1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

482595 inlägg · 4079 ämnen

2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå

1694666 · » Till forumet


Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå

Petey21: Instämmer i allt du säger. I min värld ska en back i första hand klara av spelet i egen zon, om denne sedan är bra offensivt så är det en bonus. Det ger ju liksom ingenting att ha vassa forwards om backarna är så dåliga att vi knappt kommer ur egen zon, det är enkel matematik i min värld.

Bra lag byggs bakifrån, detta har Modo struntat i dom senaste 7 åren.

Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Modokhan: tror han har fått direktiv att spela så. Eftersom han gjorde så hela förra säsongen och fortsätter nu. Tydligen så tycker tränarna att det är bättre att gå ut och pressa och gå bort sig, än att inte pressa alls.. Jag tycker inte man ska stöta om man inte behärskar det. Han får ändå ofta beröm har jag märkt...
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå

När man tittar på Allehandas Highlights från matchen är det första man ser en rusning av Torp där han går bort sig och hamnar på fel sida om motståndaren. Eftersom detta beteende är ofta återkommande så kanske Torp aldrig fått detta uppmärksammat från tränarhåll?. Torp verkar vara en sympatisk person som säkert är exemplarisk på träningarna och det måste vara därför han även spelat så pass mycket under matcher. Hoppas någon kan få Torp att minska ner på attackrusningarna och i stället koncentrera sig på att vara på rätt sida motståndaren.


Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Rytter: Tack, bra analys. Det verkar som det finns hopp om det, tar bara lite tid.
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå

Rytter: Tack Rytter för en bra genomgång av matchen och framför allt var dina sk: reflektioner mycket läsvärda !!!

Lite konstigt kan man tycka att inte Heshka spelade i PP !!!

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå

Sven Tuta:

Det var ingen höjdarmatch från något av lagen. Brynäs vann rättvist, kanske att modo skulle haft in någon puck men deras målis gjorde en bra match.

Det modo framförallt har problem med är passningsspelet, det går lite segt och passningarna sitter inte på bladet så det ser ut att gå långsamt eftersom vi tappar fart, det finns intentioner och när det stämmer ser det mycket bättre ut och vi kommer med bra fart. Det andra är vår forecheck, vi får inte riktigt stopp på motståndarna, dom spelar bort oss ganska lätt och kommer med fart över sin blå och över röd och vi får svårt att hålla emot.

Får vi bättre ordning på detta så kommer vi bli giftigare framåt eftersom vi får upp farten samt att defensiven kommer se bättre ut eftersom vi får tid på oss att gruppera oss defensivt.

Tror inte jag sett en match i år när vi haft fler spelvändningar än motståndarna.

Men det synns att vi har ett mycket skickligare lag i år jämfört med förra året.

Här kommer några av mina reflektioner från igår.

Butler - Ser grymt intressant ut är teknisk,snabb,avig och vågar utmana. Han kommer bli nyttig och rolig att se på. Gissar på att han tar den interna skytteligan.

Thomas - Den av våra nordamrikanska forwards som det inte skrivits så mycket om, Wilson var ju mer hypad i media trots att Thomas haft en bättre KHL säsong. Han ser också bra ut, har ett riktigt bra skott och jobbar hårt. Kommer bli viktig för oss.

Wilson - Hade inte en speciellt bra match igår. Tycker tyvärr att han ser lite långsam ut, hoppas bara att det är pga att det är försäsong. 

Whitney - Är cool att se på, en stor back som är ganska rörlig på isen, dock inte speciellt snabb. Är otroligt lugn med pucken och hittar fina lösningar och bra passningar. Kommer vara perfekt på blå linjen i PP.

Heshka - Såg inte så mycket av honom i går. Spelade inte i PP vad jag kunde se. Är svår att veta vart man har, ser ibland väldigt bra ut med pucken och startar snabba uppspel med bra passningar för att i nästa byte se lite nonchalant ut och slarva med passningarna.

Byron - Han är äldst men jobbar hårdast, ser inte alls långsam ut. De som varit oroliga för hans ålder kan sluta oroa sig, misslyckas han är det inte pga att han är gammal och slö iaf.

BP - Riktigt bra igår, spelarna låg i skottlinjen och blockerade många skottförsök. Tror det var ett byte när man hade 4 blockerade skott på bara några sekunder.

PP - Inget mål, men såg ändå intressant ut. Skapade en hel del lägen, men framfrallt så klarade vi att ta in pucken över blå med kontroll för att försöka etablera PP, detta är man ju inte van med. Tidigare år har vi ju tagit oss in i zon med en dump.

Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Hur såg det ut på backsidan?
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Sven Tuta: Det var inte någon höjdarmatch. Brynäs var bättre i första och tredje. Tycker Brynäs också var bättre generellt i spelet fem mot fem. Största skillnaden var målvakterna. Sandström såg lugn, trygg och stabil ut. Reideborn tvärtom. Modos akilleshäl kommer vara målvaktssidan. Den håller förmodligen inte. Där kanske ni måste agera.
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Amitiel: Såg inte matchen igår läser bara om den. 4-0 i röven, men hur illa var det?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Confusius: Så sant, tänk att inte JFK kan se det som ha spelat hockey själv 💪
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Amitiel: ändra inte på ett vinnande koncept. Behåll en stark förstakedja, prova lite nytt i dom andra tre. Kommer många chanser att ändra i kedjorna ändå, både på försäsong och seriespel, (tänker på skador och sjukdomar). Känns lite slöseri att spela skröder center med Ståhl och Wahlgren. Men men vad vet jag. Gradin har säkert suttit uppe hela nätterna och tänkt ut en lysande plan hur Modo ska vara redo till seriestarten!
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
snowden:
För att dom vill testa medans dom har chansen om dom kan hitta någon som funkar ännu bättre ?
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Petey21: Ställer mig frågan varför Modo ändrar om i kedjorna varje match? Vill dom få ett så osvetsats lag som möjligt till seriestarten så att dom kan komma efter i serien som tidigare år? Modo hade ju en bra kedja med Thomas Wilson Skröder. Varför inte fortsätta med den och ändra lite i nån annan om man vill prova nåt nytt?
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå

Confusius: Nu har jag inte sett någon av matcherna ännu men det här låter illa. Jag säger som jag alltid brukar säga, tycker det har blivit för upphaussat med offensiva "moderna" backar, då media och andra höjer dem till skyarna och tycker de är Guds gåva till hockeyn. Om de samtidigt är helt värdelösa i egen zon så tillför de ju ingenting när målen börjar trilla in för att målvakten inte får någon hjälp, även om de lyckas göra en del poäng framåt.

Då tar jag hellre rejäla defensiva backar som gör 0 poäng framåt men är riktigt säkra och stabila i egen zon. Många tycker ju att det är gammaldags och bakåtsträvande med den typen av backar, men jag känner hellre stabilitet och trygghet bakåt än flashiga "forward wannabes".

Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Jesse: Ja? Då såg Abrahamsson och jag ungefär samma sak då ;) Brynas hade inga som helst problem med Modo ikväll. Man var klart bättre i första och sista perioderna, Modo lyfte sig lite i andra men satt på tok för ofta i utvisningsbåset.
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Jesse:
Någon gång ska väl vara första, inte ofta man ser ordet opartisk och länk till artikel av Hans Abrahamsson.

Redigerad kommentar

Kommentera


Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå

jämtland: Visst är man kluven då det gäller träningsmatcher, men man ser ju ändå(eller bristen på) linjer i spelet, och motståndarna är ju faktiskt i samma fas.

Tycker Skröder ser ut som han alltid gör på försäsongen, slö och ointresserad ut ;)

Det som är lite amärkningsvärt är att Skröder ikväll spelade center(?!) i fjärdekedjan mellan juniorerna Tim Wahlgren och Oskar Ståhl-Lyrenäs, det får man väl dra sina egna slutsatser om!

Dom som får godkänt ikväll är Bobby Butler som såg riktigt vass ut, och i viss mån även Emil Pettersson, Viktor Nilsson, och Ryan Whitney. Whitney såg klart intressant ut på blå i PP.

Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Confusius: Hur ser skröder ut? Har inte sett en match såhär långt. Är lite kluven till träningsmatcher .
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Bygdn: Var Djuse riktigt bra förra säsongen? Då har vi olika syn på saken, väldiga problem i egen zon. Vi var seriens absolut sämsta försvar, och den som var jämnast( och det vill inte säga mycket) var faktiskt Lehtivuori! Ahnelöv var en jätte i kvalserien men faktiskt ganska usel i grundserien. Så vi har ju faktiskt tappat våra två bästa(?) backar i Ahnelöv och Lehtivuori från SHL:s sämsta försvarsuppsättning.
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå

Bygdn:

Jag tycker inte att han var bra förra säsongen. Han var en av de bättre backarna men det säger inget.

Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå

Confusius:Kanske lite väl negativt angående Djuse. Alla som såg modo spela förra säsongen såg att Djuse var riktigt bra. Att han skulle ha gått och blivit tvärdålig till denna säsong tror jag inte. Visst, han kom in snett i en hel del situationer i dag, men han kommer nog hitta tillbaka snart. Hedman och Torp var däremot usla i fjol och kommer förmodligen vara lika dåliga i år.

Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
mr_brasco: vilka gjorde mål för brynäs?
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå

J F K: Av träningsmatcherna hitills att döma så ser defensiven tyvärr lika illa ut som förra säsongen! Våra backar blir oerhört lätt stressade och nertryckta djupt i egen zon, vilket gör att vi i princip aldrig kommer till samlade anfall.

Så att vår offensiv ser intressant ut med Ritchie, Wilson, Thomas, och Butler kvittar ju när vi aldrig kommer i samlade anfall.

Jag är tyvärr rejält orolig inför den här säsongen, vi hade SHL:s sämsta försvar förra säsongen, och den ser tyvärr nästan lika dålig ut hitills den här säsongen. våra vattenbärare på backen i Torp, Djuse, Carlsson, Hedman, Persson håller tyvärr för låg klass. Vi skulle behöva 1-2 defensivt skickliga pjäser till i backuppsättningen.

Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå

J F K:

Jag håller helt med om backarna. Tycker inte att Djuse håller heller, offensiv och giller att transportera puck men går bort sig minst lika ofta som Torp men maskerar det bättre genom att åka framåt:)

Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Jesse: jag bara undrade om det var så länge sedan och det kan ju vara viktigt att kunna vinna någon match mot Brynäs så ni får lite självkänsla inför säsongen. Unnar jag Modo faktiskt men det gäller att få ihop gruppen räcker inte med att köpa ihop lag
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Cyklob: vi hade inte råd med Welch hela säsongen. Då menar du att vi inte skulle tagit in honom alls?

Jag är orolig för backarna. Torp är usel. Hedman inte bra. Albin Carlsson så sjukt dålig att man vill kräkas. Whitney är grym, men alldeles för ensam.
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Jesse: och det har redan konstaterats i tråden. Vad vill du åstadkomma med det ofantligt korkade inlägget mer än att provocera?
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
J F K: Jag tror absolut inte vi hamnar i kvalserien men jag tror Svartvadet har för stor tro på detta lag. Vi kommer med tur hamna på playin tror jag. Men att Welch inte finns här nu anser jag är tjänstefel speciellt med det försvarsspel vi hade i fjol samt hittils visat upp på försäsongen. Och ja visst det handlar om skatter osv men då kanske man skulle värvat en annan back som man haft på plats direkt. 
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
J F K: Det var väl 2013 senaste ni slog Brynäs..
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Cyklob: Jag tror att vi kommer att bli rätt bra till slut. Jag skulle bli rejält förvånad om vi inte slutar långt före Brynäs till slut.
Vad som talar emot är att vi har shls genom tiderna sämsta andratränare och målvaktsspelet verkligen inte varit bra hittills.
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Zappaholic: Förlåt. Jag utgick från att de tomtar som kommer från er del av forumet kommer från Gävle.
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
J F K: Minns ett hockey VM när Tollefsen brutalt tacklade in Zetterberg i egen målvakt men Zätta fick åka och sätta sig, målvaktinterference kan ofta vara en bra luddig utvisning
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Cyklob: Sedan skulle man haft Welch på plats direkt tror tyvärr det var en stor miss att man har han på artistkontrakt och han missar dom första 15 matcherna. 
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Carl Lejonkräk: Jo faktiskt. Har faktiskt något sm-guld i hockey. Inte lika många som dig såklart, men ändå.
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå

Av det man sett så gör ju MoDo ingen bra match. Brynäs gör ju ingen supermatch dom heller utan utnyttjar att MoDo spelar sämre helt enkelt. 

Målvaktssidan känns sådär, och backsidan är upp och ner som vi är vana vid. Men nog hade jag förväntat mig lite mer nu efter några träningsmatcher. Speciellt från dom amerikanska spelarna. Emil P Ludde N och Possler är vår bästa kedja igen.

Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
J F K: Du hittar ju på själv så kasta inte spjut i radhus, tack. Känner inte så många i Gävle kommun, bor inte där. Kul att du känner majoriteten av Gävles invånare. Hur gick det till?
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Charles: borde inte heller varit utvisning, men zappaholic klagar väl inte på den heller. Domarna år verkligen inte bra.
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
J F K: Du har inte fyllt 14 än va?
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
J F K: tur att ni har många domarbeslut med er så ni får lite skott på mål. Brynäs klart bättre i 5-5 och längre anfall
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Jesse: Konstigt med tanke på att han avslutade som brynässpelare. Han kan ju omöjligen vara partisk.
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Är väll onödigt att trycka in motspelare i egen målvakt? eller gillar era spelare inte heller Reideborn?
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Zappaholic: du hittar på att jag skulle kritisera en riktig utvisning. Hur kan Bäckis blivit vettig som kommer från en kommun där huvuddelen av befolkningen är arroganta typer? Han är ju vettig.
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
J F K: Det var Warg som sa det, håller med
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Charles: den där dragning av Westerholm ska han ta. Den hade jag tagit. Han hade bara en väg att gå och den borde varit lätt att följa med i och med att det inte fanns ett annat alternativ.
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Jesse: heja Modo!
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå

J F K: Jävla grinpelle. Var skrev jag att jag trodde domarna skulle hålla samma nivå i serien. Ett fantasifoster från dig...

Nä, här var det magsurt värre. 

Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
Jesse: men skriv i er bok där folk inte ser matchen och kanske tror er.
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
J F K: Blir en jobbig säsong om du tycker att Reideborn ska ta alla frilägen, svårt för en målvakt att läsa en dragning där
Kommentera

Sv: 2015-08-28 MoDo - Brynäs i Sollefteå
J F K: Brynäs för hela slanten säger kommentatorerna😋
Kommentera

1694666 · »