1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532188 inlägg · 4126 ämnen

Effektivitet

Effektivitet
Lite klipp-o-klistra från swehockey gällande lagens effektivitet hittills

Rk Team GP GF Shots SG% (matcher mål skott skottprocent)
1 Timrå IK 8 27 211 12,80
2 HV 71 8 27 213 12,68
3 Västra Frölunda HC 8 25 243 10,29
4 Leksands IF 8 19 218 8,72
5 Färjestads BK 8 21 246 8,54
6 MODO Hockey 8 17 208 8,17
7 Linköpings HC 8 17 213 7,98
8 MIF Redhawks 8 15 195 7,69
9 Luleå HF 8 20 262 7,63
10 Södertälje SK 8 19 254 7,48
11 Brynäs IF 8 16 220 7,27
12 Djurgårdens IF 8 10 228 4,39

Även om jag som modoit tycker att målskyttet inte riktigt har lossnat för MODO ännu så kan man ändå konstatera att vi faktiskt ligger på en mittenplats vad gäller "effektivitet". Det är fler lag än just MODO som har svårt att göra mål på sina målchanser. DIF är väl det mest tydliga exemplet, med bara 10 mål på 228 skottförsök.

MODO: 17 mål på 208 skott
Timrå: 27 mål på 211 skott

Ungefär lika många skott alltså men TIK har gjort 10 mål fler än MODO.

Givetvis kommer lagens mål-effektivitet att förändras hela tiden i perioder. Men det kanske mest anmärkningsvärda med just denna tabell är väl att Leksand som trots allt ligger rätt högt upp vad gäller effektivitet, ändå bara ligger på 10.e plats i serien. Dvs... sjunker deras effektivitet bara lite grand så kommer de att vara fastgjutna där nere i botten av tabellen. Även Malmö tror jag kommer ligga risigt till i slutet av serien. Givetvis alltför tidigt att säga nånting säkert nu, men det är knappast någon vågad gissning att något av dessa två lag spelar i kvalserien i vår.

Sv: Effektivitet
samjo:

Nu har inte jag några glasögon på mig, men jag tycker mig kunna utläsa att MoDo skjutit minst av alla lag. Innebär det att alla puckon på läktaren i Kempis har rätt att stå och skrika "skjut!", än vilket läge spelaren med pucken är i?

knaskamilla: MIF är det enda laget som efter åtta spelade omgångar skjutit färre skott (195 st) än MODO:s 208. Men Timrå och HV 71 har "bara" skjutit 211 respektive 213 skott och ligger trots detta tvåa respektive etta i serien pga sin effektivitet. Även LHC skjuter relativt "få" skott (213).

De som bombarderar mest är Luleå, SSK, FBK och Frölunda. Det borde innebära att om dessa lag bara blir lite mer effektiva så kommer de att avancera i tabellen.

...och nej man ska kanske inte skjuta ur alla lägen. Men det är ett faktum att många svenska spelare skjuter alldeles för lite, samt på tok för dåligt.

Laget som leder "effektivitetsligan", Timrå IK, var inte riktigt lika effektiva ikväll mot Luleå. Trots 46(!) skott på mål så lyckades man bara peta in två stycken vilket ger en målprocent på 4.3%. Luleå petade in tre st på 33 skott och vann matchen i förlängningen.

samjo: Ett lag som är äckligt effektiva ikväll är Djurgården. 7 skott efter 2 perrar och 3 mål.

Frisco: Räckte dock inte. Fbk vann...

MODO möter väl Djurgården efter Södertälje hemma. Verkar som om Djurgården verkar ha kommit igång hyfsat. Synd vi inte mötte dem tidigare...

Wewillwintoday: Färjestad vann skotten med 37-8. Jag är inte rädd för Djurgården på tisdag. Däremot kommer nog en person vid räcket med #24 på ryggen att vara nervös på tisdag.

Frisco:

Färjestads målvakt fick inte så bra räddningsprocent ikväll, mao.

knaskamilla: Ska vi höfta till nåt eller ska vi säga 62.5%?

Frisco: ah ok :)
5 svåra omgångar måste du hålla med om dock...
Viktigt att MODO kommer igång med borta matcherna, tror
imorgon är ett gyllende läge att bryta trenden.
Även om SSK vann senast har de inte kommit ut ur svackan. När SSK kommer igång senare i vinter(för det kommer de, med de 2 första femmorna kan de inte misslyckas), tror jag de kommer att köra över det mesta i Elitserien.

Som sagt lika bra att vi vinner imorgon så vi har det överstökat :)

« · 135144