Luleå HF

SHL · 117831 inlägg · 891 ämnen

« · 1699227 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Klart det är tråkigt för Whitney och Modo, men Modo har nog varit medvetna om risken sedan dag ett. Whitney är ju i grund och botten en spelare som är för bra för SHL, och själva huvudorsaken till att Modo kunde värva honom var nog hans osäkra situation. Jag tycker det är trist att SHL tappar en spelare som antagligen hade varit en av seriens bästa om han hade varit frisk och hel.

Beträffande målvakterna som gick till Brynäs: Starkbaum vill inte Modo ha kvar, minns inte hur det var med Svedberg men han lyckades ju aldrig fullt ut där. Med Brynäs och målvakter tycker jag mest det är synd att Joacim Eriksson aldrig har spelat i vårt A-lag, han är ju en duktig kille härifrån som tyvärr blev överflödig i och med att Lindbäck och Markström kom fram i samma veva. Istället fick Eriksson "äran" att vakta Skellefteås bur när Brynäs tog SM-guld 2012 och därefter för egen del ta ett guld efterföljande säsong. Som den Gästrike han är hade han nog hellre tagit guld med Brynäs än Skellefteå...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Läser att Ryan Whitney lägger av. Upp på bordet kommer nu alla självutnämnda experter och naturligtvis vinfyllot Ulf-Ture också. Personer som inte kan ha medkänsla med Ryan och MooDoo i detta nu utan vädrar morgonluft för att attackera, håna, skälla och skratta. Fy fan.

Själv har jag beklagat MoDo som under många år på 2000-talet hade lag som definitivt kunde tagit Le Mat - och ett år också gjorde det - men kunde ha många fler inteckningar för så bra lag hade man, men nästan oslagbart elakt alltid drabbades av målvaktseländen. Och något försent plötsligt hade flera toppvakter varav de flesta gick till Trottoaren och Pölsan och där blev stora.

Plus att laget fått fram några egna riktigt bra spelare bara det att de blev alldeles för bra och försvann till NHL där de blev stjärnor. Nu menar jag riktiga stjärnor, inte Apstjärnor som mest hålls i AHL.

Till allt detta hör också att MooDoo snuvades på ett SM på nittiotalet när Sedinarna skulle hämta hem det och än värre tidigare när Malmö tillätts full klappjakt på Peter Frosberg medan domarna blundade på ett sätt som än idag får en att fundera på hur mycket det kostade Percy.

Under senaste åren har MooDoo haft väldiga ekonomiska svårigheter och kämpat i motvind plus då att först Markus Näslund och Peter Forsberg försöker bistå för klubben i sitt hjärta. 

Men så snart något går emot MooDoo, då är media-"experter" som letar "affärer" eller vinfyllon där föär att håna och förnedra.

F Y      F  A N !


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Vinfyllot Ulf-Ture tycker det är intressant att hoppa på supprotrar för vad de kan ha gjort.

Mmm.

När är det dags att städa Apbyken och ta upp de apupportrar som beväpnade med stenbumlingar lade sig i bakhåll och attackerade en supporterbuss med personskador som följd (sedan Apan förlorat en match i förlängning)?

Eller när apsupportrar under MER ÄN ETT ÅR förföljde en kvinnlig chefredaktör och hennes småbarn med nattliga mordhot per telefon samt nattliga överfall på hennes bil där man skar sönder däcken vid upprepade tillfällen - till hon gav upp och lämnade Apschtaan eftersom hon insett att klubben och olisen lät det ske?

Vi talar om en klubb där det vid upprepade tillfällen hänt att supportrar blivit avstängda då de stått i klacken och levererat heil-hälsningar.

En klubb med en sådan bakgrund skulle bäst se till att rensa upp i egna led och egen "anrik" supporterhistorik. Men eftersom det gäller den mest självgoda klubben är det inte förvånande att supportrarna låtsas som inget och hittar på småattacker på andra klubbars supportrar.

Tala om värdegrunnnnnd bland sexfingrade sektbanjospelare.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jag blir fortfarande heligt förbannad när man läser om domarnas sätt att i Apschtaan avgöra en SM-final för Apan och mot Luleå. Även när det är jag själv som skriver det.

OK, för att Apan hade varit det bättre laget under tre perioder. Undra på det när allt inleds genom att fläskberget Hollywood filmar sig till en utvisning efter en enkel facewash av Fredrik Svensson tre minuter in på finalen och domarna köper det. Och under matchen hade Apan fått lira en massa PP medan Luleå bara fått ett enda (för en brottning av fläskberget).

Men oberoende av det höll vi 0-0 och åtta minuter in på sudden får vi vår chans då vi kontrar med många lulespelare mot enstaka apor. Bellmare omintetgjorde det genom att trippa omkull Bellemare, men vi skulle iaf ha haft vårt andra PP i matchen och med Klasen och Oalusson kunde det ha vunnit matchen för oss. I stället har vi FÖRLORAT hela matchen 3 sekunder senare. 

Snacka om att zebrorna avgjorde.

Nästa två matcher vann Apan också genom en impinerande kamp från deras sida - men Luleå var det bättre laget och vann bl a skotten stort.

Men 3-0 blev det och i sista matchen gav vi upp redan i första perioden.

Det var en final som kunde ha slutat annorlunda men random okunnig som t ex vinfyllot Ulf-Ture lyfter bara 3-0 i matcher och blundar förstås för vad zebrorna Nords och FriSörens extrema feghet orsakade.

Men det är ju typiskt en opsortslig klubb. Som Apan.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, om man nu ska jämföra händelser som vinfyllot Ulf-Ture anser identiska är det bara att kolla in Petterstörms överfall (länk i inlägg nedan) med Sweatts, som visserligan Aftontrasan censurerade men som ligan visar kan man se Sweatts på länkade rullen.

När det gäller Apan Petterström ser man att vad som händer är att Rödin och Petterström inför en tekning "talar" med varandra ocj Petterström väljer därefter att för över klubban på isen till den är mellan Petterstörms ben och därefter drar han ett samurajsvärtslag rakt upp med en klubb som hämtar fart under en meter!Där blir det hela kraften från Petterströms insats rakt upp i klockspelet.

Jämför detta med Sweatts ojusthet. Det man ser är att Bohm som sagt "omotiverat" crosscheckat Sweatt. Omotiverat enligt regelbok och allt sådant, men i praktiken en accepterad ojusthet, precis som Rytter påpekar.

Efter detta vänder sig Bohm med rumpan mot Sweatt och plötsligt har Bohm ställt sig i ett läge där Sweatts klubbblad är mellan Bohms ben. Sweatt har alltså inte gjort något som helst för att det ska ske. Han står där stilla, blir crosscheckad, och Bohm ställer sig så att Sweatts klubblad är mellan Bohms ben, ungefär en decimeter under "klockspelet".

I det ansträngda läget kan inte Sweatt motstå frestelsen utan tar det dumma beslutet att lyfta klubbladet en decimeter. Det är ingen kraftig rörelse, inget våldsamt överfall. Men han petar upp klubbladet mot klockspelet väl medveten om att det kommer att störa Bohm. Någon avsikt att skada med en sådan lindrig aktion hade han knappast, och man kan fråga sig om Bohm väljer att förstärka händelsen men själv tolkar jag det som att han blev mest överraskad och att det knappast gjorde speciellt ont, däremot obehagligt att vara med om vet vi alla som har kulor.

Jag vill alltså mena att jag personligen ser Petterstörms aktion som förbannat mycket fulare. Tyvärr, som jag tidigare påpekat, är jag övertygad om att det blir anmält till DIFiplinnämnden som säkert ger Sweatt tre matcher. 

Vi som varit med vet ju att DIFiplinnämnden i åratal av något skäl valt att behandla Luleå Hockey taskigare än andra lag. Jag fröstår inte varför men kanske sitter det någon Luleåhatare i nämnden?

Nåväl. 

Det finns också en annan aspekt på detta. När Sweatt petade Bohm i klockspelet tog domaren direkt ut honom för match. Helt korrekt. 

Men när Petterström utförde sitt oerhört grova överfall på Rödin står domarna hur väl placerade som helst och blundar för detta! Hur ini helvitte kunde det ske? Förklaringen är väl tyvärr den som kan förstås när man drar sig till minnes hur Niklas Lovefall (fd Persson) som "domare" i en match Apan-Luleå i Apschtaan till Luleås kapten förklarade varför han i ett känsligt läge i matchens slutminuter blundar för ett fult övergrepp från en Apa på en Luleåspelare men i stället visar ut en lulespelare som inte gjort något alls: Hade jag inte agerat så skulle jag inte ha kommit levande ur Schtaan, förklarade Lovefall beslutet...

Ett annat exempel från 13 april 2013. SM-final i hockey mellan Apan och Luleå, match 1. I Apschtaan...

Apan är det klart bättre laget men Luleå försvarar sig tappert och håller matchen till 0-0 efter tre perioder. I sudden åker Chris Abbott ut efter en tveksam tripping på en förstärkande apa och Apan får en gyllene chans att avgöra. Luleå kämpar sig ändå kvar och fredar målet.

Chris kommer in från utvisningsbåset, Luleå är 5 mot 5 men APans anfall pågår. Chris kommer ned och hjälper till, Luleå lyckas bryta puckbana och Chris Abbott får pucken, varpå Luleå direkt sticker i motattack och får överläge eftersom Apan har sina forwards djupt nere i Luleås zon. Chris har full kontroll över pucken, är ohotad och ska lägga en fin pass varpå Luleå ska gå till en numerärt överlägsen kontring och nu kommer vårt läge!

Då tar Pierre-Edouard Bellemare ett klokt beslut. Han står två meter bakom Chris och inser det prekära läget. Bellemare beslutar sig för att ta en s k motiverad utvisning för att stoppa den mycket farliga kontringen. Han sticker fram klubban och soppar omkull fötterna på Chris Abbott som stupar som en klubbad oxe. 

Domaren står två meter därifrån och det blir utvisning, men det var det värt.

Men vad händer? Signalen kommer inte! Domaren står bara och stirrar rakt fram och vet inte vad han ska göra, paralyserad.

Abbott är fälld till isen och pucken ligger lös. Mer häpen än något annat fortsätter Bellemare spelet. Efetrsom större delen av Luleås lag stuckit på kontring finns bara en (fortfarande stående) lulespelare i vår zon, men Jocke Lindström och Bud Holloway är kvar nere vid vårt mål bara 4-5 meter från målet.

Bellemare crossar pucken över till Lindström som direktpassar den cross till Holloway som klappar in den i det halvöppna målet eftersom JG inte hinner flytta sig tillbaka. 1-0 till APan och matchen är avgjord.

"Domare" var Nord - som också "dömde" när han blundade för Petterström överfall - och FriSören Persson - en "domare" som APorna bearbetat i åratal genom att presentera "utredningar" i Norran som man förklarar visar att FriSören "alltid" dömer mot Apan (vid närmare kontroll av den satsestetiken visade det sig tvärtom, faktiskt, men då räknade man med vanlig kulram, inte en för sexfingrade) samt genom att Apsupportrarna hittat på en FaceBook-sida där >300 apor kräver att FriSören ska bort...

Nej, denna hantering av domare för att kunna hålla på med fulspel och filmningar samt skrämma dem till underkastelse när de besöker Apschtaan är i sanning ett hot mot svensk hockey.

Jag vet faktiskt inte vad Lovefall syftade till, när det gäller "kommer inte levande ur Schtaan" men han hade säkert läst om hur Apschtaans lokaltidning hetsade mot Luleåsupportrar med rubriken "Stanna hemma, idioter!" inför ett derby i Apschtaan, som sedan Luleå vann med följd att ett gäng aphulliganer beväpnade sig med stenbumlingar och överföll en Luleå supporterbuss på väg hem med krossade fönster, blodvite och skador som följd. Eller så var det hanteringen av tryckfriheten i Apschtaan gentemot en kvinna från Dalarna?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Plötsligt - >20 år senare får vi veta hur Luleå Hockey kunde förlora finalen våren 1993 mot Pölsan fast vi ledde med 2-0 i matcher och bara skulle knyta åt säcken.

Vi torskade eftersom det var för kallt i Luleå.

Det var nämligen så att Djurgården säsongen innan värvat den lovande polske yngligen Mariousz Czerkawski men Lasse 1-3-1 Falk bedömde honom onödig och satte hellre in backar som vingar än att låta Marre spela. Efter säsongen sparkade Falken honom och han fick erbjudande av Luleå att komma till oss i stället.

Marre tyckte dock att det var för kallt uppe i Luleå och gick till Bajen där han öste in 39 mål på 34 matcher och gick vidare till en karriär som stjärna i NHL i många år.

Men tänk om inte temperaturen stoppat honom? Vad hade vi kunnat göra mot Pölsan om vi haft Marre i laget i den finalen?

Vi hade vunnit. 

Och nu äntligen förstår vi varför vi förlorade;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Vinfyllot Ulf-Ture raljerar. Nu tycker han att Sweatts pungslag är jämförbart med Pettersströms (länk). Personligen bedömer jag det tydligt att Petterströms snarast ser ut att lyfta Rödin mot taket och dessutom sker det mer överlagt direkt efter tekning mot Pölsans viktigaste spelare.

Så naturligtvis är det vidrigt fult av Petterström samt anmärkningsvärt att zebran bara står och tittar på.

Sweatts lyft med bladet ser jag som betydligt mildare och jag undrar om det verkligen gjorde ont på Bohm eller om han snarare blev överraskad, han reagerar ju rätt sent och milt. Men DIFiplinnämnden är knappast känd för några mer sofistikerade bedömningar så sannolikt är väl att Sweatt fröst blir ditanmäld och därefter får just tre matcher.

Vinfyllot raljerar vidare om en tidigare grov missbedömning av DIFiplinnämnden:

"Det var ju en annan rolig förklaring ifjol när jättebäbisen Sylvegård snorfult armbågstacklade Åslin rakt i ansiktet, och Åslin blev allvarligt skadad och missade flera veckor elithockey pga sviterna. Då var det Åslin som åkte med ansiktet rakt in i Sylvegårds armbåge som råkade vara uppe! hihihihi!  Dessutom skulle de inte ha släppt ut Åslin på isne eftersom han hade haft en hjärnskakning tidigare under säsongen."

Sanningen var följande. Åslin hade åkt på en monstertackling mot huvudet i december mot HV eller om det var Pungen. I vilket fall som helst sket Trottoarkanten i den hjärnskakningstrappa de borde följt och skälet var att de var illa ute i serien och prioriterade lagets läge snarare än Åslins hälsa.

I början av december möter Luleå Trottoarkanten. Åslin kommer stormande med puck och mot honom glider Sylvegård i knappt styrfart. Då Åslin inser att han kommer att åka rakt in i Sylvegård och bli tacklad försöker han kasta sig förbi på Sylvergråds vänstra sida. Han byter alltså riktning under bråkdelen av en sekund, blir väödigt låg och kommer nästan förbi men hans kind nuddar Sylvergårds högra arm, en arm som Sylvegård dessförrinnan tydligt dragit in mot kroppen. Åslin är förstås ur baland på en skridsko, hängande åt sidan i luften och den lille touchen mot hans kind innebär att han åker i isen. 

Ingen grej alls förstås. Men efter detta sätter sig Åslin och kräks i båset och man inser först inte hur kunde det där ske och först när man får reda på bakgrunden, genom den monstertackling mot huvudet han åkt på några veckor tidigare men ändå spelat vidare, förstår man varför. 

Emil Sylvegård är en sådan som media gärna kör affärer på och de hetsar förstås och får stöd av en ledare från Trottoarkanten som förklarar att "det var en riktig ful armbågstackling som gav Åslin svår hjärnskakning" men det är naturligtvis bara ett förvridet och okunnigt partsomdöme. Trottoarens läkare håller förstås käft och ingen medicinsk bedömning görs, men DIFiplinnämnden lyder media och dömer Sylvegård till fem matcher.

Naturligtvis ett justitiemord och den som skulle ha dömts är Trottoarens läkare som inte stoppade Åslin för spel eller - och det här är min misstanke - snarare Trottoarens ledare som medvetna om lagets situation - sket i läkarens bedömning och släppte ut Åslin på isen ändå varpå det gick som det gick.

Och det är hela saken.

Men den är förstås ändå för avancerad för att random vinfyllo ska begripa det.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Alla - räknar bort Apor - är förstås intresserade av historien om svensk Elithockey för damer och den ser ut så här vad det gäller svenska mästare:

1987/88 Nacka HK
1988/89 Nacka HK
1989/90 Nacka HK
1990/91 Nacka HK
1991/92 Nacka HK
1992/93 Nacka HK
1993/94 Nacka HK
1994/95 FoC Farsta
1995/96 Nacka HK
1996/97 FoC Farsta
1997/98 Nacka HK
1998/99 Mälarhöjden/Bredäng Hockey
1999/2000 Mälarhöjden/Bredäng Hockey
 2000/2001 Mälarhöjden/Bredäng Hockey
 2001/2002 Mälarhöjden/Bredäng Hockey
 2002/2003 Mälarhöjden/Bredäng Hockey
 2003/2004 AIK
 2004/2005 Mälarhöjden/Bredäng Hockey
 2005/2006 Mälarhöjden/Bredäng Hockey
 2006/2007 AIK
 2007/2008 Segeltorps IF
 2008/2009 AIK
 2009/2010 Segeltorps IF
 2010/2011 Segeltorps IF
 2011/2012 MoDo Hockey
 2012/2013 AIK
2013/2014 Linköpings HC
2014/2054 Linköpings HC

Som synes liknar listan den över herrhockey där Stockholmslagen delade på mässterskapen fram till 50/60-talet och på damernas lista är det ju ett poptpurri över Stockholms förorter som vore det en tunnelbanetabell. 2012 bröt MooDoo hegemonin och sista två åren är det Pungen som mästrat.

Tidigare lirade man regionala divisioner följt av ett slutspel men från 2008 startade Riksserien. den första under våren 2008 och därefter när man började den nu gällande Riksserien över säsong, 2008/2009 hoppade Apklubben och Läjkers av för att spara pengar.

Dagens match mellan Trottoaren och Luleå är över och Trottoaren stod emot och vann med 2-1. Dhit happends.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleå har reducerat till 2-1 och ligger på för kvittering men då med fyra minuter kvar väljer Trottoaren att skada Luleås stjärna Karvinen. Noterar att Trottoarens tradition inom hockey även går över gendergränserna.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Rytter: Jo, jag är liksom du helt medveten om att domarna inte tar för det som Bohm gjorde, men lika medveten är vi nog båda om att ingenstans i regelböckerna är dessa crosscheckingar tillåtna och att skillnaden mellan en sådan och ett klubblad som markerar mellan benen knappast är så stor att det ena är fullt tillåtet medan det andra ska bli löpsedlar och krav på långa avstängningar.

(Jag markerar "gilla" på ditt inlägg:-))

Men fortfarande medvetna är vi ju om att det ena blivit i praktiken tillåtet medan det andra är ett definitivt no-no och att inte Sweatt insåg det och tog sitt ansvar för laget var pinsamt.

Men var går gränsen för att tillåta dessa crosscheckingar? En "lätt" markering accepterar zebrorna alltid.

Liiite hårdare - ja, nästan alltid det också. 

Om nu den som blir crosscheckad "väljer" att gå omkull, antingen för att det var "för hård" eller för att filma, då kliar det i visslan på domarna men som regel utan att blåsa och där har vi en sådan grej där nivå kan variera från match till match eller under match eller när en zebra letar efter en kompensationsutvisning.

I fjol såg jag en riktigt vidrig tolkning av "crosschekingsgränsdragningarna" då Luleå skjuter ett snyggt mål från slottet och vakten, helt ostörd, inte kan stoppa det välpacerade snygga skottet. Men längst bort utanför stolpen står Luleås Per Ledin beredd på retir och han får en hård crosschecking i ryggen av en back, denna checking slår in Per i målområdet men han gör sitt yttersta för att vrida sig/klättra förbi stolpen bakom målet, råkar kliva ned med skridskon precis innanför målgården - en hel meter från vakten, varpå nollan till zebra ringer "war room" där bokstavskombinationen Lärking förstås dömer bort målet.

Nej, naturligtvis inser jag att du har rätt, Rytter, men jag ville bara placera Sweatts yttersta milda klubblad mellan benen på Bohm i sitt sammanhang vilket var att han sekunden innan blivit crosscheckad av Bohm utan åtgärd och att visar man den där situationen från början till slut får man en något annan förståelse än om man - som Aftontrasan - bara plockar fram Sweatts klubbrörelse som får det att verka som att så där håller Sweatt på hela tiden. Ungefär som att plocka några ord ur sitt sammanhang och skenbart få fram en helt annan betydelse än den avsedda, också ett "trick" typiskt för tabloiderna då de ska skapa "affärer"...

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

"Jag tycker dock att Sweatt borde fråga Molgan hur ini helvete han blundar för att Bohm sekunden innan ger Sweatt en ful crosschecking utan att Molgan reagerar."

Om du ska ha det där till en ful crosschecking så kommer inte något lag klara av att spela BP i framtiden utan att åka ut gång på gång. Jag ser absolut innget konstigt i den så kallade crosscheking som delas ut.

Sweatt är på väg in mot mål, ska han in där borde han veta att det gör ont och han kommer uppvaktas. Bohm går ut och markerar att jag har koll på dig, och speciellt fult är det inte. Detta är ju situationer som inträffar runt kassen flera gånger per match. Ska man börja ta för allt detta tycker du?

Att sedan Sweatt inte har psyket att hålla sig kall utan måste sedan ge igen bakifrån genom att dra upp klubban i skrevet på Bohm gör att domaren har inget val annat än att ta honom på 5+GM. 




Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Den finska importen Karvinen är jämförelsvis imponerande och visar en spelförståelse och överblick som de flesta andra saknar, men hon behöver medspelare som begriper det hela lika bra. 

I slutet av andra perioden - som nu är över - lite hönsgård* i Luleås försvar där luleås backar har puck under kontroll relativt ohotade med 3-4 lulespelare i hemmazonen mot 1-2 trottoarspelare och gång på gång väljer att passa puck till trottoarer....stön.

*undrar om hönsgård är PK användbart och inte klandervärt? Jag skriver ju hönsgård också när vårt herrlag spelar, när det är just hönsgård, men jag är också elak nog att kalla vissa herrar för kärringar och det blir förstås mer tveksamt;-)

2-0 till Trottoaren mot Luleå och en period återstår. Blir det vår första förlust för säsongen? Eller har vi malt ned kullorna så pass att de inte orkar stå emot i sista, precis som igår?

Igår lirade Trottoaren-Luleå i en kall låtsashall utan läktare. Idag har man flyttat in i Tegera Arena och det verkar vara 3-4 åskådare;-)

Det vore ju kul om Luleå kan vända detta och vid den kommande Riksseriepremiären hemma i Delfinen mot mycket starka AIK** kommer som obesegrade och det blir den folkfest och det Riksseriepublikrekord på >1647 åskådare vi hoppas på.

**Det är förstås riktiga AIK det handlar om. Kopielaget Apan har som bekant avvecklat sitt damlag när de avancerade till Riksserien. Detta skedde för sju år sedan och på det har Apan sparat >7 miljoner sammanlagt; pengar som kommit väl till hands när Brutus ska trycka händer under bordet på köpespelare till herrlaget.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå kommer närmare och närmare och kvitteringen hänger i luften. Men Trottoaren har sina kontringar och får då och då till lite motspel, cirkulerar i Luleås zon och har de flyt kan de lyckas. Men nog tycker jag att Luleås flickor är bättre t o m klart bättre...ja och naturligtvis hinner jag inte mer än skriva det så kommer ett långt pass till en fri trottoar centralt vid blå och hon skribbar i frläge ned och drar in den vid ena stolpen. 

2-0 till Trottoaren nu!

Trottoaren är inte ofarliga, de spöade Sundsvall borta med 0-11 för någon vecka sedan.

Shit, där får Luleås, från MooDoo inhandlade stjärna Emma Nordin en nästan motsvarande friläge men föser den bara på vakten. Och en minut senare har Emma ett skott i stolpen.

Det här är långt ifrån över ävcen om det är uppförsbacke, kom igen nu, Luleå!

PS. Lindberg Råkkar: du kollar väl in flickmatchen ? ;-) DS.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Över till flickorna. 

Luleå möter liksom igår Trottoaren i Riksserien. Igår stod Trottoaren emot Luleå som ägde spelet framt till tredje perioden då Trottoarens ork tog slut och Luleå gick ifrån till 2-5.

Idag mållös första period men i början av andra får en Trottoar pucken någon meter framför Luleås mål och hänger snyggt upp den i klubbhandskrysset 1-0 för Trottoaren.

Samtidigt därsändningen från livearena som allvarligt talat varit generellt knepig inte bara denna match med digitala bekymmer mest hela tiden men det ger sig väl. Jaha, nu fick jag tillbaka bild iaf, men nu är ljudet borta. Jaja. Nu fryser allt igen och de vill sända från nedsläpp period 1. Känns som nivå för 10-15 år sedan...

Luleå är annars det enda lag i Riksserien som inte tappat någon poäng hittills, men det är ju ojämna omgångar och knepigheter för att spara pengar i Riksserien. Inga chartrade plan till bortamatcher här. Fast det finns ju värre, t ex som för Apans flickor som fick finna sig i att bli nedlagda när de avancerat till riksserien, för att frigöra en miljon till Brutus handtryckningar och/eller fylla kontot hos mammondyrkarna...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Slutligen. Vad kan man säga om Sweatts slag mellan benen på en Lusta?

Ja, jag har ju redan flera gånger förklarat min inställning att det var riktigt dumt gjort av Sweatt och jag tror att alla spelare och supportrar tycker som jag. 

Riktigt dumt och onödigt och sådant som man kan vänta sig ett kraftigt straff för, som ett matchstraff och eventuellt en avstängning (nu stängde ju Molgan honom direkt en match för utredning så, så blev det ju).

Men hur osportsligt, regelvidrigt och farligt är det?

Ja, allvarligt talat - och där kan jag förstå Sweatt - inte fan är det så farligt. Visst kan det göra ont om det råkar träffa honom på kulorna men det gjorde den med största sannolikhet inte. Och det var inte heller speciellt hårt. Det handlade nog mest om att det var överraskande för Bohm att plötsligt få en liten orré perinatalt och värre än så var det inte.

Men ett medvetet lyft av klubbladet upp mellan benen på någon är inte tillåtet. Frågan är varför är det då tillåtet för Bohm att sekunden innan crosschecka Sweatt? Och varför är det tillåtet för Köplustabackor att bakifrån dra omkull lulespelare framför deras mål utan att Molgan bryr sig? Och varför är det OK att helt enkelt bulta omkull forwards när pucken är där eller handsktvätta dem i ansiktet när pucken inte är där? Eller för den delen mucka gräl mot någon och när den försvarar sig kasta sig baklänges flmande som fläskberget?

När man plockar alla sådana moment mot varandra kan jag tycka att diskuterar man skador, osportsligt uppträdande och regelvidrigheter är Sweatts lösa klubblad mellan benen verkligen en skitgrej, som Sweatt säger, men i allt detta finns också att vad accepterar zebrorna och hur tolkar de och DIFiplinnämnden regelverket? 

Och då var det inte speciellt smart gjort. 

Jag tycker dock att Sweatt borde fråga Molgan hur ini helvete han blundar för att Bohm sekunden innan ger Sweatt en ful crosschecking utan att Molgan reagerar.

Aftontrasan eller vilken schwammeltidning det nu var skyltar med "SE HELA SITUATIONEN" varpå man klickar och först måste stå ut med en hel minuts reklam och sedna kommer 10 minuters sändning - men det är i stort sett bara andra matcher och när det gäller "HELA SITUATIONEN" har de klippt bort Bohms fula crosschecking på Sweatt sekunden innan Sweatt svarar. Däremot vevar de klubbladet in mellan benen på Bohm i repris mellan repris på ett sätt som får en att tro att den som redigerat det inlägget till vardags har i uppdrag att redigera porrullar så att en ejakulation ser ut som Niagarafallet. Fy fan!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Champions Hockey League, sextondelsfinal, tisdag 22 september 19.00 i Karlstad.

Warulfven - Luleå Hockey

Det här blir en jäkla svår uppgift och speciellt eftersom det är mycket tydligt att vi inte är färdiga och vi är långt ifrån mogna att möta ett sådant hiskeligt motstånd som Warulfven. Vi är inte alls framme ännu och att åka på en sådan svår motstndare så tidigt innebär en hög risk för att vi - Europamästarna - kan bli utslagna redan nu.

Det här är första matchen av två och returen spelas 6 oktober i Delfinen. Vi har alltså två veckor till på oss innan den matchen spelas. Inte så mycket förstås, men väl utnyttjat borde vi kunna bli mer samspelta och starkare för varje vecka.

Men ska vi vara med måste vi stå emot i Karlstad och fr a inte bli krossade för, även om det inte är lätt att hålla koll på CHLs konstiga regler, nog är det väl så att målskillnad kan avgöra vid två vinster var?

Har tittat lite på årets Ulfv. Omgivningen är ju mäkta imponerade över hur Looben och la famiglia komponerat ihop laget och många tippar dem som mästare i år. I första matchen i CHL mot Davos blev de dock pulvriserade hemma med 0-4 men därefter visar de upp resultat som får en att drömma mardrömmar om gamla Ulfven. I fortsättningen, i CHL och i SHL har de ofta vunnit bara med någon balja men varje gång med exakt vad de behöver och inte mer, och bekvämt neutraliserat motståndare och dödat match när de behövt. Känns ungefär som de många år då vi typ 40 matcher i rad torskade med 3-2 i Karlstad, hela tiden nära men i praktiken aldrig nära. 

I CHL åkte de ned till Davos i returen och vann med 0-1 i sudd. I matcherna mot Pardubice gav båa lagen allt i slutet av matcherna; i första satte Ulfven vinst 2-3 med mindre än 3 min kvar, i andra behöve Ulfven bara en pinne men låg under med 1-3 i tredje, fick in 2-3 och sedan med 20 sek kvar av match det 3-3 som säkrade avancemang.

I SHL kör de över Karlskrona till 1-3 och sedan låser de bara sin egen zon hela tredje perioden och dödar match; Mot Pölsan går de ikapp i andra, tar ledningen 3-2 tidigt i tredje och dödar sedan matchen.

Hela tiden målmässigt jämnt och skenbart nära för motståndarna men hela tiden också Warulfven som drar det längsta strået. Obehagligt välbekant påminnande om den omöjliga Ulfven under en tioårsperiod. 

Som utmstående skulle man nog tippa att Ulfven tar båda matcherna mot oss med 3-2 typ; precis vad man kan vänta sig av denna Ulfv. 

Jag vet inte vad som är realistiskt att hoppas på för första matchen i övermorgon. Ja förutom att vi inte förlorar med stora siffror förstås, för då dödar bara Ulfven returen. Jag hoppas vårt lag går in ödmjukt för uppgiften och att alla är beredda till det som krävs för laget. 

Undrar vad som gäller för Sweatt? Molgans rapport innebär ju att han är avstängd en match och efter bedömning och ev. DIFiplinnämndsbeslut flera matcher. Men det gäller väl SHL och han kan spela på tisdag i CHL? Eller räknas tisdagsmatchen som Molganmatchen? 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Hmm, efter gårdagens match på näthinnan är det svårt att inte ge dig rätt; snarare vill man omedelbart hålla med.

Men efter att ha sökt hitta några förklaringar som är mer hoppingivande har jag tänkt att kanske kan det finnas ett annat sätt att se på saken. Inte när det gäller centerbrist, det kan man ju inte förklara bort.

Men du kommer ihåg hur vi såg ut mot HPK, Kärpät och första matchen mot Lukko? Oorganiserade, yrvakna, överkörda och inte en passning som gick rätt inte en spelare som visste exakt var han skulle vara. Man insåg att det är vad man kan vänta sig om man plockar ihop en massa spelare som inte tidigare lirat ihop. 

Men har man en klok och vinnande spelidé och kan få med sig spelarna på denna kommer allt att bli bara bättre ju mer formationerna sätter sig och ju bättre spelare lär känna varandra. Och visst har vi blivit bättre, men det kommer att ta tid innan allt landar och mycket återstår fortfarande.

Mot Fribourg borta var det som spelarna släppt på grunderna och bara körde en och en för att fixa detta och det var efter matchen tydligt att t o m ett så begränsat lag som Fribourg kunde slå oss när vi agerar så. 

Och i bortamatchen mot Lukko var vi sedan väldigt mycket mer ett LAG och skillnaden var som natt och dag; man kunde inte tro att det var samma lag som tidigare hade mött Fribourg. Och någon vecka senare går vi in och äger ned svenska mästarna borta i SHL-premiären; något som säkerligen fick spelarna att tro att vi var längre komna än vi var.

Och så möter vi Köplustan. Ett lag som är extremt väl utvecklat på sin hockey och vars hockey är snabbare och mer passningssäker och samspelt än något annat lag i landet - och vi tror att vi kan köra över Lustan med deras egen medicin?

Det var ju dömt att misslyckas och mycket riktigt blev vi rättvist gangbangade uppifrån och ned för vårt övermod. Om vi hade varit försiktigare, om vi mött Köplustan med den hockey vi körde borta mot Lukko kunde det ha blivit en helt annan match. Säkerheten först, hela laget medverkande att stoppa motståndarna som inte skulle få fart in på farliga områden, som inte skulle få leka rommen av sig centralt i vår zon utan klistras upp i sarghörnen, om vi kört den stilen skulle våra chanser ha kommit förr eller senare.

Och allvarligt talat: med så¨dana spelare som Micflikier, Rajala och Sweatt behöver vi inte stressa oss. De behöver inte speciellt många chanser för att måla och deras chanser kommer, om inte förr så snart vi får PP.

I stället försökte vi visa att vi "minsann" är lika bra som Köplustan och kan köra likadan hockey och övertrumfa Lustan; ett upplägg som var rena självmordet. Vi hann inte med när de attackerade och när vi fann oss så oförberedda och fåtaliga i egen zon invaderade av lustaforwards som kunde göra vad de ville blev det lika uselt som mot Fribourg. Och väl inne i detta kaos var vårt motdrag attförsöka spela lika snabbt som Lustan, försöka vara lika farliga och hotande som lustorna och följden blev att vi hann helt enkelt inte med. Inte så konstigt eftersom det inte riktigt är vår hockey och framför allt eftersom Lustan lirat ihop femmorna i flera år och de hittar varandra i sömnen - när vi försökte göra detsamma kom "fina" pass som hade allt förutom att där fanns ingen medspelare...

Nej, jag ger nog inte upp. Grejen är den att när det fungerat för förstafemman har deras hockey varit överlägsen den som Köplustan kan prestera och så väl fungerande redan nu kommer det bara att bli bättre.

Du nämner av våra "gamla" spelare bl a Fabbe och Foppa och jag håller förstås med om att de knappast är några Klasen, Omark eller Skuggan men kom ihåg att tillsammans med Fogström var de många gånger ifjol vår bästa lina; inte ofta producerande men jobbiga och på för mottståndare som fick försvara sig trötta.

Tänk om Jonas Rönnqvist hade haft dessa spelare och om han hade fått dem - även Rajala, Sweatt och Micflikier att acceptera hans spelidé. Hur bra skulle detta lag ha blivit då? Jonas hade under åren visserligen en del vassa forwards som Arlbrandt, Olausson, Hjalmarsson, Harju m fl men våra nuvarande spetsar är helt klart en nivå bättre; ja, om man undantar Linus Klasen förstås; en sådan kille finns det inte många som kan matcha.

Men Rönkenhockeyn var inte bara försvar; det var ju den lättare delen och den borde alla kunna lära sig. Det handlade mest om att vara beredda att kämpa och veta sin roll och sin uppgift för laget. Men visst ville han anfall men då måste han ha de spetsar som kan anfalla och våra uppspel blev för långsamma och våra forwards var inte tillräckligt vassa. Det lag vi nu har skulle kunna göra det bättre. Betydligt bättre.

Så ungefär det: jag skulle önska att spelarna får en tydligare och mer självklar idé om försvarsspelet som grund och med det som bas tror jag att vi t o m kan kämpa ned lag som Lustan: genom att inte ge dem några chanser och genom att utnyttja de chanser vi får bättre. 

Jag tror alltså att om femmorna sätter sig och grabbarna lär sig var de har varandra och de dessutom av Fagervall matchas i en tydlig spelidé kan de ta lag som Lustan genom att dra ned något på tempot, neutralisera Lustans gladhockey och sedan själva vara effektivare än de när vi får chans. 

Se på den underbara Micflikier typ. Han behöver inte många lägen så smäller det. Med sådana spelare kan man vinna alla matcher. Speciellt med en Joel Lassinantti vid spaden.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Personligen tycker jag det verkar som att Osten värvat ett lag som hade fungerat för 10-15 år sedan, han dorg helt fel slutsatser efter finalförlusten mot Skellefteå och han verkar fortsatt insnöad på samma samma spår. Spåret med stora tunga spelare som är jobbiga att möta. Problemet är att alla dessa spelare helt enkelt är för dåliga på att spela hockey, de kan inte slå en passning och ännu mindre ta emot en passning.

Melart, Petrell, Forsberg, Granström, Sylvegård, Mikkelson och Fabbe är alla sådana spelare.

Det är laget kommer vara bra på att spela i ledning, men att vända underläge kommer bli lika svårt som tidigare år. Med backar som är för dåliga på att flytta puck och ett obefintligt bestånd av centrar. HARJU har aldrig varit och kommer aldrig bli en center.

Hoppets står till en mer mogen Wallmark som förhoppningsvis fått lära sig åka skridskor på campen.

Kukan hade ju varit trevlig också, men han tror jag blir svråt att få hem.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Vad som hände var väl att vi spelade friburgarhockey?

Vi antog att vi var så bra att vi bara behövde tuta och köra så skulle vi krossa allt motstånd.

Det fungerade inte mot Fribourg.

Och det fungerar naturligtvis inte mot Köplustan.

Vi må ha duktiga spelare men duktiga spelare vinner sällan matcher mot ett lag och för närvarande finns det många lag som har ett betydligt bättre och mer välojat maskineri.

Det vi måste göra då är precis det vi gjorde mot Rauman Lukko. Gå tillbaka till hockeyns ABC och låta samtliga spelare hjälpa till att försvara oss, att få kontroll på motståndarnas anfall, ta ut dem till sargen och tackla fast dem. Kan vi neutralisera dem på så sätt kommer våra chanser och förr eller senare resulterar de.

Mot Lukko gick alla ned och gjorde det som behövdes.

Men så mot Lustan tror vi att vi kan köra över dem med speed och t o m de spelare vi har som inte duger till sådant utan har andra roller fick för sig att de kan åka sönder en väloljad lusta.

Det var ett misstag, ett stort misstag.

Kan detta bli en läxa för oss alla?

Och jag hoppas att Bill Sweatt inser att han ska be alla om ursäkt.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Förlust i hemmapremiären mot Värsta Köplustan med 2-4.

Skotten 18-37 och det ska ses mot bakgrund att Lustan drog ned på offensiven ju längre matchen led. Skulle de fortsatt full offensiv tror jag att 10-50 i skott hade speglat vad som hänt och det illustrerar obehagligt väl hur utspelade vi var idag.

Det "lustiga" är att det hände mot Lustan några gånger i fjol också, men ändå vann vi sex av sju matcher mot Lustan under säsongen.

Nåja. Det handlar mest om att få ihop ett lagspel vilket förutsätter att spelarna lärt sig varandra och det kommer alltså att ta tid.

Lssi är helt fantastiskt duktig och med en sådan vakt kan vi ändå vinna matcher t o m när vi är det sämre laget.

På backsidan är jag ju gnällig på Schira ungefär som jag var på Gunnarsson förr om åren men detta har han faktiskt förtjänat och jag hoppas att han bara är otränad nordamerikan och skärper till sig när han fått upp ångan.

Sigalet och även Mikkelson tvärtom rejält stabila redan. Oskarsson lyft sig en nivå och kommer att bli kvar. Melart med en härlig attityd och rejäla tacklingar - en publikfavorit.

Jag tycker att det är linorna som behöver få till ett bättre spel såväl när vi har puck som när vi inte har den. Nog för att det syns att spelarna vill, men de vet inte riktigt var de har varandra, blir försiktiga, backar snarare hem och blir t o m förbiåkta. 

Jahaja. Det kommer att ta tid detta. 

Och redan på tisdag ska vi upp mot SHL-ledarna Warulfven, nere i Karlstad...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Två minuter kvar och nu försöker Luleå utan matchens lirare Joel Lassinantti...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Köplustan har dragit ned på ambitionen och sätter det mesta på att försvara sig och spela av matchen nu, samt kontra när de får lägen. Det betyder att Luleå har vissa men små chanser att få in ett mål till nu när barta drygt fem minuter återstår.

Lustabacken Persoon klipper till Rajala och hjälmen åker av på Rajala som måste åka och byta samtidigt som zebrorna bara står en meter därifrån och tycker att det är OK. Publiken förstås skitförbannad.

JGs vattenflaska låg på nätet men zebrorna missar pterigen chans att ta utvisning.

Jaja. Lustans första perioder impinerande - zebrornas tre perioder oimponerande men vad kan man vänta sig när det handlar om Molgan och Wolfram.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
JG ger en svag retur ut mot kanten med ingen vinkel alls, men den lulespelare som är där heter Micflikier och...2-4.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, Emil slarvar och tappar puck vid vår blå följt av att Lustan kan ge Lustans Abbott (!) chans att gå mellan två backatr. Den ena av dem är Schira, varför är man inte överraskad, och det blir komplett friläge där Botten drar Lassi och hänger puck högt i klubbkrysset.

1-4 och ridå.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

1-3 för Luleå. Vi hade PP och två fina inspelningar av Toni Rajala med styrningar som inte gick in, men efter PP ett läge där lennart lägger ett inspel och både Granström och Emil står framför mål, JG ser ingenting alls, och Granström pangar in reduceringen.

Bara två mål upp nu, men man har svårt att hoppas på något efter att ha sett matchbilden under de första två perioderna.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
OK, då spelar vi av tredje nu och funderar på hur vi ska kunna skärpa oss på tisdag...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jahaja.

Lassi har gjort en fantastisk match i målet och ändå har han bara 89% räddningar vilket säger det mesta; dvs med de chanser Lustan haft skulle det redan varit tvåsiffrigt med en "normalvakt" som t ex Apans "sållet" Svensson.

Men Luleå är helt utspelade av Köplustan och man kan undra varför.

Jag vill mena att våra spelare vill nog och försöker och spelare för spelare har vi kompetens som inte alls ligger bakom Lustans.

Men vi har inte en fungerande hockey. Inte mot ett sådant starkt och samspelt lag som Lustan. Vi vet ju att det kommer att ta tid och får hoppas att vi kommer att få ihop det under säsong.

Matchbilden är ju enastående ensidig med Lustan som pumpar på och sköljer över oss, och vi hinner inte med - samtidigt som de hyggligt enkelt kontrollerar av oss när vi ska gå till angrepp.

Och det är väl grundspelet och lagspelet som är skillnaden. När vi anfaller kämpar Lustans forward backcheckande med och backarna får knappast svårigheter annat än att ta positioner och markera bort det vi vill komma med. 

När å andra sidan Lustan erövrat puck har vi ingenting att sätta emot eftersom de snabbt och bekvämt får ta in pucken i vår zon med flera spelare med och sätta tryck och hitta öppningar och vägar genom ett icke samlat Luleå.

Jag vill alltså mena att våra linor måste skärpa sig och betydligt bättre delta i försvaret redan fråmn motståndarnas zon när de erövrat puck och sedan föälja med och ta sitt jobb så länge som det behövs.

Egentligen inte mer än så. Skulle det fungera borde vi kunna hålla match - även mot en sådan stark motståndare som Lustan - jämn och vänta in de chanser som våra bästa spetsar förr eller senare plockar fram, inte minst när vi får PP.

Det är vad vi behöver, tror jag och i stället för det har vi idag svarat på Lustans spel med att själva komma med hönsgård.

Nåja, vi har gott om tid på oss under säsongen för att ordna upp detta och efter en match som idag är det bara att tacka för lektionen, bryta ihop och komma igen.

Men det som skrämmer mig mest är att vi redan på tisdag spelar sextondelsfinal i Champions nere i Karlstad mot hiskeliga Warulfven. ...*ryyyyyysa*...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha. Avvaktande utvisning och Luleå slöåker och låter Lustan friåka sedan Petrell och Hedman börjat glida varpå Lustan får öppet mål och 0-3 sitter.

Helt rättvist dessutom.

Nu tycker jag att Luleå ska utnyttja kilon och bomba på Köplustan emd justa men tunga tacklingar för att om något kunna få stopp på Lustan eftersom det ändå återstår en halv match.

Det verkar ju alldeles tydligt för oss alla att om vi fortsätter som vi spelat första halvan är vi chanslösa så något behöver ju göras.

Lassi har varit helt underbar och trots 0-3 känns det som en av de allra bästa matcher han gjort för Luleå - vilket inte säger lite.

Men för övrigt kan inte en enda utspelare få godkänt även om de nog väsentligen försökt men det avgörande i denna match är att Värsta Köplustan är det klart bästa lag vi mött i år, och då har vi ändå matchat Kärpät, Lukko Rauma och Växjö Läjkers.

Jaha. Fem minuter kvar av andra men det känns som att vi kan gratulera Köplustan till en välförtjänt seger redan nu. Vi har ju sett de självutnämnda experterna tippa Warulfven, Apan, t o m Luleå och Läjkers som mästare i år medan få eller ingen trott på Lustan. 

Jag tycker nog att Lustan åker upp som en hlar utmanare till Le Mat efter att ha sett den här matchen...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Men fyfan WolframMolgan blundar igen när Luleå har anfall i Lustazonen och Lustan försvarar sig genom att bakifrån trippa omkull den lulespelare som har puck.

Inte lätt att få till något motspel när Lustorna har tripping-frikort av Molgan och hans osynlige kompis Wolfram...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Håller med dig, var imponerande att se hur gårdarna tog ned Urbom fysiskt.

Jaha, andra periode nu. Jesper Ylivainio har fått gå in ordinarie nu, när Sweatt är borta, och det verkar som att Fagervall satt in Sylvegård med Micflikier och Lagacé.

De sex minuter vi lirat av andra har Lustan plockat fram flera högkalibriga chanser redan men Lassi är helt underbar. Som sagt med en "vanlig SHL-vakt" t ex "sållet" Svensson i vårt mål hade Lustan lett matchen med 0-10 i detta nu.

Fortfarande ingenting som talar för att Luleå ska kunna vända detta. Inget annat än att Lassi håller oss någorlunda kvar i matchen och ger oss chansen.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Skottsiffror efter första perioden 3-17 och hälften av skotten från distans men andra hälften från nära håll på Lassi som varit magnifik. Med en "vanlig vakt" kunde det stått 0-7 eller något.

Jahaja. Det här var en matcbild som liknade den vi hade två första perioderna i CHL-finalen och tre perioder i första SHL-matchen mot Lustan förra säsongen.

När man sett detta har man otroligt svårt att tro annat än att vi är chanslösa mot denna Lusta. Men trots det lyckades vi faktiskt slå dem flesta matcherna i fjol.

Fast riktigt obra att Sweatt klipper klubben mellan benen på Lustan och åker ut för match. Genom denna dumhet har han väl mer eller mindre sänkt oss idag. Vi hade läget där vi kunde fått in 1-1 i 5 mot 3 men i stället ger vi 5 mot 3 till Lustan i stället, släpper iväg till 0-2 och antagligen matchen. Det här får Sweatt böta i klubbkassan hoppas jag.

Lustan helt klart bättre alltså och det kan vi inte snacka bort.

Men med det sagt är det svårt att blunda för de horribla misstag som herrar Molgan och Wolfram stått för. Dessa svaga karaktärer har antagligen stålsatt sig för att stå emot trycket av en fullsatt Delfin, men följden blir att de blundar för trippingar från Lustor och Luleå får inte det stöd som man skulle behöva mot denna starka Lusta idag.

Jaha, vem sätter Fagervall in med Micflikier och Lagacé då?

Svårt att se hur vi ska vända detta men det som kan tala föross är möjligen att vi underförra säsongen - trots att vi emellanåt var helt utspelade av Lustan - kunde vända och vinna.

Men är vi tillräckligt ihopspelade för att kunna göra det idag?

Troligen inte...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Annars var det skönt att se att SKAIK blev krossade av Djurgården...efter första perioden kom Djurgårdarna igen och klädda av SKAIKs backar rejält....tyckte tom att Urbom såg väldigt svag ut för sin storlek i sargerna...förlorade gång på gång mot mindre Gårdare.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Absolut, Frölunda har varit bättre än oss i första, även om upprinnelsen till deras 1-0 var slumpartat och deras 2-0 i 4 mot 3 var jävligt värdelöst dömt av domarna då det är frölundaspelaren som trippar sig själv på Schiras klubba....MEN, en jävligt stor dumstrut till Bill Sweatt som inte alls behövt speara frölunda backen....cross checkingen han fick var inte av den allvarliga karaktären att han behövt agera så där. Nesligt att förlora ett så fint 5 mot 3.

Nåväl, bara att komma igen nu i tredje.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Satan i gatan! 

En Lusta crosscheckar Bill Sweatt utan åtgärd som svarar genom att speara lustan mellan benen och åker på fem minuter och match?

Och sedan ÅKER EN LUSTA PÅ SCHIRAS KLUBBA - DEN HÅLLER SCHIRA STILLA PÅ ISEN HELA TIDEN MEN HAN ÅKER UT FÖR TRIPPING!

Fyfan, Molgan och Wolfram har helt tappat matchen!

Luleå skulle haft 5 mot 3 och genom zebrornas usla agerande och Sweatts dumhet är det i stället 5 mot 3 för Lustan och naturligtvis pangar lustorna in 0-2!

Ja, fy fan. 

Lustorna är bra, inget snack om det, men två inkompetenta zebror har tappat kontrollen av matchen och delar ut utvisningar som vore det lotteri och spelarna har ingen aning om var någon nivå går.

0-2 till Köplustan som fortsätter 5 mot 4 och just nu mycket svårt att se hur Luleå ska kunna vända påd etta, dessutom med Bill Sweatt redan i omklädningsrummet.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lustan försvarar sig genom att trippa omkull Toni Rajala och Luleå får 5 mot 3 i 45 sekunder...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Svag holding av en Lusta framför ögonen på domaren och Luleå får spela PP igen.

KOM IGEN NU, LULEÅ!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och nu försöker Luleå lira med sju spelare på isen och åker på box.

Lustans 0-1 var framför allt en vacker prestation av Lustaspelaren Johan Sundström och en underbar tr'äff i sista maskan. Enda möjligheten för Lassi att ta den hade varit om han gått ut, men Luleå hade en back med sig hem som hade chans att ta skottläget och dessutom kastade sig - men inte bättre än att han därigenom bara skymde skottet som gick igenom och Lassi var chanslös.

Vilken back det var?

Craig Schira.

Det här är inte roligt men med det spel som Schira har levererat i de matcher han spelat för Luleå skulle han skickats till Asplöven för länge sedan om han varit random junis.

Vi boxade ut underläget och nu kör vi vidare.

Inget tvivel om att Lustan är ett starkt lag och de sköljer över oss ganska bra även om vi inte är utspelade eller så, men vi behöver få stopp på Lustorna plus att våra giftigaste spetsar behöver få lägen för att vi ska göra match av detta.

Köplustan har fått igenom ganska många skott men Lassi har tagit allt utom målet.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Förbannat också! Micflikier missar att stoppa pucken på blå och en Lusta Sundström kontrar snabbt och får iväg sitt livs skott som går in i Lassis bortre kryss och Lustan har 0-1.

Kom igen, Luleå!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

En Lusta framför mål crosscheckar omkull en lulespelare och nu spelar vi PP:-)

In med vinnarfemman!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Melart tacklar omkull Joel Lundqvist och Ryan Lasch i samma byte och publiken jublar:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lustorna är inte alls försvarande utan går till attack hela tiden. Första fem minuterna jämna, möjligen med visst plus för Lustan.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Underbar uppåkning av Sweatt som nästan går igenom fyra Lustor och blir fri.

Fyra minuter spelade. Full fart men 0-0... 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tre minuter spelade och Luleå har redan tacklat omkull fyra Köplustor. Det här kommer att göra ont för lustorna:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och när det ska bli hockeyfest är det förstås passande att båda målvakterna är Luleå-produkter. Köplustan kör alltså med JG i målet och kul för honom att vara tillbaka och säkert ett minne för livet för JG att få spela i samma match som den nye Myllys - Joel Lassi Lassinantti!

NU KÖR VI!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Vilken underbar inledning och fantastisk stämning i Delfinen! 

Ingen fiskdamm, inga ansiktsmålningar; inget banjospel. 

Uppe i Luleå räcker det med HOCKEY för att fylla arenan!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

1.5 minut kvar på Hovet, fortfarande 2-1 för Djurgårn. Håll ihop nu gården!

Har precis kollat in Luleåsupportrarnas masrch från samlingen nedanför Statt hela vägen via Mjölkuddsbron och trots regn en magnifik demonstration.

Lite skillnad på upptakt jämfört med de tomma läktarna nere i APschtaan för några dagar sedan, en miserabel tillställning för endast de närmast sörjande, men så hade de glömt att bjuda på fiskdamm förstås.

Där går signalen på Hovet. Djurgården har krossat Apan med 2-1. Apan började starkt några minuter i första men sedan blev man bara sämre och sämre ju längre matchen led - dock fyllde Apan på med allt mer fult spel och otrevligt uppträdande och man blir vederbörligen straffad när gården pangar in PP-mål på "sållet" Svensson som står och tittar på.

Fin start på dagen:

Luleå Hockey vinner mot Leksand i Riksserien:-)

Djurgården krossar fulspelande Apa på Hovet:-)

Och nu har vi hemmapremiär i Delfinen mot svåra Värsta Köplustan! En tillställning som är garanterat fri från fiskdammar och banjomusik!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Tredje perioden pågår i en match där Apan skämt ut sig fullständigt. Fulspel, grinigt, bråkar vid varje utvisning, åker ned vakten, skickar Djurgårdens viktife Thoresen till omklädningsrummet med hjärnskakning, proesterar och demonstrerar mot domslut och så vidare.

Djurgåden har satt två mål på Apans utvisningar och leder matchen helt rättvist med 2-1. Nu i tredje perioden är det Djurgåden som totaläger matchen och 3-1 hänger i luften.

Får hoppas att det vinnande målet kommer nu så vi får ett sportsligt rättvist resultat.

Apans enda mål är ju ett självmål då en gårdare med skridsko lyckades styra puck i eget mål, men den j-a flytapan kan ju flyta in fler om de får chans.

Nå, Apan har visat sig extremt självgod och respektlös mot regler - ett lag utan sportslighet och värdegrunnnnnnd....

Kom igen nu Djurgården, in med 3-1 och se till att rättvisan segrar!

Fin stämning på fullsatt Hovet, stor skillnad jämfört med uppe i Apschtaan i torsdags då det ekade tomt uppe i Aparenan eftersom det inte bjöds på fiskdamm.

Shit, gårdarna går in sex man på isen och Apan får en gratischans med sex minuter kvar...kämpa, gårdare! 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Farbror Barbro: Då skulle du ju lagt ner för länge sen, din mytoman.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Zappaholic:

hahaha

Den dagen man blir bortgjord av en sinnessjuk dagdrivare är det dags lägga ner. 

Han har ju redan hunnit med ett par sinnesjuka inlägg här under.

Vad har en tveksam utvisning på Calof att göra med vår värdegrund?

Endast en som inte tänker klart får ihop det.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu har jag bild igen och får omedelbart se hur Calof åker på och välter omkull Djurgårns vakt Tellan. 

Inte mycket till värdegrund med sådant uppförande...


« · 1699227 · »