1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532421 inlägg · 4126 ämnen

Årsmötet (MODO:s)

Årsmötet (MODO:s)
B Hedin fick frågan om Staal skulle till NHL. Han svarade nej på frågan, men sa också att vi skulle komma ihåg hur det vart med Kaberle. Kaberle sa den 14 juli att han skulle vara kvar i MODO, men den 15 vart det klart att han åkte till NHL.

När det gällde Karlin, så var det ej klart med Boston ännu.
Karlin är under rehab.ansv Håkanssons "vingar" och han kan vara med och spela för fullt i mitten på aug., då skall han ha hunnit bli ok i knäet.

Bengt hade hoppats på att få presentera en målvakt på mötet men det var ej klart, som han sa: nu var det mycket nära.

Sv: Årsmötet (MODO:s)
Kärran: ...mycket nära, låter lovande.

Karlins knäproblem är väl kanske ännu en faktor som talar för Modo och mot Boston. Samtidigt som de redan värvat en exmodoit (iaf i juniorlaget) i Martin Samuelsson.

Lasaks namnteckning på ett kontrakt skulle smaka mumma nu. Men jag tror knappast det händer något före midsommar.

samjo:

Jag tror inte ens att det är Lasak. Det blir alldeles för dyrt för MODO. Vi snackar om en spelare som förra säsongen tjänade 4,5 miljoner svenska kronor. Realistiskt är väl kanske att han går ner något i lön men det lär ändå handla om mer än 200 000 kronor i månaden, bara i lön. Sedan tillkommer väl arbetsgivaravgifter mm.

Nä, nog tror jag MODO har hittat ett annat namn med något lägre lönekrav men med lika bra målvaktsspel. Han är ju bra på det, den gode Hedin.

poffa:

Lasak känns som sagt lite avlägset, men man skall aldrig vara säker. Men det låter ju när de pratar om målisen som om vi aldrig skulle kunna gissa namnet.

Otroligt vad sur de blev på TIKsidan när jag tyckte de övervärderade vissa förvärv.

Taddy: Du har rätt dom övervärderar vissa nyförvärv.

ModoAnte:

Längst ner i tråden är jag faktiskt ganska sympatisk och förstående, för att sedan när de skriver Lindman är en kungspelare hetta till men mad ord försöka skriva att de kanske inte skall hoppas för mycket då han mestadels spelat i B-ligor (läs England och andra div i tyskland +svensk 2-3div typ.) Då blev det fart i luckan och jag var tvungen att dryga mig lite.

Men jag använde aldrig hårda ord eller fult språk som tikarna gjorde. Han läste mina inlägg som han ville och jag läste hans som jag ville.

Äh-

Taddy: Sympatisk och förstående var ordet, sa Bull. Klart att man som TIK:are har en tendens att försköna nyförvärven. Det är ju dessa budgetgubbar man hänger upp all sin längtan, sina drömmar och mirakelförhoppningar på. Verstehen då att man blir lite purken när ni MODO:iter kilar in med jämna mellanrum och fetdissar. Särskilt när det sker på den oerhört tröttsamma nivån 'nu har zäta dragit, då kommer ni att bli jättedåliga förstår ni inte det?'.

Vi vet att det kommer att bli grissvårt i vinter. Men, allt avgörs som bekant inte på pappret. Spelare KAN lyfta sig och uträtta stordåd. Vi har sett det förr, vi ser det i nuvarande fotbolls-VM.
Naivt? Visst. Helt utan chans what-so-ever? Näppeligen.

Bragd-Birger:

Jag dissade inte någon, jag sa att man inte skulle tro (som några verkade) att dessa är några som bevisat något i förväg. Visst kan de visa sig vara bra förvärv men att försköna dem redan innan de bevisat något är lite väl optimistiskt.

Jag skrev även att jag hoppas att de lyckas för det är roligt med TIK i ES vilket jag tror de flesta modoiter känner.
Så inte var det som Dr-Nix skrev att jag bara sprider dynga. Jag ville snacka om hur olika vi kan se på förvärv.
Skrev även att jag inte kommer vara sen att erkänna att mitt synsätt som speglas utav forna säsonger inte alltid stämmer eftersom spelare utvecklas till det bättre eller till det sämre men att man kanske inte skall tro att alla passar utmärkt in i TIK's spelsystem och lag.

Orkar inte ta upp allt igen.
Så jag hoppas du förstår vad jag vill få fram och att det inte handlar om att jag vill dissa alla Tikare.

Taddy: Kör ett inlägg till när jag ändå är i farten. Läste nämligen om tråden du refererar till. Föreslår att du gör detsamma. Då kommer du, sympatisk och förstående som du är, förmodligen se samma sak. Nämligen detta:

-Du börjar dissa Lindman, eftersom du anser att han spelat mestadels i skitligor.
-Du får till svar att 'jag tror han är en habil elitseriespelare'.
-Du replikerar: 'jaja, se honom som en frälsare om ni vill'.
-Du får svaret: 'vi ser inte honom som en frälsare'.
-Du replikerar: 'ok, jag ska inte tjata mer om er superstjärna, han kommer förmodligen att, tillsammans med wallenberg, ha norra gruppens bästa +- statistik'.

Dags att kliva ur sandlådan nu? Du först.

Bragd-Birger:
Ser det hela så här.

-Dessutom har många spelare fått mer rutin nu och dessutom är alla i laget ute efter revansch efter förra säsongens "fiasko".

Vad säger du när vi skriver kontrakt med Dahlén och Åkerblom?
Chansen finns
-Inget säger att de inte kan komma att klara sig, men de som inte erkänner att värvningarna känns en aning svaga (Martin Lindman, Patrik Wallenberg och Christian Sjögren måste nog höja sig en hel del innan de skrämmer någon.... Dock finns en liten möjlighet att de passar perfekt in i ert spel och lag.) måste skaffa sig lite verklighet runt hörnet.

Jag kan också erkänna att en del av de spelare modo värvat inte direkt känns skrämmande men modo hade en del mer att stå på från början
Bara det att du nämner Martin Lindman som en av de spelare som inte visat klassen i någon annan liga visar ganska väl hur mycket du vet om TIKs värvningar ;-)

Är övertygad om att han är en habil ES back, Sjögren vet vi att han håller (dock ej någon poängplockare utan mer för en eventuell checking kedja att sätta mot en 1:a line).. bara Wallenberg är ett osäkert kort än så länge och får räknas som en chansning.

Ja inte tycker jag att 2 bra säsonger i tyska andra ligan och en bra säsong i england +3st hyfsade säsonger i DEL är något att skryta med.

Men du kanske har sett matcherna och kan avgöra om han var bra eller ej?

En spelare som aldrig spelat ES-spel och sedan mestadels spelat i fjantligor har en del att bevisa ja.
DEL är ingen fjantliga läs din hemläxa
Skrev jag att DEL var en fjantliga???????
Läs inläggen.

Skrev att han spelat större delen i fjantligor. England samt Andra div i Tyskland menade jag på då.

Men om ni vill se honom som en frälsare så får ni det.
: Lindman är en bra back tror ni att TIK är det enda lag som ville ha honom LOL!!
(Här blir jag less när man kommer in och säger att Lindman är bra utan att bygga på något annat än vad värvningsansvariga sagt som alltid försöker försköna förvärv.)
Svarar då lite senare efter barnsligt gnabb.

Visst kan spelare utvecklas till det bättre, och i vissa fall kan det bli till det sämre.

Wallenberg har ju försökt förut att slå sig in i ES utan att lyckas så man skall inte vara så säker på att han lyckas denna gång. Däremot om det visar sig att han blommar ut så visst jag skall vara bland de första att säga grattis TIK. Men innan dess så skall man väl inte gå omkring och hoppas på för mycket.

Fagemo skulle jag inte sagt nej till om han gått till modo. Och jag håller med om att han inte var speciellt imponerande spelare innan han kom till TIK, men att tro att alla spelare kommer att utvecklas är väl att ta i.

Personligen hoppas jag att TIK kommer att hålla sig kvar och att de förvärv jag nu ser som utfyllnad tar och visar något annat. För visst är det roligare med ett lag i närheten än tex AIK.

Däremot förstår jag alla värvningsansvariga som vill få alla nyförvärv att låta bättre än vad de kanske bör ses som

Men alla tolkar inlägg olika och hakar upp sig på olika delar av inläggen.

Taddy: Din 'klipp & klistra'-teknik får Marjasin att rodna av avundsjuka. Snygga kryssningar, må jag säga.

Anyway. Håller Martin Lindman som en intressantare värvning än, säg...Daamgaaaard, Greeeen och Lewerström. Är jag dum i huvudet då?

Bragd-Birger:

Skrev ju som sagt att jag var ytterst tveksam till vissa av modo's förvärv.

Lewerström ser jag som en utfyllnadsspelare som om han lyckas att utvecklas till något stabilt sticker till FBK igen om 2 år, och Green vet jag inte varför man skall ha eftersom vi dock ändå har typ Hlinka Öhman Öberg Öberg som kan centra, (dock skrev ansvariga att han inte sågs som en center vid påskrivningen.)

Och Daaamgaaaard som du kallar honom har många miffare kallat medelmåtta och kommer då efter att spelat ett tag i en sämre liga enligt mig få vara en medelmåtta tills han bevisat något annat.

Jag kan vara exakt lika kritisk mot modo's förvärv.
Ingen ide att hoppas allt för mycket på spelare som inte bevisat något speciellt.

Taddy: Om man ska jämföra Damgaard och Lidman så har ju Damgaard spelat i elitserien tidigare det har inte Lidman vad jag vet.

ModoAnte:

Visst är det så, men då har man ju dessutom haft ett försök tidigare och bara fått betyget medelmåtta utav miffarna.
Det är alltid svårt att avgöra vad som är positivt eller inte.

Jag tycker i alla fall att backuppsättningen ser sämre ut än förra säsongen om Hedin sticker.

Taddy: Har han spelat 200 Elitseiematcher i MIF så har är väl inte helt under isen tror jag.Vad gäller backbessättningen så blir det bättre om hedin stannar om han sticker blir den nog Defensivt lika bra som förra säsongen målmässigt sämre tror jag.

ModoAnte:

Med så många nya namn kan det sluta exakt hur som hellst.

Taddy: Instämmer men det gäller alla andra lag också

ModoAnte:
Visst gäller det alla lag, men modo är ganska extremt när det gäller backarna. Väldigt många nya och det finns ju alltid risk att de inte passar ihop eller att det tar lite tid att spela ihop dem.

Tror tex att Hedin kommer bli lite sämre (kanske inte sämre men få mer problem med sin nya partner) än med Hållberg som han spelat med sedan barnsben.

Taddy: Vad vi saknade förra säsongen på backsidan var tyngd och det har vi fått nu. Att sen många av nyförvärven har defensiva kvalitéer hjälper också, det var en viss brist på det i bl a slutspelet.

Backsidan ser helt klart bättre ut, även om jag bara bryr mig om offensiven. ;-)

Taddy:
Hedin berättade om upplägget på försäsongen och sa då att man lagt in flera träningsmatcher för att behovet var stort att få alla nya inspelade i laget. Man medverkar i flera cuper där man ligger borta under några dagar, också för att det blir lättare att jobba ihop truppen.

Mästarcupen 14-17/8
Tampera Cup 21-24/8
SCA Cup i S-vall 6-8/9

En match mot Boden 30/8 borta ( detta ingick i avtalet när de fick tillbaka Wennerberg)

Övriga träningsmatcher hittar man på Nyhetsarkivet.

Taddy:
Tycker att styrelsen i MODO verkar jobba hårt och seriöst för klubben. I styrelsen ingår en del personer med äkta MODO-hockeyhjärta.
Litar också på Hedin och hans värvningar, han gör nog så gott han kan med de ekonomiska förutsättningar de har.

Efter ett år med Brithen som tränare så tycker jag att han också har visat mycket bra sidor. En tränare som jobbar efter sin egna idéer och verkar se människan bakom spelarprofilerna.
Han kräver ändå mycket av spelarna. Han sa i fjol när en del tyckte att de fick träna för hårt: "de är heltidsproffs som är välbetalda"
Detta kommer säkert även nyförvärven att få känna på.

Det svåraste kan i år bli att få en trupp som är ett riktigt "lag", det är den känsla jag kan få, när man tittar på alla nya namn. Tror att Hlinka får ta på sig en del i jobbet att få in sin kompis Milo. Stalle har så klart ett extrajobb med sina landsmän och där kanske redan Brithen själv vet vägen.

Tror att trivseln runt laget och på fritiden för de nya kan spela en stor roll hur de kommer att lyckas i laget.

Kärran:

Jo Ipren kom ju och sa att han var förvånad över hur dåligt tränat ett elitlag kunde vara när han tog över efter bräkis. (Lär ju kanske inte vart så dåligt men det var nog även en känka till Bäckman.)

Så nog tror jag han tvingar dessa spelare till att anstränga sig.

Brithén verkar ju poppis bland spelarna också. Särskilt bland backarna.

Backarna som valde att lämna MODO hade säkert olika själ till flytten.
Stora pengar som lockar är ett tungt skäl.

Jansson gick till Tyskland (skulle nog ha slutat med hockey annars, hade åldern lite inne för det), fick dessutom sällskap av Wahlberg.

Pihls kvinnliga sällskap får fortsätta sina studier i samma stad som de bor. Här i Ö-vik fick hon resa upp till Umeå, kanske inte så lättsamt när man också har två flickor att ta hand om.

Hållberg som hela sin hockeytid spelat med Hedin, kanske började känna att det osade hett ( kanske hans backkompis skulle till NHL, det vet vi inte ännu hur det blir). Han kanske ville göra en Salle, det vill säga byta lag för att få större chans till ett SM-guld, vad vet jag. Jag sätter själv ett lite frågetecken för om han kommer att bli ordinarie back i Färjestad, de har en ruggig backuppsättning.

Lintner var det ingen som trodde att han skulle bli kvar, han vart en mycket lyckad nödlösning då inte Greg Jonsson blev kvar.

« · 95374