Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
zigge: Jag håller med du. Dvs man funderade på "var är the fishy part"?
Försökte titta på lite finska sidor men hittade ingenting och de är skrivna på just...finska. Kollade in stats och han verkar ösa på, kanske lite mindre i år men sådant kan ju bero på vilken omgivning i linan mellan olika klubbar och nya spelare och så vidare. Såg dessutom att Hockeysverige karakteriserade det som en väldigt fin förstärkning och då litade jag på att de kunde frågan och tänkte "hoppas nu MooDoo" gör en lyckad värvning. Gärna en med "Pesonen-effekt" men också gärna till en bråkdel av priset.
Undrade också hur det skulle kunna komma sig att MooDoo skulle ha råd med lite dyrare värvningar nu. Kanske någon mecenat med MooDooistiskt hjärta gått in trots allt?
Huge: Hej Huge, du har så rätt så! Jag har inte sett loppet men läst det du länkar till och det är beklämmande.
Att hitta något där folk har motsatta uppfattningar vilket kan vridas till att någon raaaaasar tycks vara den enda "journalistik" som de prao-elever, som inte ens kan skriva korrekt språkligt, numera sysslar med.
Eliminationen av journalister går parallellt på olika områden men med olika hastighet. Ta t ex sparkbollen där sådana som Bank och Niva fortfarande håller överlägsen kvalitet och man lär sig alltid något av att läsa vad de skriver. På hockeyområdet finns det nästan ingenting alls bland risktäckande media, ibland bättre i lokalmedia men som regel gravt subjektivt ryggkliande där och bäst hittar man information på Hockeysverige eller andra platser.
När det gäller tramp på andras banor i friidrott brukar man åtminstone ta fram bildmaterial och diskutera sakfrågan men här synes det bara bli dravel. Även om det finns värre vet man om man någon gång hört brottningsdomare diskutera situationer.
Gissningsvis finns det ingen annan än en sund konkurrens mellan Norge och Sverige i skidåkning och allt annat är väl fåntrattars påhitt.
Personligen uppfattar jag tillkomsten av internet som en händelse av sådan enorm betydelse för det fria ordet och informationen att jag betraktar det som en större omvälvning på området än Gutenberg och boktryckarkonsten. Men eliminationen av journalister är synnerligen bekymmersam och strax har vi väl bara väderflickor och Berlusconi-ekvivalenter som berättar vad de tycker vi ska veta....
Känns trevligt att MooDoo fick Haataja. Tycker att laget drabbats oräddfärdigt under året.
Först plockar man hit Kabanov vilket är en chansning men MooDoo får ordning på honom. Naturligtvis vill man ha kvar honom, men då kliver köpeklubben #1 Apan in och Lasse Bagdad-Bob J öppnar börsen på vid gavel varpå Kabanov inte kan motstå.
Sedan hade identifierade man Rob Shremp för några år sedan. Tog över honom och han gjorde en alldeles utmärkt säsong. Sedan har Schrempen kört utomlands men fastnat lite och är beredd komma tillbaka, men åter är där Apan och öser på med ett överbud.
Sedan hade man fixat Ritola som imponerade men den här säsongen gör Ritola en Zlatan dvs olirar för att bli släppt till Trottoarkanten och väl där börjar han spela på riktigt igen. Osnyggt.
Vidare har man lite flyt då Lill-Nyllet kom till MooDoo och trots succé vid draften väljer att lira vidare med MooDooismen - men nu när läget är riktigt kärvt försvinner den lille magikern.
Får man över Douglas Brashear men det blir förstås mer på kul även om Brash ägde sönder Tollefsen senast.
Nu diskuteras också Marcel Hossa och Ryan Lasch som möjliga förstärkningar till MooDoo eller Trottoaren eller vad det nu kan bli.
Vidare har MooDoo haft mycket bra lag flera år, men fallit pga oflyt med vakterna. Plötsligt får man då ett helt gäng typ Starkbaum, Ahlsenfelt, Ullmark - släpper de två första som gör succé på andra håll men Ullmark är säker - fast då blir han ur form länge under säsongen varpå MooDoo dras ned i streckträsket.
Och så tappar man match efter match fast man börjar bra och tar ledningen men krisar ihop mot slutet och staplar "hedervärda" förluster på varandra, allt medan man sjunker allt längre under övriga lag.
Nu har vi 16 omgångar kvar och MooDoo - som har en lång rad förluster nu - ligger hela 11 poäng bakom Pölsan och Trottoaren och måste alltså plocka in 0,7 pinnar vaje omgång som återstår på BÅDA nämnda lagen. Och det kravet ställs på ett lag som knappt tagit en poäng i mannaminne.
Nej, det går förstås inte. MooDoo får spela bäst av sju mot Allsvenska trean eller motsvarande. Tippar att det blir Bofors.
Om man nu ställer in sig på att det blir kval kan man nog släppa nervositeten och använda avslutande 16 omgångarna till att lira ihop ett lag som är berett när kvalet startar. Lex Södertälje, alltså, eftersom SSK gjorde det där många gånger och enkelt fixade kval. Sket i att man förlorade en massa matcher till i Elitserien, medan man spelade ihop ett fungerande lag och sista 5-10 matcherna var man som regel så bra att man spöade Elitserielagen efter noter och gick starka till kvalet.
Ju snabbare MooDoo börjar den resan desto bättre och visst är förstärkningar välkomna men allvarligt talat är jag övertygad om att man redan nu har ett material som - om de är beredda - enkelt ska fixa ett kval. Vilket jag hoppas att man gör - fan så trist det vore om bara Luleå och Apan är de enda elithockeylag norr om Pölsan-Trottoaren.
Redigerad kommentar
Hmm, ser att MooDooisterna har signat Juha-Pekka Haataja, en kille från Uleåborg som förstås fr a lirat för Kärpät men också HPK, Lukko Rauma och en kortare KHL-sväng.
Haataja ser ut att vara en utmärkt målskytt och poängplockare och har oftast levererat bortåt en pinne per match. Konstigt att Kärpät släpper en sådan duktig kille när man har avslutningen på CHL närmsta veckorna och dessutom ska köra klar SM-liiga - som man leder med många poäng - och sedan lira finskt slutspel.
I believe MooDoos made Karpat an offer they couldn't resist.
Kostade nog en del men säkert ett alldeles utmärkt tillskott inför SHL-avslutningen och därefter gissningsvis kvalserie mot Bofors eller vad det kan bli. Även om MooDooisterna förlorat allt sedan Perra tog över har de uppenbarligen förbättrat försvarsspelet och kanske kan Haataja bli en injektion som förbättrar offensiven.
Trottoarkanten och Pölsan är mindre roade.
Grattis, MooDooister!
Jag hade fel tidigare. 2011, när vi förlorade i sudd mot Jokerit, förlorade de finalen mot Salzburg med 3-2. Men i vilket fall som helst har vi här nedan de fyra senaste vinnarna av European Trophy.
Vinnaren av Champions Hockey League kommer att få sitt namn inristat i segerpokalen, som är döpt till European Trophy, och i den pokalen finns redan de senaste fyra årens vinnare av European Trophy inristade, för att hylla de tidigare vinnarna och dessutom visa hur viktig de tidigare turneringarna var för den Champions Hockey League vi nu genomför.
I European Trophy finns alltså sedan tidigare inristat följande Europeiska segerlag för respektive år:
2010 - Eisbären Berlin
2011 – Red Bull Salzburg
2012 – Luleå Hockey
2013 – JYP
Och nu ska dessa anrika namn således på European Trophy-bucklan kompletteras med:
2014 - Kärpät, Köplustan, Apan eller Luleå Hockey.
Det blir alltså ett femte lag som ristas in i den Europeiska hockeyhistorien - eller så blir det Luleå Hockey som vinner för andra gången.
Grejen är den att vi borde vunnit andra gången redan 2013. Vi hade då ett riktigt bra lag med en Linus Klasen som var i absolut toppform och lagets stora stjärna. I semifinalen mot JYP ledde vi länge men de kvitterade på slutet, en mållös sudd spelades och till slut slog de oss på straffar med minsta möjliga marginal. Sedan spöade JYP Warulfven i finalen.
Men anledningen till att vi förlorade mot JYP var att vi inte fick ha med vår stjärna Linus Klasen. Grejen var den att samtidigt spelades en sådan där Koskenkorva Cup där Tre Kronor deltog med närmast ett D-lag som vanligt, dock förstärkt med vissa stjärnor. Eftersom de där koskenkorvaturneringarna skulle fasas ut och alla europeiska förbund nu var överens att satsa på klubbturneringarna hade vårt förbund lovat att de spelare, som deltog i något av lagen som lirade slutspel om European Trophy, inte skulle tas ut till koskenkorvan. Men den %€#%#&/ gnomen Mårts tog ändå ut Linus Klasen och utpressade honom med att om han inte spelade i koskenkorvan skulle han inte heller få delta i VM; det som var ett viktigt skyltfönster för Klasen, eftersom han efter VM skulle skirva kontrakt med någon ny klubb. Sålunda utpressad av skitstöveln gnomen Mårts kunde inte Klasen medverka i slutspelet om European Trophy i Berlin och månaden innan hade han varit det bästa han någonsin var i Luleå Hockey - helt enkelt underbar styrde han vårt PP, öste han in straffmål och ledde han vår farligaste och mest effektiva femma på ett fantstiskt sätt.
Tack så jävla mycket för att du stal en ytterligare Europaseger av Luleå Hockey, förbannade Mårtspatrask!
Redigerad kommentar
Blister Brigade: Trevligt att du fick äta gott:-)
Om ni spelar som sist mot oss? Den risken finns inte, fast bara lite.
Sedan ni återvände till finrummet har vi ju mötts >50 gånger och eftersom jag sett alla dessa matcher kan jag lugnt påstå att en sådan lugn Apa som vi mötte i tisdags har vi aldrig varit med om. Gissningsvis hade ni blivit så vana att vinna mot oss att ni knappt orkade anstränga er.
Men nu är ni varnade och kommer ut spritt språngande som vanligt dessutom med ett lag som ni förstärkt med fyra gubbar.
Nej, nu talar allt för att ni vinner och får spela final om European Trophy i Uleåborg 3 februari. Tyvärr.
Sven.Savage: De här går ju bra vinnst för båda igår! =)
De fick bli en klassiker friterad Scampi tyvärr så är man lite halvfeg att testa vissa rätter och nog är det typiskt att man inte spelade in matchen en sån här gång!
Men på Tisdag blir det spännande och spelar vi som sist mot er så tar ni det här enkelt.
Ingen har väl undgått Timrås kritiska läge. Nu talar jag inte i botten av Allsvenskan utan ekonomiskt med ett rejält konkurshot hängande över sig och vi får väl ganska snart facit.
Själv tänker jag tillbaka till kvalserien våren för knappt två år sedan som slutade
1. Öret
2. Trottoarkantens IF
3. Timrå
4. Västerås
5. Rögle
6. Södertälje
Timrå förlorade alltså sin plats i Elitserien SHL med knapp marginal till Trottoarkantens IF. Trottoarkanten är därefter inne på sin andra säsong i rad i Elitserien SHL, medan Timrå har motsvarande streak - men i Allsvenskan.
Deltagande i dessa divisoner innebär ett ekonomiskt tillskott från TV-bolagen men ersättningen i Elitserien SHL är 25 miljoner högre per år. Det innebär att Trottoarkanten dessa två säsonger fått 50 miljoner mer än Timrå, pengar som utan vidare skulle ha räddat Timrå och givit föreningen en mer stabil grund att stå på.
Hur kommer det sig att Trottoarkanten kunde ta platsen i Elitserien SHL av Timrå?
Genom bedrägeri och ekonomisk doping.
Föreningen öste ut pengar som de inte hade och tog till vilket mygel som helst för att falskeligen täcka utgifterna. Exempelvis myglade de tillsammans med kommunen över pengar som hade behövts för skolundervisning m m och dessutom sålde de Trottoarkanter mellan varandra i syfte att vältra över kostnader till staten och skattebetalarna i landet. Till slut havererade fusket och Trottoarkanten skulle konka men tvingade de som hade fordringar på Trottoarkanten att acceptera att Trottoaren bara pröjsade en bråkdel eller inget alls av de skulder de dragit på sig genom vidlyftigt leverne. Bland annat lurade de pengar av sina konkurrenter i dåvarande allsvenskan där de spelade. Under pågående konkurs fortsatte de vilda inköpen - något de rättsligt sätt inte fick göra eftersom de var tvungna använda de medel de hade för att betala sina skulder men bedrägeri-Trottoaren hittade på att det var inte klubben som köpte spelare utan oberoende sponsorer. Med mera med mera. Bara bedrägeri överallt. Men med detta som säkerhet nådde de återigen kval och eftersom de placerade sig framför Timrå stal de Timrås plats i Elitserien SHL.
Med hänvisning till hur andra lag straffats och flyttats ned i divisioner när de inte haft säker ordning på ekonomin är det förstås inget annat än en skandal att Trottoarkanten slapp undan allt ansvar.
Med en korrekt hantering från förbundets sida skulle förstås Timrå haft den platsen och moraliskt är det inget annat än en stöld. I mina ögon är Trottoarkantens IF skyldig Timrå IK 50 miljoner kronor. Orsaken till Timrås nuvarande ekonomiska problem stavas Trottoarkantens IF. Fy fan!
I Apschtaan heter det ju Le Mans, officielt ska det vara Le Mat men själv har jag tydligen innovativt förklarat att det handlar om Le Mac.
Inte oväntat, dels eftersom jag är en Mac Man och använder PC bara när jag är tvungen, dels eftersom jag trivs så bra i Frankrike och där blir det ju en hamburgare. Slutligen är jag ju gillare av Skottland och skaffade mig i Edinburgh gängse klädsel och färgkombination för MacDonalds av Ardamurchan, vilka erövrade klanrättigheter genom bedriften att ha drivit ut de sista norska besittningarna i Skottland.
Norrmännen hade ju i hundratals år ägnat sig åt att dra på plundringståg till Skottland där de rövade en skotska och sedan seglade upp till Island för att starta om. Genetiskt är alltså det isländska folket på manliga svärdsidan ättlingar till norska vikingar och på kvinnliga svärdskidasidan ättlingar till skotska flickor. Men det satte alltså MacDonalds P för.
Nu tycker jag att det är tämligen obegripligt eftersom skotska kvinnor inte är speciellt snygga utan precis tvärtom, medan fransyskorna däremot är snyggast. Men det är ju min bedömning och guttarna har tydligen ett helt annat sätt att se på saken. Skottarna är ju skittrevliga och det kanske är sådant norrmännen prioriterade, inte så dumt tänkt förstås.
Kandidater för Le Mac 2015
När Apan nu rekordköpt in spelare på ett sätt som fått alla att tappa hakan - hur snabbt närmar de sig KK - och dragit iväg poängmässigt - som vanligt - tror ju de flesta att nu vinner de igen.
Men är det så säkert?
Det saknar ku inte kandidater. Köplustan verkar ha fått vind i seglen, HV har impat stort, många menar att Pungen är farliga och Warulfven kanske kommer igång rejält.
Men jag lutar mot att Läjkrarna kan bli största utmanarna. Innan säsong var det ju en tro som många delade men därefter har de betraktats som misslyckade. Men inte värre än att de hela tiden hängt med på övre halvan och efter jul har de alltså tagit flest poäng i serien.
Nu vann vi visserligen mot Läjkrarna i går men jag kan inte undgå att vara imponerad av laget.
Se bara vilket extremt effektivt boxplay de har. Så jäkla synkroniserat de spela med en man mindre och motståndarna kommer knappt in i zon och väl där lyckades de sällan få skottchans. Hörde stats från våra egna matcher och PP mot Läjkers - nu är vi ju inte så mycket att hända i granen men ändå - och Luleå har under lång tid genomsnittligt lyckats avlossa <1 skott per PP mot Läjkers! Helt otroligt. Och det handlar inte om en box som så totalt ger sig att skydda målet - dessutom har de gjort en massa mål med en man mindre. Sammantaget har Läjkers gjort nästan lika många mål i 4 mot 5 som Luleå gjort i 5 mot 4! Fascinerande.
Med ovanstående i baktanke kan man ju tycka att när de petar in en femta gubbe dessutom - i spel 5 mot 5 - borde de bli för överjävliga. Och det kan de nog bli, bara de kan behålla energin från boxen och då förstärka den med en ytterligare gubbe.
För de är för j-a svåra att möte. Överallt och hela tiden går de in och tråcklar och bråcklar och saboterar med kropp och med klubba hindrar de motståndarna överallt. När det kämpas vid sarg vinner Läjkrarna oftast och ute på plan ställer de till sådan oreda att motståndarna inte vet vad de ska ta sig till.
Och när väl Läjkers får puck går det undan och det handlar inte om några större linjer, någon uttänkt systemhockey i offensiven. Det skulle en taktisk motståndare kunna lösa. Nej, det handlar om improvisation och chanspass hit och dit utan större tanke än att låt oss göra mål och det är lätt att bli yr i mössan när Läjkrarna attackerar. Chanspassen innebär att de oftast tappar puck men när chansningarna går in kommer de igenom och då smäller det.
Vi var ju så mycket bättre på detta än Läjkers och vann väl 10-15 matcher i rad mot laget, men de lärde sig steg för steg och anammade vår Rönkenhockey men lade till den ett ännu mer irriterande kamp som är osnygg men extremt effektivt, närmast kaosartad villervallahockey. Och det fungerar. Delvis känns den inte som elithockey av vårt snitt utan snarare som att se pojkhockey, eller för den delen kontinenthockey eller AHL-hockey. Men med den rejäla skillnaden att i de nämnda situationerna är det ingen ordning och reda medan detta i Läjkers tappning är noga uttänkt, baseras på att alla spelare ger sitt yttersta och dessutom att laget är inställt att agera synkroniserat. Det gör laget extremt svårt att möta.
Men allt detta kräver att allt fungerar. Om de bara får ihop det till drygt 95% räcker det inte och det är väl så det varit under året. Men nu mot slutet börjar de närma sig 100% och när de väl är där undrar jag om något lag kan ta Läjkrarna.
Igår slog vi Läjkers men det jag såg gjorde att jag undrar om det inte var blivande svenska mästarna vi mötte.
Melker "Melkman" Karlsson slog till i natt igen och nu har han sex mål på åtta senaste matcherna.
Helt otippat och därför så ljuvligt roligt att Lyckselepojken slagit igenom med dunder och brak. Innan sommaren hade väl ingen trott annat än att Melkman fick vara nöjd med att få vara kvar och spela för Apan till säkerligen beskedlig betalning men nu synes det tämligen klart att han får resten av karriären i NHL och kommer att kunna komma hem till Lycksele och bygga ett jättehus och skeppa med sig en Hummer 1 för att dra runt på vägarna med. KUL!
Och efter några SHL-matcher är det nu dags för en akut mer spännande tvävling: Champions!
Från början hade vi 44 lag och 162 matcher att spela - nu återstår tre matcher.
Kärpät - Köplustan 2-4
Lustan leder i halvtid med två mål men även om Lustorna tycks ha vaknat är de sämre borta - och nu ska de spela borta t o m utanför Sverige; ta sig långt norrut till Uleåborg. Kärpät är inte vilken motståndare som helst - regerande mästare i Finland och efter en mer försiktig start i år har de nu lagt sig på första plats många poäng framför motståndarna.
Luleå - Apan 2-2
På något vis är det väl väntat att svenska topplaget Apan ska möta finska topplaget Kärpät. Visserligen var Apan oväntat loja mot oss i första matchen och att vi fick 2-2 var på inget sätt orättvist. Men nu är Apan varnad och kommer säkert att bli betydligt svårare att tas med. Dessutom har de fått tillbaka spelare från första benet nämligen Sörensen och Kabanov + 2 junis-VM-spelare medan vi själva fått tillbaka Wallmark och Emil. Dessutom lirar Apan med ett ihopspelat lag, förutom att de får avstå Pesonen, medan vi får avstå Sigalet, Billins, Ekarv och Malte. Och skulle Lassi bli krasslig måste vi kasta in Daniel Larsson.
Nej, det här blir en väldigt svårt uppgift för oss. Att vi har hemmaplan skrämmer inte Apan som igår var nere hos ett av de starkaste hemmalagen - Pölsan i Jävle - ock krossade motståndet efter att ha öst in fem mål på 12 minuter i första perioden.
Till final
Tycker ändå att det är skoj att de tre nordligaste elithockeylagen i Europa är kvar bland de fyra sista. Jag tror för övrigt inte att Köplustan når final. Kärpät är - trots förslusten i Frölundaborg - i en jäkla form och har i stort sett bara vunnit i SM-liiga en längre tid. Eftersom Apan har tappat så många pinnar i slutspelet kommer de inte att få spela den enda finalmatchen hemma om de går dit. Så jag menar alltså att finalen kommer att gå i Uleå eller Luleå. Rätt mycket talar för att den spelas i Uleå eftersom jag har svårt att tro att vi kan spöa Apan på tisdag tyvärr.
Prognosen är alltså att de överlägsna topplagen i Sverige och Finland senaste åren möts i final och då får vi 3 februari Oulun Kärpät - Apan.
Bäst i Europa?
Vi brukar ju påstå att Luleå gått bäst av alla lag i Europa senaste fyra åren vilket beror på att det faktiskt ligger till på det viset.
2011 semifinal*
2012 vinnare
2013 semifinal*
2014 semifinal minst
Båda dessa semi blev vi utslagna av finska lag (Jokerit, JYP) men i sudd/på straffar i avgörande match och de lagen blev sedan mästare. 2011 lirade vi om tredje pris mot Pungen och vann. Dessutom har vi en j-a streak av nästan bara vunna matcher i gruppspelen. Och även om vi slås ut på tisdag av Aporna har vi ändå bästa resultaten 2011-2014 av alla europeiska lag. Känns fint.
Nå. En nervös match blir det och Apan är förstås favoriter. Kanske blir vi krossade? Eller så förlorar vi med 3 sekunder kvar då Forsell petar en puck bakifrån mål som studsar in via Joels grilla. Som vanligt.
Häftigt slut i tuffa derbyt Ulfven-Öret. 3-0 i tom kasse med drygt två minuter kvar.
Sedan går Öret upp i 3-2 och med 15 sekunder kvar av matchen får Öret straff, sedan Ulfvavakten mycket tydligt och klantigt ställer sig och flyttar målburen. Öret brukar ju vara giftiga på straffar, men sätter den inte och Ulfven tar tre poäng.
Stackars MooDoo förlorar alltså med 4-3 och hur bra de än varit och hur nära de än varit har de bara förlorat och förlorat och nu är det förstås klart. MooDoo får börja förbereda sig på en sjumatchserie, mot t ex Bofors, för att försvara sin plats i finrummet.
Matchen är vunnen!
3-1 till Luleå. Många bra spelare i Luleå idag men jag måste som vanligt hylla Joel Lassinantti som är fantastiskt stabil. Otroligt skönt att ha en sådan vakt, bara att jämföra med årgångar där vi haft vakter som silat in någon puck varje match.
Då har vi ytterligare en match spelad under svarta september:
Tis 6 jan Luleå-Trottoaren 3-0 3 poäng VINST!
Tor 8 jan Apan-Luleå 3-2 0 poäng förlust.
Lör 10 jan Luleå-MooDoo 2-1 3 poäng VINST!
Tis 13 jan Apan-Luleå CHL 2-2 1 poäng OAVGJORT
Tor 15 jan Pölsan-Luleå 2-0 0 poäng förlust
Lör 17 jan Luleå-Läjkers 3-1 3 poäng VINST
Tis 20 jan Luleå-Apan CHL
Tio poäng av 17-18 möjliga. Får bedömas som väldigt bra.
Men...på tisdag kommer den viktigaste av samtliga dessa matcher. Vinna eller försvinna i detta j-a Champions....
Kommentatorerna diskuterar andra matcher t ex Trottoaren MooDoo där MooDooismen snabbt gått upp till 4-3.
Tänk vilken spänning, ska kommentatorn säga, men råkar i ambition att vara nyskapande säga "vilken kittlare".
Det blev ju...spännande. Vi väntar på att han ska snubbla på Luleås #2 också.
Nu ökar Läjkers tempot och då blir det förstås desperationshockey. Men 3-1 fortfarande och nu bara tre minuter kvar.
Kämpa hem detta nu, Luleå!
Nu ger Luleå Läjkers samma hockey tillbaka och det blir alltså bara förstörar-hockey från varje håll och <0,2 pass går rätt och inga avblåsningar blir det så nu bara 7,5 minut kvar.
Luleå dödar av Läjkrarna med samma vapen som de dödade av oss i kvarten förra våren:-)
Ha ha - vd skönt! 3-1 till Luleå!
Pitefoppa kör en tunnel på en läjk och väggar sig förbi nästa med hjälp av Cehlarik och slår sedan in pucken bakom Steen.
Shit, där åker landslagsjanne ut och den är en helt felaktig utvisning eftersom janne bara slår bort en puck varpå en läjk snubblar över jannes klubba.
Kämpa nu Luleå!
Läjkers har ökat på efter Luleås mål och nu kör de sin klassiska sabotagehockey eller vad vi ska kalla den.
Det ser ut som när småpojkar spelar hockey eller sparkboll. Det vill säga hela jäkla laget vill vara där puck eller boll är, ingen som breddar och öppnar för passningsspel utan bara en gröt som omringar boll eller puck. I stort sett aldrig tre passningar ir ad som går fram. Så snart man får chans, slå med klubba, tackla, slå, bulta tryck på spelare, förstör för motståndarna.
Det betyder ju att det inte blir något spel men där har man fel för den där Läjkershockeyn behärskar inget lag utom Läjkers. Vilket innebär att läjkrarna i anfallszon slår lite blinda pass hit och dit vilket de övriga läjkrarna är beredda på och då kan det plötsligt slumpa sig att det rinner in ett mål eller två. Luleå å sin sida har ju inte någon kunskap om hur man ska agera offensivt där, kan inte lira slumphockeyn utan försöker spela "vanlig" anfallshockey vilket är lönlöst eftersom Läjkrarna möter och förstör detta med...förstörarhockeyn.
2-1 till Luleå och en period kvar. Med den tidigare beskribningen förstår alla att det här kan sluta lite hur som helst. Att förutsäga Läjkrarna är som att ställa väderprognoser. Kaosvetenskap.
Där har jag det. Kaos-hockey - det är vad Läjklrarna pysslar med.
Läjkers förstörarhockey ger utvisning och PP för Luleå. Som det hittills sett ut får man hoppas att vi iaf inte släpper in 1-2 mrdan vi har 5 mot 4...
MEN DÅR SLÅR LENNART IN 2-1!
Granström är otroligt viktig framför målet idag:-)
Luleå har satt upp betydligt bättre fart i andra perioden - fem min spelade nu - och har tryck på Läjkers.
Intressant att se Lennart, som visat bra gry på senare tid och idag är riktigt, riktigt bra, ungefär som han brukar vara i blåvita lejonen.
Blister Brigade: Rättelse igen. Under drygt 11 minuter i första perioden gick Apan från 0-0 till 0-5.
Jag är glad att jag inte sett den perioden. Vore obehaglig att ha i minnet.
Du kan själv koppla av för resten av kvällen och bara njuta. Jag rekommenderar pepparsteken, om du inte är modig och kör Bento;-)
Helvete vilket jävla mål av Läjkers som kvitterar 1-1 med 19 sek kvar av perioden.
Abbott lyckas inte bryta och tre läjkrar med petningar som går rätt på chans men det blir då ett lapp-klapp-klapp-klapp-styrning och plötsligt har de fått in den j-a pucken.
Läjkers är jäkla svåra att möta. De spelar sådan störa-hockey hela tiden och man får inget att fungera mot deras lir som mest har karaktären av att förstöra vårt spel i deras zon och i mittzon, varpå då chans-sågar när de kommer in hos oss av typenår mdet så går det.
Hallamhockey.
Blister Brigade: Aha - du har åkt upp till civiliserade trakter! Hoppas på en fin middag på Waldrof då.
Nej, jag ser enbart på Lulematchen hittills. Apan har dock hela 0-3 på Pölsan borta efter 15 minuter vilket är äckligt imponerande. Pölsan hemma är inte att leka med, själva toskade vi ju där i torsdags men Apan kanske är uppretad efter torsken mot Lustan.
RÄTTELSE: 0-4 efter 15.38. Starkbaum ger upp och Kruse tar spaden.
Grattis till vinsten, Bister.
Redigerad kommentar
Shit, vilket läge! Kampen framför Lassi och pucken är plötsligt helt fri på mållinjen vid stolpem till höger om Lassi medan Lassi och de flesta lule- och läjkersspelare står och kämpar på andra sidan.
En lulespelare och en Läjk upptäcker pucken efter en sekund och kastar fram klubborna för att peta puck, men luleklubban är tack och lov före:-)
Luleå spelar PP 3.40 varav 20 sek 5 mot 3 och föurom 20 sek PP i Läjkerszon utan farlighet får vi inte till något alls.
Vi är ju sämst i serien i PP och aldrig är vi så dåliga som när vi möter Läjkers box som verkar kontrollera vårt PP som vore de seniorer som ett av våra pojklag.
STörsta problemet är väl att vi står stilla och försöker spela PP. Känns som att det är dags att prioritera snabba säkra passningsspelare i en PP-femma nu. Ingen idé att ha andra uppställningar som inte ens kan ta in pucken...
Nu upptäcker jag att Robin vilar. Hmm. Hoppas verkligen att det bara handlar om att man efter ett år borta tar det lugnt med honom och inte att han känner allvarliga problem.
Om Robin går framåt och är helt tillbaka framåt slutspelet har vi då
Robin
Näkyvä
Landslagsjanne
Sigalet
Billins
+ då antagligen Savilahti-Nagander och flera.
Vilken förbättring på backsidan som var så bekymmersam under hösten. Bra, Osten! Med beröm godkänt!
Vi har Joel i målet, Hovinen tar dörren. Sigalet är tillbaka, tre starka backpar med Hjelmen som sjua.
Obehagligt att Chris Abbott är fortsatt borta. Han testade tydligen tidigare idag men fick avstå. Man har ju hållt tyst om anledningen och jag börjar fundera på om det handlar om hjärnskakning. Trist.
Linorna därmed ungefär som tidigare och Malte går 13e...
Nu åker grabbarna in genom björngapet. Tänk att det var vi som startade detta i Sverige:-)
Synd att brandinspektören tog bort tomteblossen. Efter den inledningen var det många bortalag som hade förlorat den matchen redan då....;-)
Snart nedsläpp mot Läjkrarna. Lite svårt att veta var vi har det laget, men att de krossade HV-71 igår är ju ruggit imponerande - samtidigt har Läjkers match 19 timmar efter sin senaste match medan vi fått vila en dag extra. Såvitt jag vet har vi själva alltid torskat när vi mött ett lag dagen efter och det laget vilat. Dessutom har Läjkers enligt Cmore tagit flest pinnar av alla lag i SHL efter jul så de kanske är på väg att bli det lag som så många tippade som bäst i landet i år.
Vid sidan av vår kommande match är förstås bäst i landet-kampen av intresse.
Apan leder serien med obehagliga 14 poäng.
HV har blivit allt bättre under året, dessutom spöat Apan varje gång.
Köplustan startade imponerande och gick bäst i serien, följt av en enormt lång grop där man tappade allt kanske mest mentalt och nu på väg tillbaka igen kanske - dessutom vinner man varje match borta mot Apan, som annars vinner nästan allt hemma.
Och så snacket om Läjkers dessutom, tippade bäst innan serien, därefter hankat sig fram som 5a-6a, men nu efter jul bäst...
Blister Brigade: Tack, Blister. Samtidigt vill jag påpeka att under de första bortåt 90% av den tid jag skrivit om hockey har det handlat om sådant. Det jag under den tiden skrev om Skellefteå AIK var utan undantag enbart uppskattande hyllningar om det lag jag gillar bäst vid sidan om Luleå Hockey.
Att jag kört kampanjen mot Apan senaste åren beror uteslutande på att jag tröttnat på att i åratal se sådana idioter som brännsvinsjournalisten Fehlman och några internethatbrosstslingar ägna så mycket tid till att kasta skit på laget i mitt hjärta.
Jag tror alltså inte att regler, zebror, situationsrum och disciplinnämd räcker till för att hantera detta problem. Vi kan inte acceptera att spelare efter spelare invalidiseras av regelrätta händelser alternativt - som jag har känslan nu - att disciplinnämder glider på bedömningen och delar ut straff baserade på konsekvenser; ungefär som Emil Sylvegård justitiemördades och blev avstängd fastän det egentliga felet var att Trottoarkanten släppte in en skadad spelare på farligt område.
Det fordras att mer kompetenta bedömare tar sig an problemet och söker riktiga lösningar. Att zebror, "mediaexperter" och företrädare för hockeylag som antingen svartt-vitt ska försvara eller fördöma enskilda situationer är helt enkelt inte acceptabelt. Ett riktigt fungerande hockeyförbund skulle ta tag i detta.
M.Lemiux: håller med om att det är komplext och din synpunkt om open-ice är säkert viktig.
Jag tänker så här. Skaderisken för det våld det är frågan om beror på några olika saker.
VAR träffar smällen? Har det kanske blivit annorlunda numera, att spelarna har mindre respekt? Går man tillräckligt långt tillbaka lirade ju folk hockey utan hjälm, vakterna hade inte mask o s v. Tror att respekten successivt försvunnit när alla räknar med att vara skyddade och att "vanliga" tacklingar idag aldrig skulle ha inträffat längre tillbaka. Tidigare fanns också kunskapen spelare emellan att om någon inte visade respekt utan satte in något riktigt farligt på en motståndare skulle dennes kompisar hämnas, något som väsentligen plockats bort numera. Inte så länge sedan vi kunde ha en Bautin i båset och visste att det i sig innebar att motståndarna visade respekt: idag skulle en Bautin som gjorde ditt jobbplockas bort av disciplinnämnden i månader... Respekten och därmed omsorgen att inte alltför farligt gå på en motståndare har alltså seglat ut en del och kan man försvara sig med att "han gick lågt, han borde varit förberedd, det var inte meningen" kan man tillåta sig att allvarligt skada en motståndare. Se också Tollefsen och andra som kan orsaka situationer där spelare får vidriga skador fast de som orsakar skadorna försvarar sig - och blir försvarade av experter - att det var väl inte meningen att Ledins arm skulle trasas sönder, att Kabanov skulle få multipla revbensfrakturer o s v. Skador som tidigare sällan förekom, eftersom det fanns respekt.
Det här med tyngden. Egentligen är det inte kilo per kilo utan om dessa kilo är muskler eller fett men det i särklass viktigaste att det handlar om rörelseenergi. Dvs kilo x hastighet. Tacklas du av en 100 kg i slowmotion är det ingenting jämfört med en 80 kg i full fart. Folk är numera bättre tränade och farten är extremt mycket större. Detta är sannolikt den enskilt största orsaken till fler skador.
Folk är inte förberedda. Gamla spelare brukar lyfta detta som enda orsak vilket är fel men lite har det med saken att göra. Det är inte så många år sedan tjuvnyp förekom hela tiden och alla visste att de alltid måste vara på sin vakt mot sådant. Ta SM-finalen Luleå-Köplustan 1996, den som brukar beskrivas som den brutalaste någonsin. När man tittar på den nu är det tydligt att det delas ut tjuvsmällar hela tiden: alla är beredda på att åka på sådana och dela ut sådana när de får chansen. Efter några år när hockeyn skulle "rensas upp" och zebrorna blåser utvisningar så snart en klubba rör en motståndare o s v anpassar sig spelare och lag för att undvika att förlora matcher i utvisningsbåden. När det sedan etablerats får vi spelare som inte är förberedda på monstertacklingar - som du säger open ice - men egentligen varsom helst och vissa spelare som söker sådana blir hjältar i egna lagen, hatade av andra lagen, men sammantaget är de svåra olyckor på väg att inträffa. Och just detta att folk inte är förberedda beror också på att de hinner faktiskt inte - det går alldeles för fort och de som tidigare oattackerade kunde leka med puck en halv minut över större delen av isen - de är attackerade var som helst hela tiden numera; vi har en annan hockey.
Jag brukar ju syna speciella händelser för att identifiera de skyldiga men då och då har jag varit inne på att hockeyn utvecklats på ett sådant sätt att de skador som uppkommer även efter juste spel inte kan accepteras. Vi kan inte vännja oss vid en hockey där match efter match slutar med att folk rullas ut på bår eller ådrar sig hjärnskador och men för sitt fortsatta liv medan alla förklarar att "det var inget fel begånget; hade han bara sett upp bättre/varit större/varit försiktigare hade han sluppit bli vårdpaket...
Jag kan se många år tillbaka när jag såg en match där Scott Stevens satte in en perfekt tackling på Eric Lindros, en tackling som nog var den värsta av de som avslutade Lindros karriär. Där och då hävdade jag att det var absolut oacceptabelt men alla andra som diskuterade - och det var kompetenta bedömare - menade att det var en perfekt och vacker tackling av Stevens.
Eric skulle ta sig in mellan två Jersery-spelare vid blå och när han gör det måste han snabbt kasta sig farmåt och bli lägre. Stevens hade insett att det skulle ske och redan fem sekunder innan samlat sig genom att ta sats och få upp hastighet mot det trånga utrymme där han visste att Lindros skulle komma. Dessutom kom Stevens ihopkrupen, dold för att i sista sekund kasta sig uppåt ungefär som en sjutkastare exploderar. Stevens har då egna armar efter sidorna och kommer upp med en enorm fart men tekniskt skicklig har han skridskorna i isen. Tacklingen är helt perfekt och juste men det blir förstås en extremt kraftig smäll mot Lindros kropp och huvud och följden blir att Lindros smälls omkull mot isen och hans huvud studsar hång på gång mot isen. En hjälm räcker förstås inte som skydd där; utan hjälm hade han slagit ihjäl sig; med hjälm blir "bara" följden hjärnskador och avslutad karriär. Som konsekvens av en juste och vacker tackling...
Skulle bara spelarna haft respekt och värnat om motståndarnas hälsa hade vi inte haft några problem. Men hockeyn är en fysisk sport och den intensitet som numera präglar hockeyn innebär att den blir alltmer skadeorsakande på ett sätt vi inte kan acceptera. Jag kan inte ge någon lösning men avgörande för att komma framåt är att vi i första hand är klara över problemet.
Sven.Savage:
Fast problemet är inte att spelarna är tyngre...tvärtom...se Luleå som ex. Luleå har i genomsnitt den tyngsta truppen denna säsong, men 95/96 var Luleåspelarna tyngre än i år och säsongen 96/97 var genomsnittsvikten mer än ett kilo högre än iår, då hade vi tex en riktig muskelkompaktare i form av Jocke Backlund, bara 183cm men nästan 100kg tung så muskelmassan har sannerligen inte blivit högre eller antalet tacklingar vid sarg.
Det som ökat som fan de senaste 5-10 åren är open-ice tacklingar, som nästan var obefintliga förrut, och det är dessa som högst skaderisk då den tacklande spelaren är mer oförberedd och kan ha låg ställning då det tex sträcks efter puck...samt givetvis att farten ökat då spelet förrut var mer defensivt riktat.
Hm, såg att Apan torskade mot Lustan hemma - dessutom för fjärde gången i rad. Den här gången hade visst Apan 2-0 dessutom, som blev 2-3. Ännu trevligare det.
Dessutom en brutaltackling som sänkte en Lustan som fick transporteras iväg med ambulans. Nu har jag inte tittat så noggrannt på den där, förutom att jag sett klipp här och där.
Inledningsvis tycker man inte att den är så farlig men av effekten att döma måste det väl ha varit en rejäl knockout.
På många sätt illustrerar denna hur farlig modern hockey blivit. När det är sådan fart och sådana muskelpaket. Läser ibland gamla hockeyspelare som har skrattretande åsikter av typen: man måste titta upp, man måste vara beredd på att det kan komma en tackling. Jojo, mycket de vet från den stå och gå-hockey de har erfarenhet av.
Men det egentliga problemet - att spelare allt oftare skadas och skadas rejält efter situationer där några/många/alla menar att det var juste. Det behöver man ta tag i. Kanske måste reglerna ändras på något sätt? Och helt sälert måste vissa spelare ha en helt annan respekt för motståndares hälsa.
sargad:
Fan, tråkigt med Timrås situation...hoppas det löser sig :)
Sven.Savage:
Som svar igår på matchen...ja, Starkbaum gjorde en bra match, som vanligt...definitivt en av Elitseriens bästa :)
Vombat: Vakt-mästaren Lindmark har vunnit många mästerskap som målvakt så det var ju klart han skulle bli vakt-mästare. Men jus nu verkar han vara ovakt.
Pekka januari 2013: "Pekka Lindmark har nämligen hittat sitt drömjobb – vaktmästare. – Jag jobbar åt Föreningsservice i i Pite och vi gör allt möjligt; bygger, klipper gräs och är alltiallo. Under vinterhalvåret jobbar jag skift i ishallen och kör ismaskinen åt ungdomar upp till 15 år."
Pekka oktober 2014: "– Just nu är jag arbetslös, jag är arbetssökande, säger han till SportExpressen.se. Hans krav är inte speciellt höga och han säger sig vara villig att jobba med vad som helst. Men Lindmark medger att bristen på utbildning gör det svårare. – Jag är öppen för allt så att säga. Men man har ju som ingen direkt utbildning. Jag har ju jobbat som lite vaktmästare och sånt tidigare så det är väl något sånt jag hoppas på att få. "
Så det låter som att han går och stämplar nu. Jag tycker att Warulfven får ta sitt ansvar. De kan ju sparka Looben så får de lös lite pengar till den gamle vakthjälten.