Luleå HF

SHL · 117887 inlägg · 891 ämnen

« · 1663409 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och naturligtvis blir det det förbannade Öret i stället som snubblar ett mål och nu för satans sötvattensambör och saltvattenspirater 3-1 till skit-Öret!

Grejen var den att vi vid vinst skulle varit bara en pinne efter Örena, men nu blir det sju pinnar efter med bara sju matcher kvar och 22 plusmål för Öret blir en ytterligare pinne.

Nej, då är det kört mot Öret och igår tog både Ulfvenb och HV tre pinnar vilket även Pungen gör idag.

Medan Öret pangar in 1-4 och det är kört. Fjärde j-a förlusten i rad för oss mot detta j-a bogey team. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu ser jag ytterligare. Det där Öret Pettersson, som knuffar in Ledin, hakar ju honom å det väldeliga och det är ju därför klubban åker uppfrån isen.

Folk med hockeykänsla inser ju att inte fan åker Ledin in och ställer sig 2 decimeter in i målgården utan anledning och skyltar men klubban framför Huvva som en skygglapp - plus ser efter hur det kommer sig att Öret Pettersson står också i målgården en decimeter bakom Ledin, och hur det kommer sig att nämnde pettersson-klubba gång på gång åker upp och ned framför Ledin, som stod han och gävde en grav.

Nej, fy fan, jävla idiotsituationsrum. 

Sundlöf, Musse och Gnagaren - vem är det som är så idiotisk kass av de där: en, två tre av dem?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Basse: Jo, det tänkte jag inte på förrän du sa det, men jag såg ju att hans klubba var långt in. Undrar då om det var pga att han blev knuffad? Situationsrummet ska väl ha bilder på det där.

Neb jag håller med dig och Rytter att det är ett j-a elände med den där regeln och att domsluten är så j-a svåra att acceptera. Ofta verkar de bara vara ute efter att plocka bort m¨l genom burtdömningar, den ena värre än den andra.

Jag har i åratal efterlyst utvisningar på Backar som bultar in motståndarforwards i målgården. Fint att backar försvarar målet men det är hög tid att någon försvarar forwards också. Nere i farliga lägen tycks vad som helst vara tillåtet; knuffa in dem i målgård, crosschecka i ryggen, binda fast dem med munkavel, tortera dem med saltsyra och elektricitet.

Man får väl hoppas på Luleås tredjeperioder nu.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Basse:

Stor humor ifall man dömmer bort det för att klubban passerar masken, jag vet att det egentligen är att störa målisen och ska dömas bort ifall det är innanför målgården, vi fick ett sådant med oss mot LHC tidigare.

Men kolla målet från modo-leksand (0-1 Leksand), det är tydligen helt ok att tackla en motspelare in i målisen (inne i målgården) och sedan när pucken går lös peta in den, detta måste väl vara att störa målvakten. Lite olika nivåer i våra matcher som det verkar, vi kanske skulle bytt domare med varandra.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Börjar bli lite tröttsamt med alla bortdömda mål där någon felar med ett hårstrå. Den där millimeterrättvisan blir bara fel tillslut. Antar att de dömer bort detta för att Ledins klubba passerar framför masken på målisen vid skottögonblicket. Det är den enda anledningen jag kan se, för på annat sätt stör han inte vakten.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Men fu fan vilka j-a eländiga zebror och bedömningen ska tydlingen vara gjort av det j-a situationsrummet som är bara för dåliga gång efter gång, dag efter dag. Är det för j-a på fyllan där eller vad är det?

Ett Öreback ger bort en puck bakom eget mål. Ledin snor den, uppåt och försöker sätta en backhand. Vakten er retur rakt ut och Wallmark som står i slottet klappar in 2-2. 

Under yidem har Ledin av ett Öre blivit knuffad in i målgården, men bara två decimeter från sids, och han bromsar sjölv. tor onte alla vakten.'Men dårarna dömmer bort målet...

Fortfarande 2-1.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och nu fick Wallmark måla igen! 2-2 för Luleå:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ja jäkulen vad välkommen Hajen är i Luleå:-)

Får en kontring, hårt uppvaktad, Huvvatjeck, hur beredd som helst. Men Harju pangar in 1-1 från distans.

Men bara 20 sek två Ören kommer 2 mot 1 fast då utmärkt samspel mellan lulebacken och Joel och inget må, men Örena har fortsatt puck nere runt vårt mål och lite förvirrat i luleförsvaret 10 sek senare följt av 2-1 till Öret. 

Shit och nu åker Fogström ut för en Lindström.

Öret går All-in, sätter mynten på Aulin.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och fy tusan, Pungen har redan ledning 0-3 på Pölsan. Kom igen nu, Bulan Boys!

Samtidigt obra läge i Övik, där trottoaren leder 0-1 vilket innebär att just nu har Trottoaren återigen puttat Pölsan under strecket. Rysare. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jävla skitmål till 1-0 för skit-Öret i nästan slutminut. Ett jävöa skitskott från jävla skit-Lehtonen som Joel stöter snett bort men som hade han inte förstått att där kom ett Öre, som bara har att slå in den, fastän Joel, som upptäckt faran, försöker flaxa skydd. 

Lite seg match hittillis, ungefär som Öret alltid får en att känna det. Vi behöver förstås vilja ordentligt men på något vis har vi länge nu spelat som spar vi allt till sista perioden - vilket iofs ofta fungerat utmärkt. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Laget mot Öret:

Forwards
Cam Abbott - Chris Abbott - Emil Sylvegård
Jonathan Granström - Johan Harju - Lennart Petrell
Per Ledin - Lucas Wallmark - Daniel Zaar
Johan Forsberg - Niklas Fogström - Karl Fabricius

Lars Bryggman

Backar
Chad Billins - Christian Jaros
Jan Sandström - Dean Kukan
Kristian Näkyvä - Marcus Fagerudd

Per Savilahti-Nagander

Målvakter
Joel Lassinantti
(Daniel Larsson)

Joel går in igen. Spännande att se hur han håller nu när Danne också visat framfötterna.

Savilahti-Nagander tillfrisknat men går som sjunde medan Fagerudd och Jaros får spela. Jädra duktig och lovande Jaros. Hört att Luleå beslutat förlänga med Fagerudd nu och det låter bra. Kan han ta nästa steg och fixa till en säkrare defensiv kan han bli tryggare att ta fram offensiven och det fina slagskottet. Att han får gå med Näkyvä - två 22-åriga finnar - är ju bästa stöd man kan tänka sig. Robin har ju tyärr definitivt ställt in klubban nu:-( och Sigalet fortfarande borta efter situationsrummets justitiemord att lyssna på Apwallsons eländiga gnäll.

Linorna orgaverade och verkar sitta nu. Ska bli kul att se om de kan pressa ned svåra Öret i kväll!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Har Apan vunnit Elitserien SHL 2014-2015?

Ja, det kan tyckas vara en underlig fråga. Vi har ju alla förutsatt att Apan vunnit serien sedan lång tid tillbaka, så j-a mycket som man varit före alla andra. Och visst vinner de...kanske. Just nu går ju Apan lite upp och ned vad det nu kan bero på.

Samtidigt har Läjkrarna kommit igång utav helvitte. Läjkers var ju stora favoriter innan säsongen började, men det gick grus i maskineriet redan från start och under hösten verkade de flesta ge upp på Växjö. Men ändå knåpade laget på, trots att det inte fungerade häckade man där på plats 5-6 och tappade inte mer än så, fastän spelet inte fungerade som det skulle. Men lite i skymundan har Läjkers nu kommit igång ordentligt. Efter jul har Lakers varit bäst i Elitserien SHL, t o m hela 8 poäng mer än näst bästa lag som är Warulfven. Det verkar som att Läjkers bara vinner och vinner med viss varning för att Luleå är ett av de få lag som lyckats slå Läjkers efter jul och det har vi dessutom gjort två gånger.

Men ett Läjkers i toppslag - har de möjlighet att t o m hota Apan om förstaplatsen?

Låt oss kolla saken. I detta nu har vi:

1. Apan    48 matcher +46 96 poäng
3. Läjerks 48 matcher +36 84 poäng 

Tolv poäng före alltså. Ävcen målskillnad, men den skiter jag i för hinner Läjkers ikapp avseende pinnarna gör det så också när det gäller målen. Men 12 poäng på 7 matcher - de ska alltså ta bortåt två poäng mer än Apan i varje match för att lyckas. Naturligtvis är det uteslutet. Men låt oss kolla vad de har kvar att möta:

Apan

2015-02-19Frölunda HC - Skellefteå AIKFörlust
2015-02-21Skellefteå AIK - Djurgårdens IF        Vinst
2015-02-25Leksands IF - Skellefteå AIK        Vinst
2015-02-27Skellefteå AIK - Linköping HC       Vinst 
2015-02-28Örebro HK - Skellefteå AIKFörlust
2015-03-03Skellefteå AIK - Växjö Lakers HCFörlust
2015-03-05HV 71 - Skellefteå AIK        Förlust

Jo, det är inte otänkbart. Lustan vill verkligen spöa Apan och har en god chans att göra det. Sedan vinner väl Apan några matcher. Pungen sedan är en svår motståndare för Apan, de har vunnit 2 var i år men låt säga att Apan lyckas vinna den matchen.

Sedan har de hiskeliga Öret borta, en svår motståndare och de har vunnit 2 var i år med uddamålen. Nu möter Apan ett Öre som gissningsvis fightas för en topp sex placering och de leds av mäktige Derek Ryan samtidigt som divan Pesonen lackar ur allt mer. Öret tar den där matchen. 

Och sedan ska Apan upp mot starka Läjkers. Där vinner de starka försås. Sedan har vi bara kvar slutmatchen där Apan borta ska möte sitt bogeyteam för året, HV-71, som spöat Apan i 3 av 4 matcher och bara släppt en förlängd match. I detta nu går HV tyngre men om några veckor, inför slutspelet , är de nog tillbaka på topp. HV vinner.

Läjkers

2015-02-19 Djurgårdens IF - Växjö Lakers HC Vinst
2015-02-21 Växjö Lakers HC - Leksands IF Vinst
2015-02-25 Linköping HC - Växjö Lakers HC Vinst
2015-02-27 Växjö Lakers HC - Luleå HF Vinst
2015-02-28 Brynäs IF - Växjö Lakers HC Vinst
2015-03-03 Skellefteå AIK - Växjö Lakers HC Vinst
2015-03-05 Växjö Lakers HC - Färjestads BK Vinst

Ja, vad fan? Kan man verkligen hitta på att Läjkers ska vinna allt på slutet?

Jo! Det kan man. För det är i princip vad de faktiskt gjort efter jul. Bara Luleå av dessa lag som spöat Läjkrarna men det gör vi nog inte nu.

Med det där scenariot hamnar vi på:

Slutställning Elitserien SHL 2014-2015

1. Läjkers 55m 105 poäng
2. Apan    55m 105 poäng 

Så jävla otänkbart kanske det inte är?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm, har kollat in hur Apan uppfört sig efter jul. Känns lite som två avdelningar där de hållt viss stil under första men gått ned sig under andra.

Folk tolkar det där lite olika. En del påstår att "de är ju så överlägsna så de har passat på att tungt träna ned sig för att bli helt överjävliga i slutspelet. 

Själva menar de nog, såvitt jag kan förstå, att de har visats en FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT och de har blivit HÅRT STRAFFADE!

Själv undrar jag om det inte finns en enklare förklaring än så? Jag menar: om de nu lägger upp enorma pengar för att stjäla Pesonen framför alla andra lag och denne Pesonen går in och levererar som fan, då är det inte så konstigt - med tanke på den karaktär som Pesonen visat upp - att nämnde Pesonenperson uppfattar sig själv som en strålande fågel bland små maskar. Vi har ju sett på isen hur Pesonenpersonen uppför sig på sistone och visar upp sina divalater samt när han - helt väntat - blir hårt tagen, hur extremt förbannad han då blir "zäcking to zö hädd", juh! Nu vet jag ju inte närmare men jag misstänker att som han är på is, så också utanför. När laget ska käka tillsammans väntar sig Pesonen att han ska få stå först i matkön. När de samlas, ska han välja sittplats först. I omklädningsrummet får Sevc, Schremp och andra kynta skridskorna åt Pesonen samt ta hand om hans smutsiga susp. Vid resor kräver han egen sittplats i första klass medan kreti, pleti och hockeyspelare får sitta samlade i ekonomi. Sådant kan påverka resultaten för ett lag...är det vad vi ser under andra avdelningen?

Här har vi data:

1. 26 december - 10 januari

Trögstartade
Örebro HK  -  Skellefteå AIK3 - 2
HV 71  -  Skellefteå AIK        3 - 1
Skellefteå AIK  -  Linköping HC1 - 2

Fått upp farten
MODO Hockey  -  Skellefteå AIK3 - 6
Färjestads BK  -  Skellefteå AIK2 - 3
Skellefteå AIK  -  Luleå HF        4 - 2
Linköping HC  -  Skellefteå AIK1 - 4

2. 15 januari - 17 februari

Enkla matcher
Brynäs IF  -  Skellefteå AIK             2 - 7   
Skellefteå AIK  -  Leksands IF          4 - 0  
Djurgårdens IF  -  Skellefteå AIK     1 - 5  
Skellefteå AIK  -  MODO Hockey      6 - 1   

 

 Lite tuffare matcher
Skellefteå AIK  -  Örebro HK            3 - 2  
Skellefteå AIK  -  HV 71                    3 - 2  
Skellefteå AIK  -  Brynäs IF              5 - 4   

 

 Rejäla motståndare
Växjö Lakers HC  -  Skellefteå AIK   3 - 1  
Skellefteå AIK  -  Frölunda HC         2 - 3  
Luleå HF  -  Skellefteå AIK              5 - 4  
Skellefteå AIK  -  Färjestads BK       1 - 5   

 

Kan det vara Pesonen-effekten vi nu blir varse?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Läget efter jul:

1. Läjkers 18 40
2. Warulfven 18 34
3. Apan 18 32
4. Lustan 18 32
5. LULEÅ 17 31
6. Öret 17 27
etc 

Läjkers har alltså gått för j-a bra. Faktum är att de bara förlorat 3 matcher, en mpt Öret, två mot Luleå och den ena av dessa var bäktobäk för Läjkrarna mot ett utvilat Luleå.

Luleå och Öret har hängmatch och faktum är att om Luleå vinner kan vi bli tvåa efter jul, fast då ska vi slå Öret med 0-7. Men bra går vi alltså.

Jag tycker att vi ska slå Öret. Även om det ser svårt ut. Efter vinst i omgång tre har vi därefter torskat tre gånger i rad mot Örena och nu får det för tusan räcka. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Har varit upptagen i arbetssysslor så jag inte kunnat följa hockeyn, kommer hem och finner att Warulfven och HV plockat tre pinnar. Vilket förstås var riktigt obra då det försämrar Luleås chans att klättra upp till plats sex.

Nåja. Bara att gilla läget. Och nu kan vi ju själva lägga av och larva oss och ta Öret i morgon.

Man kan förstås glädjas åt att Apan återigen fick spö, nu hemma av Warulfven. Samt att Apvakterna blev avslöjade. Ett fattigdomsbevis för en klubb som hävdar sig vara världledande och bästigast på att utveckla junisar att de aldrig kunnat fixa en egen vakt i SHL. Bagdad köper överbetalda köpeknektar i linorna, men att vakta, det hade han inte tänkt sig.

Troligen har Bagdad kommit på världens häftigaste hockeyidé, tror han -vi går All-in på forwards och skiter i försvaret. Om vi har pucken hela tiden och bara spelar i motståndarzonen behövs inget försvar.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
sargad: Fina pojkar båda två. Rejäla riktiga backar som fungerar lika bra när helst de spelat senaste femtio åren. Trist att båda fick kliva av sporten i förtid. Bra beröm till Timrå att ha odlat upp de där grabbarna.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu överraskade ju Disciplinnämnden genom att blankt fria Roche, vilket var ett bra beslut. Troligen har man ledsnat på situationsrummets eviga överskickande av obearbetade händelser, ungefär som man kan tröttna på alla tidutare för att zebrorna ska ringa och fråga mamma om hon köpt mjölk.

Det man SKA kunna förvänta sig av situationsrummet är en expertanalys och de borde också släppa ut rapporter inklusive filmer. Att de inte gör så ökar på misstankarna om usla hanteringar. Men Disciplinnämnden borde kunna köpa ett expertutlåtande - bara att då måste det vara expertnivå. Inte slöddrnivå, som det nu är, när en random klackrookie skulle göra det bättre.

Håller med dig om böter. Har hört Bulan och flera andra förklara att kör böter i första hand och matcher i andra - nu är det ju tvärtom och först efter ett antal matcher når det nivån där man kvittar vissa mot böter - men Bulan menar att det som känns i plånboken rejält kan mycket väl vara lika effektivt som att moståndarna håller en goon som spöar en när man fular sig. Fast regelverket för bestraffningar bygger väl på ett generellt system från Riksidrottsförbundet - vilket inte fungerar på höglönesporten hockey  fastän det är passande för Fia med knuff och andra sporter.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Sanny har jag alltid gillat, trots att han gick till FBK när han återvände från alperna. Hans karriär, precis som er Robin Js, sköt ju fart under Timrås och Lill-Kentas vingar.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Anser då att de är rätt att denna situation går till situationsrummet. självklart är det före incidenten ett givande och tagande med bufflande och chrosscheckingar från Pesonen och Travis men även en till modoit. sedermera är pesonen vid sargen och Travis crosscheckar på Halsen på pesonen. spelet är avblåst. länken nedan hittar du situationen. 

Nu var den crosscheckingen inte den hårdaste som någonsin har gjorts. Men sammantaget är det ett fult tilltag av Travis. Spelet avblåst, Pesonen alldeles vid sargen och crosscheckingen tar på halsen.

Sen däremot så håller jag med dig att överlag så känns det inte som att varken SR lr DN är kompetenta på en nivå som vore värdig en högsta serie. 

Angående Widing sen så är Dn's regelverk så att dom inte kan bara ge böter. Vilket vore ett normalt förfarande i ett sånt fall som detta. Tror merparten av hockeysverige tycker att Böter hade varit det rätta straffet. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm, ser att situationsrummet anmält MooDoo-backen Roche till Disciplinnämnden för granskning. Det gäller rummets uppdrag att värna spelarnas säkerhet.

Nu såg jag inte den delen av matchen, ej heller senare situationen i repris. 

Förstår jag rätt är läget följande. Apan har kört över MooDoo i sista perioden, gått från 1-0 till 6-1, två minuter kvarstår av match och tydligen har Apan inte lagt av utan fortsätter köra hårt. Det ser ut som att Pesonen och Kabanov pressar Roche hårt nere i MooDoos zon där Roche har puck mot sarg i nedre hörnet.

Jag ser inget fel av apspelarna där men Pesonen åker tydligen på två minuter för crosschecking så det var väl något fel ändå. Zebran står 2 meter ifrån och borde väl ha sett ordentligt. 

Det blir avblåst och efter avblåsning ger Roche, som står på knä bredvid sarg, en crosschecking mot hals, eller huvud eller något. Inte så hårt, Pesonen reser sig klart, åker därifrån. Gissningsvis var det alltså mot hjälmen, så Pesonen fick en liten kyss mot planket.

I situationen dömdes tydligen också då 2 min crosschecking för Roche - borde väl vara för det beskrivna - samt 2 min ytterligare på Pesonen för abuse of officials.

Det sistnämnda ser jag inte förklarat i situationen men gissar att divan Pesonen skällt ut zebrorna, han anförde ju minst sagt kritiska synpunkter mot zebrorna som inte tog ut Ledin när Pesonen filmat sedan de båda kolliderat i torsdags.

Vad tycka?

Pesonen har ju startat mäktigt i SHL och det är klart att han kommer att tas hårt av alla motståndare. Det gillar han tydligen inte, med tanke på hans zäcking to zä hädd-utbrott vid Luleå-matchen. 

När det gäller själva situationen tolkar jag läget som att Pesonen agerat ojuste mot Roche och Roche hämnas genom en liten markering. Det får Roche betala för genom att även han utvisas.

Och sedan är det väl över?

Jag har svårt att förstå att det skulle vara så otroligt farligt mot Pesonens hälsa, det jag såg. Respektlöst, ja, utvisning, ja, men det ser inte minsta farligt ut och Pesonen ser helt opåverkad ut.

Men jag anser att det beskrivna ändå är synnerligen farligt och ett hot mot hockeyn

Inte pga spelarnas eller domarnas ageranden.

Utan pga situationsrummets.

Grejen är den att det är alldeles utmärkt att man implementerat ett situationsrum och givit dem alla de resurser och det uppdrag man gjort. Mycket bra!

Men det bygger också på att man har väl utbildade personer med bra karaktärer där. Dessa SKA kunna ta beslut som alla resoekterar och köper och de har dessutom gott om tid att analysera ordentligt och ta kloka beslut.

Men de gör inte det och det här är inte första gången. Tvärtemot har det nu etablerats ett läge där situationsrummet blivit en egen domstol för när de valt att skicka något vidare till disciplinnämnden skiter disciplinnämnden att göra en egen bedömning eftersom de förutsätter att "experterna" redan gjort det och det enda disciplinarna gör är att kolla på prejudikat och sätta straff efter skala.

OK, det skulle kunna fungera - om "experterna" gjorde sitt jobb.

Men det gör de inte!

Den här situationen är en sådan. Ska det bli avstängning för sådan kunde man så småningom stänga av massor av spelare.

Detsamma inträffade efter matchen Luleå-Apan. Då skickade "experterna" vidare tre situationer till disciplinnämnden och det ledde till tre avstängningar.

1. Runkaren Widring. 2 matcher. Tycker jag är en extremt fånig avstängning av PK-karaktär. Min uppfattning är att det snarast är Cmore som drog igång det där genom att "bli upprörda" över situationen. Hade de varit vettiga skulle de ha skrattat fröstås. Sedan följde media upp det hela genom att göra en affär av det - de sitter ju där och letar affärer bara. Väl där går "expertrummet" in och uppträder som nyttiga idioter dvs lyder media. Och slutligen DN som köper konceptet och bara letar strafflängd.

Sedan har vi två andra situationer:

2. Sigalet som tacklar Lundberg. I samband med det stöter knän emot varandra. Helt oavsiktligt, olyckor sker i hockey.

3. Fulingen Apsevc som utstuderat fult sätter in en knätackling mot Ledin mycket medvetet, efter att först ha slagit Ledin i magen med en dold vänsterkrok.

Den j-a expertgruppen beskriver situationerna 2-3 rätt identiskt till disciplinnämnden som lata som oxar lyder och ger 4 matcher på Sigalet, 4 matcher på Sevc.

Jag anser att korrekt hantering skulle varit 7 matcher på Sevc som mycket medvetet siktar in sig på knät och dessutom utdelar ett knytnävsslag. Dessutom är Sevc en återfallsförbrytare på alla möjliga sätt även om han väl formellt just nu inte är tidigare avstängd under året och kan kallas så. Men det fanns inget tvivel om vad han pysslade med på en hockeyrink - att plötsligt slå en motståndare i magen samt sikta på att krossa vederbörandes knä. Bara genom att Ledin hann avlasta knät och lyfta benet klarade han sig - annars hade det kunnat sluta i slut på karriären för Ledin.

Sigalet, däremot ska helt frikännas. Han har inte gjort något fel punkt slut.

SAMMANFATTANDE BEDÖMNING
 
Situationsrummet och spelarnas säkerhet är en strålande idé. Men de personer som anställts för detta har mycket tydligt visat att de inte har de personliga egenskaper de behöver. De borde hellre ta in sådana som Sanny Lindström, eller Challe som alla ville ha i en sådan roll för tio år sedan. Eller någon annan klok person, med integritet, som både förstår hockey och kan vara objektiva även om det sitter nollor i Cmore eller på dagstrasorna och hetsar. Och dessutom kan skita i att lille apan Wallson vrålar och skriker.

"Expertgruppen" eller referensgruppen sopm de kallar den som snabbt behöver bytas ut består av följande personer:

Joacim Karlsson
17 år som linjeman i SHL, 1 OS, 3 VM, linjemannaansvarig i SHL sedan 2013.

 Micke Sundlöv461 matcher som målvakt i SHL, 1 OS guld, 1 SM-guld, 1 VM-silver, sportchef i Brynäs IF i 10 år med 1 SM-guld. Jobbar nu som scout åt NHL-laget Winnipeg Jets.

Mikael "Musse" Håkansson808 matcher som forward i SHL, 1 SM guld och 40 A-landskamper. 

Anders Gozzi579 matcher som forward i SHL, 1 SM guld, sportchef i AIK i 10 år. Gör nu sin andra säsong som Europa scout åt NHL-laget Winnipeg Jets.

Dessutom ingår väl numera också Christer Lärking, sedan Peter Andersson bytt ut sig själv efter att det konstaterats att han som kompis med Warulfven satt och favoriserade dem.

 Jag vet inte om de där är fem jämbördiga deltagare eller om någon-några fått alltför stort och skadligt inflytande. Men de har redan visat att de inte håller måttet. 

Mitt förslag är. Spara in pengarna som slängs ut på att betala dessa fem inkompetenta  och lägg all ersättning på en enda utmärkt person. Sanny Lindström är mitt förslag. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Huge: Hej igen Huge och inspirerande att se hur Pölsan trots alla problem visar sådan imponerande vilja och kämpar er in i matchen. Tänk att bara för någon vecka sedan låg ni väl fem pinnar efter Trottoarkantens IF och strax är det omvända lägen. Man undrar förstås om det inte är så att ju starkare ni blir, desto svagare blir Trottoaren när de känner hur ni växer medan de krymper:-)

Men eländigt med alla dessa skador för er. När det gäller Bertilsson har jag bara sett det som hastigast men foten såg ut att vara i en sådan rejäl felställning att jag först kände mig helt säker på svår skada. Men när jag tänker på det tror jag att fotleden bara vinklades ut rejält och att det ytterligare avgörande - att han fick hela kroppstyngden på leden kanske aldrig skedde - att han lyckades slita bort foten reflexmässigt så att den slapp bortåt 100 kg tyngd i fart pressas ned för att knäcka det som knäckas kunde; så låt oss hoppas att det gick bättre än riskerat. Jag är fortsatt imponerad av att han kunde någorlunda belasta efter skadan och det talar förstås emot att det skulle vara mer komplicerade skador.

Stukningar på yttre fotleden - på yttersidan - är ju extremt vanliga och alla har varit med om sådana - och många kan förloppet och vet hur skador utvecklas från de enklaste till att mer komplicerade. Däremot är ju isolerade skador på inre fotledan - på innersidan extermt ovanliga och inte helt lätt att tippa omfattning. På utsidan har vi 3-4 lite mindre ledband som tar smällarna men på insidan sitter ett stort och kraftigt triangelformad ledband, nästan ledkapsel som klarar det mesta och kanske det blir indirekta skador på andra platser i stället.

Men naturligtvis har det blivit bristningar och därmed blödningar och själva svullnaden och gissningsvis kan man först i morgon eller närmaste dagarna undersöka mer ordentligt att leden är stabil och därmed inga kompletta bristningar där eller på andra platser som kan ha tagit smällen. Plus att man då mer säkert kan känna efter var ömhet kvarstår och bedöma utbredningen. Så närmaste dagarna är jag övertygad om att de kan ge en någorlunda säker prognos. Ju mer jag tänkt på saken desto mer börjar jag bli beredd att tro att han kanske kan ha klarat sig och redan om några veckor kunna gå på is igen, gissningsvis i så fall fint tejpad. 

Det skulle alltså innebära att du har helt rätt - en icke komplicerad stukning - och han kan spela vidare i år men gissningsvis snarare i slutspelet än under serien. Du märker att jag inte tar upp kvalspelet? Det är inte aktuellt för er, det är jag säker på:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Håller tummarna för en kraftig stukning på Bertilsson.
Du verkar lite kunnig i ämnet, kan det isf vara ett sannolikt scenario och således inte helt uteslutet?
Tycker för övrigt att det var en småful grej han åkte på när frölundaiten petade undan skridskorna på Bertil med sin klubbspets, det som orsakade fallet och den påföljande skadan.

För övrigt är jag fortfarande lite uppretad över hur programledaren Richard Olsson godkände ett felaktigt svar från en av det tävlande i "Vem vet mest".
Har är dessutom jättebrynäsare, vilket inte gör saken bättre...  :-)
Den tävlande tog sig dessutom till final, skandal!!!

Hon fick frågan: "Vilken amerikansk president godkände fällandet av atombomberna över Hiroshima och Nagasaki?"

Hon tar sig för pannan och säger: "Fan, det här vet jag ju. (resonerar vidare och säger lite lågmält till sig själv, utan att det är ämnat som ett svar på frågan: ähh, det var ju han FÖRE Truman.....)

Varpå Olsson på direkten säger: "Jaa, det är ju rätt svar!!"

Den tävlande ser ut att inte fatta nånting, hon tänkte ju säga Roosevelt, men Olsson uppfattade tydligen bara ordet "Truman" i hennes egna lågmälda resonerande med sig själv om den där presidenten som var före Truman.

Vart är världen på väg?
Det här kan ju inte ens klassas som en klassisk slamkrypare?

Apropå ingenting, som sagt....   :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Shit pommes frites - jag halvligger i en bakåtlutad fåtölj med fötterna på bord när jag läser på dator, och skriver gör jag på ett löst tangentbord som vilar på knäna, jag ser alltså inte vad jag skriver, armarna ligger och vilar på kroppen, bara händerna arbetar och dessutom har jag bara fem fingrar per hand.  Och inte ids jag kolla på det skrivna heller. 

Men ibland råkar jag läsa det jag skrivit i efterhand och det är något grymt hur illa det ser ut här och där. "Framturer"?

Jaja, folk får göra som jag gör när jag läser vad andra skrivit - rasar igenom texten och uppfattar innehållet men knappast om någon bokstav eller två tyrckts fel.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Efter finalen i Champions kommer jag ihåg en sekvens då vi vunnit, alla strålar som solar och då ser jag Robin Jonsson åka bakom bucklan, och han är ledsen.

Jag skrev "Robin Jonsson. Satt länge och kom först i slutet in. Tyckte också att han såg sorgsen ut. Min gissning är att han inte alls var spelduglig men även han gick in i Luleås svåra situation med många borta. Heder till en sådan insats och hoppas för allt i världen att Robin inte har alltför svårt utan att han kan komma tillbaka. "

Men det gjorde han inte. Det blev hans sista match och det var nog det han kände. Mitt i glädjen var också hans sorg för han insåg nog där och då att det var över.

Och Gudars skymning! Det är kotproteser han opererat in för att kunna evenetulet spela hockey. Kan låta som en liten skönhetsoperation bara men personligen har jag sett det som en extermt svår operation och jag skulle aldrig drömt om att han skulle kunnat spela hockey efter det. Men mannen med järnviljan kämpade ett helt år och försökte och mer än så kan ingen göra. Det känns trist att Robin blir tvungen att avsluta en fantastiskt fin karriär i förtid och allt hopp om att han trots ryggskadan kan leva ett 100% "vanligt" liv. 

Såg intervjun på Luleå Hockey och det är en mycket ledsen Robin som inte kan hålla tårarna borta men samtidigt känns det fint att höra honom säga att han och fiamligen har trivts i Luleå och att de planerar att bo kvar hos oss. Fin grabb:-)

Och ett av de finaste minnen vi som håller på Luleå Hockey har i hjärtat för alltid - det är minnet av det vackraste tandlösa leende vi någonsin sett, leendet hos Robin Jonsson när han på övertid i sjunde och avgörande match pangar in 4-3 bakom Mark Owuya i Djurgården.

Tack för det och tack för allt, Robin Jonsson - en klippa i Luleå Hockeys lag vi aldrig kommer att glömma.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ja det är tufft nu tyvärr!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm, Bertilsson hade ingen fraktur, meddelas de, men hans fot är så svullen att man får undersöka den igen när den svullnad av. Han spelar iaf inte den här veckan, kan bli borta i veckor, säger någon.

Hmm, fraktur trodde väl ingen på direkt. Med hänsyn till det våld fotleden utsattes för skulle skadan vara riktigt uttalad om han t o m fått framturer. I så fall hade han nog hämtats på rullbår.

Men händelsen talar för en riktigt svår skada på de inre ledbanden, dvs ledbandssolfjädern på vänster sida av ankeln. Jag har mycket svårt att tro annat än att där har vi omfattande rupturer. Dock är väl fotleden just nu mer lik en fotboll än en ankel och det går förstås inte att känna igenom ordentligt, ej heller testa stabilitet. Så högläge och svullna av foten och känn efter igen när den svullnat av. Sedan tror jag han får en gipsstövel och säsongen är nog över.

Jäkligt orättvist det kan vara, såväl för Bertilsson som tidigare varit borta länge för svåra skador, som för Pölsan som tappat av så många långtidsskadade i år och nu brandskattas på en av de viktigaste backarna för slutet av serien.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Håller med dig, Widring var verkligen för hemsk. Man kan bara spekulera i vilka fruktansvärda konsekvenser hans vidringheter kan ha lett till. 

Inte många händer på täcket efter den matchen inte, speciellt inte bland TV/dator-tittare med händer som begåvats med en extra tilldelning längst ut.

Tänk om alla Apspelare skulle komma in så där på isen, en femma byts in och alla kommer glidande på ett ben, utrustade med porrmustasch (spelarna, alltså, inte benet, påminner jag som älskar felsyftningar), en tandrad som en bilförsäljare och så ta saken i egna händer. 

Jag skulle inte klaga speciellt men så tycker jag också att det "spel" de nu presterar med trippingar, fasthållningar och filmningar är betydligt värre och borde barnförbjudas. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DansbandsWolf: Hm, det där med Fotrex låter ju intressant. Tydligen en legend som sportskrivare dessutom ursprungligen från Piteå. Han var med och skrev om det på det riktigt gamla tiden, stod tydligen själv för påhittandet av namn som "Tjuven", "Hårde Hardy" o s v. Tog ned skylten 2012, tydligen, bara 78 år ung, dvs ungefär i samma ålder som den pensionerade hatbrottslingen SS-apan, men skulle Forex vari med på den virtuella H-läktaren här skulle han förstås spkiat fast namn som Apan, Pölsan, Pungen och annat elegant.

Lyckades dock inte hitta informationen om Fotrex bannlysning men det låter ju - med tanke på vad man sett och hört på senare år - som fullt tänkbart. Riktigt trist att sådan sketmentalitet utvecklas i små undangömda städer där en förvånansvärd hög andel har sex fingrar och ett av två efternam. Trist.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Knegare: Nej, inte populärt att föreslå att Timrå och Sundsvall gifter sig igen. Men vi utifrån, utan känslomässiga bindningar, kan ju säga vad vi tycker;-) Känslolösa som vi äro kan och vågra vi säga sanningen som vore vi barn eller fyllon;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Okey satt och skrev medans du skrev, kanske är det ett litet luletroll som försökte hetsa lite i kommentatorsfältet?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Så sjukt straff Widing fick i lulematchen! för det var verkligen en hemsk händelse...

Man får hoppas att Lulespelarna som utsattes för gesterna inte blir borta allför länge från spel ;) sen är det inget att säga om avstängningarna för bentacklingarna, sånt hör inte hemma i hockeyn, men det känns som moralpanik. Om någon hörde vad som sägs på isen under match skulle hockeyn antagligen förbjudas!

DansbandsWolf: Vad var så kritiskt med den länken?!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare:Så här skrev "egat":

"Roger du är inte rädd om jobbet du. Även om du rätt diskret kritiserar AIK ledningen så riskerar du att komma i onåd. (du minns väl hur det gick för Fotrex )"

Journalist Fotrex är en äldre seriös och frispråkig fd sportjournalist på Norran vid namn Åke Forsberg. Tydligen (enl egat) så hamnade han i onåd för att ha kritiserat AIK ledningen, vilket inte är något problem i övriga Sverige med de lokala föreningarna men tydligen icke i Skellefteå. Undrar om han fick däcken sönderskurna som den kvinliga chefredaktören? Otrevligt sa Bill, ovärdigt sa Bull.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Va...var det inte mer! Typ storm i ett vattenglas...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare:Här är länk

Se kommentar av "egat" 15 februari, 2015 kl. 17:31


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Okej...jämförd med SS/Barbro var ju ett slag under bältet om något. Var inne på Norrans sida å letade efter det du skrev om men hittade nada...sökte å andra sidan inte så noga heller.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Knegare:Ja det där var ju ett god dag yxskaftsvar fullt i klas med SS/Barbro... Förstår att det som journalist Fotrex verkar blivit utsatt för är känsligt och inte passar in i värdegrunden. Jag får forska vidare i denna tydligen mörklagda händelsen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DansbandsWolf: Ajfan...bara för man håller på Skellefte AIK så innebär det inte att man är därifrån.  Faftum är att hålan jag komer ifrån är längre bort än Lule.

Å nog har det skrivits negativt om laget i Norran om än allt för sällan bl.a Savonens text om de nya "reglerna" för att vara ett SHL-lag...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare: Du som verkar vara från Schtaaan kan du vänligen bringa klarhet i ett inlägg på Norran nu i dagarna? Det talas om en tidigare journalist på tidningen vid namn Fotrex som tydligen hamnade i onåd pga negativa skrivelser om stadens AIK, vad hände? Är det här någonting som inträffade före/under/efter det att den kvinliga chefredaktören jagades ifrån Skellefteå? Är det därför vi idag aldrig läser ett kritiskt ord om AIK i Norran? Inte bara för att tidningen sponsrar laget utan snarare pga risken för represalier.

Tacksam för svar.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Du gillar att provocera,va?  Slå ihop Sundsvall å Timrå...jojo!

Inte poulärt hos någon av lagens fans skulle jag tro...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Anfäkta och anamma!

Nu kollade jag upp avståndet mellan Timrå C och Sundsvall C. Ungefär en mil! Typ som från Luleå C (nederluleå) och Gammelstad (äldre Luleå). Inte längre avstånd än man finner inom Stockholm stad.

Ska det vara något att vänta på? För vanligt folk fungerar väl Timrå i praktiken som en förstad till Sundsvall och varför kan inte hockeyn förenas i stället för att den på båda håll ska stå med varsitt ben i graven under det att de båda förenas i en dödskyss. 

Nu ska vi se...Wifstavarv slogs ihop med Östrand 1942 och 1964 kopplades också Fagervik med och klubbnamnet Wifstavarv-Östrand-Fagervik ändrades först 1966 till Timrå. Tunadal blev 1976 Sundsvall/Tunadal och 1985 enbart Sundsvall.

1990 slog man ihop hela skiten till Sundsvall/Timrå. Ja, och?

Tyvärr klippte man inte helt bandet utan lät den ena platsen de båda lagen haft ges till en farmarklubb som döptes till Tunadal. Efter bara två år bröt sig farmar-Tunadal loss och började kalla sig Sundsvall och tre år senare bröt det sammanslagna Sundsvall/Timrå upp och Sundsvalldelen återvände till det andra laget Sundsvall.

Jahaja. 

OK, nu har ni testat att vara uppdelade tjugo år till eftersom ni hade så svårt att samsas efterd et historiska beslutet för 25 år sedan då alla 4-5 lagen skulle förenas.

Är det sä j-a kul att kvala för plats i Dvision 1 eller Allsvenskan?

Gå ihop igen nu för tusan. Och lägg ned det andra laget så att det aldrig kan återuppstå; gör sammanslagningen definitiv så att därefter återstår bara att gilla läget. 

Och döp klubben till Sundsvall Hockey för tusan. Matcherna ska väl ändå liras i Timrå som också finns kvar i historien. Annars är ni väl båda historia snart.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kollade in lite på Division 1. Jag har dålig koll på hur de där serierna organiseras men efter en snabb genomgång ser der ut som att SUndsvall är för j-a starka. Jag gissar att de därmed är klara kvala upp till Allsvenskan? 

Å så fall får de väl möta Tälje eller det andra lag som tvingas kvala sig eventuellt kvar. Just nu ser det laget ut att bli AIK, men serien är inte över ännu. Och det kan faktiskt bli Timrå mot Sundsvall, ser det ut som?

Som utomstående tycker jag att det är trist att se Timrå så på dekis och nu är de två närliggande klubbarna tydligen nära spelmässigt.

Kan de inte gräva ned stridsyxorna och äntligen göra slag i saken. Sundsvall-Timrå-området ska naturligtvis kunna hålla ett lag i Elitserien. Varför går ni inte samman på riktigt? 

Visst förstår man rivaliteten men är det värt att häcka där nere för att ha kvar den? 

Jag dömer ju efter egen erfarenhet. I Luleå var det otänkbart att fundera på att IFK Luleå och Luleå SK skulle förenas men i hockeyn tog kloka saken i egna händer i slutet på sjuttiotalet och kuppade igenom det hela och det gick omedelbart bara bättre och bättre för varje år: sju år senare var vi uppe i Elitserien och har sedan dess blivit kvar. 

Timvall Hockey?

Sundsrå Hockey?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm, ser att pölsorne hoppas att Bertilssons skada inte ska vara så allvarlig. Det hoppas jag också för han behövs i en Pölsa som fått till lagspelet utmärkt men är beroende av att ha så god backuppsättning som möjligt och en Bertilsson på isen är för detta av mycket stor betydelse.

Men nu har jag sett filmen där han skadas och det ser riktigt obehagligt ut. Till motsatsen visats skulle jag misstänka inte bara rejäla avslitningar av fotledens inre ledband och därmed gissa på operativ åtgärd inklusive ingipsning med följd att säsongen sannolikt skulle vara över. 

Men sedan tycktes han kunna ta sig ut för egen maskin vilket jag inte trott möjligt. Kan stabiliseringen av en hårt snörd grilla verkligen räcka för det?

Nå, vi hoppas att skadan blev lindrigare än den såg ut att vara, även om händelsen på ett obehagligt sätt liknade den som ändade Tomas Brolins karriär när han var som allra bäst i sparkboll, uttagen i världslaget och allt. Fast Brolin hade förstås bara en låg sko så kanske, kanske stödet av en högre skridsko räddar Bertilsson. Men jag tvivlar tyvärr.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Alltid intressant att ta del av Apans verksamhet direkt från källan. Jag brukar kolla upp klubbens egen hemsida då och då för att ta del av de nyheter de publicerar. Mest handlar det om skryt över nisse och kalle och andra som blivit NHL-stjärnor. Jag brukar kolla om sådan information på eliteprospects men där är de dåligt uppdaterade för nisse och kalle brukar som regel bara vara beskrivna för AHL-matcher.

Annars informerar Apan om andra viktiga hockeyhändelser. Typ ansiktsmålning, extrapris på Bert CryBurger eller autografskrivning av en brännvinsjournalist.

Lite intresserad av souvenirer kontrollerade jag souvenir-butiken och lurade faktiskt på att inhandla ett par handskar som var snygga. Jag fick då ge upp när jag upptäckte att jag inte hade tillräckligt många fingrar för handskarna. En annan vara jag funderade på var en hink med bananer, komplett med en instruktion om hur man skulle skala dessa. Dessutom lovades man pengarna tillbaka samt en T-shirt med inskriptionen Håll Käft Bert om man lyckades skala samtliga bananer utan att svimma.

Nyss hade man en tvävling för att utse historiens skickligaste Apmålvakt och den har nyss avslutats; ingen vann. Det visade sig att alla vakter som dök upp var köpevakter eftersom Apan aldrig utvecklat egna.

I stället beslutade man att det nu var dags att hissa en tröja, att pensionera ett nummer som en riktigt stor Apspelare burit. Tvävlingen är inte över ännu, men de flesta förslagen tycks gå i riktningen att man hissar #13. Troligen blir det också så och alla uppmanas förbereda sig till festen då det utlovas ansiktsmålning, banjomusik och fria Bert CryBurger då #13, komplett med Bamse-plåster, går upp i taket!

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Riktiga karlar äter inte paté!

Fanns det en bok som hette. Häromåret firade jag nyår i Paris, bjuden på en rejäl fest med väsentligen bara fransmän och fransyskor. Jag trivs ju ypperligt i Frankrike så det var naturligtvis riktigt kul. Men så var det en efterhängsen liten typ som ideligen kom och stack patébrickan under näsan på mig och ville bjuda. Tydligen var det ett urval av unika och speciellt uppskattade sorter, men jag blev inte sugen eftersom de såg ut att vara antingen direkt snittade från obehandlade inre organ alternativt hämtade ur hård mylla i någon stia. Till slut tänkte jag få tyst på dessa erbjudanden och förklarade att där jag kom ifrån hade vi uppfattningen att riktiga karlar äter inte paté. Det tog inte så bra, skulle man kunna säga. Resten av naten tittade han snett på mig och mumlade gång på gång att paté var ju livet!

Kom att tänka på det där nyss, det vill säga riktiga karlar.

Per Ledin åkte på en tackling mot knäet av Apsevc i matchen frra veckan och det var en identisk tackling som den som dåvarande Apan Lehtonen åkte på mot Sønderjyske i CHL-matchen i augusti.

Motståndarna tacklade med sitt knä mot dessa spelares knän, men det tilldrog sig i de lyckliga lägen där vare sig Ledin eller Lehtonen vilade kroppstyngden på de knän som blev tacklade - i så fall är risken stor för elaka korsbandskador plus ett och annat ledband som kan ryka samtidigt. Mycket obehagligt och ofta ledande till lång konvalescens. 

Nej, så illa var det inte. Både Ledin och Lehtonen lyckades lyfta det ben vars knä blev träffat och det innebär att risken för svåra skador med allra största sannolikhet är helt eliminerad. Däremot slängs de förstås i isen. När de balanserar på bara ett ben och det andra benet får en smäll snurrar de runt och tappar balansen.

Men det kan göra ont, bli en liten blödning där motståndarens knä träffar, och spelarna kliver vanligen av matchen eftersom man blir orolig när knäet träffas.

Så de hade alltså tur i oturen. Det fick bara varsitt blåmärke. 

Ledin spelade redan två dagar senare mot Trottoarkanten. Säkert gjorde det lite ont pga hans blåmärke men inte värre än att en riktigt karl pallar det. Speciellt som han nyss återkommit efter sex veckors frånvaro sedan monstret Tollefsen krossat hans armbåge. Nej, Ledin klev förstås in för att hjälpa sitt Luleå.

Lehtonen, däremot, agerade lite annorlunda. Direkt efter match förklarade han att han "var svårt skadad och skylle bli borta i sex-sjy matcher minst" och omedelbart behövde att Mamma kom med Bamse-plåster. Och så blev det också. Lehtonen VAR borta sex veckor för en skada som inte hindrade Ledin två dagar ens. 

Jag har en känsla av att Lehtonen är storkonsument av paté. Kan det var ett utmärkande drag för alla Apor?

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och Karlskrona avgör 2-3 efter 23 sek övertid. Lätt att tycka synd om AIK, bara 7 sekunder från tre poäng mot serieledarna. Var det sparken ned i kval till Division 1 vi såg?

I toppen har vi nu:

1. Karlskrona 47 87
2. Västerås 47 85
3. Malmö 46 83
4. Rögle 46 79 

Spännande avslutning i Allsvenskan när det gäller de två topplaceringarna. Förutom hängmatchen mellan de skånska lagen återstår fem omgångar inklusive:

2015-02-16 19:00 IF Malmö Redhawks  -  Rögle BK
2015-02-18 19:00 Karlskrona HK  -  VIK Västerås HK
2015-02-21 18:30 IF Malmö Redhawks  -  Karlskrona HK
2015-02-24 19:00 VIK Västerås HK  -  IF Malmö Redhawks
2015-02-26 19:00 BIK Karlskoga  -  IF Malmö Redhawks

Snacka om att Malmö har det i egna skånska händer!

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nej, Karlskrona kom inte närmare. AIK vinner tre poäng. Besvikelsen stor i Oskarshamn, Asplöven, Almtuna, Timrå och hos Hästen men glädje och klackarna i taket i Västerås, Maömö och hos Röglarna. Så kan det gå. förberedde jag ett inlägg...men så kommer det:

59.53. 2-2!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tjugofem sekunder kvar, fortfarande 2-1, och Gnaget tar tidut, gissningsvis för att vila spelare efter icing. 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
1.10 kvar och Karlskrona tar ut vakten. Asplöven hoppas att det lyckas. Jag med.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tre minuter kvar på Hovet och Karlskrona har reducerat till 2-1! Nu följs matchen intensivt av såväl toppkonkurrenter som bottenkonkurrenter varav vissa tycker att tiden går långsamt - andra att den rusar iväg. Hockeyns relativitetsteori slår till igen!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det rör på sig i Allsvenskan!

Västerås har idag spöat Mora vilket innebär att de sistnämnda kan vinka ajö till att figtas om en av de översta två platserna. Samtidigt har AIK, i botten, 2-0 på Hovet mot serieledarna Karlskrona med 8 minuter kvar, ett resultat som spetasar till det.

I botten är Södertälje avhänga och får kvala sig kvar. När det gäller den andra kvalplatsen hotar AIK, efter vinst idag, att lämna över den till Oskarshamn, Asplöven, Almtuna, Timrå eller t o m till Hästen! Samtliga de lagen inom fem pinnar med fem omgångar kvar.

I toppen kommer striden mellan de två topplatserna - som får spela om en SHL-plats direkt - mellan Karlskrona och Västerås på 85 poäng, Malmö på 83 poäng samt Rögle på 79 poäng. Då ska noteras att Maömö och Rögle har att mötas i en hängmatch där Rögle - vid vinst - kan hänga på ordentligt i jakten. Men om Malmö vinner är Röglarna avhängda medan Malmö går upp på första plats i serien tills vidare.

De lag som efter de två första får lira kvalserie är också relativt klara i form av Bofors,Burkölen och Mora, medan den sista platsen går till något av de ovan nämnda lag, som hotas av att riskera andra kvalplatsen nedåt med Södertälje. Rala om spännande slut på Den Sista Allsvenskan!


« · 1663409 · »