Luleå HF

SHL · 117907 inlägg · 891 ämnen

« · 1665769 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och hur ska man tänka inför kvällens match? Luleå-Djurgården?

Igår spöade ju Pölsan Öret vilket var imponerande och nu känns det verkligen som att Bulan Boys landat. Att byta tränare i ett kritiskt skede uppfattar jag ju som vanligen meningslöst och mest till fördel för media som då får skriva om tränare XX-effekten i stället för att skriva om hockey. Men i stort sett aldrig lyckas laget åstadkomma det man önskat. Dock har Pölsan verkligen lyckats och det är bara att graturlera. En konsekvens av detta kommer förstås att bli att media kräver tränaravgångar ännu mer frekvent nu och då hänvisa till Bulan-effekten.

Kul som fan att Bulan Boys fixat detta och det hade varit grymt om Pölsan med så starkt lag men drabbat av så jobbiga skador och tappade sugar att de fått kvala. Men nu är nog risken över. Grattis, Pölsor!

Hoppas att inte Djurgårn får kvalfrossa nu igen och att Trottoaren får häng på gårdarna. I detta nu är det 7p Trottoaren måste ta på DIF med fem matcher kvar.

Skulle Apan spöa Trottoaren ikväll medan vi torskar mot Djurgården blir det 10p med fyra matcher kvar...och på fredag har vi Djurgården-Trottoaren...hm gårdarna bord kunna greja det där utan att vi bjuder på trep ikväll.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Ja just det! Malmö hade ju perfekta upplägget med SHL-platsen i egna händer genom match mot både Karlskrona och Västerås nu på slutet - men torskar båda matcherna och nu har vi

1. Karlskrona +38 95p
2. Västerås    +25 92p
3. Malmö       +43 89p 

och då återstår bara

Bofors-Malmö
AIK-Västerås
Karlskrona-Hästen

Malmö-AIK
Västerås-Burkölen
Tälje-Karlskrona 

Det betyder förstås att Karlskrona kommer att gå till allsvensk final och den spelas nog mot Västerås. Därmed blir ett av dessa båda lag klara för SHL direkt. En mardröm för många som räknat med att Malmö skulle ta den snabba vägen upp men nu har ju Lemiux an fin chans att få se Luleå i Västerås nästa år och det gillar vi:-) Alternativet Karlskrona skulle verkligen röra om i grytan;-)

Malmö ser alltså ut att sluta på tredje plats och i så fall får man spela "Allsvenska kvalserie" som innehåller lag 3-8 från Allsvenskan och från den serien får lag 1-3 direktkvala för en SHL-plats.

Skulle Malmö vinna den serien får man kvala mot det lag som förlorat den allsvenska finalen dvs det blir Västerås eller Karlskrona om en plats i SHL.

Men kommer Malmö på plats 2 i den serien får de möta MooDoo och från plats 3 får de möta Trottoaren om en plats i SHL.

Ska vi hålla på Malmö också? Ja det kunde bl a vara eftersom DJ Hemp finns i Malmö och såvitt jag vet också jassuffe nere i dimman.

Mysteriet tätnar. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Vore ju inte så dumt för mig om Gurkan lyckades ta sig till Eliten :)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jahaja. Pölsan få äntligen utlösning för allt bra spel i många matcher på senare tid - på mindre än åtta minuter har de lagt in 3-0 på Öret som byter vakt och tar in Huvva. Jäkla ören - mot oss kämpar nivet ur er men mot pölsan tappar ni tvålen i duschen.

Jaha - där reducerar grym-Ryan 3-1.

Resultat spelar ju inte större roll för oss men Trottoaren  - som nu måsre hämta in åtta poäng för att passera Pölsan är imte så jäkla nöjda.

0-0 i de andra matcherna

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha. Ikväll allsvenskans 50e omgång, därefter bara två kvar.

I topp har vi

Karlskrona +37 92p
Malmö      +44 89p
Västerås   +24 89p 

Ikväll har vi 

Västerås-Malmö
Karlskrona-Asplöven

Om Karlskrona vinner och Malmö dessutom innebär det att Karlskrona är klar för Allsvensk final.  Det är de nog ändå, eftersom de tvåa andra ikväll tar pinnar av varandra och Karlskrona har Hästen och Tälje kvar.

Lite intressant att Karlskrona har sådan hög chans/risk att bli SHL-lag nästa år. SHL rääääds.

Nere vid strecket är det oroligt. Tälje är ju klara för kval negativt och AIK riskerar att bli kompanjon. Men än är risken inte över för Apslöven och andra. AIK har ikväll Hästen och sedan Västerås och Malmö kvar så de får svårt att ta de pinnar de behöver; bl a måste de ta >3 poäng mer än Aspis, även om Aspis förlorar sina tre sista mot Karlskrona, Rögle och Mora. Gnaget får gärna torska ikväll alltså:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Det har du rätt i! Vi skämtade ju om "Djurgården - snart i en ishall nära dig" när de ramlade ur men faktum är att de förstås är mer vana att spela i Happis än Luleå. Även om Aspis väl flyttat DIF-matcher till Delfinen för att dra folk. Nå, degersig.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm...det här borde jag nog inte skriva, men mina spontana tankar...

Så kommer jag ihåg att jag började ett inlägg på Svenska Fans för ett antal år sedan, dagen efter att Fehlman kommit ut ur journalistgarderoben och bluddrat rasistuttalanden om en välkänd sportchef. 

Och det borde jag inte skrivit. Redan dagen efteråt hade jag analyserat situationen bättre och insett att mitt förhastade omöme att "så infernaliskt lögnaktig kunde inte ens en brännvinsjournalist vara" var just ett förhastat omdöme. Det kunde han.

Så nu tänker jag igen, med en jinx-korp på axeln, att...

Hmm...det här borde jag nog inte skriva, men mina spontana tankar...är att jag åtminstone borde redovisa de teoretiska möjligheterna för Liuleå att klättra ovan strecket, även om jag officiellt la ner sådana funderingar efter förlusten mot Öret.

Till att börja med kan vi helt avskriva möjligheterna att hinna ikapp Öret eller Pungen som när fem omgångar återstår, med målskillnad inräknad, ligger 11-12 poäng före oss. Nej, där är det kört, inte ens drömscenarion kan läggas fram.

Men för övrigt har vi:

6. HV-71      50m -4 80
7. Warulfven 50m -2 79 
8. Luleå        50m -2 73

Vilka möjligheter har vi att nå ikapp dessa lag och vi måste passera båda två för att nå plats 6. Till att börja med kan vi konstatera att målskillnaden spelar nog ingen roll. Når vi samma poäng kommer vi att ha bättre skillnad. 

Så för att passera Ulfven måste vi ta 6p mer än de sista fem matcherna och för att passera HV krävs 7p mer än HV.

Kvarvarande matcher:

MODO Hockey  -  HV 71
Färjestads BK  -  Frölunda HC
Luleå HF  -  Djurgårdens IF

Örebro HK  -  Färjestads BK
HV 71  -  Brynäs IF
Växjö Lakers HC  -  Luleå HF

Färjestads BK  -  MODO Hockey
Luleå HF  -  HV 71

Leksands IF  -  HV 71
Färjestads BK  -  Luleå HF

Luleå HF  -  Frölunda HC
Växjö Lakers HC  -  Färjestads BK
HV 71  -  Skellefteå AIK 

Hmm. Vi har ju faktiskt kvar att möta båda konkurrenterna och spelar två sexpoängsmatcher där. OK... ja, de matcherna måste vi förstås vinna om detta ska vara lönt att diskutera. Så det blir vi tungna att anta att vi gör, t ex med ett mål, för att räkna vidare. Det ger oss:

6. HV-71       51m  -5 80
7. Luleå        52m ±0 79
8. Warulfven 51m  -3 79 

Jahaja. Nå, vi måste väl tills vidare räkna med att båda lagen slår MooDoo

Färjestads BK  -  MODO Hockey 
MODO Hockey  -  HV 71 

och då får vi:

6. HV-71       52m  -4 83
7. Warulfven 52m  -2 82 
8. Luleå        52m ±0 79

med följd att Luleå måste plocka ytterligare 4p på HV-71 på tre matcher. Kan det gå?

Luleå vs. HV

Luleå HF  -  Djurgårdens IF
Växjö Lakers HC  -  Luleå HF 
Luleå HF  -  Frölunda HC 

HV 71  -  Brynäs IF
Leksands IF  -  HV 71
HV 71  -  Skellefteå AIK  

Spontant vill jag nog mena att i detta läge borde vi spöa Djurgården medan Apan ledsnat på att gå så dåligt mot HV och vinner ordentligt i slutomgången. Med dessa inräknade har vi:

6. HV-71       53m  -5 83
8. Luleå        53m +1 82

och ytterligare en pinne vi måste ta in på HV för att passera och vi har dessa matcher på oss:

Växjö Lakers HC  -  Luleå HF 
Luleå HF  -  Frölunda HC 

HV 71  -  Brynäs IF
Leksands IF  -  HV 71

Jaa...Läjkrarna bort är förstås en svår match, kanske den svåraste man kan tänka sig i SHL just nu, och Köplustan hemma är inte speciellt enkel den heller. Samtidigt har HV både Pölsan och Trottoaren och man vet ju att under slutomgångarna av SHL kan strecklagen vara de svåra moståndarna. Hmm. Helt j-a omöjligt är det kanske inte att ta HV.

Men hur ser det ut gentemot Warulfven då?

Luleå vs. Warulfven

Läget, som sagt:

7. Warulfven 52m  -2 82
8. Luleå        52m ±0 79

med kvarvarande metacher:

Luleå HF  -  Djurgårdens IF
Växjö Lakers HC  -  Luleå HF 
Luleå HF  -  Frölunda HC 

Färjestads BK  -  Frölunda HC
Örebro HK  -  Färjestads BK
Växjö Lakers HC  -  Färjestads BK 

Ganska svåra motståndare för Warulfven, men Ulfven är ju i toppslag. De KAN vinna alla de matcherna - men också förlora dem. Är det helt uteslutet att Luleå tar tre poäng mer än Ulfven under dessa tre omgångar?

Nej, igen-kligen inte.

Ja, vad fan. Visst är det svårt, t o m rent infernaliskt svårt.

Men inte omöjligt.

I KVÄLL ÄR DET JAG SOM RÅHÅLLER PÅ MOODOO OCH KÖPLUSTAN!

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Förbundet kan vara sjukt petiga, haha FBK fick väl en chock när dom klev in i Lombia ishall! skulle kanske vara ett bättre alternativ då ev. Dif är rätt van att spela i Happis ;)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Tycker att det låter som ett utmärkt förslag att spela i Happis! Visserligen liten hall, men som du säger, för att förstärka vår fina koppling med dem.

Tror att det diskuteras Boden och Piteå som mer närliggande, större och det vore väl kul om det blev sistnämnda så kunde du promenera dit och få se riktig hockey;-)

Själv har jag tänkt att Luleå kanske redan nu skulle snacka med förbundet och erbjuda sig - om vi kommer på plats 7-8 - att spela BHH isf HBH. Folk har ju tydligen menat att det är ett sämre upplägg för det högre rankade laget och pekat på i fjol då båda 9-10-lagen fick spela kvart. Men från vår sida sett kan man förstås diskutera om alternativet att spela första hemmamatchen lite borta är så bra.

Nja, jag vet inte vad jag tycker. Kanske en hemmamatch i Haparanda-Piteå-Boden skulle bli en stor upplevelse med härlig stämning. Men vi skulle behöva bussa dit en massa åskådare från Luleå plus räkna med att gästarenan skulle fyllas på av lokala intresserade. Jag vet ju att första gången vi var med i Europaligan för 4-5 år sedan inledde vi rätt uselt och var nästan utslagna, men så la vi en hemmamatch i Kiruna. Då spöade vi Warulfven, som då var riktigt bra, och sedan vände allt och vi har dominerat Europa starkare än Apan dominerat Sverige.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Finns alltid utrymme för förbättringar och sen är det synd när någon drabbas felaktigt, snabbt har någon fått en karriär släckt om det vill sig illa..

Undra om ni kan spela första play in matchen hos asplöven? då har ni ju verkligen nyttjat sammarbetet med Haparanda på ett bra sätt för dom har väl lånat Coop ett par gånger i år?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Läste också det Robert skrivit och han brukar ha tänkt rätt.

Låter korrekt att eftersom Owuya går till domstol för att få ersättning för de två månaderna har avtalet inte reglerat villkor för den situation som varit och därför bör Luleå bli skyldiga betala hans lön. Ungefär som Djurgården tvingades ersätta Markus Nilsson, då de inte ville betala honom den avtalade lönen eftersom de menade att "det hajjar väl alla att avtalet inte förutsatt en sådan orimlig och otänkbar händelse av force majeure-karaktär som att DJURGÅDEN, Fjollträsks Fjollhet, ska ramla ur Elitserien!".

Det finns nog förbättringar att vänta när det gäller att formulera professionella kontrakt för proffsen.

Men samtidigt pekar på Robert på en ännu viktigare sak: amatörerna bakom beslutsordningen inom idrottens "rättskipande" instanser. Detta att det tar en j-a tid för förbund, för dopingkontrollansvariga, för RI att hantera frågor där det inte krävs ytterligare utredningar utan igen-kligen bara att ansvariga för beslut fattar beslut - en process som teoretiskt sett kunde klaras av på en dag.

I det här fallet tror jag dessutom att RI ställt sig bakom ett beslut av dopingstraffbeslutande om de bara hade varit kloka nog att fatta ett rimligt beslut. Det är klart att det varit bra att markera att "inte fan går man in på toa när dopingkontrollanter säger att man inte får" men eftersom han någon timme senare lämnade det efterfrågade provet och testresultaten var negativa inser alla kompetenta att han verkligen INTE var dopad (spekulationer om att hankunde nog varit dopad en timme tidigare men det "hann" ur kroppen är bara fåniga) men gjorde en knäpp bedömning och att straffa honom med ETT ÅRS AVSTÄNGNING och därigenom totalt knäcka hans karriär skulle ha varit för jävla proportionslöst och korkat.

Kul mitt i allt detta att Mark fick en ny klubb och fick fortsätta spela hockey:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Hehe jag provade oxå koka sprit när jag plugga på Tekniska i luleå!

Men nog känns det som jag missat lite här! vad är det som händer?

Osten är i farten! Owuya-gate?! läser Robert Pettersson på hockeysverige och inte så snyggt hanterat? man undrar om Osten lyssnat på Fagervall DET ÄR ÅT HELVETE MED ALLA REGLER...

http://www.hockeysverige.se/robert-pettersson/2015/02/20/darfor-bor-owuya-ha-ratt-till-pengarna-han-kraver-av-lulea/

Och mannen med guldbyxorna (Osten) är i stor tagen, "monster erbjudande" Rödin (som ni verkar gå miste om) och Kevin Clark från tyskaligan! fan jag tror ni kommer gå all in på att köpa ett SM guld inför nästa sässong ;)

Ska spännande att se om det kommer att lyckas eller blir ett luftslott!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Läser i Aftontrasan att Anton Rödin, som gjort succé speciellt i år och har ett utgående kontrakt, inte oväntat jagas av en massa SHL-klubbar och däribland nämns speciellt  Apan och Luleå och vi påstås ha erbjudit Rödin en "monsterlön" som Pölsan inte har en chans att matcha.

Men i Trasan skrivs, och jag citerar

"– Jag har ganska klart för mig var jag vill spela, sedan är det så att allt tar sin tid. Om det blir klart så får Brynäs gå ut med det.

Är Brynäs ditt huvudalternativ?

– Klart att det är så. Jag är i princip från Gävle och har spelat här länge. Brynäs ligger mig varmt om hjärtat och jag vill väldigt gärna vara kvar."

Naturligtvis är det inte bra för oss om vi inte får en spelare vi vill ha.

Men jag erkänner att i senaste årens svenska elitklimat - där spelarna vandrar från klubb till klubb styrda av plånboken - är det väldigt fint att se någon tänka som ovan. Känns bra att följa en liga med spelare som Anton Rödin.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Det låter ju för j-a trevligt, Riebnes menar jag. Visste inte ens det fungerade att fiska nu men du kanske inte kastat utan pimplat och pimplat verkar du ju gjort fast då i platsmugg;-) Låter som en spännande grogg även om jag är försiltig mot HB om man inte bränt själv förstås.

Hade en period en helt prima proffsapparat, eller rättare vi fattigas tudenter hade en vi delade på. Fina nätter när man satt och väntade in temperaturen stiga mot 78,16 och den gula lågan som den första metanolhaltiga vätskan som brann med gul låga konverterade till den vackra blå. En del nätter blev testningen så intensiv att när man nästa morgon när man vaknade fann att inte mycket var kvar. 

Men tillgången var stor och blandningarna till drickbart avlöste varandra. Mest populär blev s k nattpunch där s k punschessens späädes ut med den egentillverkade 96%iga till angenäm styrka och smak. 70%ig punch visades vara överlägsen. Mest unik blndning var dock Absint. På vinden till gamla Serafimerlasarettet i Stockholm (lasarettet som invigdes i slutet av sjuttonhundratalet med den lyxiga garantin att man utlovade max två patienter per säng) hittade vi en bok från slutet av 1800-talet om Absint med kompletta receptsamlingar samt en lång kartläggning av att inmundigande ledde till hjärnförtvining (en biverkan jag är säker på att många läsare av denna hockeysida nu anser bekräftad) vilket vi själfallet inte kunde motstå;-)

Du missade inget. Nu på slutet handlar det ju bara om att säkra att Pölsan och Djurgårn ska 1) skicka Trottoaren till kval 2) göra upp vilket lag som får Luleå och vilket som får HV-71 i PlayIn. Just nu lutar det mot att Luleå möter Pölsan och segrarna får Apan i kvarten.

Vi är överens. Jag vill möta Apan i slutspelet; jag vill ALLTID möta Apan;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Har varit upp till Riebnes och druckit spr.. hrm fiskat, ser att allt är sig likt här :) mer fokus på Saik än luleå? missat några matcher men det var de värt, ser att Kuriren bloggen skriver att "skellefteå darrar" och att social slutspel mest troligt är en fördel, vi får väl se och jag undrar hur många lulefan som håller med Landström.

Är rätt säker på att vi kommer att mötas i kvarten och då blir det förhoppningsvis hockey godis på hög nivå och det blir nog sjukt jämnt!

Här får du ett litet groggtips:

En mindre plastmugg, 2 delar hemkört, 1 skvätt redbull samt cola upp till kanten och en fjälllämmel under skon!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ok tackar! "No hard feelings!" Jag kommer nog inte vara sååå flitig som du... Men nått ska jag nog prestera kanske. :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kaiser: Hej Kaijser,

jag brukar kolla av nicks för att identifiera SS-apans extranick. Köper det du skriver och uppfattar att jag tog miste. Håller med dig om allt det du skrev. 

Välkommen till hockeysnacket;-)

Sven


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: tror du ska lugna ner dig lite, du spinner iväg lite väl hårt. Jag har inget med sven sewage att göra. Det mesta av han skriver är rappakalja o hatinlägg. Skulle  gärna diskutera både med honom och dig men jag är rädd att både ss-fjanten och du snabbt skulle börja med snack om låg iq, banjon, råttor, apor, köpelag och allt annat tjafs än hockey. Nej, jag är inte Luleåfan, men jag kan uppskatta bra hockey även från dem. Det kommer att komma en tid, förhoppningsvis en tid bort, när Luleå är bättre än Saik, men det kan jag ta, man ska tro på sitt lag, men om man inte är ödmjuk inför andras prestationer så lär man sig inte. Som sagt, blanda inte ihop mig med Barbros och Nicks. Kaiser är en nick jag använt i vissa onlinespel. Vill inte heller att du blandar politik med hockey, speciellt inte en tokgalning som den där norrmannen. Med detta sagt så vill jag avsluta med att jag hoppas Lule och Saik möts i final, om det blir möjligt beroende på var lule slutar i tabellen! Väl mött!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

SS-apans nya kläder!

Ja, den som läst vad SS-apan under alla sina påhittade signaturer "presterar" på Ap-sidan vet ju att värre rappakalja har man sällan sett. Den pensionerade hatbrottslingen är sällsynt vedervärdig och saknar intresse för hockey men är bara på nätet för att jävlas med folk, applåderad endast av sig själv, genom någon av de olika signaturer han sitter och reggar.

I somras dök han upp och samtidigt ett antal andra nicks, som tycktes "hålla med" om hans puerila skitsnack. De flesta reggades som Apor förstås men han kör också med andra kopplingar. Inte speciellt svårt att genomskåda, förstås, och han har lagt ned det projektet förutom signaturen farbror sören eller barbro eller hur det nu är. Jag har ju sedan lång tid lagt av med att kolla vad de pysslar med fast som jag kommer ihåg det satt de bara och la in samma typ av skit när de inte var upptagna med att berömma "varandra".

Däremot kollar jag av andra sidor och upptäckte bland nyreggade Apor att SS-apan nu planterat några nya nicks, vilka förstås är sådana han förr eller senare släpper fram i syfte att de ska låtsas ovara SS-apan och komma med ny skit. Att låta dessa dvs han själv - applådera SS-apans egna inlägg tror jag han skiter i: trots hans begränsade talang att tänka tror jag att t o m han klarar att förstå att alla begriper att han bara dravlar.

Nå, dags att presentera de nya kläder SS-apan tänker dra på sig i sinom tid. Nu har han reggat ett gäng så snart kommer kommer han att aktivera dessa för ny skit. 

Här har vi SS-apans nya namn och "födelsedagar" dvs när han reggade dessa.

Olov Eriksson
född 25 januari 2015

Kurtan
född 14 februari 2015

Har du
född 16 februari 2015

Kaiser
född 19 februari 2015

Jag skulle tro att "Kaiser" är det som ligger honom närmast hjärtat eftersom det osökt leder tankarna till tidigare tyska ledare, något hatbrottslingen uppskattar i sitt tänkande med etniska hatgärningar, betecknande av de som uppskattar andra hockeylag som "undermänniskor", när han inte helt tappar fattningen och erkänner att han vill hylla "Hela Norges Hjälte - Anders Behring Breivik!"


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hörde talas om att Apan var något grönjävulskt favoriserad av zebrorna igår och gissningsvis är det en följd av att Apan numera är på krigstigen mot domarkåren. Speciellt gäller det tränartrion, ja, det är ju Apwallson det är frågan om. 

Det är pinsamt att se hur han uppfört sig - eller rättare INTE uppfört sig under senaste månaden. Att Apan förlorat så mycket under senaste månaden kanske har liiiite koppling till Apwallsons utbrott är det!

Aåwallson har vrålat, skrikit och skällt ut zebror efter noter. Vansinnet har sputat ur ögonen och fragan ur käften och folk i båset får gömma sig och ta skydd när Apwallson går bärsärkagång och slänger saker omkring sig. I intervjusituationer försöker Apwallson hålla tand för tunga och svarar så ofta han kan att "jag kommenterar inte domarinsatsen men var och en kan ju med egna ögon se vad som händer!" men ofta kan han inte behärska sig utan domderar VI BLIR HÅRT STRAFFADE och häromdagen talade han klarspråk och förklarade att zebrorna VISAR EN FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT för Apan!

Inte undra på att APsupportrarna går bananas, skyller samtlige de få förluster laget har på zebrorna och startar häxjakter på stackars Sören Persson som försöker göra sitt jobb så gott han kan, men blir korsfäst av Aporna som alltid ska hitta en skyldig när något går Apan emot. Och denne skyldige ska framför allt INTE vara från APschtaan. Hittar man dessutom någon från motståndarlagen eller än bättre en kvinna, ja då är saken klar!

Och Apans jakt på skyldiga som får kristallnatten att blekna har tydligen givit effekt. Igår lydde två rookiezebror Apwallson och Appubliken till punkt och pricka och tog ut gårdare i parti och minut. Trots detta lyckades Djurgårn hålla 2-2 uppe i APschtaan en bit in i tredje men då tyckte divan Pesonen att det fick räcka.

Efter ungefär en minuts spel glider divan Pesonen långsamt bakåt mitt på isen, som ville han visa att här äger jag och bestämmer allt, det är min jag, PESONEN som är här och ni andra ska bara buga och bocka.

Några gårdare passerar alltför nära Pesonen utan att röra honom men det är tillräckligt för att Pesonen ska bestämma sig för att gårdarna VISAR EN FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT för honom! Förstår de inte att när han glider baklänges mitt på isen är hans respekterade komfortbala zon den att gårdare som vill åka skridskor någonstans får hålla sig efter sargerna.

Nu räcker det, tänker Pesonen, nu har jag fått nog!

Divan Pesonen beslutar sig för en maktdemonstration!

Pesonen slänger klubban på isen, slänger upp armarna åt sidorna och vrålar ut sin ilska!

Och zebrorna lyder! Visar ut en random gårdare tagen ur högen, eftersom ingen gårdare rört divan Pesonen, och i efterföljande PP sätter Apan 3-2. Gårdarna inser att mot kombinationen divan Pesonen och lydiga zebror finns inget att göra, krymper ihop och förlorar matchen.

Hockeygeniet Apwallsons strategi har återigen firat triumfer! Det är väl det som är värdegrunnnnnden....


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ja, herregud vilka tomtar.
Såna där insamlingar och upprop kommer som bekant alltid från nån rättshavererad tragikomisk figur, ofta överengagerad 13-årig supporter som på nätet lyckas samla ihop ett gäng av likasinnade. Bara att skratta åt spektaklen, dom inser ju inte själva hur skrattretande dom beter sig.
Väx upp för fan, och inse att domarnas misstag ingår i spelet och är nåt man måste räkna med, hur jävla orättvist man än tycker att det kan bli ibland.
Alternativen är annars att man uppfinner robotar med enorm hjärnkapacitet som inte påverkas av yttre faktorer som publik, stress, spelare som skymmer sikten, spelare som filmar osv osv. Robotar som till 100% gör korrekta bedömning i varje tveksam situation.
Eller så accepterar man att det handlar om bedömningar, där en normalbegåvad person borde begripa att det kan bli fel, hur mkt domarna än utbildas, dömer och skaffar sig erfarenhet.
Men som sagt: fördelen med nätet och i det här fallet fejsbuck, är ju att dom här tomtarna helt ogenerat exponerar sig själva, så att vi normalbegåvade kan få oss ett skratt och peka på hur mkt idioti det ändå finns här i världen och som man innan nätets tid inte hade så stor vetskap om....

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

PlayIn till slutspelet 2015

7 mars Luleå-Pölsan (spelas i Boden eller Piteå?)
9 mars Pölsan-Luleå
10 mars Luleå-Pölsan 

Ja, det är riktigt. Jag räknar nu med att vi får möta Pölsan i åttondelsfinalen. Eftersom vi mött Pölsan i fyra slutspel och varje gång fått stryk - den ena gången värre än den andra - och dessutom torskat mot laget 3/5 ggr i år skulle jag hellre önskat Djurgårn som motståndare och räknat på/med det, som optimist.

Men jag är också realist. När läget blir kritiskt finns bara att gilla det. Och nu gillar jag följdaktligen vårt kommande möte med Pölsan.

Varför tror jag det blir Pölsan? 

Jag har kollat in fakta. Här har vi resultaten senaste åtta omgångarna, som en indikator på formen för närvarande:

1. Läjkers 20
2. Öret 19
3. Luleå 16
4. Pungen 15
5. Ulfven 15
6. Lustan 12
7. Apan 11
8. Pölsan 10
9. MooDoo 10
10. HV-71 10
11. Djurgårn 5
12. Trottoaren 1

Lite imponerande att Luleå ändå ligger trea, det hade nog inte många trott utan att ha kollat.

Men mer intressant att konstatera att Öret, Pungen och Ulfven går så starkt. Den som fortfarande hoppas att vi ska nå förbi dessa lag kan nog glömma det. Vi blir kvar på PlayIn-området.

När det gäller vilka vi får möta gäller frågan vilket lag som slutar på nionde plats. Kollar man in formen på de tre lag det gäller är ju prognosen självklar: Trottoaren är chanslösa och Pölsan kommer att passera gårdarna.

Bara att bita i det sur... jag menar söta äpplet. Från och med nu gäller det att gilla läget:-)

Min gissning är alltså att PlayIn kommer att gå mellan

Luleå-Pölsan
HV-71-Djurgårn

Och om de båda först nämnda lagen vinner innebär det att vi, som sämst placerade lag av de åtta i slutspelet, i kvarten får möta serieettan.

Vilka fina utmaningar:

1. I åttondelsfinalen får vi för första gången någonsin besgra Pölsan i slutspel!
2. I kvartsfinalen får vi för första gången någonsin besgra Apan i slutspel!

Härliga tider, strålande tider!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Dessa Apor!

Läste Apsidan på Svenska Fans nyss och de har ju länge förklarat att de blir utvisade - inte för att de spelar fult - utan för att alla zebror är mot just Apan. 

Med den logik som bara kan räknas fram på kulramar designade för sexfingrade har de vidare "kommit på" att Apan alltid är det spelförande laget och ergo ska de ha FÄRRE utvisningar än det icke spelförande laget och slutligen är utvisningar av Apor felaktiga och kan således bara bero på att domarkåren är emot dem, vilket skulle bevisas med aplogik:-)

De har tydligen också fått för sig att Sören Persson är mest emot dem och nu finns det en namninsamling med hundratals namn som kräver att denne zebra stoppas (länk).

Jag delar ju uppfattningen att zebrornas nivå är exceptionellt under vad som kan accepteras och att vissa är galnare än andra. Däremot tycker jag - tvärtemot aporna - att de utvsias alldeles för lite eftersom de bryter mot reglerna mest hela tiden och kommer undan med det mesta. Om Sören nu visar ut apor oftare än andra stiger han förstås i min aktning.

Stå på dig, Sören!

Skriv appselut INTE på listan, alla kloka hockeyintresserade!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

eltifoso: He he, ja, 24 poäng och +48 mål före Trottoarkanten. Jag troor att ni är klara;-) 

Hmm, 18 poäng för oss före Trottoaren - ja, då är ju också vi klara! Vi får gratulera varandra.

Jag räknar dessutom kallt med att ni tar en plats direkt i kvarten. Frågan är bara vilket lag ni sparkar ned. HV-71 ser det ut som just nu.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Forsberg 1978: Tack och beklagar att ni släppte pinnarna til Ulfven, speciellt efter den första perioden. Men det motståndet är helt opålitligt.

Warulfven är Warulfven.

Tack och lov kvittrade Läjkrarna med ett par minuter kvar och vann sedan i sudd. Men Trottoaren tog första pinnen på fyrtioelva matcher.

Luleå slarvade bort Lassies nolla, t o m lät MooDooismen måla x 2. Tråkigt. 

Det sammanlagda slutresultatet av dagens omgång blev alltså att Trottoaren tog in 1 poäng - men inte 3 poäng! - på Pölsan och Djurgårn, men de behöver fortfarande ta in 5p på Pölsan eller 7p på gårdarna för att passera. Och nu återstår bara fem omgångar...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: får gratulera till segern!

Nu känns det väl som om båda våra lag undviker negativt kval, trots alla belackare och haters runt om i landet

Våren närmar sig och hockeylivet leker som solen skiner

Ha en fortsatt trevlig helg , torsk för både Modo och Brynäs samma kväll är ju mumma

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Totalt vidrigt att FBK vinner detta, vidriga lag!!

Grattis till 3 pinnar Sven!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hinner knappt skriva det så snubblar Ulfven vidare till 1-3. 

Nu behöver Läjkrarna verkligen göra sin plikt!

Halv period knappt kvar i avslagna Övik. 0-4 fortfarande.

Vore väl kul om duktige Lassie får hålla sin femte nolla ikväll, gå upp på delad ledning i den kategorien med Berguven och Nihlstorp. 

Såvitt jag kan se kommer Lassie också att gå från plats 2 till plats 1 avseende %SVA samt från plats 3 till plats 1 avseende GAA om han håller nollan sista åtta minuterna nu. 

Kämpa för Lassie nu, grabbar!

Det vankas ju SHL Awards i april och vakten med bästa stats ska ges pris läste jag. Däremot har de inte definierat vilka stats det handlar om. Säkrast att lägga sig först på alla listor då:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och Warulfven snubblar in 1-2. Just nu är Trottoaren bara 2p efter Pölsan. Kom igen nu, Läjkrar!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Huge: Verkar som att Pölsan förutom att nu vara mycket mer stabila också kan under lång tid äga sönder andra lag under åtminstone delar av matcher. Kan den förmågan bli mer bestående undrar man gränsen går för Pölsan i år, hur högt och långt kan man nå? 

Det blir spännande att följa:-)

Håller med om att det är obegripligt om inte Läjkrarna kör över Trottoarkanten trots sistnämndas extremt defensiva försvarshockey, som de är nödda och tvungna till. 

Fast lag passar och opassar varandra. Läjkers har ju tappat två - med stora siffror - mot Trottoaren i år, även om de vann senaste, också med stora siffror.

KOM IGEN NU, LÄJKRAR!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: Jo. Tänker att så har värdelösa kan de ju inte vara utan att de snarare lagt ned SHL för i år och mentalt redan förbereder sig för kvalet. Men Elitserielag som är väl förberedda för kval brukar ju i slutet av serien ha ordnat upp ett cementförsvar och kan sedan leva på ett anfall som, när det fungerar, lyckas bättre än de allsvenska eftersom de i grund och botten ska ha skickligare spelare. Nu ser det ju mer ut som att MooDooismen tappat allt och snarare blir skrovmål för hungriga allsvenskar?!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Märklig match i Gävle.
Vi tokdominerar första och det är Brynäs mot PW i deras kasse, lite som igår när det i första var Honken som räddade oss.
Sen jämnar det ut sig i andra men det är likförbannat dom som gör 0-1.
Varpå Hedman sin vana(?) trogen sätter in en onödig tackling mot huvudet på Nörstebö och vi målar i PP.
Men vad händer i Växjö? Ska trottoaren skrälla mot alla odds?
Kom igen nu, smålänningar!!
Och ni har lekstuga i Dövik, Harju får tillbaka radioaktivt, som Christer Abrahamsson så klokt uttryckt saken....   :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Modo är hopplöst dåliga, det bästa för den klubben vore att göra en reboot i allsvenskan under ett par år.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu rullar det iväg i Övik. 0-2 blir 0-3 blir 0-4 och huxflux har Luleå inte längre negativ målskillnad. 

Sigalets återkomst är lyckad - redan 1 mål och två assist.

Pölsan-Warulfven nu 1-1 medan Trottoarkanten fortfarande har 0-1 i Växjö.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm, Daniel Zaar. Började säsongen starkt men föll därefter bort länge delvis beroende på att Hr passläggare Wallmark kom bort. Men Daniel har arbetat sig tillbaka starkt pch är numera mer initiativrik och framfusig än någonsin. 

Andra målet för Luleå idag kom när en MooDooist hade puck under kontroll vid sarg bakom eget mål då sarg sätter in en rejäl tackling, pucker kommer lös, Zaar snor den och spelar fram Näkyvä naken i slottet.

Nyss en situation vid Lassi där spelare efter spelare går in för att hjälpa till och en MooDooist bultar på honom men Zaar svarar helt orädd genom att pumpa in några småpärlor. Vår målvakt går man inte på, få ska man ha stryk, såerebara.

Klokt av Zaar att ta en säsong i Elitserien innan han drar till NHL. Kanske han skulle ta en säsong till och plocka på sig 5-10 kg till för att fixa den ytterligare tuffhet som kommer att behövas där. Finns chans för en lysande framtid för pojken.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Andra perioden börjar i Övik, men det känns knappast som någon nerv i en match som Luleå leder med 0-1 redan. 

I början av andra kommer, i kontring, tre MooDooister fullkomligt nakna mot Joel Lassinantti, med bara en luleback som stöd. Nu är ju denne back Krtistian Näkyvä och 3 mot 1 är för MooDoo och inte oväntat slutar det med att Näkyvä läser av allt och tvingar en MooDooist som är längst bort att skjuta sedan Näkyvä lagt sig och neutraliserat pass varpå det inte blir farligare än en saegblockering på andra sidan isen.

Därefter får MooDooismen sitt fjärde PP som är lika faligt som de tidigare tre dvs de väljer att väsentligen spela PP i egen zon och lyckas alldeles utmärkt, äger puck mest hela tiden utan att Luleå får mer än ett fåtal chanser.

Ja. Det finns bara ett ord för att - jämfört med hur det brukar vara i Övik - karakterisera hemmaspelarna, den trötte ersättningstränaren och publiken.

Avslaget.

Formellt är MooDoo med idag men mentalt och i praktiken spelar de redan matcherna i mars-april eller när det nu är. Mot Rögle/Mora/Bofors eller varför inte mot Burkölen?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Den ene botten åker ut, lule boxar, botten kommer, då åker andra botten ut och Luleå boxar igen.

Andra botten rörde MooDooisten Torp, som försökte sno klubban av botten, så då släppte klubban varpå Torpen slänger sig på isen och Kubben tar ut botten?

Visst har jag i flera år klagat över allt sämre zebrastandard - inte för att det speciellt drabbat Luleå även om jag akut reagerar på utvisningar av lulespelare - men i år tror jag att botten gått ur och de är så j-a värdelösa att det skulle vara bättre om de inte ens var med. För spelare, för supportrar, för hockeyn.

Nå, MooDoo kommer inte ens in i vår zon när de lirar PP i nästan fyra bottenlösa minutrar i rad. Det här ser inte bra ut inför kvalet.

Näkyvä sätter 0-2; Zaar tog pucken helt sonika av en MooDooist, spelade fram Näkyvä naken i slottet och pang.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå tar ledningen med 0-1 genom ena botten och det är trevligt att bottarna börjat leverera återigen efter flera säsonger då de lyckats lite sämre. 

Pungen kanske tröttade ut MooDooismen mer under 6-1-matchen igår än vi blev sega efter att ha stått på hälarna mot Pölsan.

Nå, jag är väl inte sådär engagerad i resultatet idag utan mer förhoppningsfull att Fagervall letar fram fungerande linor. Bottarna och Emil köper jag rakt av men det är i första hand vad Harju-Ledin och Zaar kan åstadkomma - eller för den delen Lennart-Grana och Pistol Pete.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Huge: Ser att ni 21 timmar efter match möter en utvilad Ulfv. Ett tydligt bevis på hur extremt osportsligt förbundet i samverkan med Cmore skött sitt jobb. Själva möter vi MooDoo som också lirade igår, skönt det, eftersom vi åren med bäktobäk konsekvent förlorat mot utvilade lag. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Tackar, tackar!
Men som bekant: Ulfven är alltid Ulfven...    *grrrrr*

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Huge: Han behöver det;-)

Grattis till era tre poäng redan idag och lycka till i de andra matcherna ni spelar.

Faktum är ju att ni spelar i såväl Gävle som Skellefteå och Växjö idag även om ni själva ka påverka skeendet bara i en arena, men resultaten kan vara lika viktiga i tre arenor. Och nu har ni startat med att "ta tre poäng". Önskar er sex pinnar till idag:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: *ASG*

Det där borde reta upp pensionären rejält.....   :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Apan vann med 5-2. Detta trots att Djurgårn totalt dominerade matchen vilket skottsatsestetiken 42-10 tydligt visar. 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Shit pommes frites! Burkölen som vunnit 6/7 senaste och bl a spöat samtliga topplag i serien ligger nu under med 3-1 mot Gnaget med bara fyra minuter kvar. Aspis har ju ändå 3-0 på Timrå sedan första perioden, men ett ryck idag hade känts tryggt för att försvara platsen i Allsvenskan.

Detta om risken att handra under det strecket.

Asplöven kommer nu att vara tre poäng ovan plats undre nedre strecket men dessutom tre poäng under plats ovan övre strecket. Det är grymt jämnt där nere bland de allsvenska strecken!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Huge: Hehe, ja denne Apsevc. Han ÄR ju en jäkligt duktig back men om någon kunde begripa varför han nödvändigtvis måste spela så fult. Jag kollade ju upp honom och fann att så har han alltid varit förutom under junistiden hemma i Tjeckien för då var han väldigt mycket värre.

I första CHL-semin mot oss nådde vi oavgjort nere i Apschtaan helt beroende av att Apsevc hade psykbryt och blev utvisad gång på gång. Då handlade det inte alls om att han tog s k nödvändiga utvisningar utan att han expoderade hela tiden för minsta anledning. Och eftersom han orsakade att Apan bara fick oavgjort tror jag han åkte på kvartssamtal med Apwallson, BryBert och gänget för efter det har han försökt lägga band på sig några matcher men nu börjar han balla ur igen.

Fast vi i Luleå får vara tacksamma. Apsevcs fulspel var en starkt bidragande orsak till att vi gick till CHL-final som vi vann. Tack, Apsevc!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Bratwursten: Tack och detsamma - önskar all lycka till er vid kommande sex matcher förutom då att jag gärna ser att ni nöjer er med plats tio så vi inte behöver mötas i åttondel;-)

Apan verkar helt ha tagit över nu 4-2 och gårdarna har gett upp. Det innebär alltså att tar ni minst två pnnar av Ulfven ikväll passerar ni DIF och är nya 9or. Alltid trevligt när Warulfven får smörj.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: PP för gårdarna nu efter att Apsevc kört upp sin klubba i ansiktet på en motståndare. Ännu mer vatten på din kvarn...   :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Försvann med massor av andra bestyr igår, men tack själv :) och lycka till ikväll!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Huge: alldeles:-) Jag håller ju på gårdarna i syfte att inte behöva möta er i åttondelen - du håller på Apan, i motsatt syfte att gärna möta oss i åttondelen men framför allt för att hålla Trottoaren under strecket.

Jag kan nog tycka att du har starkare motiv än jag. Så i sympati lovar jag att småhålla lte grann på Apan;-)

Har ju haft matchen uppe och gårdarna får ju slita livet ur sig för att hänga med; 5-0 för Apan hade inte varit orättvist, men gårdarna har starka spetsar och därför 2-2. Fast det rinner nog iväg i tredje. 

Mest ense är vi nog om att hoppas att Läjkrarna är i toppslag ikväll!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Du får förlåta mig, men idag är jag SAIK:are.
Dock enbart en tillfällig sådan, ibland får man bita i det sura äpplet för den goda sakens skull...  ;-)

« · 1665769 · »