Luleå HF

SHL · 120358 inlägg · 892 ämnen

« · 1618563 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Om man är tvungen att ta ett låbudgetår är det väl i så fall rätt år att ta det, om man ska söka något positivt.

Fast å andra sidan blir det väl även fortsättningsvis minskad risk för nedflyttning även om risken blir minst just kommande säsong.

Möjligen borde den långsiktiga planen - om nu vi som kräver Le Mat varje år kan tya oss - vara att ta chansen att lägga mindre resurser på årerts lag under förutsättning att de resurser som frigörs satsas på att på sikt ta fram fler och bättre egna junisar. Plus man kan göra en Öret - scouta inför transferdeadline så att man kan förstärka upp om det börjar bli risk för kval för att bli kvar?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Je deteste le kvalserien. : (((

Merde!!!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Luleå blir ultra-lågbudget nästa säsong.
Tur vi ska utöka ligan, annars hade risken varit stor för nedflyttning.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Sorry, där rök din chans för "hemmamatcher" med Luleå.

För övrigt har Omark och Harju kommit ut ur SHL-garderoben och idag - som väntat - förklarat att de är klara för Jokerit. Bra, tycker jag. Bättre att de kör tillsammans i ett finskt lag i KHL än att de splittras i olika ligor och lag. The Övertorneå Connaction återkommer till KHL!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Inte helt oväntat att Västerås skulle kollapsa :)

Tråkigt men sant.

Men snälla...låt oss iaf slippa Rögle i SHL


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nej, Malmoe kom ingenstans. Nu har Rögle vunnit. Man har i kvalserien tagit:

2/6 av Öret
0/6 av Djurgårn
6/6 av Malmoe
2/3 av Gnaget
3/3 av Gurkan

Då har vi slutställningen:

1. Öret 19p
2. Rögle    27-24 +3 13p
3. DIF        21-21 ±0 12p
4. Malmoe 18-23 -5 11p
5. Gnaget 10p
6. Gurkan 7p

och för Rögle återstår nu
Rögle-Gurkan
Rögle-Gnaget

medan Djurgårn har
Malmoe-Djurgårn
Djurgårn-Gurkan

och Malmoe har
Malmoe-Djurgårn
Öret-Malmoe 

samt, om vi behöver veta det, Gnaget har
Gnaget-Öret
Rögle-Gnaget

Faktum är att Röglarna då har den andra platsen i ett järngrepp. För att Djurgårn eller Malmoe ska ha chans måste Röglarna tappa pinnar av Gurkan eller Gnaget. Kan de verkligen missa den här chansen? Troligen inte. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Drygt tre minuter kvar i Malmö och hemmalaget pullar Rahm;

Malmoe-Rögle 3-5Just nu
DIF-Öret 2-4
Gurkan-Gnaget 1-4 

vilket just nu innebär

1. Öret 19p
2. Rögle    27-24 +3 13p
3. DIF        21-21 ±0 12p
4. Malmoe 18-23 -5 11p
5. Gnaget 10p
6. Gurkan 7p

Välkommen kvar i SHL, Öret! Det är nu definitivt klart.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Gnaget har nu slagit Gurkan som kan vinka definitivt jöjö till SHL. Djurgårn får PP, sätter 2-4, men nu är det slut på Hovet också.

Alla spanar in Malmö-Rögle...

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Senare delen av tredje (tid inom parentes;

Malmoe-Rögle 3-5 (10.59)
DIF-Öret 1-4 (16.49)
Gurkan-Gnaget 1-4 (19.10) 

vilket just nu innebär

1. Öret 19p
2. Rögle 13p
3. DIF 12p
4. Malmoe 11p
5. Gnaget 10p
6. Gurkan 7p

Bara i Skåne det kan hända något nu och gissningsvis hoppas samtliga lag - speciellt Djurgårn - att Malmö tar en pinne av Röglarna för att förbättra läget för övriga lag. För slutar det så här har ju Röglarna allt i s k egna händer eftersom de bara har kvar Gurkan och Gnaget och båda matcherna går i Ängelholm. 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Efter period 2;

Malmoe-Rögle 3-5
DIF-Öret 1-3
Gurkan-Gnaget 0-3 

vilket just nu innebär

1. Öret 19p
2. Rögle 13p
3. DIF 12p
4. Malmoe 11p
5. Gnaget 10p
6. Gurkan 7p

Det verkar alltså som att Öret - kanske inte helt oväntat - är för starka för Djurgården och slutar det som ovan innebär det att Öret redan ikväll har säkrat SHL-ålatsen till hösten. Öret kan därefter skita i hur det går i de två sista matcherna när de möter Gnaget och Malmoe vilket kan innebära att de lagen har större chans att ta pinnar som de annars inte skulle haft.

Det betyder också att Röglarna tar ett järngrepp om den andraplatsen eftersom de tar den paltsen om de vinner sista två vilket i deras fall betyder matcher mot Gurkan och Gnaget, lag som bör vara avsågade när de möter Rögle.

Konkurrenterna Malmoe och Djurgårn möts dessutom i nästa omgång vilket kan innebära att det ena laget är avsågat efter matchen...

Jag trodde faktiskt inte att Röglarna skulle vara så starka men hej, vad de kör!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Zappaholic: Mycket tråkigt att läsa, Zappaholic. 

De, som inte själva eller genom någon bekant eller liknande blivit drabbade, kan sticka huvudet i sanden och tro att det handlar "bara" om brottslingar/galningar som förgör varandra" och hänvisa till Leif GWs något svepande formuleringar men så är det inte längre. Landet håller på att förändras i en riktning vi inte önskar och det fungerar inte att ropa på enkla politiska lösningar av typen "hårdare tag" alternativt "jämlikhet åt alla". 

När det gäller sport-"relaterat" våld tror jag att föreningar och supportrar helt enkelt måste arbeta för att "älska ditt lag" helt dominerar och "hata ett annat lag" får så lite plats som möjligt. Men för att vända den inställningen rätt behövs väldigt stöd från övriga samhället eftersom de dårar, som nu gömmer sig i anonymiteten bland tusen andra för att få bete sig som idioter, måste hanteras med maktbefogenheter.  


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Det visade sig vara så jävla illa att det var min förra chefs son som blev ihjälslagen. Det är för jävligt hur en skithög till person kan släcka ett liv och förstöra så många andra,

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Detta Rögle, var kommer de ifrån?

Efter period 1;

Malmoe-Rögle 1-3
DIF-Öret 1-1
Gurkan-Gnaget 0-2 

vilket just nu innebär

1. Öret 17p
2. DIF 13p
3. Rögle 13p
4. Malmoe 11p
5. Gnaget 10p
6. Gurkan 7p

Mellan DIF och Öret ska förstås ytterligare en pinne utdelas.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Djurgårn-Öret 1-0, Malmö-Rögle 1-3. Slutet av första perioden. 

Att notera att Öret är klara för SHL om de tar 3p idag. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Och nu tar man del av uppdateringen angående den dödade Djurgårdssupportern i Helsingborg. Inledningsvis fanns det i media ordentliga beskrivningar av att en person hade slagit honom i huvudet med en flaska följt av att denne och två andra sparkat och slagit personen under flera minuter. Polisen har varit mer försiktig med uppgifter och först menat att det var bara en gärningsman och följer nu upp det med att man anser att inget tillhygge använts. 

Jag kan bara konstatera att det är konstigt att uppgifterna kan förändras/divergera så.

Inledningsvis ropades på straff för mord men att det skulle bli dråp i stället var ju väntat eftersom de skulle mena att det var inte en planerad avsikt.

Det där kan ju diskuteras och det beror ju på hur det gått till. Handlar det om en som varit inställd på att använda potentiellt dödligt våld mot någon som bar fel klubbtröja skulle man visst kunna anse att det planerades mord. Men OK då.

Fast om man därefter inte ens dömer för dråp utan som det nu påstås "grov misshandel med dödlig utgång" med hänvisning till att "tillhygge användes ej" börjar det låta ännu mer knepigt.

Nog kan man slå ihjäl, dräpa eller mörda en människa utan tillhygge.

Man kan väl gissa då att det "bara" handlat om att gärningsmannen slagit brottoffret på käften och att denne fallit så olyckligt i stentrappan att den avled. 

Var han så "provocerad" av något brottsoffret sa, eller räckte det med att han bar DIF-tröja? Och kunde han i det läget inte "besinna" sig? Ja, tänk hur diskussionerna kan gå.

Jag tycker nog att man måste utkräva rejält ansvar och att "det var inte meningen" inte kan räcka som ursäkt...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: Konstigt att de normala kanalerna inte skaffat matcher men man kan ju iaf följa på radion gissar jag. Nu när Den Sista Kvalserien går in i sitt viktigaste skede med Malmoe-Rögle respektive Djugårn-Öret! Medan Gurkan-Gnaget nog inte gäller något som får konsekvens.

Har för mig att Läjkrarna skulle upp mot Warulfven i själva lyan också men det är väl mindre viktigt. Inte mig emot att läjkrarna tar det där iaf;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nej, på grund av helt kassa avgångstider blir det ingen fotbollsmatch för mig heller... Fan heller! : (


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Lät ju riktigt gott det där. Kul story kring pantningen också. Själv slumrade man till i slutet av matcherna, men skit samma. I morgon är det alltså Varulv vs Läjk och den som så ofta så spännande kvalserien. Tyvärr är det Malmö-matchen som då inte visas i en annans kanaler. Dock är det nu rätt hundra med ett nytt besök i den skånska metropolen om exakt tre veckor. Inspelning av en lärare och hans elever på temat EU-valet. Tror även att jag kan få tillfälle att gå och se fotbollsmatchen MFF vs DIF. Kanon! Ser verkligen fram emot allt det där... : )

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: NU hemma, köpt lite gott att äta på till en vältempererad Guinness. Burk- och flaskpanten gav totalt 1800 kronor:-) Jag hade väl 50 kassar med pant, det var fler års samling, och transporten gick med liten lastbil, parkerad precis invid en pantstation med sådana där perfekta maskiner där det bara är att lägga i burk/flaska efter burk/flaska så snabbt man hann. 

Detta om detta. Är det något annat som hänt ikväll? Nej, ingen hockey iaf. Bara Pungen som lurat Schtaan att tro att de är något, innan Pungen rullar igång, tydligen 3 minuter och mindre än en minut kvar, gissningsvis vänder de inte den här matchen men det kommer nog...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Ja, vore man inte så nyäten skulle även jag bli råsugen av att läsa den där menyn. Men nu har man vräkt i sig pasta och ligger i soffhörnet och zappar mellan Solna vs Blåvitt och Psych vs Pung. 0-1 respektive 2-0 i nuläget. Det räcker för mig...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Laddar för burksamling, ungefär som vilken uteliggare som helst.

Ofunderade på den där ohockeymatchen. Undrar om Pungen tänker exponerade det kejserliga försvaret i Schtaan utan kläder?

Schtaan utan kläders vakter:

35. Svensson, Markus
Av Anrell karakteriserad som världens sämste vakt när han var gangare.

34. Hanses, Erik
vem är det? 

Schtaan utan kläders backar

3. Burström, Niclas
Jaha, han som filmar och ynkar efter zebrorna 

 61. Lindgren, Fredrik
vem är det?  

63. Aho, Sebastian
vem är det?  

28. Alm, Johan
Jaha, han som sätter armbågar i huvden på junisar 

2. Andersson, Erik
vem är det?  

54. Lindholm, Anton
vem är det?  

 24. Frögren, Jonas
Jaha, han som kompenserar långsamheten med fulhet 

Bara en massa no-names, alltså. Undrar om Luleå-utbildade Arlbrandt-Hjalmarsson ids sätta oförsvaret på plats medan jag pantar?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: Wow, man blir hungrig och törstig bara man ser uppräkningen:-) 

Jag hade fel om dagen, ja, vi får tya oss till i morgon. Malmoe-Rögle, Djurgårn-Öret - mycket möjligt den omgång som avgör allt, eller nästan allt. Sedan lirar visst Gurkan och Gnaget men de känns rätt avslagna nu.

Idag är det ingen som helst hockey. Bara Schtaan och Pungen som ska lattja inför Kub och Björk, men allvarligt talat känns det inte speciellt intressant. Vanligen brukar jag komplett lägga ned hockeyn under ett halvår samtidigt som hesa fredrik ljuder för den match där Luleå blir utslaget. Men nu är det småkul att följa Den Sista Kvalserien. 

Ikväll? Nja. Ska bygga till en rejäl entréhall av en tidigare altan där jag sedan lång tid samlat burkar/flaskor för pant. Nu ska det byggas så jag måste ta hand om den där panten. Verkar vara en trevlig sysselsättning för 19-21 typ;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Synar nu min nota från O'Learys i lördags:

1 Staropramen 40 cl 62.00
1 Guacamole 19.00
1 Ribs Combo of 3 185.00

Tot Kronor 266.00

Men allvarligt... Ja, inte fan är det billigt på det där stället även om popcornen ingår som förrätt. Men gott som satan var det allt! Och Malmö höll undan... : )

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Man tackar! Så MIF vs RBK är i dag? Spännande!

Nja, i morgon ser jag nu. Men det går bra det också... : )

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ja ni ser, att det skulle komma någon som helst förändring från folket i Rosenbad är ren utopi. Dessa personer har inte besökt verkligheten på 3 decennier.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Apropos politik.

Herre Gud!

Jag hörde nyss justitieministern intervjuas i frågan och hon förklarade att "majoriteten som inte gillar att det bråkas måste säga ifrån!" medan hon för övrigt anser att staten gör vad staten kan för man har förbjudit att folk springer in från läktare och ser över frågan och dessutom är hon övertygad om att polisen gör vad som är möjligt och "satsar stora pengar på att ha supporterpoliser".

Det enda som saknades var att hon föreslog att nu skulle alla sluta bråka och i stället sjunga "We shall overcome!"

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar och JFK: Samhällets insatser för att förebygga våldsbrott är en större fråga och av politisk dimension.

När det gäller hulligan-våldsbrott är det en mer avgränsad fråga där det t o m finns exempel på vilka insatser som fungerar och inte fungerar och för att nå framgång måste till insatser som enskilda sparkbollsföreningar inte har en chans att ansvara för utan för vilka det krävs statens maktmedel. Trist nog finns det redan utredningar och kunskapsunderlag men ansvariga fortsätter att avvakta. Tycker inte att beslut för att komma åt detta ska behöva vara politiskt färgat utan tvärtom att vet man vad som måste göras bör det över partigränser åtgärdas. Har för mig att såväl en moderat statsminister som en f d vänsterledare har för vana att sitta på Djurgårns sparkbollsmatcher så de båda borde vara tillräckligt insatta i verkligheten för att inse att det är dags nu. Bara att hyra in konsulter från England för att få råd och stöd för rätt åtgärder. 

Första gången för tio år sedan var det en IFK Göteborgsupporter som slogs ihjäl av AIK-supporter, nu var det en Djurgårdssupporter som slogs ihjäl av en Helsingborgsupporter. Hur många är det om tio år? Eller kan man hoppas att något hänt då?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: Fast det dom i mitt inlägg inte är så enkelt? Varför har man i USA kopiöst många personer inspärrade per capita och ändå har gigantiskt mycket större problem med våld i samhället? Förmodligen för att frågan är så oerhört mycket mer komplex än att bara förlänga straffen. Där har de till och med dödsstraff för mord, men ändå är det många gånger fler mord där än här per innevånare. Straffsatsen är bara en liten del i det hela!!!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

J F K: Populistiskt korrekt eller inte, personligen föredrar jag att ha våldverkare inlåsta än lösspringande på våra gator.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: Ska vi låta rasisterna bestämma får väsentligt mer problem. Jag vet att många partier förodrar högre straff, men jag är klart osäker på att mer straff löser alla problem. I USA har man klart högre straff för många brott, man har västvärldens högsta procent på antalet fångar per innevånare. Likt förbaskat så har man ett mycket värre våldssamhälle än i Sverige. Att bara förorda längre straff är populistiskt korrekt, men i realiteten är det lite svårare än så.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Sverige har en enorm flathet mot våldsbrott överhuvudtaget.
I riksdagen sitter väl typ 1 parti som vill ha hårdare straff men inget av dom andra 7 vill gå på den linjen. Så att det skulle komma något därifrån känns osannolikt.

Fotbollen har såklart små medel att lösa detta själv, men man måste ju ändå börja någonstans. Vissa möten får liras utan publik helt(högriskmatcher) alternativt så får man inte ha bortaklackar på några matcher.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu lyfts röster av alla slag från alla håll.

Det man måste ha klart för sig att speciellt sparkboll och i viss mån andra stora sporter till viss del är aktiviteter som har syftet att på ett civiliserat sätt tillfredsställa och ersätta den mänskliga natur som är redo för krig på liv och död. 

Under alla tider har det - vid sidan av riktiga slag och krig - funnits "fredligare" varianter som under lugnare perioder ersatt de riktiga sammandrabbningarna och till viss delat varit förberedande för dessa. Inom det fältet kan man räkna in många verksamheter som tornerspel, barns lekar som indianer och cowboys, värnplikt med repövningar, med mera. Och inte oväntat kan idrott i första hand lagsporter vara del av detta. Knappast curling eller DM i hunddressyr eller de flesta andra. Men upphaussade sammandrabbningar mellan lag med stora supporterskaror där väldiga, tydliga och dominerande känsouttryck kommer till användning - då finns det där! Se bara framför sig stora klackar med banderoller och hejaramsor agera på läktare och jämför det med vilket krigsslag som helst under alla tider. 

Det är inte speciellt konstigt att sparkbollen kan mobilisera detta, och i viss mån även hockey och några andra sporter. 

Vad göra? Kan man helt lägga ansvaret på sporten och hävda att "om ni inte fanns, skulle detta aldrig inträffa"? Följdfrågan blir naturligtvis att skulle idioterna inte bete sig idiotiskt någon annanstans i så fall? Kan man exempelvis förbjuda politiska manifestationer med samma argument?

Jag är övertygad om att sparkbollen/sporten måste medverka för att kämpa mot idiotin men jag är lika övertygad om att de enskilda föreningarna är maktlösa om inte övriga samhället tar sitt ansvar och tillhandahåller det som krävs sammhällets styrka och befogenheter för att motverka.

När det gäller "supportrar" som är beredda att slå ihjäl andra "supportrar" är det fullständigt meningslöst att tro att en idrottsledare kan ta ansvar för att hantera dessa. 

Man behöver ju inte ens uppfinna något hjul utan kan tämligen enkelt ta lärdom av hur man lyckats på andra håll. Sparkbollshulliganer i England. 

Inte fan var det idrottsföreningarna som löste deras problem. Visst medverkade de på det sätt de kunde. Men det handlar om samhällets polisiära insatser i första hand. Den kompetens som behövs gäller knappast hur man rullar boll eller organsierar bollrullare. Utan hur men hanterar brottslingar.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och medan vi inom ishockeyn diskuterar ishockey drar sparkbollen igång.

Och det börjar och slutar omedelbart med en tragedi. I Helsingborg blir en Djurgårdssupporter ihjälslagen innan match.

Jag har inte alls bevakat det nere i Helsingborg utan bara under några minuter scannat av olika artiklar.

Tydligen "5000" Djurgårdssupporter som föjer med laget till premiären HIF-DIF på Olympia.

I en artikel påstås att igår drog 15 DIF-hulliganer in på en lokal krog och slogs besinningslöst, kastade stolar, attackerade andra gäster med bestick - luttrad som jag är vet jag att den är en sidas beskrivning och den kan låta annorlunda från andra hållet.

Matchen började men i ställningen 1-1 bröts den för gott sedan DIF-supportrar sprungit in på planen. 

Ja, fy fan. 

Tack och lov att vi i hockeyn väsentligen sluppit de galenskaper som sparkbollen drabbats av, även om idioter som en icke nämnd mygelskribent i Skellefteå gjort sitt bästa för att propagera för hat mot motståndare isf kärlek till egna laget.

Helt klart är att det är ett problem som är större ju större städer det handlar vilket naturligtvis är en konsekvens av - inte att klubbarna i storstäderna är extra idiotiska - utan i större städer finns större ansamlingar av idioter som myglar sig in i den sora sporten sparkboll där de bland tusentals människor med känslorna vallade kan få chans för egna lustar som bara är sådana att idioterna skulle interneras för alltid.

Vad kan en sparkbollsklubb typ Djurgårn, Gnaget, Bajen, IFK Göteborg, Malmö, Helsingborg - för att nämna de som haft största problemen - göra åt saken? 

Naturligtvis göra allt de kan för att stödja en samlad och vettig supporterkultur genom goda relationer med supportrar och speciellt de som dominerar klackarna. 

Men allt kan inte en idrottsförening förväntas lösa. Att idioter smyger in för att bete sig idiotiskt är naturligtvis ett samhällsproblem som samhället måste göra åt. När storstäderna svarar med att i stället för stöd kräva stora pengar av matcharrangörena eller när en idrottsförening av förbund straffas för att folk springer in på plan eller tänder en bengal är inte en vettig lösning av problemet. Den signalen kan sammanfattas i "lägg ned verksamheten".

Om man ser på England eller andra håll där man haft och löst dessa problem vet man förstås att det är samhället och inte den enskilda föreningen som måste ta det övergripande huvudansvaret för att lösa det som är ett samhällsproblem.

Ju längre samhället väntar på att göra det som göras måste, desto fler offer på inkompetensens altare. Som nu i DIF-supporter.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lite hockey som rullar idag.

Luleå J18 vann första matchen i kvartsfinalen mot MooDoo men förlorade sedan de två därefter, senast idag, och är därmed utslagna.

Bykrölen möter Hästen i kvalserien till Allsvenskan, har just nu 1-0 och kan faktiskt ta en andraplats efter idag och tre omgångar kvar om de vinner. Pite däremot har efter en fin start tappat och bogey team för pite blev Kallingarna som tagit alla sex pinnar av Pite. Vid tvärtom hade pite haft bra chans på att följa Hästen till Allsvenskan men nu ser det kört ut. 

Hur blir det med två Löven-lag i Allsvenskan? Bra, tror jag. Ett norrbottniskt Asplöven med utmärkt samarbete med Norrbottens SHL-lag Luleå. Och ett västerbottniskt Björklöven i krig med Västerbottens SHL-lag Skellefteå. Ser fint ut:-)

Hockey-Sverige väntar annars på de två slutskeendena av SM-slutspelet och Kvalserien.

SM-Slutspelet
Mest sannolikt är väl att det blir tråkigt. Pungen som från en niondeplats trots enorma svagheter som inte tidigare pung-terats faller väl skitlätt mot ett utvilat, oskadat Schleffte. Medan Läjkrarna faller ihop när Warulfven kör klassiska bråka, stöka, förstöra, fulspela och gnälla sig till vinst-hockey. Och så kör Schleffte över Warulfven i finalen. Förutsägbart, ointressant och tråååkigt.

Kvalserien
Mycket mer spännande. Det enda man med säkerhet kan säga är att man vet att det inte kommer att sluta som man vet att det kommer att sluta. Tre omgångar kvar bara och i princip borde man tänka sig att Öret är klart och den andraplatsen avgörs i näst sista omgången då Malmoe tar emot Djurgårn, sedan Malmoe först sänkt Röglarna som efter en galloperande start tappat farten på sistone. 

Men. Överraskningarnas tid är kanske inte förbi.

Öret är ju bäst, men ponera att de torskar på Hovet mot Djurgårn nu. I så fall, med två omgångar kvar, riskerar de bli upphunna av alla möjliga lag och kanske tappar de säkerheten då, börjar ängsla ner sig och får motflyt?

Djurgårn har ju skaffat sig chansen men har nu Öret och Malmoe närmast och vi har sett Djurgårn kollapasa tidigare...

Malmoe har också klara möjligheter men nu har de svåraste motstånden Röglarna, Djurgårn och Öret kvar, kanske de faller igenom igen, som Malmoe gjort många gånger tidigare?

Röglarna tappade nu senaste två matcherna sex pinnar av sex möjliga mot Djurgårn, det som inte fick hända för deras del. Men om de andra inte håller kan Röglarna plöstligt studsa upp igen och närmast har de den viktigaste matchen, mot Malmö borta, och finns det något som Rögle är bäst på är det ju att ställa till det för Malmoe. Och i förra matchen, i Ängelholm, var Malmoe faktiskt chanslösa mot Rögle...

Slutligen har Robert P på hockeysverige räknat ut att vare sig Gnaget eller Gurkan är borträknade. De lagen möter varandra nu och om ett av lagen tar tre pinnar har det laget fortfarande kvar chans att ta en andraplats i serien, menar Robert. 

Hm. Det av lagen som förlorar har sedan bara chans att nå 13 p slutpoäng även om det vinner två avslutande och med 13p tar man ingen andraplats i en kvelserie, det är helt klart. Men det lag som vinner har därefter 10p och två matcher kvar och kan, vid vinster i två avslutande, bara nå 16p. Jag har väldigt svårt att tro att ens om de lyckas med det kan 16p räcka till att ta andraplatsen. Västerås, som väl är laget det kan bli frågan om har dessutom en extremt kass målskillnad så ska de bli tvåa på 16p får kanske inget annat lag ta mer än 15p. Hur många poäng har andralaget i kvalserien tagit historiskt från 2013 och bakåt: 22, 19, 20, 18, 19, 19, 19, 21, 20, 17...nej, det kan du nog glömma, Robert.

Det blir två av lagen Öret, Djurgårn, Malmoe och Rögle och de tre första har plats säkrad om de tar nödvändiga pinnar i egna matcher medan Röglarna som joker måste förlita sig på att t ex i nästa omgång de själva fixar malmoe medan DIF tappar mot Öret eller gör det i nästa omgång mot Malmoe.

Vad ska vi tro om chanserna?

• 95% Öret
• 40% Djurgårn
• 40% Malmoe
• 25% Rögle
•  0% Gnaget
•  0% Gurkan


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Anders Klang: Skönt att det reds ut och som vanligt visar det sig att våra fiender är så rädda för oss att de måste ta till brottsliga metoder för att motverka vår fina hockey.

Den Sista Kvalserien rullar på. Håller med dig om att Öret, om de nu inte skulle kollapsa helt onödigt, känns säkra för ena platsen.

När det gäller den andra platsen rullar det på mellan Djurgården, Röglarna och Malmoe och eftersom de båda skåningarna möts i Malmö nästa gången kommer troligen det ena av dessa att avpoletteras då. 

Malmö har ett spännande upplägg med match mot både Rögle och Djurgårn framöver...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: De torra kexen ser ut att klara sig kvar sedan står det mellan Percys pågar och Styvben Starke som drog med klubbkassan. I Luleå har det vänt, avitionerna mot Rönken rintas nu mot ryktesspridarna som tros vara ratade spelare eller avstängda supportrar. Känns skönt att inneha vetskapen att det var Jonas Fahlman.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DJ Hemp: Grattis till dubbeln! Malmoe-Rögle på måndag!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Slut på Hovet Gnaget-Malmoe 1-2. 

Gnaget därmed borta från SHL medan Malmoe hänger på kampen om andraplatsen. 

Gurkan ännu mer borta 5-0 förlust på G mot Öret.

och nere i Ängelholm sätter sig Djurgårn i framsätet och andraplatsen med 1-4 och bara 40 sekunder kvar även om nu zebran tar ut hårdare efter hårdare och reglarna tar vakten...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Jaaa! 5-1 mot Brage och sedan 2-1 till Malmö på Hovet... Måste fira järnet nu! : )

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kvalserien två perioder:

Rögle-Djurgårn 0-3

Öret-Gurkan 4-0

Gnaget-Malmoe 0-1

Vilket just nu skulle innebära

1. Öret 16p
2. Djurgårn 12p
3. Malmoe 11p
4. Rögle 10p
5. Gurkan 7p
6. Gnaget 7p 

Med innebörden att Gurkan och Gnaget i praktiken då är akterseglade, Öret är i praktiken klara medan den verkliga kampen står mellan Djurgårn, Malmoe och Rögle.

I nästa omgång tar Djurgårn emot Öret på Hovet medan Malmoe har besök av Rögle. Sannolikt sågas ett av de skånska lagen av där?

I omgånegn efter det har vi Malmoe mot Djurgårn medan Röglarna har Gurkan hemma och sedan avslutar vi med Röglarna-Gnaget, Öret-Malmoe och Djurgårn-Gurkan.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det Luleå Hockey jag gillat allra bäst senaste åren var när man kunde kombinera a) förbud mot onödiga utvisningar, samt b) muskler att utan vidare stå upp om motståndarna ville bråka.

När det gäller a) var det ju en jättenyhet när Rönken kom ny för fyra år sedan. Plötsligt tog Luleå inga dumma utvisningar, man tjafsade aldrig mot domarna och åkte aldrig på 5- 10- minuters och inga matchstraff. Man avstod också från att gurgla och spela Allan efter avblåsningar och motståndarna häpnade. Och det jag gillade allra bäst var att slöa hockeyspelare som valde att trippa eller slasha motståndarna isf att ta i och åka skridskor och på så sätt hindra motståndarna, de spelarna var förbjudna. Åren innan hade man sett sådana där slöa backar som Obsut/Skrbek etc tilläts vara som ostraffat från egna laget höll på med sådant där isf att göra det jobb de hade bra betalt för, liksom forwards t o m i offensiv zon körde sådan skit. Det var riktigt kul att se att vi sket i sådant och koncentrerade oss på hockeyn och Luleås utvisningsminuter sjönk som en sten medan vi fick lira en massa PP och då, första året, hade vi Arlbrandt-Olausson som främst utnyttjade det hela varpå vi vann som fan och seglade iväg i ligatopp.

Samtidigt sket vi i att mopsa oss fysiskt och lät hockeyn, målen och vinsterna tala. Allt detta fungerade utmärkt t o m match 3 i kvarten mot Djurgårn. Djurgårn, i final året innan, och hyllade som gullgrisar av media hela året fick stryk i match 1 och insåg att spelade de hockey var de chanslösa. I match 2 gick de över till fulspel för att rubba Luleå, som dock höll sig kalla, fick PPs en masse och vann även andra matchen. Då blev Hardy desperat och valde en ful väg. Han beslutade att fr o m nu skulle Djurgårn köra brutalhockey och satsa på överfall med förkärlek för våld mot huvudet på Luleåspelarna och gärna anlagda bakifrån eller på spelare som andra skäl inte kunde försvara sig. Dock förstod han att det skulle resultera i en massa PP för Luleå som ändå skulle vinna match så för att påverka zebrorna satte han igång en mediakarusell där djurgårdstränare- och spelare fick i uppdrag att kontinuerligt förklara hur mygliga Luleå var som slängde sig som primadonnor och speciellt skulle man peka ut de farligaste motståndarna typ Abbottarna och Arla/Olle. Man drog igång det hela och i första matchen lyckades man så pass att man kom undan och inte blev utvisade för de flesta överfallen men Luleå var ändå för starka och vann varpå vi hade 3-0 i matcher. 

Men nu hade Djurgårn fått igång "media" som lydigt som nyttiga idioter hängde på. Löpsedlar med "systrarna Abbotts" och annat dravel produceras, den lille tjockisen Ros gick ut och förklarade att Luleå var trååååååkiga och man förklarade att Luleås spelsystem med "intensiv hockey och press över hela isen" egentligen var 1-3-1 hockey som var såååå trååååkig, och andra idioter som själva utnämnt sig till experter men bara var okunniga djurgårdsrunkare hängde på och mediaangreppet på den justast spelande klubben i Elitseriens historia blev monumental: filmande, trååååkiga! Och när zebrorna tog ut Djurgårdare för våld mot huvuden attackerade meida zebrorna som vantrivdes och därefter lydde snällt och sket i att visa ut. För att vara säkra på medlöpare manövrerade man fram sådana som fri-Sören, höjdhopparen och Wolfram som förstod vad de förväntades göra eller inte göra.

De våldsamma överfallen på Lulespelare blev bara värre och värre utan utvsiningar av zebrorna som "inte sett något" och Djurgårn vann match efter match efter match och plötsligt stod det 3-3.

Inte nog med det. Efter match sex nere på Hovet där Djurgårn exploderat i fula tilltag hade de dessutom mage att skicka fram klubbossen som i nationell TV förklarade att han förutsatte att Disciplinnämnden skulle stänga av Abbott som "försökt skära sönder underbenet på junisen Zibanjad", varpå media kedjeringde "kontrollanten" i dalarna som inte sett matchen men snabbt förstod att han inte skulle få en lugn minut förrän han anmälde Abbott till DIFiplinnämnden vilket han förstås gjorde. 

Då lessande Luleå. Man släppte fram Bulan som skällde ut media och zebror och bevisade att man hade rätt genom att visa upp två klipp från matchen a) där marcus äcklet nilsson tog sats från halva planen och åkte ikapp en Abbott utan puck för att sedan dela ut en megacrosschecking bakifrån i huvudet på nämnde Abbott, samt b) där Jimmieäcklet Ölvestad tog jättesats och hoppade upp en tackling som bara träffade huvudet på en lulejunis mot planket. 

Varpå DIF gnydde som kärringar "vi har ju SAGT att vi inte ska anmäla varandra" och Ros och andra nyttiga idioter hängde på "trååååkiga, filmande Luleå FUSKAR och anmäler fy, fy". Nå, DIFiplinnämnden tog bort Abbott och Ölvestad även om de borttagna skulle varit Ölvestad och Nilsson men dock första motgången för media-myglande DIF där Hardy och äcklet Fimpen varje dag körde "dagens Luleå" där de hånade, ljög och skämde ut sig, applåderade av Rod, Tommy Åström och andra vidriga.

Så kom Djurgårn kaxiga upp för sjunde matchen och möttes av ett Luleå däör Rönken och Bulan släppt loss på tyglarna. Det smällde i sargen av Djurgårdare hela tiden och Luleå markerade omedelbart att nu har vi lov att fightas vapå Djurgårn vek ned sig inför det röda publikhavet och spelade hockey. Det blev en spännande match med enorm kamp där Djurgårn verkligen lyckades lira på riktigt och t o m hade ledningen i tredje perioden. Med massor av minuter kvar plockade Rönken vakten och en enorm press startade mot DIF-målet och det resulterade till slut och matchen gick till sudden. Väl där stänkte Robin Jonssons med landets gladaste tandlösa flin in vinstpucken.

Nå, efter det där lärde sig Rönken att man inte bara kan stå och ta emot och han byggde ett lag som också var beredda att stå upp om det behövdes. Inte i första hand, men om motståndarna ville fulspela eftersom de inte fixade hockeyn. Bäst såg man detta fungera i fjolårets kvartsfinal mot Köplustan. När Lustan inledningsvis insåg att de skulle förlora gick de över till slagsmålshockey. Men Luleå stod upp. Jag kommer ihåg speciellt två situationer, båda utspelade inför hemmapubliken i Scandal-I-Analium, och i båda fallen med den underbare Fredrik Svensson i huvudrollen.

a) Köplustorna satte igång "kommunala slagsmålet" där alla Lustor kastade sig ut från båset för att "göra upp" i lagslagsmål. Det där kändes iscensatt i syfte att överraska och skrämma upp Luleå. Alla började fightas med varandra men det blev mest att hålla i och/eller brottas. En Lustarookie hade valt ut en kort liten tjock gammal lulespelare som han trodde och grep tag i Fredrik Svensson. Fredrik gjorde inget, bara höll i Lustan. Men då skulle Lustan kaxa sig och slog slag mot Fredriks huvud. Fredrik undrade vad han höll på med och stirrade ut honom men Lustan vevade flera slag till i huvudet på Fredrik som oberörd tog emot. Men efter en handfull frislag svarade Fredrik. Pang! En rak höger och Lustan snurrade runt 2-3 varv som en karusell innan han stöp i marken. Konstigt nog kom han upp men var så vimmelkantig att han med 2-3 Lustor var tvungen ledas/bäras till båset. Fredrik fick ingen större utvsining eller avstängning för det där hur härligt som helst hanterat.

När den där Lustan hoppade på Fredrik och vevade stannade alla övriga slagsmål upp eftersom nästan alla begrep att det var Fredrik rookien gått på utan att veta vem Fredrik var. Och när han sänkte Lustan tappade alla Lustor lust för fortsatta slagsmål:-)

b) Dock fortsatte Lustorna spela fult och leddes av Joel Lundqvist som i offensiv zon satte in en äcklig våldsam tackling mot huvudet på en av lules finnar som inte var beredd vid sargen. Joel fick inte ens utvisning för det där, inför hemmapubliken och impotenta zebror. Men Fredrik Svensson sökte upp Joel och förklarade att "nu får du slåss som straff". Joel bangade dock, gömde sig bakom domaren och gjorde allt för att slippa möta Fredrik. Men följden blev att Lustorna inte längre tordes fortsätta med idiotin utan försökte spela hockey varpå vi förstås enkelt slog ut dem.

Så, ungefär skulle jag vilja Luleå spela hockey. Förbud mot idiotiska utvisningar men med styrka nog att stå upp om motståndarna vill vara våldsamma mot oss. Tycker tyvärr att i år har vi saknat båda. Många Lulespelare har fått ta skitutvisningar utan att skällas ut av Bulan/Rönken och vid sidan av Hedmans tacklingar har vi inte haft den fysiska styrkan, speciellt bekymmersamt gäller det backsidan där man behövt domineras av 100 kg som också kan slåss om det behövs men det känns som vi snarare haft 80 kg som velat åka ifrån om det är bråkigt. Jag hade exempelvis mycket hellre haft kvar både Robin Joacobsson och Fredrik Svensson för att förbättra oss på den fronten. Kunde t o m tillåtit att man släppt iväg forwarden Dean Kukan - falskt marknadsfröd som back - till en annan klubb för att säkra någon av de nämnda. OK för att Kukan kan vara härlig framåt och möjligen kan gå en fin framtid till mötes när han skärpt sig defensivt men det kunde jag leva utan om jag dessutom sluppit hans grova misstag i försvarszon och hans icke existerande fysiska backspel.

Hur än vår hockey och vårt lag blir kommande år hoppas jag på att man rättar till de där punkterna.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: När det gäller gillandet av andra spelare kan jag uppskatta även sådana i andra lag.

Enklast förstås sådana som levererar hockymässigt eleganta insatser typ läckra plock av vakt, fina skott eller att dra bort någon motståndare.

Dessutom sådana som ger extra för att vara del i ett lagsystem; därav ogillandet av sådana som sänker laget genom att själva tycka att de kan bete sig annorlunda och därmed sänker laget - typexempel någon som tycker att man kan ligga vid blå och vänta på frilägespass medan det då decimerade laget inte kan försvara sig tillräckligt och släpper in baljor.

Spelare som kan gå framför som mönster och dra med sig andra är också av stor betydelse, dessa kan riktigt vända en match. Ta exempelvis ett lag som blivit ängsligt, där alla backar när de andra har puck och ingen vill gå på för att inte göra misstag eller när man väl fått puck ett ängsligt lag där ingen av medspelarna gör sig spelbar utan man bara förlorar puck igen eftersom den med puck inte har några alternativ. Där är spelare som törs och vill otroligt viktiga.

Det fysiska/tuffa spelet innehåller många dimensioner. Tuffa tacklingar gillar vi alla och med det menas tacklingar där den som blir tacklad vet att nu händer det så att det blir någorlunda jämnt men den starkaste, tyngsta och/eller skickligaste tacklaren vanligen vinner ändå. Däremot hatar jag fegtacklingar, armbågar och klubbor i ansikten, tacklingar bakifrån, tacklingar gement inriktade för att träffa icke förberedda spelare i huvudet och liknande äckelheter. 

Här finns också en närliggande situation, man mot man-spelet, ofta vid sargsituationer, där det blir en kaosartad blandning av fysik, klubbvevande och allmän brottning. Sådana kampmoment är av stor betydelse vid match och inte sällan ser man ett lag genomgående vinna alla sådana och därmed kunna förlänga anfall eller bryta anfall, situationer som delvis liknar de vid tekningar men som kan ha större betydelse eftersom de ger puck och läge för ett lag där motståndarna inte är lika förberedda som vid tek.

I dessas närhet finns det mer regelvidriga allmnna tjafset av typen att backar genomgående crosscheckar motståndarforwards utan puck, ett j-a elände att se och jag kan inte förstå att hockeyn inte begriper att plocka bort sådan j-a skit, idioti som är basen för t ex Warulfvens försvarsspel. Ryggsäckshockey och hakningshockey, två andra Warulfvsspecialiteter, bevakas och håller man delvis vara på väg att få bort, men det gäller bara situationer där pucken är med; allt liknande när puck inte är i närheten släpps och med 2+2 domare på isen borde man verkligen ha chans att komma åt de spelförstörande momenten. Det enda man ser användas är möjligen övertydliga intereferens där "screening" går över gränsen. Fast zebrorna är rätt kassa på det där och dömer lika ofta utvisning på spelare som inte gjort annat än att stå stilla medan en motståndare med hollywoodambitioner åker på motståndaren eller dennes klubba och satsar på en Oscar för bästa biroll.

Sedan har vi Jimmie Erickcson-hockeyn, om den nu kan kallas så. Jag skulle snarare kalla den för fribrottning eller mjuk MMA på is. När Jimmie inte ser puck att peta, skjuta eller passa använder han tiden till att fundera ut hur närmaste back ska kunna vältas omkull. Jimmie har flera varianter för att lyckas med detta. Vanligen kan han t ex välja att bara lägga sina 100 kg på närmaste back, gripa tag i kläderna och dra omkull denne och lägga sig ovanpå, gärna hjälpt genom att med foten eller klubban tjyvbenat ena motståndarbenet så att denne inte kan hålla balansen. Han har olika varianter han siktar på. Ofta väljer han att bara få omkull och å¨stadkomma en hög framför målvakten så att dennes rörelsefrihet blir mer eller mindre eliminerad med följd att SkAIK, om man får chans på puck, kan lägga in baljor. En något mer avancerad teknik är när han tvingar med vakten i högen och får till en villervallahög, gärna med vakten underst och en av vaktens backar ovan med Jimmie överst och med flyt ligger inte pucken under högen utan kan smidigt lägga in i det vaktfria målet av Forsell och andra petnissar. Ibland ser man Jimmie ta fram en snygg specialare tär han medelst vridning organiserar att hela högen välter åt höger eller vänster för att exponera ett mål med många luckor och har Jimmie även dragit med sig vakten under högen finns där bara en gigantisk lucka. När man studerar Jimmie lär man sig tekniken som syftar till att åstadkomma en Jimmiehög och ser då att han som regel inleder det hela genom att sticka in klubban som verktyg; ibland för att dra undan ett ben, eller åstadkomma ett plockepinn av klubbspetsar som gärna snriklar sig fast i skridskor fast ofta blir det mer som en hävstång för att bautavälta. I Jimmies ögon är det alltid en "överraskning" att det råkar bli högar som resultat, han "försökte ju bara spela hockey" och de flesta zebror är för förbryllade för att finna ut var i regelboken man hittar regeln mot sumabrottning på is. Den ende jag sett som konsekvent gjort åt Jimmie för det där var Vinnerborg när han kom tillbaka från NHL och då han i några matcher konsekvent tog ut Jimmie för den inledande trippingen när han startade sina välthögar. Följden blev att SkAIKarna ylade enormt över feldeomslut och angrep Vinnerborg i media och sedan gick några månader utan att Vinnerborg fick döma SkAIK då det impotenta förbundet/ligan ville slippa mediadiskussionerna. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Vad gäller spelare i Schtaan tycker jag rätt bra om Pierre Edouard Bellemare, men det har väl lite att göra med att han är en fransos från sydliga Montpellier som verkar ha acklimatiserat sig oerhört väl i nordliga och inte alltför roliga Ske-å.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Det var fantastiskt roligt att du tog dig tid att göra det - kanon! : ) Ja, det blev helt okej i Fisus City till slut även om morgonen inför jobbet skvallrade om annat: ögoninflammation. Troligen på grund av att jag satte på fläkten i planet ner mot Landvetter. Men det var bara att sätta in linsen och bita ihop trots smärtan. Vad gör man inte för konsten?

Ett stort plus till dig för att du lyssnade på det där, jag känner mig hedrad.

I morgon har jag för avsikt att se Giffarnas genrep mot Brage. Det kanske inte låter så upphetsande för en slutspelstörstande luling? Men det blir inte mycket roligare än så i nuvarande Hemp City. Vädret ska tydligen bli fortsatt strålande och varmare än tidigare i veckan, så Norrporten får det bli.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DJ Hemp: Jo, riktigt dålig hockeykväll, finns bara att på förbundet måste de AVGÅ ALLA! ;-) Själv lyssnade jag dock av UR på besök i Fisus hemstad, mycket trevligare använda 30 min; snyggt jobb! :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:Möjligtvis Joakim Lindström och Bud Holloway, annars är det nog ingen. Ja, vildsvins-Jimmie hade helt klart fått några ordentliga rapp av Jarmo på fotknölarna, men då skulle vi satt in Bautin från Luleå anno 96-97 och 97-98, då hade aldrig Jimmie vågat komma över anfallsblå för då vet han att stryk på burk hade väntat på honom :)

I just fight, som Bautin själv uttryckte sig i media :)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Håller med du om att Luleå 1996 skulle spöa nuvarande Schtaan. Vilka spelare från Schtaans lag skulle överhuvudtaget ha platsat i Luleås 1996? Inte blir det många. Tror inte ens att de är bättre tränade nu än vi var då. En väsentlig skillnad skulle vara målvaktsspelet där Myllys inte skulle legat butterfly för att vara i vägen för puckar han inte såg men däremot skulle de flesta "snygga mål" från Schtaan ha fastnat i hans plock. Plus att han skulle ha spöat upp Jimmie Ericsson om denne försökt "spela" som han gör framför motståndarnas vakter;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Tack, Lemiux för att du korrigerar det felaktiga. Jag håller på med annat samtidigt som jag skriver något om hockey och tänker väl att playinnet är så oväsentligt att det är skitsamma och fantiserar ihop det ena och det andra. Men du har förstås helt rätt. Att förlora mot Pungen var mer förklarligt för MooDoo medan Trottoarkantens förlust mer handlade om vilket var kassast av två kassa lag:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Detta är den tristaste sportkvällen på mycket länge. Inte en enda hockeymatch t ex. Vilken miseria! När man i en bättre värld hade kunnat få avnjuta en sjunde och avgörande match från Växjö. Nej, det här känns bara för ruttet...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Anders Klang: Yep, han hittar nya vägar hela tiden. Körde igång det på flashback för en vecka sedan för att den vägen få ut det i media. Tre dagar senare kontrade någon med en ryktestråd på flashback om en Schlefftetränare. 

Jag vill påstå att innan nätet för alltid förändrade villkor för informationsspridning och offentlighet var det i första hand media som hade uppdraget och där fanns en ambition att objektivt föra fram intressantare och snabbare nyheter, analyser ich information än konkurrenten som främsta vapen om målgruppen, köparna.

Det finns inte längre. Journalister är i princip avskaddae eller är på väg ut och kontrollen över informationen är numera i ingens händer vilket bl a innebär att moral och ambition är begrepp som avskaffats. 

Tabloider som aftontrasan m fl tjänar inte ett dugg pengar på att sälja läsnummer eller locka läsare av "artiklarna" på nätet - allt sådant är ren förlust bara och så har det varit i många år. De flesta blad hankar sig fram på politiska stödet som numera kan ifrågasättas, om man inte har intäkter genom annonser. 

Hur tar de betalt för annonser? Klick. Punkt.

Om du läser en lögnaktig rubrik eller annat som lurar dig att klicka på den för att "läsa" artikeln kommer du till en ny sida med låt säga 20-30 annonser på, plus "artikeln". Du skiter förstås i annonserna, vem fan tittar på sådana, men börjar läsa artikeln och finner efter tre sekunder att det bara är ljug och dravel och stänger sidan. 

Men du har redan gjort det du är lurad till och genererat intäkter för ljugtidningen. 

De tar nämligen betalt för det de kallar "läsare av annonsen" vilket definieras som att man klickat upp den sida på vilken annonsen står. 

Så där säljer de annonser med typ 100,000 garanterade läsare etv för faktiskt enorma belopp och jag kan inte förstå hur folk låter lura sig att köpa sådana annonser som garanterat har noll verkningsgrad. 

Vi, som hockeyintresserade, skiter förstås i tidningarna och ska de tjäna pengar på annonsköpare genom att få oss att klicka är ett minsta krav att vi som motprestation får ta del av vettig hockeyinformation. Men de förmedlar förstås bara skit. Inom sparkbollen finns fortfarande en del kunniga journalister men hockeyn har större problem. 

Med det som bakgrund finns den gyttja som kan driva upp sådana ogräs som nämnde "journalist" som bara är ute efter att ljuga för att hata motståndarna som den yngste palt i en klack.

Det vore intressant att som en modell studera hur "hockeyjournalistik" använts i otillbörliga syften. En sådan studie skulle förstås kunnat koncentreras på nämnde F, som helt vidrigt skämt ut yrket i syfte att påverka sportsliga förutsättningar.

Genomgående har hans gärning bestått i att blunda för de klandervärda aktioner hans eget lag och dess supportrar orsakat samtidigt som han vridit upp rykten eller i sämsta fall hittat på egna om det lag som är Schtaans huvudkonkurrent.

Exempelvis vore det spännande att ta del av en objektiv utvärdering av F:s agerande när det gäller Osten under kvartsfinalen mellan Luleå och Skellefteå och vilka konsekvenser der fick. Väsentligen all information som kom ut och fick ordentlig spridning var den "information" som F själv låg bakom. Vilken senare visats vara "inte med sanningen förenlig". Men hur mycket fokus tog det av Luleås hockeylag, som var minuter från ledning med 3-0 i matcher men sedan tappade allt; spelade ryktesspridningen, skitsnacket och den dagliga uppdateringen med nya attacker på Luleå, Luleå Hockey och Luleå-supportrar någon roll?

Det tror jag.

F ska bara föraktas och när det sprids skitsnack om Luleå Hockey är det säkrast att utgå från att F ligger bakom det hela, till motsatsen bevisats.


« · 1618563 · »