BJ#21: Första två linorna kommer naturligtvis att gå utmärkt och vinna matcher,
Sedan har vi trean och fyran:
Mathias Bromé, Filip Eriksson, Anton Levtchi?
Bra spelare förstås. Bromé strålande väl fungerande i Bulanhockey. Levtchi en stjärna när han fungerar, osynlig när det inte går bra, men i vilket fall har han jobbat allt bättre och bara målen börjar komma lyfter han säkert. Men förstås lite tufft att så ofta få byta omgivningar för att hitta sig själv. Frågan är om Filip kan komplettera de övriga och vara stark som center såväl i offensiv som defensiv.
Heikki Liedes, Eetu Koivistoinen, Ben Tardif
Ja, Koivistoinen vet vi vad vi får av; en bra fungerande center i båda zonerna och sedan Tardif som behöver hitta sin roll i Bulanhockey; gör han det och spelare för lagets bästa kan han bli utmärkt, men hittills har det kanske varit en spelare för sitt eget bästa och fortsätter han så kan han bli ett sänke. Och så Liedes, som är den forward som varit mest knepig under denna säsong eftersom han inte hittat rätt ännu. Lite känns hans medverkan som motiverad bara av att han är inköpt för i år, för att fungera, och ännu gör han det inte.
Ja, vi får se. Tydligen satsar Bulan på att det ska släppa rejält för Ponta och det kan man ju inte klaga på; Omark och Ponta har haft strålande kemi många gånger under åren och Nurmi tillför framför allt fysisk tyngd och energi, Så det kan ju bli perfekt.
Hade trott att Bulan skulle satsat mer på att få igång Levtchi, men det kanske fungerar så här: Bromé tillför spets av flera skäl och om Filip kompletterar linan perfekt kan denna linan förhoppningsvis bli starkt fungerande.
Peja: "Jag är den typen som läser massa böcker. På nätet läser jag i princip bara sportrelaterade artiklar/sajter, gillar inte galenskaperna på sociala medier. Väldigt mycket hatisk stämning där, där ligger vi hockeysupportar verkligen i lä, och det är väl tur det. Även om det kan finnas en rivalitet så kan man ju prata med andra supportar och även om vi tycker och uppfattar saker på isen annorlunda så vill vi ju inte döda varandra. Det är lite synd att internet har blivit som det har blivit, en gång i tiden var det ju väldigt oskyldigt och ofta entusiasmerande att komma i kontakt med andra på nätet."
Det här skrev du för tre dagar sedan och jag blev överraskad och tyckte det var i högsta grad intressant. Och jag har funderat.
Men jag förstod inte riktigt hur det passade in i någon av de diskussioner som pågick eller pågått; hur du menade och orsaken.
Ibland är det inte lätt att förstå tankar av pölsor och andra. Då tycker jag det är enklast att fråga.
BJ#21: hmm, låter som tänkvärt/troligt. Omarks passningar kan bli guld värda och väcka självförtroendet för de båda. Bra tänkt. Sedan kan det hända att Bulan växlar till t ex guldklimpens för max effekt. Skulle bli koivistoinen omgiven av Brome’ och Nurmi då? Under en tid, fast både loivisoinen och Brome.duktiga på den tuffa uppgiften framför målvakten? Fast har de bra backskytt bakom sig kan det bli rejält bra. F n tycker jag att både tariff och Allard slösar med målskott som bara leder till att motståndare får puck. Tsrdif är lite för mycket spela för jaget och Allard har faktiskt bara målat en enda match i Luleå Hockey. Skulle förstås hellre se Woz som är strålande pricka in mål att ha de chanserna. Men Woz måste ta för sig i spelet i övrigt också vilket han fixar nu i Allsvenskan
Sven.Savage: 20 - 15 - 10 kommer bli utlånade eller på läktaren iofs 20 lär gå ned till J20 om man inte lånar ut han, utöver det Tardifen - Fille - Heikki kommer utgöra vår 4:e femma! Tror att Omark lirar med Ponta & Levtchi för få snurr på 76::ans målskytte!
Och man kan ju tänka att de linorna har kemi och har lyckats, låt vara att det bl a förutsatte de perfekta pass som Allard levererade hela tiden. Och därför svårt att frångå när nu Bulan har tillgäng till alla dessa spelare igen. Individuella spelare har ju dessutom gått bra, med undantag för Levtci - som dock senaste matcherna visat mycket bättre satsning så börjar målen komma, så...- och Ponto - vars formgropar som regel går över.
Det innebär inte att de tre linorna är låsta för den här säsongen också, men rimligt att utgå från dessa linor tills vidare.
Så var det fjärdelinan då. Den har i Luleås lag varit extremt lyckad och garanten har varit centern Jonas Berglund. Med väsentligen defensiva uppgifter men samtidigt väldigt lyckade offensivt och lämnade över för fortsatt offensiv genom tek nere hos motståndarna. När de inte t.o.m. gjort mål.
Fast som det nu ser ut kommer Jnas Berglund tillbaka i år och kanske hans rygg innebär att karriären kanske är över tyvärr. Med ett litet, litet hopp att han faktiskt tillfrisknar och blir tillgänglig denna säsong.
Så. Vilka spelare har vi tänkbara för en fyra:
• 27. Tardif, Ben – • 25. Eriksson, Filip • 20. Juustovaara Karlsson, Casper
15. Granberg, David (RW) 10. Emanuelsson, Einar 9. Liedes, Heikki
Läser om tyckanden från andra klubbar supportrar, samt av de två "tyckarna" på ett annat Luleforum som senast åren kontinuerligt öst in "Omark är gammal och slut" 10 ggr per match han deltagit i.
Det här blir inte bra, tycks vara den allmänna meningen. T.o.m. vanligen duktige kommentatorn Adam Johansson varnar för risk med överflöd av duktige forwards.
Ha ha. Dessa tycks inte vara varse om vad Limpan innebar för Lugano (se 15 inlägg nedan), och inte heller har de kollat in de mål han passade till i SHL/slutspelet i våras. Exakt vad vi besökt hela hösten när våra bästa skyttar stått oändat på pass, som inte kommit.
Och det gäller förstås inte bara det han gör på isen; mycket få spelare har så stor betydelse för spelglädje och självförtroende i något lag.
BJ#21: Det räckte med att se Delia i en SHL-match för att se att han inte kommer att lyckas. Det är klart att värvningsansvariga måste granska sina processer när man går så kapitalt fel.
Spännande att se hur Tardif kommer att användas i och med Omarks inträde.
Lulessss: Nu kom livsgnistan tillbaka efter ett minst sagt jobbig säsongstart med ångest och dålig nattsömn. Tack , tack Linus nu blev jag på ren svenska glad!
Lulessss: Tror Juustovaara blir utlånad samt Granberg gör samma till HAL för Liedes har mer i lådan än dessa 2, Einar är en annan gåta ack så konstig långt kontrakt men dåligt med produktion.....
Och Luleå Hockey/MSSK slår köpe-DamRenset i förlängningen genom att Nieminen Petra "Mika" Nieminen sätter 4-3. Sedan slutspelsfinalen inleddes i våras har vi ju bara torskat mot köpe-DamRensarna men nu plockade vi ner dem. Skönt
Riktigt stor match och fest i Karlstad där Warulfven mötte Djurgårn - Styvben Starke och hemmapubliken ofta sjöng att "Vi hatar Djurgårn" men inte ilsket förnedrande utan med glimten i ögat, snarare som hyllning.
Styvben Starke har ju många starka spelare men laget är väl lite tunt. Kul at Josefsson spelar hockey igen och det är en riktig klasspelare.
Men Warulfven fick spelet att fungera äntligen och kanske de vaknar nu; detta lag som majoritet tippade vinna i år.
Och nu möts lagen i retur på Hovet redan på tisdag!
Lulessss: Trevligt och det skulle vara skitkul om det lossnar för honom. Inte ovanligt att det tar sin tid innan finländare finner sig till rätta.
Intressant att påpeka att Nurmi och Liedes var ungefär lika starka poängleverantörer i Liiga innan de kom till Luleå. Man behöver bättre koll på spelare än att bara gå efter stats a la videojuggar. Och värvningen av Marcus Nurmi var ju strålande av Fröberg.
Lulessss: Liedes kan få det tufft med Omarks intåg men han verkar verkligen vilja stanna:
”Lagkamraterna var glada för hans skull, vilket värmer Heikki Liedes hjärta.
– Alla lagkamrater har stöttat mig när det gått tyngre. Det säger mycket om det här laget. Att se deras reaktioner när jag gjorde målet var fint. De har sagt att jag ska fortsätta kämpa och att det till slut kommer att lossna.
Blir du kvar i Luleå säsongen ut?
– Jag har inte hört något annat. Jag har kontrakt över hela säsongen och jag vill stanna. Jag älskar Luleå, stan och laget.
Vi har uppgifter om att Kärpät vill ha dig?
– Ja, jag har också hört rykten om det. Men jag älskar Luleå och jag vill vara en del av det här laget. Jag vet att jag kan spela ännu bättre och jag vill verkligen stanna här och bevisa det. Kärpät är inte ett alternativ för mig just nu.”
Sven.Savage: Hur ska man ställa upp däremot? Tardif känns lite smått onödig nu med Omarks påskrift. Juustovaara behövs egentligen med tanke på att han ingår i BP där vi inte har många starka spelare.
Fortfarande har Sagan om Konungens Återkomst ännu inte presenterats officiellt på Luleås hemsida. Men det kommer nog redan ikväll.
Finns ju en del surmagade tangentbordstränare på vissa Luleåforum, som nu väl undrar varför Luleå ska ta in en "pensionär från division 1". Mot det kan man lyfta vad Linus under hösten gjort nere i Lugano.
Lugano inledde svagt i SHL och låg sist på #14 innan de tog in Limpan och idag ligger Lugano på #4 i SLA, sedan Limpan satt 11 poäng på sin 15 matcher.
BJ#21: Och så noterar vi att ett brandskattat Luleå Hockey / MSSK möter Damrenset i Delfinen och nu har vänt 0-1 till 3-2 i mitt i andra perioden. Vore ju förbannat läckert om vi skulle lyckas ge Damrenset deras andra förlust denna säsong, inklusive slå rensarna efter att ha torskat senaste 5 matcherna mot köperenset, trots att vi haft det mesta av spelet under de flesta av dessa matcher.
Cardigan Daffipoff: Sett ur ett neutralt öga så kan jag hålla med dig o Brynäs backsida men för mig är det målvakterna som inte håller måttet tex Delia, vem gav Brynäs så bra referenser om han eller var det på stas man gick på???
Sven.Savage: Med facit i hand är det helt klart som du säger angående Brynäs backsida och målvakter. Men på pappret kan jag ändå känna att det egentligen borde vara bättre. Tror, utan att veta att, t ex att Delia ändå kostar en vacker slant.
Delia blir det nog tyvärr ingen ordning med, men jag vill tro att korrigeringar i hur forwards agerar kan få backsidan att göra bättre ifrån sig, det blir ett annat spel när vi saknar lite spelskickligare backar. Kanske börjar vi hitta hur vi behöver spela för att inte bli så brandskattade i tid och otid.
Lulessss: Tack, där serkan, där ser man menade jag.
Kuriren: "Under lördagens bortamatch mot HV71 blev det helt klart att han återvänder till Luleå. 38-åringen, som tog Luleå till SM-guld i våras, har skrivit på för resten av säsongen, enligt Sportens uppgifter."
Räknar med att nyheten blir officiell på hemmasidan strax.
Luleås nästa match spelas torsdag 27/11 19.00 i Delfinen.
Luleå Hockey - TrottoarKanten
Kan vi hoppas att #67 då möts av nedanstående från H-läktarten?
Cardigan Daffipoff: Tack för det. Nu börjar laget fungera och spela Bulanhockey. Att Leskinen och Shinnimin anslutit betyder också mycket och som det nu ser ut kommer Limpan Omark också. Och Lassi är tillbaka.
Vi började ju serien sämst av samtliga regerande mästarna under hela Elitserien SHL:s historia men nu kan vi inte utesluta att Luleå nu går bäst av alla årets lag resten av serien: Tänk dig slutspelet efter det!
Pölsan skulle mycket väl kunna göra lika lyckat, men svårt att tro att ni kan lösa de problem ni haft, dvs hela försvarspelet.
Forwards bidrar inte tillräckligt i försvaret i egen zon. Backsidan sämre än i fjol, nu tycks försöket förstärka landa i tufft fysiskt spel bara men vete fan om det räcker. Och så målvaktssidan. Överraskande att Pölsan inte lägga pengar och konkurrera om de vakter t ex Djurgårn, Apan, HuVa med flera plockade in. Kan ni hitta och ta in en vakt som kan stjäla matcher kommer ni säkert växa rejält. Men inte lika bra som Luleå, tror jag.
• HV 71 - Luleå HF 1 - 2 • Leksands IF - Frölunda HC 2 - 5 • Örebro HK - Växjö Lakers HC 4 - 3 PS • Timrå IK - Linköping HC 1 - 2
Är väl väntat att Trottoaren, Pungen, Öret och HuVa ska tappa rejält fortsättningsvis med Pungen och Trottoaren som kvallag till slut. 2p för Öret samt 3p för Pungen ikväll håller fönstret uppåt öppet lite tid till, men formuleringen av bottenfyran kommer.
Å andra sidan bra för Luleå att Timret släppte 3p och Plastjö 2p. Jag tippade alltså att Luleå ska upp till plats 4 innan säsongen är över. Trodde då att Fiskrenset, Röglet och Plastjö skulle landa före oss, men som det nu ser ut kanske Apan ersätter Plastjö där.
Sven.Savage: Första perioden var verkligen inget vidare av Luleå, frånsett Lassinanti som höll er kvar i matchen. Andra och tredje avsevärt mycket bättre och segern är rättvis.
Och Luleå vinner med 1-2:-) Jag har ju akut tvingats ta jobb, och missade två första perioderna drygt, men bra betalt ger tröst.
Jag har dock sett största delen av tredje perioden och det är underbart att se hur laget nu sitter ihop som de ska i Bulanhockey. Spelarna gör det som de ska numera och vi är definitivt uppe ur formgropen.
Lite oflyt i tredje perioden då vi kunde haft flera mål fler.
För den som inte förstått det så är Lassi tillbaka. Vete fan om han släppt in något mål han ska tar denna säsong och naturligtvis har han tagit massor av skott som skulle gått i mål med normal målvakt.
Ja, fy satan i gatan! Nu är det tid att njuta järnet som Luleåsupporter! Ska kolla facit men regerande mästarna Luleå har sämsta inledningen av samtliga mästare någonsin i Elitserien / SHL men nu fan är vi igång och vi kommer bara att bli bättre:-)
Lulessss: Har kollat in lite av målen i slutspelet i våras. Helt klart att Limpan tillför rejält när det gäller målgörande passningar. Antingen får sidan, eller från specialläget bakom måla a la Gretzky där han är otroligt skicklig att försvara puck genom offensiva tacklingar eller fart och snabba vändningar, där väldigt få spelare i SHL kan markera ut honom. Till det lägger vi att han ofta lyckas lägga passningar ingen sett till precis rätt läge på isen för att Luleåspelare framför mål ska kunna smälla in pucken. Tillsammans med skottskicklige Bromé samt Koivistoinen som tar platsen framför målvakten en lina som i finalen visade perfekt samspel och farliga hela tiden.
Detsamma gäller ju också "förstalinan" Hedqvist - O'Neill - Shinnimin som gick strålande i slutspelet och nu också.
Och så har vi Nurmi - Andreasson - Levtchi som när Levtchi nått Levtchi-nivå, vilket tycks vara på G nu, samt det släpper för Ponta kan förväntas bli riktigt härliga.
Detta är alltså tre linor, som redan visat sig ha utmärkt kemi när de kommit igång.
Svårt att avstå från att ge dem chansen.
Då har vi bara den fjärdelinan att lösa och det innebär att Tardif och Eriksson hamnar där, om Eriksson växer in i centerrollen - en uppgift som han säkert koncentrerat sig på under senare tid, annars kan DG hantera det bättre, för Liedes som center är vi väl alla tveksamma till.
Ja, vi får se. Det kan ju bli långa skador etc som innebär att vi tvingas modifiera men vi har en rejäl bredd bland forwards som få kan matcha.
Ställningen efter andra perioden av de pågående SHL-matcherna:
• HV 71 - Luleå HF 1 - 0 • Leksands IF - Frölunda HC 1 - 3 • Örebro HK - Växjö Lakers HC 1 - 1 • Timrå IK - Linköping HC 1 - 1
Lite oväntat jämnt, förutom att Fiskrenset skärpt till sig. Men ett par bortalag och ett hemmalag ska väl också komma igång så att de fyra bottenlagen ramlar ned ytterligare.
Sven.Savage: Låna ut vår bästa poänggörare för att spela dels Granberg men speciellt Ihs-Wozniak som haft extremt svårt att färga i SHL, nja, väldigt tveksam på den.
Om något, om Omark kommer borde Granberg lånas ut till Allsvenskan.
Omark var klar i Luleå som han sa, fick kontrakt i Schweiz, ville fortsätta där men hans barn fick ingen rimlig skolplats i Schweiz och de bestämde sig därför för hans barns skull att de ska bo i Luleå.
Därav logisk att det nu blir Luleå OM han fortsätter spela hockey.
Lulessss: Kul för Luleå och för ligan, men svårt att förstå varför ni inte bara förlängde kontraktet efter förra säsongen istället för detta spektakel… men slutet gott, allting gott, antar jag.
Det här är ju gludlinorna från i våras. Vilket skulle innebära att får vi ordning på en fjärdelina så.... Skulle Jonas Berglund kunna spela till slut så:
• 27. Tardif, Ben – 25. Eriksson, Filip - NN
NN: 15. Granberg, David (RW) 10. Emanuelsson, Einar 20. Juustovaara Karlsson, Casper 9. Liedes, Heikki 71. Ihs-Wozniak, Jakob 14. Berglund, Jonas
Å andra sidan kanske det behöver ändras och då kunde kanske Tardif få
• 24. Shinnimin, Brendan - 91. O'neill, Brian - • 27. Tardif, Ben
Vilket skulle öppna för att till slut låta en av bästa juniorlinor Luleå haft testas
71. Ihs-Wozniak, Jakob - 15. Granberg, David - 6. Hedqvist, Isac
om vi tar tillbaka Woz från Ölen, kanske t.o.m. lånar Filip dit.
Ja, det här blir intressant för Bulan och Henric, att hantera det överflöd vi kan få nu.
Jag har sett Luleås och andra lags matcher på sistone och insett hur mycket Omarks gyllene passningar skulle tillföra.
Sven.Savage: Jag är den typen som läser massa böcker. På nätet läser jag i princip bara sportrelaterade artiklar/sajter, gillar inte galenskaperna på sociala medier. Väldigt mycket hatisk stämning där, där ligger vi hockeysupportar verkligen i lä, och det är väl tur det. Även om det kan finnas en rivalitet så kan man ju prata med andra supportar och även om vi tycker och uppfattar saker på isen annorlunda så vill vi ju inte döda varandra. Det är lite synd att internet har blivit som det har blivit, en gång i tiden var det ju väldigt oskyldigt och ofta entusiasmerande att komma i kontakt med andra på nätet.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Levtchi - Koivistoinen - Nurmi
Hedqvist - Andreasson - Eriksson
Juustovaara - Liedes - Einar
Ihs-Wozniak - Granberg - Thomasson
Jämfört till torsdagens match mot Leksand:
Hedqvist - O'Neill - Shinnmin
Omark - Andreasson - Nurmi
Brome - Eriksson - Levtchi
Liedes - Koivistoinen - Tardif
Emanuelsson
5 spelare har tillkommit, Omark, Brome, Shinnimin, O’Niell och Tardif.