Malmö Redhawks

SHL · 24628 inlägg · 2625 ämnen
« · 432706 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Första Perioden
bobbe: Konkuransen med Fotbollen är ju stor på många orter förutom Malmö så synd att bara skylle publiksiffroprna på detta. För dåligt lag helt enkelt, svårare än så är det nog tyvörr inte.

bobbe: Folket är borta p.g.a Malmö FF och så klart några år där man missat slutspel.

Publiken här nere är kräsen, går man upp i ES, vinner 2 SM-guld och blir Europamästare på 3 år. Då är det inte konstigt att det krävs ett topplag för att fylla arenan.

Men vi har en trogen pubilk som skapar fin stämning här. Senast mot HV var det riktigt bra drag. Det är medgångspubliken som nu iställer går o ser fotboll... Tyvärr...

Nubben: När jag pratade om ryktet om tråkhockey tänkte jag dock på Malmös hemmais, eftersom hockeyn inte verkar locka alltför mycket folk? Konkurrensen från fotbollen är grym även där...

bobbe: tråkhockey lirar de flesta lag på borta is. Inte många lag som kommer ner här och spelar gladhockey precis...

Men Malmö är två vitt skillda lag när det gäller hemmamatch/bortamatch. Vet inte om det är spelarna själva eller om det är ledarstaben som ska kritiseras. Det har ju varit likadant spel på borta is med 2-3 olika tränare nu.

Men men, serien är lång o vi har som sagt bara haft 2 hemmamatcher så här långt. Det kommer trilla in en hel del 3 poängare i Malmö isstadion i år.

Nubben: Rätt meningslöst försök till statistikvrängande, i min mening. Hade inte NHL-kedjan funnits hade andra kedjor fått mer speltid, inte minst i powerplay, och då fått större möjlighet att "komma igång" och mer tid på sig att producera poäng.

Att NHL-femman (inkl Mange Johansson) gjort många mål är ett bevis på att LHC värvat jävligt bra. ;)

Malmö har det inte lätt, men har som du tidigare sagt värvat klokt inför kommande säsonger. Melin m.fl. kommer att tillföra mycket i det långa loppet. Malmö har det dock inte så lätt med konkurrensen, som du också säger, men det beror nog delvis på ryktet om tråkhockey?

bobbe: Fakta är fakta...
Er NHL-line har gjort 16 mål, det säger väl allt?

Ni hade varit 5 tabellplaceringar längre ner utan dem. Malmö hade varit 3-4 tabellplaceringar högre upp om det inte blivit någon NHL-lockout.

Vi har vunnit två matcher, båda mot lag som inte har några NHL-stjärnor. Vi har förlorat mot LHC, DIF och Moras NHL-kedjor...

Men jag är inte bitter, alla lag har rätt att skriva kontrakt med vem de önskar. Men visst är det synd att vi har Sveriges bästa fotbollslag i samma stad. De är mitt uppe i en guldstrid, och har redan miljoners miljoner i sponsorintäckter från de lokala företagen. Blir inte mycket över till oss...

bobbe: Klart alla har samma information, men Malmö har byggt för mer än en säsong. Det ÄR så att vi brände pengarna, inte på fel spelare dock. Det är helt rätt spelare, men de kan inte tampas med sina NHL-kollegor.
Eftersom vi hade ett halvt lag efter förra säsongen kunde vi knappast vänta. Tänk om det inte blivit strej då, då hade vi stått där med 12 spelare. Vår situation var att vi skulle ersätta ett halvt lag. Hade vi bara behövt en 3-4 nya hade vi kunnat vara kalla och vänta.

Magnus: Alla har väl ändå haft likvärdig information om vad som varit på gång "over there", så det är en klen ursäkt att man bränt pengarna på "fel" spelare. Själv hoppades jag att det inte skulle bli lockout, men man får inte alltid som man vill.

Jag tror allvarligt talat att LHC skulle klarat sig bra även utan lockout, även om det kanske inte sett riktigt så bra ut. Nåväl...

bobbe: Jo men det är ju så, vi brände de få penningar vi hade på stabila ES-spelare. Nu har vi inget extra att spendera om det inte tillkommer externa finansiärer. Mif hänger med mot de vanliga, dödliga ES-spelarna men inte mot rena NHL-kedjor tyvärr. De är på tok för individuellt skickliga.

Vi arma stackare får hoppas och be för ett slut på NHL-strejken, liksom ni för att den inte skall ta slut...

Magnus: Jajjemen.

Kindings kommentar till TT:
-Jag tycker siffrorna inte speglar vad som hände på planen. Det som skiljde var deras spetskompetens i form av NHL-spelare. Vi var bra rustade inför en vanlig elitseriesäsong, men nu är det ju andra förutsättningar som gäller, muttrar han.

Välkommen till verkligheten, Malmö.

bobbe: Framför allt har ni "NHL-femman". De har visst svarat för 16 av era mål och övriga laget för 4.

Nubben: Andra perioden avgjorde för LHC:s del... Malmö inte alls dåliga, tvärtom bättre än i förra mötet. Tyvärr för Malmös del var LHC också bättre än i förra mötet och vann därför rättvist.

Matchrapport, se länk.

Första Perioden
1-0 till LHC efter den första perioden.

Rätt jämnt spel. LHC haft fyra PP...

Sv: Jason Delurme
kvasten: Det är som vanligt många som har åsikter när en spelare "sticker ut". För det gör Jason...

Han kämpar, smäller på och ger allt i varje byte. Det behöver alla lag, vi har haft Janne Hammar som en utmärkt sådan tidigare. Men hittills i år har Janne varit klart sämre än Jason. Just därför sitter Janne på bänken medans Jason spelar allt som oftast.

Jag skulle dock också vilja se Calle Söderberg inne i varje match, med två starka spelare som Matthiasson och humlan. Men skulle vi då köra med Hammar och Jason i 4:e kedjan? Hur skulle det gå? :P

Jason Delurme
Jag har sett Mif life två gånger, och på TV två gånger denna säsong.
Det som har förvånat mig mycket, är hur en spelare som Delurme kan ta plats i ett svenskt elithockeylag.
Visst, han sliter och far runt, men fullständigt oorganiserat.
Jag kan bara tänka mig hur svårt det måste vara för skolade, rutinerade ishockeyspelare som Hammarström och Matthiasson att spela i hop med denna typ av spelare.
I matchen mot HV hörde jag att Birthén var inne på samma åsikt,
då han kommenterade matchen på PPV.
Kinding borde i stället prova någon av de lovande unga spelarna i Mif ihop med de erfarna kedjekameraterna, och jag är övertygat om att den konstellationen kommer att lyfta, samtydigt som de unga utvecklas.
Roligt att se tre före detta Almtunaiter i Mif!

Kvasten

2 raka idag?
Kan vi ta tre poäng idag kanske?

Två raka vinster vore riktigt fint. Jag tror dock inte laget mäktar med 3 poäng, men jag hoppas verkligen att man kan kämpa till sig några poäng.

3-3 idag kanske? (även om matcherna mot Linköping brukar bli väldigt målsnåla) Eller vad säger experterna? :P

Sv: tre poäng
Som sagt, ge laget en ärlig chans. Tyra svåra bortamatcher och många här inne börjar hoppa på laget o såga dem vid fotknölarna.

Serien är lång. Vänta iaf tills det gått 15 omgångar innan vi säga något på det stora hela.

Laget håller för slutspel om man bara krigar i varje match. Så fort man inte satsar för fullt blir det förslust.

Då var vi iaf på rätt sida av strecket, kan slutspelet börja nu? ;)

Magnus:

japps var riktigt nära där att det gick, kanske var tur tänk dig hur stor i truten han skulle ha varit sen ;)

2 segrar och båda mot regerande mästarlaget, vem hade trott det före säsongen?

scim:

Oavgjort hade gett mig 2000:- på en spelad tjuga. Jefla Malmö...:-/

Magnus:

Jaha, var ni tvungen att vinna idag och blåsa mig på 450:-!

Nåja, grattis till segern...

Nubben du var riktigt nära, synd där på slutet. :)

Enkel seger ikväll tack, Nubbens tips blir bra. :)

Nubben:

och om tipset spricker får vi pengarna tillbaka då? ;)
Själv tror jag på en 5-1 förlust ikväll

tre poäng
Vill ni vinna en slant på matchen ikväll så sätt en hundring på 4-2.

Tror grabbarna tar tre poäng ikväll.

Viktig match
Nu har det gått 5 omgångar och man börjar se ett litet mönster...

Men det är fortfarande för tidigt att säga något om hur serien slutar. Vi har haft EN hemmamatch, och fyra väldigt svåra bortamatcher. Om vi bara får igång ett starkt spel på hemmaplan så kommer också poängen att trilla in.

Saken som saknas just nu är spetskompetens framför mål. Vi har för många spelare som jobbar på så där lagom mycket. Stalle, Hannula, Matthiasson och även Melin ska trycka in fler puckar.

Målvaktsspelet är bra.
Backarna sköter sig ok.
Men 1:a och 2:a lines som måste skapa tryck o mål. Har så här långt varit långt under en rimlig nivå.

Malmö är minst lika bra som SSK, Luleå, BIF, Mora o.s.v om man tar bort lockout spelarna. Men om våra grabbar inte vinner närkamper! Då kommer vi losa mer detta året än vad vi gjorde förra...

Sv: Hur går det i kväll?
Magnus: Skall vi nå samma framgång med våra juniorer som VF gjort.
Då måste vi låta en J20 line som redan hittar varandra få spela
med rutinerade backar.
Låta dem göra mistag utan att sen hacka på dem när det inte går bra.
För att klara det måste vi ha 3 andra kedjor som producerar och håller tätt bakåt då först kan vi ha en 4.e line från J20.

Nubben: Ja jag orkar inte engagera mig längre. Jag glider med så får vi se vad som händer. Orkar inte bli förbannad ens. Om vi får kvala må det vara hänt, om vi trillar ur må det också vara hänt. Skitsamma, allt är bättre än att vara konstant stryklag oavsett vad man värvar för spelare.

Det är dock synd att vi aldrig verkar få betalt för våran fina juniorverksamhet. Vi slåss i toppen av U16, j18 och j20 varje år men sen blir det inget mer. Önskar att vi kunde få samma utdelning som Frölunda, lysande facit för dem.

Man ska inte säga allt för mycket än, vi har som sagt bara haft EN hamma match. Men visst fan är det en enormt tung inledning.

Om det inte kommer 3-4 vinster på raken snart så kommer vi vara för långt efter redan innan 10 omgångar är spelade. det känns jävligt tungt just nu.

Blev förlust som väntat då. Spelet funkar inte vilket är uppenbart efter 0 skott i första perioden. Att Jason gör målet säger allt. Vi är tydligen inte bättre, jag var övertygad om att detta laget skulle åka åttor runt fjolårets men tydligen är vi kvar på samma usla nivå.

Nubben:

ge upp? Det gjorde jag för länge sedan, stängde av radion redan i första perioden och då stod det 0-0 det säger väl allt? ;)

Kika på diskussionen på SvenskaFans forum (se länktips)

Man ska inte ge upp men efter 35.04 ...

3-0

Man undrar om 5-1 segern mot HV var en ren tillfällighet. Det här börjar likna förra säsongens inledning...

2-0 till dif nu...

suck. Om inte vi gör nästa mål ser det kört ut.

Man hoppas ju på att det ska bli 3 härliga poäng till laget, men DIF är farliga. Hursomhelst så blir det tufft.

Vi har iaf ganska goda minnen från förra Djurgården-mötet. Tänker på sista matchen av elitserien förra säsongen... :)

pajo: Poäng är inte alls omöjligt, men jag tror antingen på en vinst eller en klar förlust.

Om DIF får en bra inledning kommer det förmodligen sluta illa. Men om vi står emot och kan trycka in något mål i början så kan vi mycket väl komma hem med tre fina poäng.

Sv: Gör er röst hörd
Nubben: Glöm inte Linköping för den delen heller.

pajo: Kommer bli mycket tufft att ta poäng, kräver hårt jobb om så ska bli fallet.

Hur går det i kväll?
Jag tror på seger i kväll efter en riktig kämpa insats.
Ingen lätt match Dif-Mif 2-3

Kolla omröstningen här ovan om ni inte förstår vad jag menar...

Så gott som ALLA vill ha det så, varför kan inte de som styr o ställer fatta detta?

GÖR ER RÖST HÖRD o maila nu!

mok: Timrå o Mora har väl trots allt bevisat att det stämmer?

Topplag i Allsvenskan är helt klart tillräckligt bra för att kämpa i Elitserien. Hade man låst lagen i ES en säsong men låtis divisionerna under spela på som vanligt hade vi fått upp två mycket bra hockeylag till ES.

Jag är helt övertygad om att serien och alla vi som går o ser på matcherna hade märkt en klar förbättring. Där är ingen i hockeysverige som tycker om derbygrupperna. Alla ska möta alla lika många gånger, så enkelt är det.

mok:

Tror inte heller på 14 lag faktiskt. Visst, Skellefteå och Leksand är väl två kandidater till att kunna hålla klassen men frågan är om det håller på sikt.

Nubben: Elitserien är stor nog för 14 lag? Jo men vilka lag skall in? Många klagar ju över att lagen från allsvenskan som kommer upp är för dåliga och sänker nivån på elitserien och å skall vi då ha 2st sådanna lag till.....

Forward: Som sagt, jag ahr Aldrig sagt att ES ska stängas, läs igenom vad jag skrivit. o Kom tillbaka med "kritik" efter det.

Utöka serien till 14 lag.
Alla möter alla 4 gånger, vilker ger en serie på 52 omgångar.

lag åker ur och flyttas upp precis som vi har det idag, det hade alla tjänat på.

Maila hockeyligan o säg vad ni tycker. Det är inte rättvist att vissa lag ska mötas 6 gånger o andra 4. Det är ett stort fel, o att vi bara har 12 lag är också det riktigt dåligt. Elitserien är stor nog för 14 lag.

Forward: Nubben skriver väl att lag ska upp, 2 lag ska gå upp och ES blir en serie på 14 lag istället för 12.

Derbygrupper funkar fint i NHL där man inte riskerar något. I Sverige blir det sportsligt orättvist när man får möta vissa lag två gånger extra. Givetvis ska det vara fyra möten per lag och inget annat.

Nubben: Men det tar ju döden på hockeylagen som inte flyttas upp i Eliten. Vad ska de göra då? Drömmen om att kunna gå upp varje år måste finnas där, se bara på Mora som skrällde. Det är ju kul. Derbymatcherna söderut kanske inte är så kul. Men när TIK, Lule, Modo, Brynäs möts är det en speciell känsla och ett bra drag på läktaren. Att ta bort några av dessa matcher skulle vara pisstråkigt.

Gör er röst hörd
Jag är av den tron att Elitserien måste ändras för att den ska bli mer rättvis. Alla ska möta alla lika många gånger. Det är grunden till alla serier, men inte till Elitserien som den ser ut idag.
Vi har Derby-grupper, som alla vet, vilket gör att vi möter lag som Frölunda och HV sex gånger, medans vi möter lag som Mora och Luleå färre gånger...

Jag har fått "order" från folk inom Svenska Hockeyligan...
Att säga till ALLA er som vill ha en ändring på serien, ni ska göra er röst hörd! Maila hockeyligan (de som ansvarar för Elitserien) och säg vad ni tycker o tänker.

Vore inte en bra lösning att låta två lag komma upp men inget åka ur? 14 lag i serien nästa år, alla möter alla 4 gånger. Det blir 52 omgångar och som sagt, alla möter alla lika många gånger. Inga orättvisa derby-grupper...

maila på ([email protected])

Sv: Malmö - Mora
Själv satt man på plats och såg matchen...

Kan bara säga som så här... Dåligt tryck på läktarna i 1:a o 2:a, dålig match fram till 3:e och dåligt resultat.

Det kommer bli mycket bättre det här, det vill jag lova! Laget håller helt klart för ES, ja rent av för slutspel om bara bitarna faller på plats.

Man får lov att vara lite besviken en dag som den här, men det går inte att glömma alla lägen, loumas ribbskott, wahlberg lägen, Hannula hade också en hel del m.fl m.fl. Möter man en het målvakt och tar poäng är det ändå rätt ok. Visst kräver vi mer, men fakta kvarstår, Hadelöv har räddat många poäng åt oss genom åren. Igår räddade Moras finske keeper poängen...

Ambroo: Matthiasson är ju, som de flesta vi värvat inför säsongen, en arbetshäst. Vill inte betygsätta någon efter bara fyra omgångar men han är definitivt godkänd. Så han har nog hittat sin roll men jag vet inte om Kinding hittat rätt kedja för honom ännu.

Den som förvånat mig mest ändå är Jason Deleurme. Kommer från Tyska andraligan och spelar totalt respektlöst och han var helt klart en av de absolut bästa forwards på isen igår.

Magnus: Det är just de jag också sitter och funderar på.. Men en sak är säker, antingen så måste MIF förstärka, eller så får man hoppas på att lockouten är över inom en snar framtid..

En sak till, hur har Mackan skött sej så här långt, har han hittat sin roll i laget?

« · 432706 · »