dansken>>> Hade var grymt bra redan i DIF. Dessvärre, för honom, hade han grym konkurrens under tiden. Han hade till och med långt gångna planer på att lägga av för att han fick lira så lite. Snacket om gnagets supportrar, är inte det överspelat? De har väl inte gjort en fluga förnär på massor med år nu, finns det förresten några kvar?
Boråsindian:>> Jag kan förstå det argumentet om vi hade levat just nu i början av -90 talet, men i dagens läge så finns det inte ett enda elitserielag som inte mer eller mindre är ihopköpta. Alla lagen idag köper de spelarna som de tycker är bäst för att ha så bra chans som möjligt att ta guldet. Percy var först med detta i sverige men efter det var inte de andra lagen sena på att haka på. Det enda laget (i mitt tycke) som de senaste åren fortfarande står med många egna spelare är MoDo men t.o.m de börjar köpa spelare utifrån för att fylla gapet. Tror att det finns många därute som är avundsjuka på att Percy vågade göra något som ingen annan vågat/tänkt på innan och det lyckades. Sen kan man ifrågasätta hur mycket hjärta det finns i ett rent hopköpt lag. Men i dagens MIF kan jag säga att det finns mycket hjärta i , precis som i viken annan elitserieklubb. Många nya spelare som har blivit fostrade i MIF andan, kommit som juniårer från andra lag men som sen utvecklats till duktiga spelare. T.ex Kim Staal, Henrik Malmström, Jesper Mattsson, Kim Johnsson, Ola Nilsson, Andreas Hadelöv (han var förvisso inte juniår men var mest bänkvärmare i DIF och har blommat ut i MIF som en otroligt duktig spelare) och många andra. MIF har utvecklats till en klubb där man utvecklas väl som spelare.
Ska man bara hata ett lag för att det är hopköpt kan man lika väl idag hata alla klubbarna, titta bara på Färjestad, Djurgården, Frölunda osv, inte många spelare i dagens läge som har det laget de spelar för som moderklubb, oftast kommer de från andra delar av landet eller från utlandet. Nä, det argumentet håller inte längre.
Att AIK inte är så populärt beror inte på att man tycker spelarna är usla, de kan ibland spela en väldigt bra hockey, utan pga många av deras dåliga supportrar som bara är ute efter att slåss. De flesta som kollar på ishockey gör det för att de gillar sporten och tar stort avstånd till våld mellan supportrar, det vet jag att MIF supportrarna gör och även de flesta andra. Men tyvärr finns det idioter överallt i alla supporterklubbar. Det finns även bra supportrar i AIK, träffat en hel del, men tyvärr så har de dåliga supportrarna visat sig mer och då förstört en bra klubbs goda rykte, och det tycker jag är synd. MIF mot SM-Guld 2002
Percy vill ju göra en "Harkimo" såklart! Måste vara någon form av förebild för honom. Konceptet som sådant är nog inte helt fel, men det sker på bekostnad av de som älskar läktarstämningen kring hockeymatcher. Tyvärr.
Jag tror att det är MIF som är det mest hatade laget i ES. Bara för att det är ett hopköp, hela laget. Det är många i hockey sverige som inte tycker om ihop köpta lag.
Jag hörde nånstans att det skulle gå att skärma av så läktaren såg mindre och lägre ut vid vissa matcher. Var det den här arenan? Det låter ju annars som en kanonidé, för det är verklgien inte kul att gå på en match med 7000 pers i en arena som tar nästan 14000...
FBK har verklgein lyckats med sin arena, den är fortfarande gjord för hockey. Man kan ju hoppas att Percy sneglar mer åt dem och Kinnarp än åt Globen till, men med tanke på allt de vill ha den till så låter det nästan som att det är Globen de främst tar som måttstock... tyvärr, för hockeyns skull. Hoppas det inte blir så.
Det är klart att det inte blir samma sak som nu, men jag tror inte arenen byggs enbart för hockeyn. Där ska vara allt möjligt, från simning, häst skit (tycker inte att det är sport) och Galor med artister m.m Den enda saken som ståplats kommer användas på skulle vara hockeyn, så om nu Malmöstad och Percy vill betala för en ny fräch fin modern arena, tycker jag inte vi ska klaga. Isstadion har tradition men det är också allt, vi har i nuläget en av de sämre arenorna i Elitserien och det håller ju inte...
Bara arenen inte blir för stor, mellan 8000 - 10000 räcker, annars kommer den bli som Globen, tyst och tråkig. Gör som Färjestad, bytt tätt och trevligt, det blir säkert grymmt...
Du tro mig, AIK är inte det mest hatade laget i landet, varför ska man hata ett lag som inte är en konkurrent. Det är itne lönt att lägga ner energi på lag som inte ens har sanna supporters. Ingen går på hockey i stöckhöölm nu ju, både AIK och DIF loosar ! 08:orna är den kräsnaste och tystaste publiken, så varför ska man reta sig på dem ? Tycker bara synd om dem, de 08:or som åker ut i landet på borta amtcher måste ju få en chock och säga:
"-VA!? Kan det låta så här på en hockeymatch !???"
Lider med dem...
=)
(Ta nu inte detta på blodigaste allvar, men någon gnutta sanning ligger det faktiskt i det)
men det hade väl inte skadat att rösta ändå. många andra lag har flera spelare man kan rösta på, alla utom MIF. Vi borde visa dom att mif har fler bättre spelare. (hadelöv, hannula m fl.)
men det hade väl inte skadat att rösta ändå. många andra lag har flera spelare man kan rösta på, alla utom MIF. Vi borde visa dom att mif har fler bättre spelare. (hadelöv, hannula m fl.)
"Inget lag får ha fler än FEM spelare med och alla nominerade spelare skall ha spelat aktivt under säsongen."
"Resterande spelare tas ut av de coacher som röstas fram av elitseriens domare och linjemän. Coacherna ser till att komplettera lagen så att båda lagen enligt förutsättningarna består av minst EN spelare per elitserielag."
Så det ska minst vara 1 spelare från varje lag, men högst 5 spelare från samma lag.
Jussi lär bli uttagen, men det blir nog tyvärr ingen mer från mif. Även om jag tycker fler miffare borde vara med. Det som är säkert iaf, är att Syd kommer utklassa Nord. 5 av de 6 första lagen i Elitserien är ju "sydlag".
tror ni att MIFs segertåg slutar vid 6 raka vinster som senast? jag vill inte ens tro på det, vi har LHC &VF nästa hemma och som sagt finns inga lätta matcher i elitserien. bara hoppas på att Sandström &P.Andersson är tillbacks till torsdag. ha det gott. kaz
Anders: mycket möjligt att det kommer en svacka före slutspelet. men vi har lättare program än vi haft tidigare dessa sista matcherna. Jag vet att det blir svårt att ta tredje eller fjärdeplatsen, men det är inte omöjligt... ...och jag har verkligen inte hetsat upp mig... ...jag är nöjd med en slutspelsplats som jag sa för någon månad sedan, men chansen till en hög placering finns.
Håller med dig om att det är HV eller Djurgården vi vill ha i kvarten! Dröm slutspelet är ju som någong skrev: Djurgården i kvarten, HV i semi och färjestad i final!
Är det någon som har koll på vilka spelare som är på väg hem från NHL inför nästa säsong ?
Och vilka spelare är lediga här hemma egentligen ?
Jag vet att vi är mitt uppe i den här säsongen och att det kanske är lite tidigt att titta på de här sakerna, men man kan aldrig vara för tidigt ute när det gäller sånt här...
Sen finns det ju också t ex Jonnie Karlsson som spelar i Nyköping. Han har +9, men det är kanske inte så imponerande i ett lag som ligger i toppen. Men verkar iaf få spela de flesta matcherna.
Se där man hittar fler bara man söker och får lite namn.
Karlsson, Jonnie RD 25 1 2 3 +9 (Nyköping, spelar för serieledarna (innan dagens match) i Norra Allsvenskan. Verkar spela i fjärde formationen och får väl inte överdriver mycket istid. Har dock inte varit inne på ett enda baklängesmål och 9 framåt. Gör få poäng, förmodligen pågrund av hård konkurrans i laget och därmed lite istid.)
Degerstedt, Patrik RW 23 6 15 21 +7 (Nyköping, klubbkamrat med Jonnie Karlsson och en spelare som är mer eller mindre en Sylvegård kopia. Ger sig aldrig och sliter som en häst, spelat i Japan och Ryssland. Hade definitivt inte gjort bort sig i Mif som defensiv forward.)
Loostrand, Markus RW 25 1 4 5 -10 (Kiruna, skall resten av säsongen spela för Osby i Div2 efter att ha nött bänk på slutet)
Persson, Martin RD 21 0 2 2 -17 (Kiruna, vet inte om han är skadad eller bänkad men han är ej med i uppställningen idag mot Boden. Har hur som helst inte övertygat och är en av de sämre backarna både +/- och poäng mässigt.)
Nilsson, Joakim RD 24 0 0 0 +/-0 (Skellefteå, skall nu spela med Hammers som sagt och anlednijgen till att han hat 0 i +/- är att han mer eller mindre inte spelat alls i SAIK.)
Lindfors, Patrik RD 27 1 2 3 -10 (IK Oskarshamn, minns ni killen som kallades den nye Lusth för några säsonger sedan i Mif:s J-20. Han åter finns nu i Oskarshamn och har nog inga chanser att ta sig uppåt som det ser ut nu. Sämst +/- bland backarna och få poäng. Verkar dock få en del istid vilket är positivt vad gäller han talang som "Lusth".)
Svensson, Jens RW 24 9 14 23 +1 (Mörrum, killen som kom samtidigt med Malmström till Mif men aldrig fick/tog chansen som Malmström gjorde. Rankades väl då som en bättre spelare än Henrik och är också bra i Mörrum. Tvåa i poängligan och trea i +/- ligan internt. Hyffsad tekare som kanske borde få chansen i Mif igen, vem vet?)
Det finns säkert fler Ex-Miffare där ute men dessa är de mest kända "juniorerna" som lämnat laget för Allsvenskan. Resultaten är väl inte allt för imponerande utom i Svenssons fall. Vi tar väl statistiken för en rejäl Miffare i ett patetiskt lag också...
Hansson, Roger RW 27 10 11 21 +10 (Rögle BK, klokt val av Hansson att varva ner i Ängelholm. Där är han hjälte och i toppen, i Mif hade han säkert varit i botten och harvat.)
Ok, vilka var det mer? Var det Jonnie Karlsson och Martin Persson minns jag, var det någon mer? Vet någon om dessa två kommer återvända till MIF eller om de inte är tillräckligt bra?
Jag har inte alla fakta men jag tror att Alexander Sundberg blev överårig och inte imponerade nog för att få kontrakt med A-laget. Samma sak med Joakim Nilsson och Marcus Loostrand men med dessa hade man nog någon klausul. Nu har det ju visat sig att varken Nilsson (Skellefteå) eller Loostrand (Kiruna) kunnat ta ordinarie platser i dessa lag heller och fortsätter nu sin hockeyresa i lägre divisioner än Allsvenskan i Loostrands fall. Deras chanser att återfinnas i Mif senare måste i nuläget anses som högst osannolikt...
Undrar också vad som händer med de juniorer som MIF lånade ut. Har på senaste tiden sett att 2 MIF-juniorer (Alexander Sundberg och Joakim Nilsson), som jag trodde ingick i detta, försvunnit till Hammers.
Vilka juniorer var de som MIF skickade iväg till Allsvenskan för att utvecklas och vad kommer hända med dem?
Håller med dig Nubben! Förstår inte varför andra supportrar ska lägga sig i och tycka illa om andra lags spelstil!?
Ni spelar efter material, och grundideén med tanke på spelarmaterial osv. Jag tror att man som supporter är minst lika stolt vid ett SM- guld även om det lirats grishockey eller ej!
Jag blir SÅ trött på alla lama supporters från andra lag som inte har något bättre att komma med.
MIF kommer altid vara det mest hatade laget av alla i elitserien tydligen, inga andra klubbar tycks fatta avv vi är lika värda att spela här som ni andra. Vi har tagit 2 SM-guld, ett EM-guld när den ligan fanns. MEn endå får vi bara höra skit, när det går dåligt är ni glada och hånar. Se nnär vi vinner då spelar vi plötsligt grishockey, snälla lägg ner nu.
INSE ATT MIF ÄR ETT AV DE 5 BÄSTA HOCKEYLAGEN I LANDET !!!!
Vi kommer sluta 5:a i serien före Frölunda, vi slår ut Djurdåårn i kvarten och sen tar vi oss an Hååvee i semin där viner vi i raka matcher, sen blir det SM-final mot Färjestad, där tar vi hem guldet i den avgörande finalen i Karlstad, det står i stjärnorna grabbar / flickor. Bara tro mig, det blir ett helt underbart slutspel i år...
Jag har lite frågor som jag vill ställa till er andra supporters inkl Stefan Wädel om du har lite inside info!
Hur går det med den beryktade danska backen Kaspar Pedersen?? Är han "klar" än?
Inför nästa säsong, vad tror ni händer, de måste ju nog bli en generationväxling i MIF då, kommer flera juniorer tas upp tror ni, eller vet någon något???
Läste om Joakim Nilsson, har Mif bara släppt iväg denna backen nu till Hammers, eller har vi en klausul som säger att han är våran på något vis, när vi vill ha honom till vårt lag???
Han är ju en back, och såna kanske vi behöver speciellt till nästa säsong då vissa nog slutar!? Många av de gamla backarna har ju ändå vad jag kan se kontrakt till 2003!?, jag tycker vissa av de gamla var dåliga i början av säsongen, men de är faktiskt väldigt bra just nu, typ due boije, öhman, och speciellt Andersson har blivit riktigt bra!! Så ingen klagan på dem längre!!
Såg att Jocke Lundberg inte hade kontrakt mer än denna säsong ut, det borde ju verkligen förlängas!!!
Så om någon vet ngt om detta.. Skriv gärna!! :-)
Forza MIF och krossa Linköping på torsdag, i`ll be there!!!
Dragan:>> Vilken tur för dig då att du inte är malmöit *ironi*. Vi som är det är stolta för att vara det. Men och andra sidan så spelar inte ditt lag, Frölunda, alltid så bländande och fartfylld hockey. Det förekommer även då grishockey i ditt lag. Men fördelen med just grishockey är att det är otroligt effektivt att trötta ut motståndarna och det är, om du inte redan visste det, en del av hockeyn. Kallas Taktik. Men har man flåset uppe så har man inget att oroa sig för, då pallar man att möta Malmö. Den bästa spelaren genom tiderna på just grishockey är våran hjälte Mats Lusth, herr Överstegris som en tidning en gång skrev ;-) . MIF mot SM-Guld 2002
Snacka om att Hannula har varit saknad i MIF under sin skada, våran egna torped. Gött att han fick komma in i målprotokollet igen direkt, andra spelare brukar behöva ett par matcher innan de kommer igång. Det visar på en jäklar-anamma hos honom. Hoppas MIF ledningen inser vilken talang han är. Om inte så höjs redan nu rösterna från andra lags supportrar att deras lag ska värva just Hannula. Och bara det anser jag är ett gott betyg för honom. Annars brukar andra lags supportrar tycka MIF:s spelare är tunga och gamla och ingen fart på skridskorna. Bra kämpat Hannula, fortsätt så.
Tycker även att MIF har visat ett styrkebesked i de senaste fyra matcherna. Två tunga defensiva matcher från Linköping och nu senast Frölunda och Brynäs. MIF är på G. Hoppas nu inte Due-Bojje är allvarligt skadad utan kommer snart tillbaka igen. Jag vet inte vad ni andra tycker men jag tycker att han har verkligen spelat upp sig från förra årets misserabla insats till att bli en duktig back som offrar sig för laget.
Samt Linkan har blivit ännu bättre iår. Nu visar han speluppfattning och bra passningar. Försvarsspelet samt powerplay har ju även höjt sig något otroligt. I början av säsongen kunde vi ju släppa in riktiga skitmål, sådana som sällan slinker in nu istället. Samt powerplay börjar ju även nu visa resultat. Starkt jobbat grabbar.
Slutspelsplatsen är inte än säkrad men vi är på god väg och fortsätter spelarna bara i samma stil med sitt uppoffrande spel så kommer detta garanterat gå vägen, och i slutspel kan allt hända, det vet vi sen -95 ;-) .
Redhawks:>> Tack för att du löste det med vem spelare nr 48 var. MIF mot SM-Guld 2002
Nu kan man väl knappast klaga på våra backar , dom har varit oerhört duktiga sista tiden. Petrasek, Öhman var jävligt bra i går ja Hasselblad också för den delen.JA ALLA VAR JU FAKTISKT BRA
anders varför är du säker på att MIF ska klara av HVeller DIF? vet i fan om MIF klarar HV ens, vi har förlorat mot dem i år. och de har allt i sitt lag i år och inga "skador" som förre året och liv i mål så de har all förutsättningar på att gå långt i år. men jag snackade med FBKare och de vill inte ha MIF i första runda i slutspel hahaha. fortfarande de är rädda för upprepning av 98 slutspel sitter långt. :o) men som sagt alla lag har chans och vinna i slutspel men FBK är klar favorit i år och allt annar än SM är fiasko för deras förrening. den som lever får se :o)
Sundis>Nu ska vi inte börja hetsa upp oss. Visst, MIF spelar bländande för tillfället men det kommer säkert en svacka innan slutspelet (förhoppningsvis innan slutspelet iallafall). Jag är nöjd om MIF kommer 5:a eller 6:a. Det är vad laget klarar av i serieväg. Sedan i slutspelet så kan MIF om vi får möta rätt lag gå ända till final. Säg att vi möter HV i kvarten, DIF i semin så kan en finalplats mycket väl gå att få. Sedan så kanske vi står där i finalen mot FBK, hur det går där vågar jag inte tippa.
och glöm inte att de som bänkade och lånade ut Hadelöv i Djurgården var samma personer som handplockade honom till MIF.. dvs Lillis och Wikegård.