1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 545913 inlägg · 4161 ämnen
« · 2961765 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: Jag skrev inte att dom alltid gör rätt, jag skrev att dom nog gör en rättvis bedömning.
Betydligt mycket mer rättvis än partiska supportrar!

Jag tycker någonstans att det är rätt att 4:e kedjan får mindre speltid än lagets stora stjärnor, det är en naturlig fördelning i sporten, sen kan man argumentera fördelningen när man möter Lettland men det är en annan diskussion

Gavelo: Vi ser olika på hockey och det märks. Milton har haft samma roll och fått lika lite speltid sen första träningsmatchen, ingenting har förändrats. Så med din logik förtjänade han så här lite speltid från början när han kom. Han var alltså för dålig i MoDo, helt enkelt.

Bad_Brett: Man kan ju gå andra linjen istället följa efter efter fotbollen. Öppna upp serierna mer, med stor omsättning av klubbarna i seriesystemet. Minst två klubbar som åker ur/går upp i varje serie varje år. Då behöver det inte vara världens jävla katastrof att åka ur som det är nu. Modo blir helt paralyserad av uråkning verkar det som.

Det är en seglivad hockeymyt att den inte kan påminna mer om fotbollens system. Det handlar bara om dumtjurighet, inget annat. Och den amerikanska vägen bör undvikas i högsta mån eftersom vår idrott bygger på supporterkultur tvärtemot USA.

Men nej frågan är inte superenkel

Vargen: Jag har sett Miktons (nästan) alla byten och jag vet vad han uträttat i detta JVM.
Att just den aktionen var bra betyder inte att den ska ställas emot det andra han gjort utan att han måste fortsätta så och göra det ännu bättre om han ska äras med mer speltid.

Willow: Tycker du domarna håller måttet?

Gavelo: Jag tycker Hävelid är en riktigt dålig coach och likt Monten får han chansen bland juniorlagen för att han inte duger till att coacha seniorlag.

Sedan kan han ha rätt i att bänka Gästrin. Ser inte JVM I tillräckligt utsträckning för att ha en åsikt.

Sedan gör man det enkelt för sig att säga att tränarna ser dem på träning som om det är en garanti för att de ska göra rätt i laguttagningen. Det är helt omöjlig att argumentera emot det, men med det resonemanget har coacherna aldrig någonsin begått misstag.

Gavelo: Att du tycker att den aktionen var bra från Milton gör mig sugen att plöja alla Sveriges matcher från detta JVM en gång till och göra en complication av alla Miltons byten. Ironin att du säger att man förtjänar speltid, och lyfter fram den aktionen som ett exempel, som om alla hans byten inte ser ut ungefär sådär.

Vargen: Eriksson har dessutom spelat i diverse juniorlag tsm med Eklund o Frondell, kan göra mycket för spelare att lira med bästa kompisarna

Vargen: Nej, jag tycker inte han har varit kass hela hösten. Men de flesta i det här laget spelar i SHL.

Sen tycker jag inte Hävelid har ett så dåligt hockeyöga som du säger. Tycker laget är välbyggt i år och vi kan gå långt. Hävelid som du ogillar har också tagit två U18-guld. Bättre på att plocka ut lag än Sam Hallam.

Saleva: Chansen att vi får behålla honom nästa säsong är redan zero, från första matchen denna säsong. Lyssna på Expressens dokumentärpodd.

Vargen:
Å andra sidan, hade han gjort succé nu hade chansen att få behålla honom en säsong till varit noll.. zero.

Vargen: Jag tror Hävelid och hans staff som ser Milton på varje träning och match kan göra en rättvis bedömning , sen att du som vanligt och enögt tycker att modoiterna är bättre betyder inte att det är en sanning.

Sen förtjänar man speltid, den får man inte.

Gästrin gjorde några bra aktioner nyss, bra där, fortsätt så

k1m: Säg bara att du tycker Milton varit kass hela hösten om du tycker han är dålig nu. Ingen större skillnad alls i nuvarande prestation kontra det han presterat hos oss. Vet inte vad ni fått för er.

Den enda skillnaden är att han får spela mer och har därtill mer tid på sig att producera.

Gavelo: Säger något om Hävelids hockeyöga om han tycker Eriksson gjort ett bättre jobb. Låter på dig som du knappt sett Milton spela, vilket inte är så konstigt då han knappt fått spela. Han har nästan inte haft pucken på den istiden han fått och då är det inte lätt att göra mål. Assist har han dock gjort och är definitivt med och skapar målchanser.

Vargen: Du tycker alltså fortfarande att Gästrin ska spela högre upp utifrån det han visat?

SpecterV2: Näe, han har inte gjort flest poäng av dessa. Men jag har inget problem att du tror det. Han driver inte heller sin kedja mer än någon annan. Han är jättebra, men inte så mycket bättre än alla andra i detta lag som du verkar tro

henkeiskogen: Han har ju bevisat hela hösten varför han skulle kunna lira i förstakedjan. Så Hävelid lär blunda för trolig framgång.

Vargen: Mam bedömer att Eriksson gör ett bättre jobb helt enkelt, eller så har hans pappa betalat Hävelid på sidan (obs ironi)

Sen bara för att du har en roll att spela så kommer ingen tränare hänga dig om du skapar målchanser, gör mål eller assist, då blir man förmodligen uppflyttad om man anser att andra spelare är sämre

Willow: Sant, får hoppas att han visar hela våren vilket misstag det var att ha honom att nöta bänk

Gavelo: Det är rätt bra för MoDo att han får relativt lite istid. Det brukar vara de som spelar mest under JVM som får en dipp efter turneringen.

Gavelo: Han har ju en roll att spela som han gör. Om det fungerar som du säger, varför flyttade man upp Eriksson i förstakedjan? Var en sämre länk i fjärdekedjan med Milton.

Gör verkligen ingenting fel på den speltiden han får och täcker upp bra.

Vargen: Visst kanske han levererat med bättre omgivning, men när han får spela nu så motbevisar han inte någon i ledarstaben att han bör flyttas upp i hierarkin.

Han måste ta vara på chanserna han får på ett bättre sätt om han ska få mer förtroende.

Gavelo: Han har ungefär en minut per period att visa upp sig.

Gavelo: Han spelar i fjärdekedjan och fick knappt speltid från början. De minuter han fått har han spelat gediget och det tycker Capitals-fansen också.
Hävelid valde att sätta honom i fjärdekedje-facket från början utan att testa att se hur utfallet skulle bli av att spela med exempelvis Lucas.

henkeiskogen: Jag tycker inte Gästrin gör speciellt mycket för att motbevisa coacherna för att få mer speltid eller spela högre upp.
0p på 5 matcher och han utmärker sig inte i matcherna, gör det han ska men inget mer.

Jag vet inte om han är hämmad på något sätt men han har inte samma tryck i skridskoåkningen som vi sett han under hösten i Modo.

Vargen: Nästan så att det är bättre för Gästrin att flyga hem och få förtroende i Modo istället. Vad är hans totala istid hela JVM? 10 minuter?

Hank: LP har gjort fler poäng än samtliga du nämner. Dessutom har han gjort flest mål, har bäst +/- och driver sin kedja.

SpecterV2:
Han hade stuckit ändå..
Beslutet var nog redan klart när MoDo åkte ut.
Fullt normalt!

henkeiskogen: Inte lirat BP på länge. Viggo Björck är tydligen ett bättre alternativ där.

Vargen: Gästrin får inte ens lira BP nu ?

henkeiskogen: Uselt att använda tre killar som briljerat i sina klubblag på det här sättet.

Vargen: Haha ja sen blir det PP nu igen och fjärdekedjan har nött bänk i snart 10 minuter.

henkeiskogen: Gästrin har knappt spelat i en match där Sverige har svårt att komma på insidan i Lettlands försvarszon. Tänk om Hävelid kunde få en snilleblixt där.

Vargen: Förstår inte Hävelids matchning. Rullar stenhårt på stjärnorna fast det är ett tufft schema med många matcher, även om vi leder. Risk för soppatorsk när det väl gäller mot exkv Kanada...

Makarov: Ah, han blev så mycket bättre på fyra månader i gymmet. Med den logiken borde Jasek utvecklats tillräckligt mycket från säsongsstart till säsongsslut att han kunnat vara tillräckligt bra för att inte skicka ner oss i HA.

Vargen: Alcéns enda riktigt lyckade värvning den här säsongen. Clara har iofs varit bra också. Men LP har varit grym och överträffat, förmodligen allas, förväntningar. Han verkar ju ha tagit med sig det goda självförtroendet från Brynäs in i JVM.

Vargen: + ett år på en junior.

Makarov: Han fick en för liten chans att visa mer än vad han hann visa. Blev plötsligt bättre när han fick en större roll i Brynäs. Get what you give

SpecterV2: Tycker att det är för mycket gråtande över en en brynäs spelare i den här gruppen. LP fick sina chanser i fjol.

SpecterV2: Han är alltså lätt bättre än Frondell, Stenberg, Berglund och Genborg. Jag som trodde modoiter var enögda. Han är är bra, men inte lätt bästa forward

Makarov: du tycker att True och Jasek var bättre?

SpecterV2: Han förtjänade inte mer speltid.

Helvete vad LP är bra. Hoppas han åker över Atlanten nästa säsong så man slipper se honom i fel tröja.

Lätt bästa fw i Sverige i jvm. Jäkla Karlin att inge ge honom speltid ifjol.

Bad_Brett: Det har basketen gjort och nu en helt ointressant liga tyvärr då basketen var roligt att följa förr i tiden.
SM liga har väl testat samma upplägg utan större framgång.
NHL likaså en oändligt massa odugliga matcher för det finns inget att förlora, tvärtom ju sämre man är desto större chans att värva de bästa, vänta 10 år så är vi bra, typ.
Näe stängd liga är inget annat än skit!

SpecterV2: Tragiskt att så många lag i HA ligger risigt till ekonomiskt. Har verkligen sänkt kvalitén på ligan väsentligt.

Bad_Brett: Djupa funderingar i MoDo lägret ser jag! Tror de e samma sak i dom flesta lagen i HA med de ena o de andra är ju likadant i SHL!!!🤣🤣🇱🇸

jonsson: I ärlighetens namn behöver systemet ses över. Södertälje, Nybro och Mora är kris. Karlskrona var uppe i SHL, men gick sedan i konkurs. Västervik gick i konkurs. Tingsryd hade stora bekymmer. Även SHL-klubbar har problem; Leksand är i kris och Timrå har stora problem med kassaflödet. Och det har nästan blivit en fars hur spelare blir muntligt överens med klubbar, men stämplar under sommaren. Eller hur man använder sjukskrivningar för att slippa betala löner.

Hur tråkigt det än må låta, så tror jag att den enda rimliga vägen framåt är att utöka SHL till 16 lag, en norr- och en syddivision, och stänga ligan. Gör Hockeyallsvenskan till en helt separat liga, med ett slutspel och en vinnare. Ställ höga krav på klubbarnas ekonomi - klarar man inte kraven förlorar man sin plats.

Även om detta på upplägg på sätt och vis strider emot precis allt svensk idrott står för, så finns det flera fördelar:

- Sverige är ett långt land. Resor är dyra. En geografisk uppdelning skulle sänka resekostnaderna, göra det mer attraktivt att spela i Sverige och skapa mer rivalitet mellan lagen.

- Bottenlagen skulle inte behöva panikköpa dyra spelare i slutet av säsongerna, utan istället kunnat ge juniorerna mer istid.

- Det blir möjligt att planera långsiktigt och klubbarna slipper jobba med "dubbla spår".

Jag vet, det är jättetrist, men med tanke på hur sporten har kommersialiserats alltmer, så tror jag inte att det finns några andra alternativ. För få klubbar klarar av att stå på egna ben för att detta ska vara hållbart över tid.

jonsson: De småsummorna drar vi ju in på en Lövenmatch. Biljettpriserna uppe på 550kr.

SpecterV2

Spara 3 mille, ouch

SpecterV2: Marcus Karlström hade jag faktiskt inte varit helt omöjlig på.

« · 2961765 · »