1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 535127 inlägg · 4128 ämnen
« · 176265 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Sveriges bästa ishall
NuMountain:

Nej, men punkteringen skulle visst lagas ändå...

westerlind: Då är det nog bästa att ni har kvar den hallen för alltid.

NuMountain:

Hmm, jag kan väl medge att Gavlerinken inte helt motsvarar min drömbild av den perfekta ishallen, men den är ju snygg i varje fall.

Och så älskar jag doften som sitter i väggarna. Av SM-guld.

NuMountain:

Går det inte fortare att ta sig hem om man sitter kvar i bilen?

knaskamilla: Jag med. Då mådde jag så dåligt att jag inte kunde gå ur bilen på väg hem ens. Det är säkert det.

NuMountain:

Synd att man var där en beryktad match när det handlade om ett guld.

westerlind: Jag tycker att Gavlerinken är en jättegrotta. Det är iofs roligt att ta ettt par rundor i den vid periodpause och kanske handla en korv i en av de små kioskgrottorna. Sen verkar det vara sjuhundra meter över till motståndarstå, men jag har hört att det finns folk där faktiskt. Bra med plats för bortalagets ståfans i alla fall och de gånger jag varit där så har jag haft skoj även om utfallet i matchen inte alltid varit det bästa. Synd att man inte vara där den beryktade matchen när "luften gick ur" hemmalaget.

NuMountain:

Omoget att bedöma en ishall pga av att ni alltid förlorar där. Men i Kempis uppvägs väl det av att du har skojigt med dina kompisar?

NuMountain:

Hallar som är lätta att döma ut: Timrås och Umeås gamla. Delfinen var heller ingen höjdare. Ska bli intressant att se den nya arenan där uppe.

(Favorithall? *tänkatänka* Kempis.)

knaskamilla: Självklart. Själv mår jag dåligt i Gavlerinken och bra i Kempis.

westerlind & NuMo:

Fast å andra sidan kan man ju diskutera ishallar i alla fall, utifrån ett "vad tycker jag om de ishallar jag varit i"-perspektiv. Sin egna favorithall, helt enkelt.

NuMountain:

Jo, det är sant - det är nog få som varit i alla hallarna. Det är möjligen endast såna som grabben från Lund, han från Nygatan, 65 Selander, Tommy Lindström (BIF) m fl som skulle kunna ge några bra svar på den här frågan.

Tänkte'nte på det.

westerlind: Eftersom det är väldigt få som faktiskt har varit i alla hallarna och dessutom så många gånger i olika förhållanden vad gäller slutspel osv. så kanske det skulle göras en undersökning där alla får lämna ett betyg på sin egen hall. De flesta är troligtvis ärliga på den punkten. Har man en lada till hall så är man nog knappast så stolt över det att man helst av allt inte vill ha förbättringar. En sådan undersökning kanske går att fixas på en egen plats på HS. Det skulle faktiskt vara ganska intressant att få veta.

Hmm, känns som det här är lite för ambitiöst att diskutera den här tiden på dygnet. Vi kanske ska bordlägga ärendet så länge?

NuMountain:

Ja, jag är bara rädd att vi fastnar i en polsk riksdag i vad som ska tas med och inte. Det är kanske bättre att vi använder kriterierna som förslag på vad man kan motivera sitt val med? Om vi börjar rösta så kan vi utveckla det hela efter hand. Antagligen kommer det fram t ex tre hallar som får markant fler förespråkare än de andra. Bland dessa tre kan sedan alla rösta.

Här kommer rösten från Stadshagen: Jag har inte sett så många ishallar, men jag säger Johanneshov. En lämpligt stor, bra utformad ishall där det kan bli fantastisk stämning. Men då beror det på de bortalag som har många supportrar som är tillresta eller bor i Stockholm.

westerlind: Inte för att frågan måste tas bort. Den kräver bara en förtydling så att alla förstår och svarar på samma sätt. För mig så är frågan om en kunnig publik samma som undersökningen om vem som är den mest överskattade spelaren i ES. Nämligen; omöjlig att svara på, innan man förklarat vad man menar.

westerlind:

Jaja. Skit i bedömningen. Jag bara undrade, av ren nyfikenhet.

knaskamilla: Ska jag svara en gång till? Jag sa att frågan kunde tas bort.

westerlind:

Det känns som att du antydde att NuMo var oroad över Kempispubliken. (Det vet vi ju alla vad Kempispubliken är känd för.) Jag undrar dock: vad är en kunnig publik? En som håller tyst när de går på hockey?

NuMountain:

Hahaha, är du oroad för någon speciell publik? OK, den kan nog tas bort. Man kan ju istället bedöma hur sportslig publiken är, men det kan ju inräknas under bemötande.

Som sagt, det är framkastade förslag - det är bara att såga det som är fel.

westerlind: Kunnighet om hockey. Den floskeln får tv-kommentatorer och liknande stå för. Ska det vara medelkunnighet eller gapet mellan den som kan mest och minst, eller vaddå?

Sveriges bästa ishall
Kul att du drog igång debatten om snyggaste tröjan, Frisco. Det ger mig genast idén till något som vi rent allmänt funderat kring förut - vilken är sveriges bästa ishall?

Vad är det då som ska avgöra? Jag kommer på följande kriterier:

Byggnad
- storlek (lämplig i förhållande till publikantalet.)
- ståplats (trivsel, utrymme, position, närhet, synfält)
- sittplats (trivsel, stolar, närhet, synfält)
- utseende
Är det en imponerande, snyggt formgiven eller på annat sätt inspirerande byggnad som gör att du spontant känner "Oooj!" när du närmar dig ishallen?

Publik
- stämning, engagemang, inlevelse
- bemötande av egna och andra supportrar
- kunnighet om hockey

Totalupplevelse
Om allt det här vägs in vad blir ditt totala intryck?

Kommentar: Ska publiken räknas in i intrycket? Jag tror det - jag inbillar mig att stämningen påverkas av arkitektur och kringarrangemang. Jag menar inte att dessa faktorer ska betygsättas efter någon fyrkantig betygsskala, bara att vi kan ha dem i tankarna när vi gör vår egen subjektiva bedömning:

Helt enkelt varför tycker jag bäst om ishallen X?

Hmm, känns lite för ambitiöst och byråkratiskt - vad tycker ni: Vilka faktorer saknas och vilka ska bort?

Sv: ELITSERIETRÖJSRANKING
Lumber Jack: Vad har jag för fel på mina designkunnigheter? Är inte Leksands snyggast?

Frisco:

Fult i alla fall.

knaskamilla: Men hans benskydd matchar ju med klubbmärket på ärmen och de andra killarnas skridskosnören.

Frisco:

Fast målvakten till höger borde nog ha gjort lite mer som målvakten till vänster när han valde benskydd...

Frisco: vacker men enkel ;)

Denna version av Hammarbys tröaj är väldigt vacker. Vilket år? Vi snackar säsongen 96/97. Vilket år tröjan egentligen är från vet jag inte. Den lila färgen på byxorna är inte samma som den FBK numera har=))))

1.Brynäs
En mkt klassisk matchtröja å klassiska märket
2.Leksand
Samma sak med Brynäs tröjan klassisk
3.MIF Redhawks
Äkta cool NHL tröja Nackdelen e Reklamerna annars en NHL tröja me snören m.m
4.Södertälje
ahhh d klassiska S:et
5.HV 71
klassisk fin modern
6.Djurgården
Den gamla vanliga tröjan fin fast guldsiffrorna e inte ok
7.Luleå
Den gamla vanliga Lule tröjan från Norrland
8.MODO
Röd å tråkig me sitt tråkiga märke
9.Linköping
Tröjan e fin fast Märket e försräcklig
10.Timrå
Vart tog märket vägen!?
11.Frölunda
Märket fin men d e fö mkt reklam
12.Färjestad
Gult å lila Fult förfällig

westerlind:

I aim to entertain (get decapitated) :-)

westerlind:

Julens glada budskap kan ha påverkat...eller också har det helt enkelt med utseendet på elitserielagens tröjor att göra.

Nämen, nämen vad är det här?

Frisco: Du rankar Brynäs tröja som nr 3! Jag blir alldeles tårögd av rörelse.

Björn & knas: Vad säger man om er då? Ni utnämner utan att tveka Brynäs tröja till den snyggaste. Mitt hjärta blir varmt och jag ler: Är det julens glada budskap som får er att säga såna fina saker?

Här är min lista på de fem första. Ni hade så bra formuleringar så jag har oftast stulit bland dem.

1) Brynäs IF
Omutbar nostalgi, givetvis. Själv har jag som opartisk bedömare alltid tyckt Brynäs tröja vara den oslagbart snyggaste, främst pga de underbara röd-gula axeloken. Men den har också i övrigt lyckats hålla en klassisk och stilren utformning där klubbmärket är framträdande. Reklamen har också passats in på ett bra sätt, så att den inte som för en del andra dräkter får tröjan att påminna om en julgransplundring.

2) Djurgårdens IF
Stilren, hyfsat reklamfri och så pass drygt överlägsen som man förväntar sig en 08-tröja att vara.

3) Malmö
Stort fräckt klubbmärke. Lite reklam. Snöre i halsen. Väldigt snygg. Även fast det inte påverkar min syn på designen så känns det pinsamt med det engelska namnet: Fjortis-varning.

4) Södertälje SK
Klart nedköp fran ifjol, iaf vad det gäller hemmatröjan. Nu känns det lite mer som att man kör nostalgi för nostalgins skull. Jag gillar givetvis anspelningen på Stålmannen.

5) HV 71
Sveriges fulaste klubbmärke? Så vulgo att man bara måste älska det. Man behöver inte ta hjälp av årtalssiffran för att ana när det här är skapat. Underbart. Tröjan i sin helhet försvarar en femteplats. Och som Björn säger: Omutbar nostalgi.

I övrigt har jag liksom Björn svårt att förstå skönheten i Leksands dräkt. Däremot gillar jag den skarpt som klassisk hockeytröja och hoppas att de krigar för att behålla den. Politiska ställningstaganden tycker jag själv inte är så oerhört avgörande när jag bedömer design... ;-)

Björn VII:

1) Timrå IK
Less is more. Mycket stiligt med TIMRÅ skrivet över bröstet. Reklamen smälter in bra.

2) Södertälje SK
Helt klart läcker!

3) MODO Hockey
Bra förutom det underdimensionerade klubbmärket samt reklamen som inte smälter in i tröjan.

4) Brynäs IF
Klassiskt stilrena. Minus för strålningsvarningen på bröstet.

5) Djurgårdens IF
Stilren och allmänt helt OK tröja!

6) Luleå HF
Har samma problem som MODO med reklamen, den står ut. Oerhört töntigt märke!

7) Leksands IF
Stilren men ack så trist.

8) Malmö IF Redhawks
Jag tycker inte svart fungerar på en hockeydress. Stort men fult märke.

9) Linköpings HC
Brithén leker med Paint (på sin höjd).

10) HV71
Märket är ett uppenbart WordArt-missfoster, vem är den skyldige prao-eleven?

11) Västra Frölunda
Plottrig reklam och hiskeligt märke. Indianer i Göteborg? Varför?

12) Färjestad
Jag visste inte att kräkmedel fanns i textilform.

NuMountain:

Instämmer. Fast om vi ska diskutera tröjor som inte finns i elitserien längre så håller jag nog också på ngn AIK-tröja, t.ex. (trots de fula färgerna).

(De där tumtröjorna gjorde verkligen inte bärarna vackrare!)

Björn VII:

Om du du skulle få lös två tröjor för din själ, köper jag den ena med mitt samvete som betalning.

Lumber Jack & NuMountain:

Finns det en tröja i hockeyhistorien som man skall slänga på sig i en sjunde, avgörande SM-final så är det oundvikligen nummer 3. Jag har sagt det förut och säger det igen: säljer min själ för ett original-ex. av den där tröjan.

NuMountain:

Jag vet en jag skulle vilja se iförd en dylik tröja.

NuMountain:

Åter igen en klockren analys.

NuMountain: Men jag gillar inte den här. Det finns de som skäms när de tvingas ha den.

NuMountain: Fast jag gillar den här också.

knaskamilla: Den här är snygg enligt mig.

Björn VII:

Äh. Alla är fula, förrutom Brynäs. Och Djurgårdens, som är lite mindre fula. MoDos skulle vara snygga om det inte vore för all reklam och det fåniga lilla klubbmärket. Färjestads har iaf äckligast färgkombination - utan konkurrens.

Curt Lundmark
Är det bara jag som är trött på att höra ständiga bortförklaringar varför Tre Kronor gör noll mål och förlorar matcher. Går han på lyckopiller eller? Jag tycker det låter löjligt som han går på. Sen kan man se ljuspunkter, men sa han något negativt på hela matchen?

Frisco:
Snäla, snälla Frisco, slå dig inte in på en designkarriär, jag önskar dig framgång i dit liv.

Luleå heter något med björnar men har en gäspande säl med huggtänder på magen, makalöst! Leksands tröja är helt klart överreklamerad, det f.d. ES-laget AIK har snyggare tröja, fast de är ju inte med i så här fina sammanhang längre.

Två andra lag som är värda att nämnas i tröjsammanhang är Brunflo och deras makabert fula Storsjöodjur och Nylands"tuffa" tröjor med ett par mörtar på (eller är det surströmmingar?).

Frisco:

1) Brynäs IF
Omutbar nostalgi, men skulle jag verkligen få välja så hade jag satt in Godtemplarna här vilken dag som helst.

2) HV 71
Omutbar nostalgi, för oss som började se på hockey på 80-talet alltså. Klart stilrenast idag och bortatröjan är överlägset snyggast av alla i ES.

3) Djurgårdens IF
Stilren, hyfsat reklamfri och så pass drygt överlägsen som man förväntar sig en 08-tröja att vara. P.S..don´t mention the Joker.

4) Södertälje SK
Klart nedköp från ifjol, iaf vad det gäller hemmatröjan. Nu känns det lite mer som att man kör nostalgi för nostalgins skull. Ett byte till med "S":et bibehållet skulle jag nog vilja kalla det för: vedervärdigt.

5) MODO Hockey
Mycket snygg tröja, men alldeles för mycket ful reklam och en gräslig logotyp hindrar den från att inta den givna förstaplatsen.

6) Färjestads BK
Punk destillerat och inverterat i hockeytröja.

7) Linköping HC
Jim Brithén leker med Photoshop.

8) Luleå HF
Snygg tröja, ful valross i mitten.

Missar slutspel:

9) Timrå IK
Brutalt snygg dräktstöld i grund och botten, men ryktet om W/Ö-spelarnas festande verkar manifestera sig i form att de glömmer att ta av sig matchtröjan när de rusar till toan dagen efter. Tyvärr.

10) MIF Redhawks
Oundvikligt pisk på smärtsamma ställen för brottet mot skåningarnas rättigheter - nämligen att prata engelska. Det går bort.

Relegering, degradering, matchstraff...

11) Frölunda
Haha.

12) Leksands IF
Man kan inte använda en uppvärmningströja som matchtröja, punkt slut. Minus också för de snuskiga nationalromantiska odalrunorna i märket. Leksand behöver mer Rosengård.

Sv: MoDo-DIF
Frisco:

Jag tror bestämt att du har rätt. Han tyckte nog att han var cool då.

Frisco:

Känner igen honom, jag tror att det är domaren som aldrig erkänt att den förste spelaren han gav matchstraff i den matchen faktiskt lyckades snacka fram en DIF-utvisning efter D.Sedins "brutala" crosschecking på Tommy S.

Skulle även kunna vara domaren som tar matchstraff på en situation han aldrig såg i matchen mot VIK tidigare samma säsong. Fjant, skulle han också kunna kallas.

ELITSERIETRÖJSRANKING
1) Leksand
Stilren tröja. Ser ut som den alltid gjort. Det luktar hockeykultur lång väg när man ser den tröjan. Härligt. Men jag tror inte många vet att Leksand har haft Gevaliareklam på tröjorna.

2) Malmö
Stort fräckt klubbmärke. Lite reklam. Snöre i halsen. Väldigt snygg.

3) Brynäs
Klassisk tröja som håller än idag. Snygg! Dock ej deras nummer 21.

4) HV71
Snygg tröja där loggan framträder stort. Jag tycker den tröjan är väldigt snygg. Nr 60 däremot inte lika vacker.

5) Södertälje
Det stora S:et, en vacker klassiker.

6) Luleå
Ganska stilig tröja. Har fått för mig att den har mörkare röd färg numera.

7) Djurgården
Inte lika stilfull som när Tumba och grabbarna lirade men den håller. Hur många komemr ihåg det året när Djurgården hade Löfbergs Lila som sponsor och tröjan såg lika sumpig ut som FBKs gör nu?

8) MoDo
Alldeles för litet klubbmärke. Dock snygg röd färg. Alldeles för mycket plottrig reklam.

9) Frölunda
Som Modos. För mycket plottrig reklam. Man saknar kanske armreklamen: FIB AKTUELLT?

10) Linköping
En helt tillintetsägande tröja.

11) Färjestad
Lila och gult. Två helt opassande färger. Spelarna ser ut som seriefigurer på isen och Jörgen Jönssons gnäll passar ej ihop med designen.

12) Timrå
Ser ut som jag vet inte vad? En totalt misslyckad tröja. Den absolut fulaste tröjan i elitserien. Det enda plus jag kan hitta är det klassiska TIMRÅ som står på bröstet. Men det syns knappt bland allt annat.

knaskamilla: har för mig att nån fick åka polisbil från Kempis då. Har jag rätt?

MoDo-DIF
3-3, Samuel Påhlsson!

Jupp. Nostalgi.

« · 176265 · »