1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532393 inlägg · 4126 ämnen

Building the future, Silly Season 07-08

Sv: Building the future, Silly Season 07-08
Poffa: Ja, man trodde ju i sin enfald det.

scim: Enligt svenska fjants MODO-avdelning så finns det ett rykte om att Ecke erbjudit Timmy en förlängning av kontraktet.

Poffa:

Timrå IK - Silvermedaljöser - Någon gång under kritaperioden.

Bragd-Birger:

Nuf said.

bisterfinnen: Det är rätta tag, upp med modet! Säg det där till dig själv ett par hundra gånger, så ska du se att din krumma rygg så sakteliga rätas ut och din blick går från nervöst undflyende till fast och trygg.

Wayne Gresky: "Vem bryr sig om Timrå?". Hoho. Säsongens kommentar?
Finns det någonting som någonsin hänt klubben, kommunen eller dess invånare som inte avhandlats inom 30 sekunder i denna bok?
Notera dock: jag tycker att det tyder på sunda prioriteringar av vad som är av vikt i livet. Likaså finner jag glädje i att ni så tydligt har inte FBK, inte LJC eller VF, utan Timrå som måttstock för allt som rör Modo. Ett erkännande så gott som något.

Bragdbirger:

En tik kan inte pissa någon MoDo-it i ansiktet såvida denne inte ligger utslagen av glädjerus på en synnerligen illa vald plats.

MoDo-iter med högt burna huvuden behöver en ståtlig grand danois-hanne för att få känna guldduschen vina kring öronen och han fimpade vi ju redan inför förra säsongen.. Nej du bigge, guld det har vi redan tagit så det räcker för i år.

Men du har ju själv gett er tikar en bra idé. Jag har sett att många tikar tycker om att lukta varandra i de bakre regionerna, kanske kan ni släppa en liten skvätt då så att också ni får känna lite guldvittring någon gång?

Bragd-Birger: Det här med att kasta sten i glashus fick nu ytterligare en dimension. Men kul att du fortfarande lever i dåtid, det tar vi åt oss!

Poffa: Vilken betydelse tycker du känns mest som ett adjektiv?

Wayne Gresky: kolugn? kol-ugn? ko-lugn? ;-)

"Kan inte direkt påstå att jag känner mig kol-ugn i detta nu..."
Du känner dig inte gammal och upphettad, eller?

"Kan inte direkt påstå att jag känner mig ko-lugn i detta nu..."
Du står med andra ord inte och idisslar idag?

Wayne Gresky: Amen.... =)

Bragd-Birger: Vem bryr sig om Timrå? Vi har siktet inställt på St Petersburg, Metallurg Magnitorsk och titeln som världens bästa hockeylag. Möts vi i slutspel nästa år så kan jag väl hetsa upp mig lite över en timråmatch, men det är inget jag funderar på nu.

Du har ju iaf stolthet nog att inte ljuga och försöka hävda att Timrå är bättre än den avskrädesplats för white trash det faktiskt är.

Åter till ämnet:
Vid dagens slut vet vi hur stora chanser vi har att vinna allt kommande säsong. Kan inte direkt påstå att jag känner mig kolugn i detta nu...

Bragd-Birger: joho kompis chansen till ännu ett sm-guld finns självklart! Däremot att tik kommer att "urinera i våra ansikten" finner jag föga troligt. Timrå har aldrig varit bättre än modo och de kommer dröja länge länge tills de blir så, vist har lagen de senaste årena varit jämna, men nu när modo börjar få skörda lite frukt från framgångsrika hemvändande nhl spelar mm. så blir skillnaden mellan lagena allt tydligare. Nä nu ska vi njuta i sommar och se fram emot es 07/08

Poffa: Finns få saker som boostar ens självförtroende så mycket som att läsa på detta plank. Trots kvartsfinalviktorian och SM-guldet greppar ni varje litet halmstrå, lyfter på den mest långsökta av stenar, i panisk iver att försöka få bort den där gnagande känslan av oförklarligt mindesvärdeskomplex.

Mitt råd: njut av nuet istället. Ni är ju bäst. Tvätta bort den där känslan av att 'nja, men egentligen är vi ju underlägsna' och ta till er den faktiska framgång ni upplevt. 'Det var bara en engångsföreteelse', säger ni, 'nästa säsong kommer Timrå ånyo urinera i våra ansikten'. Möjligt och troligt, svarar jag, men tänk inte på det nu. Det återstår ännu några månader i verklighetsflyktens bubbla. Ta vara på den tiden. Vi vet alla att den förmodligen aldrig kommer igen.

Poffa: Var det inte något alldeles nyss som vi snodde från dem också? En massa lyxbåtar från någon utlänsk firma som ansåg att det var finare att lägga till i Ö-vik än sundsvall/timrå när de gjorde sitt stopp i norrland innan de skulle vidare till finland.

Poffa: Jo, Expressens (Kvällsposten, i det här fallet) artiklar brukar ju ha en förmåga att skaka om i grundvalarna för vad som är rätt och riktigt i dagens samhälle. Men man kanske hade någon annan källa att hänvisa till just här?

TIKbiff: Jag förstår att bitterheten är stor i dag. Både Sundsvall och Timrå är lååååångt efter Örnsköldsvik, när man listar kommunerna. Börjar kännas tungt nu när det går så bra för oss, va?

Mitt beslut att lämna Sundsvall 2002 för att flytta hem till Guldkustens pärla ter sig mer och mer som en rejäl fullträff. Ja, om det nu rått några som helst tvivel tidigare, vill säga.

bisterfinnen:
Nu behöver ju ingen fundera längre var Foppa fått sina cash ifrån
för att bygga Weed bankarena.
Tydligen betalar dom bra där med tanke på att han skall vara med
och bygga ett hotell oxå, där kan han ju ha annan typ av verksamhet oxå

Wayne Gresky:

Ja, det är ju ytterligare ett sätt att dryga ut kassan.

Kanske ska man tipsa agentdjävlarna om detta också?

Förresten så är väl detta hellre kanske något att tipsa tikarna om, så kanske dom någon gång får råd att riva ladan och bygga något snyggt.

bisterfinnen: Om agenten i fråga inte ser till att spelaren pensionssparar på rätt ställe då...;)

Konstigt.

Inte heller här, där jag bedömer intelligensnivån som betydligt högre än på officiella är det någon som beaktat möjligheten att hela denna karusell är planterad av agenten.

En agent som har spelare som inte byter klubb eller omförhandlar kontrakt tjänar inga pengar. Bästa sättet att få lite rull i businessen är att plantera lite rykten hos media och att peppa sina spelare.

Vi såg det med Werner och nu ser vi det igen med Timmy.

berghult:
Modo vill behålla Micke P. Micke P gick till Leksand. Modo tog tillbaka Micke P då Micke P ville tillbaka till Modo. Nu vill Micke P vara kvar i Modo, men Modo vill inte behålla Micke P.

Cirkeln är sluten :-)

berghult: Det går inte att behålla spelare som inte platsar bara för att vara snäll och för lång och trogen tjänst. Vi pratar om elitidrott på den högsta nivå som finns i Sverige. Spelarna tjänar bra under sina karriärer och kan byta klubb om de vill (som när Micke P flyttade till Leksand), samtidigt så har inte klubbarna något ansvar att ha kvar spelarna så länge de vill fortsätta spela.

Sen är jag mer för att spelarna får del i klubbens vinst, vid ett lyckat slutspel t ex, än vid höga grundlöner. På så sätt riskerar man mindre vid några misslyckade år. För vi kan inte ta för givet att vi alltid kommer att gå till final och ha 7000 i snitt.

Wayne Gresky: Oavsett kontraktslängd, nu har ju spelarna sett hur klubben resonerar runt sina trotjänare. Man pratar gärna om klubbkänsla och bygger upp varumärket "the heart of hockey" när man signar spelare men sedan säger man som när det gäller Micke P ungefär att "sorry grabben, det är inget personligt, bara affärer."

Det här gäller ju samtliga klubbar som gärna räknar sig som företag utom om man tror sig tjäna fördelar på att anse sig vara ideella vid vissa tillfällen.

Därför tror jag att alla spelare vill ha en bekräftelse på var man står i föreningens ögon när man håller den klassen att man har konkreta goda alternativ.

Slutligen, media. Man vet aldrig vad som egentligen gäller...

Gör Ecke rätt så 3-dubblar han Timanders lön på ett 3-årskontrakt. Sen när hockeykarriären är över får han börja som bullbagare på victory.

Hawerchuk: Enligt han på officiella som breakade stroryn igår vill ju Timander ha ett femårskontrakt. Personligen är jag rätt tveksam till att han håller toppklass i mer än 2-3 år till. Så jag skulle gissa att det handlar mer om kontraktslängd än om ersättningen. Fem är på tok för långt för en 33-åring, tyvärr!

Vet vi förresten vad Timander har i lön? På vissa här låter det som om han sitter på 25 000 kr i månaden...

Senast lördag så vet vi hur det gick.

Hawerchuk:

Måste vara första gången som jag är helt överens med Dale. Jag tycker många här inne resonerar väldigt barnsligt. Timander är elitseriens bästa back. Min gissning är att han tjänar betydligt mindre än medelmåttor som Luoma. MoDo kommer aldrig kunna hitta en back av samma klass, framförallt inte till samma pris. Det luktar den svenska Jantelagen lång väg: "Han ska inte komma och tro att han är något bara för att han får ett kanonbud från NHL och har spelat underbetald med trasig axel bara för att vinna guld".

Enligt vissas resonemang ska vi helt enkelt pissa på alla som ställde upp för klubben när pengar var en bristvara. Inte underligt att en och annan då känner för att sticka. Ge och ta. Är det som artikeln får det att se ut som så är det ju helt klart ett jävla klantigt agerande, sen får ni vinkla det hur ni vill. Men ingen av oss vet vad som försegår egentligen, det får tiden utvisa.

Personligen är jag inte emot att alla hemvändarnas kontrakt omförhandlas uppåt en smula. Det är dom värda. Det spelar ingen roll hur mycket pengar de har på banken, då det är tanken och uppskattningen som till syvendes sist räknas innerst inne.

Deas: Hmm, så med andra ord skulle Hella ha blivit rena målsprutan ifall man utformade kontraktet så att han bara skulle få knappt hälften av grundlönen ifall han inte gjorde minst 15 mål per säsong.

Ett prestationsbaserat lönesystem borde väl inte automatiskt utesluta spelare med olika former av spetskompetens, men onekligen blir det snåriga kontraktsskrivningar. Ungefär som det där fantastiska påhittet Individuella Utvecklingsplaner för eleverna, innebär bara en massa merjobb för lärarna och det är tveksamt om det ger något reellt resultat.

Jag tror iofs inte att en prestationsbaserad lönepolicy hade fått tränarna att matcha Dusan Milo och Jiri Vykoukal mer än vad som gjordes.

Bad_Brett: Så i framtiden ska alla spelare med skrivna kontrakt hota med att de drar till NHL om de inte får det nya kontrakt de vill ha? Låter helt idiotiskt! Bättre att sätta ned foten och inte ge med sig för utpressning, även om priset kan te sig högt i nuläget.

Wernblomhistorien var olycklig, men att komma till en klubb och kräva en rejäl löneförhöjning samtidigt som klubben blöder miljoner varje säsong var dömt att misslyckas.

Bad_Brett: Ja, det är i just det perspektivet jag samtidigt har förståelse för Timander.

Men han ska isåfall inte vara bitter mot klubben.

Han skrev på ett kontrakt, blev en stor nyckelspelare och får sedan chansen igen av NHL. Ingen säger något om det, då han också har en NHL-klasul i kontraktet.

Men hans val, tycker jag, är fortfarande NHL eller gällande kontrakt i Sverige. Det valet han redan gjort en gång. Han kan inte räkna med att få mer pengar av klubben då han redan har kontrakt, och få det genom att hota att dra till NHL annars. Han får åka till NHL, men stannar han är det under gällande kontrakt.

Är det sant att han är bitter över detta är det just det jag inte förstår.

Bad_Brett: I sådana fall ska väl halva udden av agget riktas mot honom själv som engång i tiden var så korkad att han istället för kontraktet med philly skrev på för en knaper lön i MODO.

Deas:

Se det så här: Timander har chansen att dra in 11 miljoner på ett år i Columbus och har alla rättigheter att göra det. Han inser att han är i slutet av sin karriär och att det här är han sista stora möjlighet att tjäna pengar på ishockeyn. Ändå vill han helst av allt stanna. För mig är det självklart att man ska omförhandla hans kontrakt. Låt oss inte få en ny Wernblom-historia, där trotjänarna börjar hysa agg mot ledningen.

Bad_Brett: Ditt resonemang stöder att spelare som ifjol var oväntat bra ska ha påökt, borde jag skrivit.

Fan, rent prestationsbaserade löner skulle göra just detta enklare. Fast samtidigt skapa en massa andra problem :P

Vad baserar man då lönerna på? Hur ska man skilja på olika spelartyper? Ska t,ex defensiva backars tacklingar vara värda mer pengar än forwards skott på mål? osv osv.

Speltid är kanske bästa måttstocken. De spelares om klubbledningen vill använda mest borde ju också vara mest värdefulla. Fast då står vi i en situation där coachen indirekt sätter spelarnas löner. Kul att som t,ex en målskytt av världsklass ha en bottenlön för att coachen bara släpper in en i PP och man då snittar en 5-6 minuter per match.

Alla skulle satsa på att bli bättre allround-spelare och publiken skulle nog gå miste om olika typer av spetskompetens.

Jaja, jag ska slita babbla nu =)

Bad_Brett: Inte mer än rimligt att ge honom en liten löneökning? Nej, det är inte rimligt. Han har ett gällande kontrakt i två år till, det bestämmer hans lön. Ditt resonemang stöder att alla ska ha löneökning.

Hade de föresten någon slags guldbonus? Skulle inte förvåna mig.

Då en kontraktslös spelare skriver kontrakt ser man väl bl,a till hur bra han är, hur viktig han kan tänkas bli, potential till utveckling och vad klubben behöver. Det kontraktet gäller sedan över de år man kommer överens, oavsett spelarens individuella resultat (individuella bonusar används såvitt jag vet inte i ES). Såvida spelaren inte har en NHL-klasul och bryter gällande kontrakt genom att han drar till Nord-Amerika.

Timander skrev på, han var överens med klubben gällande kontraktets innehåll. Åter igen, om oväntat bra spel ska låta spelare kräva mer lön än deras kontrakt ger så ska det fungera omvänt med, att oväntat dåligt spel ger sänkt lön.

Men så funkar det inte, lön sätts efter hur man tror sig att spelaren kommer prestera, och då alltså efter hur gärna man vill ha den spelaren.

Saftiga flerårskontrakt till äldre spelare är vansinne. Samtidigt riskerar klubben att gå miste om dem om de inte ger med sig. Måste vara svårt för klubbledningen sånt här.

Poffa: Det är mycket märkligare slutsats att en man på 33 år som är finasiellt säkrad i resten av sitt liv hoppas av ett gällande 2 årskontrakt för ett ett årskontrakt för att han vill ha ett flerårskontrakt.

spud: "Ja då är svaret ja på att timander har ett barnsligt stort bekräftelsebehov. Om han efter detta år är rädd för att bli utan kontrakt om han är bra nog."

Det var en märklig slutsats.

Bad_Brett: Men varför? Varför ska det vara så att MODO som klubb alltid är de sista som ska få ha pengar. Jag är förvisso helt och hållet för prestationsbaserade löner, men tyvärr finns det alldeles för stora problem med dem. Och det är att tränaren kan sätta en spelare helt offside genom att han får spela i helt fel omgivning.
Sen med det resonemanget så ska alltså spelare som gjort en dålig säsong gå till ecke efter säsongen och begära att han får lönen sänkt på sitt 2 års kontrakt, men tyvärr så kommer nog det aldrig ske.

Poffa: Ja då är svaret ja på att timander har ett barnsligt stort bekräftelsebehov. Om han efter detta år är rädd för att bli utan kontrakt om han är bra nog.

Poffa: Han får väl jobba som en vanlig svensson efter sin kariär!
Men jag förstår om han vill slippa ..vem hadde inte velat det

spud:

Efter MoDos stora ekonomiska framgångar så är det väl inte mer än rimligt att ge Timander en liten löneökning?

spud: Trygghet?

Poffa: Men vad är det för nåt Timander är ute efter? Vad är det som ska finnas i hans 5 års kontrakt som inte finns i dagens 2 årskontrakt? Har han fått några indikationer på att inte modo tror eller satsar på honom? Och hur många gånger ska han ge upp NHL karriären under hans nästa kontrakt? Han har kommit hem trots att Philly ville ha kvar honom, vad är det som gör att hans nästa kontrakt är mer definitivt än det var sist han gav upp nhl?

Jag kan för mitt liv inte förstå vad som kan finnas i nästa kontrakt som inte finns idag. Berätta för mig vad det är han är ute efter i ett långkontrakt som inte finns idag!?

Wayne Gresky: Du sätter ihop en ekvation som inte går att lösa. Kärnan i laget MoDo består av spelare med hjärta för klubben. Tror du verkligen att spelare känner så för en klubb för en klubb som aldrig kan garantera dem någon trygghet?

Inser du inte att det är Timanders känslomässiga band till MoDo som är anledningen till varför han överhuvudtaget spelare i elitserien? Det verkar som att du tar spelarnas hjärta för klubben för givet och inte inser att det handlar om ett givande och ett tagande.

Givetvis går det att hitta ett passande jobb till Timander i en ishockeytokig stad som Ö-vik. Det betyder inte per automatik att man garanterar honom Eckes jobb.

spud: Du tror vad, till skillnad från mig?

Om de skriver om kontraktet nu ska de så klart skriva in att han inte kan lämna för NHL, vilket var vad jag menade. Annars hade jag inte skrivit "Du tror inte man kan komma överens om att han ger upp chansen till NHL då?".

Några två år på sig att lösa det, har man inte. I värsta fall är Timander förlorad senast på fredag. Det är två dagar, inte två år.

Men ge karln ett tomt papper och låt honom skriva kontraktet själv.

Wayne Gresky: En ganska intressant situation ändå med en nyckelspelare som är villig att dra över till NHL igen ifall hans kontrakt inte omförhandlas och förlängs med mer än de två år som kontraktet redan löper på.

Själv hade jag nog varit så dum att jag hade lämnat över ett kontrakt och låtit Timander själv få bestämma hur många år han tycker är en lämplig kontraktslängd. Fast det är ju jag det.

shinzawai: Jag avvaktar och ser hur det slutar innan jag dömer någon. Som Paddan säger så får man ta tidningsartiklar med en nypa salt även om både den i Expressen där han säger att han vill förlänga och den i ÖA där han säger att han drar om han inte får förlängt verkar ge ungefär samma bild av hans önskemål och krav.

Räkna inte med något "avgå Ecke" från mitt håll bara.

shinzawai: Sedan beror det väl också på vad som verkligen sades i den där intervjun med Timander och vad som reportern själv fyllt ut med sån information som denne tyckte sig kunna läsa mellan raderna.

Några smånervösa dagar väntar, innan vi vet besked.

Sedan är det några dagar till av otålig väntan innan guld-DVD:n kommer ut. I värsta fall får man väl trösta sig med den.

Deas: "och också lovar att inte gå till NHL oavsett erbjudande." Där har vi nåt. En icke-sa-nicke-klausul om NHL, det kan vara värt förlängningen.

Nä allvarligt, snacka om att Timanders gloria är rejält på glid nu.

spud: Ja, så enkelt tycker jag också det är.

MoDo kommer alltid signa honom igen om han är bra eller ok. Då kan de också våga ge honom högre lön om han signas år från år.

Ett mångårskontrakt med hög lön blir endast en faktor i positiv bemärkelse om Timander är bra samtliga dessa år och också lovar att inte gå till NHL oavsett erbjudande.

« · 888731 · »