KB: Skulle vilja se en inomhusrink där. Jag vet att det snackats om att göra två isytor av NHL-mått för att det inte ska bli en för stor ishall av ekonomiska skäl. Det skulle duga på ungdomsnivå, men givetvis inte för matcher i högre ålder. Fast givetvis handlar det mest om att få mycket mer träningstider.
DrCox: Ja, det är väl mest en rolig tanke. Är kanske Frölunda och Färjestad som skulle kunna genomföra något sådant på ett ekonomiskt försvarbart sätt i nuläget. Sett till hur säker position man har i ligan också.
Skulle dock se att det görs någonting av gamla Kempis-ytan. Det borde finns en riktig uterink där. Winter Classic eller inte.
erjo: ja vid konserter. Men då är publiken även på planen. Söderlagen har ju större fotbollsarenor i byn. Så dom kan ju locka en del publik. Förstå inte att djurgården klaga på intäkter. Dom har ju verktygen ;) (skämtsamt)
erjo: Skotta upp gamla Kempis uterinken. Var väl över 9000 på plats vid något tillfälle när Alfredshem spelade. Med en teoretisk maxkapacitet på typ 14-15000.
{5647}: i övik finns ju ingen plats. Känns inte som ett winter classic är aktuellt, men man skulle kunna spela den på norrporten i Sundsvall som en bortamatch.
Bad_Brett: vi får se om allt studsar rätt så det bli så, men snacka om mardröm för timrå. verkligen allt att förlora. dom ska såklart bara städa av nykomlingen. mycket press, inte bara att eventuellt åka ur i en playin vilket vore ett misslyckande men också att göra det mot värsta rivalen som är nykomling
skulle dom vinna en sån matchserie är det mer grattis, ni gjorde bare minimum för säsognen.
Rytter: Jag håller med till 90%. Enda tillägget är att skulle MoDo ha en arena som fick plats med 10 000 ökar publiksnittet. Matcher mot Timrå t.ex skulle sälja ut även då, vilket höjer publiksnittet, trots att publiknivån i övriga matcher ligger på samma nivå.
Rytter: Som sagt i mitt eget inlägg, ja. Nu var dock frågan inte om publikintäkter, som också sagt.
Att räkna på publik är alltid svårt för att det finns så många parametrar att ta hänsyn till. Det enda som sannerligen är intressant är ju faktiskt hur väl klubbarna lyckas sälja i relation till sin marknad.
Vill man veta hur klubben står sig publikmässigt bör man även väga in antal personer i regionen. Stor skillnad om två klubbar har 85% beläggning men den ena har 150.000 inom upptagningsområdet och den andra 75.000.
Hur som helst är beläggning och antal personer i regionen ointressant, det enda som gäller är antal betalande åskådare och intäkter eftersom det gör skillnad i slutändan och på ekonomin.
Det andra är bara trams och något som gärna klubbar med mindre arena och mindre publiksnitt hävdar är relevant.
Så länge arenan inte är utsåld varje kväll så har man ju det faktiskt antal åskådare som vill se en match på plats, alltså är inte intresset större än publiksnittet.
{9315}: ah det är synd att lhc inte har något att spela för. Hoppas de kan göra en bra match ändå och att örebro är så pass under isen. Skulle sitta fint om vi kunde sätta dit Rögle 💪 men förjävla kul att vi har chans på playin inför sista omgången. Hoppas vårat gäng bara känna att det är en härlig möjlighet och kan gå ut och köra järnet😊
Rytter: Vill man, som den jag svarade till, veta hur en klubb står sig publikmässigt så är det ju givetvis %-beläggning som är den enda relevanta informationen eftersom du inte kan sälja fler biljetter än vad du har platser i arenan.
Vill du veta publikintäkter så räknar du ju antal personer, men det var ju inte det som var på tal just i det här fallet.
puffe: Tuff start för KB65 i kvalserien mot Ettan med 6-1 torsk mot Vännäs. Rullar vidare mot Rosvik IK i Piteå nu. Det mesta pekar väl mot att Vännäs kniper tillbaka platsen men hade varit kul med Bjästa i tredje högsta ligan igen.
Jan-Erik : linköping kommer också vila spelare på tisdag, dom har bokstavligt talat ingenting att spela för. örebro är i en svacka så inte säkert men fördel örebro helt klart.
kommer nog krävas en seger av modo, tufft. men att ens ha chansen tycker jag är helt fantastiskt. två säsonger i rad nu när vi modosupportrar är lyckliga efter säsongen, det är vi inte bortskämda med
{5647}: Både lag 7 och 8 ska ju vara klart bättre än de andra play-in lagen. Tror dock vi kan plocka Timrå av bara farten, speciellt med tanke på karaktären av de mötena. Bra att fortsätta bygga upp något där också.
eltifoso: Tror nog att Luleå gärna vilar spelare mot Färjestad också då uppsidan att komma på plats 7 eller 8 inte är särskilt stor. Det troliga är ju trots allt att Rögle går vidare till slutspelet och tror att Luleå gärna undviker dem. Rögle är ändå är laget med flest stjärnspelare så där finns ju en potential att de lyfter sig i slutspelet så Luleå möter nog hellre Modo (som de tagit ganska många poäng mot och kan åka buss till) eller Örebro som ju är helt ur form.
{5647}: Äh vi har gjort det jävligt bra i år. Så i år spelar det ingen roll :) Dessutom, Timrå, tycker rivaliteten har minskat, jag menar Timrå, är det något att ha i julgran? Dom vinner bara damm på sin pokalhylla. Så det är inte något att tävla mot känner jag 🤭 det har blivit för stort glapp mellan oss, det är ungefär som att tävla mot LN91 😝
grimiss: Om vi förlorar så har såklart Rögle vunnit. Det är Örebro som måste förlora i sådana fall.
Skönt att slippa Timrå för jag tror vi får väldigt svårt att vinna åttondelen och då förlorar jag hellre mot ett annat lag vars supportrar inte härjar här.
Tomas kollars kommentar: – Jag tycker att hade vi varit lite noggrannare i defensiven hade vi nog kunnat vinna den här matchen. Men det är bara att gratulera Modo. Det var som en riktig juniormatch där vi bytte målchanser hela tiden.
Hade Modo haft bättre defensiv hade ni knappt varit på isen utan varit kvar i Malmö.
Kommer nog behöva tolk för deras skånska engelska.