1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 535692 inlägg · 4129 ämnen
« · 186229 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Målvakter
MartinSedin: Rätt. Från säsongen 78-79 enligt bildtexten. Kan bilden vara från VM79 kanske? Då var de två målvakter i alla fall.

Dålig behandling???
Varför lånades inte Gustav Palm ut till ÖSK???
Inte så konstigt att han flyttar hem till skåne när han får platsa i Rögles fjärdekedja, men inte i ÖSK....???

DÅLIGT.

Frisco: Sune Ödling?

MartinSedin: För långt norrut=)

MartinSedin: Jag var först.... :-)

Frisco: Kiruna Göte Wälitalo?

Frisco: Göte Wälitalo?

MartinSedin: Nej, inte Ludvika-Åke. Enligt texten under bilden där jag snodde den har målvakten mer Norrländskt ursprung.

Frisco: Åke Liljebjörn? Men förresten var han i Tre Kronor så pass tidigit? Åke får bli min gissning dock

Frisco: Får nog skämmas lite grann. Om jag inte missminner mig så var väl Hardy dessutom en som plockade med högern, tror jag.
(kom på detta precis när jag skickat svaret)
Pekka kanske?

Sv: J18 Allsvenskan börjar idag
Matchen har kommit igång och MODO leder med 4-3 efter två perioder. Erik Rahm, Patrik Ödmark 2 samt Mikael Sjölin har gjort målet så här långt.

Till kommande Ungdoms OS trupp så har MODO och Frölunda fem spelare var medan Luleå har fyra spelare. Dessa tre klubbar dominerar truppen kraftigt.

Huge: Faktiskt fel!

Frisco: Kan det vara Hardy Åström?

J18 Allsvenskan börjar idag
Men enligt swehockey.se så har MODO match mot Luleå i Konsumarenan inte börjat ännu. MODO bör placera sig topp 4 för att kvalificera sig för kvartsfinal och mitt tips är att MODO återigen tar BJSM medalj denna säsong.

Noteras kan också göras att Kim Martin sitter på bänken för Hammarby borta mot Leksand i samma serie. Kim blev förresten vald till bästa målvakt i förra årets MODO Cup.

Sv: Bara en liten bildgåta
Frisco: Och nu har Karlin antecknats i protokollet, dessvärre för hans och ÖSK:s del så var det för 2 min på botbänken.
Matchen leder Piteå med 2-0.

MartinSedin: Målvakten med nummer 1 är visst legenden Lindbergh. Men vem är den andra?

[På denna bilden står (ligger) han mot Finland. Mikko Leinonen är närmaste finne=]

Philadelphia Flyers förlorade en spelare så sent som för några år sedan. En rysk back vid namn som jag har glömt bort. Hur som helst så var han på någon sjö och åkte vattenskidor eller om han bara åkte båt, och det gick på tok, han kom under båten och avled omedelbart. Någon som kommer ihåg namnet?

danoj: Hehe, nej jag menade inget alls som jämförelse. Jag tog Henrik Lundqvist som exempel för att han är så ung och troligen inte vet att det förr i tiden fanns målvakter som hade godkända skydd=)

Frisco: Jag är ganska säker på att målvakten med nummer är våran främsta målvakt genom tiderna, nämligen Pelle Lindbergh.

En lite notis från Philadelphia och First Union Center. Jag såg min första match där 98 eller 99 och det var förvånasvärt många som fortfarande gick runt med #31 Lindbergh matchtröjor under matchen.

Ända sedan Pelle körde in i den där muren i Philadelphia 85 eller 86 så har INGEN i Philadelphia använt #31.

Frisco:

Jag tänker på en låt: Polarbjörn - Håkan Tanger.

Frisco: Menar du i jämförelse med riksman och hirsh då som kan konsten att släppa in många puckar?

Lumber Jack: Förresten, visst är det lite nostalgivarning när man ser POLAR-reklamen?

Lumber Jack: Hade Henrik Lundqvist såna benskydd skulle han släppa 10 per match.

Frisco:

Vilka stora skydd!!!

Målvakter
Två landslagsmålvakter. Vilka?

Frisco:

Man får grattulera till årets första seger i en låtsas version av låtsasidrotten.

knaskamilla: Piteå - ÖSK ikväll. Några intressanta namn i ÖSK är Peter Öberg, Jonas Almtorp, Mattias Karlin och Henrik Gradin.

Frisco:

Ja, möjligtvis. Fast jag hade inte tänkt göra ngt av det. Däremot tycker jag att alla ska ta chansen att se hur normal han klarar av att se ut på bilden, så jag lägger ut den igen.

knaskamilla: Om du kört en reprisfråga så. Eller om du haft en egen rubrik från början.

Frisco:

Äh. Tror du att någon hade försökt sig på en gissning? Det tror inte jag.

knaskamilla: Typiskt orutinerat av dig att avslöja din bildgåta=)

Frisco:

Psch. Typiskt MoDoiter. Tycka att det är lustigt att skriva en sak och mena en annan. Humorlöst.

Sv: Södertäjje-MoDo, äckligt disciplinerat?
samjo:

Så du var i Kempis utan att komma fram och heja...vilken stil.

För övrigt, vad det gäller tränarbytet: trodde folk på allvar att MoDo skulle börja vinna alla matcher bara för att Brithén fick gå? Skyller folk på allvar MoDos förlorade matcher på sistone på Pirro? Man kan ju bli mörkrädd för mindre.

knaskamilla: Jag har ju inte ens svarat.

Frisco:

Äh, fusk. Du hade sett bilden förr!

Ja då är man tillbaka igen då efter en roundtripp i Sverige. Hann faktiskt med att besöka metropolen Övik som hastigast i svinkylan och se en usel hemmamatch som i slutsekunderna ändå höll på att räddas.... men så blev inte fallet tyvärr :(
Wernblom kan inte vara matchhjälte alla gånger. Det verkar vara lättare att skjuta mål från halva plan med 5 sekunder kvar mot Södertälje än att sprätta in pucken fri framför Brynäskassen med 3 sekunder kvar...

Oj vad härligt orättvist det hade varit med 4-4 där. Nu har jag varit på två MODO-matcher med min annars inte särskilt hockeyintresserade flickvän. Synd bara att MODO spelat dåligt bägge gångerna (1-5 mot LHC, 3-4 mot Brynäs). Men hon sa iaf att det var roligare denna gången. Kanske hemmaplan gjorde sitt. Hon skrek och levde sig in i matchen. Första perioden var fartfylld och bra. Sedan gick det utför...

Måste kommentera tränarbytet lite också, jag har inte gjort det innan. Jag blev förvånad när MODO-ledningen sparkade Brithén, även om jag hade hört poffa snacka om rykten att Brithén skulle sparkas. Jag är nästan beredd att hålla med Anrell i hans artikel i dagens Aftonbladet. Är hockeyspelare för lata? (Det har ju klagats på att Brithén drillat spelarna för hårt innan). Men bevisligen tog vi SM-silver ifjol. Även om det kanske skurit sig något mellan vissa spelare/ledare på det personliga planet så tycker jag att det var fel att kicka Brithén. Han lyckades iaf få spelarna att vinna på hemmaplan. Med tiden hade man säkert kunnat lösa annat groll också.

Hoppas verkligen att Hedin och Werner får med sig HELA laget nu. Tycker att vissa andra spelare visar tecken på uppgivenhet och det är INTE bra. Visst kan man själv känna sig lite uppgiven som supporter också - speciellt nu - men det är bara att KÄMPA PÅ!!

Lite stats från AB, så är man säker på att det blir rätt...

OS-brons och Stanley cup-silver största meriterna
Namn: Pelle Lindbergh.
Född: 24 maj 1959.
Död: 11 november 1985.
Klubbar: Hammarby 1969?79, AIK 1979?80, Maine 1980?82 (AHL), Philadelphia Flyers 1981?85.
Statistik, elitserien: 31 matcher. 14 vinster, 13 förluster. Höll nollan en gång. 89 i räddningsprocent.
Statistik, NHL: 157 matcher, 87 vinster, 49 förluster. Höll nollan sju gånger. 89 i räddningsprocent.
A-landskamper: 32.
Meriter: Vinnare av Tv-pucken 1975. JEM-guld 1977. Bäste målvakt i JEM 1977. JVM-silver 1978. JVM-brons 1979. Bäste målvakt i JVM 1979, VM-brons 1979. Årets målvakt i Sverige 1979 och 1980. OS-brons 1980. Årets rookie i AHL 1981. AHL:s bäste målvakt 1981. AHL:s bäste spelare 1981. AHL-mästare 1981. Årets rookie i Philadelphia 1983. Rookie all star-team i NHL 1983. Bäste rookiemålvakt i NHL 1983. Bäste spelare i Philadelphia 1983 och 1985. Bobby Clarke award 1985. NHL all star-team 1985. Bäste målvakt i NHL 1985 (Vezina Trophy). Bäste målvakt i slutspelet 1985. Stanley Cup-final 1985

MartinSedin: Det kanske är tur att man inte är journalist när man surfar omkring och samlar uppgifter på diverse mystiska hemsidor.

His international accomplishments were highlighted by the 1980 Olympics bronze medal.

Så långt stämmer det väl i alla fall?

NuMountain: Jag laddade ju frågan redan igår. Lite besviken när jag tittade in i morse och såg att den var obesvarad. Därav reprisen=)

MartinSedin och NuMountain: Enligt www.swehockey.se var detta Sveriges lag i OS 1984 och 1980

Olympic Games Bronze Medal in Sarajev, Yugoslavia, 1984
Goalkeepers: Rolf Ridderwall, Djurgå rdens IF, Göte Wälitalo, IF Björklöven.
Defencemen: Bo Ericson, AIK, Göran Lindblom, Skellefteå AIK, Hå kan Nordin,
Färjestads BK, Mats Thelin, AIK, Michael Thelvén, Djurgå rdens IF, Mats Waltin,
Djurgå rdens IF, Thomas Åhlén, Skelle fteå AIK, Forwards: Per-Erik Eklund, AIK,
Thom Eklund, IF Björklöven, Hå kan Eriksson, Djurgå rdens IF, Peter Gradin, AIK,
Mats Hessel, AIK, Michael Hjälm, MoDo AIK, Tommy Mörth, Djurgå rdens IF, Thomas
Rundqvist, Färjestads BK, Tomas Sandström, Brynäs IF, Håkan Södergren,
Djurgå rdens IF, Jens Öhling, Djurgå rdens IF.

Olympic Games Bronze Medal in Lake Placid, USA, 1980
Goalkeepers: Pelle Lindbergh, AIK, William Löfqvist, Brynäs IF. Defencemen: Sture
Andersson, MoDo AIK, Jan Eriksson, MoDo AIK, Thomas Eriksson, Djurgå rdens IF,
Tomas Jonsson, MoDo AIK, Tommy Samuelsson, Färjestds BK, Mats Waltin,
Djurgå rdens IF, Ulf Weinstock, Leksands IF. Forwards: Bo Berglund, Djurgå rdens
IF, Hå kan Eriksson, Djurgå rdens IF, Leif Holmgren, AIK, Bengt Lundholm, AIK, Per
Lundqvist, MoDo AIK, Harald Lückner, Färjestads BK, Lars Molin, MoDo AIK, Lennart
Norberg, IF Björklöven, Mats Näslund, Brynäs IF, Dan Söderström, Leksands IF,
Mats Åhlberg, Leksands IF.

Frisco: Fantastiskt. Jag som nyss suttit och tittat på alla medaljörer borde ju ha sett det. Haha. Pilkastare.

Martin Sedin: Han näms i alla fall bland medaljörerna, jag utgår från att han var med.

NuMountain: Citronsplitt och Ice-dream=) Det var tider det.

Jodå. Eldebrink tog OS-brons 1984 i Los Angeles.
Spjut, herrar
1. Arto Härkönen FIN 86.76
2. David Ottley GBR 85.75
3. Kenth Eldebrink SWE 83.72

NuMountain: Var verkligen legenden Pelle Lindbergh med i laget? Spelade han inte för Philadelphia Flyers eller möjligen deras farmarlag denna säsong eller tog han steget över atlanten efter denna säsong?

Frisco: Tog han verkligen brons 1984? Men ett brons har han.

1984 i Sarajevo i Jugoslavien

Anders Parmström 1981/82 - 1983/84 Canada cup femma -81, VM fyra -82, VM fyra -83, OS brons -84

Laget:Per-Erik Eklund,Thom Eklund,Bo Ericson, Håkan Eriksson, Peter Gradin, Mats Hessel, Michael Hjälm, Per-Eric Lindbergh, Göran Lindblom, Tommy Mörth, Lennart Norberg,Håkan Nordin, Rolf Ridderwall, Thomas Rundqvist, Tomas Sandström, Håkan Södergren, Mats Thelin, Michael Thelvén, Mats Waltin, Göte Wälitalo, Thomas Åhlén, Jens Öhling.

Sverige tar bronsmedaljen bakom Sovjet (guld) och Tjeckoslovakien (silver). Peter Gradin, AIK, blir bäste svenske målskytt med sina nio mål. Resultaten: Italien 11-3, Jugoslavien 11-0, Västtyskland 1-1, Polen 10-1, Sovjet 1-10, Tjeckoslovakien 0-2, Kanada 2-0.

Övriga vinterOSmedaljörer:

Gunde Svan, 2 Guld, 1 Silver och 1 Brons i Skidor
Thomas Wassberg, 2 Guld i Skidor
Tomas Gustafson, Guld och Silver i Skridsko
Jan Ottosson, Guld i Skidor
Benny Kohlberg, Guld i Skidor

AIK blev Svenska Mästare i ishockey

Bensinpriset räknat på årsmedelpriset: 4,14
Yvonne Ryding vald till Miss Universum
5-öringen och 25-öringen försvinner från Svenskarnas plånböcker.
Melodifestvalen: 1:a, "Diggi-loo diggi-ley", Herrey's, 49 poäng
Julkalender: Julstrul med Staffan och Bengt.

Och att inte förglömma, Frisco, Årets glassutbud från GB-Glass. Se bild.

NuMountain: Rätt, men lite väl lite fakta.

Frisco: Tredjeplats.

Reprisinlägg:
NuMountain: ELDEBRINK tog OS-brons 1984.
----------------
Vet nån resultatet för OS-bronsmedaljören?

Sv: Uppryckning Högardh!
Wewillwintoday: Saxat ut Östersundsposten... äh se länk (elitserien domineras redan av oss).

Uppryckning Högardh!
Saxat från ÖA:

– Det vänder, sa Hedin.
– Nja, sa Högardh och tvekade, men bytte snabbt spår då Wernblom väste:
– Det gör det visst, det. Kom
igen nu.

-----

Frisco:

Ja, man blir nästan lite avundsjuk på folket runt Stångebroån och i Siljansbygden...

« · 186229 · »