1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480191 inlägg · 4078 ämnen

Apropå ingenting...

« · 1829591 · » Till forumet


Sv: Apropå ingenting...
Monno: En kollega sprang in i Säcken och Sundlöv på kebaben igår. Så jag tänkte att jag skulle delge 2 citat från herrarna.

Säcken: "Ja men jag ska få de jäkla spelarna att spela också."

Sundlöv: "Vi ska i alla fall vinna fler hemmamatcher än i fjol."
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Sundlöv stärker min tes helt och hållet. Vi är väldigt överens måste jag säga.
Snacket om att Modo skulle vara så dåligt grundtränade är något som läktarcoacher fått för sig för att dom antagligen ser det som den enkla utvägen/förklaringen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey:
Befriande med en ståndpunkt från Sundlövs sida.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon: Sen var han inne på att när man har lite tyngd på sig o dåligt självförtroende så är det troligare det som trollar än att det ligger i fysiken.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon: Sundlöv pekar på de goda testvärdena och att spelarna har en bra grundfysik, och att det knappast var där det brast ifjol. Han har pratat med Hasse men har inga planer på att ge honom en roll i laget. Han har sin roll i hockeygym.
Kommentera


Sv: Apropå ingenting...
Såg en länk i Timrå's bok om vilka som kommit in på hockeygym.
hfboards.hockeysfuture.com/showthread.php?t=2077643

Började då fundera lite på den olika mängd spelare som tagits in. Hur fungerar det där egentligen? Går man för att ha 1 lag och om någon sticker i förväg så fyller man på med 1 extra? Eller har man en jämn ström oavsett om någon blir knyckt av annat lag / skola?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Världslaget:
Alexander Bonsaksen - Sondre Olden
Morten Green - Morten Madsen - Kristian Forsberg

Avbytare: Mathias Trettenes
Tränare: Tomas Jonsson


Filppula, Mikko Lehtonen (aka Mika Lehtinen) och M Müller har inget i världslaget att göra, men är ändå värda ett omnämnande.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: Jag håller helt med. Om de börjar dra publik så kommer sponsorerna. Och kommer sponsorerna så kommer bättre spelare / förutsättningar och då kommer publiken (igen)

Allt kan inte vara lika för sakens skull.
Inte så att jag brydde mig/klagade då det fanns "Tjej-taxi" med lägre pris.

Är man ett företag så måste man se till så man får intäkter. Att satsa samma på damerna om de inte ger några intäkter vore skäl för att få sparken.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey:

Som jag sa tidigare, ifall alla som tycker detta är orättvist köper ett årskort för dam eller går på matcherna så kommer det genereras intäkt och sponsorpengar och tv-rättigheter framöver, och då kommer vi inte ha detta snack.

Fan det är orättvist att jag jobbar på ett företag som bara drar kostnad och verksamheten blir subventionerad, men min fru jobbar på ett företag som skapar produkter och lösningar och producerar stora vinster. Fan vad orättvist att hon har 10 kSEK mer än mig trots att jag har flera års mer arbetslivserfarenhet.

Nej alla som klagar måste vara villiga att spendera pengar ifall man vill ändra förutsättningarna och löneläget inom idrott.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Amitiel: Dessutom så hörde jag med tanke på artikeln, att Dam-jun egentligen ska träna i annan hall. Men de vill inte göra det. Så de nekar bra tider där. Och då får man väl ta den lilla skrubben i stället och ta de sämre tiderna.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon:
Jag vet att det är det där du menar, och det är inget bidrag som alla killar får automatiskt bara för att dom är killar som tidningen försöker få det till, utan det är en förmån i kontrakten som väldigt liten del av spelarna får för att locka dom att välja Modos hockey gym, och nej Modo är inte enda klubben som gör så utan det är samma i alla andra.

Och tycker damerna att det inte är helt rättvist då får dom väl bara börja kräva mer och ställa högre krav i kontraktsförhandlingarna.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Amitiel: Tycker det är hur enkelt som helst. Det går inte ha lika för alla bara för att. Herrjuniorerna kan komma att generera pengar, damjuniorerna kan komma att kosta ännu mer. Så klart man när pengarna tryter spenderar pengar på de som kan komma att generera intäkter.
Det som skall göras är inte att ge dem pengar till boende utan man skall göra något som kan börja få damlaget att generera pengar. Då kommer damjun också få "Bidrag".
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon: Fan om vanligt folk och i synnerhet bittra ledare och journalister kunde ta och tänka efter några centimeter längre ist för att reagera, konstatera och sammanställa en händelse efter att man läst rubriken!!

Modo GER inte bidrag till killarna, detta är en "löneförhandling" som varenda människa kille, tjej, hen, hum, säfflebo mm har exakt samma rätt att förhandla om, skulle tex Hayley wickenheiser ansökt till modos ungdomsgymnasium på den tiden hon började sin karriär så kan jag lova att hon förmodligen också hade förhandlat fram ett bostadsbidrag från Modo hockey!
Kommentera


Sv: Apropå ingenting...
hanzon:
Fast nu är det ju inte bidrag utan det är en förmån som väldigt få av spelarna blivit erbjudna eller förhandlat fram i kontrakt förhandlingar.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Upprinnelsen till detta gäller bostadsbidraget, gäller inte lön utan lika villkor för boendet.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon: ska der vara samma lön alltså? Män och kvinnor ska tjäna lika mycket, i Modo. Lika rakt av?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Eller: Tror knappast att ni arbetar med samma sak, däremot så spelar både tjejer och killar hockey, så dela summan rakt av så blir det rättvist.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Amitiel:
Känns soft med Hedman/Strålman på isen....
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Underbar domar kvalite i Sverige matchen :)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Får man in bra pojk juniorer så drar dom in stora pengar till modo om dom får nhl kontrakt, och bra och billiga spelare för a-laget i några år. Det är en nödvändighet för hela föreningen.
Flick och dam hockey går bara minus. Så om modo ska ha råd med ett bra dam hockeylag så är det nödvändigt att man får in bra pojk juniorer.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Mydar: Varför ska man dela bidraget? Damerna får en höjning av budget med en halv miljon, men de pengarna behövs på andra platser mycket mer än en "muta" för att locka spelare till oss. Istället för att lägga pengar där de gör riktig nytta kan man sätta ett kryss i "jämlikt". Helt idiotiskt tyvärr.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Mydar:
Delar din oro till viss del. På backsidan kan man däremot hävda att vi går in utan en junior på topp-6, Sellgren må vara junior men sett till vad han bidrar med kan han nog räknas som senior.

På fw kan det bli tunt beroende på om vi tappar någon alt om vi får skador, det jag egentligen är mest orolig för är hur man skall klara spelet från def in i anfallszon. Dvs finns bredden hos alla kedjor för att kunna transportera in pucken i anfzon utan att det går för mkt kraft. Å andra sidan så är det kanske den osäkerheten man får räkna med, i princip är det endast topplagen i SHL som har den bredden innan säs.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon: Vad bra, då borde jag ju få samma summa i lönekuvertet som Antonia Ax:son Johnson till exempel. Det ser jag fram emot ;)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon: Eller: Förslag - dela på bidraget så det blir tyst i denna fråga. Tror att skon klämmer i att man åtminstone har en dam satsning, vilket inte alla andra föreningar har, o de blir inte ens anmälda.


Stort parentes:
Sen kan man ju diskutera detta med diskriminering - är det inte diskriminerande att man anser tex Conny Strömberg för gammal att spela? Så kallad åldersdiskriminering.
Eller kanske börja kvotera in damer i herrlaget för att undvika könsdiskriminering.
Eller etnisk tillhörighet - då Modo ser ut att sträva efter att "satsa svenskt", går ju göra listan ganska lång...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Eller: Så här står det om diskriminering.


Diskrimineringslagen
2008:567

Lagen syftar till att motverka diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon: just i det här gällande fallet som har diskuterats på den här sidan.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Eller: Jag vill att du förklarar, vad anser du är löjligt med diskriminering?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Mydar: Vad jag minns så lade SAIK ned sitt damlag ca:2008 och sedan vet vi ju hur det gick för herrlaget. Nu tycker jag att det borde finnas ett damlag i varje storklubb, där det finns underlag för det. Det är ju egentligen bara löjligt med diskussionen om diskriminering.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Amitiel: Vad jag känner till så har Frölunda inte ens ett damlag, eller har jag missat något? Det är väl ännu mer diskriminerande. Men det klart det sitter ju sånt folk o bestämmer o anmäler till höger o vänster utan att vara minsta insatt. Anmäla, höja bränsleskatt o proklamera för att återvinna toapapper.

Håhåjaja, hoppas man reder sig genom denna stormen nu utan att gå back några mille till.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Mydar:

Jo är exakt precis samma i alla andra klubbar, och kan säga att det finns klubbar där det är mycket värre än i Modo, den som tror att tex alla talanger går till Frölunda bara för att det är så underbar klubb ska nog tänka om lite.

Sen är ju det här som tidningar väljer att kalla bidrag inte ens ett bidrag utan det är förmåner som blivit förhandlade om när det har skrivits kontrakt.

Kanske det är dags för dom som företräder dam spelare att börja spela ut klubbar mot varandra lite mer när det kommer till förhandlingar så som agenter till herr spelare gör.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Amitiel: Utan att ha tagit reda på sanningen, men är det inte så att det ser likadant ut i andra hockyklubbar med?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Signature:
Kanske inte framgick men tycker de ideliga topplaceringarna tyder på något bra och visar på svårigheten att etablera sig i SHL. Tkr det ser bättre ut än förra säs men det mkt "om och men" så man får vänta till träningsmatcherna innan man får en indikation på hur det kan tänkas bli.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Jodå, 2000-talet är ingen rolig läsning om man vill ha det lugnt och skönt :(. Om man inte ska gå under eller få hjärtinfarkt så handlar det om att ta ner engagemanget. Hoppas vi kan allsv i år också! Tycker silly har varit bra så här långt! Är ni nöjda med ert lagbygge/ silly?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Nu anmäls Modo till diskrimineringsombudsmannen

Att privatpersoner alltid ska fjanta på och lägga sig i, okej om kommunen gått in och anmält men är ju samma fjanteri som privatpersoner som sitter och polisanmäler tacklingar.
Kommentera


Sv: Apropå ingenting...
hanzon: 60000 USD enligt Lundgren på twitter.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Blir det några pengar nu när Emil Pettersson signat Nashville?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Apropå ingenting... Noterar att Leksand inte slutat sämre än 4 i allsvenskan, allsvenskan verkar de kunna.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno: Jag och andra i Umeå/Övik har tappat sporten då Foppa slutade. Det har inte något med ett kämpande MoDo som sviker. Det blir bara det att man sett den totala globala underhållningen genom den mannen och andra vinnarskallar.
Anser att MoDo borde flytta bort sin NHL- och idoltavla i korridoren och låta Emil Molin, M.Häggström, Hanses och Oscar Hedman få skina nu....
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Costanza: Man blir verkligen glad över att se Foppa spela hockey.
Tänk om dagens teknik funnits under hans prime.
Då hade man aldrig fått något gjort på dagarna.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Wayne gillade Foppa. WG sa dock ingenting om Palmebjörk....
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Mydar: Egentligen ganska skrattretande, trots att det inte är det Så fort spelarna blir "byxmyndiga" kan de inte vänta på att bli penetrerade så fort de tagit av skyddet. Dvs. Gallret.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
bisterfinnen: lider verkligen med honom, fy f_n för att få ögat utpetat pga hög klubba. Trodde att visiren gav skydd mot sånt men icke, det borde finnas nån slags vinkel på visiret så en klubba inte kan smita in underifrån
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo: Carl Söderberg är väl mer eller mindre blind på ena ögat också?
Han har ju en ok karriär.

Men det gäller nog att vänja sig vrida på huvudet på ett annat sätt då man får större blind spot.
Och iom Weinis alla hjärnskakningar kanske han är dåligt exempel. :-P
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: läs
mattias weinhandl

10% på ena ögat, spelade i nhl och elitserien
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
bisterfinnen:
Med visir skall det kunna gå, är själv "halvblind" fördelen är jag alltid haft det så.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon: fått tillbaka körkortet, vill fortsätta med hockeyn, rädd om vänsterögat.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon:
En ganska lång artikel. Men han har gjort 5 operationer, troligen kommer han bli "halvblind". Han har ledsyn på det skadade ögat. Han har intr tagit nåt beslut ang karriären än.
Kommentera

« · 1829591 · »