Luleå HF

SHL · 119141 inlägg · 891 ämnen

Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Nu för jag in snacket i "rätt" bok igen ;)

Läser att vissa sk supportrar har skickat hat och hot mot våra junisar som tyvärr tappade kvarten mot finnarna. Hur man kan sakna så mycket förstånd så att man går på våra fina ungdomar med såna tilltag övergår självklart allt förstånd. Om det är någon som förtjänar kritik (absolut INTE hat och hot oavsett) är självklart inte spelarna utan snarare ledningen. Den ska ha kunnandet och känna till spelarna och hur man får ut det bästa från dem och framförallt kan vända en negativ trend i en match eller serie. Men ett bra exempel på ledningens brist på kompetens syns tydligt i målvaktsfrågan.

Man har en tydligt etta i Alnefelt och Walle som klar tvåa. I gruppspelet börjar vi med två på pappret enklare matcher innan vi stöter på ryssar och jänkare. Jag kan tycka att rätt hade varit att spela Alne mot Tjeckien och Walle mot Österrike för att få igång bägge målisar efter karantän och matchfrånvaro. Och sedan låta dem stå var sin match mot tyngre motstånd innan finalspel. Men nej. Alne får stå bägge av de lättare matcherna innan man kastar in en ringrostig Walle mot ryssarna. Sedan tillbaka in med Alne mot USA där han klappar igenom. Då byter man ut honom från den matchen med brutet självförtroende och sedan spelar honom mot finnarna.
OM man har någon förståelse för psykologi och vad som påverkar spelare så ter sig detta fullständigt förkastligt. Men utan att veta vad Montén har att säga till om från sin karantän så måste jag säga att jag har ingen som helst förståelse hur han har fått det jobb bland junisarna som han idag besitter. Ungefär som Wikegård så har han vistats mycket bland hockeyelit utan att lyckats vinna ett skit...

Sven.Savage: Gott nytt år själv och nu lämnar vi kvällens match och håller samtliga tummar för småkronorna senare i natt/morgon och så hoppas vi på publik nästa år det är i varje fall min nyårsönskning

Apans tre senaste matcher:

• Trottoaren-Apan 5-3
• Apan-Gangsteröret 4-1
• Apan-Trottoaren 1-3

8 mål framåt, 9 bakåt.

Galningen highsticking Lindströms facit.

Inga mål, inga passningar inte ens inne på isen vid något mål framåt.

Däremot varit inne på ett bakåt samt suttit utvisad vid tre tillfällen, bl a en gång när det PP som följde ledde till att motståndarna kvitterade och sedan vann.

Helt klart att Trottoaren äger sönder Apan med den skickliga trottoarlinan mot det patetiskt svaga apförsvaret där backarna inte hinner med annat än att göra misstag medan sektprimadonnaforwardskulturen inte hjälper till.

När de nu sparkat Fläskberget är det obegripligt hur de kan låta den galne highstickingen gå kvar och skrota extremt överbetald. Fortsätter sekten med den idiotin kan highsticking lyckas spela ned Apan till Allsvenskan förr eller senare.

Osj02: Angående din analys längre ned: tror du har rätt. Vissa år kan Berguven gå starkt men i år har det inte riktigt lyckats. Tror att det inte enbart är hans fel utan kanske än mer att försvaret inte höll måttet när Berglund inte utvecklades med Erik lika bra som tidigare Jesper och Nisse. Det BLEV svårare att vara vakt i Luleå och sedan har det blivit lite ond cirkel där uteförsvaret känner sig otrygga och kämpar inte "stort" med tillräcklig energi utan krymper ned framför mål, vilket i sin tur innebär att det blir svårare för Berguven, det går sämre, och då fungerar uteförsvaret ännu sämre, och då blir det ännu svårare för Berguven. Men i detta nu har han 88,78% räddningar och är #23 i målvaktsligan - vad det är beror på är det inte speciellt acceptabelt i ett lag som Luleå förstås.

Att ha petat in Lil-Nisse med Erik är klokt men det dröjer kanske innan det lyfter försvaret.

Klart att om Luleå signar Lassi kommer det att bli en rejäl skjuts och självförtroendehöjande effekt.

Vi får se vad som händer.

SeMer började ju presentera tabeller baserade på poäng per match sedan jag gjort det, men jag presenterar ännu bättre tabell numera sedan Enaranger föreslagit att korrigera för matcher hemma/borta.

Jämfört med den officiella tabellen där Pölsan fortfarande ligger rejält sist är det tankeväckande att på den korrigerade tabellen se att Pölsan ligger rejält bättre, numera redan på slutspelsplats.

Rögle fortsatt klart först jagad av fyra andra lag och så har vi Warulfven och Djurgårn lite mittemellan toppen och mittengeggan.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2020-12-30-kl-214044.png

eltifoso: Vill returnera ett Gott Nytt År till en av de mest välkomna besökarna från annat lag på vår sida:-) Samtidigt vill jag nog mena att de från andra lag som kommer hit och snackar som regel är trevliga, med enstaka undantag, och önskar ett fint och covidfritt nytt år till alla:-)

Sven.Savage: Är troligen frånkopplad imorn också så passar på att hälsa trevligaste hockeyboken ett gott nytt år

Jaha det blev torsk och det känns onödigt. Å andra sidan har vi vunnit många jämna matcher mot DIF på Hovet så det jämnar väl ut dig.

Och vill man verkligen veta är det bara att fråga den självutnämnde experten petterrönnqvist: " DIF gnuggar på bra genom att ... komma med ... gnugg ... och lyckas bra med ... gnuggandet."

Det håller inte att släppa in så mycket.. kan vi få hem Lassi igen

Fem mål i baken, händer inte ofta men idag hände det! 😤

DIF målvaktsspel avgör idag, vi hade lite mer spel (puck) men målen räknas

Vi gör ingen dålig match men men ...

mattias - 74: Stämmer bra det

Sven.Savage: Det sket sig på oddset tyvärr

Trodde jag verkligen inte att Brynäs skulle tappa viktig poäng ikväll

mattias - 74: Ja, jag tror det

Sven.Savage:

Mål i 5 raka för desousa nu va?

👹
Jävla skit, fan

Osj02: Wolf på is, Wolf på dass, Wolf på post-op. Snacka om bra släkt för oss:-)

Sven.Savage: Wolf är på dass 😄

Underbart pangmål av DeSousa som målar match efter match efter match efter match efter match...

3-3

eltifoso: ja, inte sant 😀

Och nu mål för Luleå, DeSousa.

Ska ringas, jävla otyg vi håller på med
Klart blev mål ✅

Osj02: Ja den glädjen förenar Hockeysverige

Glädje ty Apan loosar 🔥

Sven.Savage: Ja jag släcker ner och så har jag gjort mitt.

eltifoso: Sedär! Ditt motvallstips ordnade precis 2-2 mot Pölsan!

DansbandsWolf: Du är inte toanödig? Vi behöver vända på detta!

DansbandsWolf: Haha exakt 😅

Sven.Savage: Petterrönnqvistaren behöver sticka ut och synas, besserwissrar behöver det 🥃

Osj02: Satan, 3-2 för Djurgårn och det är Carl Mattsson som bara gliiiider upp och hinner inte med blad på puck eller i linje mot gårdarna längst upp i hörnet vid blå. Så blir det skottpass och - inte styrning! - ytan felstuds på Själin framför mål, bläh! Ytterligare ett mål som INTE skulle ha blivit.

Är det färdigmålat för i dag då?

eltifoso: Glöm inte hockeykalsongen som om den tvättas efter en vinstmatch förlorat magin och kan lika gärna kastas.
Ju skitigare desto bättre, tyder bara på många inspelade poäng :-)

Sven.Savage: Och Pajala på Luleås forum som tar sig ett bastubad.
Alla kan vi göra något för att hjälpa till :-)

Sven.Savage: ojdå såpass !? Nej jag tror inte Färjestad gör en Brynäs och sparkar tränaren..

Experter behöver också sticka ut, Magnus Nyström tippar ju Brynäs som svenska mästare

Sven.Savage: Glöm inte att fjärrkontrollen måste ligga på rätt sätt, under slutspel ska rätt kläder på också

Nu kom jag på att jag saknade tiden så sportradion var enda sättet att hålla koll, den nervösa sekunden efter måljingeln.. hade Färjestad hemmaplan ville man direkt höra publikjubel, tyst i hallen betydde bortamål och en chans på 5 att motståndarna gjort mål

Den självutnämnde "hockeyexperten" petterrönnqvist sitter i SeMer och tippar av först sparkade tränare 2020-2021 blir Penneborn.

Ojoj, den där SeMer-gubben har det inte lätt med tänket.

Tycker vi är ojämna. I vissa matcher har vi en jävla bra offensiv, i andra en tät defensiv på samma nivå som förra året, ibland sitter båda men ofta haltar det lite bakåt. Det är som att vi inte orkar hålla nivån i match efter match. Det är väl rimligt att tro att vi har ett svagare försvar än förra året men också lika rimligt att tro att vi har en starkare offensiv än förra året. Men om vi inte får ihop laget så hjälper inte det.

Jag tror att vi kan vara med hela vägen men jag tror att vi behöver Lassi för att lyfta till guldnivå. Men slutspel är ett annat djur, det vet vi av erfarenhet. Kanske får vi fram all potential då och då jvlar ...

eltifoso: Det fixar sig nog i tredje. Mottippning dvs spela på de egnas motståndare är ju ett sedan länge etablerat nästan säkert sätt att vinna. I klass med toalettbesök, onofftaktik på sportradio, skotta snö samt knäppa upp en belgare och slå på grillen.

DansbandsWolf: Men det är ju strålande! Två mål vid dass, två mål vid skottning. Det kan ju inte vara en tillfällighet.

Behövs det i tredje kanske du kan kombinera genom s k dasskottning?

2-2 efter två perioder och 17-30 i skott.

Tycker alltså att Luleå har fått igång spelet bättre än Djurgårn och att det blivit allt tydligare ju längre matchen gått. Att det trots allt är oavgjort beror på att laget kröp ihop och inte gick ut och låg närmare gårdarna vid deras båda mål.

DIF HAR ju bra hemmstats speciellt på senare tid men det känns inte riktigt så av spelet.

Som det nu ser ut känns det mer som att Luleå får in 2-3 än DIF 3-2 i tredje, fast det kanske som vanligt slutar 2-2 som det nu står.

Bra intervju med Einar, håller med han

eltifoso: Jodu jävlar, ända sedan nåran första säsong i högsta serien har det varit xtra tändvätska att sätta fjollträskarna påplats.
Det är sedan gammalt.

DansbandsWolf: Du får läsa på snacket istället, långa besök på utedasset 😀

Sven.Savage: Tro det eller ej men efter 8 min i 2:a gick jag ut och skottade snö och just inkommen står det 2-2.
Förra matchen satt jag på dass och vi gjorde 2 mål.
Jag skallfan i mig gå bort från sändningarna resten av säsongen.

Sven.Savage: Nu läste jag att Brynäs rättmätigt tog ledningen igen, så nu hänger det på stålmännen 👍

Osj02: Satan vilken skicklig en/tvåhandsbackhand upp under ribban av Einar Wolf och nu 2-2!

Sven.Savage: ja, ja, ja Einar...Einar 2-2👍

eltifoso: Hmm, kanske inte?! Vi hat nog historiskt haft hyggligt mot gårdarna, ofta stor bortaklack på Hovet och under drygt 35 år av seriespel tror jag vi kanske har lite plus på dem - för Norrbottningar lite extra tändvätska att möta huvudstaden medan de nog bara tycker vi är allmänt jobbiga:-)

Osj02: Jo, håller med. Känns som att utespelarna grötar ihop sig framför Berguven för att "hjälpa till" men det gör nog jobbet svårare för Berguven i stället.

Sven.Savage: Kämpa på. Djurgården är väl liksom hos oss en av era största antagonister

eltifoso: Tack och nu har vi dessutom Osj02 med bra påslag.

Möjligen är den väsentliga förklaringen just nu att i fjol kände vi mer trygghet med Lassi vid spaden, medan Berguven varit lite osäkrare och därmed spelar vi inte ut försvarsmässigt.

Annars tycker jag DIF har vanliga respekten mot oss och att vi får komma fram i anfall - nu 2-1 av Klasen via Olausson, vi håller tummarna för att han fixar ditt tips:-)

Jaaa, Klasennnn ... leverans ...

Osj02: Fan, 2-0 mot ett försvarsmjukt Luleå. Håller med dig om att vårt försvar inte är på fjolårsnivå. Ofta bra passningsspel men har glömt bort sarga/lobba när det inte är säkert utan ger bort puck i egen zon. Och när de trycker på i slottet grötar vi ihop oss framför mål, kanske pga osäkerhet om egen vakt, så fick ju DIF båda målen hittills.

« · 2121281 · »