1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533343 inlägg · 4126 ämnen
« · 95910 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Fjällräven Arena
GLMC: Tänk ståplats på hela en långsidan.... mmmm...... Ludvika = Regn.

MartinS:

Jag blev då iaf bara gladare och gladare ju längre jag läste i texten, man verkar ha en sund uppfattning om de möjligheter (och problem) som finns. Flosklerna är väldigt få och de som finns påverkar då inte min uppfattning om hela projektet.

Ges bidragen (och det helhjärtade stödet) från de berörda instanserna kan man knappast känna någon oro med de där uppgifterna i ryggen. Amorteringstakten är (med tidningsuppgifter om FBKs i åtanke) inte i närheten av någon vansinnesfärd. Vad det handlar om nu måste helt enkelt vara att fylla hallen, är man driftiga (och påstridiga) gentemot företagare, allmänhet och kollektivtrafik samt lyckas med en positiv marknadsföringskampanj i stil med Leksands MÅSTE det här bara gå.

Driftsbudgeten verkar riktigt sund med stora marginaler för oförutsedda händelseutvecklingar. Jag är frälst, helt enkelt.

Deportera tvivlarna till Skåne! :-)

MartinSedin:

Tror tvärtom att det kommer att buas utav h*****e eftersom han
då står i FBK-dress och speakern hissar ner tröjan för att elda upp den. *ler*

Nej visst vore det ganska mysigt. Men frågan är när och om modo fortfarande lever då.

samjo: Mitt tips är att Foppa kommer tillbaka betydligt tidigare än så. Kommande säsong tror jag blir Foppas sista och sedan kommer han lagomt till golfbanan blir färdig.

Dock finns det ungefär en miljon olika teorier om när Foppa kommer tillbaka. Vi kan dock vara säkra på att han kommer tillbaka(om han nu inte skulle bli skadad och måste sluta men det får vi hoppas INTE händer).

Kan ni förresten tänka er line up första gången som Foppa är tillbaka? Förhoppningsvis 6-7000 i en nybygd arena, tröjan hissas ner från taket och Janne Forsberg skriker Väääääääääääääälkommen tillbaka #21 Peeeeeeeeeeeeeeter Fooooooooooooooooooooorsberg.

Sedan är det bara att laga taket eftersom taket förmodligen kommer att lyfta och landa någonstans i Domsjö trakterna.

samjo:

Arenan skulle väl troligen göra området runt småbåtshamnen mer atraktiv nu när de planerar att göra om denna plats till ytterst fina lägenheter.

MartinSedin: Jag kan också tycka att 2004 låter väl optimistiskt. Men det är ändå bra att de har idéer och planer på att genomföra bygget så pass snart. Även om det skulle innebära en Arena till säsongsstarten år 2005 så skulle det vara bra. Skulle kunna tänka mig att en skadefri Foppa gärna vill vara med i ett sista OS (2006) och sedan varva ner i Modo efter det. Det ingår i mitt drömscenario i alla fall. Ibland kan faktiskt drömmar slå in...

samjo: Jag tvivlar mycket starkt på att arenan ska hinna bli färdig till 2004 men jag tror och hoppas att arenan ska bli färdig så fort som möjligt för det skulle kännas som ett ganska stort antiklimax om Fjällräven Arena(IKEA Center) blir färdig till säsongen efter det att en viss Forsberg har slutat med hockeyn...

Om EU stödet kan bli färdigt först i januari nästa år skulle detta betyda att vi har på oss ungefär 18 månader att fixa en arena från scratch. Ett stort problem i dagsläget är väl att Cementa ligger på platsen där arenan ska byggas? Cementa vill vara kvar till 2006 och jag skulle tänka mig att det kostar slantar att flytta dom innan.

Måste också säga att Åke Nordin är smart som ställer krav på kommunen angående 2004. Om dena tidsram skulle brista kan ju Nordin alltid säga att då är det inte intressant och ändå har Nordins Fjällräven fått gratis reklam i media som inte hade gått att köpa för pengar.

Hur mycket pengar ska kommunen gå in med? Visst rör det sig om en summa på ungefär 50 miljoner eller så? Personligen har jag inget emot att kommunen går in med pengar men vi kan nog räkna med att det kommer att höjas röster ute i stugorna även om detta.

MartinS: Vad jag förstår, efter att ha läst slutrapporten, så är dom i full gång. Tidsplaneringen i slutet visar att ett definitivt beslut i frågan kommer tas i januari 2003 av kommunfullmäktige. Då är förprojekteringen klar och EU-ansökningarna förhoppningsvis godkända. Det kan ju bli ett nej då, men jag tycker det ser lovande ut. Här verkar det inte väntas något. Detta måste ju ha planerats under en rätt lång tid i tysthet.

Bra jobbat. Hoppas Arenan blir en verklighet år 2004. Då är nog Svarten m.fl. tillbaka i Modo :)

Fjällräven Arena
För er som vill veta mer om det här sköna bygget så finns det en PDF-fil att laddda ner. Där står det bl a annat att Arenabolaget tydligen ska köpa tillbaka arenan från kommunen efter 5 år. Isf borde väl kommunen få tillbaka en stor del av sin insats, eller har jag fattat fel?

Så vad väntar dom på? ;-)

Se länk.

Sv: Presenteras målvakten till veckan?
GLMC: Kanske att han skulle ha varit skadefri om han hade tränat ordentligt? ;-) Jag vet faktiskt inte, man hör så mycket...

MartinS (& förhoppningsvis även Hasse):

Hmm, är det inte så att Werner inte haft en helt skadefri säsong sedan, typ: 96/97? Ojämnhet under Bäckman och hans diverse bänkningar och kedjeomvaskningar känns inte heller helt orimliga, men, men, viktigast av allt:

Ikoner FÅR faktiskt vara smygfeta. :-)

samjo: Jag vet faktiskt inte så mycket om Wernbloms träningsförmåga, bara att han är väldigt ojämn. Det KAN vara orsaken till det, men troligast är väl att han är en humörspelare.

Håller med dig om skadorna, speciellt på Öhman som jag hoppas vi kan vänta oss mycket av i vinter.

MartinS: Okej, så du menar att Wernblom tidigare säsonger inte varit så bra tränad och därmed gjort sämre resultat?

Brithén verkar köra stenhård träning och det är kul att se att det gav resultat ifjol. Vi föll ju inte för att vi var tröttkörda utan mer pga att FBK hade en bredare trupp. När vi fick spelare som Öhman, Hlinka och Wahlberg skadade eller sjuka så märktes det rätt mycket.

samjo: Jag citerar: "Tryggast av allt är ändå att höra hur hårt, intensivt och målmedvetet träningstruppen förbereder sig.
Inte minst gäller det Magnus Wernblom."

Vad han menar är att en bra tränad Werner blir en bra spelande Werner. Vilket varierar från säsong till säsong och från match till match. Så uppfattade jag det.

samjo: "kommer kanske också att öka trivselfaktorn i Öviksområdet och locka fler människor till bygden."

Inklusive dig? Mig också om det går igenom. Men Arenan känns låååångt borta med det gnäll som brukar följa efter storslagna visioner.

MartinS: Du menar att han är ironisk i en krönika? Det har jag svårt att tro. Han ger ju Wernblom beröm. Är det att ge honom en känga? Jag förstår inte.

MartinSedin: Jag har samma teori om Lasak/moderklubb/Zvolen som du har. Kontakterna med Zvolen är kanske något ansträngda nu efter problematiken med Dusan Milos övergång. Men jag hoppas det går att lösa.

Tror att Modo kanske är beredda att satsa lite mer än brukligt inför denna säsong. Ett bra sportsligt resultat är inte dumt att ha i ryggen när förhandlingar om en kommande ny Arena slutförs. En ny Arena skulle också med största säkerhet öka intresset för "hemvändare" och fortsatta framgångar. Förhoppningsvis blir Modo ett hockeylag som ligger i toppen av Elitserien i en 10-årsperiod framöver. Bottniabanan och framtida turistanläggningar i Forsberg-regi (a la golfbanan) kommer kanske också att öka trivselfaktorn i Öviksområdet och locka fler människor till bygden. Det hoppas vi på :)

MartinSedin: Du ta? Härligt, men inte visste jag att du hade det så välbeställt! ;-)

Har ni läst Hasses nya krönika? Erkänner att jag inte är ett större fan av hans något flummiga retorik och hans ibland bristfälliga stavningskunskaper men man måste läsa ändå. I den här så fick sig Wener en liten känga, läs den själv.

samjo: Så vitt jag vet så får amerikanska och kanadensiska juniorer inte spela i farmarligan. Det är antingen juniorligan eller NHL som gäller. I vissa fall kan det säkert röra sig om colleage spel också(när börjar man på colleage förresten?).

Jag tror också på Lasak och jag har även en teori om vad det är med moderklubben som kan spöka. Lasak kommer från Zvolen(samma klubb som Dusan Milo) och det är mycket möjligt att Zvolen har förtur när/om Lasak återvänder till Europa.

Tror inte att Egor eller Maxim blir särskilt billiga om de kommer heller men förmodligen ganska mycket billigare än Lasak som säkert kräver en månadslön i storleksordningen 200.000SEK, på detta tillkommer sociala avgifter så kostnaden för Lasak blir totalt några miljoner men det är jag beredd att ta om det betyder SM guld.

MartinSedin: Jag gjorde en liknande fundering på modohockeys officiella forum om dessa tre målvaktsnamn. Men Jan Lasak har ju faktiskt Bengt Hedin själv nämnt som tänkbar kandidat, så nog lutar det mest åt honom i dagsläget. Enda brasklappen är väl att hans lön borde bli väldigt hög och Modo har ju sagt att de inte vill delta i "lönekarusellen".

Nashville draftade två målvakter (även om de var relativt höga draftpicks). Kan tänka mig att de vill satsa på sitt förstaval Mike Mckenna (född 1983) och kanske låta honom spela i farmarligan...på Lasaks bekostnad?

Jag vill se ett namn presenteras under veckan som kommer. Tycker mig ha väntat länge nog nu :)

samjo: Två av dom hetaste rykterna när det gäller vem som den hemliga målvakten blev inte draftade i helgen nämligen Egor och Maxim, de två ryska VM målvakterna. Kommer detta att betya att målvakten kommer att presenteras i veckan? Jag hoppas det.

Egor, Maxim eller Lasak är mitt tips eller det kanske är att helgardera för mycket.

Sv: Krismöte hos Västra Frölunda ikväll?
samjo: Jag tror inte att St Louise slänger iväg två val av överåriga spelare om de inte har pratat med deras agenter innan draften och hört om dessa spelare skulle vara intresserade av att ta klivet över.

Mitt tips är att samtliga tre överåriga Frölunda spelare som valdes i draften även kommer att spela på andra sidan atlanten kommande säsong.

Kris i Västra Frölunda? Inte jublar dom en kväll som denna.

Mycket riktigt blev Tom Koivisto draftad. han gick i den 8:e rundan som pick #253 och tingades av St. louis även han. Tänk om de stjäl både Johnsson och Koivisto? Då lär inte Frölundalägret bli glada. Men Johnsson har väl skrivit på ett lukrativt 4-årskontrakt med VF redan så det krävs nog ett rätt bra bud av St. Louis för att han ska sticka. Det är väl värre med Koivisto som inte ens spelat med klubben och därför inte heller borde känna någon stor skyldighet att stanna.

Den 9:e och sista rundan ska strax starta.

MartinSedin: Själv var man väl lite tveksam till Johnssons kvalitéer efter att han inte utmärkte sig särskilt mycket under semifinalslutspelet mot Modo. Det är en sak att vara bra i Elitserien och en annan att vara bra internationellt. Men han överbevisade mig under hockey-VM. I slutändan var han väl den center i Tre Kronor med bäst +/- statistik genom hela turneringen.

Men blir man draftad som 32-åring så har man nog ett kontraktsförslag att vänta. Även om han lär få nöja sig med att spela i tredje- eller fjärdekedjan.

Nog känns det ändå som att Mattias Weinhandl med största sannolikhet inte spelar i Modo kommande säsong. Han är ju klart bättre än många av de som draftats som istället får ligga på "förvaring" till kommande säsonger. Islanders trade av Czerkawski tyder också på att Weinhandl nu inte ligger långt från en plats i truppen. Det har tidigare spekulerats i en plats i andrakedjan och där spelade väl Marre innan?

Krismöte hos Västra Frölunda ikväll?
Västra Frölunda har en mycket tung drafthelg. I den sjunde rundan blev målvakten Fredrik Norrena draftad och förmodligen den enda som jublade då var väl Henrik Lundqvist. Eftersom Fredrik är 28år så sticker han nog direkt, som om inte detta vore nog så blev 32!årige Jonas Johnsson också draftad och jag skulle inte tro att ST Louis ser han som en talang inför framtiden utan här är det kontraktsförslag på en gång som gäller.

Nu fattas det väl bara att Tom Koiuvusto också blir draftad och plötsligt och mindre lustigt kan Frölunda få värva tre ersättare när marknaden börjar bli ganska mättad.

Flera MODO spelare draftade
Att Jonas Almtorp skulle väljas i draften var ingen större överraskning. Wayne Gretzkys gamla klubb Edmonton Oilers gjorde valet som #111 sedan så kom en riktig högoddsare och det verkar som jag och Poffa fick helt fel när det gällde MODO överraskning.

Calgary Flames valde som nummer 159 Kristoffer Persson! Persson har Björklöven som moderklubb. En riktig knall och förmodligen en av de mest otippade MODO spelarna genom tiderna att bli draftad. Visst har Persson storleken men detta kunde jag aldrig tänka mig. Spelar Persson nu juniorhockey over there nästa säsong?

Jonsson8: Jag unnar gärna Timander ett par år till i NHL. Däremot tycker jag på förhand att Islanders backuppsättning är bra mycket starkare än Columbus, så därför hade jag mina föraningar om att det kan bli svårt att ta en plats. Men eftersom coachen verkar ha hög tilltro till honom så kanske han får chansen ändå. Det blir tre svenskbackar i Islanders i så fall. Kenny Jönsson, Dick Tärnström och Mattias Timander. Tärnström fick spela majoriteten av matcherna förra säsongen, men inte alla. Jag skulle tippa att Timander lär konkurrera med honom i första hand.

poffa: Jag anade nästan att draften var uppdelad på två dagar. Ungtupparna draftas första rundorna, "gamlingarna" de efterföljande. Vore konstigt om inte de ryska målvakterna dyker upp i någon av de kommande rundorna. Vi får väl se ikväll/inatt...

samjo: Jag tror inte du ska vara allt för hoppfull att Timander återvänder hem snart, om han inte totalt floppar men det tror jag knappast med tanke på hans kapacitet. Se bara här vad en av Islanders coacher sa (citat från Islanders webbsajt):

Said Islanders assistant coach Jacques Laperriere: "[Timander] is a big guy that has exceptional skating ability. He knows his way around the defensive end of the ice and is very steady.

"I'm very excited that we could get a guy like this for just a draft pick. I think [Timander] is going to fill the minutes we were looking for next season on our blueline. Peter [Laviolette] had him in Boston and he knows what he is capable of. I think also playing with countryman Kenny Jonsson will be great for Mattias."

samjo:

Rundorna 4-9 går idag, söndag. Draften är uppdelad på två dagar då det annars skulle ta alltför lång tid. Varje pick får ta max fem minuter men det betyder att en hel omgång kan ta 2½ timme. Dessutom tillkommer tid för presentationer och fotografering, man kan få extra tid för trader som är "in progress" osv. Den första omgången startade 19.00 svensk tid och var inte klar förrän strax efter 22.00 svensk tid.

MartinSedin: Två finnar draftade som #2 och #4. Ännu ett bevis på den svacka svensk juniorishockey befinner sig i för tillfället. Vi får hoppas att svenskarna hävdar sig bättre när vi börjar komma fram till spelare födda i mitten av 80-talet. Modo har ju iaf en bra kull därifrån. Visst var det 86:orna som vann J-SM för Modo i år?

Några trades:
Gamle modobacken Mattias Timander tradades igår från Columbus till NY Islanders för ett fjärdeval i draften. Kan bli tufft att få en ordinarie plats där. Hemvändning snart?Sverigebekantingen Czerkawski byttes bort till Montreal.

På ESPN stod bara namnen på de spelare som valts i runda 1-3. Görs övriga val senare eller räknas dessa namn som oviktiga? Ryssarna Sokolov och Padomatsky kan mycket väl hamna i de senare draftingrundorna. Om inte så tycker jag Modo kan försöka suga åt sig nån av dem. Men de kanske har en påskrift från en annan målvakt redan. Vi väntar med spänning...

PS: Måste vara föga smickrande att hamna hos Columbus som Jocke Lindström gjorde. Ingen toppklubb direkt. Alexander Steen draftades av Toronto och Colorado draftade Jonas Johansson (för mig okänd, men tydligen i HV71:s trupp)

Sv: Colorado väljer fel svensk..
MartinSedin: Såg att Anders Steen blev förste svensk i draften, men om vi tar lite MoDo anknytning (som inte har med draften att göra) så ser jag att Foppa spelade dom 2 sista matcherna med brutet finger...som om inte han hade haft nog med skador :-(
Hoppas han får en skadefri säsong nu..!!

Colorado väljer fel svensk..
Här sitter man och följer draften via webbradio och hör att Colorado väljer en svensk. Ser framför mig hur Joakim Lindström får stiga upp på podiet men blir besviken när Colorado väljer svensk och väljer Jonas Johansson från HV 71 istället.

På tal om MODO iter i den första rundan så glömde jag några, dvs min egen kull av spelare född 1975. Anders Eriksson och Niklas Sundström gick i första rundan.

Dessutom gick Fredrik Sjöström i första rundan ifjol och som vi alla vet så spelade Sjöström en säsong i MODOs juniorlag för något år sedan.

Presenteras målvakten till veckan?
I helgen avgörs som sagt var NHL draften och frågan man ställer sig är om målvakten som MODO jagar är aktuell för draften och därför inte signad med MODO än?

Tex så har det snackats om diverse ryska målvakter(Egor Sokolov) och så vitt jag vet så är ingen av dessa draftade. Det är relativt vanligt att "gamla" målvakter blir draftade. Philadelphia Flyers valde tex Roman Checkmanek sent i draften 2000. Roman är numera förste målvakt i Philly och han är ingen ungdom direkt.

NHL Draften ikväll sett ur MODOs ögon
Ikväll kl 19.00 börjar årets NHL draft, denna gång hålls den i Toronto och än gång kommer förmodligen en MODO spelare att gå i första rundan.

Först tar vi lite historik på andra MODO spelare i första rundan.

1991
#6 Peter Forsberg Philadelphia Flyers
#19 Marcus Näslund Vancouver Canucks

1999
#2 Daniel Sedin Vancouver Canucks
#3 Henrik Sedin Vancouver Canucks

2000
#?? Martin Samuelsson Boston Bruins

Tilläggas kan göras att en av MODOs största talanger genom tiderna(Mattias Karlin) inte gick förrän i tredje rundan när Boston Bruins valde honom. Några år tidigare rankades Karlin som ett het top 10 kandidat.

Boston verkar ha en förkärlek för MODO spelare och har bla draftad Anders Söderberg.

Andra MODO spelare som blivit draftade de senaste åren och inte varit nära en plats i NHL är spelare som Daniel Johansson(hans yngre bror Nicklas blir nog draftad imorgon), Petter Henning, Pär Styf samt Niklas Nordgren.

Årets högst rankade MODOit är Joakim Lindström som många anser bör bli draftad i slutet av den första rundan. Världens hockeybibel The Hockey News rankar Jocke som #21.

Andra MODOiter som har chans att bli draftade är tex Daniel Sondell, David Holmqvist, Gustaf Palm, Nicklas Johansson och Jonas Almtorp. Johan Agu blev inte draftad ifjol men chansen finns iår efter en fin säsong i landslaget och J20 serien.

Milo Horava som hade ett starkt JVM och en stark andra hälft på säsongen hemma i Tjeckien kan nog också bli draftad i slutet av draften.

Till sist så ryktas det på hockeymagasinet att ingen mindre än Andreas Pihl ska vara aktuell för draften! Någon som vart HM har fått sina uppgifter ifrån? Jag har svårt att se att Pihl skulle ha något att tillföra i NHL och dessutom skulle det bli ganska jobbigt för hans fru att pendla ända från Nordamerika hem till Sverige för att studera....

Sv: Årsmötet (MODO:s)
Bragd-Birger:

Nu är det väl kanske inte Brithén's fel att kontrakten går ut på så många backar.

Jansson förstår jag, Lintner förstår jag, Hållerberg är kanske ej heller så knepigt när man tänker på att han spelat hela livet i modo. Pihl ja där handlade det enligt honom om att frugan ville ha nära till studier istället för att pendla till umeå (enligt mig troligast om pengar) men sådant får man helt enkelt acceptera.

Så jag vet inte vad Ipren har med det hela att göra.

Sv: MODOs ekonomi
knaskamilla: Typ en miljoner gånger.

MartinSedin:

AIK:
Årets resultat: -8 miljoner
Omsättning: 40 miljoner
Eget kapital: +1 miljon

BRYNÄS:
Årets resultat: -1,8 miljoner
Eget kapital: +2,7 miljoner

DJURGÅRDEN:
Årets resultat: -3,5 miljoner
Omsättning: 70 miljoner
Eget kapital: +3 miljoner

FRÖLUNDA:
Årets resultat: +6,5 miljoner
Omsättning: 62 miljoner
Eget kapital: -14,5 miljoner

FÄRJESTAD:
Årets resultat: +12 miljoner
Omsättning: 115 miljoner
Eget kapital: +28 miljoner

HV71:
Årets resultat: +3 miljoner
Omsättning: 65 miljoner
Eget kapital: +10 miljoner

MIF:
Årets resultat: +-0
Omsättning: 55 miljoner
Eget kapital: +-0

LULEÅ:
Årets resultat: +500 000
Eget kapital: +300 000

LINKÖPING:
Årets resultat: -1,3 miljoner
Omsättning: 47 miljoner
Eget kapital: +2 miljoner

SÖDERTÄLJE:
Årets resultat: +2 miljoner
Omsättning: 38 miljoner
Eget kapital: +4 miljoner

TIMRÅ:
Årets resultat: -1 miljon
Omsättning: 36 miljoner
Eget kapital: +800 000

...och till sist:
MODO:
Årets resultat: +2 miljoner
Omsättning: 50 miljoner
Eget kapital: +19 miljoner

Om man ordnar klubbarna i en lista enligt hur stort eget kapital de har ser det ut så här:
1. Färjestad
2. MoDo
3. HV71
4. Södertälje
5. Djurgården
6. Brynäs
7. Linköping
8. AIK
9. Timrå
10. Luleå
11. MIF
12. Frölunda

(Vet ni hur fult ordet "miljoner" blir när man skriver det många gånger i samma inlägg...?)

ModoAnte & Taddy:

Färjestad äger LLA och betalar just nu saftiga amorteringar för att snabbt bli av med sin skuld - något som i nuläget begränsar storleken på den vinst man kan plocka ut per år (märk dock här att vi pratar om FBK, ett lag som väl aldrig varit känt för några stora hål i plånboken).

Alltså verkar det inte vara möjligt att rakt av jämföra FBKs modell med MODOs, för att inte tala om de 100-talet miljoner i EU/stat/kommun-bidrag som det nu handlar om.

En stor fråga är väl hur pass väl man lyckas med försäljningen av diverse företagspaket, i Kinnarps gick en stor del av biljetterna åt i s.k. femårsbiljetter. Om man lyckas få ett hundratal små- och medelstora företag i Ångermanland att köpa att antal sådana
paket till sina anställda får man större säkerhet i betalningen av amorteringar och de ökade fasta driftskostnaderna, men samtidigt blir man väldigt beroende av att nyhetens behag inte klingar av allt för fort då sakerna som skapar "evenemanget" (restauranger, lotterier, souvenirer) kräver besökare i hallen - INTE 3000 betalda, men ej utnyttjade biljetter.

Och slutligen: Starkölsförsäljning i en ishall, det är inte något att ens fundera över, t.o.m. Ö-vik och dess välkända rörelser får helt enkelt:

*Acceptera

att sådan måste till för att få hallen att gå runt.

Men en gång för alla: Jag är FÖR en ny arena om det inte drabbar MODOs ekonomi, eller svensk hockeys anseende.

Backarna som valde att lämna MODO hade säkert olika själ till flytten.
Stora pengar som lockar är ett tungt skäl.

Jansson gick till Tyskland (skulle nog ha slutat med hockey annars, hade åldern lite inne för det), fick dessutom sällskap av Wahlberg.

Pihls kvinnliga sällskap får fortsätta sina studier i samma stad som de bor. Här i Ö-vik fick hon resa upp till Umeå, kanske inte så lättsamt när man också har två flickor att ta hand om.

Hållberg som hela sin hockeytid spelat med Hedin, kanske började känna att det osade hett ( kanske hans backkompis skulle till NHL, det vet vi inte ännu hur det blir). Han kanske ville göra en Salle, det vill säga byta lag för att få större chans till ett SM-guld, vad vet jag. Jag sätter själv ett lite frågetecken för om han kommer att bli ordinarie back i Färjestad, de har en ruggig backuppsättning.

Lintner var det ingen som trodde att han skulle bli kvar, han vart en mycket lyckad nödlösning då inte Greg Jonsson blev kvar.

Brithén verkar ju poppis bland spelarna också. Särskilt bland backarna.

Kärran:

Jo Ipren kom ju och sa att han var förvånad över hur dåligt tränat ett elitlag kunde vara när han tog över efter bräkis. (Lär ju kanske inte vart så dåligt men det var nog även en känka till Bäckman.)

Så nog tror jag han tvingar dessa spelare till att anstränga sig.

Taddy:
Tycker att styrelsen i MODO verkar jobba hårt och seriöst för klubben. I styrelsen ingår en del personer med äkta MODO-hockeyhjärta.
Litar också på Hedin och hans värvningar, han gör nog så gott han kan med de ekonomiska förutsättningar de har.

Efter ett år med Brithen som tränare så tycker jag att han också har visat mycket bra sidor. En tränare som jobbar efter sin egna idéer och verkar se människan bakom spelarprofilerna.
Han kräver ändå mycket av spelarna. Han sa i fjol när en del tyckte att de fick träna för hårt: "de är heltidsproffs som är välbetalda"
Detta kommer säkert även nyförvärven att få känna på.

Det svåraste kan i år bli att få en trupp som är ett riktigt "lag", det är den känsla jag kan få, när man tittar på alla nya namn. Tror att Hlinka får ta på sig en del i jobbet att få in sin kompis Milo. Stalle har så klart ett extrajobb med sina landsmän och där kanske redan Brithen själv vet vägen.

Tror att trivseln runt laget och på fritiden för de nya kan spela en stor roll hur de kommer att lyckas i laget.

Taddy:
Hedin berättade om upplägget på försäsongen och sa då att man lagt in flera träningsmatcher för att behovet var stort att få alla nya inspelade i laget. Man medverkar i flera cuper där man ligger borta under några dagar, också för att det blir lättare att jobba ihop truppen.

Mästarcupen 14-17/8
Tampera Cup 21-24/8
SCA Cup i S-vall 6-8/9

En match mot Boden 30/8 borta ( detta ingick i avtalet när de fick tillbaka Wennerberg)

Övriga träningsmatcher hittar man på Nyhetsarkivet.

Taddy: Vad vi saknade förra säsongen på backsidan var tyngd och det har vi fått nu. Att sen många av nyförvärven har defensiva kvalitéer hjälper också, det var en viss brist på det i bl a slutspelet.

Backsidan ser helt klart bättre ut, även om jag bara bryr mig om offensiven. ;-)

ModoAnte:
Visst gäller det alla lag, men modo är ganska extremt när det gäller backarna. Väldigt många nya och det finns ju alltid risk att de inte passar ihop eller att det tar lite tid att spela ihop dem.

Tror tex att Hedin kommer bli lite sämre (kanske inte sämre men få mer problem med sin nya partner) än med Hållberg som han spelat med sedan barnsben.

Taddy: Instämmer men det gäller alla andra lag också

ModoAnte:

Med så många nya namn kan det sluta exakt hur som hellst.

Taddy: Har han spelat 200 Elitseiematcher i MIF så har är väl inte helt under isen tror jag.Vad gäller backbessättningen så blir det bättre om hedin stannar om han sticker blir den nog Defensivt lika bra som förra säsongen målmässigt sämre tror jag.

ModoAnte:

Visst är det så, men då har man ju dessutom haft ett försök tidigare och bara fått betyget medelmåtta utav miffarna.
Det är alltid svårt att avgöra vad som är positivt eller inte.

Jag tycker i alla fall att backuppsättningen ser sämre ut än förra säsongen om Hedin sticker.

« · 95910 · »