Luleå HF

SHL · 117708 inlägg · 890 ämnen

« · 2364214 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Apan har stampat detta PP, Luleå kommit i två farliga kontringar. Då försöker Apan köra med sex man för h-e vilket Öhlund tycker är godkänt, närmast berömvärt.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Älvsby-Öhlund letar och finner, nu en utvisning på Själin för fasthållning av klubba i minst 0,1 sekunder.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Saik-Småland: Härligt. Sol, Retsina och att få se Luleå Hockey. Grattis till en perfekt semester!

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Wilhelmsson: Håller med dig om både vakt och (brist på) fungerande offensiv, där det vore roligt om kemin släpper för Färjestadsdräparen Wolf, Brännis och Tyrre.

Klart att det är helt nya sammanhang för Ward, såväl avseende Luleås backar (som inte imponerat med dessa par) som när det gäller Apans tryck. Utan att helt fokusera på målen tycker jag Ward sett ut att vara helt lost men hela tiden så det kan väl bara bli bättre. Hoppas man.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Jag är i norra Grekland Thessaloniki tittar på paddan C-more hockey kanon bild.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Saik-Småland: Håller med dig. Har du bra bild nere i Grekland? Här nere på södra Öland fungerar det bra, därmed säkert också hemma hos dig i Kalmar.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Realisten: Känns klart att även om han nu skulle signa för Timret lär det vara med tanken att lyckas bli toppleverantör också i SHL och därigenom visa tillräckligt för att få ytterligare anbud från NHL. Redan senaste säsongen därborta var ju någorlunda hygglig så han är förstås inte långt ifrån en ytterligare chans.

Men jag tror att nedanstående bild på Dahlen i Vancouvers bås fortsatt ligger honom i fatet: kliar inte i fingrarna att värva honom för den sportchef som ser den bilden. Vilket han förstås kan neutralisera om han levererar mycket poäng i bra sammanhang.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2022-08-23-kl-193846.png


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Ja du har rätt Sven. Jämn match men vi är lite bättre.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Jag ger han max 5 matcher i grundserien och inte en enda i slutspelet, vi får hoppas Lassi håller ihop, Lassi är just nu Luleås viktigaste spelare, alla andra kan vi ersätta men Lassi, nej det går inte.

14-7 i skott till apan och man ser att Luleå saknar spetsen, det är ganska så slätstruket i Luleå, ingen som sticker ut speciellt, visst gör vi under kortare stunder några fina grejer men det händer som inget mer, just detta scenario kommer vi att få se i många matcher om vi inte värvar in riktig spets.

Vi får vänta och se vad Luleå kommer att värva, meningen är väl att vi ska ta ett steg till från förra säsongen och inte ta två steg bakåt.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Iceman99: Lite bättre av er än jag trodde, med tanke på hur många ni har borta, men er två hemvändare betyder mycket som det verkar.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Wilhelmsson: Ja, Apan har fått leka friskt i vår zon. Tror det delvis beror på de nya backpar Bulan och Stridh testar.

Personligen skulle jag gärna se att de landar i
• Sellgren-Erik
• Engsund-Honka
• Själin-Pyrochta

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Wilhelmsson: Nej, han verkar nervös förutom att han inte verkar beredd för den här nivån. Det kommer nog under året får man hoppas när Linda Blomqvist och Gusten Thörnqvist fått jobba med honom.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Oscar Engsund tar kroppstag på en Apa och slänger denne på isen / Apan slänger sig på isen.

5 mot 3 för Apan och då sätter de 1-2 bakom Ward.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Tycker att apan är betydligt bättre än oss, tror inte ward orkar hålla ned siffrorna heller.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
15 min spelade. En apa åker på Brännis klubba som denne håller helt stilla. Slashing, tycker zebrorna. Det var "kreativt".

PP för Apan.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Pellikka i apan är från Malmberget

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Pigg förstaperiod av båda lagen.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Apans uppställning där de saknar en hel del spelare men dubblerar avseende Oscar Nilssöner från Norrbotten:

Forwardskedjor:
#40 Wingerli - #17 Lindholm - #11 Lindholm
#45 Möller - #22 Johnson - #96 Hugg
#27 Nilsson - #16 Lindström - #9 Keilin
#18 Stenman - #29 Sundsvik - #43 Sandberg

Backpar:
#6 Forsfjäll - #58 Nilsson
#24 Bryngelsson - #5 Pellikka
#56 Olsson - #8 Granberg

Målvakter:
#30 Lindvall
(#1 Hellnemo)

Uppflyttade från J20:
#1 Alexander Hellnemo
#5 Axel Sandin Pellikka
#9 Theo Keilin
#24 Linus Bryngelsson

Inlånad till kvällens match:
#27 Oscar Nilsson (Piteå)

Frånvarande:
#10 Joakim Lindström
#26 Simon Robertsson
#32 Linus Söderström
#34 Tom Kühnhackl
#44 Elias Salomonsson
#52 Arvid Lundberg
#64 Jonathan Pudas

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Luleås lag. Lillebror Ward tar spaden, backparen kastas om rejält, linorna som tidigare.
Uppladdat:

500x0-fa2rj3xxoaaxmgx.jpeg


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Wilhelmsson: Och ett snyggt sådant. Lille Gustaf med apspaden var chanslös.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Snygg vallning av Brännis via en apklubba i mål till 1-1. Giftigt!

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
1-1, Självmål av apan

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Apbacken Bryngelsson brottas på Shinnimin 5-10 sekunder och åker ut. PP för Luleå. 10 min spelade av första perioden, 0-1.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
#44 håller samma stabila nivå som vanligt framför mål, låter busen Lindholm stå ostörd till han sätter 0-1 för Apan i PP.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Tarasov: Ja, är det så finns ju risken att det verkligen kan gå i stå för honom, vill det sig illa...

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Realisten:
Som jag förstått det så kommer han kunna bryta för NHL oaktat klausul då avtalet med dem märkligt nog är så. Däremot kan inte inte bryta för annan liga såvida det inte är inskrivet

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Nu påstår Aftontrasan att Timret skrivit femårsavtal med Jonathan Dahlén.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag kan aldrig tänka mig att Dahlen skrivit på ett FEMårskontrakt med Timrå. Då MÅSTE han ha en outklausul som ger honom rätten att Närhelst det behagar återvända till NHL, skulle han återigen få ett erbjudande därifrån.

Annars är det ju mer eller mindre en dödsdom för hans fortsatta NHL-karriär.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Mindre än sju timmar kvar till nedsläpp i Delfinen för matchen Luleå Hockey - Apan, som också sänds av SeMer.

Vi har ju för vana sedan flera år att i försäsongsmatcher framför allt spela ett par matcher mot Kärpät men också att möta Apan någon match. Inte sällan vinner vi borta mot Apan men torskar hemma i sådana matcher.

Man skulle kunna tänka sig att det blir ett väldigt intresse och en väldig kamp när vi möter Apan men faktum är att till skillnad från tävlingsmatcher brukar dessa träningsmatcher inte bli så intensiva. Fast när Apan nu fått ta tillbaka de fulspelande, misslyckade utlandsspelarna Swingerli och Lindholm kan det kanske hetta till lite.

Nå. Blir lite intressant att se hur vårt färdiga försvar hanterar aporne och om vi kan fixa något framåt. Man kan ju bland annat konstatera att Färjestadsdräparen Einar Wolf pangat in samtliga Luleås mål denna säsong.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Och Dahlén-gate rullar på. Tabloiderna hävda ju igår att det var nära att han skulle skriva på för fem år för Timret men själv förnekar han detta offentligt och likaledes förklarar hans agent att prio ett är utlandsspel i första hand i NHL och i andra hand i Schweiz.

Vad är sanningen?Ja, tabloiderna HAR haft fel förut och kommit med Cervenkapåståenden men det är också väl känt att agenter av olika skäl, bl a för att öka intresse, konkurrens och pris läcker påståenden de vill ha ut offentligt, även om de i efterhand "förstås" förnekar det hela. Allt sådant hör till.

Men som utomstående skulle man nog förmoda att Dahlén, efter att redan ha vänt hem från NHL en gång tidigare, inte är beredd att släppa den drömmen om han skulle få chansen. Även om han skulle erbjudas ett monsterkontrakt av Timret skulle det bli till en bråkdel av de pengar han kan tjäna i NHL om han lyckas.

Och hur bra skulle han bli i SHL? Inget tvivel om att han högpresterat i allsvenskan och heller inget tvivel om att det skulle bli svårare i SHL. Fast att han levererat anständigt även i en bottenklubb i NHL talar ju för honom. Och det mesta talar nog för att han skulle leverera rejält även i SHL och kanske skulle det förbättra hans skyltfönster mot NHL, förutsatt att han förstås skulle ha out-klausuler om han nu kommer hem. Vilket känns självklart.

Ja, vi får se hur det rullar på.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Tarasov: Jo, det är en flerbottnad fråga. Sådant förekom inte alls förr i tiden, men har blivit vanligare. Vi har också svenska juniorer som söker sig över Atlanten för att redan under skolhockeyn acklimatisera sig med de små rinkarna och hockeyn på andra sidan Atlanten och vissa av dem hör man inte talas om förrän de draftas av NHL-klubbar.

Men medlemskapet i EU inklusive EU:s utvidgning har öppnat gränserna och yngre människor har numera helt andra möjligheter att söka sig till andra länder för utbildningar av alla möjliga slag inklusive till hockeyspelare.

Även inom Sverige har rörligheten ökat. Tidigare fanns för gymnasial utbildning mest bara naturvetenskaplig, humanistisk, samhällsvetenskaplig och teknisk linje och det fanns alltid vid närmaste läroverk senare gymnasium. Men nu hittar man ovanliga specialinriktningar vid enstaka skolor i landet, t ex kan du flytta för att gå "matematisk gymnasieinriktning" om du har särskild talang för det.

En avgörande fråga är nog huruvida pojkar självmant bestämmer sig för att söka en viss utbildning eller om det är en klubb som övertalar en pojke att söka den "egna" utbildningen. Gränsen kan vara hårfin, men avgörande är att det i första hand måste vara den unge pojkens val som prioriteras. Många är inte alls mogna att lämna hembygd och familj i 16-årsåldern för att "slå sig fram" och uppfylla sina drömmar om en ljus framtid.

Vi har ju en klubb i norra Sverige som aktivt letade talanger från andra delar av landet för att kontakta dem ända ned i 13-årsåldern för att "informera" om möjligheterna att utvecklas till hockeyspelare om de sökte sig till klubbens hockeygymnasium när de blev 16 år. Det kan kännas tveksamt tycker jag. Att det dessutom kommit ut berättelser från unga pojkar som ansett sig blivit svårt utsatta när de övertalats söka sig dit och kommit in, t.o.m. så att Skolinspektionen hotat med att flytta den speciella utbildningen till andra städer ger en ytterligare vatten på sin kvarn.

Frågan är hur Luleå Hockey agerat? När de nämnda t ex slovakerna och letterna sökt in till vårt hockeygym, har de gjort detta självmant eller har Luleå Hockey letat upp dessa och övertalat dem att söka? Man skulle tro att pojkarna är mer mogna och fattar ett genomtänkt beslut om de själva tagit initiativet. Jag kan tro att vår målvaktsutbildning och hur väl den fungerat har blivit känd och att många målvaktstalanger därför mycket gärna söker sig till Luleå för att nå sin dröm med Johan Gustafsson, Filip Gustavsson, Niclas Rubin, bröderna Ward och Jesper Wallstedt som lyckade exempel.

I vilket fall måste man förstås också landa i frågan inte bara om detta gynnar pojkarna som individer utan också om det gynnar klubben? Är det en fördel för klubben att en del av de som börjar på Luleås hockeygym söker sig dit från andra delar av landet och några stycken t.o.m. från andra länder? Nja, helt riktigt som pyts säger att om de lyckas är de nog tidigt beredda att ta chansen på andra sidan Atlanten och därmed får klubben kanske mindre nytta av spelarna i A-laget innan de försvinner. Och de som inte kommer från Luleå och närområdet är nog mindre benägna att komma "hem till Luleå" om de inte lyckas slå sig in i NHL. Undantaget nu är förstås Konstantin Komarek och det kan påpekas att även bland annat Jaros och Cehlarik offentligt förklarat att de gärna återvänder även om Luleå Hockey avstått av olika t ex ekonomiska skäl.

Men skulle vi fått fram flera egna produkter om vi givit fler pojkar från Luleå och Norrbotten chansen att komma in på Luleå Hockeys hockeygymnasium varje år? Om de fått chansen i stället för mer lovande talanger i 16-årsåldern men från andra delar av landet eller t.o.m. från andra länder? Ja, säkert. Kanske inte många, man chansen skulle öka. Fast jag vet inte om det skulle vara genomförbart även om man skulle önska det. En avgörande faktor är förstås om det är klubben som aktivt arbetar för att få hit talanger eller om de söker sig till oss själva.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Tarasov: Jag tycker inte att det är helt fel att satsa på ambitiösa utländska ungdomar. Dock märks inte samma klubbhjärta den dagen de sen utbildats och sen återvänder till Europa efter några år i nordamerika. I övrigt instämmer jag i det du säger.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
pyts:
Lite kluven själv samtidigt så kan jag se det lite som att man hjälper lite mindre nationer med utbildning/influenser etc så länge det inte går till överdrift. Kan även se fördelar med ett kulturellt utbyte, även om ungdomar generellt kanske mår bäst av ”hemmamiljö”.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Saik-Småland: Det är berömligt av dig att avstå från elakheter. Jag är inte lika duktig som du märker. Ha det fortsatt bra i Grekland!

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Kom du ihåg vad jag skrev till din kollega igår? Kommer ej att förnedra mobba eller göra personangrepp på någon spelare i LULEÅ! Hyllningen för JIMMI blir i Skellefteå den 17 sep så det behöver du inte tänka på. En sådan hyllning får ni aldrig uppleva i LULEÅ en spelare som tagit 2 SM guld. Ha det bra Sven! Soliga hälsningar från Grekland.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Galne höken skriver på twitter :
"Jonathan Dahlén kommer att hamna i Timrå.
Klubben förbereder just nu ett bud, och ska troligtvis samla ihop företagare och inte omöjligt det blir swishkampanj också. Jag tror han blir helt klar i början av september."
Utan att ha sett och läst allt har jag för mig att jag sett nånstans något om Dahlen bistra plus-minus eller om det var brister i det defensiva? som anledning till attt det finns de som tror att han inget nytt NHL-kontrakt får.
Bara att gratulera Timret om dom lyckas. Kul för serien med.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Nu påstår Aftontrasan att Timret skrivit femårsavtal med Jonathan Dahlén.

Kan det verkligen stämma? Känns underligt. Uppfattningen i Nordamerika är väl att Dahlén gjorde en klart godkänd säsong senast, trots att han inte fick fortsatt förtroende i klubben, vilket tycktes bero på att de gör en satsning där han inte får plats. Men att det han visat under säsongen borde vara tillräckligt för att någon av trettio andra NHL-klubbar ska ge honom chansen innan trupperna spikas i början av oktober. Och det är vad Dahlén och hans agent planerat.

Men det är klart. OM det vore sant är Timret att gratulera.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Och i morgon tisdag 19.00 i Delfinen ska Luleå möta Apan i träningsmatch. Det ser vi fram emot.

Själv har jag en idé till arrangemang innan nedsläpp. Som bekant kommer Apan i samband med deras första SHL-match i år att hylla Fläskberget som avslutat sin karriär.

Vore väl trevligt om även Luleå uppmärksammade Fläskbergets gärning, t ex på jumbotronen innan nedsläpp. Jag tänker mig att man visar upp ett potpurri av Fläskbergets pååkningar på motståndarmålvakter och Fläskisens filmningar och fusk följt av att Luleå Hockey gratulerar Apan till att nu blivit av med denna vidrige heffaklump.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Och så är man glad att kunna hylla vissa supportrar till Apan. De har ju sin site Apkraft - som de kallar North Power fast South Power vore mer lämpligt med hänsyn till att deras storebror finns 11 mil norröver - där man kan följa deras kommentarer.

Nyligen mötte ju Apan BurkÖlen borta och inledningsvis kunde man läsa att de gnällde över dimma i BurkÖlens hall vilket trollgalningen Jåda beskrev som skithall i skitstad med skitlag och skitsupportrar med skitkultur typ.

Senare har framkommit att allt berodde på att ditresta apsupportrar brände av bengaler.

Nu har incidenten diskuterats på Apkraft och en av de som tycks ha varit inblandad försvarar tilltaget med näbbar och klor. Men mot sig har han i princip alla andra som skriver där och de anser att det är ett j-a tilltag och att apklacken ska lägga av med sådan skit.

Det är trevligt att läsa. Bra agerat, apsupportrar!

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Svensk damhockey har utvecklats fantastiskt under många år, men det gäller klubbhockey. När Luleå Hockey och MSSK gick samman blev det ett enormt lyft för damklubbarna där Luleå som draglok fått med sig många andra klubbar i satsningar med allt bättre villkor för damerna. Visst, samtidigt har vi tagit in många utländska damspelare men dessa på internationell toppnivå har inneburit att svensk klubbhockey hållit en jättefin nivå.

Men under samma tid har landslagshockeyn gått åt helvete. Förbundet och lättlurad media har gnytt över att "vi har för duktiga utländska spelare i SDHL, buhu" men sanningen är den att förbundet (i samverkan med en galen f d korgbollspelare från Solna) misshandlat Damkronorna fruktansvärt.

Värst var det under galenpannan Porkkaborks diktatur där han lovade ta Sverige till OS-final, genom att sparka Sveriges bästa damhockeyspelare (från Luleå), men det slutade förstås med att Sverige sparkades ur A-gruppen.

Nu har ju Porkkaborken sparkats, men ett antal av hans förespråkare finns kvar på förbundet och tycks fortsätta sabotera för damerna.

Nu har Sverige fått en gratisplats i dam-VM, sedan Ryssland pga kriget i Ukraina inte tillåts delta, och en ny damtrupp har tagits ut.

En f d elitspelare som följer damerna kommenterar nu den nya truppen:

"Sen har jag en del som jag ifrågasätter när det kommer till uttagningen som har gjorts. När man har spelare som Emma Nordin, Lisa Johansson, Johanna Fällman, Sara Grahn, Emmy Alasalmi och Linnea Hedin tillgängliga för spel, varför tar man inte ut dem? Vilka anledningar finns det som gör det befogat att de mest rutinerade, och bästa, spelarna INTE kommer till spel när man har fått en gratisbiljett till A-VM?

En generationsväxling sker när folk slutar - man tar inte aktivt bort de äldsta som också är de bästa för att satsa på de yngre. Sådant kan man hålla på med på 4-nationers turneringar under säsongen. Men när det väl gäller, då ska de bästa vara med. Skulle Finland plocka bort Michelle Karvinen, Petra Nieminen och Jenni Hiirikoski inför VM? Har väldigt svårt att tro det."

Är det en slump att Emma Nordin, Johanna Fällman och Sara Grahn - alla Luleåspelare - inte får vara med?

Är inte säker på det. Sanningen är den att Sveriges bästa klubblag senaste sju säsongerna - Luleå Hockey/MSSK - med rätta haft åsikter om förbundets hantering av Damkronorna (och i backspegeln vet ju alla att Luleå haft rätt och förbundet haft fel) och det är lätt att misstänka att ett antal gubbbetonghäckar på förbundet under ytan stöder alla initiativ för att "straffa" Luleå.

Svensk damhockey är värt bättre.

Tycker att det behövs en utrensning på förbundet. Men så länge det sitter en sillmjölke som ordförande lär det inte ske.

TILLÄGG. Nu håller Maria Roth med om kritiken. Hon har ju en mycket etablerad roll som damhockeyexpert och skrädde inte orden när det gällde PorkkaBorkens idiotier. Och anser nu att nye förbundskaptenens hitta-på att skicka ett lag där ingen har rutin från tidigare mästerskapsturneringar är helt galet.

Förbundskaptenens namn är Ulf Lundberg. Misslyckad hockeyspelare i Division 1-2 i Sollentuna, därefter tränat några pojklag innan han fick chansen och sparkades som misslyckad i Södertälje. Ett curriculum vitae som tydligen gjorde honom kvalificerad för att leda Damkronorna. Gissningsvis hade han väl Stockholmskontakter (läs: polare med djurgårdarna som styrt på förbundet) som uppvägde hans egna misslyckanden som spelare och tränare.

Om svensk herrhockey och Tre Kronor skulle hanterats lika illa av förbundet skulle det leda till våldsamma protester. Våra damspelare och Damkronorna är värda att inte behandlas så här illa. USCH!

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
pyts: Jo, att europeiska hockeytalanger valt att söka sig till Luleå Hockey - vanligen redan i 15-16-årsåldern - för att utvecklas till duktiga hockeyspelare, har lyft fram många duktiga, som Komarek, Cehlarik, Jaros, Muzik, med flera och nu letterna Dans Locmelis och Sandis Vilmanis som i sommar draftades i fjärde och femte NHL-rundan. Dessa spelare har naturligtvis som mål att komma till NHL och lämnar ofta tidigt som unga när de får chansen och det är klart att då hinner vi inte få så mycket nytta av dem i vårt A-lag, fast vi får ju viss ekonomisk ersättning när de åker över Atlanten.

När det gäller målvakter är det inget tvivel om att Luleå, som en del av arvet bakom Myllys, lyckats utveckla många mycket duktiga vakter senaste 15 åren och att vi haft stor glädje av dessa i vårt A-lag. Men håller med om att vi haft lite mindre lycka med utespelare; Isac Lundeström håller på att etablera sig och kommer att få en fin NHL-karriär, Lill-Nisse har haft det lite tyngre men borde lyckas också, Wallmark är etablerad på hög nivå men annars måste vi väl tillbaka till Linus Omark för att hitta en klart lysande stjärna.

Längre tillbaka var det bara en bråkdel antal spelare som kom över till NHL - annars är jag övertygad om att ett stort antal Luleåspelare från första halvan av 90-talet skulle haft en NHL-karriär, utöver då Renberg, Homer och Mattias.

Men numera har Norrbottens bidrag till toppspelare blivit lite mindre uttalat och det är synd. Vet inte varför det blivit så.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Dans Locmelis stannar tydligen ett år till i LHF. Ska bli intressant att se om han får en sån utveckling att han anses värd att satsa på, eller om ham tar teget till nån nordamerikansk juniorliga, som verkar vara alternativet.
Är ibland lite tvekande till LHF:s satsning på utlängska junioreer. Vi får fram räyy dåligt med svenska elitspelare i jämförelse med andra lag. Har färre spelare som återvänder efter utlandsäventyr av den anledningen.
Men men. Kanske en guldklimp i vardande att se fram emot i vilnter?

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
pyts: Jo, angående finalmatchen (som jag inte heller såg på Viaplay, utan bara följde på nätet) Ett par av de finska utvisningarna var för boarding så jag antog att Smålejonen spelade rejält tufft för att få stopp på Lill-Kanada. Har inte läst några klagomål på domarna i efterhand heller.

Håller med, skönt att tiderna normaliseras. Och på tisdag ska vi upp mot Apan!

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Jag höll mig faktiskt uppe två nätter i rad för att se Småkronornas sista matcher. Imponerande av det laget att ta brons. Walle var grym.
Hade han fått ihop benskydden nån cm till i målsituationen hade de trots sin tunna spets kunnat spela final. Nu blev det brons med ett lag som till stor del bestod av tredje- och fjärdekedjor, stabil backsida och fantastiska målvakter med den bäste i de sista matcherna.
Jag såg ju inte Finalen. Om utvisningarna skevar på det sättet kan det osett bero på antingen lite partiska domare, men oftare när jag sett (andra matcheer) har det väl berott på att det ena laget inte riktigt hänger med. SWE hade lite tur i bronsmatchen en period då domarna misssade en ren tripping och småkronor kom tvåa in i det mesta.
Nu ska det bli skönt att slippa frestas till nattsuddande. Ser fram emot CHL och serielunk. Men först ett par träningssmatcher.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Shit!

63.20 Lill-Kanada sätter 3-2.

Smålejonen gav dem en match men svårt att stå emot när man får lira boxplay 20% av matchen samtidigt som man själv får totalt 8 sekunders PP bara.

Bra insats ändå och som vanligt numera i junis-VM av Smålejonen.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Nu kör vi övertid. Kom igen, Smålejon!

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Tredje perioden över och matchen står 2-2. Man måste imponeras av Smålejonen som fått spela Boxplay i hela 20% av matchen!

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
• 53.13 utvisning Finland
• 54.18 utvisning Kanada (första utvisningen på Kanada i matchen!
• 55.21 utvisning Finland

Nu är det fart på zebrornas visselpipor. Speciellt åt ena hållet. Kanada har fått 12 minuter och 8 sekunders PP i matchen, medan Smålejonen fått 8 sekunders PP (!) Hur ska det här sluta?

Spännande nu!

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Gudars skymning!

4 min in på tredje reducerar Smålejonen till 2-1 och med 10 min kvar av perioden kvitterar de till 2-2!

Kom igen, Smålejon! Ta detta!

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
pyts: Småkronorna lyckades faktiskt slå lill-Tjeckien med 3-1 och tog därmed brons. Just nu pågår lill-Kanada-Smålejonen 2-0 efter två perioder. Inga utvisningar hittills på Kanada, men hela fem på Finland i andra perioden som alltså Kanada spelade PP under tio minuter, men då höll Finland tätt. Har inte sett matchen, men lill-Kanada tycks vara så här bra. Plusminus kanske det är kanadensiska domare...

Att Småkronorna gick så pass långt beror förstås på Walle. Han gav laget chans att vinna varje match men offensiven och målproduktionen framåt var helt enkelt alldeles för svag för detta års Småkronor. Synd om Walle att han skulle hamna i en sådan mellangeneration.

Men Walle landar på 94% som turneringens bäste vakt* och det är säkert bra reklam för honom när han nu ska inleda sin karriär i NHL och det ska bli skitkul att följa.

*Påstår jag, fast sista matchen - finalen - inte är färdigspelad. Kanadas målvakt låg före matchen på näst bästa plats, 1,5% räddningar lägre än Walle. Under första två perioderna har han räddat 13 finska skott. OM han räddar 25 ytterligare finska skott i tredje perioden når han högre räddningsprocent än Walle faktiskt. Det händer nog inte.

Junis-VM är alltså över om en halvtimme och sammantaget inte en turnering som nådde de höjder den brukar när den spelas nyårshelgen. Vi kommer väl främst att komma ihåg den för Walles insats där han fortsatte en lång rad starka insatser av Luleåmålvakterna David Rautio Berguv, Anders Nilsson, Johan Gustafsson, Joel Lassinantti och nu Jesper Wallstedt. Vi kan vara stolta för detta.

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
För övrigt såkikade jag på ett par perioder av semifinalen i junis-vm. Tyckne nog av det jag såg att det blev som förväntat. Jag bukar inte vara direkt pessimist, men i natt hade jag rätt lite hopp fakktiskt. 0-1-målet såg kanske inte helt otagbart ut, men Walle räddade oss många gånger. Släpper man bara en puck ger man sit lag chansen. De tog den inte. Frenesin var högre än det jag tidigare sett, men rätt uddlöst. Eller sså var finnarna så bra i sitt försvarsarbete att de tog ut våra pojkar?
Får se om jag ids kolla bronsmatchen. Vore ju kul om de kunde knipa en medalj, men vette fan om jag tror på det?
Komiskt. I Luleåsammanhang tappar jag sällan hoppet och ser in i det längsta möjligheter. Är nog mer Norrbottning i hjärtat än Svensk ;)
Fulstream i natt men svensson-TV ikväll. /snåljävlafarbrorn

« · 2364214 · »