Luleå HF

SHL · 117685 inlägg · 890 ämnen

« · 1545441 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jag tycker att MooDoo spelar skjortan av Warulfven. MooDoos snabba och påhittiga snabba vändningar sågar genom Ulfvarne gång på gång.

Nu får ändå tur-Ulfven in kvitteringen 1-1 men det hindrar inte intrycket; av spelet att döma borde 2-0 varit mer rätt visande. 

Jag undrar om inte detta MooDoo kan komma att lyckas i år. Den tidigare Akilleshälen i form av svag målvakt verkar ju inte gälla längre, tvärtom har den där Baumen övertygat länge nu.

Tänk, om det blir NHL-lockout hela säsongen och Twinsen kommer hem. Säkert lirar de mer eller mindre gratis då. Och i så fall kliver väl Steen in igen?

Om det nu blir att NHL ställs in hela säsongen börjar det luta mot att MooDoo kliver fram som favotiter till GLUDet. Och största konkurrenten kanske blir Köplustan om de förstärks av Erik Karlsson och Henrik Lundqvist.

Mest ledsna i ögat - om det blir så - blir antagligen Schtaan som plötsligt tappar chansen till GLUD rätt ordentligt...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Håller fullständigt med Zappaholic om Enterfeldt.
Tycker dock att du dissar Harju lite för hårt, han har gjort det bra så här långt och är jobbig att möta runt sargerna.
Håller dock med om att man kunde få se lite mer av hans tunga checkning i anfallszon, känns som att han emellanåt är en lightversion av Bremberg, om du fattar vad jag menar.
Mao inte lika loj i sitt spel som Styvbenet.
Som Abrahamsson sa i paus: "Ni är för loja. Den som visar minsta lojalitet i nästa period bänkar jag direkt"...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
En match återstår idag. MooDoo mot Warulfven. Hoppas på hemmavinst där och det börjar bra: 1-0 för MooDoo i PP efter tio minuter:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det var det, det.

Luleå kommer ut sovande och Pölsan tar ledningen med 2-0. Därefter jagar Luleå resten av matchen men Pölsan lyckas fixa tre poäng.

Bara att gratulera Pölsan.

Sedan vår enorma formtopp med bl a krossen av Pölsan och HV är vi sämst i serien förutom Rögle alltså. Helt sjukt.

Vi får hoppas på ett Gott Nytt År.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hm, vi fick in tröstmålet 3-1 ändå och Pölsan ser väldigt nervös ut nu i tredje, men vi får inte in ytterligare puckar och snart bara två minuter kvar. Nå, man får vara glad att det inte drog iväg till 8-1 iaf...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Zappaholic: Yep. I fjol när vi vunnit serien och skulle spela slutspel visste ju Hjalmarsson, Harju och Enterfeldt att de skulle lämna Luleå för andra lag. Enterfeldt gjorde ändå sitt yttesrta i matcherna mot Gnaget medaan Hjalmarsson och Harju helt sket i kvarterna och bristen på energi från dessa och andra gjorde att vi fick stryk.

Enterfeldt är väl mest frekventa tacklare i årets serie dessutom? Jämför det med den mycket större och tyngre Harju som aldrig tacklar, bara åker runt som en Ballou och vill måla. Enterfeldt är en härlig kille på alla sätt, påminner om Jonas Rönnqvist när han var som bäst för Luleå för tio år sedan.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Förstår att ni saknar Enterfeldt. Han är riktigt riktigt bra!! Härlig karaktär, fint spelsinne och en inte så oäven målskytt. Samt hårt arbetande över hela banan. Ett föredöme med andra ord!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Liknelsen med ett gammalt Stiga var fin, tyvärr. Men åtminstone är de Stigaspelen i plast med spel bakom målet och inte de gamla träspelen som slutade vid kortlinjen;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Zappaholic: Jo, i grund och botten. Men han fick ju bara spela någon handfull matcher totalt för Pölsan under två säsonger. Sedan lånade ni ju ut honom till Almtuna för att utvecklas vidare och då fick han ju Rönken som tränare. Därefter knyckte ju Rönken med Enterfeldt till Luleå där han under två säsonger slog igenom med dunder och brak. Innan han kom "hem" till Gävle.

Liknande gäller ju i stort sett alla andra f d Luleåspelare som nu spelar för er. Lavander tog vi upp från Burkölen och lyfte till elitspelare. Nordqvist hämtade vi från Leksand. Styrman och Harju hämtade vi från egna junislaget.

Så visst är han väsentligen brynäsare, men det var i Luleå han slog igenom. Och vi hade gärna haft kvar honom, men man förstår att han drog hem.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Berka:Jo, nu är det nog kört. 

Lite underligt att Luleå i detta nu ligger på andra plats i tabellen. 

Faktum är att efter formtoppen med 8-1 på Pölsan, 6-0 på HV-71 och 3-0 på Pungen har vi därefter fallit ned i en djup formgrop och så här ser en tabell ut baserad på lagens matcher fr o m omgång 29, dvs efter Luleås tre peak-matcher:

1 Frölunda HC 7 16
2 Linköpings HC 7 16
3 MODO Hockey 6 13
4 Skellefteå AIK 6 12
5 Brynäs IF 7 12
6 Färjestads BK 5 9
7 Växjö Lakers HC 7 9
8 AIK 6 8
9 HV 71 6 7
10 Timrå IK 7 6
11 Luleå HF 7 6
12 Rögle BK 7 3

I denna tabell har jag räknat in en förlust för Luleå mot Pölsan idag. Dessutom saknas ju npågra matcher:

Warulfven-MooDoo
Warulfven-HV
AIK-Skellefteå.

Helt klart är att Luleå och HV på andra och tredje plats i tabellen är i detta nu betydligt svagare än så. Fortsätter det några omgångar till har vi HV och Luleå på 7-8e plats. 

Mycket obra för oss...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Brynäs är mer Luleå än Luleå själva idag, tragiskt men sant.
Dom har en offensiv med lite fantasi och spelar lite mer svängsdörrshockey. Att se Luleå är som att kolla på ett gammalt Stiga hockeyspel där alla spelare har sina åkbanor som dom inte får eller kan avvika från.

Speciellt när man kommer i 3 mot 2 är detta extremt tydligt. Medans Brynäs med Nordqvist åker diagonalt och lämnar en droppass till Lavander kommer Luleå spelare 3 på en rak linje och har ingen aning om vad man ska göra.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Enterfeldt är väl ändå brynäsare? :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nej, det gådde inte.

3-0 för Pölsan i PP. Sebastian Enterfeldt. 

Shit, det var synd att vi tappade Enter i våras. Han hade jag gärna velat ha kvar.

Nu går det förstås inte, fast nästan halva matchen återstår. Frågan är bara hur matchbilden blir nu, när det redan är klart.

Lägger Luleå redan av eller kör man på?

Får Pölsan nöja sig med att vinna eller kommer det att rulla iväg målmässigt till Pump-dimensioner.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: usch då 3-0, jaja tråkigt!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Pölsan och Pölsan förresten. När man läser Pölsans laguppställning med Jonas Nordqvist, Sebastian Enterfeldt, Johan Harju, Mats Lavander och Fredrik Styrman undrar man om det är Luleå-Luleå i stället för Pölsan-Luleå.

Fortfarande 2-0 för Pölsan, 7-8 minuter kvar av andra och det har varit fint Luleåtryck på Pölsan under andra perioden dock utan att man kunnat måla.

Nu får Pölsan PP i stället och får man in 3-0 här är det förstås kört.

Kämpa ned denna i box nu och fortsätt trycka på. KOM IGEN, LULEÅ!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Riktig dumhet av Pölsabacken Jörgen Sundqvist efter att han och Olausson krockat följer Jörgen upp det med att ge en crosschecking mot Olles huvud och fäller honom. 

Speciellt osmart när domaren står en halv meter därifrån och ser på.

Ungefär sådant som gamle pölsaikonen per djoos pysslade med hela tiden.

Luleå har vevat upp tempot rejält och har bra tryck på Pölsan nu. Men man måste spräcka nollan på Honken snart annars flyter väl ett avgörande 3-0 för Pölsan in så småningom. 2-1 och en Pölsa som krymper ytterligare i ängslan måste vi ha.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: det tackar jag för:)
Tyvärr har warulfven stått på pallen hela denna säsong utan att vi lyckats välta den, men magsjuka härjar lätt i ulvalaget så Nygren på backen saknas vilket vi har fördel av.
Men såhär sista matchen på 2012 hoppas vi att vi kan sprida lite soljus över warulfvens mörka och välkomna de nya året

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Berka: Tack, det behöver vi. Verkar som att vi ändå ökat vtempot nu i andra och spelar riktig hockey. Vi har inte givit upp den här matchen ännu, även om Pölsan fortfarande har 2-0, men någon Pump vill vi inte se i retur.

När det gäller MooDoos match mot Warulfven senare ikväll vill jag säga: heja MooDoo!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ganska illustrativt eller hur?

Min tolkning av detta är att vakternas resultat var relativt oförändrade under de fem säsongerna 2005-2010. Det vi såg under de fem åren var effekten av större vakter, större skydd och butterflystilen - det hade sammantaget givit cäldigt mycket bättre vaktresultat jämfört med nittiotalet.

Men det vi ser senaste tre säsongerna är nog inte så relaterat till ännu bättre vakter, även om det säkerligen spelar in.

Helt klart inser vi att ett bättre försvarsspel av lagens utspelare har inneburit att man släpper in färre och färre mål.

Under den pågående säsongen har de femton bästa vakterna i elitserien ett genomsnitt som är bättre än de fem bästa vakternas snitt åren 2005-10!

En ytterligare slutsats är att det vi ser är förändringar hos alla lag. Målsnittet går ner och det beror på att hela laget kämpar för att inte ge målchanser. Numera kan man se försvarsspelare i novemberlunksmatcher kasta sig att täcka skott medan sådant möjligen förekom i avgörande slutspelsmatcher förr i världen.

Observera: det handlar knappast om ett spel a la Djurgårdens stillastående 1-3-1 för många år sedan utom att alla spelare åker skridskor och gör sitt jobb. De lag som inte följer detta utan tillåter forwards att släpa kvar på blå för att kontra är vanligen förlorare.

Nybörjare inom hockey tycker förstås att detta är tråkigt. Sådana rookies vill hellre se matcher som slutar 10-10 än 0-0. 

Men vad tycker vi andra?

Uppskattar vi denna hockey där alla spelare förväntas ge allt varje byte eller längtar vi tillbaka till den hockey man bara för några år sedan kunde se högt betalda spelare gå ut för ett byte och bara smååka lite innan de böt av igen?

Inte så lätt att svara på.

Jag tillhör ju de som uppskattar att se den här kämpahockeyn men många andra köper inte konceptet att man vinner i första hand på ett bra försvar.

Jag kan väl för framtiden tänka att jag visst vill se ett Luleå som försvarar sig så bra som nu men däremot kunde önska en ytterligare dimension för vårt spel. Jag skulle vilja se ett Luleå med individuellt ännu skickligare spelare. Forwards med ännu bättre skott, backar som kunde mer säkert klappa in skott från blå och träffa målet. Och ett tyngre lag med ännu större och starkare spelare som orkade och ville spela fysiskt och kunde genom tufft spel trycka ned motståndarna.

Varför har vi inte dessa spelare då?

Jag tror att det i första hand är en ekonomisk fråga. Om man ville förstärka laget med ännu bättre spelare - men som samtidigt var beredda leverera kämpainsatser som de vi har nu - skulle man antagligen behöva 10-20-30 miljoner ytterligare för spelarbudget. 

De pengarna har vi inte, inte idag. Men...kanske på sikt?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: heja luleå

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jag fortsätter diskussionen om vakternas stats.

Här har vi en lista som visar genomsnittligt antal insläppta mål för seriens 

a) fem bästa vakter

b) tio bästa vakter

c) 15 bästa vakter

under de senaste åtta säsongerna:

   1-5  1-10  1-15
 2005-06 2,11 2,23 2,34
 2006-07 2,24 2,38 2,47
 2007-08 2,27 2,39 2,47
 2008-09 2,13 2,29 2,39
 2009-10 2,27 2,37 2,43
       
 2010-11 1,94 2,1 2,25
 2011-12 1,92 2,06 2,15
 2012-13 1,76 1,91 2,08

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Harrejavvlar!

2-0 till Pölsan efter bara några minuter och vi ser en match där Pölsan helt dominerar medan Luleå står stilla dvs fullständigt omvänt spel jämfört med bara några matcher sedan då vi pulvriserade Pölsorne med 8-1. 

Det vi hittills sett av matchen tyder på att det mycket väl kan bli 8-1 igen, men med poängen till Pölsan. 

Hur kan sådant ske? Luleås spelare står stilla och petar mot pucken medan Pölsans kämpar; precis tvärtemot matchen i delfinen senast. 

Jaha, detta är hockey:-(

Jag ger mig fan på att Mats Lavander lägger in åttan för Pölsan och därefter levererar en Pump också...

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Klart bättre jämfört med tio år tidigare och den förbättringen vill jag i första hand förklara med vakternas egen förändring; dvs större vakter med större skydd användande av butterfly och därigenom Målvakter som i alla lägen ställde upp en svår mur att passera för puckar.

Men ser vi på resultaten då och jämför med hur det ser ut nu, sex år senare, har det ytterligare rejält förändrats.

Visst. Vakterna har i ökad utsträckning blivit hemma i den nya stilen och utvecklats ytterligare.

Men den väsentliga förklaringen är förstås en annan: en annorlunda hockey spelas numera där lagen rejält förbättrat sitt försvarsspel. 

intressant att se att 2006 la sig David Rautio på plats 25 och nu toppar han eftersom han bara släpper in en tredjedel av de mål han släppte in för sex år sedan. Vi som sett dessa år kan ju ganska klart påstå att en väsentlig förklaring är att vi nu har ett försvarsspel som vi då inte hade eftersom det, på den tiden, var godkänt att inte forwards hjälpte till så mycket i försvaret samtidigt som backarna tillätts slöa och mest stå stilla och hålla position. Att vakta Luleås mål på den tiden var rätt svårt medan alla vakter skulle önska sig det försvar som Luleå idag hjälper vakterna med. Men helt klart har David för varje år blivit allt bättre dessutom.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Vi kollar exempelvis in vaktligan året efter lockoutsäsongen, dvs Elitserien 2005-2006:

1 ERSBERG, Erik HV 71 1,94
2 NORRENA, Fredrik Linköpings HC 2,1
3 KRIZAN, Karol MODO Hockey 2,14
4 HOLMQVIST, Johan Brynäs IF 2,18
5 HENRIKSSON, Daniel Färjestads BK 2,21
6 OKSA, Mika Timrå IK 2,23
7 LEINONEN, Tero Luleå HF 2,28
8 SVOBODA, Adam Timrå IK 2,35
9 FRANSSON, Jonas Linköpings HC 2,42
10 SALO, Tommy Frölunda HC 2,43
11 LIV, Stefan HV 71 2,44
12 VEHANEN, Petri Mora IK 2,52
13 ASPLUND, Johan Timrå IK 2,61
14 BACKLUND, Johan Leksands IF 2,64
15 ANDERSSON, Mattias Djurgårdens IF 2,65
16 HEINO-LINDBERG, Christopher Färjestads BK 2,68
17 KORHONEN, Markus Brynäs IF 2,71
18 SPERRLE JONSSON, Daniel Mora IK 2,87
19 ZAJKOWSKI, Michal MODO Hockey 2,95
20 STANA, Rastislav Södertälje SK 3,03
21 LASSILA, Teemu Djurgårdens IF 3,14
22 SANDBERG, Mikael Frölunda HC 3,17
23 LINDQUIST, Magnus Södertälje SK 3,28
24 DUBA, Tomas Leksands IF 3,38
25 RAUTIO, David Luleå HF 3,7

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

En väldig skillnad. Tar man vår egen hjälte Jarmo Myllys vet man ju att i en förlorad match när utespelarna inte ansträngde sig lade Myllys av och kunde sila in utan att bry sig. Mot det stod att när det var kamp gav han järnet och höll nollan ungefär lika ofta som övriga vakter tillsammans. Men man brydde sig inte lika mycket.

Men ett antal definitiva skillnader finns som förklarar siffrorna idag jämfört med för 16 år sedan.

För det första har vakternas agerande ändrats ordentligt. På den tiden var de flesta vakterna små och akrobatiska medan nutida vakter ofta är riktigt stora och mer avancerade på att alltid stå rätt än att rädda genom snygga insatser. Mer av att stå ivägen och lämna mycket små luckor än av att agera på annat sätt.

För det andra har butterflystilen slagit igenom. Förr stod vakterna upp och gick ned först när de behövde för att rädda skott. Numera går vakterna ned så snart de inte ser puck för att täcka de vanliga platserna där puck kan gå in. 

För det tredje har man ökat storleken på skydden maximalt, vilket kompletterar de två nämnda faktorerna (stora vakter, stå ivägen mer än att rädda). Tidigare vakter ser mest ut som bandyvakter i jämförelse; nutida vakter liknar spelare i amerikansk fotboll.

Men det är inte bara vakterna det hänger på. De nämnda vakt-relaterade förändringarna hade slagit igenom ganska rejält tidigt på 2000-talet men därefter har vaktresultaten fortsatt att förbättras år efter år. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Slutligen bör man ju fundera på varför vakterna når historiskt bästa siffror numera? D v s vi måste väl analysera resultaten och föreslå förklaringar.

Låt oss till att börja med jämföra med hur det såg ut när vi tog GLUD våren 1996. Hur många mål släppte vakterna in per match på den tiden?

1 SANDBERG, Mikael Västra Frölunda HC 2,13
2 MYLLYS, Jarmo Luleå HF 2,53
3 HALTIA, Patrik Färjestads BK 2,55
4 ÖSTLUND, Thomas Djurgårdens IF 2,69
5 HEDBERG, Johan Leksands IF 2,73
6 PERSSON, Joakim AIK 2,95
7 AHL, Boo HV 71 3
8 BERGKVIST, Per-Ragnar Leksands IF 3,03
9 ANDERSSON, Fredrik Modo Hockey 3,06
10 KETTERER, Markus Färjestads BK 3,07
11 ALGOTSSON, Håkan Västra Frölunda HC 3,25
12 NILSSON, Mikael AIK 3,25
13 RÖNNQUIST, Petter Modo Hockey 3,43
14 SWÄRDH, Magnus Rögle BK 3,55
15 JOHANSSON, Kenneth HV 71 3,64
16 NORDSTRÖM, Roger Malmö IF 3,64
17 HOFBAUER, Patrik Djurgårdens IF 3,72
18 LINDMARK, Peter Malmö IF 3,75
19 BERGSTRÖM, Erik Västerås IK 3,77
20 SUNDLÖV, Mikael Brynäs IF 3,81
21 YTTER, Mats Västerås IK 4,23
      4,23

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det andra dominerande sättet att ranka vakter gäller ju genomsnittligt antal insläppta mål och rankinglistan på detta sätt ser ut så här:

1 Rautio, David LHF 1.50
2 Gustafsson, Johan LHF 1.60
3 Salak, Alexander FBK 1.67
4 Hudacek, Julius FRÖ 1.78
5 Lundström, Joakim TIK 1.88
6 Eriksson, Joacim SAIK 1.90
7 Svensson, Markus SAIK 1.92
8 Wesslau, Gustaf HV71 2.00
9 Starkbaum, Bernhard MODO 2.10
10 Norrena, Fredrik VÄX 2.14
11 Engstrand, Christian LHC 2.17
12 Holmqvist, Johan BIF 2.29
13 Bellissimo, Daniel TIK 2.42
14 Larsson, Daniel AIK 2.46
15 Andersson, Andreas LHC 2.72
16 Rahm, Robin BIF 2.74
17 Gunnarsson, Jonas HV71 2.78
18 Petterson-Wentzel, Fredrik FBK 2.83
19 Gerber, Martin RBK 2.84
20 Lundström, Niklas AIK 3.06
21 Fransson, Jonas RBK 3.22
22 Ahlsenfelt, Oscar MODO 3.39

Härligt att se våra två lulevakter i topp här men imponerande att så pass många som i stort sett åtta vakter som släpper in mindre än två mål per match! Tidigare var det bara enstaka vakter som lyckades med sådant varje säsong, men nu börjar det bli regel. 

Luleå och Skellefteå imponerar förstås extra mycket eftersom man har båda sina vakter med på <2 mål per match-listan.

Nu ska sägas att flera av de andra vakterna på övre delen av listan levererar lika starkt vaktande för klubben, eftersom de står i stort sett samtliga matcher. Men en viktig poäng här är att laget blir extremt beroende av denne enda vakt då - vad händer i slutspelet om vederbörande blir skadad?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, så här när 2012 ska rinna ut och 2013 ringas in har vi lirat 60% av Elitserien och det är dags att analysera seriens vakter.

Under säsongen har 26 vakter tagit förstaklubbor i serien. De som spelat mindre än tre matcher är fyra stycken Mattias Modig Växjö, Marcus Högberg Pungen, Patrick Galbratih Köplustan samt Linus Ullmark MooDoo. Vi räknar bort dessa fyra och har därefter 22 vakter att ranka. 

Räknar man med % räddade skott ser det ut som följer:

1 Rautio, David LHF 93.83
2 Salak, Alexander FBK 93.82
3 Starkbaum, Bernhard MODO 93.35
4 Gustafsson, Johan LHF 93.29
5 Hudacek, Julius FRÖ 93.21
6 Engstrand, Christian LHC 92.99
7 Lundström, Joakim TIK 92.89
8 Eriksson, Joacim SAIK 92.68
9 Svensson, Markus SAIK 92.59
10 Wesslau, Gustaf HV71 92.54
11 Holmqvist, Johan BIF 92.04
12 Norrena, Fredrik VÄX 91.68
13 Gerber, Martin RBK 91.49
14 Larsson, Daniel AIK 91.39
15 Andersson, Andreas LHC 90.54
16 Bellissimo, Daniel TIK 90.51
17 Lundström, Niklas AIK 90.42
18 Gunnarsson, Jonas HV71 90.00
19 Fransson, Jonas RBK 89.97
20 Rahm, Robin BIF 89.95
21 Petterson-Wentzel, Fredrik FBK 89.41
22 Ahlsenfelt, Oscar MODO 86.83

I stort sett 20 av dessa vakter har en SVS% på 92 eller högre. Verkligen hög kvalitet på Elitseriens vakter numera.

Rautio och Salak ligger klart före de övriga med >93,8% räddade och därefter följer åtta vakter med 92,5-93,3% räddade skott. Riktigt imponerande!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Hehe, vi ska ta emot er med varma servettter.
Vis av skadan vet jag dock att ni brukar göra bra ifrån er i den gävliga staden, så helt säker är jag inte.
Nån Molin behöver du dock inte oroa dig för, han är i Ryssland med sina juniorkompisar och lever rövare. Ja, minstingen förstås, inte Ove.
Men vi kanske borde skicka ner Dackell till sargkanten och skrämma upp er lite innan match. Bara åsynen av hans nuna borde få er att darra en aning.
Hans tennismål i finalen -93 har ni väl ännu inte glömt?  ;-))

Jodå, vi ser ut att ha hittat tillbaka efter att ni förnedrade oss däruppe.
Vill faktiskt passa på att tacka er för lektionen, tror den var välbehövlig.
Den fick våra killar att inse allvaret och att det inte går att leva på gamla meriter eller bara ställa in skridskorna och tro att det ska ordna sig.

Må bästa (eller sämsta) lag vinna imorrn...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Huge: Även om det bästa laget vanligen vinner händer det att man förlorar på oflyt eller pga en dålig insats av zebror. 

För några år sedan var det obehagligt ofta en värdelös zebra av typen Sören Hostan Persson, Molgan, Niklas Persson eller Höjdhopparen helt kunde avgöra matcher. Numera är det tämligen ovanligt och det tackar jag fyrdomarsystemet för. 

Men sådant händer även nu och man är i sin fulla rätt att påpeka när så sker, och får bara hoppas att det jämnar ut sig i längden. 

Och det är irriterande när supportrar av andra löag skäller en för "dålig förlorare" när så skett; mycket mer respekt till de som erkänner att zebran blev avgörande för det egna lagets vinst. 

Jag har förstås inte sett Pölsans matcher du nämner men utgår från att du har rätt. Även om jag hoppas att rättvisan slipper drabba oss;-)

Men allvarligt talat. Såvitt jag förstod har Pölsan hittat tillbaka efter formkollapsen 1-8 mot oss och Frallans Pump. Samtidigt som vårt eget spel fungerar dåligt länge nu, även om vi petade in tre fina vinster i slutspelet om European Trophy och då vann ganska övertygande i kvarten mot Pölsan. 

Men nu känns det som en omöjlig uppgift att komma till den gävliga arenan och ta poäng; ja, går det riktigt bra kanske vi har oavgjort efter tre perioder, bara för att förlora i sudd när någon son till Molin, Dackell eller andra hemsklingar tåfjuttar in avgörande.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Vare sig HV eller Ulfven var värda nån poäng i våra möten, en domartabbe i Jönköping och ett självmål av Honken i Karlstad förstörde tyvärr våra chanser. Vi var bättre än motståndet i båda matcherna, men som bekant är det inte alltid det bästa laget som vinner.
Ni får tyvärr sota för det här, hoppas och tror jag...   :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det finns ju två viktiga saker att bevaka om man är ute efter att följa något lag på vägen mot SM-GLUDet.

Det ena handlar om att följa lagens matcher och insatser i Elitserien.

Det andra handlar om att följa NHL-förhandlingarna som inom någon vecka går i mål och det bli antingen en 48 matchers NHL-säsong som startar i mitten av januari, eller så blir det inget NHL alls.

Det sistnämnda skulle ju förstärka MooDoo med tvillingarna Sedin, Köplustan med Lundqvist och Erik Karlsson, gissningsvis skulle Bäckström och Zäta tillstöta m m.

I går har tydligen NHL-ägarna kommit med ett nytt bud, enligt ryktet. Såvitt jag kan se är det budet väldigt lite förbättrat jämfört med tidigare. Känns mer som ett försök att lägga bollen - förlåt pucken - hos spelarna. Men att bud överhuvudtaget ges är väl en öppning. 

Bara att hålla korpgluggarna öppna.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Hm, att inte coacha hårdare, att inte testa flera variationer bland linorna, att inte kunna växla spelsystem. 

Håller med dig om allt det där. Från läktaren eller framför monitorn ser det förstås impotent ut. Antar att försvaret för detta är att ge trygghet i laget att alltid veta vad som ska göras med ett spel som förra året tog oss till serieseger och i år har oss på andra plats så långt.

Och tredje perioden igår var talande eftersom MooDoo i ledningen med 1-3 enkelt slog av på takten och spelade av matchen eftersom Luleå inte blev farligare är man blev. 

Det sätt, med vilket luleå försvarar sig när motståndarna har puck, är extremt effektivt och, eftersom alla motståndare upptäckt det, försöker de lira de samma hockey när de möter Luleå. Kanske gör de så även i andra matcher; det vet jag inte eftersom jag bara ser de matcher Luleå spelar. 

Jag kan nog känna att Luleås kompletta hockey har saknats sedan 1997. 

Alla åren med Taavola var som kopierade på varandra. En brunkarhockey där vi varje säsong spelade uselt och abbonerade på sistaplatsen första 10-15 omgångarna men körde precis samma lag och samma spelsätt match efter match efter match. Och under serien växte vi oss lite starkare för varje omgång. När serien var över hade vi alltid lyckats lyfta oss över det övre strecket och tagit oss till slutspel. Väl där blev vi ännu bättre och vann ofta våra kvartsfinaler. Men längre än till semi kom vi aldrig. 

När sedan nästa säsong kom hoppades man på något nytt men samma samma igen och igen. 

Efter Taavola gick det upp och gick det ned. Inga större höjdarserier men vi brunkade på bland lagen på plats 5-8 för att sedan - väl i slutspel - konsekvent göra totalfiasko i kvartsfinalen.

Några undantag har väl funnits. I semifinalerna runt 2000 mot Djurgården som sedan blev mästare var vi inte så där jättelångt efter. Lockoutåret hade vi ett riktigt bra lag men föll på otillräckligt vaktande. Och Lubos Bartecko kunde lyfta laget under långa serier av matcher, men räckte aldrig till i slutspelen. Och så hade vi galopphockeyn då Omapk stödd av Harju och Snygg-Mats ensamma tog Luleå till en nivå där vi kunde slå vilka som helst, innan Höjdhopparen Sjöberg gick in som sjätte spelare i Fusklunda.

Senaste säsongerna har Rönken givit oss ett lag som lyckats bättre än alla andra Luleå-uppsättningar senaste sexton åren. Men på bekostnad på offensiven. Visst har vi i linorna många spelare som helt klart skulle producerat mer framåt med friare roller. Men hur skulle det se ut idag om vi släppt loss på detta och typ fått in ett mål extra framåt varje match? Hur många extra insläppta bakåt skulle vi ha då? Vad skulle totalresultatet ha blivit? Jag gissar att det skulle vara sämre. Kanske skulle vi befinna oss nära strecket, möjligen t o m under det. En strategi bakom de spelare vi har är förstås att de ska passa Rönkens hockey och skulle man släppa på kopplet kanske vi skulle bli ihåliga som tusan?

Så, jag är lite kluven. Visst finns det mycket hockey jag saknar i dagens Luleå men jag är ändå beredd uppskatta hur effektivt vi försvarar oss och hur väldigt svåra att slå vi som regel är. Eftersom det innebär att vi blir ett av topplagen i tabellen. Men nog skulle det behövas att vi ibland kan byta skepnad och släppa loss ett annat spel när vårt eget uppenbarligen inte fungerar. Problemet är att vi nästan aldrig kommer under med mer än ett mål och att då släppa kan vara svårt att försvara. Men i gårdgaens tredje period, när MooDoo backade hem och spelade av matchen med en tvåmålsledning var det tydligt att vi lika gärna kunnat stanna i båset medan tiden gick.

Jag tycker att vi kunde bli bättre i PP. Det mest lovande jag sett har varit Klasen-Pyörälä och skulle gärna se att de släppts in omedelbart varje gång, men här fortsätter Rönken ge i första hand Olle-linan chansen och släpper in Klasen et co först därefter, vilket ger dem bara en halv minut mot tre ggr längre för Olle-gänget. Det där förstår jag inte. Tycker att man borde kunna få ihop en riktigt fin PP-femma av de gubbar vi förfogar över. Och det antyder ju också att vi borde kunna få fram ännu vassare linor i 5 mot 5. Men filosofin är tydligen styrd för att ge ett balanserat försvar och jämnare linor. Undrar hur det skulle fungera att sätta ihop Linus Klasen med Niklas Olausson och pröva olika tredjelänkar; gissningsvis Mika Pyörälä, kanske Toni Koivisto? Eller Cam? Eller Sami? Eller t o m Vikho?

När det gäller back i friläge behöver du ju inte vänta så länge, Råkkarn: du såg väl hur den tekniske virtuosen Fredrik Svensson häromdagen dribblade sig igenom och målade;-)

Men skämt åsido inser jag inte var den där Johan Fransson som spelade i Luleå Hockey säsongen 2009-2010 tog vägen? Visst har vi en Johan Fransson i laget senaste åren också men inte är det Frallan. Hörde att han drog till NHL eller om det var KHL? Kanske man ska skicka ut en efterlysning? 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

zigge: Grattis till tre väl förtjänta poäng, Zigge. MooDoo börjar bli ett riktigt bogey-team för oss, om det nu inte var så att vi redan har ungefär elva bogey-teams i serien. Som det känns nu. 

Börjar hetta till sig i tabellen nu. Schtaan småryckte men har inte övertygat utan snarare fått pinnar för att man mött sämre lag. Luleå och HV trampat vatten och synes snart upphunna av kopplet Pungen, Ulfven, MooDoo och Pölsan. Ja, det vete tusan om inte också Köplustan hänger på. 

Känns som en rätt öppen kamp mellan de åtta lagen som ska spela slutspel om några månader. Det gör det nog inte när slutspelet börjar, men närmaste månaderna kommer nog att visa vilka lag som växer fram som de bästa till dess. Och i detta nu kan det nog nästan bli vilka som helst av de åtta. Speciellt om NHL väljer lockoutsäsong om en vecka. Då kan mycket väl Värsta Köplustan och MooDoo och kanske även Pölsan växa till riktigt farliga utmanare till GLUDet.

Pölsan på söndag. En uppretad Pölsa efter att ha varit utsatt för Warulfven. Det känns riktigt svårt.

Hoppas dock Pölsan kostade på fö Ulfven och att ni kan ta dem nu, zigge.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Hej Sven, skrev häromkvällen ett lååångt inlägg, som försvann i cyber-rymden.Får bli ett kort ikv, får se om det är kvar när det ljusnar. Jaa, ganska nöjd e man ju med Tuffe Uffe's pojkars insats ikväll, o ffa Starka Trädet - han verkar mest bara växa, ska han nå Myllis-klass, för oss?? O Per-Åge, han har många "fans" klagat på många höstar "han e slut", men det är han ju inte! Möjligen trögstartad.

LHF då? Är det sant som kommenteraren sa, att man nu förlorat 4 raka hemma? Ja ikv var man INTE alls på G, mkt felpass, slarv, inget hårt tryck, som man e nästan van se de spela. Är det ET-matchandet som tar sin tribun? Inte ens Berguven va riktigt med, o han fick ju ingen hjälp av backar, tex när de var 3 mot 0 mot honom.

Jaja, bara bita ihop, sönd mot Pölsan. Själv hoppas jag få se Warulfven bita i gräs, men, som vi alla bittert vet: Warulfven är Warulfven!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Lika bra som Luleå är i ledning, lika värdelösa är man i underläge. Man har likt alla andra elitserielag bara kunskapen att spela på ett sätt.

Samma såg man på annandagen i matchen Växjö-Luleå, 0-3 i 2:a och Växjö fortsätter lira som om det stod 0-0, 0-1. Backa hem ställa upp i mittzonen, alltid säkra med 3 man hem i varje läge. Backar som alltid släpper blå.

Detsamma såg vi med Luleå idag, alltid safe med 4 man hem. Aldrig ligger man högt med någon forward som fiskar på chans. I egen zon är det 5 man som kollapsar framför mål i försvarsspelet som alltid. Så när man vinner puck måste man alltid förbi minst 3 spelare + att det är omöjligt få med mer än 2-3 man i anfallet.

Elitserien är jordens tråkigaste hockeyliga med dom mest defensiva tränarna som någonsin skådats. Dom senaste åren har man kunna gömma lite av det med att hänvisa till dramatiska streckstrider men i år när allt är avgjort med 20 omgångar kvar så blir allt så genomskinligt.

Måste ändå säga att modo bröt lite mot den där Falk-hockeyn under de första 40 minuterna, man checkade högt med två spelare och spelade fysiskt på våra dåliga backar som måste ha tid. Det vann man mycket på, sen har man ju en sån som Cumiskey som bryter mönstret och vågar kliva fram och hålla blå och delta i anfallen.

Den dagen man får se en back på friläge i Luleå, den dagen ska jag börja gå och se hockey live igen. Det lär dock inte hända under Rönnkens ledning.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Tabellen efter dagens matcher:

1 Skellefteå AIK 34 66
2 Luleå HF 34 62
3 HV 71 33 62
4 Linköpings HC 34 58
5 Färjestads BK 33 57
6 MODO Hockey 34 57
7 Brynäs IF 34 54
8 Frölunda HC 34 51
       
9 Växjö Lakers HC 34 42
10 AIK 34 41
       
11 Timrå IK 34 34
12 Rögle BK 34 25

Helt klart börjar streckstriderna avgöras. Timrå har nu hela 8p upp till Gnaget. Lakers och Gnaget har 9-10p upp till Köplustan.

Bland de kommande slutspelslagen rycker Schtaan något medan Luleå och HV strax riskerar hinnas upp av klungan med Pungen, Warulfven,MooDoo och ev Pölsan. Det sistnämnda laget tycks dock snarare riskera nås av Köplustan nu. 

Hm, Luleå går inte bra f n. Brände krutet för att bli Europamästare verkar det som. Man får vara glad att vi - trots spelet på senare tid - ändå ligger på andra plats.

Och i övermorgon möter vi Pölsan igen, borta den här gången. Numera verkar ju hemmaalaget vinna matcherna mellan oss så det ser ju obra ut.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jahaja, trista resultat ikväll. Vi förlorade mot MooDooismen igen. Här har vi ett lag Rönken inte kommer att välja när det är dags att utse kvartsfinalsmotståndare. MooDoo verkar vinna ner oss utan att vi hajjar varför.

Schtaan slog Rögle och rycker nu lite i toppen där även HV fick stryk, av Pungen, som vanligt.

Kämpiga resultat för streckjagande lag. Lakers torskade mot Kölustan trots att de av skotten att döma (15-31) bör ha dominerat matchen. Timrå släpper bara in ett ynka mål men det räcker för torsk mot Gnaget. 

Och Warulfven slår återigen Pölsan med ett uddamål i en match jag antar Pölsorne anser att de ägt, igenkligen (16-29 i skott stöder detta). 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, 1-3, 1,5 minuter kvar, och Cajm Abbott åker ut.

Så var det kört och det harbdet egentkigen varit hea perioden eftersom MooDoo kontrollerat tredje perioden utan besvär.

Där sätter MooDoo dessutom 1-4. 

Inte OK insats av Luleå ikväll medan MooDooismen kontrollerat bra.

Förlust - igen!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
FAN, gör något nu! In med 2-3 så att det blir spännande!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sju minuter klar. Jag mätte med en oberoende timer och det visar sig att klockan för oss går dubbelt så snabbt nu: tre senaste minuterna tog 1,5 minut.

Konstigt nog kontrollerade jag med en MooDoo-klockan parallellt men där tog de tre minuterna sex minuter att spela.

Riktigt konstigt, detta med hockeyns relativitetsteori. Den som löser detta är värd ett nobelpris. Eller ett bragdguld. Eller åtteminstone en heffaklump...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, såväl Växjö som Timrå verkar få stryk i sexpoängsmatcherna mot Köplustan respektive Gnaget. Vilket innebär att streckkamperna tappar fart, synd.

Pungen har vänt mot HV. Just nu verkar det bara vara Schtaan som går bra av topplagen. 

Warulfven har ledning 2-1 på Pölsan trots att Pölsan, av skotten att döma, kontrollerar matchen men gör inte målen.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Fan, bara tio minuter kvar - REDAN!

Nu jävvlar blir det inga avblåsningar, bara pucktransporter och strax hesa fredrik...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleåpubliken gör sin plikt, dvs visslar på Kuben för att han ska få hjälp att förstå att han ska ta ut MooDooister. Men insatsen är räddhågsen känns det som. Där skulle man ha haft mycket att lära av MooDooisterna för några år sedan då hemmapubliken kunde bua i tio minuter sedan en egen spelare, helt ohotad av motståndare, snubblat på egna rör. Det stödet kunde hjälpa fram 4-5 extrautvsiningar per match när Molgan, Hostan och andra i behov av "hjälp" "dömde"...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Mindre än sexton minuter kvar av tredje perioden nu och snart smäller hockeyns relativitetsteori till: För Luleå kommer minuterna att blåsa iväg blixtsnabbt men för MooDoo kommer sekunderna att krypa fram.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hej NuMo, jo, fingrarna sköter sig själv och inläggen verkar komma utan min kontroll medan ögonen sitter på den monitor där jag ser match;-)

Jag tror att du kan vara ganska trygg med tre pinnar för MooDoo redan nu. Håller med dig om att Luleå inte är påtåiga och dessutom imponerar MooDoo som gör precis det jobb som behövs. Har lite svårt att se Luleå vakna bättre i den här matchen. 

Just nu ser det helt klart ut som att vi förlorar och dessutom att MooDoo är helt klart värda de tre poängen. 

Men jag får gärna fel;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Alltid mycket textmassa producerat av dig Sven. Man (som i jag.) förmodar att det är "Restless fingers" (som i dig) när Lulio spelar.

En vinst i dag är en bonus för oss (Så det räknar jag inte med.) och nog kan man fråga sig om lulingarna är på tå ikväll.   


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hm, många matcher idag och rätt tråkiga resultat överlag. De lag som ligger bättre till i serien har kontroll på matcherna. Just nu leder Schtaan, HV, Warulfven. Dessutom Fusklunda, vilket innebär att Lakers inte kommer närmare i sexpinnarsmatchen. Slutligen har vi Gnaget - Timrå som är enda 0-0 matchen så länge, inte så överraskande med defensiva, defensiva Timrå.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Satan i gatan. 1-3 för MooDooismen nu. Gunnarsson och landslagsjanne slarvar och Klasen blir ensam mot tre MooDooister som fintar bort honom och plötsligt är de tre fria MooDooister mot en ensam Rautio vilket blev åtminstone en för mycket.

På något vis känns det som att MooDooisterna gör försvarsjobbet t o m bättre än oss, som känner och vill de ge allt, medan de våra, Europamästare och allt, tror att det fixar väl någon annan, det räcker väl om jag själv ger 95% bara.

Irriterande att torska mot MooDoo igen - för tredje gången i år! Visserligen en period kvar men det känns som att MooDooisterna har rätt bra kontroll på oss. MooDoo har blivit jobbiga sedan de började spelade omsorgsfullt överallt jämfört med tidigare då de mest tutade på framåt för att panga på.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Albert Hall: Huvudet på spiken, Albert. Den som tror att hockey är objektiv tror fel. Ungefär som när man ska diskutera en utvisning då inte sällan spelare, tränare och supportrar av ett lag aldrig i helvete kan förstå ett domslut, medan motståndarna gör det - men byter man tröja på de inblandade spelarna kommer - helt mirakulöst - åsikterna att switcha lika snabbt;-)

Så är det också med lockouten och inställningen från hockeyligans lag med följande prioriterade åsiktsordning:

1. De lag som har "egna" bra spelare att få hem, är förstås FÖR importer, de som inte har det är MOT.

2. De lag som har pengar tar gärna emot, de andra inte.

3. De lag som är topplag om inte importer tas in är emot, de övriga inte. 

Typ.

Och eftersom Thomas Holmström nog känner sig för trött i år och Mattias Öhlund väl känner sig skadad är vi förstås emot.


« · 1545441 · »