Luleå HF

SHL · 118053 inlägg · 891 ämnen

« · 1668920 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Förra PP var Luleå skitbra, fick en puck i kryssribban. I detta PP ganska bra också och Cehlarik satte precis en puck i stolpen.

Lite oflyt men när det gäller spelet precis som vi vill. Dock fortfarande bara 1-0 och självklart lika nervöst som alltid innan den feta damen - ja ni vet...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Men för fan Lindström! En gårdare har klubban under hansdken på Wallmark och drar undan hans hand när han för puck och du tycker det är filmning? Vakna nu!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

He he, Sörensen ilsknar till sedan Sigalet tacklat honom och det där verkar som att gårdarnas förstalina börjar tappa tålamodet. Luleå körde ju tyngdlinan på dem första oerioden, men nu i andra har man kört F-linan på Sörenssentrion.

Nu har vi PP för Luleå igen. Får vi lika fint soel som förra gången, tack, då har vi 2-0.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Helt tydligt att Luleås försvarsspel tagit en annan riktning än under serielunken. Då stimulerades man att försöka spela sig ur alla situationer för att träna upp den skickligheten men nu, i slutspelet, tar man det säkra före det osäkra och prio ett är att få puck i zon, även om det blir att stort antal icingar.

Sex minuter lirade, nu lite småsegt i väntan på vilket lag som får till det man vill...

KOM IGEN NU, LULEÅ!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tre minuter spelade av andra perioden. Känns som att Luleå har fortsatt kontroll på gårdarna...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Hej Blister.

Om den andra saken: Jag förlåter dig för häromnatten, antagligen för att min släkt väsentligen kommer från pite;-)

Om den här saken, ja knepigt att när det drar igång får ni åtta bästa inte vara med, men huj vilken känsla och nu är allt serielunkdrtallande borta nu är det match:-) Vi spelar bra, och får matchen precis dit vi vill. Samtidigt bara 1-0 och gårdarna har sin effektiva lina som gång efter annan visat att de kan vinna matcher för laget där de borde förlora. Matchen i matchen mellan den farliga DIF-linan och vår fysiska bråkarlina. Än så länge fixar vi det men 1-0 är bara 1-0 och osäkert.

Ulfven - Pölsan 5-9 i skott och Ulfven tar ledningen, Pölsan kvittrar och det hela upprepas så efter sex minuter har vi 2-2. Grym match gissar jag utan att ha sett den.

Oj, vilken känsla. Slutspelet har startat!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: går bra det här, lite oväntat målskytt men nu är det bara trycka in ett par till!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det här känns bra. Luleå är definitivt det bättre laget och Djurgårn är ordentligt pressade.

Men de har sin farliga lina och med flyt överraskar de oss. Ju länge vi kan dra ifrån desto tryggare blir man. Sörensenlinan har hotat emellanåt och  de hade ju faktiskt sitt stora läge med öppet mål efter 45 sekunder men missade.

Och så har vi våran viktiga tredjelinan som vi sätter in på Gårdarnas enda farliga lina. Granström, Ledin och Sylvegård. Fyfan vad jobbiga de är för gårdarna:-) Skitjobbiga hela tiden, retas och utmanar.

Kul sekvens när förata perioden är över: Grana tar tag i tröjan på Sörensen så han inte kommer undan, tvingar fram 20 sekunders diskussion öga mot öga. Vi vet ju inte vad som sägs men vi kan tänka oss. I det läget ser det ut som att Grana är en helv meter större och 50 kg tyngre än Sörensen:-) Igen-kligen är de lika långa men Grana är 16 kg tyngre, men det jag skrev var hur det såg ut:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Runt sjuttonminuter och Luleå spelar Rönkenhockey modell hösten 2010 dvs när DIF-backarna får puck är Luleå på dem som getingar och tvingar fram misstag, får tillbaka puck och trycker på.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Otroligt fint PP av Luleå i 1,5 minut när pucken gick som på snöre med lite flyt och det slutade med pucken i kryssramen. Inte mål alltså, men synnerligen förtroendeingivande PP. FINT!

15.30 spelade 1-0.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

12 minuter spelade och Luleå har 70% en hockey som motsvarar lagens kapacitet och fortsätter det så här är vi lugna. Ser gärna att fler mål kommer från oss för att inte gårdarna ska få in något flytmål och chans.

Luleås försvarsspel innebär just nu att om backarna med puck i egen zon INTE kan spela/passa sig ut kör man hederligt rönkenhockeymaner och lobbar eller kör sargut: BRA!

Och det är mycket fysik på isen, vilket gynnar oss eftersom vi är starkare!

Matchens första utvisning efter 13.14. Bajsgärg vilket jag tycker var en billig utvisning men OK om vi kan sätta 2-0.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Monstertacling open ice av Sigaet på Saviano som stupar:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

He he, det har blivit som jag misstänkt. 

Luleå som har hemmaplan slänger in lina sist och matchar Ledin-Granström-Sylvegård mot gårdarnas Sörensen-Eriksson-Samuelsson och det blir skärmytslingar mest hela tiden:-) Vilket vi gillar:-)

Ju mer vi kan få den farligaste DIF-linan att behöva försvara sig fysiskt snarare än att lira hockey desto bättre:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Puh, Sörensen ska finta bort en Luleback för att bli fri men det är inte Kukan utan Billins som bara tar pucken av Sörensen:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

En dryg minut senare. Nu har Luleå tagit över spelet! Nu är också publiken i full fart!

Bajsgärg lobbar en puck i nacken på Emil och alla blir skitförbannade på honom dvs BRA STÄMNING!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

3.46 och Emil sätter 1-0:-)



Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
3.46 och Emil sätter 1-0:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
3.40. Luleå har börjat ta över. FORTSÄTT NU!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Tre minuter spelade och det har mest handlat om DIF i vår zon.

KOM IGEN NU, Luleåkvarten!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Starka första 20 sekunder för Luleå! Därefter får Samuelsson puck och öppet mål men missar!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och trots att vi får Höjdhoppare SJöberg och Djurgårdssupporter Nord som Zebror hoppas jag för allt smör i Småland att vi slipper Zebramisstag som avgör match.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

 Kör man på våran målvakt ska man ha stryk - så är det bara!

                             Bulan, december 2000.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Gårdarna ger sig inte och det finns ett antal händelser de har svårt för.

När Fredrik Svensson och de andra spöade upp Djurgårdarna december 2000, då man slog rekord i utvisningsminuter och Luleå förstås vann matchen medan gårdarna avslutade som ynkliga kycklar är en av dessa.

När Luleå spöade Djurgårn i kvarten 2011 * med Robin Jonssons det vackraste av tandlösa leenden är en annan.

Men det finns massor.

Själv har jag lite problem för ska jag räkna upp hockeyspelare jag uppskattar såväl som spelare som människor kommer många gårdare med på den listan. 

Men samtidigt har jag uppfattningen att vi ofta varit utsatta för mygel och nu får vi se hur det blir i kväll.

Cmore laddar med Wikegård som personligen levererat en attack på Osten i Fehlmanklass och han jobbar hårt på att lägga favoritskapet på Luleå.

Nu är det snart dags. Förstår jag rätt är det Lasse Granqvist och Sanny Lindström som kommenterar. Stort tack till Cmore för detta. Riktigt bra kommentatorer!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Forsberg 1978: Tack - och detsamma till er! Knäck Ulfven nu! Skål, tammefan!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu är det dags. Och dags att påminna om matchen 5 december 2000.

Luleå Djurgården. 

Totala antalet utvisningsminuter: 250.

Resultatet? Gissa!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Lycka till ikväll Sven! Skål på dig!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

På tal om Wikegård...vilka påhopp han gjorde på Luleå och Osten i torsdags.
Han har fortfarande inte kommit över att Luleå slog ut DIF i kvarten 2011 och spydde galla över att Osten vart så hemsk och brutit mot överenskommelsen att man inte ska anmäla varann efter match och så gör man inte...vad som har kraftigt glömts bort i det hela är VARFÖR Osten och Luleå bröt mot det...det var inte för att jävlas utan för att man helt enkelt fick nog av DIFs gnällande i media och att de i korridorerna i Globen anmälde Luleåspelare till DIFiplinnämndens medlem som rörde sig med DIFs ledare och spelare...är inte det mer orent än att stå upp för sin sak och anmäla offentligt???


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och mitt i allt är det dags att stanna till och tänka till en stund.

Om en dryg halvtimme är det nedsläpp. Slutspelet börjar. NU ÄR DET HOCKEY!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Apropos "Djurgårdshyss": undrar vad gårdarna skulle göra om vi förklarade att Cam fick gå in som center, ta tekningar och lira avigt som rightare i stället för att vänsterskjuta som han brukar?

Jag antar att de då skulle komma på att i tröja #24 lirar #29 men hur skulle de kunna bevisa något?

Tänk, vilka skriverier det skulle bli, Cmore och Aftontrasan skulle sända extradebatter och ge ut extranummer för att förklara hur elaka Luleå är:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jahaja. Då får vi upplinjeringen.

Förbundet skickar Höjdhopparen att "döma" Luleå i kvartsfinal, ett säkert kort när uppdraget är att sänka Luleå. Det har vi sett förut och nu försker man igen. För att vara säkra att lyckas kombinerar man hopparen med Djurgårdaren Mikael Nord. Jaha, det blir svårare och svårare. 

Luleås lag:

1. Larsson, Daniel 34. Lassinantti, Joel

1st Line
41. Billins, Chad
56. Sigalet, Jonathan

27. Zaar, Daniel
90. Harju, Johan
24. Abbott, Cam

2nd Line
2. Kukan, Dean
7. Sandström, Jan

26. Cehlarik, Peter
23. Wallmark, Lucas
32. Petrell, Lennart

3rd Line
8. Savilahti-Nagander, Per
51. Näkyvä, Kristian 

21. Sylvegård, Emil
31. Granström, Jonathan
97. Ledin, Per

4th Line
5. Fagerudd, Marcus

52. Fabricius, Karl
36. Fogström, Niklas
9. Forsberg, Johan

Extra Players
38. Bryggman, Lars  (RW)

Hmm, man satsar på Harju och Zaar med botten, Jahaja. Kan det ge Harju-Zaar de skottlägen de behöver? Håller tummarna.

För övriga linor ser man inga säkra mål från. Kan dock tycka att tredjelinan borde sättas in mot gårdarnas fruktade förstalina (66. Sörensen, Marcus 10. Eriksson, Joakim 37. Samuelsson, Mikael) för att köra tuff hockey. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Zappaholic: Håller helt med dig.

Grejen är den att nere i Fjollträsk sitter s k riksmedia och bevakar landet. Kommer ut överallt och påstår sig vara nationellt och objektivt bevakande.

Men det är bara skitsnack. Gänget umgås hela tiden med Djurgårn/Gnaget och inte specielltn oväntat att de fungerar som lokalmedia för de två lagen. Det gäller inte bara för att man umgås i omklädningsrummen utan lika mycket på krogar vid Stureplan och så vidare. Av de gamla uvarna är flertalet så korrupta att de skulle fått livstidsstraff efter en kontroll av en korrekt jävsdeklaration och numera plockar de in helt okunniga som ska stå för artiklar och kommenaterar i tidningar, TV och på nätet och dessa rookies tar bara efter de köpta Ros och anhang.

Anta att Luleåtidningarna NSD och Kuriren skulle skicka fram sina anställda att sitta i TV, på Cmore och i rikstäckande tidningar för att objektivt rapportera om hockey. Det begriper alla att det inte skulle fungera så bra. Och detsamma gäller också om det varit från Övik, Gävle, Linköping, Växjö och så vidare - för att inte tala om det vore från Skellefteå!

Att inte inse detta sammanhang och se till att när målgruppen är landet ska landet behandlas väl är för jävligt. Så här har det alltid varit men nu värre än någonsin eftersom man använder den makten till att hetsa mot andra klubbar t ex se till att spelare från andra klubbar straffas värre. Fy fan!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Medias (Aftonbladets) gullegullande med DIF är ju pinsamt. När Bengtzén gick ut och talade om det alla visste. Att djurgårdsikonen Murray åkte för dåligt på grillorna för att platsa i SHL. Då fick Bengtzén utstå spott och spe av Garpenlöv och Wikegård. Garpen undrade vem fan Bengtzén var och vad han uträttat som vågade kritisera den stapplige Murray. De initierade fick då tala om för Garpen att Bengtzén minsann byggt upp Karlskrona till vad de är idag.

Nu senast så klagade Bulan på usle Claesson och då krävde Garpen i Aftonklaget att Bulan skulle be om ursäkt för sitt otroligt grova påhopp. Naturligtvis var DIF
inblandat i den matchen. Det saken egentligen gällde var att DIF möjligen vann matchen tack vare Claesson och det tålde inte Garpen.

Nä det gullas med DIF. Garpen och Wikegård får alltid ostört hylla friskt och andas någon kritik mot djurgårdare så blir de minsann slagna på fingrarna av Garpegård.

Löjligt, sa Bill

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Så. Hur går det då?

Helt klart att vi tappar när Chris Abbott inte får spela. Abbott-Abbott har fungerat utmärkt i år och med Chris borta brukar Cam vara helt osynlig. Det betyder att en viktig lina för oss är helt död och eftersom de antagligen låter Cam köra blir det svårt att komponera en lina som inte drar ned laget. 

Ändå tycker jag att Luleå är ett starkare och bättre lag än Djurgården och böra fortfarande vara favoriter.

Det jag väntar mig av Djurgården är att de spelar Säckenhockey som alla vet vad den går ut på: alla spelare försvarar det egna målet, gärna i egen zon hela matchen; alltid 3-4 spelare mellan en motståndare och det egna målet. Motståndarna får trycka på och trycka på och man hoppas att Tellan ska ha en bra dag eller den där mannekängen de  ställer i målet när Tellan har ont i ryggen.

Och så hoppas man på kontringar och/eller utnyttja eventuella Powerplay.De flesta spelarna duger ändå inte till men det finns två:

Samuelsson och Sörensen.

Rätt recept vore förstås att plocka bort dessa två och hoppas att Luleå gör det. Då faller Djurgårn rejält.

Samuelsson går ju att reta upp. Vore fint om någon kunde ta med honom ut på en matchstraff efter kastade handskar exempelvis.

Sörensen är jävligt bra och svår att plocka bort. Hans kontringar är oerhört farliga - speciellt om vi har en Kukan eller en Fagerudd att stoppa honom, eftersom de är chanslösa - även om Lassi är skitduktig på frilägen. Kanske rätt idé vore att de som är duktiga att tacklas i vårt lag sätter en 5-10 justa men tunga tacklingar på Sörensen inom första perioden? Det vore trevligt att se.

Den här typen av "plocka bort spelare"-taktik har Luleå väldigt sällan pysslat med men ska man bli framgångsrik måste man möta motståndarna med motståndarnas vapen.

Jag kommer ihåg ett slutspel runt 2000 - Djurgårn blev mästare två år i rad och slog oss i semifinalerna båda åren. De hade alla möjliga hyss för sig.

En match nere i Fjollträsk. Luleå var riktigt, riktigt bra och pressade gårdarna som inte skulle kunna stå emot i slutet av matchen då luleå kört slut på DIF fullständigt. Bäst i Luleå var Bulan som gjorde sin bästa match någonsin. Han var helt gudomligt bra. Då, i tredje perioden, sätter DIF in en spelare som inte tidigare lirat i matchen. Denne väger 110 kg. Han går in på isen och när pucken är släppt överfaller han Bulan. Dvs han skiter i allt annat och går på Bulan. Först en småknugg, när Bulan knuffar tillbaka ett hårdare slag, när Bulan slår tillbaka, ökar han upp det mer och mer till de står utan handskar och vevar slag. Det blir matchstraff för båda. DIF förlorar inget i slagstyrka, Luleå förlorar enormt och DIF vinner matchen...

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Senaste dagarna har alla möjliga djurgårdsassocierade hetsat mot Luleå med Wikegårds överfall på Osten som det extremt sämsta exemplet. Anta för en sekund att någon Luleåkopplad person stått i live TV och gjort detsamma gentemot en Djurgårdsledare och föreställ dig vad som skulle hänt?

All media skulle ha fyllt sida upp och sida ned med en gemensam attack på denne Luleåkopplade och det skulle lett till attacker från allmänhet och näthulliganer på "lappar" och "lantisar".

Men Wikegårds uppkräkning blundar man för.

Lätt att förstå varför.

Nu vevar man igen och igen och igen det stöd man anser sig ha henom att "Luleå BRÖT DEN HELIGA ÖVERENSKOMMELSEN mellan klubbarna 

"www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/lulea/article12754605.ab"

en av en massa hetsarartiklar mot Luleå i kvarten 2011, denna artikel undertecknad av "Ha ab" dvs till slut skyltade de inte ens med egna namn när de förföljde Luleå.

Vad som egentligen hände vet vi ju.

Kolla 50 sekunder in på denna:

"

www.youtube.com/watch?v=sHoCclyX8ao"

Ingenting speciellt annat än att så där såg det ut hela tiden i de sista 4 matcherna eftersom DIF överföll våra spelare hela tiden och zebrorna lät det spåra ur.

Men efter matchen - då har det blivit 3-3 i matcher - står Djurgårdens ordförande i live TV och kräääääver att Abbott ska stängas av "eftersom han försökte mööööörda Zibanejad med skridskon" och det ledde till att den media som förföljt oss hela kvartsfinalen och fungerat som språkrör för DIF nu lydigt ringde och ringde och ringde och hetsade förbundets representant Mikael Lundström till denne anmälde det för granskning av DIFiplinnämnden under rubriken "Mordförsööööööök juh!".

Då ledsnade Luleå på det mygel som Aphardy och Djurgården höll på med, när de ostört fått sikta in sig på hjärnskador på Luleåspelarna hela kvarten sedan de insett att spelade de hockey var de chanslösa. Luleå tog två tillfällen från matchen - det fanns många fler - och anmälde dem. Den absolut fulaste var Marcus Nilsson överfall på en Abbotts huvud bakifrån, icke puckförande spelare och en monstercrosschecking i huvudet på Abbotten. Den valde DIFiplinnämden att släppa! Helt sjukt! Jag hittade inte sekvensen på Youtube.

Men kolla in den andra, den gav de Ölvestad en match för. Det här är något som bara blev 2 minuter i matchen och som alla ansåg skulle accepteras innan Osten anmälde den:

www.youtube.com/watch?v=fHjofUCcusg

Och det blev EN matchs avstängning, varpå gårdarna fortfarande - fyra år senare - ylar som wikegård om. 

HUR MÅNGA MATCHER SKULLE DET BLIVIT IDAG? Full fart, blind side, ser till att vrida sig så att han inte träffar kroppen utan att hela träffen med höjd klubba siktar in sig på Enterfeldts huvud....


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jag läser förstås kontinuerligt av vad som skrivs på Lulehockeys officiella sida och Terva och Trebor håller fin nivå där. Ofta är det framför allt fakta som kommer där och det är bra.

Men idag skriver VD Stefan Enbom en krönika och den innehåller två bra saker:

A)
Vi är nu i ett läge då SHL är avslutad och vi får spela vidare. Vi måste dock med det nya upplägget kvalspela mot Djurgården för att nå kvartsfinalen. Det känns fantastiskt kul för oss alla inom Luleå Hockey. En eventuell framgång skulle göra att vi återigen får möta Frölunda eller Skellefteå i en kvartsfinal. Två lag som vi redan hanterat på ett bra sätt för att bli Europamästare. Det är dock en mycket tuff matchserie mot ett bra lag som väntar först.

Kommentar: Synnerligen fint uttryckt:-) Vi har en svår uppgift mot Djurgårn. Skulle vi vinna åker vi på APan eller Lustan; två lag vi nyligen spöat i Europamästerskapet:-)

B)

Det är också intressant att Skellefteå Kommuns högre tjänstemän lägger energi på att kommentera utvecklingen i Luleå via insändare i våra lokaltidningar. Jag hade hoppats att hon också kontakta oss direkt och förmedlade sina synpunkter. Det känns extra viktigt då hon förmodligen inte vet att vi i Luleå har valt att satsa fullt ut på ett elitlag för damer. Hur ser det förresten ut med den satsningen i Skellefteå?

I grunden visar det dock att Luleå Kommun är en fantastisk kommun då även högre tjänstemän i Skellefteå måste åka till Luleå för en trevlig upplevelsehelg. 

Kommentar: He he, tydligen har de självgoda aporna i apschtaan gjort bort sig igen och Luleås VD passar på att dra dem i örat:-)

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Håller med dig.

Äcklas av de självgoda Aporna som sprider den dynga de vill av typen, de går bra ekonomiskt eftersom de är så bästigast duktiga på ordning och reda i bankböckerna, Kalopsen och de andra står i kö för att spela i Apklubben för junislöner "för det har jag hört av en som hört det" och det typiska ryktesspridandet som är själva värdegrunnnnnden hos Apan, gärna med Fehlman som spidare av skitsnacket vilket han påstår sig göra som en sanningsapostel för att försvara det fria ordet, rättvisa och demokrati i världen, men ljuger fram vad som helst och hänvisar till "hemliga källor" och "anonyma Apnära källor" men de gånger han kan kontrolleras visar sig vara ljug bara t ex "tre oberoende källor" visar sig vara en gammal tant och en gammal gubbe som suttit bredvid varandra, psykiskt labila chockade av den kaotiska upphetsade stämning på en Apläktare i en förlängning i slutspelet... 11 rader utan att sätta punkt;-) He he he...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Detta är på vilket sätt Christer Lärling beskrivit händelsen när han anmäler den ock skickar EN film, dvs den vi sett i TV, till DN:

"15 minuter in på sista perioden hade Frölundas nr. 56 Erik Gustavsson pucken vid sargen och kämpade med en Luleåspelare. Då kom Chris Abbott från blind side och tacklade Gustavsson i huvudet. Abbott drev upp axeln mot huvudet på Gustavsson som klev av skadad."

Lärlingen blundar alltså för förhållandet att Lustan SÅG Abbott utan låtsas att det var blindside, han visste inte att han skulle bli tacklad. Huruvida Lustan gick ned och blev låg när tacklingen kom skiter Lärlingen också i.

Jag säger INTE att de förmildrande omständigheterna innebär att det var juste. Men jag säger att Lärlingen inte ger en objektiv skildring. Han har bestämt sig och blundar för det som talar i annan riktning. Tänk vilket rättväsende vi skulle ha om en åklagare gömmer undan alla vittnen som talar för den åtalade och bara plockar fram en tant och en farbror på rad 9?

Botten lyfter också på ett bra sätt fram det korrekta:

" I anmälan sägs det att tacklingen kom från blindside. Samtidigt citeras spelaren i Sportbladet efter matchen att han sett mig komma och därmed kunnat göra sig beredd på tacklingen."

vilket DN möter med "Vidare anser nämnden att tacklingen utdelades från blindside och att Chris Abbott kom in i situationen som ”tredje man”. Att Gustavsson eventuellt kort innan tacklingen trots detta hann uppfatta att Abbott kom förändrar inte denna bedömning."

samt, säger botten:

"Det är olyckligt att min axel träffade Frölundaspelaren högt trots att jag hade båda mina skridskor i isen och att han är en decimeter längre än vad jag "

och DN svarar "Nämnden anser inte att motspelaren varit låg på sätt som påverkar Abbotts ansvar för händelsen"

plus meddelar botten:

" Han spelade dock vidare hela bytet trots att spelet gick över till andra sidan av isen. När vi tog i hand efter matchen så sa han till mig att det inte var någon fara med honom."

Dvs avseende hur skadad han blev, men det väljer DN att skita i.

Jag är lite tveksam till detta. Gissningsvis är det korrekt att stänga av botten men analysen är bristfällig, Lärlingen levererar ett klandervärt uttalande, det saknas en fackmannamässig bedömning av skadans omfattning och det hela får alltså ett slavigt intryck. 

Samtidigt är det enormt irriterande att de enda händelser som lyfts fram är sådana som media dvs numera en amatörkommentator i Cmore börjar yla om. I så fall frågar jag mig varför ingen punktmarkerar Joel galningen Lundqvist. Skulle det ske hade vi haft Joel spelande en match, avstängdfem matcher, spelande en match, avstångd fem matcher, spelande en match...ja, o s v. Nej förresten, som vaneförbrytare skulle han väl få längre och längre straff och till slut kunde han vara kontinuerligt avstängd och sitta i NY och titta på brorsan i stället.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Visst har du rätt i att det är många parametrar som styr vad som är orsaken till ekonimsk "hjälpsamhet" till lagen, men visst får man lite svar på det man misstänkt att SKAIK får mkt bra hjälp ekonomiskt, hur skulle de annars kunna ha råd som sånna lönetrissningar och löner till spelarna år efter år (förmodligen bland de klart högsta i Elitenserien)trots att arenan bara tar 6000 pers. Visst, de har haft stort publikstöd pga av framgångar men att de haft stor sponsring av kommun och företag i bygden har inte varit så svårt att räkna ut....
Pesonens skyhöga lön betalas kanske inte helt omöjligt av SkellefteåKraft egenkligen, vilket förklarar hur de har råd med honom. 

Fast de sexfingrade, speciellt ett visst troll, påstår fortfarande att SKAIK knappt betalar ut löner till sina spelare, de spelar där mer eller mindre gratis och SKAIK har lägst löner till sina spelare i Elitserien.

Men SKAIK står ändå trots allt i skymundan om man jämför med den ekonomiska dopning som Trottoaren fått...tvi


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Håller med dig. Usla zebrors usla agerande är förstås själva orsaken till mycket skit som händer och så länge man blundar för det kommer man inte vidare.

Vidrigt är det att se zebrabasen Peter Andersson stå och gråta krokodilötårar när en zebra blir kritiserad med den imponerande analys som skiter i hur uselt zebran uppträtt men fokuserar på "om zebran blir ledsen i ögat när folk påtalar att han är dålig".

Någon har påtalat att frågan är om inte zebrornas insatser faktiskt blivit ÄNNU sämre sedan men införde TVÅ huvuddomare. Faktum är att jag tror det är korrekt och det är intressant att fundera på. Hur kan det komma sig att en åtgärd som av alla skäl borde ge BÄTTRE dömande leder till SÄMRE? Jag undrar om inte förklaringen är att söka i zebrornas karaktärer?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha. Botten straffas med fem matcher varav två ändras till böter och han är därmed avstängd tre matcher.

Det innebär alltså att vi under två-tre matcher mot Djurgårn kommer att sakna vår kapten och pådrivare, vår formidable tekare och att Abbottlinan blir rejält försvagad när inte twinsen - som under säsongen varit bättre än på många år - får lira tillsammans.

Jag är inte förvånad utan har ju skrivit ända sedan det hände att jag räknade med exakt det straff som nu beslutats.

Här kan man göra den reflektionen att det var riktigt dåligt av botten att riskera detta i en betydelselös match mot Värsta Köplustan. Riktigt dåligt.

En annan synpunkt är att för några år sedan skulle ingen jävel ha ens funderat på om det var juste eller inte, det skulle inte ha straffats och ingen skulle haft några åsikter om det. Nu har ju hela elithockeysverige blivit väldigt engagerade i hjärnskakningsfrågan - visserligen många år efter det att Luleå med riktig värdegrund arbetade mot hjärnskador på motståndare men ändå. Fast allt detta får en sådan PK-karaktär att jag inbland funderar på om hockeyns strafforgan saknar sunt förnuft och intelligens för att analysera och förstå sammanhangen. Inte sällan får straffen bakgurnden a) huvudet var på något sätt inblandat, behöver inte vara >1% av situationen b) media eldar på och krääääver, gärna stödda av ett motståndarlags coach.

Tämligen luttrad var jag rätt inställd på attd et skulle landa så här, utan att jag tagit reda på och själv bildat mig en uppfattning. Å ena sidan har vi direktintrycket av att botten kommer blindside och att axeln träffar huvudet och då är det väl tämligen kört. Men det skulle varit intressant att ha sett detta från fler vinklar. Jag får för mig att från andra hållet i slowmotion kunde intrycket snarare varit att Lustan SÅG att Abbott kom och att han valde att vända sig bort i ett läge där botten inte hann ändra sig, samt att botten ändå inte hade så mycket fart och att han väsentligen träffade axel mot axel fast att Lustans krångelrörelser just innan träff innebar att denne - som är längre än Abbotten, kom ned långt varpå axeln efter träff på axeln glider upp och träffar skallen. Skallträffen får till effekt att skallen slås åt sdian, så visst träffas den, men den rörelsen skulle man sett även vid en pytteträff.

Jag är alltså inte helt övertygad om att ovanstående ska straffas, samtidigt som man accepterar att "Tollfesen kunde ju inte rå för att han krossade armbågen på Ledin", "McDonell kunde ju inte rå för att han knäckte flera revben på Kabanov", "Hedman kunde ju inte rå för att han krossade armen på Enterfeldt". 

Bra, och viktigt att man kämpar mot hjränskador på hockeyspelare. Men ibland får den kampen en alldeles för överdriven karaktär styrd av PK-amatörer, samtidigt som man utan att blinka accepterar andra svåra skador.

Skitsamma. Nu gillar vi läget och förbereder oss för åttondel mot Djurgårn.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: DIFiplinnämnden lyckades få det till 3+2, precis lagom för att Djurgården ska slippa möta honom. Vilket sammanträffande ...

Avstängningen är riktigt, dock är jag mer intresserad av att få höra hur de två inkompetenta domarna resonerar över den situationen. Dom lyckades få en totalt betydelselös och avslagen match att bli grinig och irriterad för att man vägrade ta ut Janmarks påkörning av Lassi.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Just nu väntar man bara på DN-beslutet. Blir botten avstängd eller inte? Och hur länge isf?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha. Jätterubrikerna i Aftontrasan:

DET ÄR DOPING SÅ DET DÅNAR OM DET!

SKELLEFTEÅ AIK FÅR ÖVERLÄGSET MEST KOMMUNSTÖD AV LAGEN I SHL!

KONKURRENTERNA ÄR KRITISKA: DET ÄR INTE SKICKLIGHET SOM AVGÖR!

Allt serverat under en bild av Skellefteå Kraft Arena på höger sida, Pesonen och Calof glatt skrattande på vänster sida och en massa Gludmynt i staplar mellan.

Naturligtvis förstår alla att det är väldiga vedklabbar och bränsle till den eld av kritik jag har för vana att lägga in om Apan, i syfte att balansera den sirapsdrypande hyllningskör som de själva organiserat.

Och visst. Nog kommer jag att göra det.

Men inte just nu.

Dock kan jag kommentera detta med några spontana reflektioner.

• För en gång skull ett viktigt och bra reportage och bakgrundsarbete av Trasan. Bra!

• Något oklart framställt dock. Uppläggen är så olika för de olika klubbarna att det fordras t o m ännu mer analys för att verkligen identifiera vilka skillnader det är för lagens villkor. Det lyckas inte Trasan presentera på ett vettigt sätt. Att de lyfter fram speciellt Apan innebär ju att de dragit den slutsatsen, men eftersom de bara lagt fram en massa olika uppgifter kan man inte känna sig säker på att de kommer ut med en sanning utan att de kanske igen-kligen vill attackera ett eller flera lag och därför lyfter subjektiva slutsatser.

• Jag menar att det är bra, ja t o m utmärkt, att de ekonomiska och andra villkoren lyfts upp och blir tydliggjorda. Och det gäller hela apparaten. Jag skulle önska att löner, bonus, pension och överräckningar av en miljon i handen - enligt min gissning då i en hand som sträcks ut från en bank i ett land där man genom ett "skenbolag" undankommer svensk skattelagstiftning - att allt detta blev offentligt.

• Naturligtvis finns det en väldigt stor ytterligare faktor, vid sidan av bara den ekonomiska. T ex att Apklubben för Apschtaan har enormt mtcket mer betydelse än t ex Djurgården har för Stockholm. Visst, för många personer i Stockholm betyder Djurgården lika mycket som Apan för personer i Apschtaan. Men det finns en skillnad och den är stor. Om Apan INTE är med i Elitserien är inte Apschtaan på något sätt. Om Djurgårn INTE är med i Elitserien påverkas Stockholm lika mycket som om en loppa irriterar en hund eller inte.

• Så visst vore det bra att allt blev tydligt och offentligt för då kunde också orsakssammanhangen diskuteras på en riktigare och mer givande nivå.

• MEN: Det finns trots allt gränser för vad som är acceptabelt. När en liten ort hittar på att sälja trottoarkanter mellan sig och den lokala klubben eller hittar på "rekonstruktioner" för att luta en massa på pengar, allt i syfte att finansiera vilda usla inköp. Då har det gått för långt över vad som kan förstås och godkännas. Därav min kritik över att Trottoarkantens IF överhuvudtaget befinner sig i Elitserien. Hoppas verkligen att Burkölen plockar ut dem. Om Leksand på egen kraft fixar elithockey trots omöjliga villkor - då står jag på applådläktaren. Men när man tvingar bort andra och stjäl deras plats genom att själv uppträda på ett sådant sätt att men minsta rättsmedvetenhet skulle hela gänget ansvariga sitta bakom galler... Nej, kanske Leksand inte har någon framtid och då är det så, punkt och slut. 

Nåja, det finns mycket mer att säga förstås. Men inte just nu.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: Alldeles utmärkt förslag med många bra inslag. Gillar att ett allsvenskt lag garanteras avancemang, helt emot "vi stänger elitserien"-ambitionen från Warulfven-Köplustan. Dessutom att det blir en massa skitviktiga matcher för många lag. Grymt förstås att från en niondeplats riskera åka ur, tänker på hur vi själva nästan alltid lyckats nå slutspel men några gånger hamnat 9-10 och skulle vi tvingats kvala då...*ryyyysa*...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

1-8 till slutspel
9 vs 12 och 10 vs 11 spelar bäst av 5 för att undvika play out.

Allsvenskan 1-2 spelar om direktplats till shl som idag i bäst av 5.
SHL lag 13, 14 spelar bäst av 5 mot allsvenska lag 3 och 4.

Kvar blir 5 lag som spelar serie med dubbelmöten om 3 shl platser.

Ett allsvenskt lag går alltid upp, i den bästa av världar kan totalt 4 allsvenska lag gå upp på en säsong.

Missar man slutspel så kan man åka ur.




Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jo, vi hoppas slippa eländet. Det vi nu har är alltså

1. Slutspel
2. Slutspel
3. Slutspel
4. Slutspel
5. Slutspel
6. Slutspel
7. Slutspel
8. Slutspel
9. Slutspel
10. Slutspel

11. Kvalspel
12. Kvalspel 

Vilket innebär att vi tycker det är ett jäkla dravel att lira 55 matcher för att bara splittra upp lag 11-12.

OK att slutspelet för lag 7-10 inleds redan med åttondelsfinaler, men å andra sidan, att dessa ska gå i slumpformatet bäst av tre, saboterar för mycket, tvingar fram ett lotteri som aldrig kommer att kännas OK, men bäst av sju skulle betyda att lag 1-6 får vila >2 veckor, så kan vi inte heller ha det.

En kommande varianten vi gärna ser är

1. Slutspel
2. Slutspel
3. Slutspel
4. Slutspel
5. Slutspel
6. Slutspel
7. Slutspel
8. Slutspel

9. Spelslut
10. Spelslut
11. Spelslut
12. Spelslut

13. Kvalspel
14. Kvalspel 

Då får vi två mäktiga linjer precis som vi tidigare haft. Nu kunde man tycka att det hade varit bra att se också en linje mellan lag 4 och lag 5, men det vete fan (ja, jag kan detta och skriver "det vete fan" och inte "jag vet i fan" som en del fått för sig att det ska vara) hur det skulle se ut.

Påskkärringen i SHL
Alla tjatar ju om det enorma värdet att "ha hemmaplansfördel" vilket jag sedan länge visat inte stämmer. Ett lag vinner inte för att de har "den viktiga hemmaplansfördelen" i en eventuell sjunde match. Nejdå. Laget med "hemmaplansfördel" vinner oftare uppgörelserna för att de är ett bättre lag. Och det har de visat genom att komma högre i serien. Det är därför de vinner, inte något annat. Fördelen med hemmaplan i sjunde är rent ekonomisk, en match till för kassören att räkna in publikintäkter från. 

Anta följande: att samtliga matcher spelades på neutral plan men det lag som idag får "hemmplansfördel" i stället får en annan bonus. T ex att laget fick rätt att ha en påskkärring i båset under matcherna. Naturligtvis skulle de lag som fick den enorma fördelen att ha påskkärringen ofta vinna mot det andra laget. T ex är det vanligt att lag 1 slår lag 8, men med mina förändringar: hur många tror ni skulle pyssla med att förklara:

Nu är det jäkligt viktigt att vi kämpar hårt som fan avslutande SHL-omgångarna, för att vinna fördelen att ha påskkärringen i båset! Eller, jo lag X kommer nog att slå lag Y eftersom...de har påskkärringen!

Nej. Glöm det. Det bättre laget vinner som regel. Inte fan för att de har hemmaplansfördel. Eller påskkärringsfördel.

Men visst är det en OK fördel att ekonomiskt kunna tjäna pengar på en sjunde match hemma. Men det händer sällan.

Se t ex ett lag som vunnit slutspelet genom 12-0 i matcher. Hur jäkla mycket har de "tjänat" på sin "hemmaplansfördel"? I stort sett inte ett piss. De har tvärtom förlorat ekonomiskt eftersom de varit så jävla duktiga. Ett lag som vinner SM efter 4-3 i kvart, semi och final - ja, det laget tjänar ju DUBBELT så mycket pengar som 12-0-laget. 

Så...vilken fördel är hemmplansfördelen? Igen-kligen? Jag tror att ju snabbare folk begriper att det bara handlar om en påskkärring desto bättre. Fokus på skitsnacket om hemmaplansfördel innebär bara att eländet fortsätter att elända sig.

Riktiga fördelar?
Ja, det vore väl kul om man kunde ordna något sådant. Att lagen fick välja motståndare tycker jag var en bra grej. Men alla blev alltför byxis med det så ajöss med den fördelen. Synd. 

Man kunde tänka sig att lagen fick med sig "poängfördel" efter resultat i serien. Då jäklar skulle varje match vara viktig, ingen j-a novemberlunkserie under ett halvår.

Fast...konsekvenserna skulle bli konstiga. Låt siga att vi på något sätt försöker översätta vad det skulle innebära. Kanske typ att ett sämre placerat lag hamnar i läget att de blir tvungna att vinna 5/7 matcher isf 4/3 matcher för att gå vidare. Ja, då jävlar talar vi riktiga fördel, ingen påskkärring typ. Men...det skulle betyda att de uppgörelserna blev mer eller mindre klara på förhand. Att ett sämre lag skulle orka vinna hela fem matcher...det vore nog sportsligt och skulle betala sig att lyckas i serien. Men det skulle inte bli spännande, så folk skulle tröttna förstås.

Nej, det är inte lätt detta. Kanske prioritera slutspelen som är häftigare än seriespelen. Som det nu är - ja, nu skiter jag i sociala slutspelet - har vi haft 55 seriematcher mot max 21 slutspelsmatcher. Det kanske vore roligare att plocka om det hela till en annan relation. En variant kunde ju vara att ta in 16 lag i slutspelet. Men då skulle man behöva slå ihop Allsvenskan och SHL. Men då får vi hela 108 matcher i grundserien per lag...eller, OK, vi gör bara ett hemma och ett borta möte dp. 30 lag i Elitserien. Alla lag möter de andra lagen en gång hemma och borta. Totalt 58 matcher i grundserien. Och sedan ett slutspel där de 16 översta får delta, i åttondelsfinaler, kvartsfinaler, semifinaler och finaler. Ja. varför inte? Kunde t o m tänka mig att vi går ned till bäst av fem i stället för bäst av sju. Fast...kanske blir det ändå snabbt ointressant eftersom de lag som kommer att lira slutspel snabbt visar sig? Jo, gissningsvis. 

Tidigare hade vi en variant med 12 lag i serien där de två nedersta, bottelgaen, skickades ur redan efter halva serien. Sedan fick de spela i en långvarig kvalserie med de lag som låg bäst till i de allsvenska serierna. Warulfven - som påstås aldrig ha varit ur Elitserien - har bl a åkt på en sådan grej, i början av nittiotalet. Efter halva serien, 22 matcher, blev vi av med Ulfven, men nästa år var de tillbaka. 

Kunde man kanske tänka sig någon variant där man nyttjar det där upplägget. T ex Robinsom-upplägg där de sämsta lagen med jämna mellanrum åkte åt helvete? T ex 14 lag i Elitserien. Efter 13 matcher, då alla lag mött de övriga en gång skickas de två nedersta ur Elitserien som fortsätter med 12 lag, medan de som sparkats hamnar i allsvenskan på något vis? Sedan lirar Elitserien 11 matcher till och så skeppas lag 11-12 ned, de också? Fortsatt liga 9 matcher till, så skeppas lagen på plats 9-10.

Hmm, då blir det bara 33 matcher i Elitserien. Dit kommer vi nog inte. Men OK, vi kör in hela 18 lag i Elitserien! Så plockar vi bort de två sämsta i två ytterligare Robinson-ronder. Då får vi sammanlagt 55 matcher i "Elitserien" följt av att bara åtta lag återstår och då kör vi ett klassiskt slutspel på de lagen.

Hur skulle det vara? Kul som fan, förstås! Tänk på de hela tiden uppdykande Robinson-utröstningarna! Här skulle vi knappast snacka en massa trista lunkmatcher. Det skulle bli en jäkla betydelse för samtliga resultat och så de hela tiden uppdykande strecken, vilka skulle bli extremt betydelsefulla. Riktigt j-a vinna eller försvinna-karaktär på hela baletten! Man kanske t o m kunde lägga upp det så att man fortsatte Robinson-omgångarna några varv till så att man till slut hade bara fyra lag kvar. Som då fick stå på planken...jag menar köra semifinaler och final i bäst av sju. Eller bäst av nio, med ett upplägg så att bättre placerade laget fick hela sex hemma tre borta. Då skulle vi snacka riktiga påskkärringar. I alla fall för kassören/ekonomidirken.

Rätt ball och tänk så jäkla intressant hela serien skulle vara. 

Fast hur man hanterade de som kontinuerligt flyttades ned till "allsvenskan" eller kvalserien eller vad det ska heta...hm, det är nog inte olösbart. Men jag skiter nog i det nu.

Konservativa som vi är, tror vi nog inte det blir så stora förändringar, och de som blir, blir nog mera av Cmore-karaktär vilket per definition blir obra för oss.

Jag kontrar tillbaka. Här kommer det.

16 lag.
1-8 till slutspel.
9-12 till spelslut
13-16 till kvalspel tillsammans med 1-4 från allsvenskan: dessa åtta lag kan köra bäst av sjuupplägg. Eller så en korrekt kvalserie.

Nu får det räcka, det är för mycket.

Avslutningsvis har jag insett det enda rätta.

Påskkärringar! 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Basse:

tyvärr lär vi nog få dras med play-in troligvis. men om det nu är ett sånt måste tycker jag man bara har play-in mellan 8:an och 9:an. färdigspelat 10:an och 11:an. 12:an och 13:e spelar play-out om vem som slipper Kvalserien(eller va man nu ska kalla skiten). En typ av kompromiss kan man säga. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Anders Klang: Jag gillar inte idén med en serie efter en serie. Hur skulle det upplägget se ut? 8 lag oh 14 omgångar 1-2 till en final? Hur motiverar man topplagen i grundserien att gå för fullt i slutet av serien då? Bonuspoäng med en poäng extra per placering? 7 poäng till seriesegraren och 0 till åttan, ja kanske... Men bottenlagen kan snabbt bli avsågade och inte ha något att spela för vilket ger något osportsliga förutsättningar i slutet av serien.

Nej, jag tycker nog att hockey ska avgöras i playoffmatcher. Upplägget idag tycker jag är ok, speciellt om man tar bort play in. Möjligtvis att man kan kapa ner till bäst av 5 igen, men det lär aldrig ske.

1-8 slutspel, 9-12 spelat klart och 13-14 får kvala sig kvar är i mina ögon det givna upplägget framöver. Risken är att SHL (klubbarna) tycker att de måste hitta på några socialmatcher för lagen 9-12 och krångla till allting...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Supportrar överlag tror jag förkastar play-in på de stora hela lr helt å hållet. tycker man ska ta bort det helt alternativt att åttan å nian gör upp om sista kvartsfinalplatsen. 

SHL har panik i att få så många matcher som möjligt för att lagen ska kunna tjäna pengar och inte bli sysslolösa direkt efter serien. detta gör att allt blir mer lr mindre bara en enda stor transportsträcka.. och de tror jag du håller med om. 


« · 1668920 · »