1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533564 inlägg · 4126 ämnen
« · 96397 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Funderingar om ett lag lite söder om oss
knaskamilla:

Jo men deras situation berodde väl mestadels på att de åkte ner ett snäpp. Tror (Skriver tror eftersom jag inte har en aning om hur det såg ut) ändå att det inte skulle sett likadant ut om de stannat lbar.

Sv: Funderingar om ett lag lite söder om oss
Taddy:

AIK då? Med tanke på att de bara hade en spelare på kontrakt ett tag nyss så måste de ha haft ganska många spelare vars kontrakt gick ut...eller?

Funderingar om ett lag lite söder om oss
Var och strosade runt på TIK's sida och läste att 20st spelare har kontrakt som går ut efter denna säsong, känns som någon form utav rekord.

Nu lär ju aldrig det bli så men tänk om alla 20 spelare får nog och man måste hitta 20 st ersättare. *ler* då lär man ha fullt upp.
Men hoppas månne att inget lag någonsin får det så ställt.

Men frågan som jag grunnade över när jag såg detta var, är visst förstår man att man kanske inte satsar på flerårskontrakt om man inte är 100% säker på spelaren man dock bör det väl ligga i bakhuvudet att en taskig situation kan komma att uppstå.

Äh,är väl bara jag som fått gå hem tidigt från krogen för att man vart för trött, (ej för full vilket varit ett mer förstående men)

Sv: Betyder detta något för oss???
RAN: Även om Belfour nu tradas till Nashville så behöver det inte betyda att de signar honom innan han blir free agent (jag tror detta sker den 1:a juli, så det är bara drygt ett dygn kvar).

Om han blir free agent kommer Nashville tilldelas ett draftpick 2003 som kompensation för att en så pass bra spelare försvinner. Det är nog det Nashville är ute efter...

Nashville har redan en potentiell stormålvakt i truppen. Dunham stod 2/3 av fjolårets matcher och var ju även med i USA:s OS-trupp. Dunhill är 30 år och lär kunna bli ännu bättre. Sedan har dom Vokoun, den 25-årige tjecken, som backup. Lasak (22 år)verkar vara tredjevalet. Men signar de mot förmodan Belfour så lär Lasak vara långt långt från en plats i laget. Det kan kanske vara positivt för Modo...ja :)

Betyder detta något för oss???
Kan denna trade vara av intresse för oss? Om Lasak är aktuell för MoDo så borde den här traden vara nåt som ökar chansen lite. Eller ?? Klicka på länken och läs.

www.nashvillepredators.com/pressbox/press_releases/20020629.html

Här är Dallas release, länk:

www.dallasstars.com/team/index.cfm?cont_type_id=1643&right_include=toc_press_releases.cfm&subnav_key=pr

Sv: SVT Text, avd. Tidigt!
Frisco my man!!
klart vi tar dom "jävlarna..
ska du med???

Ny hockeysida
Hejsan!

Är det någon som har lust att starta en ny hockeysida som ska bli ledande inom Svenska Elitserien. Om ni är intresserade kontakta mig på mailen [email protected]

Uppge gärna:

Namn:
Bor:
Favoritlag:
Ålder:
Samt en presentation om dig själv!
M v h Hockey Älskaren

Sv: Fjällräven Arena
GLMC:

Danke, danke. Hon är väluppfostrad, min moster!

Frisco:

På vilken grund benämner du Partizanerna som "jävlar"? Det är väl ett lag som har en liknande roll i Belgrad jämfört med HIF i Sthlm?

Jag å min sida vill bara rekommendera EN resa i höst för MODOiter (inte finns det väl sådana I ÖVIK?). Buss från Helsingborg OCH Göteborg, start den 5 december.

Se länktipset:
(annars: www.redssyd.com)

Mvh
/Reseledarprospektet (?)

festivalbesökarkamilla (?):

För framtids arenor:
www.ornskoldsvik.se/internetsajten/vision2008/publicerat/index.cfm?show=563

I gnällspikars spår:
www.allehanda.se/lokalt/957.html

För övrigt ser jag att tryckfelsnisse tydligen varit framme i dagens klackranking i AB, där har man förväxlat Sillastrybare (47) med Sillstrypare (4). Det visar på dåligt engagemang från journalisternas sida. Tråkigt, tycker vän av ordning. Vilken klack är det man refererar till på 41:a plats för resten? Kan man besöka dess årsmöte måntro?

Frisco:

Nää, men att se match i Kempis 6:e på kvällen, dundra med bil till Arlanda under natten, flyga t/r till Jugland under den 7:e, ta bil tillbaka till Övik och sedan se hockeyn den 8:e är ett tufft schema. Genomförbart? Ja, men inget att rekommendera.

MartinSedin:

För en som bor ute i buschen under veckorna och inte hänger med alls i varken lokala nyheter eller Öviksnyheter: länktips till artikel om politiker och arenan? Eller finns inget sådant?

poffa: 6:e och 8:e är inte 7:e det inte. Jag ska nog inte heller till Jugoslavien. Det får räcka med Österrike, Slovakien och Ungern lite senare i augusti.

Frisco:

Vilket kanonpris. Tyvärr så är det matcher i Kempis den 6:e och den 8:e så det blir lite snävt att hinna med. En annan gång kanske.

poffa: Snart står det väl kanske att Modo vinner SM-guld 79. Nej du Poffa Vad sägs om en tripp till Jugoslavien?
-------------------------------------------
Bajen Fans följer Hammarby i
Champions League
Bajen Fans har hyrt ett Boeing 747 med 491 platser (Vi har även en till 747:a om intresset finns!) till Hammarbys första kvalomgång mot Partizan Belgrad i Champions League. Resan sker över dan med avgång ca 10:00 från Arlanda och hemresan sker vid midnatt samma kväll. Resan kommer att kosta 1300 t/r inkl transfer och mat på flyget. Bortamatchen kommer att spelas i Belgrad den 7 augusti.
Anmälningar börjar tas emot i lokalen fr om den 1 juli t o m 11 juli mellan kl 17.00 – 19.00.
* Bokningen är bindande och återbetalas följaktligen ej om du bestämmer dig för att inte åka med.
* Principen ”först till kvar`n” gäller.
* Resan gäller medlemmar i Bajen Fans.

Bajen Fans European Tour
Vi ska ta dom jävlarna!!!

poffa: Säkerligen en prao. Kanske t.o.m. signaturen NR22 (aka NR21 aka Mellis aka "ärthjärna") på Modohockeys forum? Maken till jobbig människa stöter jag som tur är väldigt sällan på...

SVT Text, avd. Tidigt!
Under morgonens frukoststund höll man på att sätta kaffet i vrångstrupen. När man knappade in sidan 300 för att läsa det senaste ser man rubriken "Mästarback till MODO" på sidan 328. Snabbt blädrande dit medans man undrar hur många backar MODO skall ha egentligen. Väl där får man läsa följande:

"ISHOCKEY Modo vann kampen om Dusan
Milo, den 29-årige backen som vann VM
med Slovakien i våras. Det uppger
slovakisk press."

Wow! Snabbt, Det är ju bara en månad sedan MODO officiellt bekräftade den saken och två månader sedan vi hade det klart för oss här på Hockeysnack. Pryoelever på SVT??

Sv: Himmelska höjder!
Jonsson8:

Denver är väl ändå något större än Stockholm. Denver har enligt deras egen hemsida över 2,5 miljoner invånare, medans Stockholm sägs ha mellan 1,6-1,8 miljoner invånare.

Men det är inte storleken som är avgörande utan snarare just det att en match i NHL är en fest för hela familjen och inte bara hockey. Vid varje match finns det en mindre marknad med massor av öltält, lekplatser för barnen, försäljare med mera. En match i NHL är som ett möte mellan Finland och Sverige i Globen. En folkfest.

Per HApps: Du behöver nog en geografilektion Perra. Innan du skrattar ihjäl dig så kanske du ska fundera på hur du och dina gelikar kommer att ha det kommande säsong.

MartinSedin: Ni får väl starta en Astridkampanj dårå : )

Visst förstår man att skola, barn- och äldreomsorg måste få kosta pengar, men det är inte sådana saker som lockar tillbaka utflyttade, lockar dit nytt folk eller får folk som bor i Ö-vik att stanna kvar. Inte heller kan man, vilket eran kommunfullmäktige förmodligen har gjort, bara se till vad insatsen skulle vara. Dessutom verkar idrott nästan vara lite "fult" att satsa på. Helst ska det byggas kulturhus, konserthus och annat som politikerna inbillar sig roar befolkningen, även om sanningen är den att det bara är en försvinnande liten del av befolkningen som har något större intresse för den s.k. finkulturen.

Taddy: Frågan man ställer sig är hur som tänker lägga sin röst till kommunfullmäktige på en viss Astrid Eriksson :)? Röstfiske på hög nivå?

Boss:
Visst var det bara en som sa ja. Detta pga av att vänster anser att pengarna blir mindre och mindre i övik och de vi har måste vi satsa på skola och omsorg.
Men det de inte fattar är att typ varje människa som flyttar gör att det blir ännu mindre pengar till kommunen, och en arena tillsammans med ett fint bostadsområde mycket väl kanske gör att det bor kvar några som pendlar istället för att flytta.

Sedan bör väl en högre förtjänst hos modo bör betyda mera skattepengar som hamnar i viss del i kommunens kassa.

Att sedan även någon vänstrare säger att vi kan inte satsa mer pengar på pojksaker när tjejerna inte får något. Jag säger bara titta hur mycket folk som bryr sig om Ridskolan och så vitt jag vet finns det både pojk och flicklag som spelar för modo hockey.
Att det sedan lockar en publik som innehåller både flickor och pojkar borde kanske betyda att det inte vore enbart en satsning för pojkar utan för båda.

Ärach jag är så less på allt.
Tvi go natt

MartinS: På BIK:s hemsida skriver Jens att det bara var en enda person i kommunfullmäktige som sa ja till er nya arena. Stämmer det? Eftersom jag aldrig brytt mig om att skaffa något login hos BIK kunde jag inte fråga var han läst/hört det.

poffa: Visst är t.ex New York rätt stort, men många städer som har lag i NHL är ungefär Stockholms storlek eller mindre och de fyller ändå sina hallar. Men visst, det är mer fest och show i NHL, kanske vi borde införa det här med för att inte stå där med halvtomma hallar? Om inte hockeyn som sådan lockar måste det ju finnas andra sätt att locka publik på. Här i Ö-vik har vi ganska bra snitt med tanke på stadens storlek. Men vad exakt är det som skiljer t.ex Globen och Pepsi Center i Denver? Båda har ju restauranger, försäljning, jumbotron, diverse "kringarrangemang", ombonad miljö och så vidare. Men trots det ligger många matcher i Globen på 4-5000 pers medan samtliga är slutsålda i Denver. Är inte Stockholm och Denver ganska jämnstora? Nånting måste ju vara fel när den match som drog mest folk senast i Globen var AIK-Leksand, där 12000 eller så var tillresta Leksandsfans (bor det ens så många i den kommunen?) och ett tusental gnagare.

MartinS:
350000 inom en 15 mils radie???
Då börjar cirkeln ner i Gnarp och ströcker sig uppåt, undrar då hur många från Sundsvall / Timrå / Umeå som är intresserade av Ö-vik som företelse?
Botniabanan blir ju inte fullt utbyggd förän 2015.

Arenabolaget (Modo Hockey) skall alltså skrapa ihop 130.000.000 för finansiering av hallen, sedan tillkommer 40.000.000.per år för att betala Werbloms mfl löner.

Allt detta i en kommun som består av 55.000 invånare.

Har fullt upp med att holla mig för skratt medans jag skriver detta inlägg.

Men lycka till i alla fall.

RAN:

Tack så mycket för din hjälp.

samjo:

Visst är det så, men när man gått i skola med många utav dessa spelare så finner man inte det så otroligt intressant. Känns ju lite knepigt om man skulle fråga en polaren lillebror om en autograf.

Är ju lite som ES All-Star, det lockar mest folk som vill få en signatur skriven på en tröja eller de som är 10-12år.
Tycker däremot att det är bra med några matcher under sommaren så att man inte glömmer bort att fotboll bara är ett tråkigt fördriv man tvingas titta på för att inte tänka på att det är så många dagar till premiären-

Ami: Ingen hemsida, men tabellen (förra årets) kan du se om du klickar på länken, och sedan div II norra C

RAN:

Är det sant! Vad glad jag blir. Trodde inte detta lag existerade längre. Vet du om dom har någon hemsida? Jag har länge tänkt försöka forska lite i pappas gamla lag.

Ami: Nyland kom 3:a i div.II norra C ifjol.

Jonsson8:

Skillanderna mellan NHL och ES är ändå ganska stora och många.

För det första är städerna något större. 20000 i New York är en taskig procent mot 4000 i Övik och även mot 8000 i Stockholm. För det andra handlar det inte om hockey för publiken i NHL utan mer om en fest för familjen. För det tredje så är deras löner betydligt högre än de vi har i Sverige. För det fjärde så är de lagen bara liiite bättre än lagen i ES... Ja du förstår säkert vad jag menar.

GLMC: Då får du nog deportera varenda mupp på kommunen. Vill du ha hjälp?

Men visst ser det spännande ut, fasen vad skoj det skulle vara om det blev verklighet!

Jonsson8:

Ja vad ska man säga. Inte ens när Tre Kronor spelar i Globen så är den fylld.

Tror inte ens att matcherna mellan DIF-AIK klarade detta i år. Förr så var ju dessa derbyn väldigt välbesökta. Nu när AIK inte längre finns med oss så finns ju inte heller den riktiga derbykänslan kvar. Dagens derbygrupper har jag inte så mycket till övers för.

Hälge:

Tack för informationen.

Taddy: Dessa s.k. "proffsmatcher" ser man väl knappast för spelets skull, då inte alla går för fullt utan mest söndagsåker. Nej det är nog mer för chansen att få en glimt av alla stjärnlirare i verkligheten, och inte bara på TV. Kan tänka mig att det skrivs en del autografer i gångarna. Det är nog många 12-åringars (och 30-åringars också för den delen) största dröm som går i uppfyllelse. Jag hade gärna sett matchen om jag varit i krokarna.

Jag tycker det är kul att de ställer upp för klubben och bjuder publiken på något extra. Det märks verkligen att de gamla modoiterna är hemmakära. Sedan går ju vinsten till välgörande ändamål och det är ju behjärtansvärt.

Ami: Att fylla Globen med 13000 pers ett par gånger i veckan verkar tyvärr vara en utopi men borde inte vara det, tänker på att i NHL fyller de flesta lagen sina hallar med 18-20000 pers 40 gånger per säsong (40 hemmamatcher) plus slutspel, och deras biljetter kostar i snitt ca 550-600 kr per match. Undrar varför inte vi svenskar kan göra samma sak och fylla våra hallar när våra biljetter kostar 100-200 kr per match. Ett av livets olösta mysterier antar jag. Men förvisso, ett par av deras lag floppar publikmässigt med och snittar bara runt 12-13000... :)

Ami: Är du osäker angående biljetter till SCA cupen så maila till: [email protected]
Då bör du kunna få ett svar..

Taddy:

Kul att du tycker matcher mot DIF är roliga. Många verkar annars mest ha negativa saker att säga om Djurgårdens IF.

Jag tror vi blir vassa till hösten. Nya tränare tycker jag bådar gott och det finns mycket revanschlusta i laget efter förra säsongens mindre bra resultat. Jag kommer iallafall att finnas i Globen och heja fram mitt lag och jag hoppas på en större uppslutning av supportrar kommmande säsong. Att fylla Globen känns som en utopi. Att få 13000 pers att gå på hockey 1-2 ggr/vecka är en omöjlig uppgift.

Jag ser fram emot att se hockey i Kempis även om det bara är en uppvisningsmatch. Ska förresten se MODO mot Brynäs i Nya Mästarcupen i Norrtälje också. Funderar också på att åka upp till Sundsvall och se några matcher i SCA cupen. Vet dock inte hur man får tag på biljetter dit.

Någon som vet?

Taddy:

Målis, jo jag tackar jag. Fast det var ju ett tag sen såg jag när jag läste din profil lite noggrannare.

Själv drömde jag om att bli hockeyhjälte när jag var liten. En sån som gjorde alla mål typ. Målis hade jag ingen tanke på att bli vilket kanske är konstigt. Min pappa var nämligen målis när han var ung. Spelade i ett lag som hette IFK Nyland. Det laget finns inte längre. Numer är det Kramforsalliansen som gäller. Tyvärr blev jag ingen hockeyspelare det stupade på att jag aldrig lyckades lära mig åka skridskor! Isen var så förbenat hal.

Gjorde faktiskt några tappra försök i vintras så än är inte loppet kört. Det finns ju något som heter veteranhockey också!

Ha det bra. Kanske ses vi i Kempis.

Ami:

Oftast tycker jag matchena mot dif brukar vara roliga. Jag menade att troligast är dif matcher mot modo roligare att se än NHL matchena i kempis. Men visst har man tid att se lite hockey så finns det ju inget bättre.

Och ja det var nog alldeles för länge sedan sist.

Ami:

Såklart man är målis, man blir ju oftast hjälte då om man vinner matcherna. Är vi på väg att förlora låssan man bara att man är småskadad och blir utbytt.

Taddy:

Du har nog rätt om segheten och bristen på tacklingar men bara att få chansen att se dessa hockeyspelare i Sverige är guld värt tycker jag. Dessutom har man varit utan hockey alldeles för länge då.

Tycker du inte att seriematcher mot DIF är roliga? *flinar* Jag har tidigare på MODO:s GB tippat DIF och MODO till final i ES 02/03 så jag hoppas verkligen på "roliga" matcher i höst/vinter.

Förresten, spelar du som back, forward eller målvakt? Jag vill veta så mycket som möjligt om mina hockeyidoler så detta är väl en bra början........

hälsningar/supportern

Ami:

Slutar nog med att man ser matchen, men oftast tycker jag dessa matcher mitt i sommaren brukar vara lite sega och ingen vågar tackla eller så. Men det blir ju oftast en eller några snygga dragningar och oftast mycket mål.

Så jo jag lär nog gå på matchen men är inte säker på om jag skulle tycka den var roligare att se än en vanlig seriematch mot Dif.

Bragd-Birger:

Ja, Zäta ja. Han går ju inte av för hackor han heller.

Min absolut största idol är dock Foppa.

Näslund & Co är det naturligtvis också kul att få se live. En av Sedinarna har jag faktiskt sett live en gång förut i gallerian i Ö-vik fast då var det ju inte fråga om hockey förstås. Fråga mig inte om vilken av bröderna det var bara, kan inte skilja på dom!

Heja Foppa, Zäta, Näslund & Co!

Taddy:

Va synd! Men det går väl fler tåg.........

Du kan väl kontakta mig när det blir dags för dig att gå på is. Jag har alltid plats för en favvo till. *ler*

Annars så menade jag ju han som till vardags spelar i Colorado (kolla in min profil)

Ska du inte ens se matchen?

Ami: Ja, och förutom Zäta får du ju se andra hyfsade spelare. Som Näslund, Foppa m fl.

Ami:

Nu har jag avböjt att vara med och spela så du får väl inte se din idol denna gång heller. *ler*

Himmelska höjder!
Japp!!!

Är numer lycklig ägare av 3 st biljetter till matchen MODO-NHL Icebreakers.

Tänk att äntligen få se sin största idol på is i en rink där man själv befinner sig!

Gissa vem som kommer att ha ett leende på läpparna hela sommaren...... även om det regnar.

Den 10:e augusti kommer jag till Ö-vik.

YES!!!!!!!!!!!!!!!!!!

BJ:
Har väl rekord i övik på 14000 eller något. Enbart ståplats men det var otroligt länge sedan det oxå.

Frisco:

Du skulle varit med min far på 60-talet då han var på match i Färjestads ishall mot Frölunda; 10000 åskådare och endast ståplats. :-)

« · 96397 · »