Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Sven.Savage:
Vilken härlig kämparinsats och vinst igår, skönt att slå ut SKAIK i ett viktigt slutspel (ja, prispotten till vinnaren bör ses viktig) och det gjordes inte av skönspel utan en gedigen laginsats. Skönast var att se Petrells hårda tacklingar på Sevc, som man trodde skulle börja löpa amok med klubban, men har var nog kanske för mör för det efter den betydligt större Petrells sargkörningar :)
Det blev dock lite pirrigt när 2-3 kom från Lundberg (visst var det han) och då kom genast tanken att det skulle bli nå turmål på slutet, men tack å lov icke :)
Oj vad det ska kännas för Sewage/Slobodan/Farbror Barbro detta....först är han kaxig å skriver att SKAIK ska erövra Europa med deras "Soviet-Hockey" (nåja) redan i våras och att ett gnetlag som Luleå kommer inte att ha en chans, men efter den oavgjorda matchen senast började kanske hans värdegruuund börja ana lite oråd och förklarade då att turneringen var kass med kassa lag, kommentatorer, matchfilmning, domare(som minst sagt har vart bättre än de svanska) osv och att denna turnering är svår att tagga till.....nu tycker han antagligen att det är en skitturnering och att SKAIK lade sig och säg inget annat, annars kommer de sexfingrade Kruvarbetarna :)
Även om han sade nå annat i höstas :)
Dock om SKAIKs "förfall" är på väg är jag mer osäker om...tror dom kommer att hålla sig bland de bästa några säsonger framöver, om inte Bobban gjort slut på kosingen förståss.
Lite intressant tabell med 16 omgångar kvar.
1. Apan 80p
2. Lustan 66p
3. HV-71 63p
4. Pungen 63p
5. Läjkers 61p
6. Öret 61p
7. Ulfven 61p
8. Luleå 56p
9. Djurgårn 55p
10. Pölsan 48p
11. Trottoaren 48p
12. MooDoo 37p
Hmm. Ettan och tolvan på rejäla avstånd från övriga och svårt att tro annat än att där är det klart redan.
Men sedan har vi en jäkligt tät grupp 2-7 där slutplaceringarna kan bli exakt i vilken ordning som helst.
Och längst ned Pölsan och Trottoaren i en Herkuleskamp med varandra.
Och så mitt emellan de båda dominerande grupperingarna: Luleå och Djurgårn som ligger lite i limbo men kan väntas kunna hänga på vilken som helst av de båda grupperna. Med hänsyn till resultat senaste månaden skulle man nog objektivt gissa att Luleå har mest chans att hänga på den övre gruppen medan Djurgårn mer riskerar bli upphunna av Pölsan och Trottoaren.
Nå, nu kör vi fem omgångar innan uppehållet i början av februari, innan det är dags för slutspurten, och kanske Limbolagen Luleå och djurgårn hinner bekänna fär och mer eller mindre ansluta till någon av grupperingarna redan innan februaris pwoerbreak då gnomen Mårts ska göra bort sig som vanligt.
Och, jovisstja, dags att definitivt pricka in Luleås resultat under svarta semptember:
Tis 6 jan Luleå-Trottoaren 3-0 3 poäng VINST!
Tor 8 jan Apan-Luleå 3-2 0 poäng förlust.
Lör 10 jan Luleå-MooDoo 2-1 3 poäng VINST!
Tis 13 jan Apan-Luleå CHL 2-2 1 poäng OAVGJORT
Tor 15 jan Pölsan-Luleå 2-0 0 poäng förlust
Lör 17 jan Luleå-Läjkers 3-1 3 poäng VINST
Tis 20 jan Luleå-Apan CHL 3-2 3 poäng VINST
13 poäng till oss, 7 poäng till moståndarna. Får bedömas vara ett bra, nej ett umärkt facit:-)
Hockeyn är inte längre vad den varit.
Gå 5-10 år tillbaka och det var ett annat spel, en hockey där det var OK att vissa lirare från pojkåren ställde in sig på att de slapp jobba med övriga laget utan kunde tillåtas hänga uppe vid bortre blå för att ta chansen vid ett snabbt uppspel att komma till skott, måla, vinna matcher och blir hjältar. Jag talar om vingarna. 2 i varje femma som accepterades komma in för byte trots att tröjan inte var blöt, som när deras femma släppt in ett mål menade att det var backarnas fel trots att de själva skitit i att hjälpa till.
Rönken ändrade på det där för alltid. Han krävde att varje spelare - även vingarna - gick in och körde Ledinhockey: gav allt i varje byte och fr a deltog ordentligt i försvarsspelet för att bilda ett komplett försvar med hela fem spelare och vidare gick in i skottlinjer, slängde sig och åt puck för att försvara målet; något som tidigare säsongers vingar skulle ha ansett sig själva för "fina" för att skita ned sig med.
Den förste som såg och hängde på Rönkenhockeyn var Melin, som med detta fick ett annars mediokert Gnaget att bli så svåra att de två år i rad spelade bort seriesegrarna - HV och Luleå - redan i kvart.
De andra som skådade ljuset var Warulfven som förklarade att för första gången någonsin skulle de anpassa sig efter motståndarna och möte Rönkens Luleå med Luleåhockey eftersom de annars var chanslösa.
Och sedan beslutade Anders Forsberg och Stefan Klockare att de skulle komplettera målglada och offensiva Apan med ett fungerande försvar och plockade in Rönkens assistent CryBert för att få hjälp med detta.
Men därefter har i stort sett alla lag som vill hänga med fått hänga på. Läjkrarna, som Luleå med Rönkenhockeyn spöade >10 matcher i rad, kopierade och nådde så småningom i kapp och spöade oss då i kvarten senast.
Det där är fakta och alla som begriper hockey vet om det. Men tar man Apsupportrar är vissa så stöddigt avundsjuka att de vägrar inse faktum, om de nu är kompetenta nog att göra det. I deras ögon handlar det om sargutmedley och 0-0-dyrkan men inget kunde vara felaktigare och det begriper alla som begriper något.
Luleå var först och Luleå kan detta men i år har Fagervall kommit med nya impulser med vilka han kompletterar Rönkenhockeyn. Nu har backarna fått order om att inte i första hand arbeta på säkerhet att få puck ur vår zon utan att prioritera puckkontroll och etablera ett samspel som törs och kan spela oss ur situationerna för att äga puck och attackera och på så sätt kunna äga mer offensiv. Det är OK att det blir misstag från början, det är utbildning, men framåt våren ska vi vara framme. Nu ser vi ett Luleåförsvar som lyckats, som kan detta nu och känner trygghet att man kan hantera attackerande pressande forwards. Dessutom har han arbetat in ett mittförsvar som är oerhört svårt för motståndare att tränga in i inklusive att snabbt pressa fast de motståndare som väljer den enklare vägen efter sargerna vilket tvingar mindre kompetenta lag att satsa på dump-and-chase vilket vanligen ger oss puck och initiativ.
Framåt har han inte heller bestämt sig oinnan säsong och sedan kört på no matter what och testat och testat till han fått ihop lämpliga linor. I detta nu har vi F-linan som är ett gissel för motståndarna och sedan han hittade in Emil med Abbottarna har även den linan blivit svår. Till det växer nu Lennart och Granström fram som svåra att hantera för motståndarna och så har vi att också formulera ihop en fjärde lina vilket är på G, speciellt som Ledin är på väg in snart och sådana som Bryggman blir allt bättre, Zarr bröjar hitta rätt, kanske Cehlarik och Wallmark hittar sin högsta nivå också.
Nej, vi är inte längre lika strikt försvarsprioriterande utan har nu ett spel som när det fungerar kan göra oss svåra att möta över hela isen.
Och innan råttet är mågat har vi en alldeles ypperlig Lassinantti i mål. Nu ska man tydligen testa Hovinen mot Köplustan, det blir intressant. Under tiden börjar Daniel Larsson förstå vartåt det klämtar och det låter ju som att han när som helst blir klar för Malmoe. Tänk, hur det kan gå.
Blister Brigade: Ja, när VI vänder är det ju mirakel medan ni bara har flyt, nästan osportsligt så;-)
Jag har svårt att smälta att vi faktiskt vann eftersom jag så utförligt hade förklarat att ni skulle vinna. Alla inser ju att jag använder mig av Jinxets makt som är väldig. Men jag jade inte räknat med att Apan skulle börja fallet redan nu, inte när ni leder serien med hur många poäng som helst, har kört tyngdträning under julen och fått tillbaka alla skadade.
Men efter att ha funderat under dagen har jag faktiskt intrycket av att Luleå kämpade ned er genom att sätta press över hela isen när vi orkade ikobination med fysiskt spel.
Så här har vi ju gjort med Apan senaste åren och då och då lyckats bra men det har inte räckt eftersom Apan svarat med att kämpa än mer.
Men nu har ni inte ett lag enbart av gubbar som är beredda att ge tänder för att ta oss. Era tidigare spelare, ja, och det var också de som försökte.
Men legoknektarna valde i stället den smalavägen att kliva undan för att slippa anstränga sig och ta emot blåmärken. Och har ett lag sådana spelare kommer de att smitta de andra; sådana varbölder måste man bli av med för att få till ett lagspel. Det är ju i backspegeln imponerande att ni had sådana tidigare med Lasse Bagdad-Bob J:s senaste köpfest inför säsongen har inte plockat fram sådama gubbar, snarare tvärtom.
Nu har ni ju fimpat Lehtonen men jag undrar om ni inte också mäste sparka Schremp och Widing, spelare som är för fina för att smutsa ned sig och igår, när det kostade smärta, valde de tyngsta köpespelarna i 99 fall av 100 att inte tordas in centralt där Luleå var starka. Men målburen står inte vid höger eller vänster sarg och med sådana spelare förlorar man matcher. Widing är ju lustig när han står och snackar skit i båset men allvarligt talat tror jag inte det är därför han ploclar ut 200 000 i månaden eller vad han nu har.
Kabanossen är ju en stjärna men kanske han lägger av att kämpa nu som Kalopsen definitivt gjort. Kanske också Pesonen slappar ned när alla andra gör det. även om det skulle förvåna mig: Pesonen imponerar som ett fullfjädrat proffs.
Men jag undrar alltså om inte vändningen kommer nu? Luleå hängde med oväntat bra när vi förlorade med 3-2 för en dryg vecka och i matchen därefter i läget 1-2 pressade vi sönder Apan som inte kunde stå emot utan tog utvisning på utvisning till vi smällde in kvitteringen. Och så gårdagens match när vi tröttade ut Apan genom tufft spel första perioderna, till slut fixade till ett boxspel som Apan inte kunde tränga igenom inklusive Lassi tof allt möjligt varpå vi drog iväg till 3-1 för att sedan bara döda matchen i tredje mot en impotent Apa; låt vars med lite trixiga slutminuter.
Men just nu känns det som att vi är starkare än Apan i inbördes matcher och desutom har vi ju en dryg femma ännu starkare spela vi kommer att plocka in.
Nej, det här är nog nändningen. Januari 2015, då vi tog över Apan och nu kommer att snarare vinna än förlora matcher oss emellan.
Och släpper Apan strytaget om Luleå indikerar det nog att man kommer att tappa även mot flera lag. Fortfarande med ett enormt poängförsprång men till slutspeöet skulle det inte förvåna mig om bristerna blir alltför tyliga och dessutom får avgörande betydelse.
Lite osäkert känns det att förespå Apans fall redan nu men risken - eller för oss andra: chansen - är nig överhängande...
Sven.Savage: förstår att du sovit gott i natt! Och det är bara att gratulera ni var mycket bättre än oss men det var nog inte bara vi som hade "flyt" och räddades kvar till semin för du har väl inte glömt miraklet, smart av Osten att värva deras målis inför sista i Zalsburg ;)
kommer att hålla tummarna för er mot Frölunda
zigge: Stort tack för grattis:-)
Känns riktigt bra att vara i final och att Apan, som i åratal förklarat Europaturnering vara en platsturnering som den bästigaste Apan var alldeles för överlägsen för, nu äntligen åkte ut, sedan aporna i princip varit borta mot både JYP och Pungen men flyträddat sig vidare.
Det är inget tvivel om att Luleå i de två matcherna sammantaget var det nästa laget heller, även om segern bara skrevs till 2-2 + 3-2.
Däremot anmärkningsvärt att Apan vek ned sig så lätt. Jag är övertygad om att den tidigare Apan förra säsong och säsongen innan skulle ha vunnit och vunnit enkelt - speciellt eftersom vi hade hör och häpna Billins, Sigalet, Ekarv, Strömwall, Jonsson Ledin och Hovinen borta - och i synnerhet eftersom vi fick ägna stor del av matchen, framför allt under första perioden till att spela boxplay.
Och vår box under första var inte bra: liten ihopkrypt och feg och Apan fick lira hur mycket de ville i vår zon när vi boxade, och dessutom såg deras PP grymt starkt ut. Men vå har en Luleåpojke i mål, något som visat sig effektivare än som Apan bara köpa, köpa och åter köpa vakter. Och Lassi var en avgörande faktor att vi inte förlorade matchen under första perioden, då vi nästan halva tiden fick lira box.
Sedan kämpande vi oss in i matchen och i tredje var det inte så mycket snack. Då hade vi kämpat ner Apan genom att vi ville mer och genom att vi sög musten av aporna med fysiskt spel.
Sedan Apan gick upp i Elitserien för några år sedan har de varit väldigt svåra för oss att möta. Det är inget konstigt. Så har det alltid varit när ett nytt lag tagit klivet upp - speciellt mot närmaste konkurrenterna har de så länge längtat efter att slå att slå gör de. Så har det alltid varit i Fjollträsk mellan Tälje, Gnaget och Djurgårn, så är jag säker att det var när Timrå gick upp mot MooDoo, så var det säkert när Burkölen gick upp mot Apan, och precis så har det varit där nere mot HV för Pungen och Läjkrarna.
Nere i Aoschtaan har vi inte fått så många pinnar och hemma har vi väl som bäst gått jämnt. I slutspelen har vi i semifinal och final förlorat - inte för att vårt lag var så mycket sämre, inte ens när vi torskade finalen med 0-4 - utan för att Apan velat vinst så mycket mer än vi, något man såg i varje närkamp, i varje sargduell, i varje spelares vilja att kasta sig och ta pucken med tänderna hellre än att den gick i mål.
Men den där Apviljan är helt borta nu. Och jag tror den förebådar fallet. Laget som vunnit allt senaste åren finns inte längre. Visst leder de SHL i stor stil. Men nu kom den första allvarliga förlusten på flera år: Luleå kastade ut Apan ur CHL. Och jag tror att något av alla lag med chans för det kommer att kasta ut Apan från slutspelet om Le Mat också. Blir det Köplustan, Pungen, Warulfven, HV? Eller kanske t o m Öret? Personligen tippar jag att det blir Läjkrarna. Men såg helst att det blir vi i Luleå som sänker Apan:-)
Och varför? Ja, förlorar man 10 toppspelare är det ju väntat. Men Lasse Bagdad-Bob J har ju öst ut pengar för att köpa sig en till seger i landet. Kämpat ned konkurrenterna med större handpenning, stulit spelare från MooDoo och från sådana köpelag som Köplustan och Pungen.
Men Bagdad har inte kunnat köpa sig vilja. Det enda han köpt efter är stats och att han läst i tidningarna att X X är bra, för andra klubbar vill ha honom. Och då har Bagdad köpt. Men det har blivit legoknektar, köpespelare vars enda motivation är de svarta pengarna under bordet, den dolda pensionsersättningen och lönekuvertet. Hur det sedan går för laget Apan, det skiter de i för de ska ändå vidare och lugga pengar av nästa klubb.
Värst var Lehtonen. Så ointresserat lat som den mannen var är svårt att finna. Det fanns förstås ett skäl till att han sparkats från >2 klubbar årligen i olika ländern men det insåg inte Bagdad.
Men det stannar inte där. Schremp? Widing? Efter varje match med Apan jag sett har jag undrat om dessa två är med i klubben, för på isen har de varit komplett osynliga.
Kalof var ju en lyckträff och jävulen hur imponerande effektiv ha var första månaderna. Men sedan har även han lagt av och man undrar varför. Kan han ha smittats av Lehtonska latmaskiasis? Min gissning är att Calof tagit reda på vilka löner de har i laget och med en nyss avslutad examen från ett prestige-universitet är det inte förvånande att han kunnat räkna ut att han lurats av Bagdad att spela för skitpengar medan andra latmaskar varit överbetalda. Kanske Calof inte heller var intresserad av att som Bud ta extra ersättning in natura på underåriga kioskflickor?
Cabanov, Sörensen och andra började ju bra men har sedan varit skadade borta och kommer nu åter i Aplaget men säkert känner de av den latmaskiasis som spritts som en löpeld bland aporna och undrar om inte de nu kommer att bara spela av säsongen för att smita därifrån.
Zackrisson har nog velat men det har blivit så lite ändå och naturligtvis har Bagdad där öst alldeles för mycket stålar, bara att tänka sig en miljon under bordet utdelad som mellan medlemmar i föreningen för konstiga handslag.
Pesonen är förstås en stjärna, ett inköp lika lyckat som när vi i Luleå fick Janne Niinimaa. Men hur länge ids han?
När jag ser Apan spela hockey ser jag halva laget vara imponerande starka och villiga, men bland dessa ingår inte alla nya inköpta överbetalda legoknektar. Utan det handlar om alla de andra, om vattenbärarna som blev kvar när de duktigare drog. Dessa till stor del bestående av gamla trotjänare kämpar och håller spelet uppe men det räcker inte. Inte när de på stjärnnivå ska kompletteras av en Widing och en Schremp som inte tagit mer än 5-10 skridskoskär på hela säsongen. Jag undrar om inte även dessa viktiga spelare, de ursrunliga aporna, nu också tappar modet och lägger av? Hit, men inte längre.
Luleås vinst över Apan i den här semifinalen var riktigt avslöjande och blottade Apans formidabla svagheter och nu tror jag att skeppet vänder, andra SHL-lag kommer att börja plocka APan och även om de håller serieledningen i mål kommer de att pulvriseras i slutspelet när vilja kan flytta på berg, vilja, som inte längre finns hos Apan.
Att Apan själv börjar inse detta och att Fagervall är Apwallsons och ApCryBerts överman är tydligt och det är stinkande illustrativt att i den här semin har ApCryBert och köpespelare som Apwiding, Apsevc, Apsvensson skämt ut sig rejält och begått sportsligt självmord. T o m en sådan klippa som Forsell slängde en puckut i ett helt avgörande skede, säkertligen vid illa mod av att se alla dessa latmaskar sabotera arvet för Apan.
Sven.Savage:Stort GRATTIS Sven o Lule!! Bra kamp - apan såg helt förvirrad ut på slutet, Widing drar en puck på en oskyldig pensionär, som ägnar sig mer åt kvinnosällskapet än åt den avgjorda matchen. Din tippning nedan var ju rent jantsk: ”Jag tippar fel då jag tror jag kommer att få rätt”.
Hur ska cryBert o kruuuuuvpojkarna ta detta, månntro?
Svanru: Håller med dig:-) De kreativa sekretariat Köplustan har i såväl Scandal-I-Analium som i Köplustaborg är inte lätta att tampas med. Tack för gratulationen, Svanru!
Rytter: Tack, det känns skönt att ha hållit upp vår nivå i Champions/European Trophy under alla år och speciellt härligt att spöa just Apan i semi, för att få tyst på detta landets just nu stöddigaste lag. CryBert och andra Apor skämde ut sig rejält i Luleå ikväll och den s k värdegrunnnnnden ser ut att kunna kollapsa inför öppen ridå.
Jag såg Zackrissons cross också och Apan spelar gärna fult när det går dem emot. Faktum är ju att de förlorar den här semifinalen redan förra tisdagen i Apschtaan när de i ledning 2-1 i slutminuten skämmer ut sig genom att Vakten Apsvensson lägger tjyvben på Granström följt av att dåren Apsevc rusar in på isen för att slåss - och därmed kvitterade vi matchen:-)
Lindberg Råkkar: Otroligt härligt att de vidrigaste av de vidriga - CryBert och Widing - fick bita i gräset.
När man tänker tillbaka på SM-finalen mot Apan var min bedömning att vi torskade i första hand eftersom Aporna ville mer än vi.
Men nu är det inte så längre. Det känns som att vi hittat nycklarna för att låsa upp Apan som är märkvärdigt slö. Jag undrar om det inte är Schremp och Widing framför allt som drar ned alla de andra? Så lata och slöa som de där är - även om Lehtonen var värst, men han kanske sådde slöfröet hos Apan? - drar de med sig alla andra och spelare som Kalof, Sörensen, Zackrisson märks ju knappt heller; detsamma för Kabanov idag men det berodde nog mest på att han varit skadad.
Det är nästan bara det gamla APgardet som bjuder till men nu är det ju tveksamt om de räcker när de i stället för lirare som Möller och Lindström ska ha Schremp och Widing. Kan verkligen Pesonen kompensera för de där latskallarna?
DansbandsWolf: Ja, vilken överjävlig vinst! Och otroligt skönt att spöa just Apan i semifinalen inför 5,5 tusen åskådare hemma! Hoppas det blir lapp på luckan vid finalen 3 februari även om Lustan förstås drar mindre folk än Apan, men nu är det ju final det handlar om så hoppas på folkfest i Luleå!
Vilken insats av grabbarna! Alla spelare vi saknade idag men vilken fantastisk kämpainsats av de vi hade på isen.
Jag menar att det var helt orimligt att vi åkte på alla dessa utvisningar för Abbotts justa tackling samt för tripping gång på gång när det är Apor som kliver på våra klubbor och kastar sig - samtidigt som Apan slipper utvisningar för tydliga trippingar gång på gång. Men avslutningsvis slog ju Aporna puck-ut gång på gång och då kunde inte ens dessa domare blunda för felen och där förlorade Apan chansen på egna misstag.
Men så extremt ensidigt som de dömde måste man fråga sig om inte Lasse Bagdad-Bob J hittat nya kreativa hål att stoppa handpenningar i?
Mycket anmärkningsvärt.
Och dessutom skämde aporna ut sig big-time med en vrålande CryBert och med en osportslig Widing som kastade vatten, pissnissen.
Efter första perioden växte Luleå i boxplay och kämpade ner Aporna även med en man mindre.
Du, DansbandsWolf: Skål tammefan! :-)
För fan! Jag hade fel och aldrig har jag varit så glad över det:-)
Finalen kommer att spelas i Delfinen eftersom Luleå har bättre målskillnad än Lustan under Championsspelet!
Sven.Savage:
Grattis, ni är kanske inte är bäst i Sverige i år, men ni har chans till att bli bäst i Europa iaf.
Snygg crosschecking i ryggen av Zackrisson där i slutet, när spelaren står två meter från sargen, förstår att Granström reagerar.
Ett stort grattis till finalplatsen och lycka till mot Frökenlunda.
PS tur att matchen spelas i Lule annars hade ni haft problem framförallt med fölket som jobbar i sekretaritatet.
Gudars skymning! SEX utvisningar i rad på Luleå och nu under andra perioden hade vi en helt annan box som innebar att Apan inte fick alla de extrema målskott de fick avlossa hela första perioden.
Och så helt oväntat när VI får ett PP dödar Apan av det hur enkelt som helst och vi kommer inte ens in i zon men så kommer vi till slut in och landslagsjanne pricksjuter omedelbart med det patenterade dragskottet och vi har 3-1 i ledning med en period kvar - trots att man av spelet att döma tycker att 0-4 hade varit ett resultat som betydligt bättre motsvarat det vi sett.
Man ska dock erkänna att det är en väldig kämpainsats av Luleås spelare samtidigt som man kan tycka att Apan inte är beredda att ge tänder som de varit senaste två säsongerna med annat lag.
Gudars skymning, vad är detta? Luleå leder med 3-1 och bara en period kvar.
Nu börjar man faktiskt att få en strimma av hopp att vi har en chans att klara detta. Men med Murphy's andra lag i åmionne inser man att detta bara är förspelet till den vidrigaste av förluster nämligen att Apan nu vrider upp tempot några snäpp, tar över helt mot ett helt slutkört Luleå som släpper in 3-2 och 3-3 snabbt och därefter blir det spel mot ett mål till Apan vunnit.
Allt talar ju för att det blir just så. Kan man tro att Luleå kan växa och stå emot bättre i sista?
Och fortfarande får man komma ihåg det teoretiska läget nu:
Skulle Luleå vinna med två mål eller mer kommer finalen att spelas i Delfinen.
Skulle Luleå vinna med ett mål, men med 6-5 eller fler mål liras finalen också i Delfinen.
Vinner Luleå med 3-2, 4-3 eller 5-4* går finalen i Frölundaborg.
Slutar detta oavgjort och vi vinner i sudd eller på straffar går finalen i Frölundaborg.
*och i just detta fall får alltså Köplustan hemmamatch eftersom Rauman Lukko vann sjunde matchen mot Blues med 3-1 i sjunde matchen förra säsongen...
Men 12 minuter utvisningar på Luleå mot 2 minuter på Apan - det känns verkligen som att vi omöjligt kan vinna en sådan match. Nu leder vi visserligen med 3-1 men efter så mycket box - dessutom lirar vi med en femma spelare borta - blir väl följden att vi inte orkar.
Några av utvisningarna på oss tycker jag varit att Luleåspelare haft klubban stilla i isen medan Apor kliver på där och sedan "faller". Likaledes en helt juste tackling av Abbott mot sarg och strax efteråt trippar en Apa hur tydligt som helst omkull en Luleåspelare - OCH ABBOTT BLIR UTVISAD!
Dessutom har alltså Widing stått i bäset och tryckt vatten i ansiktet på Emil på is och CryBert vrålar förolämpningar mot Fagervall. J-a värdegrunnnnnd....
Sven.Savage:Fan Sven vakna, vart tog du vägen? Vi leder ju med de där två målen och vill ha din syn på saken :)
Dessutom: över 5 000 åskådare på plats i såväl Uleå som Luleå och med sådan anslutning känns dessa två hemmalag värdiga att få lira final.
Nu kör vi igen: kom igen Luleå - och INGA utvisningar!
Kärpät exploderade i tredje perioden, gick upp till 3-1 och nu blir det alltså förlängning med sudden death samt eventuellt straffar.
Det betyder alltså att skulle Luleå vinna vår match efter tre perioder kommer finalen att spelas i Luleå - om vi inte vinner med bara ett mål. Fast skulle vi vinna med bara ett mål skulle vinst med 6-5 eller fler mål innebära att finalen spelas i Luleå.
Vinst för Luleå med 2-1, 3-2, 4-3 eller 5-4 betyder att finalen går i Frölundaborg.
Fast allt det där är ju bara teoretiska diskussioner. Om vi får en fortsatt matchbild som den vi sett i första perioden blir det en kross och Apan kan vinna med tvåsiffrigt.
KOM IGEN NU, LULEÅ! Skärpning utav helvitte nu, vänd på detta spel (känns ju obegripligt att vi faktiskt leder matchen och nu måste vi ändra på matchbilden för att förtjäna detta!)
Ja, harrrrrejavvvlar!
2-1 till Luleå efter första perioden men av det vi sett hade nog 0-3 bättre motsvarat spelet. Luleås mål inklusive av Fabbe lite mer slumpens skördar eftersom vi inte fått lira i deras zon speciellt mycket och ju längre perioden gick desto mer var det på det viset.
En enorm skillnad jämfört med första semifinalen då vi pressade deras backar så hårt att vi hade majoriteten av spelet i deras zon. Men idag har det inte fungerat lika bra.
Och talar vi obra kan vi inte glömma att vi fått hela fyra utvisningar mot Apans noll och delvis känns det som att Aporna gärna filmar när de får chansen. Jag var ju lycklig att slippa svenska domare men åtta minuters box av 20 minuter i första perioden är ju alldeles för bedrövligt.
Än värre blir det eftersom vårt boxplay är helt under isen. Ofta krympande lite box där Apan får köra hur mycket som helst och nära massor av mål mot oss. Bara Lassi och lite flyt har inneburit att vi inte släppt in mer än ett mål i boxspel.
Naturligtvis beror detta delvis pga att vi har hälften av våra ordinarie backar på läktaren vilket gör att övriga spelare inte är trygga vilket påverkar spelet och förstås är backspelet otillräckligt.
Nej fy fan. Nu vill jag inte se mer PP för Apan för då kommer de att smälla in mål efter mål.
Vårt lite försiktiga press i Apzonen ger deras backar chanser och då får vi deras snabba uppspel och deras linjer kommer in i vår zon gång på gång samt sätter press på vår försvagade backsida.
Ojojk. Nu måste vi ändra på det här till andra perioden. Annars pekar det mot en stor förlust. Dessutom får det vara slut på att ta utvisningar nu!
Basta!
Massor av folk på läktaren i Delfinen. SÅSKARESEUT!
Kärpät-Lustan böörjade redan 17.30, står 1-1 efter två perioder.
NU KÖR VI I DELFINEN!
OM IGEN NU LULEÅ!
För att förenkla alla teoretiska möjligheter kan man ha minnesvarianten att skulle Luleå vinna med två mål mot Apan när tre perioder spelats kommer finalen att liras i Delfinen OM INTE Köplustan samtidigt vinner i Uleå när tre perioder spelats.
Förresten. Prispengar i CHL:
Utslagen i semi - 16 000 Euro (c:a 150 000 SEK)
Förlust i final - 30 000 Euro (c:a 280 000 SEK)
Vinst i final - 60 000 Euro (c:a 560 000 SEK)
Nu har vi fått facit för den teoretiska möjligheten att Köplustan lirar oavgjort medan vi vinner med ett mål men gör detta innan full tid och dessutom gör fyra fler mål än Köplustan ikväll (typ vi vinner med 5-4 medan Lustan spelar 1-1).
I så fall spelas finalen i Göteborg och orsaken är - som jag gissade - att Lukko Rauma vann sjunde matchen i kvartsfinalen i Finland med 3-1 mot Blues säsongen innan...
Inte för att det teoretiska kommer att inträffa men det irriterar mig med sådana svin-jävla regler. Luleå Hockey hade bäst resultat av samtliga 44 lag under gruppspelet, men rankas bara som nummer 12 av lagen som följd av den svinjävla regeln - vilket bl a skulle kunna innebära att vi förlorar intäkter från en finalmatch i delfinen om European Trophy dvs en j-a massa pengar - pga en svinjävla regel...
Lika bra att sammanfatta konsekvenserna för finalspel om Luleå skulle gå dit (det gör vi förstås inte men jag sammanfattar det ändå sä vi vet).
• Luleå vinner på sudd eller straffar -> Finalen spelas INTE i Luleå.
• Luleå vinner efter tre perioder
• Vi möter Kärpät -> Finalen går i Luleå
• Vi möter Köplustan
• Köplustan har vunnit efter tre perioder i Uleå -> Final i Göteborg
• Köplustan har förlorat efter tre perioder i Uleå -> Final i Luleå
• Köplustan har spelat oavgjort i Uleå
• Luleå har vunnit med minst två mål mot Apan -> Final i Luleå
• Luleå har vunnit med ett mål mot Apan
• Luleå har gjort minst fem mål mer i sin match än Lustan -> Luleåfinal
• Luleås mål - Lustans mål tisdag ≤3 -> Final i Göteborg
• Luleås mål - Lustans mål tisdag =4 -> Final i Göteborg (eftersom
Rauman Lukko slog Blues i sjunde matchen för sjuhundra år sedan)
Blister Brigade: Hola Blister och lycka till själv även om jag inte delar din förhoppning att bästa laget vinner utan gärna skulle vilja se Luleå vinna;-)
Sven.Savage:
Hola! dax för match och vi har Lindholm avstängd med 3000kr böter, lön mellan 10-25k vilket fynd han är!
jag gissar på 3-5 sist i öppen kasse! men det blir väl som vanligt målsnålt :/
hursomhaver lycka till i kväll och hoppas det bästa laget vinner
Läser att som domare i kvällens match har vi tysken Daniel Piechaczek och finnen Aleksi Rantala. Det är ju till att börja med bara att tacka och ta emot. Domarna i den hör j-a champions har ju varit överlägsna de zebror som tvingas på oss i elitserien SHL. Dels ger de fan i att flirta med hemmapubliken och döma för hemmalaget för att bli populära och komma levande ur städer som Apschtaan, dels håller de en jämn och betydligt högre nivå där vi slipper se SHL-zebrornas kletande med tveksamma utvisningar medan de missar de flesta och så har de ögonen öppna för filmningar och låter hollywoodnissarna ligga på is och skämmas om de inte reser sig och vill lira hockey. Dessa CHL-domare har hittills dömt för de klara utvsiningar de sett. Utmärkt som fan och hoppas de fortsätter så ikväll.
Vår match går direkt på TV2. En honnör till SVT som promoverat champions genom att sända nästan alla matcher. Ett motsvarande BUUUU! till media som mjukbevakat CHL, väsentligen genom att skita i turneringen, för att i stället sitta och hitta på drev, affärer och folk som raaaaasar. Skit-jävla-media!
Luleås lag ikväll:
Forwards
Cam Abbott - Chris Abbott - Emil Sylvegård
Lennart Petrell - Jonathan Granström - Daniel Zaar
Lars Bryggman - Lucas Wallmark - Peter Cehlarik
Johan Forsberg - Niklas Fogström - Karl Fabricius
Daniel Mannberg
Backar
Kristian Näkyvä - Per Savilahti-Nagander
Jan Sandström - Marcus Fagerudd
Dean Kukan - Christian Jaros
Jens Högbom
Målvakter
Joel Lassinantti
(Daniel Larsson)
Skönt att Captain Chris är tillbaka och dessutom att Emil är tillbaka.nAnnars är ju linorna ganska orubbade förutom då att Malte och Ekarv inte få vara med, fast då hjälper ju de båda Abbottarnas återkomst - Chris och Emil - det hela.
Joel vaktar, tryggt!
Största avbräcken på backsidan där Sigge, Chad och nu också Robin inte deltar. Där har vi en rejäl försvagning av laget. Visserligen samma som vi lirade sista perioden i Apschtaan i första CHL med - förutom att Jaros ersätter Hjelmen som nu dragit till Kringelstan. I första matchen i semin var dock våra backar överraskande bra och hoppas på en lika fin insats idag. Men nog är det tufft att vi saknar halva backuppsättningen.
Jäkla konstigt påhitt av CHL att man inte får ha med spelare som kommit till klubben efter det att slutspelet startat. Tror de kanske att något föreningen ska köpa upp ett vinnande lag och på så sätt köpa segern? Ja, man kan förstå att de kände för någon extra regel för att hindra rekordköpeklubben Apan att kasta ut en förmögenhet för att osportsligt köpa sig en inteckning i European Trophy - en sådan som Luleå Hockey redan har sedan två år. Men det kunde nog räckt med att de som redan deltagit för annan klubb i CHL - som Hovinen - inte fick delta.
Ja, det blir förstås seger för Apan. De är ju i ruggit toppslag nu och håller väl på med att sätta rekord för hur många poäng ett lag leder Elitserien SHL med, samtidigt som vi själva är nere på nedre halvan och försöker undvika strecket. Dessutom har de fått träna upp sig på hur de hanterar Luleå ett par gånger senaste veckan och kommer väl med någon j-a plan som lyckas.
Men kul att ha nått ända till semi ändå och kul att få se vår semifinal på TV. Räknar med att vi förlorar men det är ändå oavgjort när matchen startar och kan vi hänga med ett tag får man ju lite spänning iaf.
Vaknar på morgonen och känner mig redan i förväg lite deppig för den match vi ska spela ikväll eftersom vi sannolikt förvånar.
Luleå och Apan har ju senaste veckan spelat dubbelt så många matcher som övriga SHL-lag eftersom vi matchar i CHL-semi mot varandra och med ett så tufft schema ökar Apans chanser medan våra minskar.
Apan körde ju stark powerträning under julhelgen och var inledningsvis nedttränade men är nu starkare fysiskt än andra och man behöver bara nämna att vi båda nyss varit nere i Gävlarnas stad för svår bortamatch mot Pölsan: Luleå förlorar med 2-0; Apan sätter 0-5 på drygt 11 minuter i första och vinner med 2-7, kunde förstås fixat tvåsiffrigt om de haft lust.
Dessutom försvagas vi jämförelsevis mycket mer och har fått gå hårt på ett begränsat antal spelare medan Apan har fullt lag med undantag för Pesonen, men får tillbaka köpespelarna Sörensen och Kabanov - vi saknar extremt viktiga backarna Chad och Zigge; kan inte heller ha med Ekarv eller Malte; hur mycket Robin kan delta är förstås osäkert och sedan har vi Ledin fortsatt borta sedan skademaskinen Tollefsen tyckte det var en bra idé att krossa armbågen på honom.
SOm synes känns det som att Luleå jämfört med Apan har tillgång till 1,5 femma färre spelare och får slita hårt på de vi har samtidigt som Apans spelare är upptränade att orka klart med än våra.
Men det stannar inte där. Dessutom har vi retat upp Apan som nu kommer att göra sitt yttersta. Vi möttes ju i SHL för en dryg vecka sedan och suveräna ledarlaget i SHL behövde inte ta i alltför mycket för att spöa oss, kändes som att de visste det där själva och tog i bara lagom mycket mot desperata rivalen från Norrbotten och Apan vann med uddamålet som de nästan alltid gör mot oss. Sedan möttes vi igen bara dagar senare nu i CHL-semi och även om Luleå fick upp fint spel i första perioderna lät sig inte Apan irriteras speciellt utan vände matchen "som vanligt" och hade ledning med ett mål mot slutet av matchen och skulle förstås vinna "som vanligt". Då överraskade Luleå Apan genom att mobilisera en väldig enerigi för att försöka nå ikapp och Apan verkade undra vad det var för insekt som behagade irritera. Vi fick t o m lira PP i tre min t o m 5 mot 3 ett slag, men Apan redde ut det "som vanligt".
Det var alltså på G att bli den "vanliga" uddamålsförlusten. Men så dummar sig Apan. Apsvensson i målet får den goda idén att helt provocerad överfalla Granström och fälla honom och ut strömmar Apan för att slåss och speciellt galningen Sevc är helt rabiat och ska slå, slå och åter slå men åker på en väl förtjänad utvisning och - kors i taket - Luleå lyckas kvittera och nå oavgjort i APschtaan.
Det här tror jag irriterat Apan. Senaste två matcherna mot oss har de bara tagit i "så där" men nu är Apan varnad, uppretad och kommer att gå 110% i matchen och ända in förbi kaklet.
För fjärde året i rad är vi i semifinal i Europa och även om vi en gång lyckades gå vidare och dessutom vinna finalen verkar det som att det är vårt öde att fastna i semi. Tidigare har vi ju gjort det med minsta möjliga marginal - i sudd eller på straffar mot Jokerit och JYP men den här gången skulle det inte överraska mig om vi åker ut med buller och brak sedan Apan krossat oss som de nyss krossade Pölsan.
Jag tror också att Kärpät kommer att vända på steken mot Värsta Köplustan och på något sätt kommer det att vara naturligt att regerande mästarna och överlägsna serieledarna från Finland och Sverige möts i final om att vara bäst i Europa. Den tredje februari avgörs det nog genom matchen Kärpät-Apan i Uleåborg.
Ojojoj! Har varit upptagen av arbete och upptäcker nu att Bulan och Petter blir tränare för Pölsan - den såg jag definitivt inte komma!
Många spontana funderingar. Bulan som alltid varit Luleås, tränar det lag som mest av alla under åren sänkt oss på det mest grymma sätt man kunnat tänka sig varje gång vi mötts i slutspel... ja, det var inte väntat.
Själv hade jag ju hoppats att Pölsan skulle stått emot media och behållt Jonsson, gillar inte att "drevet" ska ha inflytande på hockeyn.
Jahaja. När Bulan tränare Piteå, eller var det Luleås junisar (?) skickade han en gång på isen in en femma där alla spelare var iklädda solglasögon. Då insåg man att med Bulan kan vi vänta oss vad som helst:-) I grund och botten är han från Piteå och därmed lite galen jämfört med oss från Luleå som jämförelsevis är lite lugnare eller varför inte tråkigare. Säger jag som länge uppfattat mig själv som total Luleåbo innan jag för några år sedan upptäckte att såväl mammas som pappas släkt längre tillbaka väsentligen kom från Piteå;-)
Jag kan inte säga att jag säkert vet hur Bulan var som tränare, även om man kunde gissa, förrän han kom in som assisterande till Rönken under fyra år och Kapten Rönnqvist hade säkert full kontroll då.
Jag inser förstås att Pölsan var ute efter Rönken och när det inte gick körde man Bulan och räknar med att kanske får man en Rönk och en rönkenhockey ändå eftersom Bulan kampat i fyra år med Rönken.
Kanske har de rätt, kanske inte? Kanske går det bra, kanske går det åt helvete, kanske blir det succé?
Känns faktiskt svårt att veta vad Pölsan får nu. Visst blir det en ny kvast och det i sig kan ju vara tillräckligt för att Pölsan ska börja vinna borta. Av det man själv sett och trott har väl behovet fr a varit att stabilisera försvaret och arbeta bort äckliga och matchavgörande misstag av det utespelande försvaret. Här borde förstås Bulan ha full koll på hur man lirar Rönkenhockey för att stänga av försvaret men får han med sig alla Pölsaspelare på den kämpahockeyn? Och har han tillräckligt bra spelare i Pölsan för att snabbt vända skutan? Känns väldigt trist att han saknar Enterfeldt - en spelare som bättre än andra kan leda Rönkenhockey efter så många år. I stället har han Niini, en spelare som vi var tvyungna sparka eftersom han var för lat...
Jaja. Han får ju styrkor som bonus också, exempelvis en formidabelt PP och anfallsspelare som kan lira riktigt bra när de kommer igång och en utmärkt vakt. Ju mer man tänker på det desto mer gäller det bara att sätta ett spelsystem för försvar och allvarligt talat visst vet Bulan hur han gör det. Får han spelarna med sig bara så.
Det här blir ju rätt spännande. För Bulan - vår lille hjälte - ser man ju gärna att han och Pölsan lyckas. Sparka ned Trottoaren under strecket, min välsignelse till en sådan effekt!
Bulan till Pölsan... ja det var en överraskning och jag håller med Råkkarn om att det var inte ankskit precis.
Och samma dag ser jag att det verkar som en nisse med pengar kanske går in och räddar Timrå? Kul i så fall:-)
Och dessutom släpper Luleå Hjelmen som går tillbaka till Tälje, bra för alla parter.
Redigerad kommentar
Bulan sjunker riktigt lågt och horar ut sig till Pölsan.
Det är inte okej, lite stolthet får man ju faktiskt ha.
Ända sättet för honom att komma undan med hedern i behåll är om han skickar ned dom i allsvenskan.
Sven.Savage:
Hej Sven! Hoppas på lite tankar kring Bulans intåg i vår stolta förening?
MVH
zigge: Jag håller med du. Dvs man funderade på "var är the fishy part"?
Försökte titta på lite finska sidor men hittade ingenting och de är skrivna på just...finska. Kollade in stats och han verkar ösa på, kanske lite mindre i år men sådant kan ju bero på vilken omgivning i linan mellan olika klubbar och nya spelare och så vidare. Såg dessutom att Hockeysverige karakteriserade det som en väldigt fin förstärkning och då litade jag på att de kunde frågan och tänkte "hoppas nu MooDoo" gör en lyckad värvning. Gärna en med "Pesonen-effekt" men också gärna till en bråkdel av priset.
Undrade också hur det skulle kunna komma sig att MooDoo skulle ha råd med lite dyrare värvningar nu. Kanske någon mecenat med MooDooistiskt hjärta gått in trots allt?
Huge: Hej Huge, du har så rätt så! Jag har inte sett loppet men läst det du länkar till och det är beklämmande.
Att hitta något där folk har motsatta uppfattningar vilket kan vridas till att någon raaaaasar tycks vara den enda "journalistik" som de prao-elever, som inte ens kan skriva korrekt språkligt, numera sysslar med.
Eliminationen av journalister går parallellt på olika områden men med olika hastighet. Ta t ex sparkbollen där sådana som Bank och Niva fortfarande håller överlägsen kvalitet och man lär sig alltid något av att läsa vad de skriver. På hockeyområdet finns det nästan ingenting alls bland risktäckande media, ibland bättre i lokalmedia men som regel gravt subjektivt ryggkliande där och bäst hittar man information på Hockeysverige eller andra platser.
När det gäller tramp på andras banor i friidrott brukar man åtminstone ta fram bildmaterial och diskutera sakfrågan men här synes det bara bli dravel. Även om det finns värre vet man om man någon gång hört brottningsdomare diskutera situationer.
Gissningsvis finns det ingen annan än en sund konkurrens mellan Norge och Sverige i skidåkning och allt annat är väl fåntrattars påhitt.
Personligen uppfattar jag tillkomsten av internet som en händelse av sådan enorm betydelse för det fria ordet och informationen att jag betraktar det som en större omvälvning på området än Gutenberg och boktryckarkonsten. Men eliminationen av journalister är synnerligen bekymmersam och strax har vi väl bara väderflickor och Berlusconi-ekvivalenter som berättar vad de tycker vi ska veta....
Känns trevligt att MooDoo fick Haataja. Tycker att laget drabbats oräddfärdigt under året.
Först plockar man hit Kabanov vilket är en chansning men MooDoo får ordning på honom. Naturligtvis vill man ha kvar honom, men då kliver köpeklubben #1 Apan in och Lasse Bagdad-Bob J öppnar börsen på vid gavel varpå Kabanov inte kan motstå.
Sedan hade identifierade man Rob Shremp för några år sedan. Tog över honom och han gjorde en alldeles utmärkt säsong. Sedan har Schrempen kört utomlands men fastnat lite och är beredd komma tillbaka, men åter är där Apan och öser på med ett överbud.
Sedan hade man fixat Ritola som imponerade men den här säsongen gör Ritola en Zlatan dvs olirar för att bli släppt till Trottoarkanten och väl där börjar han spela på riktigt igen. Osnyggt.
Vidare har man lite flyt då Lill-Nyllet kom till MooDoo och trots succé vid draften väljer att lira vidare med MooDooismen - men nu när läget är riktigt kärvt försvinner den lille magikern.
Får man över Douglas Brashear men det blir förstås mer på kul även om Brash ägde sönder Tollefsen senast.
Nu diskuteras också Marcel Hossa och Ryan Lasch som möjliga förstärkningar till MooDoo eller Trottoaren eller vad det nu kan bli.
Vidare har MooDoo haft mycket bra lag flera år, men fallit pga oflyt med vakterna. Plötsligt får man då ett helt gäng typ Starkbaum, Ahlsenfelt, Ullmark - släpper de två första som gör succé på andra håll men Ullmark är säker - fast då blir han ur form länge under säsongen varpå MooDoo dras ned i streckträsket.
Och så tappar man match efter match fast man börjar bra och tar ledningen men krisar ihop mot slutet och staplar "hedervärda" förluster på varandra, allt medan man sjunker allt längre under övriga lag.
Nu har vi 16 omgångar kvar och MooDoo - som har en lång rad förluster nu - ligger hela 11 poäng bakom Pölsan och Trottoaren och måste alltså plocka in 0,7 pinnar vaje omgång som återstår på BÅDA nämnda lagen. Och det kravet ställs på ett lag som knappt tagit en poäng i mannaminne.
Nej, det går förstås inte. MooDoo får spela bäst av sju mot Allsvenska trean eller motsvarande. Tippar att det blir Bofors.
Om man nu ställer in sig på att det blir kval kan man nog släppa nervositeten och använda avslutande 16 omgångarna till att lira ihop ett lag som är berett när kvalet startar. Lex Södertälje, alltså, eftersom SSK gjorde det där många gånger och enkelt fixade kval. Sket i att man förlorade en massa matcher till i Elitserien, medan man spelade ihop ett fungerande lag och sista 5-10 matcherna var man som regel så bra att man spöade Elitserielagen efter noter och gick starka till kvalet.
Ju snabbare MooDoo börjar den resan desto bättre och visst är förstärkningar välkomna men allvarligt talat är jag övertygad om att man redan nu har ett material som - om de är beredda - enkelt ska fixa ett kval. Vilket jag hoppas att man gör - fan så trist det vore om bara Luleå och Apan är de enda elithockeylag norr om Pölsan-Trottoaren.
Redigerad kommentar
Hmm, ser att MooDooisterna har signat Juha-Pekka Haataja, en kille från Uleåborg som förstås fr a lirat för Kärpät men också HPK, Lukko Rauma och en kortare KHL-sväng.
Haataja ser ut att vara en utmärkt målskytt och poängplockare och har oftast levererat bortåt en pinne per match. Konstigt att Kärpät släpper en sådan duktig kille när man har avslutningen på CHL närmsta veckorna och dessutom ska köra klar SM-liiga - som man leder med många poäng - och sedan lira finskt slutspel.
I believe MooDoos made Karpat an offer they couldn't resist.
Kostade nog en del men säkert ett alldeles utmärkt tillskott inför SHL-avslutningen och därefter gissningsvis kvalserie mot Bofors eller vad det kan bli. Även om MooDooisterna förlorat allt sedan Perra tog över har de uppenbarligen förbättrat försvarsspelet och kanske kan Haataja bli en injektion som förbättrar offensiven.
Trottoarkanten och Pölsan är mindre roade.
Grattis, MooDooister!
Jag hade fel tidigare. 2011, när vi förlorade i sudd mot Jokerit, förlorade de finalen mot Salzburg med 3-2. Men i vilket fall som helst har vi här nedan de fyra senaste vinnarna av European Trophy.
Vinnaren av Champions Hockey League kommer att få sitt namn inristat i segerpokalen, som är döpt till European Trophy, och i den pokalen finns redan de senaste fyra årens vinnare av European Trophy inristade, för att hylla de tidigare vinnarna och dessutom visa hur viktig de tidigare turneringarna var för den Champions Hockey League vi nu genomför.
I European Trophy finns alltså sedan tidigare inristat följande Europeiska segerlag för respektive år:
2010 - Eisbären Berlin
2011 – Red Bull Salzburg
2012 – Luleå Hockey
2013 – JYP
Och nu ska dessa anrika namn således på European Trophy-bucklan kompletteras med:
2014 - Kärpät, Köplustan, Apan eller Luleå Hockey.
Det blir alltså ett femte lag som ristas in i den Europeiska hockeyhistorien - eller så blir det Luleå Hockey som vinner för andra gången.
Grejen är den att vi borde vunnit andra gången redan 2013. Vi hade då ett riktigt bra lag med en Linus Klasen som var i absolut toppform och lagets stora stjärna. I semifinalen mot JYP ledde vi länge men de kvitterade på slutet, en mållös sudd spelades och till slut slog de oss på straffar med minsta möjliga marginal. Sedan spöade JYP Warulfven i finalen.
Men anledningen till att vi förlorade mot JYP var att vi inte fick ha med vår stjärna Linus Klasen. Grejen var den att samtidigt spelades en sådan där Koskenkorva Cup där Tre Kronor deltog med närmast ett D-lag som vanligt, dock förstärkt med vissa stjärnor. Eftersom de där koskenkorvaturneringarna skulle fasas ut och alla europeiska förbund nu var överens att satsa på klubbturneringarna hade vårt förbund lovat att de spelare, som deltog i något av lagen som lirade slutspel om European Trophy, inte skulle tas ut till koskenkorvan. Men den %€#%#&/ gnomen Mårts tog ändå ut Linus Klasen och utpressade honom med att om han inte spelade i koskenkorvan skulle han inte heller få delta i VM; det som var ett viktigt skyltfönster för Klasen, eftersom han efter VM skulle skirva kontrakt med någon ny klubb. Sålunda utpressad av skitstöveln gnomen Mårts kunde inte Klasen medverka i slutspelet om European Trophy i Berlin och månaden innan hade han varit det bästa han någonsin var i Luleå Hockey - helt enkelt underbar styrde han vårt PP, öste han in straffmål och ledde han vår farligaste och mest effektiva femma på ett fantstiskt sätt.
Tack så jävla mycket för att du stal en ytterligare Europaseger av Luleå Hockey, förbannade Mårtspatrask!
Redigerad kommentar
Blister Brigade: Trevligt att du fick äta gott:-)
Om ni spelar som sist mot oss? Den risken finns inte, fast bara lite.
Sedan ni återvände till finrummet har vi ju mötts >50 gånger och eftersom jag sett alla dessa matcher kan jag lugnt påstå att en sådan lugn Apa som vi mötte i tisdags har vi aldrig varit med om. Gissningsvis hade ni blivit så vana att vinna mot oss att ni knappt orkade anstränga er.
Men nu är ni varnade och kommer ut spritt språngande som vanligt dessutom med ett lag som ni förstärkt med fyra gubbar.
Nej, nu talar allt för att ni vinner och får spela final om European Trophy i Uleåborg 3 februari. Tyvärr.
M.Lemiux: Ja, det har du rätt i. Nere i APschtaan var det ju dåren Sevc som bjöd oss på 2-2 och oavgjort genom att ha galnat sig hela matchen och som vore han psykotisk hoppat in sista minuterna med ambition att slå på lulespelare som ramlat för att den andre dåren - Apsvensson - slängde sig fram och la tjyvbent på honom.
Så tack för din idioti, Apsevc;-)
Jag tror att Bagdad-Bob och CryBert helt korrekt anklagade Apsevc för det oavgjora resultat och krävde att han gav fan i att bråka i tisdags. För annars kan jag inte förstå att han kunde hålla sig för ytterligare idiotiska handlingar, när Lennart gång efter gång satte in minstertacklingar på honom, härligt att se:-)
De stöddiga Apsupportrarna är sådana: Innan match öser de förolämpningar över motståndaren och förklarar att de ska vinna. Har de sedan vunnit fortsätter galenskapen. Men...om Apan förlorat försvinner de och är borta en tid till dess de anser att de utan att skämmas kan kliva in för att förklara vad Apan är (bästigast) och vad motståndaren är (sämstigast).
Jaså, du tror att Apan håller ytterligare ett tag? Ja, det gör nog alla andra också, nästan. Men jag är inte så säker på det: tvärtom tror jag att chansen finns att se åker ur i kvarten eller senast i semi. T o m i fjol, med alla köpestjärnor, undrar jag om de inte torskat om de fått möta Läjkrarna eller Köplustan men nu fick de gräddfilen ända fram till Warulfven som passade Apan som hand i handske, låt vara sexfingrig.
I år tror jag inte att de har sådan tur och att det finns flera lag som kan och vill spöa Aporna.
Men jäklar vad kul att se vilken kamphockey Luleå kunde leverera, med fler än fem spelare borta. I somras och höstas var jag mest nöjd om vi kunde undvika strecklet. Faran är väl inte över ännu men vi får se var vi ligger närmsta månaden för att gissa vilka chanser vi kan ha senare i vår. Fan, vad duktig Osten varit nu:-)