1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543327 inlägg · 4151 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
JimmyH: Ponera att Krizan går sönder i omgång elva o är borta fram till slutpelet(förlåt Modoiter),jag tycker man ska väga in sånt i betygsskalan.

NuMo: "Alla spelare är dessutom av hävd så otroligt rädda att misslyckas i PP så de skickar hellre försöker sig på ett omöjligt pass för att bli av med pucken, alt. skicka pucken över sargen i stället för att utmana och prova lyckan."

Ja, den meningen får ni modulera om själva.

Bissett19: Skador kan alla få. Jag har valt att inte räkna med den risken på förhand.

Bissett19: Då har vi Zakke. En ung målvakt med mycket rutin. Det blir bra det.

Biljettinformation MODO-Luleå 14/9

Inträde (löses vid inpassering):
födda -92 och senare: gratis
Övriga: 50 kr
Inga seriekort/frikort gäller.
Fri placering i arenan.

Det går INTE att boka biljetter i förväg.

NuMo: Med de betygen hade MoDo missat slutspel på min lista kan jag säga ;)

Själva betygen gör sig mer begripliga då man kan jämföra med alla lagen. Jag har varit snäll med de flesta på en skala som ju egentligen inte är beskriven på något sätt.

Men jag tror på MoDo som trots allt har kavr sitt lag från förra säsongen och har dessutom täckt upp de luckor som fanns i den laguppställningen väl.

NuMo: Lintner kunde skjuta rätt när han spelade i MoDo och det var väl efter Jansson glansdagar?

Jag tror nog att Sundström, Döme, Andersson och en mer rutinerad Wargh kan få upp PP till 5-6, om vi har tur!

Givetvis ska man spekulera i vad som händer om Krizan blir skadad samtidigt som Zajkowski blir skadad och Erlander drabbas av en sällan skådad formsvacka och det finns absolut ingen målvakt i hela världen att låna in. Hur ska det gå, hur ska det gå???

Frågan är väl dock om inte bristen på offervilja kommer att visa sig även i serien om man ligger på en någorlunda bekväm placering? Det kanske räcker med att ta sig till slutspel om man får behålla sitt vackra leende?

Wayne Gresky: Hasse har ändå lovat att det ska bli en MAGISK säsong i den MAGISKA arenan. Jag är lugn. Sa jag att det kommer bli MAGISKT förresten?

Hawerchuk: Jag är också lugn, men jag tvivlar lite lätt på om offerviljan och hungern räcker till en topp 3-placering som jag sagt tidigare. På slutspel känner jag mig görsäker (som ni säger där nere).

Nä, det var inte du som sa att det skulle bli MAGISKT, det var Hasse som sa att det skulle bli MAGISKT, men å andra sidan kan man ju säga att du sa att det skulle bli MAGISKT när du citerade Hasse när han sa att det skulle bli MAGISKT, men å tredje sidan så skrev du (inte sa) att Hasse skrev att det skulle bli MAGISKT, men å fjärde fjärde sidan kan du ju uttalat att det kommer bli MAGISKT när du skrev det, men å femte sidan kan ju inte jag svara på om så var fallet, att du sa att det kommer bli MAGISKT alltså!

Wayne Gresky:

Horava Sr kunde skjuta rätt bra och det är väl efter Janssons glansdagar?

Wayne Gresky: Jo, du har rätt. Glömde Lintner. tre mål framåt och fyra bakåtmannen.

Modo brukar spela upp sig i sitt PP när man har sin formtopp under serien, sen faller det tillbaks igen. Därför så brukar vi trots allt ha en skenbart god statistik. I slutspel så tycker jag att det är ve och förbannelse.

Bra powerplayspelare måste ha inställningen att de är alldeles förträfftliga hockeyspelare, ja tom. bättre än alla andra. Om motståndarena är en spelare färre, ja då finns det inget som kan stoppa dem. Att förhäva sig tillhör inte Modoiters adelsmärke, kanske är det därför vi är så timida i PP?

I boxplay håller jag däremot med JimmyH. Kanske är vi tom. bättre än en åtta. Nu har ju Jimmy valt Salle i stället för Susse, men jag tycker nog man kan ha vidare perspektiv än så. Salle och Svarten har ju bevisat att de är nästan lika bra som Färjestads spelförstörare. (Med skillnaden att Färjestads PP - konstellation är mågdubbelt kreativare framåt än Mododuon.) Modo kan nu komplettera med Sundström också vilket skapar ett minst lika gott alternativ om en forward blir trött under boxplayet. Jag tror dessutom, att Sundström är den bästa av de tre i BP. Bra målvakt och Timmy tillsammans med någon annan pudelklok back (utan "brytningsfel" som Hasse) ger oss ett gott BP.

Poffa: Det är inte ofta man ser de 2 orden (ni kan nog lista ut vilka) i samma mening.

Kaberle borde väl platsa in under det epitetet också.

Salle: Jansson och glansdagar?

På tal om PP så har jag insett varför PP såg så bedrövligt ut förra säsongen. Fått information om att modo när de tränat 3ggr denna vecka kört PP träningen på detta sätt: 4 stycken ställer upp sig i box framför målisen och 5 stycken har då också fått ställa upp sig som en diamant i zonen. Sen har harald gett pucken till en av de 5 och sagt till boxarna att börja jaga när han blåser i pipan.

Har hört att många PP i serien ser ut på det sättet. Iofs så kanske det inte vore så roligt att träna PP om de skall börja i egen zon och transportera in pucken då de förra säsongen nästan aldrig lyckades så blir det väl bara 5 minuters PP träning och 30 minuter misslyckade försök att ta sig in i anfallszon.

MorganaLefaey: Hur menar du att man ska träna detta införande av puck i anfallzon från egen zon? Är det något som lagen tränar? Ska man hålla taktiken hemlig för de som ska försvara sig? Ska man göra små grupperingar på försäsongen och hålla sin egen taktik hemlig fram till seriestarten?

Salle: För att tala om Bryan Muir! Adrian Aucoin ska ju för övrigt ha en av hockeyvärldens bästa bössor, men vi såg väl inte så mycket av den under hans korta gästspel.

Wayne Gresky: Däremot visade han med bravur hur man plockar bort en spelare på ett smart sätt. Där fanns det inga brytningsfel.

Frisco: Visst måste det gå att träna på momentet. Kan man träna frisparksvarianter i fotboll måste man väl kunna träna uppspel i hockey?
Men visst, säger Harald "nu dumpar vi in pucken och jagar efter den den närmsta 1,5 timmen" så finns det givetvis en risk att de försvarande spelarna har en föraning om vad de anfallande kommer att hitta på.

NuMo: Ska förresten bli intressant att se om Tobias Enström kommer att smälla på mer den här säsong eller om han efter tacklingen på Mathias Johansson kommer att bli ihågkommen som en "One Hit Wonder".

Frisco: Visst är det lite så att det kan bli problem när man är i samma lag och de försvarande kan de olika knep man har för att ta in pucken i zon. Men det bör ju finnas lite fler sätt än ett så nog ska de kunna träna införsel av pucken, alternativet är väl att man kastar ner pucken i sargen typ "dump & chase" och man får gräva fram den och sedan skapa sig ett PP.

MorganaLefaey: I mina ögon så var inte införseln utav pucken det stora problemet ifjol. Problemet var att man flyttade pucken för långsamt och att man helt enkelt inte tog tillräckligt med avslut.

Det är detta Modo måste träna på enligt mig, inte på att föra in pucken i zon.

qwertas: Kan väl hålla med till viss del. Detta berodde i stort på att man sänkte tempot så fort man blev en mer på banan. Men jag vet inte hur många matcher man såg när man knappt kom in i anfalls zonen under utvisningarna.

qwertas: Jo, vårat PP-spel har ju varit så snabbt och så rörligt att en Mattias Karlin i den form han var på sin sista line-up med MoDo inte borde ha haft några problem att hinna med att ställa upp och blockera bort eventuella skottlägen. Att vi sedan också har haft elitseriens förmodligen minst skottvilliga backar spelar väl in till viss del. Bara att hoppas att en sån som Adam Andersson kan röra om lite grann i grytan. Märkligt att så fort vi får PP-lägen så går genast tempot ner till någon form av ultrarapid istället för att försöka upprätthålla det tempo man har hållit i spelsekvenserna desförinnan.

Paddan:

För två år sen så var Obsut PP kung i LHF detta trots att det vimlade av NHL-proffs i ES. Ifjol gick det lite tyngre... konstigt tyckte ju många, serien är ju sämre i år. Åtminstone namnmässigt.

Fast naturligtvis är inte de andra lagen dummare än att dom lär sig och studerar. De andra lagen hade naturligtvis kollat vide... ehh, DVD, hela sommaren och visste exakt hur den gode Obsut ville ha pucken. Alltså skar dom av dom möjligheterna och LHFs PP blev ganska paralyserat.

Kanske har Harald, Modo och sräskilt AA gjort en jävligt bra försäsong genom att maskera hur deras PP egentligen ser ut? Jag tror nog att Modo vet var lysknappen finns.

Serien är mer oviss än någonsin. Jag såg att det fanns lulingar som blev förbannade när det fanns folk som tippade Lule som tia. Inte alls omöjligt att vi blir tia enligt mig, jag blir inte ens särskilt ledsen. Då slipper vi ju i alla fall kvala. Fast jag blir inte heller så oerhört chockad om vi hamnar fyra. Ungefär samma känner jag om flera andra lag.

Att alla nyförvärv blir succéer, att alla unga spelare höjer sig, att alla gamla spelare lyckas bibehålla eller till och med höja sin motivation, att alla lag får en fantastisk laganda i sitt elitserielag, år 2006, är nog en utopi. För alla lag. Minst missar vinner.

Jag har sagt det förut och säger det igen. Serien känns ovissare än någonsin.

Albert Hall: Måste bara nicka och hålla med.

"Att alla nyförvärv blir succéer, att alla unga spelare höjer sig, att alla gamla spelare lyckas bibehålla eller till och med höja sin motivation, att alla lag får en fantastisk laganda i sitt elitserielag, år 2006, är nog en utopi. För alla lag. Minst missar vinner.

Jag har sagt det förut och säger det igen. Serien känns ovissare än någonsin."

Man läser på flertalet ställen att de som hade det tungt förra säsongen nog kommer göra bättre ifrån sig denna säsong. Nyförvärv som inte haft den produktion de borde haft förut kommer trivas och känna förtroende. Mellanår. Ungtuppar som självklart tar steg vidare, fastän man kanske skall inse att vissa gör det men några är redan på sin topp mm. Tror jag sett sådant på varje lags forum och vårt är inget undantag.

Hittade detta på hfboards.com, vet icke hur mycket substans det finns i detta, men han som skrev det kommer från Slovakien:

Ján Pardavý - will start season in Dukla Trenčin /Slovakia/, he`ll play for slovak team until 13. october. His agent is working on contract primary for MoDo, but there is some chance that he`ll sing a contract with another swedish club. ;-)

Petey21: Om man värvar Pardavy så skulle jag bli så besviken så jag skulle överväga att sälja mitt seriekort. Nja det skulle kanske inte gå så långt men då har man bevisat att man inte har så höga mål denna säsong.

Det blir JOhan Dahlberg som får lämna truppen, han kommer att lånas ut till Sundsvall den här säsongen.

Oddjob: Något som du läst eller är det vad du tror? En länk kanske?

MorganaLefaey:
Något jag hört från säker källa, ska ha blivit klart nu under helgen.

Oddjob: Rätt att skicka Dahlberg. Bättre att satsa på talanger som Molinder och Nilsson.

Så det är alltså Pardavy's återkomst som var Poffas bomb. :)

Bad_Brett: Om det är nån ska skickas bort så är det Gästrin. Fattar inte hur man kan välja Gästrin framför Dahlberg.

Oddjob: Tro om då Dallas var en av killarna i den blåa femman (eller sexan då de var sex stycken) på senaste träningen? Vandrade runt lite i arenan så jag noterade inte riktigt vilka som ingick i de olika femmorna gul, röd, blå och svart.

Modoante: Nog hade jag också hellre sett att man skickade Gästrin än Dahlberg, Men samtidigt så är det väl viktigt för Dahlberg att få speltid vilket han kanske inte skulle få i modo. Men han hade tillfört en spelstil som jag verkligen hade velat sett i modo och som man saknat.

Ett väntat och förnuftigt beslut. Dahlberg behöver en säsong med kvalitativ speltid för att slipa bort vissa kantigheter istället för att sitta som bänkvärmare.

Någon som varit och sett vilka formationer man kört senaste träningarna? Man sitter och småhoppas på att Molinder och Nilsson verkligen får spela lite. Tycker de verkat riktig på G under försäsongen om man kollar mot vilka de slåss om platser med.

Hawerchuk: Samtidigt så har väl dahlberg bara kontrakt denna säsong och det vore tråkigt om man fimlade bort honom.

MorganaLefaey: Har du förträngt lage edin!? Sämre "spelare" än Dahlberg är svårt att uppbåda. Dahlbergs speltid kommer väl att vara i utvisningsbåset. Nej nog har Modo lovande juniorer som bättre förtjänar en plats i a-laget än Dahlberg. Vad gäller Gästrin, var inte han bäste Modoit under lockoutsäsongen?

eloff:

Jo, Gästrin var bland de bästa under lockout-säsongen. Robert Frestadius var bland de bästa på 80-talet också, det berättigar inte honom en plats för det. Gästrin var MODO:s sämste spelare ifjol och han verkar lika dålig i år. Men jag förstår att du gärna ser honom i MODO, då kanske ni har en chans på tisdag.

Dahlberg är en tuffing som kan tillföra elakhet. Dessutom är han en rätt säker avslutare vilket inte är dumt. Alla behöver inte vara snidare för att platsa.

Paddan: Om Dahlberg spelade i blå femman. så måste det ha varit för att vänja sig vid Sundsvall Hockeys matchställ...*ler*. Han är lika välkommen som Enström, om så nu är fallet. Rykten på Tunadal säger sammalunda om nämnde herre.

Enligt Aftonbladet är Dallas klar för Sundsvall, men dom har väl haft fel förut kanske?

(Se länk)

Gidde: Skribenten förfaller ju inte ha superkoll, eller vad sägs om vad man kan läsa om Färjestad: "Så bred att man inte riktigt vet var de ska placera det nya finska stjärnskottet Esa Pirnes, senast i Blues Espoo."

Killen är 29, hade sin bästa säsong poängmässigt i SM-Liiga 99-00, har varit proffs i NHL och spelat 3 VM!

Här är ytterligar en bekräftelse på utlåningen av Dahlberg.

"
- På det här sättet får Johan, som vi för övrig tror mycket på, en bra chans att utvecklas ytterligare i bra miljö, säger sportchef Erik Holmberg i ett meddelande "

Oddjob: Då är det bekräftat från sundsvall, se länk!

Gidde: Intressant, svt.se har de nya spelarbilderna på MoDo Hockey. Till modohockey.se lär de väl dyka upp om ett halvår... om vi har tur.

Paddan:
Är det Hasse A som är ansvarig för hemsidan?

Paddan:

Ja, visst är det bedrövligt?!?!

Tror jag måste ta ett snack med Magnus "Webbie" Svensson...

Gidde:

Såja, nu är mailet skickat!
Återkommer med svaret...

Gidde:

De nya bilderna ska åtgärdas snarast, det var postgången som inte levererat CDn med bilderna i tid..

Så nu kan vi sitta och trycka Refresh hela dagen, och vänta på det stora ögonblicket :)

Såvida vi inte sänker siten på det sättet förstås... ;-)

Gidde:

Mailet? Skulle inte du "ta dig ett snack"? Jag är besviken.

knaskamilla:
I dagens IT-samhälle så är ett email det närmsta "snack" man kommer, plus att jag ju antog att ni ville ha snabba svar...

Lunchen har ju inte varit än, och dessutom har jag matlåda med mig idag, så risken att Svensson springer in på mitt kontor är ju minimal ;-)

Och telefonen är jag så spyless på efter en dag på jobbet, så den undviker jag i största möjliga mån!! :-(

« · 746464 · »