Historik
Föregående · 42 · Nästa
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Samtidigt kanske inte Bauer vill sponsra med villkoret att några enstaka (högprofilerade?) spelare som varit i Nordamerika tillåts skylta med att en konkurrents produkt är bättre.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
OveForShow: Bäckis spelade i OT men han kom in när Rögle redan hade pucken. Försvarade mest. Det känns egentligen som att många kedjespelare underpresterar på grund av den oskickliga backsidan och att man har lite för många äldre forwards (bra spelare individuellt men sammantaget saknas en del fart).
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{11102}: Många av de yngre är inte heller särskilt bra. I synnerhet de unga stockholmarna som kommenterar på distans när exempelvis Gefle spelar. Många är fruktansvärt dåliga.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{11102}: Unger är 62 år nu. Jag tror de låter honom köra tills han fyller 65. Tror det är rätt praktiskt för tv4 att ha kommentatorer som bor runtom i landet istället för att få resekostnader på att transportera fint stockholmare.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Timrå är första laget som Brynäs kan passera. Djurgården har en konstig tendens att plocka poäng även när man minst anar det, och det verkar vara 3 säkra för deras del varje gång de spelar mot Brynäs.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
BIF Kungen: Clara revanscherade sig genom att vara en mur i straffläggningen. Och man blir alltid lite extra glad när Lindblom gör mål.
+ 17
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Farsang: Det uppstår alltid chanser i spel 6 mot 5. Brynäs höll Rögle rätt bra på utsida men dessvärre behövdes inget bra läge för att de skulle göra mål.
Men ja, om målvakter inte får några skott mål på sig, så kommer de inte släppa in mål heller.
Men ja, om målvakter inte får några skott mål på sig, så kommer de inte släppa in mål heller.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Eller så konstaterar man bara att Clara gjorde ett misstag och går vidare utan att försöka lasta den på utespelarna?
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Alert gjort av deras kille att utnyttja att Clara hamnar helt fel.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Där måste ju Clara kunna stänga igen. Han har en tendens att hamna fel i positionsspelet. Om han sitter rätt tar han den enkelt.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Det konstiga med Rögles mål är att Clara ser ut att se pucken men släpper ändå in den.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
bänknötarn: Silfverberg kom till ett farligt avslut. Lindblom också nära innan.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
lapad: Absolut, men förra säsongen var Silfverbergs och Larssons paradgren långa anfall där alla fem spelare involverades. Nu har de inte möjlighet att involvera backarna i långa anfall och blir därför ofta överbelastade. Förutsättningarna för Silfverberg är inte jämförbara.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Gavve: Det är omöjligt att balansera backparen med den här backsidan. Alla har inte bra kemi tillsamman heller även om de i teorin passar tillsammans. Nu har Brynäs ett långt anfall på sig på grund av att Witkowski inte klarar av att transportera puck.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: Hur får Brynäs en ny chans att etablera nytt spel i anfallszon när Hägg skickar upp pucken på läktaren eller slår en icing efter att han har erövrat puck?
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Farsang: Om Hägg hade spelat med en annan back som skötte uppspelen så hade vi inte sett alla dessa icings. Hockeylabbet har även visat att hans underliggande siffror är bra med Kinnvall och usla utan Kinnvall
Ja, Brynäs saknade en fysisk back när Bertilsson blev skadad. Nu har man Bertilsson, Hägg, Witkowski och i viss mån Kempny…
Ja, Brynäs saknade en fysisk back när Bertilsson blev skadad. Nu har man Bertilsson, Hägg, Witkowski och i viss mån Kempny…
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: Brynäs sätter nog in fler tacklingar än man har skott på mål idag.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Trallgöken: Det är bättre att slå 9 bra uppspel och 1 icing än att slå 10 icings.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Silfver: Ja, när Söderström och D’Astous blev fastcheckade en gång per period var det en stor framgång för motståndarna och folk blev galna över att de var ”nonchalanta och spelade för svårt”, typ. Nu är det två-tre gånger per byte.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Södergran måste väl ha en betydligt mindre roll i LHC?
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
En spaning på en spelare som borde kunna bli aktuell till nästa säsong.
Nils Åman
- 25 år. Perfekt ålder.
- spelar center eller vinge
- defensivt vinklad spelare som är duktig i boxplay, goes without saying att Brynäs behöver det.
- skridskostark. Bra komplement till Brynäs många veteraner.
- smart och ganska spelskicklig
- Enligt Sportbladet är Leksand beredda att erbjuda honom ett 5-årskontrakt när han vänder hem från Nordamerika, vilket kan bli aktuellt till nästa säsong.
- Leksand lär inte bli aktuellt om de åker ur, vilket jag ser som troligt.
- byggde hus i Avesta häromåret. Ni som kan geografi i Gävledala-området vet att det är ungefär lika nära till Gävle som till Leksand därifrån, faktiskt lite närmare till Gävle.
Nils Åman
- 25 år. Perfekt ålder.
- spelar center eller vinge
- defensivt vinklad spelare som är duktig i boxplay, goes without saying att Brynäs behöver det.
- skridskostark. Bra komplement till Brynäs många veteraner.
- smart och ganska spelskicklig
- Enligt Sportbladet är Leksand beredda att erbjuda honom ett 5-årskontrakt när han vänder hem från Nordamerika, vilket kan bli aktuellt till nästa säsong.
- Leksand lär inte bli aktuellt om de åker ur, vilket jag ser som troligt.
- byggde hus i Avesta häromåret. Ni som kan geografi i Gävledala-området vet att det är ungefär lika nära till Gävle som till Leksand därifrån, faktiskt lite närmare till Gävle.
Länkar:
Spelet bakom Leksands kris: Fått in miljonpott till värvningarNils Åman - Stats, Contract, Salary & More
Spelet bakom Leksands kris: Fått in miljonpott till värvningarNils Åman - Stats, Contract, Salary & More
+ 3
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Lodjuren har haft ganska många klubbmärken genom åren (länken).
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Farsang: Lejon har utvecklats mycket under åren i Brynäs. När han kom till Brynäs hade han bara spelat strömatcher i Västerås, nu har han ett mycket bättre CV. Det är inte ens säkert att han hade spelat hockey på heltid de senaste åren om inte Brynäs hade värvat honom.
+ 4
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
PåveMolin: Samuel Asklöf tvingades tyvärr lägga av på grund av skada.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Silly season
Willow: Gidlöf, Johansson och Koblar är redan bra SHL-spelare så det vore bara rimligt att de inte följer med ner i HA. Gissar att Johansson spelar i AHL nästa säsong oavsett.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: Jag menar att Hägg är värd ungefär lika mycket som Granberg i lön. Om man läser hela Hallams citat, så jämför han faktiskt Hägg med just Granberg.
– Robert Hägg skickade folk genom sargen och backade inte för något, då blev alla lite modigare. Ett vinnande lag har ofta den typen av back, i SHL har vi haft Martin Sevc, Jonas Frögren, Daniel Rahimi, Noah Welch och Petter Granberg. Isac Hedqvist pratar mer med domarna och motståndarna på isen än med mig på hela veckan, hans spel pratar också för honom, säger Sam Hallam.
– Robert Hägg skickade folk genom sargen och backade inte för något, då blev alla lite modigare. Ett vinnande lag har ofta den typen av back, i SHL har vi haft Martin Sevc, Jonas Frögren, Daniel Rahimi, Noah Welch och Petter Granberg. Isac Hedqvist pratar mer med domarna och motståndarna på isen än med mig på hela veckan, hans spel pratar också för honom, säger Sam Hallam.
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Ja, Hägg fyller en funktion. Det finn ingen motsättning mellan det jag skriver och det Hallam säger.
+ 7
MoDo Hockey > Sv: Silly season
Framnäs: Det kanske var kalkylerade chansningar att signa Vanderbeck och Jonsson med klausuler/löften om att de kunde lämna för större ligor? Klart att Kalmar inte kommer utmana om SHL-platsen men om de går till slutspel och utmanar om en semifinalplats så är det ju ändå en skitbra säsong för en så liten klubb.
HV letar nog andra forwardstyper, annars hade Diaco varit given dit känns det som.
HV letar nog andra forwardstyper, annars hade Diaco varit given dit känns det som.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Silly season
Silly: Gidlöf, Johansson och Koblar är nog lite som med Lucas Pettersson, NHL-klubbarna kommer vilja se de i AHL eller SHL istället för HA. De flesta andra du nämner lär få SHL-bud.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Gavve: Skrivna kontrakt är ju en annan diskussion. Mer öppet vad som kan ske med spelare som Bertilsson och Hägg.
Jag tror att Bertilsson är en ”no brainer” för Alcén, nästan oavsett hur han presterar den här säsongen. Och att Brynäs har varit svaga defensivt under säsongen (vilket borde vara ett argument mot typ Hägg och Kempny) förstärker säkert Bertilssons position internt.
Enligt Expressen har Granberg 120-150k/månaden i Växjö. Det är ungefär där som Hägg och Bertilsson också borde ligga. De riktigt stora pengarna borde man naturligtvis lasta på att försöka få hem Söderström och Carlsson. De kan säkert få bra AHL-kontrakt eller Schweiz som ger ännu mer, men om man lastar på rejält minskar skillnaden mellan att spela i Brynäs och att spela där.
Jag tror att Bertilsson är en ”no brainer” för Alcén, nästan oavsett hur han presterar den här säsongen. Och att Brynäs har varit svaga defensivt under säsongen (vilket borde vara ett argument mot typ Hägg och Kempny) förstärker säkert Bertilssons position internt.
Enligt Expressen har Granberg 120-150k/månaden i Växjö. Det är ungefär där som Hägg och Bertilsson också borde ligga. De riktigt stora pengarna borde man naturligtvis lasta på att försöka få hem Söderström och Carlsson. De kan säkert få bra AHL-kontrakt eller Schweiz som ger ännu mer, men om man lastar på rejält minskar skillnaden mellan att spela i Brynäs och att spela där.
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Erat: Det finns dock ingenting i Hallams ord som motsäger åsikten att Hägg inte borde ha en SHL-topplön. En stark anledning till att Hallam har haft tillräckligt bra Växjö-trupper för att kunna vinna SM-guld är just att de inte har betalat ut skithöga löner till defensiva backar utan har prioriterat skickliga spelare i sin lönestruktur. Joel Persson har exempelvis en mycket högre lön än Petter Granberg, och det är en röd tråd även i NHL.
Brynäs har gått från ligans bästa lag till ett mittenlag just på grund av nedmonteringen av spelskicklighet på backsidan. Det är där som man måste lägga de stora pengarna. Hägg vore bra att ha kvar, men det finns begränsningar för vad man bör lägga på den spelartyper, särskilt eftersom Bertilsson antagligen också kommer få ett fett kontrakt igen.
Den här säsongen ser vi konsekvenserna av att inte ja tillräckligt med spelskicklighet på backsidan. Att Brynäs backar sätter in fler tacklingar är kul, men att vinna matcher var roligare. Där måste Alcén hitta en bättre balans i truppbygget.
Brynäs har gått från ligans bästa lag till ett mittenlag just på grund av nedmonteringen av spelskicklighet på backsidan. Det är där som man måste lägga de stora pengarna. Hägg vore bra att ha kvar, men det finns begränsningar för vad man bör lägga på den spelartyper, särskilt eftersom Bertilsson antagligen också kommer få ett fett kontrakt igen.
Den här säsongen ser vi konsekvenserna av att inte ja tillräckligt med spelskicklighet på backsidan. Att Brynäs backar sätter in fler tacklingar är kul, men att vinna matcher var roligare. Där måste Alcén hitta en bättre balans i truppbygget.
+ 7
Föregående · 42 · Nästa