1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 542475 inlägg · 4147 ämnen
2942566 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett: Nja jag vet inte riktigt det där? Om VD inte har det operativa ansvaret så bör det isf ligga på styrelsen? I en demokratisk förening så kan väl ansvarsfördelningen se olika ut i olika föreningar. Nån ska ju däremlot alltid kunna komma med yrkande upp uppsägning av personal? Om inte Kedén har det ansvaret så kam väl visst Strinnholm och gänget själva kunna komma fram till ett beslut? Via majoritetsröstning såklart.
Men ja problem uppstår då, om det är VDn som har mandatet för uppsägning, men han sysslar med internetutbildningar istället för sport och det råder oklarhet vem som egentligen har ansvaret.

Det jag tänker är att styrelsen ändå är högst ansvarig i en förening och kan därför rent teoretiskt fatta ett sånt beslut om det är kommunicerat att VDn ej har operativt ansvar.

Om styrelsen sen bedömer att VDn missbrukar sin makt som operativt ansvarig kan väl de avsätta egentligen både honom och Hinken?

Lite rörigt men jag tror inte helt på den handlingsförlamninsteori du har om ledningen

Vikingmodo : Den enda styrelsen kan sparka är VD:n.

Sedan kan det så inskrivet i stadgarna att VD:n måste ha majoriteten av styrelsen med sig för att exempelvis sparka Hinken. Men det är inte samma sak som att styrelsen kan bestämma att Hinken ska sparkas.

Däremot kan såklart styrelsen komma med feedback kring att en viss roll inte fungerar. Men likväl kan Strinnholm aldrig säga "Resultaten är för dåliga, därför ska vi byta ut Hinken, verkställ!". Det är en kommentar som den operativa ledningen fäller, inte styrelsen.

Bad_Brett: Fast Berg gjorde ju underverk för backsidan och framstod som en viktig pusselbit, men du landar ändå i att man behöver få in något ännu mer ”kreativt”?

Kalmars backar i all ära, men de har ju inte lyckats vara utslagsgivande mot oss öht.

Nej, jag förstår helt och hållet varför Hinken ville få in en Ladue-typ i det här laget, och med tanke på vilken effekt Berg hade på gruppen (som nog ändå får betraktas som en ladue-light) känns det som att han vet vad han pratar om...

NuMo: Klart han har en möjlighet, men om han visste att han får sparken ifall inte spelet börjar fungera inom 10 omgångar, kanske lojaliteten gentemot exempelvis Sundell inte varit lika stor...

Bad_Brett: ja det köper jag helt och hållet att det är problem att Kedén inte verkar angagerad i sporten, eller i arenafrågorna som Widebro var helt enastående i.

Men då återstår ju ändå grundproblemet att det är svårt att sparka folk. Jag förstår också att styrelsen inte är Hinkens chef men jag synar ändå att dom inte kan avsätta Hinken utan att Kedén är inblandad. Det är väl snarare så att det är en styrelse som informerar om ett beslut som är taget som innebär att en sportchef är sparkad men kommunicerar det via VDn som får genomföra uppsägningen.

En styrelse kan sparka en anställd om denne bedöms brista i sin arbetsprestation. Det är inte samma sak som att de tycker värvningarna är för dåliga nej, men under ett längre tidsperspektiv bör väl en styrelse kunna komma fram till ett sådant beslut?

NuMo: Tur att vi kan hockey här.

Grävlingen: Men vad är det du säger? Är detta sant?

Bad_Brett:

I.o.m. den här pseudodebatten inser jag att Karlin aldrig har en möjlighet att få till ett spelsystem som ger framgång den här säsongen. En tautologisk tankegång där visserligen.

Bad_Brett: Det går att gå tillbaka till jobbet trots att man sagt upp sig.

Vikingmodo : Vi måste skilja på saker å ting. Styrelsen har - normalt sett - inget operativt ansvar. Se det som din husläkare. Du är sjuk och säger "Jag tänkte gå tillbaka till jobbet i morgon". Läkaren kan då säga "Nej, med dessa symptom bör du vara hemma i minst tre dagar."

Detta innebär inte att det är läkaren som _bestämmer_ att du ska vara hemma i tre dagar - Det kan även vara fem eller sju dagar. Läkarens roll är huvudsakligen att stoppa dig från att fatta ett dåligt beslut.

Strinnholm (och resten av styrelsen) är läkaren i det här fallet. Men... Strinnholm är inte chef över Kedén, eller någon annan i MoDo för den delen. Om Hinken får hälsoproblem för att hans arbetsplats inte är ergonomiskt utformad, då är det inte Strinnholm som bär ansvaret, utan Kedén. Om Karlin mår dåligt, så är det Hinken han ska prata med och absolut inte Strinnholm.

Så min poäng är att VD:n i en klubb - eller företag - måste få fritt handlingsutrymme, såvida det inte gäller frågor som kan hota klubbens existens. Naturligtvis måste Benny kunna säga "Hinken, de sportsliga resultaten är för dåliga, du har fem dagar på dig att ta fram tre konkreta åtgärder som vi skulle kunna genomföra på kort sikt för att förbättra resultaten". Om Hinken misslyckas med detta, så blir den rimliga lösningen att Kedén säger upp Hinken och anställer en ny sportchef som är lite mer handlingskraftig.

Och däri ligger problemet med att ha en VD som enligt uppgifter är helt frånkopplad från sporten. För Strinnholm kommer aldrig vara Hinkens chef, och om inte Benny är Hinkens chef, ja... då är Hinken sin egen chef.

Vikingmodo : Hinken och Karlin har sett till att få in sina lojalister i styrelsen. Så tyvärr kommer dessa herrar vara kvar tills medlemmarna mobiliserar och byter ut ledningen

Bad_Brett: Intressant resonemang men nog måste väl nån annan än sportchefen kunna ta ett beslut om att sparka en tränare? För är det som du säger, att det är SC som ska yttra sig till styrelsen, så är det ju helkört redan nu då Hinken sagt att Karlin är kvar så länge han lever.

Jag har inga problem med att Hinken säger sig ha skyhögt förtroende för Karlin. Då är det väl bara för styrelsen, eller VD eller vem fan som helst att ta beslutet att kicka båda om de sportsliga resultaten inte lever upp till förväntningarna?

Men om även styrelsen sitter med i sektfacket, vem är det då som tar beslutet? Då återstår det ju bara ett extrainsatt medlemsmöte. Utan att jag har stenkoll, men då krävs det väl att minst 10% av en förenings medlemmar ska komma in med ett gemensamt skriftligt yttrande för att få igenom ett extrainsatt medlemsmöte? Det låter som en besvärlig väg. Och skulle det krånglar igenom så dröjer det väl ändå till datumet då mötet hålls.

Med andra ord så är det typ omöjligt att folk i Modo får sparken under pågående säsong?

Bad_Brett: Precis så. Scoutingen är väl inget som imponerar direkt.

Trilske: Krävs och krävs... Kolla på Björklövens och Kalmars backar. Våra bästa backar hade lirat i deras tredjebackpar. Om du inte får komplex är det något fel på dig.

Monno: Lassi briljerade ju faktiskt under båda grundserierna hos oss, det var bara i kvalet i år det blev för mycket. Och då var han bara inte övermänsklig som han vanligtvis var. Sen efter det kvalet hände det ju något oerhört märkligt med honom. Måste vara utbrändhet.

Bad_Brett: Det tyckte jag också först, men som nucky var inne på, är det omöjligt att han faktiskt utvecklat sitt spel?

Killen kanske inte dansar på blå men nog stod han för en del kreativa lösningar i egen zon. Stabilt förstapass verkar räcka långt med denna fw-sida.

Fixa backar som kan sätta igång spelet snabbt och leverera pucken upp i banan, tror det skulle lösa mycket av problematiken.

Tror ej man ska jämföra med förra HA-bygget bara för att backarna var outstanding och stod för mycket av kreativiteten.

Kort sagt: jag tror inte det krävs en nänzen eller bernhartz för att få fart på anfallsspelet.

Monno: Ja, jag skrev att det finns förklaringar. Men hade ett av hans misstag kostat oss SHL-platsen, hade han blivit ihågkommen som en fiaskovärvning.

Folk minns inte det, men många hade panik över att Brickley skulle följa med till SHL. Jag vill minnas att jag var en av få som trodde på honom. Men likväl så var det ju inte direkt som att Hinken gjorde ett dunderfynd. Han utnyttjade helt enkelt sin stora penningpung till att köpa de bästa spelarna som fanns på marknaden, vilket förvisso var smart, men det var ju inte direkt hans år som scout som bar frukt...

MoDo är ju den löpande giganten i svensk hockey! Jag tar det lugnt med MoDo ändå. Hinken måste dock för faaan öppna Plånkan!

Bad_Brett: Brickan var väl petad för att foten var mer eller mindre helt trasig?
Vela var en oerhört viktig karaktär.

Och ja, tappet av Big-D är nog den enskilt största miss Hinken gjort.

Lassi klarade ju en säsong av stenhård press så man antog väl han skulle klara en till. Men han gick ju sönder mental tyvärr.

Costanza: yes. Next stop SHL

2942566 · »