1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531209 inlägg · 4122 ämnen

Carlsberg Tuborg

Sv: Carlsberg Tuborg
Frisco:Får jag gissa på ctrl c ctrl v?

Jag sover ju redan..........

sportenkort.dk
ctrl c ctrl v

Danmark er klar til A-VM
20. april 2002 21:58

For første gang siden 1949 skal Danmark i 2003 spille om VM mod verdens bedste ishockeynationer. Det står klart, efter at Ungarn blev besejret med 6-2 lørdag.

Sejren sikrer Danmark den endelige førsteplads i B-VMs pulje B og dermed er oprykningen til det forjættede land en kendsgerning. Sidst Danmark var med, var turneringen en væsentlig svagere besat tilmeldingsturnering, men nu er sagen en helt anden.

I 1949 tabte Danmark iøvrigt 47-0 til Canada - et resultat der i over 40 år stod i Guiness Rekordbog som den største VM-sejr i ishockey. Næste år skal modstanderne - om de måtte hedde Canada, Sverige, Rusland eller Tjekkiet - være i særdeles godt spillehumør blot for at nå de 10 mål mod Danmark.

I 'gruppefinalen', som det havde udviklet sig til, mod Ungarn var der klasseforskel i dansk favør. Efter sejre mod Norge og Storbritannien var man ellers blevet lidt i tvivl om, hvor langt Calgary Flames' fjerdemålmand Levente Szuper kunne føre Ungarn.

Hans begrænsning viste sig dog hurtigt idet Danmark allerede efter seks minutter var foran med 2-0. Han kastede håndklædet i ringen og lod sig udskifte midt i anden periode, da det blev til 4-0.

Det var helt klart, at Danmark var fantastisk tændte, selvom stemningen i Szekesfehervar var skræmmende. 3.400 skrigende ungarske fans blev dog hurtigt dysset ned, da Danmark udnyttede et overtag fra første fløjt og kom på 1-0 ved Lasse Degn efter 3.49.

Bo Nordby øgede til 2-0 to minutter senere, da en centring ramte en forsvarsspiller og snød Szuper.

Danmark sad tungt på alt spillet i den første halvdel af kampen og de chancer der blev skabt nede ved Peter Hirschs mål var alle ret små. Men man måtte frem til midt i anden periode før kampen blev afgjort.

På lidt over seks minutter scorede Kim Staal, Thomas Johnsen og Ronny Larsen (på straffeslag) til 5-0 og så var kampen punkteret.

Ungarn fik ganske vist et par mål og kom i det hele taget ret langt frem på banen de sidste 23-24 minutter, men alvorligt i fare kom den danske sejr ingenlunde.

Istedet afsluttede Kim Staal turneringen med at score i powerplay til 6-2, da der manglede 6½ minut. En flot triumf for Danmark.

Danmark - Ungarn 6-2 (2-0, 3-1, 1-1)
1-0 Lasse Degn 2 (Monberg)
2-0 Bo Nordby 2
3-0 Kim Staal 3 (Green)
4-0 Thomas Johnsen 4
5-0 Ronny Larsen 3
5-1 Viktor Tokaji
5-2 Gabor Ocskay
6-2 Kim Staal 4 (Johnsen)
Udv: DK 3x2, Ungarn 7x2

poffa: Var det verkligen så? Jag tvivlar=)))

Frisco:

Nää, de sa det innan de såg dig på isen. Efter det första bytet verkade de betydligt lugnare...:)

poffa skriver: Den mannen skulle inte jag vilja möta kan jag säga. 1.88 och 108 pannor. Jisses.

Var det inte så The Reds Syd sa om mig efter Foppalandsmatchen? ??

Frisco:

Den mannen skulle inte jag vilja möta kan jag säga. 1.88 och 108 pannor. Jisses!

Frisco:

Matchen slut. 6-2 till Denmark!!!!!!!!

No Name Date of Birth Position L/R Height Weight Club
4 HORVATH Andras 08.04.76 D R 188 108 Dunaferr SE

Frisco: #4 i Ungern, backen Andras Horvath kanske vore nåt att ersätta Pihl med? 4:e 2 minutersutvisningen nyss.

STALLE STALLE STALLE 6-2 6-2 6-2

westerlind: Länkar är till för alla.
Stalle utvisad för en knytnäve och Ungern har gjort två. Ajajaj.

Frisco:
Glömde säga det: Tack för länken, Frisco. Det är lite småkul att följa matchen, och även att kolla resultaten och övriga fakta för de andra lagen.

MartinS: Intressant är att Belarus vann den andra gruppen efter en ren guldfinal mot Frankrike med 3-1 idag.

Frisco:

Beror på hur mycket gröt du har intagit, men annars är det glasklart. Ska bli intressant nästa år då, nog fasen har dom chansen mot de sämre A-lagen. ;-)

Frisco: Hittade även att Vojems är ute efter Xavier Majic. Det verkar vara mycket nyheter i Dansk press.

MartinS:
Hittade följande nånstans på en Dansk tidning:
For Danmark betød sejren dog, at man nu formentlig kan nøjes med uafgjort i slutkampen for at rykke op i A-gruppen.

Kan man tolka det på mer än ett sätt?

Där sprack nollan.

Inget fel på damhandboll. Lika intressant som herr...

MartinS: Glädjen kanske är lika stor i Danmark som den var över handbollstjejernas framfart i Sverige.

MartinS: 5-0 på straff.
Jag tror att vinnare går upp direkt i de båda grupperna. Men jag är inte 100%igt säker.

Frisco:

Är dom uppe om dom vinner den här matchen?

Får vi se 100 000-tals danskar på rulla runt i Köpenhamn i natt?

Är bröderna Olsen uppbokade?

4-0 #6 Johnsen

MartinS: Man vet aldrig:-) Nu är A-VM inte långt borta för de röd/hvide.

27.58 3 - 0 EQ DEN 19. STAAL, Kim (29. GREEN, Morten)

Framtida radarpar i Modo?

Andra perioden igång nu....

Intressant länk där Kung Cannabis säger att........ ja läs
www.bt.dk/Sport.pl?c=left&aid=96444&Idraet=Ishockey

Frisco:

Jo han lirar i Malmö, visst inte att han var ungrare dock. Snarare polack.

Hehe, Lasse Degn. Dom är inte kloka dom där danskarna.

westerlind: B-VM online. www.iihf.net/0102/WSIB.asp?qsLayout=123

Martin: 21 Janos Vas. Är inte det en Malmöslyngel det? HAr för mig att mina Skånska vänner snackat om honom. Han var den enda jag kände igen...

El Maco: F1 på Hungaroring tillsammans med ett par dar i Budapest. Ja varför inte...?

Frisco: Följer du matchen på någon tv-kanal?

Frisco:

Ingen Bathory i laget? Skulle behövas lite konungaglans i Modo... Det har vi inte haft sedan Foppa drog.

Frisco: Gulaschen är kanon men det finns ett skäl till att det är den enda rätten man hört talas om. Annars är min uppfattning efter den oerhörda erfarenhet man får efter fem dar i Budapest att "finmaten" är väl tillrett kött - men inga såser. Trist balans. Lite torrt.

Trevlig stad annars. Väldigt vacker. Obegripligt språk. Bra på bakelser och öl. En svensk har fortfarande stark köpkraft och till skillnad från många andra platser finns också en hel del grejer man vill köpa för sina svenska dollars. Otroligt drag på nattlivet också tisdag till lördag. Mer än man kan säga om Stockholm.

Men varifrån kom Ungersk hockey helt plötsligt?

El Maco: Tack för lektionen. Men jag tänkte mest på den Djurgårdianske sushikocken.... Ungersk Gulach är grymt gott. Klar favoriträtt om man bortser från morsans kyckling i currysås förstås.

Frisco: Det ungerska köket domineras av kött. Fisk kanske de åt förr innan Donau blev så skitigt men nu är det gulacher eller uppskurna stekta djur av olika slag som dominerar pustans näringsställen.

MartinS: Ingen aning alls om några Ungerska talanger. De kanske har nån billig fiskkock?

2-0.............. yeah.

Frisco:

Intressant. Kanske nåt för Hedin att spana in. Några ungerska talanger?

Just nu: Danmark - Ungern 1-0....

GLMC: Man får vara glad om man får in Svensk TV här i skuggan av Åsberget. Men jag följer natruligtvis matchen på online...

Frisco&NuMountain:

TV2 Zulu kl: 19:45. Eftersändning på TV2 Danmark kl. 23:45, ni är väl med då era motgångare?

NuMountain: Troligen en dansk kanal.

Onlilne: www.iihf.net/0102/WSIB.asp?qsLayout=123

Frisco: Vilken kanal?

Ikväll ska Kung Cannabis och Stålmannen visa den Mododanska dynamiten för omvärlden.
20.04.02 20:00 Denmark - Hungary Szekesfehervar

Frisco:

Nåja, Ferencvaros och Dunaferr klingar då bättre i mina öron än "Kassel" och "Linköping" iaf :-)

Heja di blåe - hela helgen lång!

Carlsberg Tuborg
Hur ska det gå för våra Danskar?
Ingen risk att de blir uppköpta i Ungern i alla fall?

----
ctrl c ctrl v

2002 IIHF World Championship Div I, Group B
Szekesfehervar, Dunaujvaros
HUNGARY
14.04. - 20.04.2002

Great Britain - Denmark
Game starts 14/04-02, at 16:30 (local time)

Denmark - Romania
Game starts 15/04-02, at 13:00 (local time)

China - Denmark
Game starts 17/04-02, at 13:00 (local time)

Norway - Denmark
Game starts 19/04-02, at 16:30 (local time)

Denmark - Hungary
Game starts 20/04-02, at 20:00 (local time)

« · 82424