1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532582 inlägg · 4126 ämnen
« · 92295 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Hockeyteknik
westerlind:

Russinen ska vara i mammas hembakade muffins annars så får det vara. Helt klart så måste VM fiaskot berott på russinätandet, skamligt av de ansvariga att tillåta ett sådant frosseri!

Har förövrigt en gammal skolkamrat som precis som dig är dubbelhänt och dubbelfotad, faan vet om han inte är dubbelagent också?!

Iaf så skrev han med vänstern, när det var kast med lite bollusling i skolan så slängde han iväg bollen med högern. Kan lova att det var många som var lite brydd över detta! I hockeyn kunde han skjuta åt bägge hållen, när en annan skulle prova en rightklubba så höll man på att ramla i isen och man såg ut som Bambi på hal is.

Så Uffe Dahlén spelar golf han också, ja visst ja ni är ju fjällapor både du och Uffe så nu fattar jag! Min fru är också en sådan däringa fjällapa och har förövrigt gått i samma klass som Uffe på Wargentinskolan eller vad det heter där i fjällapelandet! Numera går hon i samma klass som Kamilla! Världen är bra liten!

Hoppas nu bara att Uffe väljer den rätta vägen och signar på ett kontrakt för Klyktattarlaget ;)

scim:

Jag är själv övertygad om att högerhänta människor också är högerfotade. Fick vid en föreläsning ett mycket fascinerande exempel som jag sedan testade:

Jag kan med min högra fot ganska exakt skriva min egen namnteckning.

Et tu Brute:

Så han var vänsterhänt men inte vänsterfotad?

Jag tror inte det är så hemskt ovanligt faktiskt, jag själv klarar som mike66 säger inte av att göra nånting med "fel" hand, men när det gäller fötterna så är klarar jag saker nästan lika bra (läs dåligt) med båda, även om vänstern är aningen vassare.
Har kompisar där det i likhet med pojken du beskriver är tvärtom.
Finns det föresten ens ett samband mellan att vara vänsterhänt och vänsterfotad? Det skulle vara intressant att se statistik över detta.

Hursomhelst så är sannolikheten att bli vänsterhänt tydligen mycket större om modern är vänsterhänt än om fadern är det (40 resp 8% har jag för mig).

mike66:

Själv är jag till min glädje dubbelhänt. Har provat att byta fram och tillbaks med golfklubban med ungefär samma resultat. Spelade en golftävling på Frösön med Uffe Dahlén och prickade då fågelholken snett till höger från första tee, för att sedan se bollen elegant glida in på plattorna i restaurangen.

Senare fick jag höra av en kompis som känner Uffe att han var lite bekymrad över om jag tyckte illa om honom. Bakgrund: Detta år hade Tre Kronor under stort rabalder laddat genom att äta russin. Sedan fick de fet-däng i VM och fiaskot var ett faktum.

Under golfrundan plockar Uffe fram ett russinpaket och undrar om jag vill ha. Naturligtvis svarar jag då: Russin? Nä, sånt där vågar jag inte äta - Jag är här för att vinna! Vill inte riskera något genom att äta russin - det vet väl du vilka konsekvenser sånt kan få?

scim: Kan du förklara följande då: Tanten är vänsterhänt och totalt ointresserad av sport.

Vänsterhäntheten har pojken ärvt och är naturligtvis högerfattad när han lirar hockey.

Däremot är han ett j**** träben när han spelar fotboll och är fruktansvärt dålig med vänstern.

För att förtydliga så är han inte botten på fotboll men han är enormt beroende av sin högerfot.

westerlind:
Farfar skulle vända sig i graven ;) Alltså, han skulle bli så glad!

Intressant debatt iaf om detta med klubbhandsfattningar. När vi ändå har kommit så här lång i analyseringen så är det lika bra att fortsätta på den inslagna vägen.

Kommer osökt in på ämnet golf! Foppa och golf är ju liksom inne idag och en jätteanläggning är ju som bekant på gång att ta form i detta sköna landskap Ångemanland!

Då kommer man helt ostört in på detta med klubbhandsfattningar igen! Om man tar en ishockey spelare vilken som helst som aldrig någonsin har hållit i en golfklubba. Vi säger att denna hockeylirare skjuter left med en hockey klubba, sätt då en golfklubba i handen på honom och självklart vill han slå åt samma håll med en golfklubba alltså left.

Samma sak med mig och många fler som spelar golf, men för att hitta den rätta svingen så vande jag om mig fast jag var 33 år gammal när jag började att spela golf för ungefär 2 år sedan.

Och numera slår jag med högerklubbor fast jag är en inbiten högerhänt person med stora beskymmer att ens kunna använda vänsterhanden till annat än att hålla i "den" när jag pinkar! Och detta fenomen är mer vanligt än man kan tro inom just golfen!

Jag tror att de flesta kan vänja om sig, om man bara har den rätta viljan och en högrep hemma i garaget!

Et tu Brute: Om jag inte missminner mig så är även förhållandet mellan höger och vänsterhänta 90-10.
Själv tillhör jag de 0.01% vänsterhänta som är vänsterskytt.

westerlind: Jag har lite hörsägen i ämnet, i och med mina, genom åren förtroliga kontakter med materialare inom HV.

När man beställer klubbor i mängd (vilket blir mer och mer ovanligt) så brukade det handlar om 90-10 när det gäller variationen L/R.

Överhuvudtaget så skall detta vara relativt vedertaget i Europa. Och är det så att man är högerskytt så är man också till 99.99% vänsterhänt.

I Nordamerika skall det istället handla om 70-30. Det jag har fått förklarat för mig så beror detta på baseball-kulturen. I Baseballen som introduceras tidigt i skolorna så är det så att slagmannen alltid placeras till höger om "plockarn". Så på ett tidigt stadium vänjs Nordamerikanerna med den fattning som på hockeyspråk är right. Om detta är helt sant vet jag inte, men...it makes sence.

mike66:

Kan inte du skriva på för MoDo? Kan inte minnas när jag sist fick flera begripliga svar i rad på MoDos GB. Tack för att du finns. Ibland behövs det så lite för att man ska bli glad...

westerlind:

Den yttre omgivningens påverkan är mycket liten enligt min egna lilla teori om detta med klubbhandsfattning, medans den inre påverkan är mycket stor och då som förälder!

Man säjj så häär: Redan i mycket unga år och då snackar vi om killar och även då tjejer i åldern 3-5 år. Det går redan i så unga år att kunna förutse om spelaren ska bli leftare eller rightare, med idog inlärningsteknik!

Sedan går det ju givetvis som pappa och förälder att påverka detta iom att man är envis med barnet och hela tiden byter grepp, t,ex om barnet hela tiden vill ta skeden med vänster hand, då tvingar man barnet till att använda höger hand istället. Så fortsätter man i den stilen tills inlärningen sitter i ryggraden likadant med hockeyklubban!

Mina egna barn älskar mig idag för att dom skjuter left! Man är ju int bonne för ingan! Intressant ämne förresten, mycket, och då menar jag det verkligen!

scim:

Det finns säkert dom som tror att många av mina inlägg är ironiska, men det kan jag leva med. Hursomhelst, jag tycker det är lite intressant med höger- och vänsterfattning. Finns det statistik på procenten spelare med right-fattning:
- hela Elitserien
- varje klubb
- varje landskaps spelare upp till t ex 16 år. Så att man kan se omgivningens påverkan(?) på valet av grepp.

Sen till frågan om träning uppförs - Finns det någon förutom NuMountain som är van vid denna spännande specialitet? Lumber Jack?

Jag hoppas att Et tu Brute eller någon annan mästare på statistik ser inlägget och kan ge ett svar.

westerlind: Dessa hockeystjärnor är högerfattade:

Kim Staal
Martin Johansson
Mattias Weinhandl
Fredrik Warg
Peter Hirsch
Johan Agu
Dusan Milo (Enligt eurohockey.net så är han leftare men jag har för mig att han är rightare.)

mike66: "ja skjut stenhårt ja!"

Hahaha, mästare! Okrossbart inlägg. Jag är stum av beundran.

Tänkte härmed kungöra ett mycket svårt beslut för mig att fatta! Jag har Ångemanlandsblod i mina ådror. Har inte orkat prata om detta förrens nu då jag nu defenitivt bestämde mig för att avslöja den bistra sanningen!

Tillbringade mången sommar och mången vinter i den lilla idyllen Nyland hos mina farsföräldrar. Farfar var en inbiten MoDoit fram till hans bortgång 1991 eller kanske rättaresagt en inbiten IFK Nylandit. Men Nylands storhetstid på rinken avtog med åren och därav hans stora engagemang i MoDo.

Vet nu inte hur många av alla MoDoiter genom åren som spelat med högerfattning men i IFK Nyland spelade de flesta iaf med högerfattning på klubban. Det allra vanligaste svar man fick om man frågade en Nylandsspelare om han sköt left eller right var: "ja skjut stenhårt ja" !

Och apropå Ångermanälven så har man både åkt skridskor och skidor ut till lilla-Norge som en liten ö i Ångermanälven kallas för! Åtminstone kallades den så när jag var ung och dum, numera är jag bara dum!

Själv så skjuter jag bara skarpt från höften, stenhårt!

scim:

Hahaha, den viktigaste delen var väl att jag bad om ursäkt för den höga nivån. Eftersom jag är en varm och godhjärtad människa var jag kanske lite för finkänslig i min fråga. Naturligtvis har ni inga spelare. Men vilka hockeyarbetare är höger eller vänsterfattade?

westerlind:

Vilken var egentligen den viktigaste delen i ditt inlägg?

Som svar på din första fråga kan jag säga att MoDo inte har några spelare som är vänster och högerfattade.

ModoAnte:

Nu blir jag lite orolig. Har Länsstyrelsen i Västernorrland fel? De påstår att Höga Kusten finns i Öviks Kommun. Visst ligger Kempis innanför, men det hade väl inte varit så begåvat att lägga den på Ulvön? Kan det för övrigt inte tänkas att en del spelare bor utanför Kempehallen?

Intressant att du riktar in dig på den viktigaste delen i mitt inlägg...

www.highcoast.net/Bilder/kartas.jpg

westerlind: En liten upplysning Övik eller Kempis ligger inte i höga kusten utan norr om den.

westerlind..
den var bra...;0)

Hockeyteknik
Jag kanske är elak och pratar om ämnen som går över er horisont, men jag vill ändå göra ett försök: Finns det någon intressant statistik över hur många hockeyspelare (smicker) i MoDo som är höger- och vänsterhandsfattade? Jag misstänker att de flesta har left-fattning, då det är det naturliga sättet att hålla en högrep.

Nu ligger ju en del lador otillgängligt, ibland i bergsskrevor runt Höga Kusten, så det kan ibland vara nödvändigt att byta grepp. Är det så att spelare från vissa byar dominerar med högerfattning pga detta fenomen?

Finns det också sånt som visar att de som tränat på Ångermanälven är speciellt duktiga på att kriga när det tar emot, dvs har tränat uppförs?

Sv: Pasi Nurminen och Dusan Milo?
visslaren:

För att sammanfatta flera dagars spekulationer, analyser och diskussioner:

Milo är klar för MoDo, men de är inte helt eniga om exakt hur kontraktet ska se ut än. Troligtvis har han skrivit på för 2+1 år, eller iaf för 2.

Glöm Nurminen.

Pasi Nurminen och Dusan Milo?
Kan man få lite insiderinfo om Pasi Nurminen och Dusan Milo? Nådon som vet? Rinner Dusan-fallet ut i sanden eller? Är Pasi Nurminen bara lösa rykten eller ligger det något bakom?
Klart är i alla fall att MoDo behöver en riktigt bra målvakt och någon som kan ersätta Wahlberg. Som Pirre Hedin sa "alla spelare är ersättningsbara utom foppa". Backsidan börjar ta form men jag vill ha kvar Hedin. Hoppas att Dusan kommer iaf. Hedlund blir mog ett utropstecken nästa säsong.
Om någon kan lugna mitt MoDo-hjärta så skulle det vara bra!!!

Sv: Midsommar
westerlind:

Det var just det jag inlägget tänkte på, har aldrig sett det som någon mänsklig rättighet att leka hockeyexpert inför tusentals åskådare (även om jag har lust ibland).

Den här karaktären har MODO-GB:n haft sedan den första dagen. Jag försökte att gnälla lite grann då, men såhärerebara. Gilla läget. Jag har själv ingen lust att bli moderator, och har därför ingen anledning att sitta och begapa ännu en chat-tråd. Jag anpassar mig istället till "GB:ns klimat" och klämmer ur mig mina hockeyvärldsförbättrande skitnödigheter när jag känner för det.

Lumber Jack & ABCD: Nja, det var väl närmast det senaste inlägget hos BIF jag tänkte på, som jag tror har mycket bakgrund i era skriverier...

westerlind:

Vanliga tankebanor om löner och nyförvärv och annat slentriansnack ventileras. Vill man utveckla sig som människa och hockey-analytiker måste man bryta med sina invanda tankemönster för att inte stagnera.

westerlind:

Brynäs GB?
Lillgammal, sa Bull.

Lumber Jack: Själv föredrar jag ett par gamla hederliga Sundins träracers. Snabba som blixten - om jag står på...

Lumber Jack:

Ja, det med. Stavgång är ju inte riktigt lika intressant som skidåkning.

Lumber Jack:

Vet inte varför jag kom att tänka på det, men kolla in Brynäs GB - Där står det tänkvärda saker...

westerlind:

Elan, helst FAS 111:or inköpta på Hjalles sport & fritid vid scims gamla jaktmarker.

Lumber Jack: scimodor?

Lumber Jack: Hur stavar man "skidor" då?

knaskamilla:

För att inte tala om stavning och då främst i samband med skidor...

westerlind:

Får mig att tänka på en period i Kempehallen gång, när de inte hade behövt spola om i MoDos zon överhuvudtaget. Lika konstant som MoDologgan i scums presentation (iaf sist jag kollade, han kan ju ha hunnit byta ut den) befann sig MoDo i Brynäs zon i den perioden.

Lumber Jack:

Bra, LJ, stå på dig! Det där med språket är viktigt.

westerlind:

"... är handsken Kastad"????

Om du tittar riktigt noga så står det "... är hansken ", så det så!

westerlind: Möjligt.

scim:

Det är kanske det som är problemet? Jag hade en gammal Amazon som jag burnade omkring med på Frösön. Den gick fort om det var rakt fram och inga hinder i vägen. Försökte jag däremot att svänga eller ändra riktning, så blev jag omkörd av en barnvagn om jag körde på kontant hög växel, dvs fyran med overdrive...

Jag slutade därför överdriva så ofta. Det borde du också göra...

westerlind: MoDo har ju en tendens att hålla en konstant hög växel när man befinner sig i anfallszonen...

scim:

Hahaha, ser att den tidigare så nyskapande bilden ersatts av en som om möjligt är ännu mer oharmonisk. Fegis. Bildväxlingstakt på 1 sek/bild? Måste blivit något fel här. Den vederstyggliga bild jag nu tvingas utstå växlar lika ofta som MoDo är i anfallszon i Gavlerinken...

westerlind:

"Hahaha, tycker alltid om när du skojar. Är han sponsad av Barnfilmklubben eller Svenska Epilepsiförbundet? Tror det blir svårt att knäcka mina legendomspunna bilder."

Med en bildväxlingstakt på 1sek/bild så måste man nog vara väldigt klen i sinnet för att riskera epileptiska attacker.

knaskamilla: "Har du missat allt av relevans här i världen?"

Där kan du ha rätt för en gångs skull. Det är inte alltid lätt att bibehålla en hög nivå när man försöker att kommunicera med människor från exotiska kulturer. Men jag ger mig inte, någon gång kommer jag stöta på någon fler MoDoit än dig med ett uns av vett.

"Har du tänkt på att scim är MoDorator? Sådana ska man hålla sig väl med."

Varför det? Runt dessa två artister ligger ett djupt mörker från Skuleskogen - Känner en ännu större plikt att försöka överbringa lite finkultur från Brynäs när jag träffar på såna där personer...

"För övrigt är hans presentationsbild mycket finare än din."

Hahaha, tycker alltid om när du skojar. Är han sponsad av Barnfilmklubben eller Svenska Epilepsiförbundet? Tror det blir svårt att knäcka mina legendomspunna bilder.

Men visst, som alltid: En Brynäsare klarar av det...

westerlind:

Har du tänkt på att scim är MoDorator? Sådana ska man hålla sig väl med.

För övrigt är hans presentationsbild mycket finare än din, men jag undrar var de väldigt pedagogiska scim-bilderna tagit vägen...

westerlind:

Har du missat allt av relevans här i världen? Du borde titta på Staffan på teve lite oftare. När han jagade folk i På rymmen hade han t.ex. MoDo-keps på sig.

Lumber Jack: "Björnes, hummm, är hansken kastad ??? "

Hejsan grabben. Är Staffan Ling MoDoit? Där steg ni i aktning direkt! Staffan & Bengt är liksom "Vilse i pannkakan"en av förklaringarna bakom min harmoniska uppväxt.

"...är handsken Kastad"? Heter det inte "Härningen är kastad", eller "Kamilla acta est" som de säger på utrikiska...

westerlind:

Björnes, hummm, är hansken kastad ???

Här är man uppväxt med kvalitativa bildningsprogram som Sant & sånt med den eminenta MoDo-iten Staffan Ling bakom spakarna!!

knaskamilla:

Frikadeller - kokta köttbullar av företrädesevis kalv- eller fläskfärs, dock ej i Danmark där de är stekta.

Rutten haj... Island under dansk flagg ... Hamlekopplingt... dessa finkulturella disskusioner som hela tiden poppar upp på denna GB...

Sv: Ingen milo eller Nurminen?
NuMizz:

Vad har Rudolf för icq-nummer?
Ja vill oxå mezza! *ler* ;.:-))D

micke:

Intressant iakttagelse av Percys ehh...pungstorlek. Det öppnar ju onekligen upp en del nya perspektiv, vi får väl hoppas att pengastinna danska företag som Codan och Carlsberg äntligen kan få upp ögonen på skåningarna så att de släpper supporterskapet till sina egna underpresterande fotbollslag.

Det känns ju ganska meningslöst att gå omkring och hålla på lag i Sverigeeliten när de på andra sidan sundet har Champions Leaague-certifikat.

scum of the earth:

Tack för ditt vänliga meddelande. Emellertid förstår jag som vanligt ingenting av vad du säger. Tycker det borde finnas någon sorts filter mot MoDo-anhängare. Eftersom jag är vänlig och snäll av naturen har jag ändå beslutat mig att gå i svaromål mot dina infantila anklagelser. Varför påminner du mig om Eilert Pilarm? Borde vara reserverat för GLMC, jag vet.

Förstår ändå inte hur du kan jämföra min eleganta presentation mot din epilepsiframkallande fjårtis-kavalkad... Obegripligt.

« · 92295 · »