Luleå HF

SHL · 119000 inlägg · 891 ämnen

Ohockey ur min synvinkel

Ohockey ur min synvinkel
Som inbiten luling så får man i brist på riktig hockey följa ohockey. Det vill säga hockey utan Lule inblandat. På sätt och vis så är inte det så illa som man först tror. Man kan sitta lugnt tillbakalutat i TV-soffan eller vid radioapparaten utan att växelvis få hjärtinfarkter och ångestattacker. Jag tänkte lämna min syn på den ohockey som vi just nu bjuds på och kommer att bjudas på.

Igår var Timrå åter den fina Stora Röda Maskinen som vi lulingar lärt känna den hårda vägen den här säsongen. Man vann fullt rättvist efter en riktigt bra hockeymatch även om kvaliteten sjönk i andra halvan av matchen. Trevligt också att läsa om några riktigt härliga ordkrig mellan spelarna i de båda lagen. Precis så ska det vara i ett slutspel!
Min analys är glasklar, man hade FÖR långt uppehåll inför starten av semin och hade därmed tappat matchtempo och värdefullt slutspelsadrenalin.
Jag vet att jag diskuterat det här efter kvarten, (tror det var med Hälge) det är absolut inte bra att få ett långt uppehåll mitt i ett slutspel. Vi själva har slarvat bort ett guld på grund av att vi varit FÖR bra i en semifinal en gång, 1997, när vi lekte oss fram till finalen medan FBK fick slita ont i en maratonserie mot Leksand.
Fast kanske Timrå hädanefter har fördel av uppehållet? Man borde ha mer utvilade spelare nu.
Mitt tips är faktiskt Timrå till final!
I finalen tar däremot sagan slut och FBK vinner, kanske inte utan besvär, men man vinner.

Ikväll börjar den mest ångestfyllda serien som existerar i svensk idrott. Kvalserien. Två av lagen har allt att förlora medan de fyra andra redan har gjort vad som förväntats och kanske mer därtill. De lagen kan bara gå ut och ha kul, njuta av situationen. Åtminstone tills det möjligtvis uppenbaras en chans att gå upp i elitserien. Då kommer nog lite prestationsångest där också…

Mitt tips blir ändå att elitserielagen klarar sig båda två. Man är i grunden bättre lag och bland de andra kan jag inte se något lag som riktigt sticker ut. En trolig utveckling är att de fyra slår varandra lite huller om buller och även tar en och annan match mot elitserielagen.
Men det räcker inte.

Kvalserien kommer således att sluta så här:

Brynäs
Linköping
---------------
Skellefteå
Hammarby
AIK
Rögle

Såja, nu vet ni hur det går och kan ägna er åt vettigare sysselsättningar istället.

« · 245286