1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530918 inlägg · 4122 ämnen

Finansieringsmodellen

Finansieringsmodellen
Jag tycker ju inte att troll ska premieras med sitt namn i trådar, så därför byter jag spår och hoppas att det rättfärdigar en, på ytan, skenbar dubbeltråd.

Nå, vad jag ville fokusera på är att den finansieringsmodellen för arenan som idag kom verkar vara en helt ny - inget EU-bidrag, Inget Nutek-bidrag och...viktigast av allt: inget kommunalt [k]bidrag[/k]. Det tidigare bidraget verkar ju ha förvandlats till ett lån. Därtill kommer avtalet som i praktiken innebär att kommunens driftsbidrag till MoDo sjunker med över 700 000:-/år, jämfört med nuvarande åtagande.

Uppenbart är ju att det är en charmoffensiv gentemot kommunen, vars insats nu blir betydligt enklare att smälta, och eftersom det redan tidigare fattats ett beslut om att investera de 50 miljonerna i kommunalfullmäktige så ligger därför bollen nu hos populistmaffian med Strömbäck & co, och hur många tiondels procentenheter han kan tänkas vinna i nästa kommunalval på att komma med den medvetet felaktiga tolkningen att detta skulle innebära några ökade åtaganden för kommunen jämfört med idag.

Sv: Finansieringsmodellen
Björn VII:

Snälla du, skriv in det där i tråden på modohockey.se också.

Poffa:

Ähh, man förändrar inte världen genom att bekämpa folk som inte menar vad de skriver. Dessutom har jag fått uppfattningen att de flesta som skriver på modohockey.se faktiskt läser här också, hur mycket de än krystar för att hålla tillbaka det.

Björn VII: Undrar just när Bumpaberra har tänkt att presentera sin utredning om vad det skulle kosta att bygga om Kempehallen. För det är väl den utredningen han försöker att väcka intresse kring genom att fråga efter en sån utredning stup i kvarten.

Hmm...så du skulle alltså vara Anders Källström...intressant måste jag säga ;)

Poffa: Sen måste jag säga att vi glömmer bort Jesper Andersson.

Jeppe var genomgående bättre än både Tommy Enström och Mattias Hellström i U18 VM i Minsk. Även om Hella och Tommy skärpte till sig i sista matchen.

Enligt Frisco skall det pratas om arenafrågan i Mittnytt nu snart. (Härmed har jag gjort det han bad mig om.)

Det är väl lika bra att man lägger ut de artiklar i dagens Allehanda som handlar om den planerade arenan. Dock hittar jag inte de korta artiklar som handlar om varför man inte satsar på en utbyggnad av Kempehallen (en ombyggnad beräknas kosta 145 MKR plus infrastrukturkostnader) samt kommentarer från Elvy Söderström och Jarl Strömbäck (den sistnämnde anser vissa konspiratoriska personer vara mannen bakom signaturen Bumpaberra på modohockey.se).

www.allehanda.se/lokalt/3504.html
www.allehanda.se/sport/2745.html

Paddan: Har inte orkat läsa igenom allt men varför gör ni inte som alla andra och går på Bidrag från EU o s v ;-)

Ny arena är det som gäller nu för att få in kosing eftersom det inte räcker med det sportsliga, tyvärr så är det nyhetens behag som lockar folk.

Se bara på LLA om inte jag har fel så har deras publik minskat från deras första år i LLA.

65Selander:

Snitt LLA 2002/03: 7 821
Snitt LLA 2003/04: 7 840

Jämnt skägg var ordet..

65Selander: Tja, den ursprungliga tanken var att arenabygget skulle genomföras inom ramen för ett EU-projekt, men nu verkar man ha övergett de planerna. Eller förresten, nu ser jag i en faktaruta som inte heller den finns med i materialet som ligger på Allehanda Online, att det finns en post på 25 MKR från EU till infrastrukturen.

Det är väl det man får räkna med till en början, att många kommer dit för att se hur den där byggnaden i hamnen i Övik ser ut inuti. Utmaningen är ju sedan att få dessa besökare att återkomma till arenan fler gånger och kanske till slut teckna sig för ett årskort.

Sen så kan det ju bli som i Globen också där publiken uteblir trots att man från DIF-håll i princip delar ut biljetterna gratis. Men det är ju på kringförsäljningen som man ska ta hem de stora pengarna och inte i huvudsak på entréavgifter.

Paddan: Med Globens priser på korv mm så borde dom vara rikaste klubben men tyvärr så äger ju inte klubbarna Globen!

Att Globen är tom beror nog på att fansen hellre följer fotbollen som går bra istället för hockeyn.

Paddan:

Anders Källström, jajjemän - jag är avslöjad. Allvarligt talat så måste det vara en ganska så uppmuntrande situation för de som jobbar med projektet när de s.k. motståndarna tappar fotfästet offentligt.

Lite synd om de som är arenamotståndare på riktigt, men inte vågar uttala sig iofs.

65Selander: Det är klart att jag kan förstå att vissa prioriterar fotbollen, men fler supportrar än att det bara räcker till ett lite mer än halvfullt Globen trodde jag att DIF hade. Men fotbollen har tydligen lyckats att marknadsföra en bättre produkt än ishockeyn.

Paddan: Problemet är väl att det är många medgångare samt att alla har väl inte lika mycket pengar längre.

Så idealet är väl att lägga en arena mellan 7000-9000 personer
samt eget ägande så att all försäljning tillfaller klubben!

Tycker LLA är en bra arena men den bästa enl mig i Sverige är Scandinavium!

« · 392395