Historik
Föregående · 46 · Nästa
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
SaggeBoy: Klart det är en gåva av Leksand men ändå ett bra avslut av Bellows.
+ 6
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
OveJärnkrok: Väldigt tydlig utvisning när ett rapp över handen hindrade Kopacka från att ta emot pucken precis framför deras kasse också.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Catodenäldresspöke13: Jag tycker det säger mycket om Brynäs backspel rent allmänt att både Witkowski och Vesel kliver in och inte är sämre än flera ordinarie backar.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Catodenäldresspöke13: Witkowski spelar med små marginaler. Löser en del situationer bra men hade också en jätte-indianare i första perioden, bara tur att Leksand bommade det läget.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Där måste Bellows se till att det långa anfallet fortsätter istället för att ta ett distansskott utan skymning.
+ 4
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Blå grottan: Ingen tavla av Clara. Däremot en tavla av boxen att ingen ligger i skottlinjen och Fortier får styra helt ostört. Riktigt dåligt boxplay.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
BIF Kungen: Leksand har en tendens att inleda matcher väldigt starkt och mattas av så småningom.
+ 2
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Bulan verkar alltså hamna i Köln av alla ställen.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{2.0}: På ett sätt kanske det var lättare för Svrcek att spela SHL-hockey med Scott och Vesel än HA-hockey med Kvist och Jacobsson.
+ 6
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Drygt 4000 åskådare är ingen bra publiksiffra för Brynäs. Tror det är ganska likt vad man hade i veckomatcher mot allsvenska bottenlag.
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Drygt 4000 på plats eftersom man hade billiga biljettpriser. Till synes ingen skada för Brynäs men tyvärr fick Kalpa en skada.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
OveJärnkrok: Jag minns Fjällby som en retsticka från Djurgården men det ser men ju ingenting av i Brynäs. Känns som att han bara åker runt och trampar vatten i SHL.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
OveJärnkrok: Widing hade ett riktigt bra skott och ett bra målsinne.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Obehaglig situation. Brynäs borde vila Andersson resten av matchen.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Cardigan Daffipoff: Tvivlar på att Kalpa skulle undvika negativt kval om de spelade i SHL men de skulle nog slåss kring strecket, inte vara chanslösa. Tror de är bättre än allsvenska topplag.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Juniortråden
Vargen: Det känns väl väldigt osannolikt att Hermansson skulle bli uttagen till JVM? större överraskningar har ju skett men tuff konkurrens just iår.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
blandsaft: De som är 18 nu kommer fortfarande bara att vara 19-21 år om 1-3 år. Om de levererar i SHL kommer de förmodligen att prova i Nordamerika under den tidsperioden. Brynäs behöver få hem yngre hemvändare som Carlsson och Söderström, och hitta nyförvärv som är i ”bra” ålder för att kunna ersätta de tidiga 90-talisterna (och Bäckis) de kommande åren.
Däremot måste man givetvis fortsätta få fram talanger som kan bli bärande spelare och/eller hemvändare på sikt. Egentligen tror jag inte att Brynäs gör det sämre på talangfronten än Frölunda och Djurgården, det handlar nog mer om att de har en mycket större talangpool till sitt förfogande. Särskilt Djurgården har inte bättre förutsättningar på sitt hockeygym än vad Brynäs har.
På tal om unga spelare så tycker jag att Hillström har varit en frisk fläkt sedan han kom in i fjärdekedjan. Tycker han borde få fortsätta, men förväntar mig tyvärr att både Scott och Vesel går före när de är tillbaka.
Däremot måste man givetvis fortsätta få fram talanger som kan bli bärande spelare och/eller hemvändare på sikt. Egentligen tror jag inte att Brynäs gör det sämre på talangfronten än Frölunda och Djurgården, det handlar nog mer om att de har en mycket större talangpool till sitt förfogande. Särskilt Djurgården har inte bättre förutsättningar på sitt hockeygym än vad Brynäs har.
På tal om unga spelare så tycker jag att Hillström har varit en frisk fläkt sedan han kom in i fjärdekedjan. Tycker han borde få fortsätta, men förväntar mig tyvärr att både Scott och Vesel går före när de är tillbaka.
+ 6
Timrå IK > Sv: Timrå IK - Luleå HF 2025-11-29
Timrå Isstadion: Varför vill du att Timrå ska flytta till Sundsvall? Genuint nyfiken, för varje gång jag stöter på Timråfans och påpekar att Timrå och Sundsvall är samma sak för oss här nere, så blir reaktionen våldsamma protester.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Treklövern1912: Det är väl utdelningen i powerplay som är relevant och inte hur det går till?
Sen tycker jag att Brynäs borde försöka bygga en bättre PP#2 nästa säsong, nu spelar man ofta 5 leftare där och det blir bara märkligt.
Sen tycker jag att Brynäs borde försöka bygga en bättre PP#2 nästa säsong, nu spelar man ofta 5 leftare där och det blir bara märkligt.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Jag vet inte riktigt vilka krav du har på de här spelarna, men för kontext finns 5 spelare i hela SHL som har gjort fler poäng än Silfverberg i powerplay den här säsongen. Då tycker jag det är lite svårt att kritisera hans insatser där?
+ 7
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Som jag skrev tidigare idag. Hägg fyller en funktion och ser gärna att han blir kvar om mixen är rätt och han har en rimlig lön. Däremot tycker jag likväl det är högst relevant att kritisera hans passningsspel som stundtals håller riktigt låg nivå, om du ser på matcherna med någon slags neutrala ögon antar jag att du också ser det.
Jo, det saknades en defensivt stark back när Bertilsson blev skadad. Där det saknades en kommer man nu att ha 4 (Bertilsson, Hägg, Witkowski, Kempny). Det är en förskräckligt dålig balans och frågan är snarare om Brynäs överhuvudtaget kommer att gå till slutspel, apropå hur användbara de blir i slutspelet…
Jo, det saknades en defensivt stark back när Bertilsson blev skadad. Där det saknades en kommer man nu att ha 4 (Bertilsson, Hägg, Witkowski, Kempny). Det är en förskräckligt dålig balans och frågan är snarare om Brynäs överhuvudtaget kommer att gå till slutspel, apropå hur användbara de blir i slutspelet…
+ 7
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Hägg var otroligt dålig med pucken mot HV. Jag tycker det är rimligt att kritisera hans passningsspel och att det är fjantigt att inte bara kunna medge den saken, men agree to disagree…
Att ingen expert länge bryr sig om +/- är ju ett högst rimligt motargument när ditt enda argument för att Hägg har varit bra är just hans +/-…
Att ingen expert länge bryr sig om +/- är ju ett högst rimligt motargument när ditt enda argument för att Hägg har varit bra är just hans +/-…
+ 7
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Silfver: Om man får fason på målvaktssidan, tar in ett par spelskickliga klassbackar, ersätter typ Bellows och Kopack med lite annorlunda typer, och tar in 1-2 rollspelare (inte minst för boxplay) till fjärdekedjan så tror jag resten av laget är tillräckligt bra för att slåss om guldet nästa säsong. Jag tycker man ska vara rädd om hemvändarna i bland kedjespelarna som ärligt talat inte riktigt får chansen att visa hur bra de är den här säsongen på grund av den felkonstruerade backsidan. Som det är nu handlar mycket i spelet om att hela tiden hitta sätt att kompensera för backsidans brist på spelskicklighet.
+ 8
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: PP#1 är inte uselt, trots att Alcén struntade i att värva en högerfattad bumper. Brynäs ligger sexa i PP-ligan och är ju nästan alltid nära att göra mål de gångerna man inte gör det. Silfverberg, Bäckis och Kinnvall är alla topp 20 i ligan i powerplay. Jag tycker egentligen att alla du nämner förutom Kopacka borde vara enkla beslut för Alcén, de är spelare som man borde försöka behålla. Spelare som Silfverberg och Bäckis kräver inga enorma löner heller.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Vad sägs om att titta på matcherna istället för att stirra sig blind på +/- som alla experter menar är mer eller mindre irrelevant?
Sjödda hade -27 säsongen 04/05 och +20 säsongen 06/07. Tror du det berodde på hans prestationer eller laget i sin helhet?
Sjödda hade -27 säsongen 04/05 och +20 säsongen 06/07. Tror du det berodde på hans prestationer eller laget i sin helhet?
+ 6
MoDo Hockey > Sv: MoDo - Björklöven 2025-11-28
Bad_Brett: Hur vet du att styrelsen inte har godkänt projektet? Känns som att du gör en höna av en fjäder eftersom du inte gillar en persons politiska åsikter?
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Klart det är märkligt att Vesel spelar mer än Andersson och Norlinder, men det skulle kunna finnas bakomliggande faktorer som exempelvis skador och sjukdomar. Ingen som har sett de senaste matcherna kan ju tycka att Vesel har varit bättre än Andersson på backen.
+ 2
MoDo Hockey > Sv: MoDo - Björklöven 2025-11-28
Bad_Brett: Beror på. Han kan ju redan i rekryteringsfasen av sin egen tillsättning ha berättat för föreningen att avsikten var att ta in den här externa resursen och därmed fått det clearat på förhand. Den idén skulle ju rent av kunna vara en av anledningarna till att han fick jobbet, eller hur? Värderingarna hos personen verkar fungera som att motargument för dig, men de skulle ju lika gärna kunna utgöra ett argument i Modos ögon beroende på vilka värderingar de själva har.
Jag har fortfarande svårt att se det kontroversiella med att ta in en konsult som man har god erfarenhet av att arbeta med sedan tidigare.
Är alla verksamma uppe kring Ö-vik eller hämtas de från andra delar av landet?
Jag har fortfarande svårt att se det kontroversiella med att ta in en konsult som man har god erfarenhet av att arbeta med sedan tidigare.
Är alla verksamma uppe kring Ö-vik eller hämtas de från andra delar av landet?
MoDo Hockey > Sv: MoDo - Björklöven 2025-11-28
Bad_Brett: Varför skulle man inte ta in någon som man har arbetat bra med tidigare? Är det konstigare än att tränare och sportchefer tar in spelare som de har haft förut?
+ 4
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jugge: Gillar Hägg och tror han skulle kunna bli en stommespelare över tid, men då behöver man en annan mix på backsidan och han kan inte ha en topplön sett till de stora begränsningarna som finns i hans spel. Om han vill fortsätta bo kvar och pendla från Uppland finns egentligen bara Brynäs och Djurgården som alternativ, och Wikegård är nog inte heller att ge honom en superlön, så Brynäs sitter ändå i en ganska bra förhandlingsposition om man vill ha kvar honom.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Gavve: Finns ganska många om man tar med spelalternativ som har gästspelat på andra positioner, som man väl kan anta att Vesel gör nu. Mads Hansen gjorde också det, men finns även fler exempel. Desto färre som blivit omskolade. Tim Heed skolades om från forward till back i J18 och gjorde sedermera en lysande karriär som back. Fredrik Eriksson (spelade i bla Frölunda och Malmö) skolades om till back när han redan var elitspelare.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Jag menar att det vore intressant att ha del av målvaktstränarens analys. Vilka detaljer de snöar in sig på vid de målen. Deras analyser brukar sällan stanna vid ”det var otagbart”.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Det som Clara gjorde bra mot HV var att han såg till att se pucken ”igenom trafiken”. Vore dock intressant att höra målvaktstränarens analys av målen.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Brynäsgubbe: Det var kul att Brynäs kunde rycka upp sig inför andra perioden och vinna. Nödvändig seger för att inte bli inblandade i kvalstriden…
… MEN det här spelet kommer aldrig räcka till poäng mot någon annan motståndare än lagen som befinner sig i den absoluta botten. Det var ingen toppenprestation i andra och tredje heller, men det var tillräckligt bra för att spöa ett bottenlag som HV.
HV såg små ut och blev ännu mindre när Larsson reducerade. Hade högre tankar om deras lag inför säsongen, men det känns som att HV och Leksand är ligans svagaste lag, kanske med en viss marginal. Linköping och Örebro är inte heller bra, men de har ändå spetsspelare som kliver fram och avgör en del matcher.
… MEN det här spelet kommer aldrig räcka till poäng mot någon annan motståndare än lagen som befinner sig i den absoluta botten. Det var ingen toppenprestation i andra och tredje heller, men det var tillräckligt bra för att spöa ett bottenlag som HV.
HV såg små ut och blev ännu mindre när Larsson reducerade. Hade högre tankar om deras lag inför säsongen, men det känns som att HV och Leksand är ligans svagaste lag, kanske med en viss marginal. Linköping och Örebro är inte heller bra, men de har ändå spetsspelare som kliver fram och avgör en del matcher.
+ 6
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Bisset: Blir en annan typ av spel i landslaget. I stort sett inga i de stora landslagen är samspelta, blir lägre tempo och ett enklare spel. Passar förmodligen Hägg bättre än SHL-spelet. Många tror att landslaget blir en högre nivå, men så är det inte i de här turneringarna som spelas under säsongen. VM är givetvis högre nivå när man möter de bästa lagen, men minst hälften av VM-matcherna brukar ju vara mot landslag som knappast håller SHL-klass.
Ett samspelt SHL-lag hade fullständigt kört över landslag som Italien och Frankrike. Anledningen till att de mindre landslagen brukar kunna streta emot relativt bra är att de är mycket mer samspelta än Sverige och andra där spelarna nästan inte eller aldrig har spelat tillsammans innan VM-turneringarna. Typ Danmark, Norge etc har en samspelt kärna i varje VM, det har inte Sverige.
Ett samspelt SHL-lag hade fullständigt kört över landslag som Italien och Frankrike. Anledningen till att de mindre landslagen brukar kunna streta emot relativt bra är att de är mycket mer samspelta än Sverige och andra där spelarna nästan inte eller aldrig har spelat tillsammans innan VM-turneringarna. Typ Danmark, Norge etc har en samspelt kärna i varje VM, det har inte Sverige.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Såg bara sista 10. När jag slog på var ställningen 2-2 och Luleå spelade powerplay. Kan egentligen knappt fatta hur Luleå kunde torska sett till spelet.
Synd för Luleå, desto trevligare dag för er före detta spelare Lennart Petrell, som fick tröjan upphängd i taket hos HIFK.
Synd för Luleå, desto trevligare dag för er före detta spelare Lennart Petrell, som fick tröjan upphängd i taket hos HIFK.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Treklövern1912: Hägg påminner faktiskt en hel del om Mikko Kuparinen. Stark och spelar fysiskt, bedrövlig i passningsspelet.
+ 6
Föregående · 46 · Nästa