Leksands IF 50 .-30 77
6 MODO Hockey 50 0 75
7 Färjestads BK 50 .+4 74
8 Brynäs IF 50 .+1 73
9 Linköpings HC 50 .+1 68

Fem omgångar kvar och det verkar ju stå ganska klart att Luleå har en relativt säker minst fjärdeplats, med chans på tredjeplats.

Att MooDoo och de andra ska hämta in nio poäng (målskillnaden) eller mer på fem matcher på oss känns uteslutet. Närmast är alltså Trottoarkantens IF, som måste ta sju poäng fler än Luleå på de sista fem matcherna för att passera. Jag vill nog betrakta det som uteslutet det också.

Så det som just nu gäller för oss är att försöka nå tredjeplatsen. Skulle vi göra det är vi garanterade att inte behöva möta Schtaan förrän i final. Det kan ju vara ett gott mål, så kan förhoppningsvis något lägre passerat lag chocka Schtaan och lira bort dem.

Men för att ta Växjö måste vi som det nu ser ut ta två poäng fler än Läjkers själva gör avslutande fem matcherna. Och det gäller följande:

Färjestads BK  -  Växjö Lakers HC
Växjö Lakers HC  -  Frölunda HC
Växjö Lakers HC  -  Linköpings HC
Växjö Lakers HC  -  AIK
Leksands IF  -  Växjö Lakers HC
 
Luleå HF  -  Örebro HK
AIK  -  Luleå HF
Luleå HF  -  MODO Hockey
Luleå HF  -  Färjestads BK

Brynäs IF  -  Luleå HF

Vad ska vi tro om det? Vi möter båda Gnaget och Warulfven men vi har Ulfven hemma och Gnaget borta, Läjkers har tvärtom. Det där ser jag som en liten fördel för Luleå: Ulfven ska man nog ha hemma för att vinna medan Gnaget ska man kunna slå var som helst.

Sedan har vi Öret och MooDoo hemma samt Pölsan borta.
Läjkers har Köplustan och Pungen hemma samt Trottoarkanten borta. Jag tycker nog att även det schemat är till Luleås fördel.

Med lite flyt kan vi under de närmaste två matcherna ta full poäng medan Läjkers tappar ordentligt mot Ulfven och Lustan. Och då få ett försprång som vi därefter behåller avslutande tre omgångar. 

I så fall vill jag också hoppas att Trottoarkanten tar sjätteplats och håller Ulfven bakom sig nere på sjunde plats.

Det skulle betyda att vi får Trottoarkantens IF i kvarten. Medan Läjkers möter MooDoo samtidigt som Schtaan och Lustan får möta segrarna från sociala slutspelet Pölsan-HV-Ulfven-Pungen. Inte säkert helt skitlätt. Jag tycker nog att Trottoarkanten blir favoritmpytståndet i kvarten.

Och så skulle vi antagligen få Köplustan i semi. Inte heller helt oönskat. Visst har vi förlorat mot Lustan i år men nu räcker det.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och Aftontrasan slår bottenrekord för vilken gång i ordningen?

Nu kommer man ut ur journalistgarderoben med rubriken 

"Bortaseger - utan formsvag Omark"

Klickar man på den där komplett idiotiska rubriken kommer man till en artikel som handlar om att Rautio är duktig och håller nollan, samt att det är konkurrens med Owuya som är duktigt, plus nämns att Klassen gjorde två pinnar igen.

Men ingenting om Omark. 

Vi vet ju att aftontrasans s k skribenter är helt borta så hur kommer det sig att man valde den där rubriken? Antagligen har något pulver "gissat" att eftersom Omark inte var med berodde det väl på att han var "formsvag".

Mygod, vilka pulver.

Klickar upp rubriken igen och nu har man ändrat den till "Delikata målvaktsproblemet". Gissningsvis har någon mer hockeykunnig påpekat felaktigheten. Misstänker att det kan röra sig om en 11-årig som har ansvar för pennvässning.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

HV ger tom kasse, Linus Klasen spelar igenom två HV-spelare och målar igen, 0-3 och Linus nu uppe på 54 poäng. Fem matcher på sig att ta rekordet.

Och David håller nollan igen:-)

Luleås bästa ikväll de båda trumpojkarna Rautio och Klasen, trumpojkar eftersom Rautios pappa var trummis i Shanes, Klasens pappa trummis i Noice.

Resten av säsongen har vi Linus Omark i laget:-) Spännande i övermorgon vilka Rönken sätter Omark med, mot Öret som just nu har 6-0 på Köplustan...

Jag tror fortfarande på att Wallmark blir en av spelarna. Svårt att tippa vem som blir den tredje. Jag är inte övertygad om att det blir Cehlarik, kanske i stället Forsberg? 

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, kommentatorn påstår att Luleå är mycket starkare än HV och hänvisar till tabellen.

Jag tycker det är slarvigt. Det var första tredjedelen av serien som HV var riktigt kassa, låg klart sist fram till omgång 17. Men de sparkade ju sina lataste spelare, öppnade plånboken och köpte en ny femma för 25-30 miljoner. Därefter - dvs senaste 2/3 av serien har HV poängmässigt varit ett lag i tabellens mitt,t o m tagit några pinnar fler än Luleå under den tiden.

Så inte har kommentatorn rätt inte.

Men Rautio är grymt stabil, står rätt hela tiden, hoppas han får hålla en nolla till idag, även om Luleå redan kopplat av och HV får ösa på mot Berguven.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

0-2 inför tredje sedan finliraren Hedman fintat bort HVs man mot man spel.

Öret har 3-0 på Köplustan som förstås har inget att spela för, klara tvåor som de är, ska väl vara nedtränade liksom Schtaan eller.

Samtidigt full allsvensk omgång, där bara två omgångar återstår sedan. 

På senare tid har saker och ting "normaliserats" i den divisionen. Asplöven låg ju högt i tabellen ett tag men är nu i praktiken borta från kval vare sig upp eller ner. Mer anmärkningsvärt att båda Karls-lagen, som länge toppat serien senaste månaden dött och i princip bara förlorat samtidigt som Västerås säkrat kvalplats, Malmö gått i topp och i kväll kan faktiskt också Djurgården gå upp bland de tre. 

Nu kör vi tredje perioden i Jönköping!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Seg inledning men offensiva radarparet Skrbek-Klasen slår till 0-1:-)

Klasen behöver två pinnar till i denna match och de fem avslutande för att nå Luleå-rekordet 55 poäng på en säsong, vilket Thomas Surovy och Linus Omark levererat. Man kan ju tänka sig att Omark i PP får leverera pass till Klasen att slå rekordet:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

hv borta. En gång i tiden var det en av våra svårare bortaarenor, en sådan där vi som regel torskade. Men under åren med Rönken-hockeyn har HV - tillsammans med Pungen, Läjkers och Köplustan - tillhört de lag för vilken vår hockey opassat som bäst (för oss) och som sämst (för dem).

När nu Rönkenhockeyn släppt på defensiven samtidigt som många andra lag tagit in vårt vinnande kämpakoncept har det vlivit värre. Läjkers, som vi alltid slagit, har börjat vinna mot oss. Och Köplustan lyckas senaste året kämpa ned oss genom att orka mer än vi m,atch efter match. Pungen och HV har vi fortfarande hygglig kontroll mot, men HV har faktiskt slagit oss en gång i år, medan vi vunnit tre ggr mot HV.

Så visst borde det vara ett plus för oss, och vi skulle verkligen behöva tre pinnar för att jaga Läjkers. Men vi har tre tunga avbräck. Olle, som iofs varit osynlig ofta senaste månaderna, fast vid frånvaro drabbar det annars starka Klasenlinan. Tyngre kan nog vara att vi saknar defensivt starka Robin och Frallan, våra backrookies har visat sig kunna förlora match genom trista misstag.

Och så...höjdhopparen, som när vi spelar borta konsekvent gör allt han kan för att sänka oss. Det blir tufft.

Ska bli trevligt att se Berguven i mål igen. Mot honom Gustaf Wesslau, som enligt media alltid är bästigast i landet. Ja ja...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Och eländet grinar oss i ögonen för natuuuuurligtvis ska den jäkla höjdhopparen "döma" i dag igen och batuuuurligtvis dyker zebran upp i Jönköping. Tillsammans med Kuben som för många år sedan var habil men med stigande ålder och kroppsvikt medan hockeyhastighet gått upp inneburit att också han ballar ur i matcher lite väl ofta. Och tillsammans får man förstås räkna med att det blir katastrof för bortalaget. 

Bara att räkna med att hopparen speciellt kommer att hitta en handfull luleutvisningar som aldrig hade funnits med riktiga domare som i OS. Samtidigt som man kommer att blunda för när HVare som hästarsel satsar på att ha sönder knän och huvuden på lulespelare.

Det var en dålig start på den hockeynystart man så längtat efter. 

Ser att Olle är borta och man sätter Wallmark i Klasen-linan. Samtidigt lyfter man ner Mannberg till fyran och plockar in Linus Persson med twinsen igen; gissningsvis för att få igång målgörarperson till slutspelet om möjligt.

Lules uppställning kunde varit intressant för att få hintar om hur man tänker köra Omark. Tydligen har han i träning gått med Wallmark, vilket låter väntat, om man tänker att Wallmark ska bli en målgörare a la Harju. Men vem ytterliager i så fall? Cehlarik? Mannberg?? 

Både Frallan och Robin Jonsson saknas, tynga avbräck. Braigt att Fagerudd går in ändå. Hoppas han prövas i PP, om vi får några när hopparn och kuben är i farten. 

Dessutom är Jens Högbom ombytt. Här händer det saker!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:Ja, jag håller med...varför i h-vete blåser inte Lärling på en gång om Engstrand har felat...om han nu råkar röra sig en mikrosekund eller en millimeter för tidigt, WTF skulle det ha för betydelse på Gnomells straff?? Jeeesus

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:Och förhoppningsvis slippa Molgan Johansson också :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

KaosSkAIK hoppar hit och dit. Under med 1-3 och 2-4, vänder till 5-4, släpper in kvittering i slutminut, förlorar till slut på straffar sedan Arla varit den ende som satte straff:-) 

Lärling skämmer ut sig när han låter Erik Forsell slå om sin missade straff då Lärling påstår att Pungenvakten rört sig för tidigt. Varför blåste han inte av direkt då, innan Forsell missat straffen? Patetiskt!

Alla matcher slutade oavgjort. Ulfven vann i sudd, Läjkers likaså. 

Luleå just nu 5 poäng efter Läjkers, fem poäng före MooDoo, spelar hängmatch utan Linus Omark i morgon mot HV borta. Vi borde ju slippa höjdhopparen, Fri-Sören och Lärling som skämt ut sig ikväll. Kanske Wingelflöjel är tillbaka från Ryssland och visslar i Jönköping i morgon?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

2-2 efter andra perioden för MooDoo.

Pungen vinner skotten mot SkAIK i andra perioden med 14-2, leder matchen med 4-2. SkAIKarna som förstås är bästigast på allt ändå inklusive i andra perioden förklarar det nog med att de är nedtränade. Som de gjorde när de fick stryk med 6-0 av Luleå för några dagar sedan, då SkAIK kört stenhård träning under uppehållet medan Luleå vilat mer.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nej men, det var det mest bedrövliga som fjollorna i förbundet skämt ut sig med någonsin.

Nu sitter Christer Englund och påstår att det är Bäckströms eget fel. Helt otroligt!

Sedan tillfrågas han vad han tycker om Boustedts "hot" att skicka supportrar till IOKs etiska kommitté. "Jag uttalar mig inte om enskilda personers uttalanden", säger Englund.

Vidare har man frågat varför inte svenska hockeyförbundet överhyvudtaget kommit med information om detta? Då påstår man att "media har ju redan allinformation" samt "vi ska utreda saken ett halvt år först"...

Är han på fyllan eller?

AVGÅ, FJOLLA!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

1-1 efter första period Läjkers - MooDoo. Tristare på de två andra platserna där Ulfven har 2-1 på Gnaget och Pungen detsamma på SkAIK.

Många av oss är glada att SHL är i gång igen. 

Vad saknar vi från OS?

Pseudoefedrin?

Målvakter?

Hockeysystem?

Offensiv?

Defensiv?

Jag saknar inget av det. Men jag saknar en sak. Riktiga domare. Det var ett nöje att se Riktiga Domare i OS. Visserligen blåste de lite väl lätt i vår semi mot finnarna men det berodde nog mer på att de fjolliga vattufinnarna filmade. Nej, dessa domare saknar jag, de märktes ju inte vilket är det bästa betyg domare kan få.

Nu får vi försöka stå ut med våra egna...zebror...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ja, kom igen nu MooDooism!

Visserligen kommer ni då tre pinnar närmare Luleå, men samtidigt ger ni oss chansen att hinna ikapp Läjkers.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Det som talar emot den teorin är att till skillnad mot för drygt 20 år sen så har Skellefte koll på ekonomin numera...å Frölunda har ju levt lååångt över sina tillgångar då löneutgifterna varit skyhöga.

För om man nu nödvändigtvis rabblar upp vad som hände -96 då Skellefte var på randen till kk...så borde det finnas chans att ditt lag hamnar i samma läge?

Det är väl egentligen bara löven som lyckas med bedriften gång på gång på gång...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare: Vem trodde efter säsongen 2001 att Djurgården skulle harva i allsvenskan 10 år senare och vara i princip konkursmässiga.

Vem trodde 2005 att Frölunda om 5 år skulle ha spenderat alla sina pengar och mer därtill och ligga back.

Nämn den som för 10 år sedan sa att 2014 kommer Växjö Lakers vara med och utmana om SM-Guldet.

Vem under 10-talet har trott att FBK och HV skulle vara no name klubbar i svensk hockey i mitten av 20-talet som får hanka sig fram och precis ta sig till slutspel. Att man dessutom behövt utöka till 10 lag för att dom ska få plats där.

Vem trodde för 5 år sedan att Skellefteå skulle dominera Elitserien totalt, det svänger fort, fortare än någonsin tidigare. Det räcker med att man misslyckas med värvningarna av sina stjärnor och att några till som man bygger sitt lag på underpresterar en säsong och man får slåss för sin överlevnad i botten.

Att sedan avståndet mellan botten i elitserien och toppen allsvenskan är obefintlig gör ju att risken att verkligen åka ur ett sådant år är enormt stor.

Med tanke på Skellefteås historia så är det väl mer troligt att man kommer ligga och harva i divisionen under inom 10 år än att man kommer fortsätta ligga i topp och vara en maktfaktor i svensk hockey.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Verkar mera vara ett önsketänkande från vissa den framtidsvisionen. En sak är säker dock...å det är att Skellefte kommer att dala nån eller nåra säsonger som dom flesta andra lag har gjort men tvivlar starkt att det blir så pass mycket man faller ur högsta serien...å en förklaring är den goda ekonomin...dom har gett sig fasen på att aldrig leva över tillgångarna.

Å din scenario lär deffinitivt inte bli aktuell så länge laget 11-12 mil söder om schtaan sysslar med deras egen version av hur man styr en hokky-klubb. Har sagt till lövarna man känner att hade dom gjort som Skellefte gjorde då deras ekonomiska "skit" dök upp i början av 2000-talet hade dom kanke nosat eller rent av varit i SHL nu. Men en DJÄVULSK övertro(faktiskt större än vi) på "deras" förträfflighet så lär vi inte på minst 10-20 år se dom på "våran" nivå.

För när den första skiten dök upp av liken i garderoben som deras Kiruna-maffia hade ställt till med så tog deras nya styrelse en tripp upp till Schtaan för att titta på som dom uttryckte det "Skelleftemodellen" men då dom kom tillbaks till Ume så klargjorde dom för fansen att bygga upp ekonomin i minst 10 år skulle lövenfansen inte behöva vänte på utan dom skulle köra "3 stegs raketen" å om ca 3-4 år så skulle dom vara tillbaka i högsta serien...well...resten vet vi...crash and burn!

Så till din fråga så är det åtminstonde i MINA ögon att vi INTE är som du uttrycker dig "bässtigast". Dom har gjort mycket bra å lär fortsätta med även fortsättningsvis göra saker rätt så rätt. Faktiskt så har jag från MIN sida fått se(då räknar jag inte in dig) bra många Luleiter Modoiter å Timråiter här i Ume som med STOOR bitterhet sett Skelleftes uppgång och utveckling med förfäran och förakt eftersom dom legat utanför elitserien i 16 år. För vi räknas i de flesta av dessa som nykomlingar fortfarande(faan troot!).

Ska tillägga att under de år vi låg i "exil" utanför elitserien så fick Lule mina sympatier som Elitserielag. Så på jobbet bar man blandat Skellefte å Lule tishar å ingen på Umeverken ifrågasatte det.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare: För att ni har lyckats och därigenom visat vägen som andra kommer att följa. Konsekvensen blir att ert försprång äts upp och med mindre resurser blir ni passerade. När vägen börjat luta nedåt kommer ni att upptäcka att den faller allt snabbare och plötsligt är ni ur igen, lika snabbt som förra gången ni vann SM.

Jag tror att den överdrivna tron på egen ofelbarhet kommer att accentuera detta tyvärr. 

Själv skulle jag gärna se Skellefteå AIK kvar länge i SHL men jag tror att supportrarna själva räknar med att tiden i rampljuset blir kort: på annat sätt kan jag inte förklara den överlägsna, övermaga, nedlåtande och nedåtgående inställning så många SkAIKare tragiskt nog ger uttryck för.

Vad är din uppfattning i frågan?

Har SkAIK verkligen världens bästigaste juniorverksamhet, spelsystem, tränare, ledrae och väääääärdegrund?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Knappast troligt...av vilken anledning skulle vi hamna där?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Knegare: Jag antar att valet att köra lövens ramsor om Schtaan beror på att folk inte ids slösa tid på att hitta på egna eftersom ni snart lirar i allsvenskan "som vanligt". Vad tror du om det?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Tssss..."lillebror"...som jag brukar säga till "lövarna" på jobbet Volvo Umeverken(ca. 90% lövare där)...visst kan jag erkänna att dom är storebror...fast den storebror som är något förståndshandikappad...å därefter brukar det vara slutdiskuterat.

Å lite gulligt är ju att det är ett faktum att Lulesupportrarna kapat rakt av lövarnas ramsor å smeknamn om oss...faktiskt så har rätt många här i Ume undrat om det är brist på fantasi hos er...lövare alltså...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaja, när det gäller doping-gate. 

Avseende detaljer har det hoppat hit och dit:mikrogram eller nanogram, blodnivåer eller urinnivåer och det ena med det andra, att utsöndringen hos friska kan variera och medan vissa uppvisar >150 upp till 6 timmar kan andra göra det upp till 16 timmar, samt att graden av uttorkning förstås kan ge ökade nivåer samtidigt som ändrade pH-förhållanden i njurarna kan reducera men förläng utsöndring m m.

  • Men i samband med att pseudoefedrin återigen tilläts av IOK 2010 rekommenderade WADA sammanfattaningsvis "

    • The established threshold levels may be reached (rarely, but possibly) by some individuals within 6-20 hours of intake of some long-lasting therapeutic formulations.

    •   Advise athletes to stop taking PSE pills at least 24 hours before competition. ". 

      Att en läkare för svenska landslaget inte ser till att ha koll på det räcker ju för att förklara att han inte gjort sitt jobb.
       
      Vad jag förstår har Bäckström noggrant deklarerat exakt vad han använt och dessutom särskilt frågat läkaren om han kunde fortsätta använda läkemedlet.
       
      Inte så svårt att utse vem som är skyldig alltså. Att vederbörande ortoped tillsammans med Mårts och Boustedt fått för sig att de själva är oskyldiga och försöker hota med att stämma IOK samt att "nu kommer inga NHL-spelare att vara med om fyra år" är inte bara töntigt utan extremt pinsamt.
       
      Ortopeden har tydligen insett att alla kollegor kommer att hänga honom så han har börjat erkänna "det är väl mitt fel" men det blir nog tid för övriga att också krypa till korset. 
       
      Att Mårts är eländig visste man ju men jag är faktiskt överraskad att Boustedt hamnade i samma fälla som de övriga pulvren.
       
      Slutligen illustrerar detta hur omöjligt och eländigt hela dopingproblemet är. Effekten av preparatet på Bäckström är med all sannolikhet synnerligen begränsad och troligen inte ens mätbar ur vetenskaplig synvinkel; helt barockt att jämställas med sådana som Mühlegg och Ben Jonsson o s v som pumpat i sig testosteron eller analoger.
       
      För att inte tala om s k bloddoping dvs att öka koncentration och antal röda blodkroppar för att öka den syrebindande förmågan med konsekvens bättre syreupptag och längre motverkan mot mjölksyraproduktion för konditionsidrotter. Där först blodtransfusioner behövde förbjudas, bara en sån sak! Och sedan hormoner (EPO) för att stimulera blodkroppsproduktion. Och därefter följt av förbud av medel som i sig inte har någon förbättrande effekt men som påverkar analysmetoden så att EPO inte påvisas. Samtidigt som vistelse på hög höjd ger samma resultat, fast "naturligt", eller för den delen när Dählie på nittiotalet byggde sin nya villa med sänkt syretryck i en del av villan "så att han slapp resa upp på hög höjd utan kunde sitta hemma och läsa tidningen medan hans antal röda blodkroppar rusade i höjden...".
       
      Men oberoende allt sådant där kan man anse att om det finns en anställd läkare som har betalt för att upplysa idrottare så att de inte använder och fälls för doping så ska vederbörande sköta sitt jobb. 
       
      Avgå alla!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, nanogram var det , inte mikrogram som media påstår. 1/1000 mindre förstås, men det ändrar inget. Arne Ljungqvist är inte oväntat inte speciellt beredd att acceptera kritik från gnomen och hans kompisar.

har varit på bleckblåskonsert i konserthuset i kväll, funderat på fakta. Jag är nu ganska övertygad om vad som hänt.

Bäckström har tagit en tablett innan matchen mot Slovenien. Endast så förklaras den höga nivån. Jag skulle tro att regelverket säger OK för en tablett per dag, men inte 24 timmar före match.

nu får jag dessutom uppfattningen att Bäckström noggrant informerat den svenske läkaren om exakt hur han använder tabletterna och det är deN svenske läkaren som inte tagit sitt ansvar utan slarvat och försöker skulle från sig. Men det har han ingenting för. Vem kan lita på en ortoped, annat än när det gäller ortopedI?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Håller med dig helt! Kanada var överläget. Sverige hade behövt välja en annan hockey för att ha chans. Nu spelade det i princip bättre laget Kanada i första hand försvar men attackerade då de fick chansen. Hade varit mycket mer rimligt att Sverige spelat på det viset, men gnomen tyckte vi skulle anfalla. Ungefär lika intelligent som när Hamren som ny ville att vi skulle spela anfallsfotboll mot Holland och pulvriserades med 0-4.

Helt rätt också om SM-finalen 2013. Nybörjarna på hockey, SkAIK-supportrar alltså, menar att "det var överlägsnast någonsin" men det säger mer om hur okunniga och lögnaktiga de är, besvärligt med sådana där som alltid tt vara lillebror, är det inte mot Luleå Hockey är det mot Björklöven. Nu har de själva varit på topp några år, det kan de förstås inte hantera. Var inte så mycket som skiljde Luleå och Skellefteå, trots 0-4 i matcher. Vinst i de två vi var det bättre laget och det hade stått 2-1 till oss, i fjärde matchen la vi ju oss. Och match ett avgjordes f ö i sudd sedan höjdhopparen blundat för att fransk-västerbottningen trippade omkull Abbott och de fick mål: vi skulle haft 4 mot 3 och kunde vunnit även den matchen alltså, trots att SkAIK förvisso var klart bättre än vi. Men de fick bara in ett enda mål och det på mygel.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Bara att säga grattis Kanada...Kanada var bättre från halva första perioden till slutet, och det var bara världens bästa målis ( i mina ögon iaf) Lunkan som höll siffrorna nere.

Bara att säga sanningen, Kanada var klart bättre och Gnom Mååts hade inget hemligt vapen eller taktik när det behövdes, men är ändå rätt nöjd med silvret, känns inte så bittert ändå när Kanada var två snäpp bättre.

Lite skillnad mot finalserien 2013 då "experterna" menade att europas bästiagste lag var klart bäst i finalen men blundade faktiskt för sanningen att Luleå var mer värda att vinna final 2 och 3 spel och chansmässigt, det svider mer då det lag man håller på är bättre men förlorar ändå.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Till motsatsen bevisats bedömer jag att

a) Sverige har hanterat detta slarvigt. Man borde ha insett betydelsen och sett till att Bäckström inte testade över gränsen.

b) Att Tre Kronor får beskedet så sent innan match låter märkligt men där vill man först se vad reglementen säger innan man kan klaga. 

c) Jag har inte något emot Bäckström, jag tror att han är ärligheten själv. Men teoretiskt finns också möjligheten att han farit med osanning t ex att han tagit dubbel dos eller han tagit pillret inför match fast han vetat att man inte får. Blir tvungen nämna detta förstås, det vore att blunda att anse det omöjligt.

Det handlar alltså om en substans som motsvarar sådana som stor del av svenska befolkningen använder under t ex pollentider. Och det är godkänt ur dopingsammanhang att använda den, men inte alltför nära match. Skälet är då att det påstås att den kan ha "amfetaminliknande effekt" vilket är ganska överdrivet, menar jag. Men helt klart att det säkert finns en gräns typ att man inte får ta fler tabletter än ordinerat eller ta tabletten alltför nära match: då testar man positivt.

Egentligen en skitsak alltså, men det finns alltså rutiner för hur man håller detta som en skitsak och inte orsakar att det blir an gigantisk sak.

Jag kan tänka att svenske läkaren borde funderat på att erbjuda Bäckström en alternativ medicin mot pollenallergin, en som är godkänd oberoende av nivå. Exemeplevis...

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jag har letat lite på farmakokietik för pseudoefedrin men det finns inte speciellt att hitta snabbt, inte heller någon information om interaktion dvs hur andra läkemedel samtidigt tagna kan påverka elimination via njurarna.

Det man tycks ha klarlagt är ändå att a) men får inte ta pillret 24 timmar före match/testning, samt b) gränsen för tillåten nivå vid match/testning är 150 mg/ml.

Det betyder alltså att från det att han tar läkemedlet uppnår han efter en viss tid (pillret ska absorberas genom magtarmslemhina, det ska distribueras i kroppen) maximala koncentrationer i blodet och därefter sjunker nivån successivt. Hur snabbt sjunker nivåerna, vilken halveringstid finns för pseudoefedrin? Jag har hittat uppgift på 5-8 timmar så även om jag inte kollat det noggrant kan det nog stämma. 

Hade han vid testtillfället 190 mg/ml skulle han alltså 5-8 timmar senare haft 95 mg/ml, och utan att ha räknat på det, uppskattar jag att skulle han testats 2 timmar senare kunde han antagligen klarat testen och haft lägre resultat än 150 mg/ml.

Vilket kan tolkas som att han tagit tabletten några timmar för sent för att bli godkänd. 

Jag tror att Bäckström inte fått den information han borde ha haft. 

Waldebäck snackar skit, regler är regler och han borde ha hajjat detta med farmakokinetik om han ska påstå sig vara läkare, vilket förstås är tveksamt, när det gäller en ortoped.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha. informationen är att Bäckström tagit en tablett om dagen "sedan 7 år" av pseudoefedrin-innehållande läkemedlet. Det har han dessutom noggrant angivit på den lista man ska ange sådant.

Listan har därefter granskats och godkänts. 

När Bäckström testades efter Slovenienmatchen hade han 190 mg/ml blod och tillåten nivå är 150 mg/ml. 

Så, hur kommer det sig? Hur är kinetiken för farmakologisk elimination av pseudoefedrin i kroppen? Har han tagit pillret så sent att han når maxnivå? Det borde ju inte vara möjligt? Gränsnivån borde vara satt sådan.

Eller...har han tagit en tablett för mycket?

Eller, har han av någon anledning en något reducerad metabolism av medlet? Sådant kan ju ibland påverkas av andra samtidigt tagna substanser som läkemedel eller annat. Ibland kunskap som inte finns vid testtillfället.

Information om vad A-provet visat skall ges inom 24 tim menar gnomen. Är det så är det fel det också.

Kanske finns det en konstig anledning men tills vidare har jag inte släppt den svenska läkarens ansvar.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Antingen har Bäckström sprayat sig <24 timmar innan match mot Slovenien. En annan möjlighet är förstås att han sprayat sig alldeles för mycket >24 tim före match. 

Nu får vi se. Boustedt på PK förklarar att det är IOKs fel, allting!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Listan på skyldiga utvidgas. Nu förklarar Talinder, stureplansgangbangaren, att det är Kanadas fel. 

Det slutar förstås med att det är allas fel.

Utom de ansvariga svenskarnas.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Huge: Jo, på så sätt är det riktigt. Men fel nummer ett är förstås att gnomens gäng inte ser till att det inte händer. 

Någon i sveriges ledning - troligen läkaren - har formellt ansvar att se till att svenska spelare inte fälls för doping. Den ende som kan ta bort det är ju om Bäcksröm skitit i vad han fått veta. Men gissningsvis har Bäckström inte vetat om att hans banala nässpray mot pollenallergi och nästäppa får han inte använda 24 timmar före match. Så den skyldige får väl erkänna isf att förbundet tillsätter en sjumånadersutredning för att ta reda på facit.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha. Gnomen började med att förklara att det var arrangörernas fel, skylla på ryssarna alltså. Nu förklarar han vidare att det "är ett justitiemord, det är Internationella Olympiska Kommittens fel!". 

Det utveklas vidare alltså. Snart kommer gnomen att förklara att det är FNs fel Guds fel, Universiums fel, ALLAS FEL!

Alla utom gnomen och hans ledargäng, som har i ansvar att se till att det inte händer, har felat!

Någon som är förvånad?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Nu uppfattar jag det iofs som att Mårts kritiserar arrangörerna för ett alltför sent besked om Bäckis dopingprov och avstängning, om provet nu varit klart mkt tidigare.
Att få ett sånt besked ett par minuter innan nedsläpp istf ett par timmar alt ännu tidigare, kan ju faktiskt ha gjort skillnad vad gäller våra föreberedelser.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Skandal, arrangörernas fel att Bäckström åker fast för doping, menar amatören gnomen parmarts.

efter att ha skyllt på alla andra än sig själva lyckades de äntligen på TV nu nämna att det "är Sveriges fel".

naturlitvis är det så. I första hand måste det vara ortopeden Waldenströms fel. enda alternativet som jag kan se är att det är Bäckström själv som felat. Men gnomen tycker att det är "Skandal! Arrangörerna (!) har felat!"

PK strax med Waldenström, boustedt och Bäckström. De kan knappast skylla i från sig. En eller två av dessa tre är skyldiga. Inte arrangörerna.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

gnomen intervjuas. Skyller på att vi haft skadade spelare och bäckströms doping.

gnomen menar att han är förbannad och det är skandal att Bäckström inte fick vara med. 

Jaha? Vems fel är det att gnomens spelare använder dopingklassad medicin? Nisse i Farsta, eller?

de frågar gnomen vad han kunde ha gjort annorlunda? Ingenting, tycker den självgode gnomen.

mellan orden tycks gnomen mena att det var arrangörernas fel att gnomens spelare använder dopingklassad medicin eftersom gnomens ledare inte hindrat detta.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hur svårt är det att undvika dopningsavstängning? Ja, man föreställer sig att gnomens ledargrupp speciellt medicinare har att:

1. Fråga spelarna vad de använder

2. Kolla av mot dopinglistan

3. Vid medicin som inte är tillåten begära dispens eller se till att spelaren får alternativa godkända läkemedel.

Jättesvårt förstås. Antagligen skulle bara 99,99% av folk på gatan kunnat fixa det. Gnomen råkade välja bland återstående 0,01%. Men troligen hade vederbörande andra kvaliteer, gillar samma mat som gnomen eller något annat väsentligt. Att de inte kunde sköta sitt jobb ska vi väl inte hänga läpp för, shit happends.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

jaså, Bäckström var inte med eftersom han åkt dit för doping. Tydligen tagit en allergimedicin, en vanlig antihistamin troligen, något som inte kan hända ett väl organiserat lag med bl à fungerande medicinsk hantering. 

Men gnomens ledargäng har inte haft tid att sköta en sådan sak, de måste ju diskutera menyn på de gratismiddagar de äter. Det får man ju förstå.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

gnomen sätter in hemliga vapnet, det visar sig vara Henrik Tallinder! Dessutom tog gnomen timeout före PP och berättade för spelarna att "Heja Sverige friskt humör - det är det som susen gör!" Med följd att sista chansen, Sveriges PP ledde till 0 skott på mål för Sverige, två nära chanser för Kanada. Antagligen glömde gnomen att säga till Tallinder att han skulle göra tre mål, utan instruktion funderade väl Tallen på om han kunde fixa en gruppis efter matchen. Hade bara gnomen hunnit påtala det där om målen skulle vi vunnit förstås, så nära var det!

Avgå förbundet, avgå gnomen, avgå alla!

Grattis Kanada. Världens klart bästa lag. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Anders Klang: Yep, det finns ett antal andra spelare som inte heller är med, men då pga att gnomen valt bort dessa i förväg eftersom de hamnat i gnomens svarta bok sedan de tagit sista kakan, som gnomen ville ha, för 5-10 år sedan.

Kanada fortsätter dominera stort, mycket beroende av att ParMarts vill att Tre Kronor ska spela den här hockeyn, något han fått för sig på NHL-läktarna. Tre Kronor har under tredje perioden satsat på att vara i försvaret medan Kanada förbereder 3-0...

Kanada har bättre spelare. Ska man slå ett sådant lag behöver man lira en hockey som minimerar de chanser Kanada får. ParMarts har valt en hockey som fungerar offensivt mot Norge. 

Där kom 3-0. Utklassning.

men lugn. ParMarts tar timeout! Nu kommer hans hemliga vapen!


« · 1613042 · »