1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532402 inlägg · 4126 ämnen

Fjällräven Arena

Fjällräven Arena
För er som vill veta mer om det här sköna bygget så finns det en PDF-fil att laddda ner. Där står det bl a annat att Arenabolaget tydligen ska köpa tillbaka arenan från kommunen efter 5 år. Isf borde väl kommunen få tillbaka en stor del av sin insats, eller har jag fattat fel?

Så vad väntar dom på? ;-)

Se länk.

Sv: Fjällräven Arena
MartinS: Vad jag förstår, efter att ha läst slutrapporten, så är dom i full gång. Tidsplaneringen i slutet visar att ett definitivt beslut i frågan kommer tas i januari 2003 av kommunfullmäktige. Då är förprojekteringen klar och EU-ansökningarna förhoppningsvis godkända. Det kan ju bli ett nej då, men jag tycker det ser lovande ut. Här verkar det inte väntas något. Detta måste ju ha planerats under en rätt lång tid i tysthet.

Bra jobbat. Hoppas Arenan blir en verklighet år 2004. Då är nog Svarten m.fl. tillbaka i Modo :)

samjo: Jag tvivlar mycket starkt på att arenan ska hinna bli färdig till 2004 men jag tror och hoppas att arenan ska bli färdig så fort som möjligt för det skulle kännas som ett ganska stort antiklimax om Fjällräven Arena(IKEA Center) blir färdig till säsongen efter det att en viss Forsberg har slutat med hockeyn...

Om EU stödet kan bli färdigt först i januari nästa år skulle detta betyda att vi har på oss ungefär 18 månader att fixa en arena från scratch. Ett stort problem i dagsläget är väl att Cementa ligger på platsen där arenan ska byggas? Cementa vill vara kvar till 2006 och jag skulle tänka mig att det kostar slantar att flytta dom innan.

Måste också säga att Åke Nordin är smart som ställer krav på kommunen angående 2004. Om dena tidsram skulle brista kan ju Nordin alltid säga att då är det inte intressant och ändå har Nordins Fjällräven fått gratis reklam i media som inte hade gått att köpa för pengar.

Hur mycket pengar ska kommunen gå in med? Visst rör det sig om en summa på ungefär 50 miljoner eller så? Personligen har jag inget emot att kommunen går in med pengar men vi kan nog räkna med att det kommer att höjas röster ute i stugorna även om detta.

MartinSedin: Jag kan också tycka att 2004 låter väl optimistiskt. Men det är ändå bra att de har idéer och planer på att genomföra bygget så pass snart. Även om det skulle innebära en Arena till säsongsstarten år 2005 så skulle det vara bra. Skulle kunna tänka mig att en skadefri Foppa gärna vill vara med i ett sista OS (2006) och sedan varva ner i Modo efter det. Det ingår i mitt drömscenario i alla fall. Ibland kan faktiskt drömmar slå in...

samjo:

Arenan skulle väl troligen göra området runt småbåtshamnen mer atraktiv nu när de planerar att göra om denna plats till ytterst fina lägenheter.

samjo: Mitt tips är att Foppa kommer tillbaka betydligt tidigare än så. Kommande säsong tror jag blir Foppas sista och sedan kommer han lagomt till golfbanan blir färdig.

Dock finns det ungefär en miljon olika teorier om när Foppa kommer tillbaka. Vi kan dock vara säkra på att han kommer tillbaka(om han nu inte skulle bli skadad och måste sluta men det får vi hoppas INTE händer).

Kan ni förresten tänka er line up första gången som Foppa är tillbaka? Förhoppningsvis 6-7000 i en nybygd arena, tröjan hissas ner från taket och Janne Forsberg skriker Väääääääääääääälkommen tillbaka #21 Peeeeeeeeeeeeeeter Fooooooooooooooooooooorsberg.

Sedan är det bara att laga taket eftersom taket förmodligen kommer att lyfta och landa någonstans i Domsjö trakterna.

MartinSedin:

Tror tvärtom att det kommer att buas utav h*****e eftersom han
då står i FBK-dress och speakern hissar ner tröjan för att elda upp den. *ler*

Nej visst vore det ganska mysigt. Men frågan är när och om modo fortfarande lever då.

MartinS:

Jag blev då iaf bara gladare och gladare ju längre jag läste i texten, man verkar ha en sund uppfattning om de möjligheter (och problem) som finns. Flosklerna är väldigt få och de som finns påverkar då inte min uppfattning om hela projektet.

Ges bidragen (och det helhjärtade stödet) från de berörda instanserna kan man knappast känna någon oro med de där uppgifterna i ryggen. Amorteringstakten är (med tidningsuppgifter om FBKs i åtanke) inte i närheten av någon vansinnesfärd. Vad det handlar om nu måste helt enkelt vara att fylla hallen, är man driftiga (och påstridiga) gentemot företagare, allmänhet och kollektivtrafik samt lyckas med en positiv marknadsföringskampanj i stil med Leksands MÅSTE det här bara gå.

Driftsbudgeten verkar riktigt sund med stora marginaler för oförutsedda händelseutvecklingar. Jag är frälst, helt enkelt.

Deportera tvivlarna till Skåne! :-)

GLMC: Tänk ståplats på hela en långsidan.... mmmm...... Ludvika = Regn.

Frisco:

Du skulle varit med min far på 60-talet då han var på match i Färjestads ishall mot Frölunda; 10000 åskådare och endast ståplats. :-)

BJ:
Har väl rekord i övik på 14000 eller något. Enbart ståplats men det var otroligt länge sedan det oxå.

GLMC: Då får du nog deportera varenda mupp på kommunen. Vill du ha hjälp?

Men visst ser det spännande ut, fasen vad skoj det skulle vara om det blev verklighet!

MartinS:
350000 inom en 15 mils radie???
Då börjar cirkeln ner i Gnarp och ströcker sig uppåt, undrar då hur många från Sundsvall / Timrå / Umeå som är intresserade av Ö-vik som företelse?
Botniabanan blir ju inte fullt utbyggd förän 2015.

Arenabolaget (Modo Hockey) skall alltså skrapa ihop 130.000.000 för finansiering av hallen, sedan tillkommer 40.000.000.per år för att betala Werbloms mfl löner.

Allt detta i en kommun som består av 55.000 invånare.

Har fullt upp med att holla mig för skratt medans jag skriver detta inlägg.

Men lycka till i alla fall.

MartinS: På BIK:s hemsida skriver Jens att det bara var en enda person i kommunfullmäktige som sa ja till er nya arena. Stämmer det? Eftersom jag aldrig brytt mig om att skaffa något login hos BIK kunde jag inte fråga var han läst/hört det.

Boss:
Visst var det bara en som sa ja. Detta pga av att vänster anser att pengarna blir mindre och mindre i övik och de vi har måste vi satsa på skola och omsorg.
Men det de inte fattar är att typ varje människa som flyttar gör att det blir ännu mindre pengar till kommunen, och en arena tillsammans med ett fint bostadsområde mycket väl kanske gör att det bor kvar några som pendlar istället för att flytta.

Sedan bör väl en högre förtjänst hos modo bör betyda mera skattepengar som hamnar i viss del i kommunens kassa.

Att sedan även någon vänstrare säger att vi kan inte satsa mer pengar på pojksaker när tjejerna inte får något. Jag säger bara titta hur mycket folk som bryr sig om Ridskolan och så vitt jag vet finns det både pojk och flicklag som spelar för modo hockey.
Att det sedan lockar en publik som innehåller både flickor och pojkar borde kanske betyda att det inte vore enbart en satsning för pojkar utan för båda.

Ärach jag är så less på allt.
Tvi go natt

Taddy: Frågan man ställer sig är hur som tänker lägga sin röst till kommunfullmäktige på en viss Astrid Eriksson :)? Röstfiske på hög nivå?

MartinSedin: Ni får väl starta en Astridkampanj dårå : )

Visst förstår man att skola, barn- och äldreomsorg måste få kosta pengar, men det är inte sådana saker som lockar tillbaka utflyttade, lockar dit nytt folk eller får folk som bor i Ö-vik att stanna kvar. Inte heller kan man, vilket eran kommunfullmäktige förmodligen har gjort, bara se till vad insatsen skulle vara. Dessutom verkar idrott nästan vara lite "fult" att satsa på. Helst ska det byggas kulturhus, konserthus och annat som politikerna inbillar sig roar befolkningen, även om sanningen är den att det bara är en försvinnande liten del av befolkningen som har något större intresse för den s.k. finkulturen.

Per HApps: Du behöver nog en geografilektion Perra. Innan du skrattar ihjäl dig så kanske du ska fundera på hur du och dina gelikar kommer att ha det kommande säsong.

MartinSedin:

För en som bor ute i buschen under veckorna och inte hänger med alls i varken lokala nyheter eller Öviksnyheter: länktips till artikel om politiker och arenan? Eller finns inget sådant?

festivalbesökarkamilla (?):

För framtids arenor:
www.ornskoldsvik.se/internetsajten/vision2008/publicerat/index.cfm?show=563

I gnällspikars spår:
www.allehanda.se/lokalt/957.html

För övrigt ser jag att tryckfelsnisse tydligen varit framme i dagens klackranking i AB, där har man förväxlat Sillastrybare (47) med Sillstrypare (4). Det visar på dåligt engagemang från journalisternas sida. Tråkigt, tycker vän av ordning. Vilken klack är det man refererar till på 41:a plats för resten? Kan man besöka dess årsmöte måntro?

« · 95816