1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480336 inlägg · 4078 ämnen

European Champions Cup 2008

966595 · » Till forumet


Sv: European Champions Cup 2008
bisterfinnen: Har någon påpekat att Metallurg Magnitogorsk tog hem turneringen efter 5-2 i finalen mot Sparta Prag? Annars gör jag det nu.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Petey21:

Och ta i från oss de gapskratten? Nej för fasen, låt han fortsätta :-D
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan: No shit, Jose? Kan man inte låta någon annan sköta snacket åtminstone när man ska intervjua på engelska. Kanske Tony Skopac eller någon som kan det där med utrikiska?
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Berka: jaa, det har du rätt i. Men mot metalurg så var det ju solklart. dom har ett riktgt bra lag. men dom bratislava skulle dom ha vunnit. modo kund eha stängd matchen i första perioden
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Poffa: Inte så tokiga summor det handlar om.
Man får ca 3.000.000 bara man är med sen så får man ytterligare ca 2.000.000 om man vinner sin grupp och tar sig till semi-final. Skulle man vinna även där så får man endera ca 5 eller 10 miljoner beroende på om man blir 1a eller 2a.

Om man skulle vinna hela CHL så skulle man alltså kamma hem 15 mille vilket är en ganska stor del av dagens lags omsättningar.

Man får väl hoppas på att modo lyckas komma 2a i serien då hur det nu skulle gå till.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
oscaaaar: Känns så trist, Jag trodde faktiskt vi skulle kunna ha en bra chans till guldet i denna turnering! Alla va i bra form å vissa va i superform (tänker då på) salle,steen mm. men de blev som bara ett mål på 2 matcher..
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Berka: jaa, håller med dej och det var dom :P
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Poffa: Det räckte med att höra fem sekunder av Hasse Anderssons intervju med Döme för att förstå att Hasse inte borde försöka sig på att intervjua på engelska.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
källan: Eller om seriesegrarna vinner guld så räcker det med att modo blir tvåa i serien.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Poffa: Jag vet! Modo ¨måste vinna guld isåfall.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan: Uppföljaren till ECC är nu klar. CHL, Champions Hockey League, är det nya från och med nästa säsong. Två svenska lag, seriesegrarna och Svenska Mästarna, får en plats i CHL (skulle det vara samma lag så går plats två till de som kommer tvåa i serien).

Läs mer på länken.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Om Hv vinner serien i år så har dom en direkt plats i nästa Champions cup turnering..... Modo måste vinna guld för att få vara med!
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
MorganaLefaey: Tycker att Alfred beskriver MoDos inställning till ECC ganska bra i följande textrader sin blogg:

"Först bara några ord om Slovan Bratislava, som var mycket nära att trycka ner det underligt hårda och nedvärderande omdöme, som skrivits om dem på modohockey.se, i halsen på besvikna MoDo-ledare. Detta då de höll oavgjort mot Metallurg Magnitogorsk ända till straffläggningen, efter att ha haft ledningen med 1―0 från första perioden till mitten av tredje perioden. Hur man skulle kunna få det till att det är "svagt" att förlora mot Slovan Bratislava med fem backar och dessutom medvetet ha ställt reservmålvakten Zajkowski i mål förstår jag inte - det material som ställdes på isen gjorde ett bra jobb, men Karol Križan skulle givetvis ha stått även den här matchen ifall man inte redan hade gett upp hoppet om avancemang.

Att ge upp hoppet om avancemang har ju nu dessutom fått något av ett löjets skimmer över sig, då Slovan Bratislava resultatmässigt har visat sig kunna spela jämnt med Magnitogorsk. Nä, det sportsliga omdömet om MoDos första (och sista) deltagande i ECC kan inte bli positivt, däremot finns det mycket positivt kring turneringen i helhet som jag tar med mig "

Detta om Alfreds blogg.
Min personliga åsikt är att jag tycker att det kändes på sätt och vis som att man inom föreningen talade vitt och brett om möjligheten att som turneringssegrare få möta ett NHL-lag, sedan så ändrar man inställning ju närmre turneringsstart man kommer för att komma fram till ett "Ok, vi tar det här som en semesterresa och har trevligt en stund. Vinner vi mot Metallurg så satsar vi på nästa match, förlorar vi däremot så lägger vi oss platt på marken och hoppas att ingen märker att vi är med i turneringen". Lite grann av "Pojken som ropade Väsby"-stämning över det hela
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
MorganaLefaey: Är Hållberg tillbaka mot Mora??
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Berka: Hade då inte förväntat mig att de skulle gå vidare. Ryssarna var så gott som säker förlust, speciellt då man till den matchen saknade Hållberg, Jonsson samt Wargh. Sen så hade jag nog trott att man skulle vinna andra matchen men då saknade man ju också Timmy. Inte så enkelt att vinna om man saknar 4 ordinarie backar.
Men vågar nog också säga att visst såg vissa killar en aning loj ut. För inte sker det ofta att 4e formationen är den formation som får mest tryck i anfallszonen.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
oscaaaar: Så trist att modo inte kunde göra turneringen roligare genom att slå något av lagena å göra lite mål... känns som modo va helt värdelösa.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
renen: jaa, så var det.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
...och Döme fick assistpoäng på Bratislavas 1-0 mål.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
MoDo kanske inte behöver vara alltför ledsna över att ha förlorat mot Slovan Bratislava. Metallurg Magnitogorsk lyckades inte besegra dessa under ordinarie tid utan matchen fick avgöras efter straffar.

I Kärpäts 6-1 vinst över Davos noterades Kuusela för 2 assists.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
oscaaaar: Två, tredje å sjunde
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Kakelmannen: Men det var Timrå som var det svåraste motståndet för modo. HV var mkt lättare motstånd.. mot timrå var det väl 3 matcher som fick avgöras i sudden ?
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
MoDoFille: håller med dej, dom kunde ju stängt matchen i första.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Et tu Brute: Modo har för vana att förlora mot lag i botten på tabellen och därför har det åxå fått ett namn ..Väsbysyndromet...
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Et tu Brute: Jag skulle vilja stoltsera med att jag va med i domsjöcupen i fotboll 91 ,där vi med Älandsbro slog själevad med pierre hedin å hållberg i spetsen i finalen med 3-1.. De lever jag på i 58 år till typ
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Dream Team:

Jag vet. Bulla var väl med och vann båda? Det här är Norra Brunn. Därför har vi hamnat någonstans där egentligen guld, silver eller utslagen i kvartsfinal inte betyder någonting. Man kan ju vinna en kvartsfinal i en sjunde och avgörande, man kan också vinna en semi i en sjunde och avgörande. Ändå kan det ena motståndet räknas som helt uselt. En kvartsfinal är mer värd än en semi osv. Varför man måste dra en matchserie till en sjunde och avgörande förstår jag inte heller om nu motståndet är uselt. Glöm heller inte bort att det är mycket lättare att vinna på bortaplan än hemma.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Et tu Brute: I brist på de ädlaste medaljer i A-lagsverksamheten så tål det att nämnas att vi har två guldmedaljer på juniorsidan från -68 och -69.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Frisco skrev: "Norra Brunn nästa?"

Hihihi. Vi kallar framträdandet för "Evangelium enligt Poffa". Per definition blir vi alla upplysta om de stora skillnaderna.

Många kanske tycker att MoDos bästa ES-insats genom tiderna kom antingen säsongen 78/79 eller 98/99. Vilken kan ju vara en smaksak. Man vann ju ES ganska överlägset båda säsongerna.

Vad de som tycker som så, inte vet, är att de är helt ute och cyklar. MoDos främsta merit genom tiderna kom nämligen den första december 1987. Det var då de på hemmaplan lyckades besegra Väsby med 6-1. Eftersom man tidigare under hösten förlorat med 3-6 nere i Vilundahallen, så är det givetvis så att det är en oerhörd bedrift att vinna på hemmaplan. Och än idag är det ju så att MoDo är 100%-iga på hemmaplan mot dessa Elitseriens giganter.

Detta om något ger inblick i den otroliga bragd som genomfördes förra säsongen. Att i en kvartsfinal lyckas besegra ett annat lag i en sjunde och avgörande på HEMMAPLAN, dessutom i sudden death. Och inte vilket lag som helst, utan ett som faktiskt har en silverpotta från 1874 ståendes hemma i prisskåpet.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
bisterfinnen: Jaså haha ja jag gillar döme ;) Skulle inte ha något emot att se han i modotröjan nästa säsong, För som han var i slutspelet 06/07 å dom matcherna där de verkligen gällde ,då va han "Ruskigt" bra enligt mig. =)
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Berka:

Döme hette Dome och gled mest omkring och flinade och snackade med polarna i MoDo...
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Frisco: Nä, men jag ska nog en sväng på Kvantum och kanske blir det en fika på stan.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Kakelmannen: Hela förra våren gick du omkring i ett töcken, va?

Det lag som pressade MODO hårdast och som var klart närmast att slå ut MODO var Timrå. Sedan spelar det ingen roll vilket lag som hade sjunde matchen hemma. Timrå slog vi ut i förlängningen i den sjunde matchen, HV var egentligen inte nära i den sjunde. För utspelade som du säger, är nog bara i dina drömmar.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Poffa: "Förra året var det inte HV som var närmast guldet av de tre lag MODO slog ut, det var Timrå"

Norra Brunn nästa?
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Poffa:

Word poffa..word .

:-)
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Kakelmannen: ha ha ha ..vilken underhållning ..Är det du som är clownen manne?
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Kakelmannen:


HAHAHA!
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
NuMo: Ja man gav bort det, hade 3-2 i matcher och 7e matchen på hemmaplan.

Hv var väl närmre än Timrå, Timrå hade inte 7e matchen hemma, ni hade hemma då.. Hv borde avjort i sitt Powerplay i 3e perioden i 6e matchen, den matchen eran vidriga hemmapublik skämde ut sig som vanligt genom att slänga allt möjligt på isen. Sen en olycklig grej av Ersberg och en back och ni får världens tur-mål till 2-1, Sen är ni utspelade i 7e matchen men eftersom Hv ej kunde sätta dit pucken i början så gick det som det gick.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Kakelmannen: "gav bort guldet".

Skrattretande. Genom ett styrelsemöte spelarna inte hade en aning om då?
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Kakelmannen: Förra året var det inte HV som var närmast guldet av de tre lag MODO slog ut, det var Timrå.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Det kan faktiskt vara så att det är andra spelstilar som gör att Svennska lag de senaste åren haft så svårt i den här cupen. Ingen vet om något annat lag skulle gjort det bättre, det kan man bara tro och gissa om. Nästa säsong blir det ju Chamipions League där Serievinnaren och Svenska Mästarna den här säsongen får reprensentera Sverige. Skulle något lag vinna både guldet och serien så får serietvåan den 2a platsen. Svenska Mästaren direkt till gruppspelet, serievinnaren kvalar. Eller så kvalar serietvåan.....
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Poffa: Tittar du på tabellen så finns det lag som är större favoriter än er till Guldet, Samt att det är svårt att vinna Guld 2 år i följd. Jag vet att Hv gav bort guldet till er i fjol (framförallt i match 6) men det e slut nu på bortskänkta guld, man gav ju bort det till Karlstad säsongen innan. Sen vet jag att det inte kommer bli en lätt match att nå guldet. Men spelar Hv på topp när det gäller (som man ej gjort de senaste åren) så kan jag ej se vilka som ska sno guldet från oss.....
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Kakelmannen: Det ska lika mycket till för övriga lag att ta ifrån oss guldet.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Kakelmannen: Jo, inte tar Modo ut något SM-guld i förskott, även om man tydligt uttalar att man mycket väl kan göra det och att det är det man siktar på i år.

Oavsett vilket lag som vinner SM-guld så är det ändå inte säkert att det laget plötsligt skulle dominera European Champions Cup nästa säsong. Svensk hockey har sin spelstil och uppenbarligen har man svårt att få sin stereotyp att gå med i den våldsamma satsningen andra lag har när man väl bestämmer sig för att anfalla, som de andra ligornas mästare verkar representera.

Det betyder ju inte per automatik att den svenska stereotypen inte slutligen skulle stå som en vinnare över tio matcher mot övriga mästarlag i European Champions Cup. Den bygger ju väldigt mycket på att anpassa sitt spel efter det andra laget, snarare än att dominera med sin egen spelstils kraft.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
NuMo: Spelas denna turnering nästa år eller blir det ett hockeyns champions league? Är det bestämt eller är bollen fortfarande uppe i luften?

I Sverige vinner vi på att vi har bäst spelare- Ska vi slå skickliga ryska lag så krävs det att vi har ett riktigt bra spel också. Sen är vi ju totalt chanslösa när vi tvingas avvara flera av våra bästa spelare. Plocka bort två av de bästa backarna i vilket elitserielag som helst och låt dom spela mot ett ryskt topplag. Inte ett enda svenskt lag skulle ha en suck.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
NuMo: Ska mycket till om ni ska försvara SM_Guldet, iofs är det ju så tight i serien att ni kan bärga en 2a plats likaväl som bli 7a....
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
NuMo: Tröjorna MoDo hade var snygga. Matchen var också helt okej.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Snoop:

Då borde den sanningen ha varit ett faktum redan, vilket den ju inte är.

Modo har spelat en dålig period och det var den första igår. Utöver det så hade man fyra olyckliga minuter i andra perioden idag, resten av tiden är godkänd.

Problemet är ju spetsen att faktiskt göra bra avslut som resulterar i mål, men så är det ju för Modo även i ES för tillfället så det är ju ingen överaskning. Man spelar för runt och för mycket ifrån målet i stället för skarpt direkt mot mål.

Nu hoppas jag självklart att detta "mediokra" lag ändå spelar denna turnering nästa år igen.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Snoop: Jag ser inte problemet. ECC var i princip över då man förlorade mot Metallurg. Ingen mening att tokköra, stilpoäng kommer man ingenstans med. Bättre att lufta spelare som får lite speltid annars och se till att satsa allt på ett nytt SM-guld, istället.

Att antalet utlänningar skulle minska pga att svenska lag inte gör bra ifrån sig i ECC känns helt främmande. De spelar där de har störst chans att utvecklas eller där de tjänar mest pengar.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
fortsätter svenska lag uppträda så här svagt i dessa sammanhang så har vi snart bara svenskar i vår liga som så många vill ha, Timrå hade säkert inte gjort något bättre än vad Modo gjorde men de var rent ut sagt bedrövligt att se.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Hv är ju även i (dålig) form!
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Kakelmannen: Sverige skickade antagligen det laget som var kvlificerade på sportsliga grunder. HV var inte det laget, de var för dåliga.
Kommentera

966595 · »