1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533281 inlägg · 4126 ämnen
« · 95279 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Värvningen av Karlin...
JK:

Väldigt många har ju hävdat att det var Bräkis defensiv som förstörde kanins offensiv.

Om han kommer får vi väl se. Jag hoppas i alla fall på att han har en offensiv om han kommer. Om.

JK: Tänker inte gå i polemik med dig om du har bestämt dig för att han är värdelös. Min filosofi är ändå att om han platsar så är han en förstärkning. Samma filosofi har Modo.

Taddy: Ändock. Han var ordinarie och bara 17-20 år. (om ens det.) Matcherna han verkligen fick sitta bredvid och titta är inte så många som du vill.

NuMountain: Och vilken roll har du tänkt att han ska ha? Någon målskytt är han då inte.

NuMountain:

Var ju inte direkt så att han rosade marknaden och att han inte fick sitta på sidan ibland.

Om vi säger som så, han var inte totalt given i uppställningen.

JK: Han platsade utan problem i Modo under hela sin seniortid. Platsar han inte nu så ska du få en tomat av mig.

NuMountain: Precis. Karlin har varit misslyckad under hela sin seniortid... Så vad är det som säger att han kommer få sitt genombrott nu?

JK:

Vad jag förstog efter att ha pratat med folk på Öa så hade han ritat på för modo men modo lär väl knappast gå ut med något innan Karlin ordnat det med Boston.

Sedan kan det vara så att de bara lurade mig eftersom jag tjatar en del om vad de hört för något.

Eller varför inte att de ser Karlin som 1:e center och tänker släppa det hela som en bomb tillsammans med ny målvakt *ler*

JK: Din prognos är alltså att Karlin inte kommer att platsa i laget?

Sv: Hockeyhelg i Övik
Frisco: Kul hockeyhelg med härlig förstamatch. Lite opsykologiskt upplagt spelschema kanske. Hoppas ändå ni kan knipa poäng i övriga matcher...

Sv: Utveckling av hockeyn
Frisco:

Javisst, varför inte klippa till på skarpen? Hockey på bandyplan skulle vara spännande att se. Möjligen kan vi tillåta mer än fem spelare i varje lag...

Värvningen av Karlin...
Varför har inte MoDo gått ut med nyheten? Är det kanske inget annat än ett rykte? Får verkligen hoppas det... T.o.m Patrik Wallenberg hade varit en bättre värvning.

Hockeyhelg i Övik
Hockeyhelg i Övik:
To 2002-12-05 19.00 Kempehallen MODO Hockey - Brynäs IF
Fr 2002-12-06 19.00 Kempehallen Örnsköldsviks SK - Huddinge IK
Lö 2002-12-07 15.00 Kempehallen MODO Hockey - MIF Redhawks
Sö 2002-12-08 16.00 Kempehallen Örnsköldsviks SK - Piteå HC

Om det blir långtråkigt mellan matcherna är det säkert junismatcher under helgen också och kanske en The Redsmatch?

westerlind: En fotbollsplan har ju inga bestämda mått. Jo max och minimimått men inga exakta. Förstår inte varför det inte kunde vara lite variation på måtten inom hockeyn också?
Är planen mindre blir ju målen procentuellt sett större=)

westerlind:

Jag skulle chansa på att om man bara ökade målen med 2,5-3 centimeter åt höger vänster och uppåt. (Typ alla håll dock ej neråt och bakåt) så skulle det bli otroligt mycket mera mål.

Frisco:

Nä, NHL-mått vill jag inte ha. Jag tror att en av anledningarna att Sverige har så många skridskostarka och artistiska spelare är att det finns spelytor som tillåter det.

Annars älskar jag nya idéer, om det inte rör sig om pajasgrejer för sponsorerna.

Jag tillhör för övrigt den promille som gillar mycket av Fagerlunds idéer och hans vilda utspel...

Vad tror du om större målburar då?

westerlind: Istället för att ha kalk i ismaskinen kan man väl lika gärna ha i kol? Jag är för variation. När Malmö för några år sen ville ha NHL-mått på sin rink i Isstadion var jag en av förespråkarna. Vad gjorde Fagerlund? Skrek rakt ut (idén var ju inte hans).

westerlind:

Visst finnes Tjobba passen kvar i minnet.
Även finnes Icing Lodde kvar någonstans i huvudet.

Men du som BIF'are har säkert någon match, sekvens eller liknande som fått dig att kanske kalla en modospelare kass fastän han inte direkt gjort sig förtjänt av det namnet.

(Werners missa pucken vid straff skulle fått en sådan av mig om jag vart i kempis och hejjat på motståndarna.)

poffa & Taddy:

Ääh, nu blir jag lite besviken, det här trodde jag inte om er. Här försöker jag föra fram lite nya idéer som kan utveckla hockeyn, och ni inriktar er på att börja tjata om småfel på en av Brynäs alla stjärnor.

Vill ni ändå analysera intressanta spelsituationer kan ni väl lite närmare beskriva en MoDo-specialitet - Tjobba-pass?

Frisco: Svart is är en spännande idé, men jag är lite osäker på om den är så lyckad. Tror du inte många redan nu misstänker att MoDo åker skridsko på asfalt?

Taddy:

Antalet icingar var 8 och dessutom spelade han fram till ett av MODO:s mål.

Förmodligen var detta en av de bästa matcher som icingdjoos spelat i Kempis. Det fanns en sån glädje och frenesi i hans spel att man blev alldeles förstummad.

Själv har jag väl ansett Djoos som en före detting sedan Sweden Hockey Games för fyra år sedan. Finland leder med 5-4 (tror jag det var) det är 10 sekunder kvar, Sverige spelar 6-4 sedan en finne kastat handskarna. Djoss får pucken i högerbacksläge, kan avancera minst tre meter utan att ens se en finne, har pucken på forehandsidan, 6 sekunder kvar och vad gör drummeln? Jo han lägger över pucken på backhand och flippar pucken med knapp styrfart en halvmeter utanför. Den finske målvakten, de finska försvaranrna, den finska publiken, ja till och med Djoos medspelare står och skrattar åt det pinsamma försöket. Ridå, god natt och tack för den!

westerlind:

Har du varit i kempis under vissa av Djoos bästa matcher????

Vi hade hakat upp oss en gång på honom och räknade lite luriga saker.
Han lyckades denna match skjuta pucken över sarg 3 gånger. Slå (Nu minns jag inte Icing antalet men det var ett antal) samt missa en straff.

Då blir man hur bra man än är, ihågkommen av motståndarfans som en Icingman eller fimmelkuse.

Kan lungt säga att jag för ett antal år sedan skulle hoppat av glädje om Djoos gått till modo. Men som det är nu känns det som (har iof känts så i 2-3år) att han måste sjunka ner i träsket snart.

poffa, Frisco, NuMo, taddy & ami m fl:

Hahaha, varför ska stora artister alltid drabbas av avundsjuka?Visst kan jag påminna mig att Djoos någon gång slagit pucken till icing. Men vad beror det på? Målet är ju för litet! Det krävs ingen större talang för att mota pucken, när buren är stor som bakluckan på en amazon. Ett bra bevis är väl att ett lag i Elitserien kan ha en dansk som målvakt.

Nä, förstora målet ordentligt - Vilken dramatik skulle det inte bli om vi hade fotbollsmål i rinken? Straffar skulle nu få en helt annan dimension. Tänk att få se målisen slänga sig upp i krysset och rädda...

Sv: Nya Arenan Igen
Taddy: Jag har också svårt att se att arenan kan vara färdig redan 2004. Är det inte så att arenan ska ligga där cementa nu ligger och cementa har sagt att de vill vara kvar till 2006?

Dessutom har Fjällräven råd att betala dessa 30 miljoner som det pratas om i dagens tidning?

Nya Arenan Igen
Känns inte som om detta skulle gå, och är inte Fjällräven en lite väl liten sponsor.

www.oea.se/lokalt/927.html

poffa:

Annars tycker jag en transparant puck med blinkande rött sken på vit is vore ganska bra. Då kan nog till och med de med ledsyn se pucken.

Frisco:

Ja, naturligtvis är det så vi vill ha det. Varför tänkte jag inte på det?

poffa: Svart is, vit puck mmmm.

NuMountain:

Jaha, är det spelsinne man behöver. Ja, då förstår jag att inte Djoos hänger med.

En rolig sak vore väl att göra pucken endera vit eller genomskinlig. Det tror jag skulle vara roligt.

westerlind:

Kanske skall göra den självlysande så att brynässpelarna ser pucken när modo snurrar upp backarna på läktaren?

Angående Molin snabbhet så tror jag att molin nästa säsong drabbas av en skada tidigt och inte spelar mer på hela säsongen.

Däremot kommer väl soling att göra en massa poäng.

Pucken är bra som den är, allt som behövs är lite spelsinne så vet man var det är ändå. Jag som är halvblind brukar allt som oftast vara den som vrålar MÅÅÅL! först. (Oavsett om den går in eller inte.)

westerlind:

Håller med dig till fullo. Jag har alltid svårt att se var teknikern Djoos har pucken. En sådan snabb och säker spelare på att göra icing tror jag inte det finns i denna värld. Okej, kanske Jesper Jäger i Löven men annars är Djoos oslagbar. Man hinner knappt se pucken, man hör bara icingavblåsningen.

westerlind:

Självlysande puck kanske inte är så dumt. Men att göra den större.....

Själva tjusningen med hockey är väl att det går fort, eller?

När det gäller Brynäs snabbhet så kan du väl be Molin att sakta ner farten lite så är saken klar. *ler*

Eller det kanske är glasögon du behöver? Själv brukar jag bara ha problem att se pucken när jag ser hockey på TV. Kameramännen har tydligen en liknande åkomma som du.

Mitt tips till SM-final 02/03:

Djurgården-MODO

Brynäs tror jag hamnar i nedre delen av tabellen. Kanske kniper ni sista slutspelsplatsen.

Utveckling av hockeyn
Jag har lite svårt att se pucken ibland - När Brynäs spelar går det så fort. Skulle vi inte kunna göra som i bandyn, dvs ha en större puck? Självlysande röd färg kanske också kunde vara bra?

Sv: Karlin skrev på idag.
poffa:

Nu skall jag klargöra detta mad övergångar och rätta mig själv (det här börjar bli pinsamt):

Tiden för övergångar till NHL är 16 maj till 15 juli. Därefter får spelare som dratfats i årets draft gå till NHL under perioden 16 juli till 15 augusti.

Vad det gäller fjortondagarsregel som jag skrev om så har den ändrats till 5 vardagar. Detta gäller dock inte målvakter precis som någon tidigare påstått. En namngiven målvakt får flytta mellan nuvarande förening och underliggande förening utan att dessa fem vardagar gått. Det gäller dock inte vid övergång till någon annan förening.

Vad JVM anbelangar så har det vad jag kan utläsa ingen betydelse för övergångar. Det som jag angett ovan gäller även då.

Man har däremot rätt att placera fem A-juniorer (19 eller 20 år) i underliggande seriespel i seniorishockey. Dessa fem kan stanna fram till 31 januari och sedan plockas tillbaka eller bli kvar hela säsongen. Men fortfarande gäller fem vardagar.

Nu har jag nog fått med allt. Puh. Hoppas att ni har översyn med att jag vilselett er lite längre ner.

poffa: Apropå lag som spelar med fyra femmor (eller inte gör det). Jag är rätt säker på att Luleå hade 8 backar anmälda till de flesta av slutspelsmatcherna mot Modo. Sedan om de utnyttjade alla är en annan fråga. Men teoretiskt sett så är det ju möjligt att rulla på fyra hela kedjor. Det krävs dock att alla backpar är ungefär lika bra och att ingen av backarna tar illa upp av att få så lite istid.

Jag håller med dig om att tre backpar (+ en reserv) är den bästa lösningen för tempots skull (och jag tror även spelarnas självkänsla blir bättre då). Taskigt för den 7:e backen, men that's life. Hållberg börjar snart ligga farligt nära den platsen i FBK's backuppsättning. Nu när de värvat Olausson så ser de ruskigt starka ut.

Frisco:

Ahh, se där. Ett tillägg till regelboken som jag missat. Jag läste bara ur min regelbok och missade helt tävlingsbestämmelserna.

Detta är med andra ord en ny regel som började gälla för den gågna säsongen.

Ja, då vet jag inte vad som gör att man inte spelat med fyra fulla femmor.

Men nog tycker jag det verkar tveksamt att spela så. Jag ser hellre tre backpar och fyra kedjor som man rullar på. Annars blir tempot på backsidan för dåligt.

poffa: Regeln med max 20 spelare/match kände jag inte till. Räknas verkligen målvakterna in i dessa 20? Det skulle ju betyda att man inte kan ha några reserver på bänken. Det brukar väl vara en backreserv och en forwardsreserv i varje match? Dvs 7 + 13 = 20. Fast med två målisar blir det då 22. Det sistnämnda skulle alltså gälla för en internationell match och inte en Elitseriematch om jag tolkat dig rätt.

Och precis som jag skrivit detta ser jag i mitt HockeyLIVE-fönster att Frisco redan bringat klarhet i historien. Det är alltså 20 utespelare och 2 målisar som gäller även i Elitserien...som jag trodde.

poffa:

ctrl c ctrl v
www.swehockey.se
Tävlingsbestämmelser 2001/2002
Fastställda 2001-08-24
§ 1:6 ANTAL SPELARE
Förening har rätt att i varje match använda sig av högst 20 spelare, varav två målvakter vid matchstart.
För Elitserien, Allsvenskan Norra, Allsvenskan Södra, Super Allsvenskan J20 SuperElit, och
J18 Allsvenskan, skall det alltid vara två målvakter. Här inkludera s även Play Off och kvalserier till
nämnda serier. Beträffande antalet spelare för övriga matcher får SDF bestämma om föreningarna skall
ha två målvakter vid matchstart.
Kommentar: För Elitserien, Allsvenskan och J20 SuperElit gäller 22 spelare varav 2 skall vara
målvakter se SB 2001/2002.

MartinSedin:

Det datum som gäller är precis som ni skriver den 15:e juli. Tills dess får vi allt vänta och se om Weinis, Pirre, Stalle och/eller Haakana far till NHL.

MartinSedin:

Det här med JVM tror jag inte spelar någon roll. Det är fortfarande en 14-dagars regel som gäller för övergångar. Spelare kan däremot hoppa fritt mellan J-lag och A-lag inom samma förening.

Men vid byte av klubb kommer denna tvåveckorsregel i spel. Jag har sökt den i mina böcker men inte hittat den, vet dock att det finns en sån regel.

samjo:

För att klargöra detta med fyra fulla femmor:

Regel 203 a i Svenska Ishockeyförbundets regelbok säger att det endast får vara 20 spelare (inkl. målvakter) anmälda till en nationell match. I internationella matcher får man ha 22 spelare (också inkl. målvakter).

Eftersom det är normalt med två målvakter så ger detta att det blir maximalt 18 utespelare vilket brukar rendera i 6 backar och 12 forwards eller 7 backar och 11 forwards.

Så att andra lag spelar med fyra fulla femmor är helt uteslutet.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar.

250kg kärlek: Sitter pa Kastrup i Kopenhamn och vantar pa flyg hem via Stockholm till Gidea International Airport.

MartinSedin: Dum fråga och säkert redan utredd, men var befinner du dig just nu? Dina "bortglömda" prickar intresserar även ett Timrå - hjärta.

samjo: Flera har sagt det tidigare men Wennerberg kommer att bli en sensation i Elitserien kommande sasong.

Tror inte att Hedin aker redan denna sasong. Vantar han tills nasta sasong sa far han ett envags kontrakt vilket innebar att han tjanar samma lon oavsett om han spelar i farmarlaget eller i NHL. Om Hedin skulle ta steget over iar och hamna i farmarligan sa ar val inte fragan om han tjanat battre att stanna hemma i Ovik.

Till sist gillar jag din tanke att ge Ohman uppgradet som kapten om Hedin sticker.

Ja sa kanske emot mig själv lite där. Vad jag egentligen menade var att oavsett vem av Hlinka och Öhman som blir förstecenter, så skulle båda göra ett gott jobb. Vi kommer i år inte behöva lita bara på en bra förstakedja som gör alla poäng utan nu känns det som att vi kan få minst tre bra producerande kedjor.

Förutom mina två tilltänkta forwarduppställningar så finns ju spelare som Wennerberg, Staal, Green och Pettersson att tillgå. Spelare som också kan uträtta mycket i offensiven.

Det som gör att jag i slutändan ändå väljer Öhman framför Hlinka i förstafemman är att jag vill att Öhman ska bli lagkapten. Men det klart, stannar Pierre ett år till så får han så klart fortsätta vara lagkapten. Om han sticker lägger jag min röst på Öhman.

MartinSedin: Tyvärr känner jag till J20-laget för dåligt för att veta om Jocke spelat center eller ej. Men jag skulle gissa att han gjort det.

samjo: Pa tal om centrar sa har jag for mig att Joakim Lindstrom lirat center i J20 laget ibland, stammer detta eller ar det mitt minne som sviker?

Lumber Jack: Måste Karlin spela center då?

Han kan väl göra en Foppa och spela vänsterforward? Det är ju knappast dåligt att ha många centertyper i ett lag, och det verkar ju Modo ha just nu. Förutom de du just nämnde så har väl både Morten Green och Kim Staal spelat på centerplats. Green så sent som förra säsongen.

Jag förstår inte heller alla som skriker efter en förstecenter för att ersätta Wahlberg. Själv är jag inne på att Stefan Öhman skulle kunna axla rollen som förstecenter, men Miroslav Hlinka är inte heller något dåligt val. Hlinka känns dock mer som en grovjobbare och känslospelare som fungerar bäst tillsammans med en kall spelskicklig passningsläggare och avslutare som t.ex. Mattias Weinhandl.

OM (vilket ska mycket till) så även Karlin kan ingå i Modos trupp den kommande säsongen, så är det ju en jättebonus. Han kan spela center, men det behövs kanske inte i dagsläget. Jag skulle kunna tänka mig en förstaline bestående av Karlin-Öhman-Wernblom. En andrakedja med Weinhandl-Hlinka-Högardh kanske? osv...

Uffe Dahlén behövs ej. Vi klarar en finalplats ändå :)

MartinSedin: Jag vet inte exakt vilket datum det är, men han verkar vara lite i samma sits som Frölundas Tom Koivisto. NHL-klubbarna var väl och ryckte i honom också efter att han skrivit på för Frölunda. Vi får väl se vart Haakana hamnar i slutändan. Men just nu finns han i Modos trupp så därför räknar jag med att han spelar till hösten. Det skulle vara en klar besvikelse om så inte vore fallet.

Jag tror dock att det ska till ett bra bud för att någon av spelarna ska vilja lämna truppen. Alla känner nog på sig att den trupp Modo har just nu kan räcka riktigt riktigt långt!

poffa:

En utmärkt analys av centerfrågan (och nu pratar vi inte om Mauds partistämma). Världens bäste centerback kommer att kliva fram än mer i vinter och slutligen bli fulltidscenter. Vi som såg Hlinka i slutspelet vet att han är en potentiell arvtagare till passningskungen Wahlberg. Med den motivationen och det hjärtat han visade värmde ett ståplatshjärta.
Peter Öberg kommer att bli än jävligare i vinter, Sveriges egna Legion of Doom kommer köra skiten ur de flesta, fullblodshockeyen lever i Kempis.
Stefan Öhman som till och med riksmedia helt plötsligt upptäckte ifjol kommer inte att bli sämre, nu när han slipper dra på Micke P (OK, ett skämt)

Att satsa en massa pengar på en mer eller mindre känd center känns meninglöst, nästa säsong kommer ju Svarten tebax, och då har vi ytterligare en världscenter i truppen.

Åsså kommer väl Ulf Dahlén att glida in i truppen, en Bengt Hedin värvning med fårestående tystnad is in progress...

samjo: Fragan vart Haakana spelar nasta sasong ar val inte helt klart? Edmonton har fortfarande mojlighet att plocka over han innan den 15 Juli(stammer det datumet?).

« · 95279 · »