1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 546051 inlägg · 4162 ämnen
« · 2601759 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly season
{9315}:

Älskar Karlqvist för det han gjort för oss och den show han bjudit på genom åren. Det är en spelare man verkligen gillar. Men är verkligen inte sugen att ta tillbaka honom ifall vi håller oss kvar.

För den lön han sitter på tror jag vi kan hitta något bättre och i bättre ålder, eller fördela lönen för att höja kvaliten på fler positioner.

Jag hoppas att Karlqvist tar några år i NLA för att dra in rejält med slantar innan karriären är över, han har ju haft ganska kort karriär i SHL och slog igenom rätt sent så han har nog inte dragit in så mycket genom åren.

Lever hellre på minnena från Karla än att han kommer tillbaka och är långt ifrån den spelare vi hoppas på och behöver.

Jesper O är en helt annan sak, där är jag positiv, tror han passar in bättre i lagbygget och spelsystemet samt att han är mer ledande i alla delar av spelet än Karla.

Klart att man inte vill tacka nej till Jeppe O, men det är ju lönekravet som är frågan. Halvt oseriöst nu: men jämför Jeppes 13 poäng på 21 matcher med Timashovs 7 poäng på sina första fem matcher nere i Schweiz, och betänk då att den sistnämnde inte var så önskvärd pga sin vana av hög lön.

De påminner om varandra i att offensiven är tydlig prio också, inga som skrinnar hemåt i ilfart direkt. Så jag vet inte. Kan säkert vara att firma Hinken/Karlin tänker annorlunda när det gäller någon från Ö-vik, samt att det bäddar för en framtida återkomst av Victor också.

Men blir inte förvånad heller om man inte går så där jättehårt för den värvningen.

{5647}: Råma?
Sen har ju spelarna mer eller mindre gett upp och +- ska tas med stor nypa salt vad gäller alla i IKO

Monno:

Nackdelen med att skriva monsterkontrakt med lag som inte är etablerade i ligan.

Tror karlkvist klarar sig men rent ekonomiskt bör det bli ett rejält nedköp för en spelare som engsund som flyttade hem till moderklubben efter att ha höjt sitt marknadsvärde i luleå.

{9315}: Har sett en del matcher med Jeppe de senaste åren. Tycker han håller riktigt hög klass, även om Schweiz är typ Hockeyallsvenskan på steroider - så lite svårbedömd på det sättet.
En självklarhet för mig att signa om han vill hem nästa år. Betydligt mer skeptisk till Karlkvist då.

Sv: MoDo Hockey - Örebro HK 23-11-23 Borta
Silly: det stämmer visst, brickley var inne på 3-3! se skärmdump som är tagen 2 sek innan målet görs.

detta inlägg ska inte ses som en kommentar på brickleys spel
Uppladdat:

500x0-skarmbild-2023-11-24-132902_0.png

Nucky: jeppe har nånting som modo idag saknar, dvs ett riktigt jäkla bra skott. mikkel är troligtvis världsklass i att stå på rätt ställe vid rätt tillfälle, en skicklighet i sig, och jag vill inte säga att han är en dålig skytt men jag tycker också det är skillnad på honom och jeppe där jag håller jeppe högre på själva skottet men mikkel högre på andra punkter i målgörandet

kollade highlights från schweiz och han kan göra mål från alla möjliga vinklar, se länktips, nån säsong gammal. om han inte är slut denna säsong så tycker jag definitivt hinken ska värva honom, modo idag saknar den där spelaren som kan hänga den i krysset från en egentligen ickechans . givetvis inte viktigt men ett plus i kanten att han är från stan

är däremot lite tveksam till att ta både honom och karlkvist - två 32-åringar som 2 av förhoppningsvis 3 spetsvärvningar kan vara för riskfyllt och då väljer jag gärna en av dom och sedan gärna hitta några yngre spelare i övrigt, kanske 25-29 nånstans där det är mindre risk att det inom kort faller av. nu har han kontrakt för nästa säsong också men exvis en linus sandin hade varit bra.

om nu modo håller sig kvar, annars är det en ickefråga :)

erjo:

Briljant av MK om det räckte med att ändra kedjenummer med tanke på att Ranta hade mest speltid bland fws igår tillsammans med vigneault i den s.k. tredjekedjan.

Spelar dessutom pp så det är ju inte direkt tal om någon mindre roll för att han har fått "kliva ner" i tredje.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
ante08: Rödluvan var snabb på att rapportera det här för ett tag sen också. Bra för grabben tror jag.

ante08: När ska ungjävlarna fatta att vattnet är bättre i Ö-vik?

Juniorspelaren Alfons Öberg ska enligt uppgifter valt att gå tillbaka till Modo igen efter ha lämnat Modo för Skellefteå i våras. Enligt uppgifter på Skellefteås supporterforum.

Nucky: Om Karlkvist lyckas producera 1ppg innan denna säsong är slut och IKO åker ur så tycker jag han är lite dum om han inte testar casha in i Schweiz.
Det som talar emot är väl att han fått barn, samtidigt är det ju bra att passa på innan skolåldern.
Där är ju Jespers situation tvärtom, hans barn går ju skolan så kan tänka mig att han gärna rotar sig i Sverige snart.

Men Karlkvist-Ny bra center-JeppeO känns som en helt ok 1a kedja i SHL... Eller 2a om Dickens kedja fortsätter dominera. :-)

erjo: Vi får inte göra samma misstag som senast och välja bort Jesper Olofsson om han vill komma hem.
Är dock rätt säker på att Hinken är beredd att slanta rejält ifall tillfället ges.
Landslagsspelare som passar vår spelstil och dessutom är en av våra egna produkter.
Som grädde på moset blir det också lättare att locka hem hans bror från NHL i framtiden.

Tycker nog det finns plats för Karla också, dock lär han lämna landet ifall OINK ramlar ur.

Gusse: Klassiskt exempel på hur en sådan här intervju fungerar:
Reportern ställer frågan "Kan du tänka dig att spela för Färjestad igen i framtiden?".
Oavsett vad Olofsson har för framtidsplaner kommer han i det läget svara "ja" och ge tidningen den rubrik de vill ha - för alternativet resulterar i rubriken "Olofsson stänger dörren till FBK" vilket genast plockas upp av kvällstidningar som sätter en ny rubrik: "Stjärnans diss av gamla klubben - vägrar återvända"
Medietränade idrottare lär sig snabbt att undvika den fällan.

Tarasov:
Fö sen OP lämnade har vi ingen med speltid som är från vår egen juniorverksamhet.

Sen har några med anknytning till Norrland. Rundblad/Ohlsson/AP och Niederbach har såklart anknytning till Örnsköldsvik.

Tarasov: och jag tror inte vi får det, Olofsson är klass och han har ändå hjärta för klubben.

Man ska inte stirra sig blind på den lokala faktorn som du säger, men det gäller mer spelare som OP tycker jag.

erjo:
Möjligen men tror vi får ut mer av pengarna om det läggs på annat.

Gardins/Karlins styrka är de faktiskt bortsett från den lokala faktorn. Även om det kanske handlar andra omständigheter.

{5647}: missförstå mig inte, tycker inte vi ska tömma sparbössan för honom och särskilt inte ifall han siktar på andra ligor än shl. Tycker bara att vi inte ska utesluta honom totalt.

Hur man än ser det så har han två säsonger med >1p/match, vilket är en sjuk bedrift oavsett kedjekamrater/speltid osv. Så kan man spela på hans styrkor och undvika hans svagheter är jag övertygad om att han kan vara riktigt bra.

Tarasov: tror det är helt givet att man vill ha hem Jesper. Det är en landslagsforward från stan som passar utmärkt i det spel Modo vill spela, med hög fart och ett riktigt bra skott. Att han kostar pengar är helt givet, men vi kommer ha mer pengar nästa år och vi kommer måsta spetsa om vi vill ta kliv i tabellen. Att jämföra med Ranta blir lite fel kan jag tycka, Jesper ska lira i en förstakedja och Ranta passar utmärkt i en tredje där han spelar nu.

Nesse: Nackdelen med Karlkvist är att han verkligen inte jobbar hårt defensivt. Vi har ingen forward som är så dålig defensivt som honom.
Han måste producera bra för att motivera att han spelar så mycket och med -19 i plus/minus är det faktiskt tveksamt även om han fortfarande är vass i PP.

Robin Ztorken L: karlkvist ligger på 14 poäng på 19 matcher. Plats 21 i poängligan och endast två modoiter är bättre. Så iskall skulle jag inte säga.

Fördelen med karla är att ifall han vill stanna i shl så känns det som modo har lite fördel i dragkampen.

Angående jeppe o så håller jag med, men det skulle ju kunna vara ett knep för att få hem goaloffson. Tyvärr är de väl allt för lika spelartyper.

Tarasov: Tänker samma med Karlkvist, tror han är "over the hill" vi ska inte fiska i gamla vatten, vi ska leta nytt, friskt och fräckt!
Karlkvist känns för närvarande helt iskall.

Fortsätter det här laget att spela som mot Örebro, så känns det osannolikt att vi behöver kvala oss kvar.

SPOODI:
Jon borde kolla här hur man arrangerar pk, mikrofoner med ljud.
www.orebrohockey.se/article/hl9as4l-3afc1/view

Gusse:
Tror inte det är helt givet att vi vill ha Jesper. Frågan handlar om vad för lön han vill ha? Matchar den hans prestation på isen. Av det jag sett tidigare så har han absolut något men tycker inte det sprudlat om honom. Med tanke på att vi har både Woods, Ranta och Aagaard. Så är jag inte helt säker på att han kommer höja i förhållande till den lön han kan tänkas krävas.

SPOODI: Oj, råkade visst posta denna i fel bok.
Uppladdat:

500x0-modo1png_0.png

Gusse: tror inte han vill stänga några dörrar. Hans MoDohjärta är stort. Ska tilläggas att intervjun är med Karlstads lokaltidning

Costanza: vem fan trodde vi skulle ligga sist? Kommer vi 12a efter 52 omgångar är jag nöjd

Costanza:

Intressant att se hur stort Modohjärta Jesper har
Uppladdat:

500x0-img4876.png

Costanza:
Jo.. men jag tror på vinst mot lillebror!
Galet tryck det lommer bli..
Sedan är det snart dax för lillasyster TIK också!!
Den 7 December...
Kommer garanterat bli lapp på luckan då också?

MoDo ligger inte sist...

Silly: Skellefteå är en tuff nöt att knäcka hemma, men 7300 på läktaren gör ju att det blir tryck och säkert en kul match. Många besökare från Västerbotten.

Costanza:
Nä.. dom håller Rundblads tempo! 🤣

Silly: Hänger Twin Peaks med i MoDos tempo? Jag är tveksam..

Costanza:
På Lördag släpper vi in Brödratrion Hanson mot Skellefteå.
Då ska dom få på käften! 💪

De e fan sant de"
Rör inte våra spelare!
"

Costanza: Visar bara att vi har grymt många fans runt omkring i landet och även utanför landets gränser finns det säkert en hel del.

Smurfen: Har sagt länge att MoDo är störst, men supportrarna är än större.. Jäkligt kul att se deras jubel på läktaren ikväll. De är grymma de som reser runt i söder och ibland skapar kaos i Ö-vik.

Han såg samma sak som jag...
Karlin om 2-3 målet:

– Tyvärr så går Josh på fel spelare, så han ställer Brickley. Det ser ut som det är Brickleys fel, men det är det inte. Vår center ska ha deras center, säger han.

Costanza: Måste bara lyfta fram alla otroliga supportrar vi har runt om i vårt avlånga land !

Varenda match å varje mål så hörs det ju som om vi har hemmamatch , helt galet !!!
💚❤🤍👏👏👏👏

Man blir stolt å glad över att vara MoDoit !!

Steken84:
Stämmer inte!
Folin och Rundbladh var inne på 3-3 målet
Och Brickley kvitterade ut högsta betyg i den här matchen av alla backar.
Han är kung! 💪

Rytter: När farsan ringer från Själevad och säger att MoDo är kung så måste man hålla med.

Erol Ateceae: Gäller att inte slappna av en sekund dock. Hissen går snabbt ner och vajern lossar.

Steken84:

Jag har noterat att Brickley har varit vår jämnaste och bästa back så här långt in i serien.

Övriga: Skärpning!

{9315}:
"
viktigt för modo att fortsätta trumma på så länge det går nu när serien är så jämn.
"
Känns väldigt säkert att ni slipper kval, Karlin kan anpassa spelet efter materialet så pass bra.

Steken84: Brickan måste få vara dålig en kväll också ;-)

Noterade att Brickley var inne på samtliga baklängesmål. Alla mål gjordes mitt framför egen kasse. Skärpning

TickledDonkey: Äh jag tycker vi skiter i den där tvålkoppen gissningar å njuter av nuet istället!🥳

HalvHund: Tyvärr så har Wennerholm talat igen i Sportbladet. Förra gången han hade nån liknande rubriksättning så kom ett gäng med raka förluster för MoDo…

Å Aagaard... snyggare än Pettersson!!!
Å Ranta... snyggare än Omark!!!

Fy fäääääään va gött med seger!!! Trots en tappad pinne så öser vi bara på i denna liga!!!

{10015}: Viktigt att vi börjar trumma igång på bortais. 2p borta ikväll mot ett jättebra lag smakar gott. Bra bortafölje, de gjorde ett grymt jobb som hördes ända fram till Dyngdiket och till Georges lya.

« · 2601759 · »