Ja du har så RÄTT tror jag... Percy vill nog inte skjuta in pengarna!!
Men framtiden finnes för MIF, som MIFFO skrev, så var det precis som han trodde att laget skulle gå under om ett par tre fyra år då föredettingarna och gamlingarna har lagt av, det tror jag absolut inte det gör, då har MIF sina unga juniorer idag lite äldre bara och bättre och mera erfarna!! Frasse lär vara kring 20-21 år då, till exempel.
Ola Nilsson är bra målis, även om han inte spelat som i fjor än så länge, och i Mif:s A-lag har han ju knappt spelat i år alls!
Så framtiden finns för MIF, var så säker.
Men värva rätt, Nummelin hade varit så kanon att ha, och Lius, och varför inte Juha Lind, men nu fick vi ej dem och då är det lite som det är!!
Så det är värvningarna som måste gå hem, och det har de inte gjort hittintills!
Och du har så rätt att FBK och DIF inte satsar på juniorerna heller, jag menar hör här om FBK:s A-lag, Marcel Jenni, Fokin, Jantunen, Martin Gerber, Erik Kakko, bröderna Trygg, Dieter Kalt.. det finns bara två som har moderklubb färjestad Rhodin och Claes Eriksson.. så det så hockeysverige!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Frölunda är la dem som satsar mest isåfall!
Så så var det med den biten!
Är det något lag som köpt som fan så är det just Färjestads Bk!!!
Och bara en massa utländska spelare!!
Så då är ju Malmö rena svensklaget och skånsklaget, om man nu får säga det, för vi har ju ändå Burra,Malmström, Mattsson, Nilsson som är rena skånepågar!!
Timrå lär vara revansch suget och dessutom har Zetterberg kommit igång igen. Timrås nya målvakt kommer nog också bli ett spöke för MIF. Men jag hoppas på MIF seger men tror det kommer bli en kryss match där MIF vinner på straffar. Det kommer inte bli någon höjdarmatch eftersom båda lagen är i poängbehov, så räkna inte med något skönspel, det har har MIF inte visat upp i år heller så det hade jag inte förväntat mig. Men seger mot Timrå är ett måste om vi ska ta oss till slutspel.
Frans Nielsen har faktiskt spelat en del matcher i år, även om han bara fått göra korta inhopp. Däremot tror jag inte vi kan vänta oss några underverk från honom ännu, men om 2-3 år kanske.
Jag hoppas att MIF ledningen värvar smart nästa år, det har man inte gjort senaste säsongerna och därför vi ligger vi så dåligt till i tabellen nu. Det behöver inte vara spelare av föredetta "stjärnklass", såna har vi tillräckligt av, däremot behöver vi krigare som kämpar hela matcher. Bra exempel på såna är Hannula, Malmström. Jag undrar verkligen om MIF har en talangscout, det verkar ju inte så. Ja framtiden för MIF ser inte särskilt ljus ut, vad händer när våra avdankade spelare lägger skridskorna på hyllan. Är MIF ett minne blott då ?? Som jag ser det nu så har stommen i MIF antagligen slutat om 3-4 år, spelarna över 30-35 håller knappast längre än så. Vad händer om Hadelöv plöstligt skulle lämna klubben , då står vi där plöstligt utan målvakt. Kim Staal lämnade klubben så varför skulle inte hadelöv göra det. Det kan ju inte vara roligt som målvakt att förlora med 5-6 mål titt som tätt. Hade jag varit Hadelöv så hade jag hellre spelat i en klubb med framtid, så som Djurgården, Modo, FBK. Nä jag ser inte ljust på MIFs framtid, om klubben ska överleva får faktiskt Percy lägga ut lite pengar på nya spelare. Dock ska han värva smart och inga gamla rävar. Det har nog dom flesta Mif fansen fått nog av.
Jag skriver dessa rader för jag hoppas att klubben vaknar till och värvar smart. Vi behöver inte 35 åriga spelare. Om vi nu skulle vinna SM guld i år, vilket jag inte tror är möjligt så skulle hela hockey Sverige ändå avsky oss. Jag tror inte många skulle uppskatta MIF som SM segarare och jag tror inte det skulle vara bra för hockeyn så tråkigt som vi spelar. MIF förtjänar inget SM guld i år, det måste man spela sig till.
Problemet med Mif är inte att vi värvar utan att vi värvar dåliga spelare eller inte alls. Hur många spelare har Mif värvat de senaste åren? Man har ju för fan knappt ersatt de man tappat, konstigt att det går dåligt då. Inte fan satsar fbk och dif på unga jättehungriga och superbraiga spelare som inte bevisat ett skit. De värvar de också eller är Nisse Ekman en egen produkt? Jörgen Jönsson? Spelare som Nielsen och Valdix lär få chansen förr eller senare var så säker men för att kunna matcha in dessa juniorer måste man först ha en stark stomme. Hur många bra unga spelare finns det för övrigt i elitserien som inte lär dra till NHL? Knappast många och vill du ha ett lag enbart bestående av spelare i allsvensk klass så varsågod, det går visst att sköta laget ännu sämre än lillis. Hade Mif värvat Nummelin, Lius och kanske ytterligare några spelare hade man inte legat där man ligger nu. Problemet är att percy vägrar skjuta till pengar och därmed har Mif ett dåligt lag och därför ligger man där man ligger. Solklart.
Att köpa årets totaludda liráre som inte hänger med i dagens elitserie har Årets MIF bevisat. Vi skall vara jävligt glada att vi värvat det bästa i Coachväg annars har det gått totalt åt he Vi har kanske inte ens haft en chans i ett kval. Så att köpa ett lag funkar inte i långa loppet vi måste skapa eget underifrån och som jag ser det i MIF ser det risigt ut. MVH Mats
Hej hockeyvänner Var i Övik på genomresa och passade på att kolla matchen mellan MoDo - MIF . Som sann miffare så skämdes jag att se etablerade killar med mångårig rutin totalt falla ur ramen med både vett o etikett. Var jag i Bäckmans kläder skulle jag vara orolig för mifs framtid med detta destruktiva spel samt att jag förstår att man måste göra det bästa efter resurserna. ETT PEKFINGER TILL DOM VÄRVARANSVARIGA. Bäckis är inte GUD Mvh Mats
MIF skulle kanske börja vinna om de tog sitt förnuft och slutatde att bra slå omkring sig. Det var tragiskt att se Sandströms, Rydmarks och Peter Anderssons spel i tisdags mot Modo. När man är gammal och trött så kanske man börjar använda klubban till att slå motståndarna istället för pucken. Kan inte förstå att Pelle Bäckman spelar med inte detta "illaluktande"spel. Anita i Övik
När man ser hur Leksand spöar resten av de Allsvenska lagen så förstår man hur låg klass ni håller där nere. Tror inte MIF skulle ha några större problem att ta oss tillbaka om vi skulle ramla ur. Rögle lär knappast komma tillbaka igen. Elitserien håller så mycket högre klass än Allsvenskan.
Det är med lika stor glädje jag konstaterar att RBK inte är i närheten av att vara på gång upp i Eliten igen. "Köpa" ett lag funkar alla tiders, se på FBK och DIF som köpt in det mesta och bästa i sina trupper. Det är bara 70-tals romantiker som tror att man kan bygga ett slagkraftigt lag av egna förmågor. Däremot kan jag tycka att Mif varit lite väl nostalgiska i sina värvningar på senare år. Det är bara Åhlund och Roger Hansson man har haft vett att inte plocka hem av återvändarna såhär långt.
Hällre i botten av ES än i toppen av AS, så är det.
Helt santatt ersätta dom gamla spelarna som inte har den rätta gnistan kan inte vara svårt.Men att släppa fram unga hungriga spelare,Nä gud va hemskt grymma tanke det kan man inte.Då kanske MIF börjar vinna och det vore ju inte så bra ??? Eller ?? Tänk om Byt ut hela laget. MIF har slängt bort många bra spelare och detta mycket beroende på dåliga ledare som är fega tror att gamla gubbar ska vara bättre än unga hungriga killar.Tack för mej.
Tjenare! Det är med stor glädje jag följer mif:s ras i tabellen. Och nu när jag ser era inlägg kan jag inte tiga längre. Vissa av era inlägg håller måttet när det gäller kombinationen pengar och hjärta, men att ni tror att ni ska överleva med ert sätt att "köpa" ett lag får mig att hånle. Persy som skryter så med sin breda ungdomstrupp borde väl kunna ersätta "gammlingarna". Mvh Rögle 4-ever.
Hmm...skulle inte tro det..långt ifrån alla unga spelare blir nhl spelare. Och köpa ihop ett lag har vi gjort alldeles för länge nu, satsa lite mer på unga, hungriga spelare som har hjärtat i Malmö. Det kommer att betala sig på längre sikt. Vill inte ha fler panik värvningar som inte håller måttet
Glöm snacket om unga spelare, är de nåt att ha är de tappade till NHL inom en säsong och är de inte nåt att ha är de väl knappast värda att satsa på? Ett ungt lag är inte automatiskt ett bra lag precis som en ung spelare inte automatiskt är bättre än en äldre. Nu har ju dock Mif för gamla spelare som inte håller längre men detta avhjälps inte genom att satsa på juniorer. Värvar man bra spelare har man helt enkelt ett bra lag, är möjligen bara lillis och percy som inte fattar det. Visst fan hade laget sett bättre ut med Nummelin och Lius. När man väl har en stark stomme då kan man sakta börja lotsa in juniorer.
jag antar att en så´n som Rickard Persson inte kan vara nöjd med att sitta på bänken och vara skadad från och till varför inte ta kontakt med honom, visserligen e han inte en junior men han håller måttet flera år framöver..
Jo jag anser att man inte kan sparka spelare i detta läget. Det är bara till att hålla ut denna säsongen. Men man borde se över sina spelare till nästa säsong. Och kanske inte förlänga kontrakt med vissa. Och varför inte redan nu släppa in ngn fjunis, men det kanske e lite väl radikalt men det kan ju inte bli direkt sämre.
men det vi diskuterade var att man skulle sparka spelare nu.. och värva nya. Annars håller jag helt med dig och Cris.
Juniorerna borde få konkurrera på allvar med "gubbarna" i a-laget Franz, Janos mfl skulle inte göra bort sig...för att få rutin måste man få spela a-lags hockey.
Visst man kan inte bara sparka en massa dyra spelare o värva nya. Men värva med omtanke, framförallt yngre hunriga spelare, som christoffero säger. Det är för tok många föredettingar i miffe. Ta upp några juniorer och låt dem framförallt spela och inte bara komma in på uppvärmningen. Att detta inte kommer att bli succe direkt kan tänkas men det kommer att betala sig såsmåningom. Laget behöver en blandning av ngr unga och ngr äldre rutinerade spelare.Men börja värva bakifrån, backlinjen en den som är sämst just nu och en bra stabilt försvar kommer man mycket långt med.
Det är inte bara att sparka spelare hit och dit och köpa nya... man måste ha ekonomi för sånt oxå. Eller ska man skuldsätta sig och riskera bankrutt för att man väljer att sparka spelare efter spelare för att de inte håller måttet?
Vi säger att de sparkar Linkan som har ett år kvar på kontraktet... vi säger att Linkan har en månadslön på 150.000kr/mån multiplicera den med 12 = 1.800.000kr samt några månader kvar på denna säsong... så 2.300.000kr kvar att betala för honom, vi sparkar honom och får betala ut 1.700.000kr som ersättnign för det.. vi tjänar 600.000kr
MEN vi måste värva en ersättare åt samme Linkan och ersättaren kostar 140.000kr i månaden NETTO jämtemot Linkan som gjorde det BRUTTO vilket gör att det blev ännu dyrare!
Sen ska vi ju sparka Peter Andersson med en härlig lön och Roger Öhman som nog inte är dåligt betald han heller... och sen leta ersättare blir dyrt det..
MoDo erbjöd Staal mer pengar än vad MIF gjorde ja. men det fanns fler anledningar till att han lämnade MIF för MoDo fast det är inget jag vill gå ut med här precis....
Ja jag läste en artikel i Kvällsposten dagen efter att slutspelet börjat.6 ELLER 7 spelare hade inte gjort klart men nytt kontrakt.Kim Staal var en av dom
Det jag har hört är att han Staal stack just för att MoDo faktiskt erbjöd honom mer pengar, sedan det där med Birthen har väl kanske också med saken att göra. Vi får väl fråga honom...Fast nu är det ju så att han numera finns i MoDos trupp och inte i Mif:s, så fokus här kanske inte borde ligga på honom. Gillar inte prat om tränarbyte eller om att kicka spelare under pågående säsong, vi har de vi har och får göra bästa möjliga av situationen helt enkelt. Tror på en välbehövlig trea i morgon.
Jo men sen så väntade Malmö ända in i det sista innan man la fram kontraktet till Staal då är det klart att en klubb som MODO vill lägga beslag på en så bra spelare som Kim är.Dessutom så blev JImBriten ny tränare i samma veva han var ju Staals landslagstränare i Danmark-
Staal kom knappast till Modo för pengarnas skull. Det är antagligen mer inspirerande att komma till ett spelande lag istället för att vara kvar i något som liknar ett PRO-möte. Det dröjer dock en säsong eller två innan Staal kan göra sig rättvisa i nhl....
ursäkta, ska inte tragga på Bäckis, det är nog inte hans fel ändå, men men... Han har la ett uselt manskap att ta av!!
För många föredettingar/gamlingar, som Sandström,Due Boije, Andersson, Öhman, Hasselblad...och senast Burra!
De spelar värda att ha kvar är HANNULA,Malmström,Hadelöv,JUSSI(såklart), Rydmark,Magnertoft, Mattsson.. Sen in med Frans Nielsen, Janos Vas, Andreas Valdix, och Johan Björk..
Det är som det är, vi är inte bättre än vad tabellen visar, verkligheten har hunnit ikapp mitt MIF :-((
Satsa på ungdomarna för fan, inte pensionärerna!!
Och ta och värva rätt för en gångs skull, typ Lintner i MoDo, en suverän back, och snacka då inte om att det inte finns backar på marknaden, var tog man Lintner då ifrån???
Nej sparka lite spelare som inte duger, och tyvärr det är många!
Börja med Linkan, han har ändå aldrig egentligen velat spela någon annanstans än Djurgården, i Sverige då asså..
Ta upp juniorer och ta hem juniorer och mixa ihopa de med de spelarna jag tyckte vi kunde behålla och med nya smarta nyförvärv, och då inga gubbar på 36-37 bast utan glöd!!
Kan inte vara roligt för Hadelöv som är en världsklass målvakt som får släppa in 5-6 puckar per match. Jag tror inte han stannar då kontraktet gått ut.
Tror inte att fdet finns en endaste spelare i Mif som inte bryr sig om vi vinner eller förlorar, sanningen är så enkel att vi inte är bättre än vad vi sett under säsongen. Visst har vi haft mer missflyt än flyt men, mycket bättre än såhär är inte laget.
Jag hoppas inte dom byter ut hela laget, då blir vi ett nytt AIK. Men om Percy ska ha någon användning av sin nya Arena så måste han köpa ett par spelare som krigar in i det sista. Just nu har vi mest humörspelare. Jag förstår inte att vi kan tappa match efter match i andra perioderna, det har varit så vid ett antal tillfällen. Mot både HV71 och Modo så tappade vi rejält i den andra, men mot HV så kom vi tillbaka. Vi måste skaffa spelare som kan kriga i 60 minuter, inte spelare som kämpar sista 10 minuterna om vi fortfarande har häng. Det kommer bli ännu en halvdan säsong precis som ifjol, jag hade trott innan säsongen att vi skulle kunna vara bland top 5 lagen, men det verkar vara en omöjlighet. MIF är ett överskattat lag år efter år. Folk tror hela tiden att våra "stjärnspelare" ska vakna till, men det kan vi glömma. Jag hoppas klubbledningen vaknar till och värvar ett par spelare av hög klass. Varför inte också försöka hitta en bra andra målvakt. Ola Nilsson har inte kommit upp i den klass han var förra året, vi behöver en bra andra målvakt om Hadelöv skulle skada sig. Sen skulle vi behöva minst 1 eller 2 backar av hög klass, samtidgit som vi sparkar 1-2 som inte håller måttet. Jag tycker ledningen har varit alldeles för milda mot våra spelare. Vi har inte sparkat någon under pågående säsong utan väntat tills kontraktet eller säsongen gått ut. Detta skapar en falsk trygghet hos spelarna,dom vet att dom kan spela en dålig säsong utan att behöva oroa sig om att få sparken.Dessutom ligger många spelare på slutet av sin karriär så jag tror ärligt talat att dom struntar i om vi vinner eller förlorar. Det krävs en rejäl attityd förändring om vi ska kunna bli ett top 5 lag, men jag tror inte det går med dom spelarna vi har nu.
Tror nog att jag vågar svara på Staal frågan. Han valde MoDo därför Mif gav honom ett skambud samt att han tror/trodde att han skulle komma snabbare till NHL genom MoDo.
Bäckman ska inte få skäll här tycker jag. Han får ju alltid ta all skit för vad inte spelarna klarar av! Bäckman är helt ok.. Han kan skapa ett bra lag men inte av playwood material:!
leka struts? varför ska Bäckman ljuga och säga att ni lika gärna kunde vunnit och att det var tillfälligheter. känns det bättre? är det något som jag alltid gillat Per Bäckman för så är det hans ärlighet och raka rygg. ni var faktiskt chanslösa igårkväll i samma stund som modo tryck in 3-1pucken.
grejen är att blommorna söker sig inte till MIF utan väljer klubbar där det verkligen satsas på utveckling istället för avveckling av spelare, vad som blir kvar i MIF är några pengagiriga hockeyresenärer utan klubbhjärta och fart under rören.
Men framtiden finnes för MIF, som MIFFO skrev, så var det precis som han trodde att laget skulle gå under om ett par tre fyra år då föredettingarna och gamlingarna har lagt av, det tror jag absolut inte det gör, då har MIF sina unga juniorer idag lite äldre bara och bättre och mera erfarna!! Frasse lär vara kring 20-21 år då, till exempel.
Ola Nilsson är bra målis, även om han inte spelat som i fjor än så länge, och i Mif:s A-lag har han ju knappt spelat i år alls!
Så framtiden finns för MIF, var så säker.
Men värva rätt, Nummelin hade varit så kanon att ha, och Lius, och varför inte Juha Lind, men nu fick vi ej dem och då är det lite som det är!!
Så det är värvningarna som måste gå hem, och det har de inte gjort hittintills!
Och du har så rätt att FBK och DIF inte satsar på juniorerna heller, jag menar hör här om FBK:s A-lag, Marcel Jenni, Fokin, Jantunen, Martin Gerber, Erik Kakko, bröderna Trygg, Dieter Kalt.. det finns bara två som har moderklubb färjestad Rhodin och Claes Eriksson.. så det så hockeysverige!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Frölunda är la dem som satsar mest isåfall!
Så så var det med den biten!
Är det något lag som köpt som fan så är det just Färjestads Bk!!!
Och bara en massa utländska spelare!!
Så då är ju Malmö rena svensklaget och skånsklaget, om man nu får säga det, för vi har ju ändå Burra,Malmström, Mattsson, Nilsson som är rena skånepågar!!