Luleå HF

SHL · 117775 inlägg · 891 ämnen

« · 1635785 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Var förbi Apsidan, en tragisk läsning. 

Där finner man varvat SS-apans meterlånga hatarinlägg, gillat av ingen, följd av tre centimeter av någon som sågra SS-apan, gillat av många, följt av SS-apans nästa ogillade meter och så håller det på.

Undrar vad SS-apan drar för slutsatser av det där talande beviset för hur "uppskattad" han är?

Har han överhuvudtaget förmågan att dra några slutsaster, föutom de med vilka han medelst sex fingrar smutsar ned sängkläderna sedan han visat att mors/systers (=samma person) uppmaningar om de tolv fingrarna på täcket klingat ohörda under alla år.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Varning. Inlägget här nedan är riktat till alla utom Apor. Det handlar om vakter, något som är mindre känt i Apschtaan än folk med fem fingrar.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Mattias Modig?

Satan, satan, satan...att du inte tog chansen hos Pölsan.

Mattias kom fram som riktigt ung och riktigt bra, men hemma i Luleå fanns det många som inte köpte honom direkt utan på något vis förutsatte att han fick mer chans än andra eftersom namnet "Modig" är ett sådant klassiskt namn för Luleå Hockey: släkten har elitseriespelare, släkten har tränare och släkten har klubbordförande i leden. 

I junissammanhang fick Mattias ofta chansen med äldre grabbar men när han nått B-junisar fick han ta båsdörren eftersom Daniel Larsson hade förstaspaden. Året efteråt gick Daniel upp till A-junisarna men kunde inte ta spade av David Rautio och lämnade Luleå i ett vredesmod som höll i sig nästan ett decennium innan han nu kommit tillbaka. 

Under tiden fick Mattias spaden hos B-junisarna och gjorde succé, blev vakt i småkronorna och det gick lika bra där.

Sedan kom åren efter NHL-lockouten och då satsade Luleå på en erfaren finne, flankerad av de två unga stjärnorna Rautio och Modig (David Rautio hade varit så outstanding bland A-junisar i landet att han hade lyfts upp till Luleås AHL-lag, men Lehner - som hade sina låsningar - släppte "aldrig" fram Rautio som fick tillbringa ett år i båset).

Luleås plan var att en av junistalangerna skulle ta båsdörr och hoppa in ibland medan den andre fick spela nere i Bofors, och så skulle junisarna växla efter halva året. 

David fick börja i Bofors, ett kaoslag på den tiden - som vanligt - och det gick "sådär" och Bofors småskyllde resultaten på David, vilket inte alls var juste, men typiskt wermlömskingarna. 

Uppe hos oss gick det dåligt för finnen så Mattias fick hoppa in och överglänste, blev Tre Kronor-vakt, ledde statsligan.

Så...Luleå hoppade av avtalet med timmar kvar innan switchen Modig-Rautio skulle ske. Bofors blev skitförbannade, menade att David var kass och han skeppades iväg till flera år lite här och där innan han i Norge av alla platser lyfte på seniornivå, blev bäst i tippeligan, åter till Oskarshamn i Allsvenskan, övertygade och Rönken och Osten köpte hem honom. Sedan blev han bättre och bättre år efter år och nu köpte Pungen över honom eftersom Osten inte var beredd att betala honom efter värde.

Under tiden...Mattias blev kvar som etta eller en av två i Luleå Hockey flera år. Underligt nog inte accepterad av alla supportrar; Mattias hade ofta bäst stats av ELitserievakterna, men många förklarade det med att "Luleåbackarna offrade sig för honom". 

Personligen tyckte jag det var trist, att vi har en egen talang borde innebära att vi skulle ha givit honom allt stöd. Men det började gå..."så där". Och till slut gav han upp - och skrev på för Pölsan.

Så, nu är vi framme. Mattias fingerplockades till Pölsan som då hade landets bäste vakttränare, som levererat den ene duktige vakten efter den andre och de hade sett Mattias potential och ville satsa på honom.

Men.

Under sommaren fick Mattias helt plötsligt ett NHL-förslag; han blev bjuden över på Camp för att slå sig in i N   H   L   !

Kunde han motstå det? Nej. Han åkte över och det gick åt helvete. Först misslyckades han att slå sig in i NHL. Skeppades till AHL. Sedan misslyckades han där. Skeppades till NHL-lagets farmarsklubbs farmarklubb i EHCL och inte ens där ansågs han OK. Men kämpade sig in steg för steg - och drabbades av en svår skada och i princip försvann en hel säsong. Lite förvånande fick han chansen hos Läjkrarna, men det gick så där. Skeppades till Karlskoga Bofors i Allsvenskan: äntliigen fick Bofors Modig, efter åtta års väntan men - nu skeppas han igen!

Pölsan skeppade Joel Gistedt till Trottoarkanten som nu skeppar Gistedt till Bofors, som skickar ut Mattias Modig i kylan.

Några Luleåvakter som åkt ut i kylan senaste åren.

Gusten Törnqvist fixade sig kvar här och där, blev stor i Almtuna, kom åter och räddade Luleå då och då, åkte vidare runt t o m en match för Köplustan och sedan blev det väl Italien, men nu är han tillbaka som vakttränare för Luleå.

Hento gick in som oprövad efter Myllys, gjorde succé men värvades till Warulfven och sedan gick det bara halvbra år efter år, land efter land, liga efter liga och till slut ställde han in spaden i skåpet får gott, bara drygt trettio år gammal och fortfarande näst under Tre Kronor-nivå, men gjorde såvitt jag förstått en utmärkt insats som vakttränare hos Luleå.

Och nu är Mattias näste man till rakning. Ska karriären fortsätta? Ska han någonsin få ut sin fulla potential och finns den? Eller väljer han en annan väg nu?

Jag tycker som sagt detsamma som jag tyckte då: Mattias Modig skulle ha tackat nej till nordamerikanerna och han borde ha insett att bli NHL-stjärna av aptyp är inget att eftertrakta. Hade han blivit kvar hos Pölsan tror jag att han fått betydligt bättre år. 

Shit happends.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Ja, gammelfarbrorn verkar ha tappat allt, kanske är det stomipåsen eller uridomen som läcker när hans partivänner dragit in på all personal för att pengarna ska gå till den nu kommersialiserade vårdens ägare, dvs in på deras konton på British Virgin Islands, eller var det nu kan vara, samma bank dit Zachrisson skickade den miljon han fick bara för att skriva på Bagdad-Bobs fuínstilta kontrakt.

Man undrar vad som skulle hända om det han skrivit blev känt på Skellefteå Lasarett? Jag tänker på de avdelningar dit man låser dörrarna och är välutrustad för spännbältes- eller electroconvulsiv terapi? Tänk att förr i världen, för ett sekel sedan, var anstalterna fullbelagda med sådana som led av obehandlad syfilis i tredje eller fjärde stadiet. Med tanke på SS-apans höga ålder och allmänna hallucinatoriska förhållande till verkligheten undrar man om det inte är fråga om galopperande syfilis? Hans omvittnade höga besöksfrekvens till barerna i Thailand i yngre dagar talar ju starkt för det.

Om Apan håller jag med du. Det är otroligt hur pass många poäng de myglat till sig, delvis understödda av väl ersatta zebror. Men så kassa som de faktiskt är speciellt när pucken finns i apzonen är det bara en tidsfråga till lag efter lag avslöjar deras djupa hål och brister och spöar upp apeländena.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Haha, ja denna gamla demente nörd...roligt också att se honom skriva om SKAIK. Visst kan jag hålla med att dom var bättre än Trottoaren i matchen senast, men annars tycker jag, förutom nån enstaka match, att deras spel sett högst mediokert ut. Backar blir helt förvirade när dom pressas och kastar puckar runt om sig, inte helt ogärna framför eget mål också. Men man har än så länge haft en jäkla röta....några matcher har man vart helt utspelade men på nått sätt studsar deras puckar in meedans den på egen halva gärna tar i ramen men får se hur länge den flyten lever med.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och dags för söndagskvällens trevliga tradition: Hockey Quiz!

Dagens fråga är "Vilken av Apans spelare är sämst omtyckt av lagkamraterna?"

1. Lehtonen eftersom han har för vana att sjukanmäla sig för en skråma på en nagel och liknande och när han väl spelar kan man snitsla banan från båset upp till bortre blå, där han står och väntar för att sedan åka tillbaka och byta om det inte kom någon puck.

X. Zachrisson eftersom alla nu vet om att han får betalt som 5-10 av de yngre spelarna sammanlagt, fast han inte presterar ens lika mycket som en av dem; plus att han krävde en miljon i fickan för att överhuvudtaget skriva på för Apklubben.

2. Widing eftersom han visserligen inte står och latar sig hela tiden men så snart han får puck skiter han i laget och slänger bara iväg den mot målet utan att nämnvärt bry sig var den hamnar.

Lycka till nu och lämna in svaret snarast. Först öppnade rätta svar belönas som vanligt med en YouTube-länk till Dueling Banjos!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

He he, ser att hatbrottslingen den 68-årige SS-apan har lagt beslag på ålderdomshemmets tangentbord igen. Nu lägger han in ett nytt 80-centimetersinlägg som han jobbat hela dagen på.

Andemeningen är tydligen att när Per Ledin fick tänder och mun sönderslagna och blodade ner Hovets is, sedan en djurgårdsback slagit klubban i hans ansikte, då var det helt korrekt av Sjöberg och Sjöqvist att utdöma två minuters utvisning, på Wallmark.

He he. Trevligt med sådana "inlägg" som man inte behöver slösa tid med att bemöta. De bemöter sig nämligen så bra själva.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

På allas begäran kommer nedan uppdatering av Sagan om Apans NHL-stjärnor".

Det hände ju saker i veckan. Morgonen den 22 oktober förändrades läget och ni fick följande placering för Apans NHL-stjärnor:

AHL:

Viktor Arvidsson, Milwaukee Admirals

Petter Emanuelsson, Worcester Sharks

Melker Karlsson, Worcester Sharks

Petter Granberg, Toronto Marlies

Joacim Ericsson, Utica Comets

Johan Alm, Nashville Predators

Oscar Lindberg, Connecticut Whale

Oscar Sundqvist, Scranton Penguins (men drog till Apan)

NHL

David Rundblad, Chicago Blackhawks

Tim Erixon, Columbus Blue Jackets

Joakim Lindström, St. Louis Blues

Pierre-Edouard Bellemare, Philadelphia Flyers

Adam Larsson, New Jersey Devils

Den uppmärksamme ser direkt att det är Adam Larsson som fått debutera för New Jersey Devils denna säsong!

Grattis Adam, säger vi och....vänta nu! Det kommer nya besked? Jo, det gör det. Efter 12,5 minuts stjärnvistelse för Adam får vi nu reda på att listan behöver uppdateras igen.

Nu lyder den som följer:

AHL:

Viktor Arvidsson, Milwaukee Admirals

Petter Emanuelsson, Worcester Sharks

Melker Karlsson, Worcester Sharks

Petter Granberg, Toronto Marlies

Joacim Ericsson, Utica Comets

Johan Alm, Nashville Predators

Oscar Lindberg, Connecticut Whale

Oscar Sundqvist, Scranton Penguins (men drog till Apan)

Läktaren:

Adam Larsson, New Jersey Devils

NHL

David Rundblad, Chicago Blackhawks

Tim Erixon, Columbus Blue Jackets

Joakim Lindström, St. Louis Blues

Pierre-Edouard Bellemare, Philadelphia Flyers

Bara att applådera! Suverän insats grabbar, att så många ex-apor numera är NHL-stjärnor! Imponerande!

Men Apklubben fixar det förstås ändå. De behövde ju bara plocka upp nya junisar som skulle fixa Gludet och så har också skett. Visserligen kommer dessa junisar från åtta olika länder och lika visserligen har de behövt övertygas med "signing bonus" på en miljon och så, men ändå! Och se bara så lyckliga de är över att få kommit med i Apklubben, efter att ha köat i åratal för att få plats; glädjen och lyckan märks tydligt av att de kämpar så väldigt, deltar i anfall och försvar, levererar och ger järnet i varje byte. Tänker närmast på sådana föredömen som Lehtonen, Widing och Zahrisson. Vilka föregångs-Apor! Fantastiska!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kvalitetssäkring av domare.

Ja, de har ju ett "system" bestående av en domarkontrollant som ser matcherna och därefter levererar en rapport om insatsen. Dessa rapporter är förstås hemliga för den bredare allmänheten och sådana system ska man alltid ha en sund skepsis mot.

Jag är övertygad om att man anser sig ha skäl, av typen "eftersom vi är så hemliga kan vi vara öppenhjärtiga" men jag köper ogärna sådana påståenden. Var annars i samhället skulle vi acceptera att "det är OK för att jag säger det"? Jag tror förstås att det handlar om att vi inte ska få reda på hur usla domarinsatserna - och domarkontrollantinsatserna - verkligen är.

Man kunde tänka sig att implementera ett nytt system där vi som "drabbas" av domaren får utvärdera dennes insats. Man kunde förstås tänka sig att köra on-line "röstningar" ungefär som tabloiderna, men de är ju vanligen så extremt puerila att man kan skippa dem omedelbart. Men ponera att man identifierade typ 100 kompetenta åskådare per hemmaplan som fick rapportera sin bedömning efter match.

Visst kan man tänla sig att bedömningarna skulle påverkas av andra faktorer men det finns ju system för att hantera sådant. T ex kunde de 10-20 bästa resp sä,sta resultaten borträknas (ungefär som för domare i bedömningssporter). Dessutom kunde man korrelera bedömningar efter vilken hemmaplan det gälde samt om matchresultaten var vinst eller förlust m m för att objektivisera bedömningarna.

Hur skulle det gå?

Nuvarande zebror skulle knappast få resultat som spann över omfånget dålg-bra insats. Det skulle snarast handla om grader av dålig. Några skulle utmärka sig mer än andra, dels genom att konsekvent vara dåliga eller genom att i betydligt högre frekvens leverera resultat som skulle erhålla 0 poäng av samtliga bedömare. Till det sistnämnda räknar jag förstås Patrik Höjdhoppare. Men även Sjöqvistarn skulle utmärka sig där. Det vidrigaste domarna är ju sådana som efter matchen får betyget att resultat kanske/troligen/med all säkerhet skulle varit att det förlorande laget vunnit med riktiga domare. Ett sådant resultat skulle förstås de båda Skö-korna duktigt skaffa sig ofta.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kollade upp lite stats. Fann att Apklubben släpper in mål 73% av gångerna de har fått spelare utvisade. 

Som alla vet baseras ju ett bra boxspel på förmågan att ge absolut alltså av de fyra som får uppdraget att försvara sig i underläget, som måste jaga 100% för att motverka det överläge som motståndarna har, som måste vara beredda att slänga sig för att med kroppen hindra skotten att nå målet och acceptera att det kan innebära att de tappar en tand eller får andra skador.

Ett spel som Apan senaste åren imponerande nog var beredda till, en stark viljeinsats av de spelare som hedersmannen Anders Forsberg satte ihop.

Men nu har de spelarna dragit. Och Bagdad-Bob, som "skulle släppa upp junisar och gå för Glud" har köpt spelare från åtta länder för att fylla spelarbåset med. Spelare som Zahcrisson, Lehtonen, Widing och andra som lyfter löner som är 5-10 ggr högre än de andra spelarna. Men som inte är beredda till den insatser vi talat om. Knappast heller beredda till något alls, annat än att kolla i kontot medan de funderar på vad de ska göra nästa år.

Vad ska man tro? Är detta usla boxresultat, sämst i hela Elitserien SHL det inledande tecknet på att något är fel hos apklubben? Är det början till slutet?

Vi får nog veta det framöver...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

När man nu talar om att sparka spelare på kontrakt måste man undra hur läget är i Apklubben.

Tänk, nu har Bagdad-Bob Zahrisson på kontrakt hela året och har insett att Zachris väsentliga betydelse är att han tar plats för en junis som skulle gå in och leverera betydligt bättre än osynlige Zachris. Och junisen skulle göra det med glädje, för 30 000 i månaden. I stället betalar Bagdad-Bob Zachris 300 000 i månaden! Förutom då den miljon han fick bara för att skriva på.

Utan att känna siffrorna kan man ju anta att Bagdad-Bob skrivit liknande kontrakt med likaledes osynlige Lehtonen och Widing. 

Nu när hans felköp är tydliga inser man att han förstås skulle vilja sparka den osynliga trion, men då riskerar han förstås att de väljer betald semester plus att det blir skadligt för Apdoktrinen där alla i sekten är en glad familj. CryBert kanske blir tvungen att hota med gruvarbetarna?

Troligen lägger de Aplocket på och låtsas som att det regnar.

Men...hur länge accepterar de övriga spelarna det? Hur känns det för de underbetalda "egna" spelarna" att veta att en sådan som Lehtonen har 5-10 ggr mer betalt, för att stå uppe vid blå och vända på smörpass medan han skiter fullständigt i försvaret och väntar sig att de lägre betalda ska kasta sig och ta puckarna med tänder, näsor och ögon?

Tro att risken är stor för att osämjan kommer att sprida sig i laget under året. Nu har HV och Köplustan passerat Apan och de börjar nog inse att Apdoktrinen - vi tar Glud varje år - inte håller. Tänk om de börjar ge 95% i stället för 100%? Så lite skillnad som det är mellan lagen och så månfa pinnar som Apan tagit bara genom uddamål... Det här han nog vända nedåt snabbare än någon väntat sig. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hä hä. Läser på Hockeysverige där de brukar berätta om gamla lirare under rubriken Old School.

Den här gången hanldar det om Mikael Wahlberg och jag lämnar allt åt sidan förutom att säsongen 2005/2006 hade han återvänt till Pölsan och fick, oförklarligt för honom själv, plötsligt sparken mitt i säsongen. Det var Leif Boork, dåvarande pölsatränare som låg bakom det.

Pölsans ledning förklarade att de gärna såg att 33-årige Wahlberg fixade en ny klubb så att de kunde komma undan den ekonomiska biten. Pölsan hade ju skrivit kontrakt med Wahlberg för tre år.

Wahlberg sket i det. Han tog 2,5 års betald semester medan han i lugn takt ställde in sig på ett liv efter hockeyn.

Jag har ofta undrat varför inte fler utnyttjar sådana möjligheter. Kommer ihåg en: den där pölsatränaren som flyttade "hem" till Warulfven, bara för att få sparken av Looben redan efter några månader. Han valde ju också några års betald semester innan han nu tagit över Vita Hästen. 

Men flera lag klakylerar ju kallt med att de skriver dyra avtal med en för stor trupp och sedan sparkar de bara spelarna som själva får ordna nya klubbar alternativt bli arbetslösa. De har då möjligheten att rida ut kontraktet och få en lång betald semester, alternativt gå till andra klubbar. Unga spelare ger förstås upp och accepterar vilka villkor som helst för att få spela. Att bli borta ett år eller längre kan nog förstöra karriären.

Men äldre spelare borde ta chansen. Och tränare. 

Och arbetsgivaransvaret för de klubbar som är mest aktiva att sparka de som de anställt borde drabba dem i plånboken. Kommer ihåg hur Köplustan ett år anställde en trupp som var alldeles för stor och sedan med veckor kvar till seriestart sparkade en femma de ej behövde, inklusive Jocke Nordqvist och hans svåger Kalle Fabricius. De båda fixade ju snabbt nya jobb i Pölsan respektive Luleå med följd att Köplustan slapp de ekonomiska konsekvenserna av de avtal de skrivit. Men själv tycker jag nog att det var synd att inte pojkarna tog ett års semester på Hawaii och surfade. Medan Köplustan hade fått punga ut med de 4-5 miljoner de lovat enligt avtalet.

Kul iaf att Wahlberg satte ett stort j-a finger rakt upp framför "jag bestämmer" Boork. Samtidigt kan jag förstå Boork och lagets situation, men det räcker ändå inte. Att tro att man kan vara ledare med samma principer som Attila the Hun fungerar knappast längre.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Men. Tyvärr ett trist ämne att ta upp men vi kommer inte runt zebrorna.

Först när jag hade satt mig på Hovet blev jag varse att det var Skö-korna som skulle "döma". Sjöberg och Sjöqvist, antagligen den värsta kombination man kan tänka sig.

Patrik Höjdhopparen Sjöberg, den vidrigaste av dem alla, redan i bästa form ligger han i det nedre zebraskitet och det säger inte lite. Och till det har han också egenskapen att i en del matcher totalt balla ur och då komplett förstöra matchen för samtliga, för lagen, för spelare, för publik, för hockeyn som sport. Jag kommer ihåg en väsentligen juste match Mora-Luleå då Hopparen "dömde" och fick ett ruptus; han tog typ 2 Mora-utvisningar och 17 Luleå-utvisningar. Sedan har vi hans "prestation" i kvarten Kölustan-Luleå då han fick för sig att ta ut Obsut på 2+2 för förseelser som inte fanns och sedan kräva att Obsut satt kvar medan Köplustan gock från 0-0 till 3-0 och avgjorde matchen och kvartsfinalen - vilket alla förklarade skulle ha inneburit att matchen skulle ha spelats om, men förbundet valde att inte eftersom "det fanns inte tid"... Ja, och så vidare.

Sjöqvistarn har ett lite annorlunda beteendemönster. I kritiska situationer kollapsar han mentalt och tar hysteriska felbeslut som han därefter kan försvara in absurdum. Det har han gjort massor av gånger och sanningen är att den nissen kan inte tillåtas döma viktiga, täta matcher vars resultat har stor betydelse eftersom Sjöqvistarn hetsar upp sig så pass att i slutminuterna, när han behöver vara som allra kallast, då flunkar han ur totalt och tar helt vidriga feldomslut som avgör matcherna.

Jaha. Så fort jag såg vilka zebror de var ställde jag in mig på att inte bry mig utan förberedde mig mentalt på att det skulle balla ur. Och zebrorna gjorde mig förstås inte "besviken".

Redan efter fyra minuter började det. På läktaren blev jag "överraskad" och eftersom Hovet - av någon anledning - valde att inte visa repris på jumbotronen fick jag kontrollera bild för bild på Cmore när jag kom hem. Men det här är vad som hände.

Per Ledin ska in framför DIF-målet för att skymma och peta in returer, hans vanliga Holmströmuppdrag. Kämpar om utrymmet med en DIF-back, Norell. Norell står vid målgårdslinje, med ryggen utåt. Ledin är bakom honom och "crosscheckar" honom milt, devs mer som en liten bultning, flyttar på Norell 5 cm, sådan där stöt och blöt som kubbas med hela tiden för att få fördelar. Formellt inte tillåtet men i praktiken en helt accepterad del av ishockey numera och de lag som inte agerar så vinner inga matcher.

Men vad gör Norell? Han blir förbannad och singar klubban bakåt med bladet upp på 170 cms hugg, ett samuralslag eller ett lie-hugg på höjden som går i en halvcirkel bakom honom. Naturligtvis ett otroligt farligt beteende, något som riskerar träffa rakt i ansiktet på mot- eller medspelare bakom honom, Norell - med ryggen utåt - vet ju inte vem eller vilka han kan träffa.

Och han träffar. Rakt över munnen på Per Ledin. Effekten är vidrig: blodet forsar ur munnen, två tänder sitter löst i munnen, man blir tvungen att sätta stygn på honom när han kommit till båset för att få stopp på blödningen. Plus ta in renhållningspatrullen för att städa upp all blo på isen.

När Per träffats faller han mot Norells axel innan han som en klubbad oxe faller pladask på isen och blir liggande.

På Cmores sändning har de en "lokal" kommentator som trots repriserna inte set hugget utan "tror" att Ledin kommit åt Norells axel och får för sig att det är vanligt att i så fall forsar blod och tänder ut. Det var nog inget fel behånget tycker Djurgår...jga menar"Cmore"-kommentatorn.

Men skit samma. Vi har väl i alla fall domare. Nej, just det. Vi har inga domare. Vi har skökorna. 

Nu utbryter zebrakonferens. Och kamerorna fångar ögonblicket då de träffas. Sjöqvistarn - som antagligen har svårt för blod - har fått ett hysteriskt utbrott. Konferensen består i att Sjöqvistarn första 15 sekunderna sprutar ur sig 2-300 ord för att förklara sin syn på det hela. Vad kan han ha sagt? "Det är Ledin, det är säkert hans eget fel, antagligen bet han sig i läppen och slängde sig, huvaligen?" Sjöberg står och tar emot allt detta, lyssnar tyst med ögonen fästa på Sjöqvistarn. Blicken i Sjöbergs ögon påminner starkt om den man ser om man på nära håll ser på en ko, med undantag för det jämförelsevis intelligenta uttrycket. I kons ögon.

Så. Vad kommer de fram till? Per Ledin förklarar senare att han vet att minst en domare sett vad som hänt, men nu står de alla fyra och ska besluta sig. Hur går diskussionerna? Vem vet? Vi vet ju exempelvis från Höjdhopparens utvisning och klarhållande av Obsut att alla andra domare förgäves försökte förklara reglerna för honom men han hade en Sjöberg-blackout så han vägrade lyssna. Hur skökorna nu hanterat detta vet vi inte, men inser att de är så borta i skallen att samtliga på Hovet närvarande skulle beslutat bättre och då räknar jag också in såväl 6-åringarna som spelade i paus som spolmaskinerna som underligt nog inte längre var klassiska Zamboni utan Olympia, vilket välvar ombyggda skrivmaskiner.

Man behöver ju inte ens se vad som hänt för att veta att där ska Djurgårdsbacken antingen ut på 2+2=4 minuter alternativt - vilket hade varit mer korrekt; ut för hela matchen. Så farligt får man helt enkelt inte bete sig lindrigt provocerad på en hockeyrink; i alla inte sedan Mats Lusth, Roger Johansson och Pär Djoos la av.

Så. Vad blir beslutet?

0 minuter!

Helt j-a sinnesslött! En "topprestation" av herrar Skökor.

Luleås Lukas Wallmark frågar "domarna" hur de kunde döma så.

Får han en förklaring? Motiverar de varför det inte blir någon utvisning sedan Per Ledin slagits sönder?

Nej. Däremot utvisas Wallmark på två minuter för abuse of officials...

OK. Det här är inte Djurgårdens fel, inte heller Luleås. Men var har vi konsekvenserna för ett sådant osannolikt uselt domarbeteende? Döms skökorna till avstängning, till löneavdrag, till böter? Det vore förstås det enda rätta. Nej, det hela accepteras. Eftersom det inte drabbade någon Djurgårdare väljer "rikstäckande media" dvs lokalreportrarna i TV och tabloiderna att informera om händelsen i en pytteartikel som bäst och där beskriver man inte att Norell vevat klubban i ansiktet på Ledin utan förklarar bara att "Ledin var sur" typ. Fyfan!

Ja, det säger väl det mesta. I vanlig ordning "dömde" de förstås fortsättningsvis fortsatt uselt. Väsentligen en juste match av spelarna, men några incidenter vanligen av trippingkaraktär förekom, till vilka zebrorna gärna blundade även om det var klara utvsiningar, alternativt tog för något de inte skulle tagit för, om de kände att publiken önskade det. Här är jag förstås subjketiv och tycker att Luleå drabbades lite mer, men jag kan avstå från talan där eftersom jag förstås är subjektiv.

Vi har dock ytterligare en händelse. Kaos framför Luleås mål, slutar med att Lassi blocker puck. En gårdare är väldigt på, kämpar för att kunna peta puck i mål, ett läge där motståndarna attackerar en vakt och förstås backarna ska hindra dem. Näkyvä griper tag i en gårdare bakifrån, gårdaren griper tillbaka och fäller Näkyvä till isen med gårdaren på sig.

En händelse som kan betraktas som normal, där ska man inte visa ut någon. Eller, om zebrorna tycker att de ska behöva straffa. tar de ut båda. 

Men VAD gör skökorna? De visar ut Näkyvä. Enbart!

Det här hände under en tio minutersperiod, slutet av andra, inledningen av tredje, då Luleå försökte dra upp tempot och spelet för att avgöra matchen. Under den tiominutersperioden tog Skökorna FYRA Luleåutvisningar i rad, bland annat då den på Näkyvä. Och det är med den bakgrunden man ska se deras beslut. Alltså inte en enskild isolerad företeelse utan del av en kampanj från zebrorna för att sänka Luleå. 

Men varför? Sanningen är den att Skökorna under paus sett på repriser och fått klart för sig vilken horribel felbedömning de gjort sig skyliga till, när Ledin fick misshandlas ostraffat. De hade t o m, inför tredje perioden, bett Ledin om ursäkt.

Och sedan går de ut och tar luleutvsing på luleutvisning på luleutvisning...

Ingen skugga ska falla över Djurgården. Matchen som den såg it var väl hyggligt jämn och kunde ha slutat hursomheslt, snarasre  med lule- än DIF-vinst kan jag tycka i efterhand, men zebrornas horribla agerande hade naturligtvis en väldig betydelse för hur matchen blev. Och de har agerat så uselt att det är för landets hockey pinsamt att inte sådana otroligt usla betenden inte får konsekvenser. När det gäller Sjöqvistarn är hans hysteriska felbeslut så vidriga att han inte borde tillåtas döma inför publik. Och nrä det gäller höjdhopparen har han saboterat hockey så många gånger på det mest vidriga sätt att han borde få rött kort på livstid. Nu har jag inte sett honom i andra lags matcher men gång på gång har han blivit psykotisk mot Luleå att man måste fråga sig om det inte är något där. Många lag har krävt och fått tillåtelse att slippa vissa zebror. Varför gör vi inte detsamma med höjdhopparen?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sedan sist har vi ju lyckats förlänga förlust-streaken genom att torska även mot Djurgården. Jag var ju på matchen tillsammans med drygt 7000 andra och det var en stor höjdare att äntligen få se Luleå mot Djurgården på Hovet igen. Mest bestående intryck förstås att man sett så många drabbningar mellan våra lag här och det har nästan genomgående varit två riktigt starka lag som mötts.

Igår var det inte så.

Luleå har nog det starkare laget och ägde puck och attackerade längre perioder men utnyttjade som mest detta till att blir fastklistrade mot sarg eller spela hockey bakom målet. Gårdarna kämpade mer för att försvara sig och gjorde det bra - säckijärvenpolskahockey - för att välja rätt situationer att sedan ge järnet när de fick fina kontringschanser. Smart hockey efter resurserna och Luleå blev så överraskade att man lät DIF sätta sina mål genom att vinna kamper framför vårt mål på ett sätt som fick en att ropa efter Skrbek, Jonsson och andra rejäla backer. Våra nuvarande backar tycker jag gör ett mycket bättre jobb än man hoppats på, men det gäller andra delar av backhockeyn, när det gäller att äga framför vårt mål är det bara landslagsjanne som begriper det.

Att Luleå inte fick till det framåt ÄR själva formgropen. Det har ju gått troll i det spelet och Fagervall shitar spelare i linorna hela tiden utan att det blir annat än mer förvirrat känns det som.

Några forwards kör på rejält hela tiden och spelare som Granström och t o m Sylvegård går in och gör mycket bättre prestationer än man väntat sig, Ledinnivå på dem, men andra överraskar åt andra hållet. Stephen Dixon är exempelvis helt borta, man begriper inte vad han har på isen att göra och tydligen begriper han det ännu sämre själv.

Nu ramlar vi ned på nedre halvan i tabellen och kanske är det någonstans vi hör hemma? Eller, rättare, jag har mycket svårt att tro att vi tillhör vare sig de bättre eller de sämre lagen utan att en placering någostans i mitten typ plats 5-8 känns väl rätt trolig detta år.

Jaja, det ger sig. Jag var ju orolig att vi snarare skulle bli bland lag 9-12 så man får nog vara nöjd.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Snacket gick ner ett tag men hockeyn fortsatte ändå. Återigen grattis MooDooister till att plocka tre pinnar av oss. Luleå har ju hamnat i en formgrop där man visserligen kan äga mycket puck och spel och skotta på, men förlorar ändå mot lag som bättre än vi förstått regel ett för hockey: gör fler mål än motståndaren.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:Hej Hej Sven o FÖRLÅT oss, vår MooDooism - vi behövde desperat 3 pinnar ikväll, då får NuMo o jag ta till de värsta tänkbara MooDooismerna - som att sänka Lungviks-Linus ribba 3 tum varje gång Luleiter sköt o annat. Hur var det nu, kommer er målis hrr Larsson  att skylla på tränaren, att han förlorade? Vill minnas du utförligt berättat det genom åren. O finten med att byta in Lassinanti i 12 sekunder, vad gick den ut på ? Är det att mkt försiktigt matcha in Lassinanti?  Straffen som MooDoo fick, var då INTE jag som MooDooade fram, den tyckte jag var felaktigt dömd. I övrigt rätt bra Zebror.   (Iom att vi vann).

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Ja, det hade vart kul att komma dit, men vi har lite middagsbjudning imorrn så tyvärr inte...hoppas att nästa bortamatch går på en lördag mot Skansen, då ska jag försöka dit :)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

J F K:

Grattis till segern, en lite turlig dock, men hockey går ut på att sätta sina chanser och det gör inte Luleå nu....men seriöst, Cam Abbots missade mer eller mindre öppet mål i början av andra....49 av 50 ggr gör man mål på ett sådant läge, tom jag som avdankad hockeyspelare men lyckan ler inte mot oss nu och ni ska vara glada över dessa tre pinnar.....han lyckas tom skjuta över mål, hade han bara lagt den efter isen hade det vart mål. Kul iaf att det börjar gå lite bättre för er.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Tack för det, tänker inte be om ursäkt. Inte orättvist, men lulio brukar vara mer öertygande, DET ÄR SANT DET!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

KOlla på fan, dagens överraskning: ÖRET PASSERAR LULEÅ I TABELLEN!

Ja, slår de först oss därefter Lustan är de värda framgång.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nej. Det går inte. 7 sekunder, 2-3 och tek hos oss.

Idag är vi bara för misslyckade. 

Grattis till tre poäng, MooDoo!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

28 sekunder kvar, 2-3, icing-tek nere hos Lule.

Risken ungefär >99% att det är avgjort.

Bara att ställa in sig och fundera på om det blir en ytterligare Remy Martin.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ja, där avslutades nog matchen, när Luleå får spela 4 mot 5 till en halv minut kvar. Men det hängde 3-3 i luften minuten innan, tänk, det hade man aldrig trott i denna match men det är bara att inse att:

Hockey är Hockey.
Gammalt Djungelordspråk 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Flytmål och 2-3 med hela fyra minuter kvar!

OJOJ, MooDoo, släpper ni pinne i dag är det imporaskande!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Imponerande skägg på torp. Årets jultomte. Han kanske får grattisbrev från Emil Kåberg, förre skäggmonstret?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

 

Crap alltså. att man inte satsade en liten slant på min förhoppning :/ gissningsvis hade de blivit ett riktigt bra odds på de 3 matcherna :O 

red. hade fått ett odds på strax över 100 ggr :O på 3 matcher 

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Nej nu är det dags att byta bok, Huge har hittat hit.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Få se hur zebrorna flöjtar nu. Ullmark bör iaf ha en tvåa för omvänt livtag på vår gamla grythund Granström.
Räcker det till att hämta in underläget?
Tja, större under har hänt...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Stor kamp bakom MooDoos mål, zebrorna blåser av och ingen hajjar varför. Då bryter det väldiga kurret ut.

Min uppfattningen är nog att det mesta bråkigt är en följd av att zebrorna hysteriskt blsåer av fast pucken är fri. 

Wolfram kanske ville kolla om han skulle ge mun-till-mum-metod på någon?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Jo, men precis som vi säger det här så är ni nu närmare en mirakelvändning.

Men till skillnad mot Färjestadarna, som jag nämnde, så förstår ni att mål är mål och inget annat.

Många minuter kvar.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Fem minuter kvar, 0-3, lule tar vakten och ett underbart pass cross till Chris Abbott som äntligen lyfter pucken högt och lägger in 1-3.

Är förstås kört ändå, men det var lite trevligt.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
NuMo: Jag skulle hoppas att du haft rätt, att inget är klart. Men själv har jag nog känt att det är över och har nu hämtat stöd för att överleva slutet av matchen: Ben & Jerrys glass, rikligt med lakritsströssel och ett glas Remy Martin. Är alltså redan nu beredd att bjuda på: Grattis, MooDoo!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
BGJ: Mmm, av det jag såg av Öret mot Luleå skulle jag då gissa att de lirar för tufft för att det ska passa de egentligen skickligare lagen. Själv gillar jag sådan hockey, något av isens själ. Öret kanske blir Sveriges Örets Bullies?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Verkar lite som att Öret går något bättre mot de bättre lagen medan man har problem med leksand. under första femtedelen vann Öret mot både HV och Växjö


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

J F K:

 

Om sanningen skall fram känns Lulios spel ungefär som Modos brukar kännas när vi förlorar. De spelar omkring och gör en massa avslut som egentligen bara är blött krut. Skott i utsidan av stolparna har de ju haft men det är ju inte ens skott på mål som sagt.

 

Inget är klart än. Rättvare är så skjuter man ett skott tio cm lägre in mot centrum och då är det plötsligt stolpe in.

 

Men nu har Barbapappa återfunnit sig själv i mål så de får fan kämpa för målen.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Rytter: Det är möjligt, men jag har aldrig tidigare i vinter känt mig lika säker. Jag tycker inte Luleå är heta nog för att göra mål.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
BGJ: Kanske dags att ta Öret på¨allvar? De har Läjkrarna och HV närmaste matcherna, kanske blir upplysande...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

J F K:

Du inser väl att du låter precis som en Brynäsare med det där snacket?

Självklart nöjd med att leda med 3-0, men samtidigt gör vi inte en felfri match samt haft turen med oss idag. Hade lika gärna kunnat vara lika läge nu. Vi har spelat betydligt bättre än så här och ändå förlorat, kanske är det vår tur att ha studsarna med oss idag.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lustan-Öret nu 1-4!

Fucklin unbeliavable...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

definitivt avgjort i scandinavium. 1-4 tid 18.18. fullt möjligt göra 3 mål men orealistiskt på den korta tiden


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Wilhelmsson: Jag tar gärna att kallas värdelösa när vi har tre noll och har missat en straff. Luleå skjuter och skjuter, men det känns inte det minsta farligt.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Oväntade och impornarande bortaledningar/segrar? ikväll.

Luleå-MooDoo 0-3
Ulfven-Djurgårn 1-3
Lustan-Öret 1-3

Senast nämnda matchen största överraskningen, möjligen inte för oss som klassades av Öret i förrgår..-.
 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
1-3 till Öret känns ändå inte helt orättvist. dom leder skotten ganska klart. 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och välkommen hit, Gusse, Huge och 24 Molin. Tyvärr kan luleå bara bjuda på olyckas idag och under tiden lägger MooDoo in puck efter puck, allt medan matchen mest består av ett rekordförsök i kategorien att fastna i mittzon;-)

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Rytter:

absolut. det finns mer att önska av dom ja


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux:

Ja, formsvackan rent poängmässigt är tydlig. men spelet kanske inte visar samma sak i samma utsträckning. frågan är om ni lider av samma problem som skellefteå har emellanåt? att ni inte kommer i framför mål och skymmer? att motståndarnas box lyckas hålla er utanför farligaste zonen? 

1-3 Öret :O OOPS


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

BGJ:

Självklart pratat jag om vad dom presterat från start fram till nu. På samma sätt som Calof är årets fynd fram till nu. Ifall han kallnar och inte gör ett poäng till så är han knappast kandidat för den titeln.

Men fram till dagens datum så har Zackrisson och till viss del Widing en flopp stämpel på sig. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Rytter:

Överlag har dom två en hel del att bevisa. och personligen är jag förvånad över värvningen av främst Zacke. Men man får komma ihåg att det fortfarande tidigt på säsongen. och exempelvis Jimmie var inte speciellt framträdande tidigt på säsongen ifjol.
så Ja, dom har mycket mer att bevisa. men att döma ut dom redan nu är lite tidigt. dock håller jag med om att om inte Zacke skärper till sig så finns det risk att han blir årets flopp. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det tråkiga är ju att Modo är ännu sämre än Luleå, visst dom har 3 mål men är ändå urkassa .... sen att inte Luleå kan göra mål det är för mig en gåta, hur kan man missa målet så många gånger ?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Löjligt. Två av de tre i ramen är långt ifrån att gå in. Det har inte missats något öppet mål och Luleå ser tama ut. Mycket puck och mycket skott, men inte tillräckligt heta för att på allvar hota än så länge.

« · 1635785 · »