1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533306 inlägg · 4126 ämnen
« · 95497 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Årsmötet (MODO:s)
Taddy: Om man ska jämföra Damgaard och Lidman så har ju Damgaard spelat i elitserien tidigare det har inte Lidman vad jag vet.

Bragd-Birger:

Skrev ju som sagt att jag var ytterst tveksam till vissa av modo's förvärv.

Lewerström ser jag som en utfyllnadsspelare som om han lyckas att utvecklas till något stabilt sticker till FBK igen om 2 år, och Green vet jag inte varför man skall ha eftersom vi dock ändå har typ Hlinka Öhman Öberg Öberg som kan centra, (dock skrev ansvariga att han inte sågs som en center vid påskrivningen.)

Och Daaamgaaaard som du kallar honom har många miffare kallat medelmåtta och kommer då efter att spelat ett tag i en sämre liga enligt mig få vara en medelmåtta tills han bevisat något annat.

Jag kan vara exakt lika kritisk mot modo's förvärv.
Ingen ide att hoppas allt för mycket på spelare som inte bevisat något speciellt.

Taddy: Din 'klipp & klistra'-teknik får Marjasin att rodna av avundsjuka. Snygga kryssningar, må jag säga.

Anyway. Håller Martin Lindman som en intressantare värvning än, säg...Daamgaaaard, Greeeen och Lewerström. Är jag dum i huvudet då?

Bragd-Birger:
Ser det hela så här.

-Dessutom har många spelare fått mer rutin nu och dessutom är alla i laget ute efter revansch efter förra säsongens "fiasko".

Vad säger du när vi skriver kontrakt med Dahlén och Åkerblom?
Chansen finns
-Inget säger att de inte kan komma att klara sig, men de som inte erkänner att värvningarna känns en aning svaga (Martin Lindman, Patrik Wallenberg och Christian Sjögren måste nog höja sig en hel del innan de skrämmer någon.... Dock finns en liten möjlighet att de passar perfekt in i ert spel och lag.) måste skaffa sig lite verklighet runt hörnet.

Jag kan också erkänna att en del av de spelare modo värvat inte direkt känns skrämmande men modo hade en del mer att stå på från början
Bara det att du nämner Martin Lindman som en av de spelare som inte visat klassen i någon annan liga visar ganska väl hur mycket du vet om TIKs värvningar ;-)

Är övertygad om att han är en habil ES back, Sjögren vet vi att han håller (dock ej någon poängplockare utan mer för en eventuell checking kedja att sätta mot en 1:a line).. bara Wallenberg är ett osäkert kort än så länge och får räknas som en chansning.

Ja inte tycker jag att 2 bra säsonger i tyska andra ligan och en bra säsong i england +3st hyfsade säsonger i DEL är något att skryta med.

Men du kanske har sett matcherna och kan avgöra om han var bra eller ej?

En spelare som aldrig spelat ES-spel och sedan mestadels spelat i fjantligor har en del att bevisa ja.
DEL är ingen fjantliga läs din hemläxa
Skrev jag att DEL var en fjantliga???????
Läs inläggen.

Skrev att han spelat större delen i fjantligor. England samt Andra div i Tyskland menade jag på då.

Men om ni vill se honom som en frälsare så får ni det.
: Lindman är en bra back tror ni att TIK är det enda lag som ville ha honom LOL!!
(Här blir jag less när man kommer in och säger att Lindman är bra utan att bygga på något annat än vad värvningsansvariga sagt som alltid försöker försköna förvärv.)
Svarar då lite senare efter barnsligt gnabb.

Visst kan spelare utvecklas till det bättre, och i vissa fall kan det bli till det sämre.

Wallenberg har ju försökt förut att slå sig in i ES utan att lyckas så man skall inte vara så säker på att han lyckas denna gång. Däremot om det visar sig att han blommar ut så visst jag skall vara bland de första att säga grattis TIK. Men innan dess så skall man väl inte gå omkring och hoppas på för mycket.

Fagemo skulle jag inte sagt nej till om han gått till modo. Och jag håller med om att han inte var speciellt imponerande spelare innan han kom till TIK, men att tro att alla spelare kommer att utvecklas är väl att ta i.

Personligen hoppas jag att TIK kommer att hålla sig kvar och att de förvärv jag nu ser som utfyllnad tar och visar något annat. För visst är det roligare med ett lag i närheten än tex AIK.

Däremot förstår jag alla värvningsansvariga som vill få alla nyförvärv att låta bättre än vad de kanske bör ses som

Men alla tolkar inlägg olika och hakar upp sig på olika delar av inläggen.

Taddy: Kör ett inlägg till när jag ändå är i farten. Läste nämligen om tråden du refererar till. Föreslår att du gör detsamma. Då kommer du, sympatisk och förstående som du är, förmodligen se samma sak. Nämligen detta:

-Du börjar dissa Lindman, eftersom du anser att han spelat mestadels i skitligor.
-Du får till svar att 'jag tror han är en habil elitseriespelare'.
-Du replikerar: 'jaja, se honom som en frälsare om ni vill'.
-Du får svaret: 'vi ser inte honom som en frälsare'.
-Du replikerar: 'ok, jag ska inte tjata mer om er superstjärna, han kommer förmodligen att, tillsammans med wallenberg, ha norra gruppens bästa +- statistik'.

Dags att kliva ur sandlådan nu? Du först.

Bragd-Birger:

Jag dissade inte någon, jag sa att man inte skulle tro (som några verkade) att dessa är några som bevisat något i förväg. Visst kan de visa sig vara bra förvärv men att försköna dem redan innan de bevisat något är lite väl optimistiskt.

Jag skrev även att jag hoppas att de lyckas för det är roligt med TIK i ES vilket jag tror de flesta modoiter känner.
Så inte var det som Dr-Nix skrev att jag bara sprider dynga. Jag ville snacka om hur olika vi kan se på förvärv.
Skrev även att jag inte kommer vara sen att erkänna att mitt synsätt som speglas utav forna säsonger inte alltid stämmer eftersom spelare utvecklas till det bättre eller till det sämre men att man kanske inte skall tro att alla passar utmärkt in i TIK's spelsystem och lag.

Orkar inte ta upp allt igen.
Så jag hoppas du förstår vad jag vill få fram och att det inte handlar om att jag vill dissa alla Tikare.

Taddy: Sympatisk och förstående var ordet, sa Bull. Klart att man som TIK:are har en tendens att försköna nyförvärven. Det är ju dessa budgetgubbar man hänger upp all sin längtan, sina drömmar och mirakelförhoppningar på. Verstehen då att man blir lite purken när ni MODO:iter kilar in med jämna mellanrum och fetdissar. Särskilt när det sker på den oerhört tröttsamma nivån 'nu har zäta dragit, då kommer ni att bli jättedåliga förstår ni inte det?'.

Vi vet att det kommer att bli grissvårt i vinter. Men, allt avgörs som bekant inte på pappret. Spelare KAN lyfta sig och uträtta stordåd. Vi har sett det förr, vi ser det i nuvarande fotbolls-VM.
Naivt? Visst. Helt utan chans what-so-ever? Näppeligen.

ModoAnte:

Längst ner i tråden är jag faktiskt ganska sympatisk och förstående, för att sedan när de skriver Lindman är en kungspelare hetta till men mad ord försöka skriva att de kanske inte skall hoppas för mycket då han mestadels spelat i B-ligor (läs England och andra div i tyskland +svensk 2-3div typ.) Då blev det fart i luckan och jag var tvungen att dryga mig lite.

Men jag använde aldrig hårda ord eller fult språk som tikarna gjorde. Han läste mina inlägg som han ville och jag läste hans som jag ville.

Äh-

Taddy: Du har rätt dom övervärderar vissa nyförvärv.

poffa:

Lasak känns som sagt lite avlägset, men man skall aldrig vara säker. Men det låter ju när de pratar om målisen som om vi aldrig skulle kunna gissa namnet.

Otroligt vad sur de blev på TIKsidan när jag tyckte de övervärderade vissa förvärv.

samjo:

Jag tror inte ens att det är Lasak. Det blir alldeles för dyrt för MODO. Vi snackar om en spelare som förra säsongen tjänade 4,5 miljoner svenska kronor. Realistiskt är väl kanske att han går ner något i lön men det lär ändå handla om mer än 200 000 kronor i månaden, bara i lön. Sedan tillkommer väl arbetsgivaravgifter mm.

Nä, nog tror jag MODO har hittat ett annat namn med något lägre lönekrav men med lika bra målvaktsspel. Han är ju bra på det, den gode Hedin.

Kärran: ...mycket nära, låter lovande.

Karlins knäproblem är väl kanske ännu en faktor som talar för Modo och mot Boston. Samtidigt som de redan värvat en exmodoit (iaf i juniorlaget) i Martin Samuelsson.

Lasaks namnteckning på ett kontrakt skulle smaka mumma nu. Men jag tror knappast det händer något före midsommar.

Årsmötet (MODO:s)
B Hedin fick frågan om Staal skulle till NHL. Han svarade nej på frågan, men sa också att vi skulle komma ihåg hur det vart med Kaberle. Kaberle sa den 14 juli att han skulle vara kvar i MODO, men den 15 vart det klart att han åkte till NHL.

När det gällde Karlin, så var det ej klart med Boston ännu.
Karlin är under rehab.ansv Håkanssons "vingar" och han kan vara med och spela för fullt i mitten på aug., då skall han ha hunnit bli ok i knäet.

Bengt hade hoppats på att få presentera en målvakt på mötet men det var ej klart, som han sa: nu var det mycket nära.

Sv: MODOs ekonomi
poffa: Ett enstaka stavningsfel skall naturligtvis inte vändas emot dig.

Ett litet räkneexempel med LLA som objekt.

LLA har 39 viploger á 220 000 kr = 8 580 000 kr. Kostnaden för att bygga LLA var 120 milj. Utan kontantinsatser, bidrag eller sponsorer skulle räntekostnaden på ett lån med 7 % ränta landa på 8 400 000. Alltså logerna betalar räntorna, hallen kostar sålunda "bara" driftkostnader, löpande utgifter och amorteringar. Vilket för FBK täcks gott och väl av den övriga publiken och ökad försäljning vid matcher. Arenan i sig generar klubben pengar, inte undra på att de har gott om flis.

Egentligen säger exemplet allt för mycket, (och det innehåller MÅNGA hål)men det visar på hur mycket logerna betyder för att ro ekonomin i land vid ett hallbygge.

poffa:

Mina fingrar sviker mig, de första FEM åren skall det stå.

Taddy:

För att man skall få EU-bidrag så måste kommunen stå som ägare de första dem åren. Men under den tiden kan man arrendera ut byggnaden till t ex "Arenabolaget" och låta dem stå för underhålls- och driftskostnaderna.

Taddy: Vad jag har hört så äger dom den men jag vet inte så noga.

ModoAnte:

Var det inte något om att de fick köpa den för en symbolisk summa om de tog hand om driften?

Äh jag har ingen aning.

MartinS: Rätta mig om jag har fel men Hade inte Färjestad nåot liknande upplägg när dom byggde sin arena och Färjestad äger LLA kommer modo äga den nya arenan?

poffa och alla andra: Saxat från ÖA:

"Enligt de kontakter som projektgruppen haft med EU-representanter så är möjligheterna till både EU-bidrag och statliga bidrag goda. I slutrapportens finansieringsplan, står dessa för nästan 45 respektive 15 miljoner kronor av den totala kostnaden på 240 miljoner.
Sponsorernas insats rör sig kring 20 - 30 miljoner kronor, medan merparten av kostnaderna skulle falla på "Arenabolaget", ett aktiebolag med Modo Hockey som huvudintressent."

Arenabolaget står alltså för 150 mille ungefär, merparten av dom pengarna lånas nog. Tror knappast "intressenterna" pungar ut i cash.

Sv: Om nya arenan
Det var som fan!ska ni få en arena?Då kommer nog Gud(foppa),Jesus(Näslund)och sundström+alla dom andra lärjungarna som finns i nhl att komma hem snart.

MartinSedin:

Skulle nog tro att Åke har koll på MODO:s ekonomi även om jag också hört de summor på 14 miljoner som du nämner.

Arenabolaget som skulle gå in med 100-300 miljoner lär vara en stark grupp av företag, med bl a MODO i spetsen. Skulle gissa på att dessa är till stor del de som kommer att ha sina kontor i arenan samt vissa evenemangsarrangörer som ser arenan som ett gyllene tiifälle att få stora konferenser, mässor och spelningar.

EU delar ut 60 miljoner, kommunen 50 miljoner, Fjällräven 30 miljoner. Återstår då 100 miljoner att gå in med. Kan kanske Forspro vara en stor investerare i arenan?

MODOs ekonomi
På modohockey.se finns idag en intervju med Åke Eklöf angående hans syn på framtiden. I slutet av texten står det att MODO har ett eget kapital på 19 miljoner. Är det verkligen så mycket? Har något svagt minne att kapitalet var uppe på 14 miljoner senast och den just avslutande säsongen slutade väl inte med vinst eller vad har jag missat?

Tydligen är MODos budget forsatt stram även kommande säsong och Eklöf säger också att stänga elitserien för nerflyttning kan vara något för framtiden.

Till sist hur ska MODO/Övik kunna finansiera en arena för 240 miljoner kronor som det talas om? Om nu kommunen står för 50 miljoner så fattas det 190 miljoner. Sedan betalar Fjällräven 30 miljoner och inte betalar EU ut 160 miljoner i EU Stöd?

Sv: Martin Samuelsson till Boston
samjo: SVT Texttv har även de nyheten om att Samuelsson ska ha skrivit NHL kontrakt. Boston GM är även citerad och säger att Samuelsson är en underbar skridskoåkare och jag kan bara hålla med.

Som det har sagts här tidigare så har Boston ett oerhört starkt lag så Väsby Expressen får nog finna sig i att börja säsongen i farmarlaget.

ModoAnte:

Framnäsudden är den östra delen av hamnen i Övik. Ett ungefärligt mått in till Arken är väl 500 meter. Gå in på stadskartan.se och kolla in vart det är.

samjo: Den nya arenan som ´tydligen kommer att ligga vid Framnäsudden.kan någon svara på en fråga från en som tyvärr inte bor i örnsköldsvik Hur långt ifrån centrum kommer den nya arenan att ligga.

Det sägs att den ska stå klar 2004 om alla bitar faller på plats.

Sv: Värvningen av Karlin...
poffa: Nej jag känner en stor lättnad falla från mina axlar. Tack!

JK:

Nu får du väl ändå ge dig. Karlin sämre än Patrik Wallenberg? Vet du ens vad puck och klubba är?

Karlin kommer att bli ett suveränt tillskott till MODO. En riktigt stor och stark spelare som kan trycka fast motståndare i deras försvarszon. Han har en erkänt duktig defensiv och kan säkert med rätt coachning och kedjekamrater göra en hel del offensivt.

Trots allt spelade han många matcher i MODO innan han for och jag personligen tror ju inte att han blivit sämre än vad han var då. Snarare bra mycket bättre och en hel del starkare.

Vad jag vet så gjorde varken Påhlsson eller Svarten så där överdrivet många mål i MODO innan de for. Skulle du tacka nej till dem med bara för att de inte gör så mycket mål? Suck!

samjo:
Härmed bryter jag din svit. Hoppas inte att du tar allt för illa upp.

Martin Samuelsson till Boston
Enligt Hockeymagasinet så ska Martin Samuelsson ha skrivit på ett tre-årskontrakt med Boston Bruins. Kanske är dom då beredda att släppa Karlin och ersätta honom med Samuelsson?

(4 i rad...5 blir ett svårslaget rekord)

(Nu blir jag populära killen med tre inlägg i rad)
Kollade på inslaget i mittnytt om nya Arenan och det jag fick ut av det inslaget var detta.

Plats: Framnäsudden vid hamnen.
Namn: Fjällräven Arena.
Kostnad: 240 milj kr (kommunen betalar 50 milj)

Det sas dock inte ett smack om NÄR den eventuellt ska byggas.

Dagens 17:55-sändning är dock utlagd. Kollar på den just nu. 19:20-sändningen kanske läggs ut snart.

Frisco: Det står den 17:e i RealPlayer-fönstret. Det tolkar jag som gårdagens sändning. Jag lyssnade bara på rubrikerna och det sas inget där om nån modohall så jag stängde ner.

samjo: Jodå, dagens sändning finns med. Har ju sett den. Klicka på sändningar sen kan du välja vilken sändning du vill. Jag rek. 19.20 sändningen=)

Frisco: Tack för länktipset. Det verkar dock som att de inte hunnit lägga ut dagens sändning ännu. Vilken tid sändes inslaget om nya hallen? Nån som vet?

Be the Reds
Måste bara få kommentera Koreas härliga vinst mot Italien, så dom kämpade dom små illbattingarna! Varenda en i det laget är mer tekniska än hela svenska laget tillsammans.

Såg förresten en tröja på en korean där det stod "Be the Reds". Där ser man ;-). Även dom verkar fatta vad som är det rätta.

Lumber Jack: Håller med. Fattar inte varför folk hakar upp sig på att vi eventuellt skulle värva Karlin.

JK: Jag är av den åsikten att vi ska vara tacksamma om han vill spela för Modo. Att han inte skulle platsa köper jag inte ett dugg. Okej, han kanske inte öst in mål tidigare i sin karriär, men om vi resonerar så så skulle inte heller Svartvadet vara välkommen hem.

Detta har stötts och blötts tidigare. Men jag anser att har man en gång haft talang så tappar man den inte bara i ett huj. Den går att få tillbaka, men det krävs ofta hårt arbete, envishet OCH en tränare som ger en det förtroende som man behöver. Var skulle Rolf Wanhainen vara om han givit upp vid 25 års ålder? Ingen Elitserieklubb ville ha honom så han fick gå den långa vägen och spela upp SSK till Elitserien istället. Det slutade med en plats i det svenska landslaget.

En liten jämförelse av lag. Boston vs Atlanta. Säg att Svartvadet tillhörde Boston och Karlin tillhörde Atlanta. Vem tror ni då skulle vilja återvända pga att han aldrig får chansen i laget utan är dömd till att spela farmarligehockey? Bara för att man inte lyckas slå sig in bland Bostons 12 främsta forwards så betyder det inte att man är en dålig ishockeyspelare. Jag skulle kunna börja rabbla namn, men jag antar att de flesta av er känner till vilka som spelar i Bostons 1:a och 2:a kedja. De går inte av för hackor.

samjo: Man kan se sändningarna på Mittnytts hemsida.

ModoAnte: Jaha? Och vad sa dom då undrar en person vars lokala SVT-nyheter just nu består av Östnytt.

Om nya arenan
det var ett i inslag om den nya arenan på mittnytt.

Karlin är ingen värvning, han är en hemvändare som vi tar emot med öppna armar. Skulle han mot förmodan inte platsa i någon line får han väl vara reserv. Vi får se vid första nedsläpp huruvida det blir. (Om han nu är klar för MoDo vill säga.)

JK: Precis. Vi gör oss av med alla spelare som inte "höjer" nivån. Konsekvent måste det ju i alla fall vara om vi ska satsa. Sen värvar vi spelare som gör just det. Målskyttar.

NuMountain: Det är i varje fall en målskytt Modo behöver (speciellt ifall Weinhandl och/eller Staal drar till NHL) och det är i mitt tycke bättre att satsa på en utländsk erkänd målskytt än en misslyckad "talang" som Karlin. Vad jag menar är att när en klubb värvar en spelare så ska det inte bara vara en spelare som fyller ut truppen utan även höjer nivån i den.

JK: Karlin har inte skyllt på någon vad jag vet.

JK: Är det en målskytt Modo är ute efter då, och om det är så vem ska man satsa på då? Hur kan du tro att Modo skulle ha spelat i allsvenskan för att de har en filosofi som säger att spelare som platsar i laget förstärker truppen? Tycker du vi ska köpa spelare som inte platsar?

NuMountain: Om det är en målskytt Modo är ute efter så är Karlin en minst sagt idiotisk satsning. Nej ska Modo värva en målskytt så ska denne ha bevisat att han duger som sådan.

Taddy: Ja det är ju inte direkt ovanligt att spelare skyller sina misslyckanden på sina forna tränare. Patetiskt är vad det är.

NuMountain: Om det är Modos filosofi så är det mycket förvånande att laget inte spelar i allsvenskan.

NuMountain:

Man skall väl egentligen vara glad så länge truppen blir bredare.

Sedan om han inte platsar får han väl inte spela, däremot kostar han ju pengar även om han inte spelar. Men modo lär nog ha ganska stor koll på hur mycke pengar de har och vad för spelare de anser man kan ha som breddare.

Hoppas dock på en i namnet känd forward och kanske en äldre målis som kan vara nöjd med att stå en 10-15 matcher.

JK: Kan ändå inte låta bli att gå i polemik. Vilket resonemang du för. Han är ingen målskytt och därmed ska han tamefaan inte försöka gå in i den rollen.??

« · 95497 · »