1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481738 inlägg · 4079 ämnen

Apropå ingenting...

« · 1982069 · » Till forumet


Sv: Apropå ingenting...
Steken84:

Äh det är försäsong och vi möter ett SHL lag, inget att förlora och alla räknar med en förlust ikväll.

Själv tycker jag det är intressant att få se nya spelare som knackar på dörren till a-laget. Sedan är det inte dumt att ge Lovric och Nordenberg speltid, är vi kvar i allsvenskan och de tar steg framåt är det ju spelare som kan vara aktuella för oss, iaf lovric, Nordenberg har kanske inte så mycket utvecklingspotential kvar.

Spännande också att se de nya kedjorna t.ex nya wernerkedjan och olofsson kedjan och hur de fungerar, även vid förlust finns det ljusglimtar och saker att analysera och ta med.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Steken84:
Hänga med bisterfinnen kanske uppväger?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Enström X2
Öhman

Saknas.
Kul att möta Brynäs med inlånade junisar på backen. Självmord att åka till Järvsö ikväll då
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Steken84:
Ja vilar
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Axle San:
Nä drömmen är Modo, klart han tycker det är segt när han får så lite tid med pucken
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Toby saknas ikväll?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Han gillar inte hur Modo spelar, nu älskar han tydligen Brynäs.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon:
Klart det känns jobbigt att möta klubben man älskar.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Så slutar Hockeyallsvenskan?? Enl Expressen
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Jag ska till Järvsö ikväll.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon: Och berättar att Modo försökt värva honom tidigare. =)
Kommentera


Sv: Apropå ingenting...
Nån som ska till Järvsö på matchen ikväll?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Möjligen. Det är ännu osett hur bra han kan marknadsföra ligan, få in pengar på tv-rättigheter och få SHL att inte köra sitt eget race i svensk hockey. Lycka till säger jag...

När man sedan blir alltmer irriterad på hockeyjournalistiken så kommer Leifby med ytterligare ett klockrent inlägg. När alla andra tyckare bara vill sola sig i glansen kring SHL, JVM och landslaget (herrlandslaget för damernas räknas ju knappt) går han till angrepp på de riktiga orättvisorna. denna gång damerna.
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/K3e6J4/leifby-som-nar-en-mamma-har-tappat-bort-sin-fyraaring-pa-ikea
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Heyerdal:
Stefan Bengtzen ligachef för allsvenskan,tror det är ett bra val.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: visas på både Sportkanalen o cmore hockey -;)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Kunglouie:

Kul att få se en ny junior. Inte hört så mycket om honom så var tvungen att kolla upp.

Bra storlek har han med sina 192cm, dock finns det nog ett par kilo som måste läggas på för 84kg är lite klent med den längden.

Gjort ok med poäng på j18, men svårt att förvänta sig mycket av en 17 åring som gör debut mot ett shl-lag. Men kul att se vad vår återväxt innehåller.

Någon som har bra koll på j18 och j20 och kan tipsa om spelare vi ska hålla koll på därifrån?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Heyerdal:
Inget jag kan påminna mig men du har säkert rätt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: han nämnde väl att Viklund inväntar ev bud från mer lukrativa ligor har jag för mig, så gissar att det dröjer om han fortfarande är aktuell för Modo
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
"Lugnande rapport om Modobacken – och talangen från Sollefteå gör debut: "Jättespännande spelare"

Provläs till 15:24
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
modomille: Får tillägga att Wernbloms jobbiga spelstil blir lite överflödig tillsammans med From & Rosdahl då dom spelar lite likadant. Karlkvist kan dra större nytta av Wernblom.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Bad_Brett: Ja helt klart en intressant kedja med mycket potential. Har velat se Wernblom tillsammans med Karlkvist ett tag, kul att dom nu testas ihop. Inget fel på Johnson, men tror Wernbloms mer intensiva och jobbiga spelstil kommer passa Karlkvist bättre. Om bara Pettersson kan hantera det fysiska spelet så lär detta bli mumma.

Olofsson med From & Rosdahl är helt rätt. Han passar bättre in där än Wernblom. Wernblom var bra i den kedjan men Olofsson är starkare på pucken och han kan lägga dom där passningarna som From behöver.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Bad_Brett:

Förstår vad du menar med kedjor med ett syfte och roll, och lite så tänker jag också. Men man kanske är för traditionell i sitt tänk, spelare vill ju knappast bli kastade i ett fack och en roll utan vill utvecklas. Så jag litar på att Björn vet vad han gör och vill få ut av detta.

Angående Björka är jag inte så orolig, kunde han producera med Sylwander och Hägga förra året så tror jag han klarar det när Jellvert kommer in också. Jällvert ser jag som en mer komplett spelare än Sylwander faktiskt.

Som du säger så har man svårt att förstå detta med Johnson, men tanken är kanske att han ska ha två som skapar utrymme för honom att komma i lägen och använda sitt skott. Säga vad man vill om Karla men han är ju inte den fysiska som skapar lägen och tid åt medspelarna genom hårt jobb och fysiskt spel.

Så tycker det är värt att testa att sprida ut egenskaperna på flera kedjor, får vi 4 jämna kedjor som alla kan producera har vi större chans att vinna matcher. Förlitar vi oss på 1 eller 2 producerande så kan det bli jobbigt ifall dessa har en kväl ledigt då det inte finns tillräckligt med offensivt kunnande i övriga kedjor.

Skulle vara kul att se Werner kedjan i match samt se vad Rosdahl - Olofsson - From kan hitta på.

Rätt att testa olika kedjor på försäsongen, för under säsong kan man ju bli tvungen att ändra och då vet vi vad som fungerar och inte.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter:

"Wernblom går mellan Karla och LP"

Gillar detta. Känns som att en sådan kedja skulle kunna få till en fantastisk produktion ifall Wernblom och Linus tar ytterligare ett kliv. Återstår att se ifall Karlqvist är för trög för att hänga med i tempot, men jag gillar tanken på att ha vår bäste målskytt tillsammans med två spelskickliga virvelvindar.

Sedan kan jag väl i ärlighetens namn säga att jag aldrig riktigt har begripit hur Björn formerar laget, men eftersom det trots allt har fungerat rätt bra så blir det ju svårt att anmärka på det. Men personligen hade jag föredragit mer nischade kedjor. Jag ser inte riktigt hur Johnson skall kunna producera med Sylwander och Karlström, eller hur Björklund skall kunna producera med Jellvert och Häggström. Hade hellre sett att man körde Rosdahl, Sylwander och Häggström i en klassisk brunkarkedja.

Gissningsvis har Björn någon bra tanke kring detta. Kanske vill han inte ha en tydlig kedjehierarki i 5-mot-5 utan satsar på att få till fyra producerande kedjor som alla har tyngden och konditionen att trycka ner motståndarna i egen zon. Jag är en anhängare av den gamla skolan, med tydliga rollspelare som går in, bidrar med energi och fysiskt spel och vars huvudsakliga mål är att få till en tekning i anfallszon. Efter det sätter man in någon av de producerande kedjorna etc.

Men som sagt, spelarna jag tar upp producerade ju bra under Björns ledning förra säsongen så jag har egentligen inget att anmärka på.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov:

Så kan det vara, hoppas du har rätt. Viklund och Norlinder in på backsidan skulle ge ett grymt djup och bredd. Som Hedberg och Berglund börjat säsongen så ser de ut som etablerade seniorbackar.

Man förstår då varför Walfridsson eller Tobias Ericsson inte fick plats i truppen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter:
Innan vi hade klart med From ville inte Hellkvist kommentera namn för ytterforwards. Angående Viklund/Enström uttryckte han sig på samma sätt, tolkar det som att båda var klara vid den tidpunkten. Så skulle förvåna mig om inte Viklund är klar, även inlåningarna antyder det.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon:

Inte vad jag läst. Antar att SC inte är högsta prioritet då vi redan har färdig trupp och man kan vänta ett tag med att tillsätta någon, det är ju fram emot Januari denna ska gå fullt för att bygga nästa års trupp.

Angående Viklund är det tyst men känns som att ju längre det är tyst ju mer ökar våra chanser.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: Inget nytt om Tobias Viklund eller Sportchefen?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter:

Kollade nu i live rapporteringen, det är Öhman som saknas, hoppas dom kommer med info kring skadeläget efter träningen.

Hagelin och Åhström tränar i svart tröja, så troligt att någon eller bägge vilar i nästa match.

En junior är med från J20 idag.

Kedjorna är också ändrade:

Jellvert går mellan Björka och Hägg.
Wernblom går mellan Karla och LP
Johnson går mellan Sylwander och Karlström
Olofsson går mellan Rosdahl och From

Intressant att se ifall man kör detta mot Brynäs också.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov:

Är det Öhman som saknas på träningen idag, lite oroande ifall han går sönder redan med tanke på hans historik.

Han ska ju vara en ledande back så vi måste få ut en 45 matcher ur honom.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Domsjö:
Hagelin är god allsvensk spelare, lyfter inte sin omgivning men sabbar inte heller. Gissningen är att han kom in för att man vet vad man får även om det inte är något extraordinärt. Antar att han är färdig hos oss efter denna säsong oavsett serie nästa säsong. Din andra favorit Björklund kan ju faktiskt göra mål, vilket är en speciell egenskap och rätt värdefull även bara man är habil på övriga områden.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Domsjö:

Började segt som sagt, men tycker inte det är någon tvekan att han bidrar i laget. Andra halvan av säsongen visade han sitt värde och vad han bidrar med i truppen.

En spelare som ligger på 31p och +11 trots att han hade en 20-25 matcher i början där han inte kom in i spelet är jag iallafall lite imponerad av och ser ett värde av.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Domsjö: Han avslutade ju säsongen väldigt starkt. Börjar han lika trögt i år som ifjol kan jag hålla med men skulle han fortsätta som han gjorde sista 20 matcherna typ så får man vara väldigt nöjd. =)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: Apropå Hagelin så tillhör inte jag nån som blev överdrivet imponerad sett till helheten.
Kan vara en kanonkille förstås men med risk för att framstå som okunnig tkr jag han har mkt att bevisa.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
jonsson: Kul att Hedman gillar bygget och dem nya spelarna. Jag tror att vi har hur bra chanser som helst att gå upp i år det gäller bara att förvalta dem.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: är inte orolig än. Men skulle det gå segt de 2-3 sista träningsmatcherna och ingen förändring de första 2 omgångarna. Ja du, då lär jag bli orolig.
Vissa har ju en ganska seg syn på försäsong. Skräder o Susse kunde ju lika gärna stått över alla utom 1 tex.

Men som du säger, eller om det var någon annan. Svårt att se att de vi fått in ska vara sämre än de som lämnat.
Kommentera


Sv: Apropå ingenting...
jonsson:
För en gångs skull speglar rubriken verkligheten😉
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Nucky:

Känslan när man läser att stjärnbacken tränar med Modo, Ok Viklund.
Och det är i verkligheten V Hedman.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: Samma med Åhström, som knappast fått plats i laget om Wahlgren varit kvar.
Spännande att se om han kan ta en plats i A-laget i vinter. På förhand behövs han med sin fina spelförståelse, vilket är en egenskap jag tycker vi saknat på senare år.
Werner visade fina tendenser ifjol på den punkten också, framför allt i början av serien.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov:

Ja OP är en liten favorit hos mig med. Bra fart och en tuffhet i hans spel, bidrar med bra energi. Tyvärr kom han väl upp lite i fel tid och med många duktiga juniorer som slogs om en plats. Hans brist på offensiv produktion var nog det som fällde avgörandet, samt att vi ville ha in mer färdiga spelare i den roll han hade. Att ha för många juniorer i truppen har vi ju provat tidigare och det var ingen lyckad kombination.

Tror att Västervik är ett bra val av honom och han får gärna komma tillbaka till oss som en bättre spelare med självförtroende.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: Jag håller med i allt. Jag tror att han behöver trygghet i kontinuerlig istid för att blomma ut. Konkurrensen i Modo är för hård för att ha det tålamodet.

Och som vanligt. Det är försäsong. Det är den tiden då juniorer, lättare spelare och högmotiverade spelare överpresterar.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter:
Apropå Dragofavoriten OP, gjorde 3p i första t matchen med Västervik.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:

Ser hellre till hans 4p och -5 på 21 matcher hos oss än försäsongen. Han fick ju dessutom spela pp och fick chanser högre upp i kedjorna men tog den inte riktigt.

Det är en spelare med många verktyg för att bli bra, väldigt allround på denna nivå men måste spetsa till sig lite och utnyttja styrkorna bättre om han vill bli en offensiv producerande spelare, tycket han har bra spelförståelse och borde kunna bli en bra spelfördelare, skridskoåkningen är också bra (utan att vara en raket) och han borde nyttja detta bättre. På sikt kan han säkert nå shl nivå, men han måste bli jämnare under matcher och över säsong.

Men bara acceptera att han kört fast hos oss, rätt för honom och för oss att bryta kontraktet. Ser hellre att vi satsar på Werner som center i år. Tråkigt att tappa juniorer vi fostrat men vi får inte bli för nostalgiska om vi ska framåt som klubb, därför är det rätt att byta ut wahlgren och på och satsa på Werner och karlström istället som exempel. Vi kommer aldrig ha plats för alla juniorer underifrån och måste ta tuffa beslut, ibland är de rätt och ibland blir det fel.

Tror att wahlgren kan lyckas i Timrå där han får spela mer och högre upp, men det betyder inte att jag tycker det var fel av modo att släppa honom.

Önskar honom lycka till och ser honom gärna i modo igen ifall han utvecklas och vill tillbaka, samma gäller OP.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Heyerdal: Förra året var han bäste center under vår försäsong också. Det säger inte så mycket.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: känns lite miss att släppa Wahlgren , snygg straff och tillhörde de bättre i Tiks match mot Ais, men ingen bra match o dåligt tempo så kanske inte säger så mycket
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey:

Olofsson är nog ingen speedkula, men han är inte långsammast i laget heller, skulle tro han ligger i mitten.

Tror han kommer komma mer och mer under försäsong. Är några faktorer som kan påverka att prestationen gått upp och ner i två första matcherna.

Ny rink gör att det inte är samma åkvägar så han måste fundera mer och ser lite långsam ut.

Nytt spelsystem han måste tänka på så han ligger lite efter i tanke och handling och ser långsam ut pga detta.

Nytt träningsupplägg, kan ta tid för kroppen att anpassa sig till detta och kan vara lite sliten.

Stor spelare och stor kropp, tar lite längre tid att komma igång tidigt på säsongen.

Eller så är detta helt enkelt en gigantisk flopp.

Men jag är rätt övertygad att han är en uppgradering jämfört med de centrar vi släppt t.ex Öhman och Wahlgren och han kommer bidra till vårt lag.

Som med alla spelare måste vi ge dem tid att anpassa sig. Hur många här ville inte skeppa hagelin efter första halvan förra året, han blev ju sedan våran bästa forward under slutet av säsongen och öste in mål och poäng.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
modomille: Kan mycket väl vara så. De har "nog" bättre kontroll än en själv. :)
Kan eg vara något/flera av de orsaker jag också skrev.
Men som sagt,vi märker nog en hel del i de sista 4 matcherna.
Har sådan enorm abstinens. Dagarna får gärna gå lite snabbare nu.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey: Blir lite av ett antiklimax om det visar sig att han är för långsam på rören.
Man kanske återigen underskattat hur snabb HA och svenska spelare generellt faktiskt är.
Nu är Olofsson också svensk, men som jag förstått det har han spelat större delen av sitt liv på liten rink.
Blir oavsett väldigt intressant att se SCA-cupen som känns brännhet i år med på förhand 4 starka lag. Tror lagen gärna vill positionera sig vilket kan bädda för bra matcher för att vara försäsong.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
modomille: Vore ju toppen om han har den förmågan! Kan ju va så, som några av er varit inne på tidigare, att just centerrollen blir extra svår att anpassa sig till på stor rink och att han därför tvekar någon tiondels sekund i många situationer, så att man luras att tro att han är långsam! Vore grymt om det vore så. I vilket fall som helst lär han ju ha en väldigt stor uppsida med tanke på ny rink, ny spelidé etc.
Kommentera

« · 1982069 · »