Luleå HF

SHL · 119319 inlägg · 891 ämnen

Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: ”Är det inte dags snart att du kryper till korset och erkänner att Shinnimin var rejält mycket bättre än Silfverberg under finalen? Kanske ni skulle vunnit om vi bytt dessa två spelare mot varandra.”

Det här är lika relevant för diskussionen som att Andreas Dackell var bättre än Mika Nieminen under finalen 1993.

Det är upp till dig att välja vad du ska tro om hur jag såg matchen. Jag finner det aningen märkligt att du sätter så stor relevans i det och tycker det är värt timmar av argumentation, reaktioner och diverse utfall. Hur länge kommer du älta att jag såg fel? 2-3 dagar till? Veckor? Månader? Händer det inget mer intressant kring Luleå? Exempelvis hur Luleå ska formera kedjorna måste väl vara mer intressant än vart jag såg matchen…?

Förstår inte heller varför någon skulle ljuga om nåt sånt, alltså hur och vart man ser en match, men jag antar att vi är olika när det kommer till sånt.

Nej, det var ingen huvudtackling av Engsund den här gången, men naturligtvis är det inte långsökt att en spelare som varit avstängd minst 9(!!!!) gånger spelar fult. Här snackar vi onekligen om en återfallsförbrytare, kanske rent av den i svensk hockeyhistoria som varit varit avstängd flest gånger, men som du säger är det tyvärr svårt att hitta tydlig information om avstängningar.

Jag är dock bara glad över att kunna konstatera att Rödin inte blev huvudtacklad. Förstår inte riktigt varför du tror att jag medvetet skulle ljuga ihop att Rödin blev huvudtacklad om han inte blev det, ungefär som att jag skulle ha något att vinna på det.

CHL idag, period 4-6 av åttondelsfinalerna spelas.

Brno-Luleå 1-6 efter första perioderna uppe i Luleå. Luleå kommer med seniorlaget, är ute på Roadtrip där de följer denna match med två bortamatcher i SHL. Man har nu spelat två perioder och Luleå har haft mest av spelet, men tjeckerna är som vanligt farliga speciellt vid snabba vändningar. Ledningsmålet nyss, efter ett skott som träffar spelare och ändrar riktning, lurar helt Warden. Därigenom 2-1 för Brno inför sjätte perioden. Som nyss börjat, och en tjeck i friläge sätter 3-1 på Warden.

Sammanlagda läget 6-1 + 1-3 = 7-4 för Luleå, som nyss hade 7-2.

Man påminns om kvartsfinalen mot Red Bull Salzburg 2014, då Salzburg, efter att ha vunnit första tre perioderna i Luleå, i femte perioden som spelades i Salzburg, hade ledningen sammanlagt med 8-3.

Då var det förstås gonatt för Luleå, men: Mitt i sjätte perioden har Luleå vänt till 8-9!

Salzburg kvitterade doch och det gick till straffar, där Luleå vann.

Hur slutet CHL den säsongen? Luleå blev mästare, spöade FiskRenset i final i Delfinen.

Men nu lyckas Luleå sätta 3-2, dvs 4-8 och vad händer sekunder senare?

Tjeckerna sätter 4-2 och därmed "bara" 5-8. 14 min knappt kvar av sjätte perioden.

Tråkigt att konstatera att hade vi haft Lassi med spaden skulle vi nog inte släppt in något av de fyra målen Warden kastat in.

TILLÄGG

• 49.22. 4-3, Ponta styr in pass från Nurmi. Totalt 5-9 för Luleå.

• 54.00 PP för Luleå.

• 2 min kvar, Luleå i total ledning 5-9. Finns chans att vi klarar det.

• Och Luleå slår ut Brno med 9-4 Blir sannolikt att möta Ilves - som vann gruppspelet efter samtliga vinster - i december kvartsfinal.

Luleå har verkligen gått ner sig, förlust efter förlust.

Wilhelmsson: Håller inte med. Tycker att vi trots allt är på väg upp ur formgropen då många inte kämpade.

Sven.Savage: Fast trots att vi försöker så blir det inga mål och Ward, han släpper ju in allt, så otroligt dålig han har varit denna säsong.

Sen så håller ingen av våra backar nå vidare klass just nu, visst kan spelet lyfta men just nu så ser det verkligen dåligt ut.

Ställningen för svenska lagen:

• Grenoble - Fiskrenset 1-1, sammanlagt 2-4, 37 min spelade.
• Bern - Pölsan 0-1, sammanlagt 2-2, 20 min spelade.

På Pölsaplanket sitter en mobiltelefonsportchef och förklarar att den och den måste Pölsan köpa in, efter att ha copy-pastat från Elitprospects. Kanske lyder Pölsan mig nu, trots att klubben struntat i hans senaste tvåhundra superförslag, hoppas han.

Wilhelmsson: Jo.

Bulan får nog låta Lassi ta fler matcher i rad nu, så att Warden får bearbeta problemet han har att fokusera eller vad det kan vara.

Leskinen prövade ju på match-is idag och klarar sig knäet kan man hoppas att han lyfter kvaliteten på backsidan.

Och bland linorna har Shinnimin tillkommit och det innebär nog en injektion för linorna.

Spelarna själva - t ex Erik och Brian - har ju uttalat att det hänger på att alla tar ansvaret att lyfta sig för laget.

Så vi kommer att lyfta och frågan är om det inte redan är på gång?

Sedan har vi ju några jokrar.

Limpan kommer ju att besluta sig för resten av säsongen snart. Redan nu blir han ju kvar i Gammelstad. Spelar kanske en match till för Övertorneå, ett stenkast hemifrån dig. Men knappast allsvenskan eller SHL, förutom laget med ligans vackraste tröjor.

Dessutom har vi Jacob Ihs-Wozniak utlånad till Burkölen där han gjort 8p på 5 matcher. Jag har sett de flesta matcherna och vet att förutom poängen har han släppt loss och tar betydligt mer ansvar än han tordes ta för sig i Luleå. Kanske fortsätter det och han mognar till det som behövs, när självförtroendet kommer. Och kan Luleå avstå från att ta hem honom redan denna säsong i så fall-

Pölsan åker på utvisning, Bern kvitterar i PP och sätter ledningsmål 2-1 sekunder efter att utvisningen är över.

Bern leder totalt mötet med 4-2 nu, mitt i andra perioden.

Visst kan - bör - Pölsan vinna detta men med supermålvakten Delia med CHL-spaden vet man inte.

Och då sätter Bern 3-1 (nu 5-2).

Det är en puck som ligger lös några dm framför Delia och i sekunder står två Pölsabackar och Delia och bara glor på pucken, så åker en Bernspelare dit och smäller in den.

Pölsan lyckades ju ta sig samman och vinna mot Luleå i Delfinen men för övrigt är det ju en förvirrad, darrande pölsa och många spelare med knappt styrfart. Vad kan det bero på? Verkar ju som att laget inte ids bry sig, kan det vara att de surar över spetsvärvningarna, eller är det återigen någon locket-room cancer, a la en pölsagnällare? Eller har en hal pölsa dunkat på frun till en annan pölsa? Något fel är det.

Fast där smäller Silfverberg in 3-2 när den ryske övermöparvakten Redieborn tappat puck och vet ej var den är.

Sven.Savage: Brynäs hade inte spöat Luleå med Delia mellan stolparna. Det här är nog det sista vi ser av honom i Brynäströjan. Dock bara bra om laget åker ur CHL. Verkar inte finnas intresse för turneringen i Schweiz eller Tjeckien heller.

Slutminut Fiskrenset - Grenoble ställningen 1-2, sammanlagt 4-3 och många chanser för fransmännen men FiskRenset reder ut stormen.

FiskRenset i kvartsfinal, troligen mot Ingolstadt.

Peja: Ja, tyvärr. CHL-ledningen lyckades inte fixa tillräckligt med sponsorer för att förbättra finansieringen för marknadsföring och prispengarna. Och ersatte det med att hitta på lustiga regelförändringar.

Faller intresset i först Sverige, sedan Finland och nu Tjeckien kommer Schweiz och Tyskland också ge upp.

Vidare att jävlesonen hansabrahamsson med flera har lagt stor energi på att helt tysta ned CHL med följd att intresset inte växt. Har nog påverkat att avundsjuka Apan snacka skit om det hela, eftersom de inte fick vara delägare.

Nåja. Tycker du inte att Delia duger? Pölsan hade väl kunnat sno till sig Marmenlind, Strauusmann eller Timrets andravakt i så fall, men höll på stålarna?

Du får ge dig ut på Eliteprospects, googla upp vakter worldwide med bra stats, copypasta in dessa på er sida och kräva av ledningen att de köper in dem everyhopa.

Pölsan har alltså tagit med sig bästa möjliga lag ned till Schweiz vilket visar att man vill vinna mot Bern och nå kvartsfinal.

Spelar alltså med bästa laget, förutom då att de kör Delia i mål och han imponerar som en darrpölsa. Nu måste han väl bli utbytt till sjätte och sista perioden, men hinner de vända?

Sven.Savage: Källgren sägs vara nära att kunna göra comeback. Möjligtvis matchar Brynäs Delia i CHL för att ge honom ett skyltfönster. Man lär försöka dumpa honom i samma veva som Källgren återvänder.

Peja: Är det så, så snyggt att åka ned med fullt A-lag utespelare ändå.

Supervakten Delia får behålla spaden tredje perioden, nu med halva perioden kvar, PP för Bern.

Men se där! Pölsan kvitterar 3-3, sammanlagt 5-4 för Bern och knappt sju min kvar. Kanske ni tar detta tillförlängning?

Sven.Savage: Jag blir inte ledsen om vi åker ur, den här lövtunna truppen kommer inte orka att lyfta i SHL med fler matcher i CHL tyvärr.

1.37 kvar 5-4 för Bern, Pölsan tar ut Delia. Nu du!

Zappaholic: Men i slutminuten sätter Pölsan 3-4 och därmed 5-5.

Det fixade sig snabbt, när ni tog spaden av Delia. Mysteriet bara att ni inte gjorde det under de 58 minuterna innan.

Kapten Larsson smäller in 5-6 på den ryske överlöparen Reideborn och Pölsan är vidare till kvartsfinal,, mest troligt mot Kuopio.

På Pölsasidan gråter supportrarna ihjäl sig sig men var inte ledsna! Nu får ni ju chansen att se er supervakt Dehlia igen!

Sven.Savage: Det var två saker vi ville undvika…kvartsfinal och Delia

Sven.Savage: Jag tror inte att man ville spela massa juniorer mot ett lag av Berns kaliber. Särskilt inte när ett Brynäs med många juniorer redan fått pisk mot två blåbärsgäng i CHL den här säsongen. Det vore inte schysst mot juniorerna att skicka ner 10-talet av dom till Schweiz.

« · 2938358